ïerbergh Bep Hermsen geeft dromen gestalte met papier en klei Dustin Hoffman in keiharde thriller En verder "Perspekt" in veelzijdig theaterstuk ftjletens- leden 1 I Charles Bronson als de held van Entebbe Tempel der kostelijke ervaring Oude stijl in Hot House Achter een veelbelovende fagade die een „Inn" doet ver moeden, maar net zo goed in de zuidelijke Nederlanden zou kunnen staan, leidt een aller- genoegelijkst doolhofachtig gangensysteem naar het goede dezer aarde. Weggescholen in een uithoekje aan het begin van de Hoofdstraat in Noord- wijk aan Zee wordt een bont, warm aangekleed en vorstelijk eetparadijs in stand gehouden. Een paar eeuwen geleden zou den hier best biggetjes hebben kunnen rondlopen, op weg naar het spit. Nu lopen de speenvarkentjes je niet meer voor de voeten, maar in onder delen zijn ze wel aan het spit te bewonderen indien ge wenst bereid met een laat- twintigste eeuwse zorg en doorspekt vakmanschap. In De Herbergh want zo heet deze „tempel der kostelijke er varing" wordt door de heer W. K. van Rheenen met voort varendheid, inzicht en goede smaak gebouwd aan een we reldje dat de smulpaperij in de herinnering terugroept; een in tiem luilekkerland, het rijk van kalfszwezerik, lamskotele tje, de Stroganoff-familie, tar bot en de nieuwmodische T.bone steak, waar al dat tongstrelende overgoten kan worden met exquise sauzen. De heer Van Rheenen is juist met vakantie, maar hij wordt voortreffelijk vervangen door charmante gastvrouw Anneke Hoogeveen, die in deze omge ving bijna 15 jaar al elk balkje en elke steen kent. Ook zij draagt bij tot de sfeer van dit specialiteiten restaurant Diep weggedoken in een groene fauteuil die niet tot opstaan uitnodigt, horen we iets van de Herberghgeschiedenis. Die fauteuil maakt deel uit van één der intieme zitjes die voor al in De Stal (de grill-afdeling) te vinden zijn. „Alles wat je hier ziet is oud, echt, vaak antiek maar in elk geval zeer oud materiaal. We hebben geen kitsch," vertelt Anneke achter een glas rode wijn waar je doorheen kijkt als door een middeleeuws kerkraam. Hier heerst intimiteit die weldadig aandoet en hooguit iets van je financiële draagkracht vergt. Maar in dit opzicht maakt De Herbergh het niet te bont „We werken hier fijn samen, allemaal: vijf koks, acht man vaste bediening en weekend hulpen. Vroeger was het een seizoenzaak, vervelend, naar, en 's winters gesloten, 's Zo mers kwamen de Duitsers. Toen heette het nog De Zee hond, die ongeveer 13 jaar heeft gedraaid. Zeven jaar ge leden zijn we daarmee gestopt. Het hele karakter van de zaak veranderde,aldus Anneke Hoogeveen. Wat vroeger de tuin was, is nu de Wijnschuur, met een aperitiefbar. Centraal gelegen is er de kinder ^cre che", een knusse afdeling om het jonge goed aangenaam be zig te houden als vader en moeder eens een keertje „uit" zijn en rustig van de tafelge neugten willen genieten. Voor de kinderen is er tekenmate riaal, ze kunnen boeken lezen en er zijn spellen in overvloed. Ook t.v. natuurlijk." Alles is bewust en geslaagd in de herbergsfeer gehouden. An neke Hoogeveen„We vormen hier een gezellige familie die iedereen op z'n gemak kan stellen. Het moet gewoon een gelegenheid zijn waar je vaak terugkomt. We beschikken over een grote vaste klanten kring in Noord wijk en omge ving, er is een lijst met 4000 adressen door het hele land, mensen die op onze „toestand" afkomen. Dat zijn bijvoor beeld Balkanavonden, wild- avonden (geen wilde avonden) aan het begin van het jachtsei zoen, Spaanse avonden. We maken een keuze uit, zeg maar tien, verschillende avonden." De entourage doet het hele maal: kaarsen, open haard, balken, „vuil" metselwerk, ko per, romantische lampen, oude spullen, gemakkelijke zithoek- jes. Als de gast zich heeft laten onderdompelen in deze sfeer kan hij aan tafel. De sfeer blijft, maar er komt nu een soepje bij het hoofdgerecht (f 24,50), ossenstaart- of uien soep, gegrillde varkenshaas of Herbergh-schnitzel met ver schillende verse groenten. Voor 17.50 al heeft men „De Dienaar" (kotelet, gevuld met salami), vaak aangevuld met een extra portie bruine bonen (met warme ananas) of capu- cijners. Een toppunt is de Stroganoff in een T.bone steak, met frites, rijst, gemeng de salade en tail van groenten: f 32,50. Eigenlijk gewoon voor elke portemonnee. Daartussen door geeft de menukaart beslist artistiek handwerk van ober Gérard Koot een scala aan mogelijkheden die met zorg worden geserveerd. Ook de „gassies" tot 10 jaar kun nen hun plezier op in De Her bergh: bitterballetjes, kna kworstjes, Kinderspies, of een biefstukje van de haas (f 12,50). De magnifieke wijnkaart uit het Mandje" van ober Daan Gerritse) begint kalm met een halve liter huiswijn. Vin du Patron. In rosé, rood of wit, voor 8 gulden en zonder meer zeer goed. We hebben aan deze Patron de voorkeur gegeven ■boven de pralende Premier cru Ch&teau Cheval Blanc (1957/59), een wijn met een bij zondere afdronk die 125 gul den moet opbrengen. Een rode Patron werd het dus bij de. Brandende Ridder: 2 1/2 ons tournedos met champignons en drie sausjes, een specialiteit van het huis, geserveerd op een oude kaasplank en fraai „torenend" opgemaakt (f 27,50). Als een vreemd eendje in de bijt was er nog apart een Stroganoff- sausje dat perfect harmonieer de met het rode vlees. Slakken (met warm stokbrood) smolten als voorgerecht op de tong. Het was „rustig aan", want in De Herbergh wedijvert de kwaliteit met de kwantiteit, maar je mag eigenlijk de hoe veelheid het niet laten winnen. De kostelijke ervaring blijft. Tot en met de Coupe Gérard (jawel, van Koot), die een com positie maakte van vanilleijs met peren, warme chocolade en slagroom) blijf je in de zaligheid die bekokstoofd werd in de keuken (één van de twee). Daarna een sigaartje, omdat we toch geen pap meer konden zeggen, en het vervolg staat vrij. Opvallend is de ple zierige, persoonlijke bedie ning, afgestemd op elke „gang". Zelfs al is het nog zo druk, de „jongens" van De Herbergh houden je voorko mend in de gaten. Hoe dan ook, De Herbergh laat een die pe indruk achter. Zich even uit de keuken losmakendwaar hij de zaak presideert, komt chef-kok Ton Hooge veen, Anneke's broer, bescheiden aanzetten met een hoogstpersoon lijke bijdrage aan deze eetrubriek met de be doeling de culinaire be hoeften van onze lezers te veraangenamen. Zijn creatie noemt hij „Kik kerbilletjes van De Her bergh". Het gaat als volgt, per persoon: Zes kleine kikkerbilletjes, 15 gr. gesnipperde uit, 15 gr. ges nipperde champignons, 1 eet lepel tomatenketchup, 4 tenen knoflook, 1 glas rode wijn, 40 gr. Boursin met kruiden, 1 theelepel peterselie, een half kopje koffieroom. Bereidings wijze: de kikkerbillen zachtjes aanbraden en uit de pan ne men. Dan de uitjes en cham pignons toevoegen en zachtjes aanbraden, ketchup, rode wijn, Boursin en de peterselie toevoegen en gladroeren. Dit geheel afmaken met room en de knoflook. Zout en peper naar smaak toevoegen. TRIANON: Overval op Entebbe (14) met Charles Bronson en Peter Finch. Regie: Irvin Kershner. Irvin Kershner mag dan de race tegen de tijd om als eerste munt te slaan uit de gebeurtenissen op het vliegveld Enteb be in juli dit jaar verloren hebben, op veel punten boekte hij ook winst. Koos Marvin Chomsky twee weken geleden voor de wat gladde rampenfilm-formule, Kershner gaf de voorkeur aan een vorm die het meest aan een gedramatiseerde televisiedocumentaire doet denken met veel close-ups en soms een onrustig met de hand gevoerde camera. Het is 'n merkwaardige ervaring om bin nen twee weken twee films te zien geba seerd op dezelfde feiten, vaak dezelfde situaties, die onderling zoveel verschillen als Chomsky's „Victory at Entebbe" en Kershner's „Raid on Entebbe". Legde Chomsky het accent op de typetjes onder de Israëlische passagiers, Kershner ziet ze meer als anonieme massa, waarbij eigenlijk alleen Martin Balsam er als hun woordvoerder uitspringt. Kershner stoor de zich ook minder aan 'n goede gelijke nis met historische personen maar daar om is de aarzelende minister-president Yitzhak Rabin van Peter Finch beslist niet minder dan Anthony Hopkins, eer der overtuigender in zijn twijfels. Yaphet Kotto, die president Idi Amin van Oeganda speelt als een sluwe, breeduit lachende zelf ingenomen figuur - zeer bewust van de hem op de voet volgende fotografen - is aannemelijker dan de „comedy act" die Geoffrey Cambridge van deze rol maakte. En zo zijn er diverse pluspunten in de Kershner-versie te ont dekken, die de werkelijkheid misschien dichter benaderen dan de film van Chomsky. Daar staat dan het optreden van Charles Bronson tegenover, die in het hele gebeuren rondloopt als de held, die zich niet behoeft druk te maken omdat hij uit de kranteberichten èn het scenario weet, dat het allemaal goed voor hem zal aflopen. Een soort Errol Flynn, die in „Objective Burma" duidelijk liet zien dat hij hartstikke in z'n eentje de rimboe-oorlog zou winnen. De twee films tegen elkaar afwegend - en daar ontkom je in zo'n concurrentie strijd onmogelijk aan - wint „Raid on Entebbe" het toch op punten van zijn voorganger, niet met een knock-out. Het feit dat er in Kershner's film ook kleinere kinderen voorkomen en niet al leen maar Linda Blair uit „The exorcist", die echt niet zoveel moeite behoeft te doen om ouder te lijken dan haar leeftijd, de suggestie van ondraaglijke hitte in het gekaapte vliegtuig tijdens de tussenland ing - in Chomsky's film geheel ontbre kend - en de duidelijke, geagiteerde ver deeldheid in het Israëlische kabinet zijn duidelijke pluspunten. Wie een slim ver teld rampenverhaal zoekt zal aan Choms ky's film de voorkeur geven, doordat er meer nadruk wordt gelegd op de afkomst en het verleden van de bij de gijzeling betrokkenen. De acteerprestaties, Silvia Sidney in de rol van Helen Hayes, Eddie Constantine in plaats van Christian Mar- quand als de Franse gezagvoerder, Horst Bucholz als de kaper in plaats van Hel mut Berger lopen niet zo ver uiteen. En nu maar wachten op de Israëlische versie van het gebeuren, die in deze race tegen de tijd als derde is geëindigd. MILO LUXOR: Marathon man (18). Met Dustin Hoffman en Laurence Olivier. Regie: John Schlesinger. Regisseur John Schlesinger heeft na het onverdiende commerciële debacle van zijn verfilming van Nathaniel West's „The day of the locust" met .Marathon man" op safe gespeeld. Hollywood's top- auteur William Goldman zorgde voor een ijzersterk scenario naar een roman van hemzelf, terwijl Dustin Hoffman en Laurence Olivier voor de beide hoofdrol len werden aangetrokken. Toch was het verfilmen van Goldman's vrij gecompliceerde thriller geen eenvou dige opgave, omdat vooral in het begin twee intriges op totaal verschillend ni veau naast elkaar lopen en pas halverwe ge de film 'n eenheid gaan vormen. Schlesinger geeft echter al in de eerste scènes 'n voorzet voor open doel als Dustin Hoffman in de rol van Babe Levy tijdens zijn training als marathonloper even stilstaat bij een verkeersongeluk veroorzaakt door twee ruziënde automo bilisten. Hij kan dan nog niet vermoeden dat de dood van één der inzittenden zo'n beslissende invloed op zijn latere leven zal hebben. Het slachtoffer is de broer van de nazi- beul Szell, die zich ergens in Zuid- Ame rika schuil houdt, terwijl de broer koe riersdiensten tussen de safe in de Ne- wyorkse bank en Szell verricht. Szell is nu verplicht zelf naar New York te ko men om orde op zijn zaken te stellen. Schlesinger verplaatst dan de handeling .naar Parijs waar Roy Scheider als Doe alias Scylla een aantal aanslagen op zijn leven te verduren krijgt. De rol die hij speelt blijft duister tot hij dodelijk ge wond door Szell in New York bij Babe binnenstrompelt en dan Babe's broer blijkt te zijn, die in de een of andere Amerikaanse geheime dienst een dubbel rol heeft vervuld. Onze marathonloper krijgt het nu druk want Szell wil ten koste van alles weten wat Doe nog aan zijn broer heeft kunnen meedelen. Als Babe tenslotte het opge jaagd zijn en verhoord worden moe is - niet meer wetend wie hij nog kan vertrouwen - gaat de marathonloper zelf tot de aanval over met dezelfde bloedige gevolgen die dit voor Dustin Hoffman in Sam Peckinpah's „Straw-dogs" had. „Marathon man" is een harde thriller, die na een wat moeilijk begin steeds duidelij ker vormen gaat aannemen. De martel scène - Szell was kamp-tandarts - is in Amerika al ingekort omdat mensen de zaal uitliepen, maar ook in de overige beelden schuwt Schlesinger details van geweld en sadisme niet. Dustin Hoffman als de argeloze Babe die zich tenslotte tegen zijn achtervolgers keert en een kaalgeschoren Laurence Olivier als ge distingeerde schurk zijn aan elkaar ge waagd, terwijl Roy Scheider in het begin het doek geheel voor zich opeist als de afgedankte geheimagent. Een van de be ste maar ook hardste thrillers van de laatste jaren. MILO CAMERA Death in Venice (14). Dirk Bogarde in een romantische film van de onlangs overleden L. Visconti. LIDO Scarlet buccaneer (14). Rbert Shaw als de operettepiraat in een schelmen film van James Goldwater. STUDIO The Pink Panther strikes again (14). Peter Sellers als de blunderenede Franse inspecteur van politie in een verma kelijke familiefilm. REX Kruis of munt (18. Willeke van Ammelrooy als middelpunt in een perverse sex-orgie. Gezagsvoerder Eddie Constantine wijst Idi Amin (Yaphet Kotto) op zijn verantwoordelijkheid voor de passagiers van het gekaapte vliegtuig. depressieve toestand, ont staan door een „tennisarm" waardoor haar hobby, de ten nissport maar ook het bespe len van haar piano vrijwel onmogelijk werd. De hele dag dacht zij aan al die merk waardige wezentjes. Ze pakte een stuk papier en probeerde de vormen van de wezentjes door middel van duizenden kleine streepjes op dat papier vast te leggen. Er ontstonden wonderlijke tekeningen. Tel kens deed zij bij het tekenen eventjes de ogen dicht en dan zag ze de figuurtjes weer voor zich. Haar man vond de teke ningen eerst een beetje ang stig en ook de kennissen. maar hoe langer ze er naar keken hoe leuker ze die fi guurtjes vonden. Bep Hermsen is vreselijk blij dat ze kans ziet haar „waanfi- guurtjes en figuren" als 't wa re tot leven te brengen op haar papier. Ze is er nu niet meer bang van, al droomt ze er nog steeds over. Ze ziet nu zelfs kans om in een figuur meerde re figuren in te bouwen. „Vreemd", dat is het woord dat iedere bezoeker bij een eerste kennismaking met de inmiddels meer dan vijftig te keningen uitspreekt. Daama komt steeds het kijken, als maar kijken en automatisch meer zien. Bep Hermsen woont sinds haar huwelijk, nu twintig jaar geleden, op de Wijngaarden laan 82. Zij is een vrouw met gevoel voor humor, zeer spor tief en is tijdens het seizoen' vrijwel iedere dag in het ten nispark te vinden. Zij ver klaart haar vaardigheid met de zgn. viltstiften als een ui ting van een latente kennis opgedaan in haar jonge jaren toen zij twee jaar leerling was op de Academie voor Beelden den Kunsten in Den Haag. Ze verliet de academie bij gebrek aan vaardigheid. Thans is die vaardigheid er. Niet alleen op papier, maar ook bij de be werking van klei. Zij vormt schattige hondjes en poesjes, maar ook monstertjes. Dat al les uit boetseerklei. Volgende maand zal ze op verzoek haar kunstprodukten tentoonstellen in de openbare bibliotheek te Voorschoten. De op de dag vrolijke en vriendelijke Bep Hermsen is nu ook 's nachts niet bang meer van droommonsterjes. Zij heeft haar verborgen ge dachten gevormd in de slaap op papier gezet en menig be zoeker ziet haar scheppingen en knijpt zich in de arm en zegt: „Droom ik nou?" Bep Hermsen heeft voer voor droomuitleggers en kijkgenot voor ieder die het zien wil. Joop Peeters Met zo'n excellent opgemaakt plateau (waarop je ook kaviaar en ritsen knoflook aantreft) kan men de „ronde" in De Herbergh beginnen. VOORSCHOTEN - „Dromen land is niet altijd plezierig. „Bep Hermsen kan daarover meepraten. Ongeveer twee jaar geleden werd zij regelma tig in haar slaap gestoord door een droomwereld vol. angstwekkende figuren. Ze voelde zich niet ongelukkig, maar was toch wel in een Een van de vele droomfiguurtjes van Bep Hermsen. LEIDEN De technische theatergroep „Perspekt" brengt opdinsdag 1 februari het tweedelige programma „Shorts" op de planken van de Leidse Schouwburg. „Perspekt" gebruikt bij zijn theaterstukken zoveel mogelijk theaterdisciplines (to neel, dans, mime) ondersteund door alle denkbare (soms on denkbare) technieken uit de wereld van de film. Humor, decor, cartoon en projectie spelen een belangrijke rol in de produkties van de theatergroep. Het eerste deel van „Shorts" heet „Palais Mondo Bizarro" en speelt op een kermis in Vlaanderen in het jaar 1958. Het is een spektakel van mime, dans en acrobatiek en causerie rond de gebroeders Antoine en Philippe Denouden en hun begeerlijk cassière Fridolite. Philippe lokt het volk naar zijn tent, en eenmaal daar binnengekomen wordt het publiek „de diepste apotheose van het bestaan" ingesleurd middels de voorstellingen aldaar. Het tweede gedeelte van „Shorts" kreeg de krachtige kreet „Shit and Die" mee en handelt over de Far West in het jaar 1878. In de tijd van de onverdroten veedrijvers, de gelukzoekers, de desperado's en de out-laws maken we in het roemruchte Dodge City kennis met de dubieuze eerwaarde Jimmy o'Flannagan en zijn handlangster annex geliefde Maria, de danseres. Vluchtend voor de premiejager Mudgett Elbow voert de Union Pacific (spoorwegen) de toeschouwer naar het plaatsje Sancta Maria del'Aqua. Aanvang 20.15 uur. Joep Kruyver en Ide van Heinigen in „Shit and Die" LEIDEN - Het oude stijl-or kest „Green River Jass Band" treedt vanavond op in jaza- club Mot House" aan bet Ra penburg 24. Het concert be gint om tien uur. De toegang sprijzen zijn f4,- en f 3,- (CJP-houders en LAK-leden). Donateurs van Mot House" en leden van studentenvereni ging „Augustinus" hebben gratis toegang. De „Green River Jass Band" probeert zoveel mogelijk de sfeer van de jazz uit de jaren twintig te treffen. Vanaf de oprichting (in 1963) heeft de band al diverse wapenfeiten op zijn naam staan. Onder meer won het orkest het inter nationaal sterk bezette con cours in Beek en Donk. Voorts maakte de band een aantal langspeelplaten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 7