i/ERKIEZINGSPROJECT VOOR -JONGEREN NOORD-BRABANT t ucdtergezelschappen geven lik op stuk terug Meer Zuidafrikaanse dienstweigeraars in Nederland verwacht Bisschoppen Brazilië willen conferentie over rechten mens KORTE METTEN Kerk en wereld igpENSDAG 19 JANUARI 1977 LEIDSE COURANT PAGL TONEEL ACTUEEL het aantal Zuidafrikaanse dienstweigeraars en deser teurs stijgt. Ook in ons land bevindt zich een aantal jonge Zuidafrikanen, dat weigert in dienst te gaan. Zeker een van hen is deserteur. De Neder landse autoriteiten moeten zich erop voorbereiden dat de komende maanden veel meer Zuidafrikaanse dienstweige raars arriveren. Aldus het eerste nummer van „Amandla", gemeenschappe lijk maandblad over Zuidelijk Afrika van het „Komitee Zuid elijk Afrika (Angola Comité)", de „boycot Outspan Aktie" en „Kairos"(interkerkelijke aktie voor steun via het christelijk instituut van dr. Beyers Nau- dé). Vluchtelingen-Studenten in Utrecht (UAF), die zich heeft ingezet voor Portugese dienst weigeraars en deserteurs en nu ook de Zuidafrikanen helpt, is het grootste probleem de lange onzekerheid van de- Zuidafrikanen die in ons land asiel vragen. De Nederlandse overheid stelt zich op het standpunt, dat de Zuidafri kaanse dienstweigeraars eerst de status van asielgerechtigde krijgen en dat dan later kan worden bazien of zij als vluchteling kunnen worden er kend. Ook de r.k.vredesbewe^ ging „Pax Christi" is betrok ken bij de opvang van de Zuidafrikanen. De bisschoppenconferentie van Brazilië heeft de bisschoppenconferenties over de gehele we reld uitgenodigd voor een internationale con ferentie over de opbouw van een maatschappe lijke ordening zonder onderdrukking. Een van de bedoelingen van dit initiatief, dat in okto ber zou moeten worden verwezenlijkt, is het mobiliseren vah de openbare mening ten gun ste van de bescherming van de rechten van de mens. Volgens de voorzitter van de Braziliaanse bis schoppenconferentie, kardinaal Aloisio Lor- scheider, zijn de Braziliaanse bisschoppen er van overtuigd, dat het waarborgen van de rechten van de mens niet kan worden bereikt door internationale verdragen en ook niet door nationale wetgeving alleen. De werkzaamheid van instellingen die bijdragen tot de gewetens vorming is beslissend. Volgen het secretariaat van de Braziliaanse bisschoppenconferentie wordt het initiatief al gesteund door de bisschoppenconferenties van de Verenigde Staten, Frankrijk en Canada, alsmede door de federatie van de Aziatische bisschoppenconferenties en verscheidene natio nale en internationale organisaties. Als basis voor de discussie gaan de gedachten van de Braziliaanse bisschoppenconferentie uit naar de verklaring van de rechten van de mens en de verklaring van de rechten van het kind van de Verenigde Naties. De Bteomgroep (ex-Nieuwe Komedie) gaat in Rotterdam een eigen leven leiden: Trudy Derksen, Fred Vaassen. Nona Van Wijk. zakelijk leider Ron Rijntjes, Elien Verhey en Willem Wagemaker. Bernard Shaw tegen Danny Kaye: „Ken ik u uit de krant?" muntte de groep uit door een opvallende en goede theatrale aanpak, genuanceerdheid en hel derheid. De regie van het volgende program ma heeft Shireen Stroo ker van het Werktheater en dat zegt al een hele boel (goeds) over de aard van het Bloem werk. Hamlet In de expositieruimte van de Amsterdamse Stadsschouwburg (bal kon-foyer op de eerste etage) is sinds 5 januari een Hamlet-expositie te zien van de uit Joegosla vië afkomstige kunste naar Nenad V. Karpov. Het zijn aquarellen, crayons en tekeningen die hij de laatste drie jaar maakte over de Hamlet-figuur. En aan gezien Eric Schneider in de hoofdstad bij het Pu- bliekstheater de nieuw ste Hamlet speelt is dat een ideale plek. Te zien tot en met 5 februari. Houdini De dichter en toneel schrijver Adrian Mit chell die hier al een paar keer eigen werk voor kwam lezen op een van de Poetry-festivals in Rotterdam onthult in het laatste nummer van het Engelse Plays and Players in samenwerk ing met componist Peter Schat een circus-opera over Houdini en diens vrouw Bess geschreven te hebben. Volgens Mit chell is die in september in Amsterdam te zien. Houdini was de fameuze illusionist die van grote stunts hiel als het zich levend laten begraven, zich laten vastbinden aan een pilaar in een gevangeniscel en vrijko men, met handboeien en kettingen verzwaard in een rivier te storten en meer moois. Tony Curtis speelde hem ooit in de film. Wie Houdini gaat zingen is nog een vraag. BERT JANSMA ?t n. et ;o ;e id IVest ioda lm jonge mensen van vijftien tot vij- tntwintig jaar te betrekken bij de iamerverkiezingen van mei en bij de t raagstukken, die daarbij aan de orde omen, begint binnenkort in Noord- Irabant en een deel van Gelderland issefn groots opgezet verkiezingsprojekt edeioor jongeren, een achte aktie gaat uit van de stichting Le- eeitnsvorming Jeugd en Jongeren bis- t dë>m 's-Hertogenbosch, in samenwerk- wartg met andere instellingen in Noord- rabant op het gebied van welzijns- erk en jeugd- en jongerenwerk, zo leidt de dienst pers en publiciteit van het bisdom 's-Heftogenbosch. Er komen vijf jongerenkranten over aktuele onderwerpen, zoals landbouw, ontwikkelingssamenwerking/vredes vraagstukken, ruimtelijke ordening/mi lieu, onderwijs en vorming en arbeid/- werkgelegenheid/werkeloosheidZij verschijnen eind februari. Op 5, 6 en 7 mei wordt in het kader van het projekt een grote verkiezings manifestatie voor jongeren gehouden. Er komt een informatie-markt, er wor den politieke forums gehouden, er zijn sprekershoeken ingericht, er worden films vertoond en voorstellingen van het vormingstoneel gehouden. De vijf thema's van de kranten worden op die dagen op allerlei manieren aan de orde gesteld. De bedoeling is om jongeren informatie te bieden over de onderwerpen, die rond de verkiezingen aan de orde zijn en diezelfde jongeren in contact te brengen met vertegen woordigers van belangengroepen en po litieke partijen. Momenteel wordt de laatste hand ge legd aan de jongerenkranten voor het verkiezingsprojekt. Ruim dertig mensen uit heel Noord-Brabant hebben in apar te werkgroepen aan de kranten ge werkt. In de werkgroepen zijn naast vertegenwoordigers van reeds lang be staande richtingen in ons land ook die van alternatieve stromingen opgeno men. De kranten zijn geheel afgestemd op jonger leespubliek. Zij zullen op ruime schaal verspreid worden op scholen, op vormingscentra, via het Vormingswerk Jong Volwassen, de organisaties van plattelandsjongeren en werkende jonge ren. Er is ook buiten de provincie veel belangstelling voor het projekt, waar-* voor informatie wordt gegeven door de Stichting Levensvorming Jeugd en Jon geren, Kap. Koopmansplein 3, 's-Herto genbosch, tel. 073-142697. op positief gereageerd. Van de Nederduitse gereformeerde kerk is nog geen antwoord ontvangen. Aan de rijksuniversiteit van Utrecht is gistermiddag gepro moveerd tot doctor in de ge neeskunde mevrouw S. H. Ponstein-Troelstra, docent aan de academie voor fysiothera pie te Groningen. De titel van haar proefschrift is „Geen en kel beeld" met als ondertitel „Mystieke weg, deprojectie en individuatie bij San Juan de la Cruz". De belangstelling die tegenwoordig aan de dag wordt gelegd voor het ver schijnsel mystiek is daarbij aanleiding geweest dieper in te gaan op de mystieke weg, zoals die vanuit het christen dom wordt gegaan. De tracta- ten van de zestiende eeuwse Spaanse kerkleraar en mysti cus Johannes van het Kruis zijn uitgangspunten geweest, vooral gezien tegen de achter grond van inzichten van Sierksma en Jung. Het Katholiek Pedagogisch Centrum. Een landelijk onder wijsvernieuwingsinstituut van en voor het katholiek on derwijs, betrekt morgen offi cieel zijn nieuwe kantoor en wel aan de Helftheuvelpassa- ge 14-20 in Den Bosch. Het centrum is sinds de fusie in 1969 van zelfstandige onder wijskundige bureaus in Maa stricht, Den Haag en Den Bosch gehuisvest geweest in diverse panden. Het verricht ondermeer studies, begeleidt ontwikkelings- en vernieu wingsprojecten, adviseert scholen en de overheid en on dersteunt nascholingswerk. Het in Zagreb verschijnende Joegoslavische katholieke blad „Glas Koncila" (de stem van het concilie) maakt melding van een opmerkelijke toene ming bij het dopen van pasge borenen. In de dorpen in het binnenland worden praktisch alle babies gedoopt, in de ste den toch nog altijd negentig procent. De Nederduitse gereformeer de kerk in Zuid-Afrika heeft aan alle predikanten in ons land haar rapport gezonden over „Ras, volk en natie en volkerenverhoudingen in het licht van de Heilige Schrift". Zij heeft hiervan gebruik kun nen maken van de adressenbe standen der protestantse ker ken in Nederland. De her vormde predikanten hebben tevens een afschrift gekregen van de antwoordbrief, die het breed moderamen van de Ne derlandse hervormde kerk als reactie op het rapport heeft verzonden. Het moderamen stelde daarin onder meer de Zuidafrikaanse gereformeerde blanken voor om het beraad met de niet-blanken spoedig op gang te brengen. De niet- blanken kerken hebben daar- een moderne Mattheus Passie in het HOT-theater (Kitty Courbois, Diane Lensink, Jack, Hans Dagelet en Trudy de Jong) in hoeverre laat de my the zichzelf manipule ren?" Louis Andriessen over zijn muziek: „Bach en Strawinsky be schouw ik als de twee grootste componisten, die ik ken. Gemeen schappelijk hebben ze hun muzikale houding: hun muziek verwijst di kwijls naar andere mu ziek. Ik heb me gehou den aan de vorm van de originele Passie: afge ronde nummers muziek, bestaande uit koren, aria's, recitatieven, ario so's, koren plus soli. Bachs muziek wordt slechts tweemaal geci teerd (begeleiding van Ach Golgotha en slot koor), verder gaat mijn muziek over allerlei mu ziek waar ik van houd en het is geschreven voor mensen van wie ik houd." Die zullen dan op z'n minst een merkwaar dige voorstelling gaan zien want schrijver Fer- ron situeert het lijdens verhaal in een twintig- ste-eeuws Duits bordeel. De acteurs van Baal kunnen volgens regis seur Leonard Frank „prachtig zingen." Schoeisel-fonds New York kent een pit toresk soort steun voor werkeloze acteurs. Uit een fonds dat de Sha- kespeare-acteur Conrad Cantzen in 1945 naliet mogen acteurs zonder broodwinning geld put ten om zich van schoei sel te voorzien. Dit jaar kan 10.800 dollar uitge keerd worden door de beheerders van de Cant- zen-gelden en dat bete kent 12 dollar per ac teur, want er lopen er 900 officieel zonder werk rond. Waarom dat bedrag juist aan schoe nen moet worden be steed is me niet bekend, maar misschien had Cantzen een eigenzinni ge opvatting over het be grip „zich staande hou den". den. Het lijkt ons aan trekkelijk een opportu- nisties gevonden visie direct te verwezenlijken zonder de twijfel tijd te geven." Het eerste stuk wordt Ibsens „Hedda Gabler", daarna volgt o.a. „Fantasio" van Al fred de Musset, terwijl verder gekozen wordt uit Chefs d'oeuvre van Sartre, Becket, Herz- berg, Tsjechow, Buch- ner, Wilde, Shakespeare, Schiller, Goldoni, Moliè re, Dumas of Goethe. Eerste voorstelling van de groep die alles zelf doet (ontwerpen en bou wen van decors, affiches maken en uitvoeren, enz.) op 25 januari in de Lantaren in Rotterdam. Het Onafhankelijk To neel speelt verder in het Amsterdamse Shaffy- theater en in de Haar lemse Toneelschuur. Bloemwerk Vanaf de eerste januari telt Rotterdam een nieu we toneelgroep. De naam „Bloemgroep" is al wat ouder en beken der, maar dat komt om dat de acteurs afkomstig zijn uit de Haagse Nieu we Komedie waar ze zich via het werk aan het programma „Voor een bloemetje en een zoen" (over vrouwene mancipatie) qua instel ling en werkwijze afzon derden van het eigen vormingsgezelschap. Het tweede programma over werk en werkeloosheid „Voor niks gaat de zon op" werd op eigen be nen een succes en in middels is de groep door de Toneelraad van de Maasstad geadopteerd waar nu gewerkt wordt aan een nieuw werkstuk over gezin en samenle ving. De Bloemgroep blijft vormingstoneel spelen in kleine theaters, scholen, universiteiten, vormingscentra, huis vrouwengroeperingen, wijk- en jongerencentra en bedrijven. Tot nu toe 1 usters Moeder Theresa oeten pand in Rome uit le communiteit van zusters, die Moeder Theresa uit Calcut- i in Rome heeft gevestigd, heeft van de Romeinse gemeen- elijke autoriteiten aanzegging gekregen het pand, waarin ij wonen, te verlaten. De gemeente heeft het huis nodig oor administratieve doeleinden. )e communiteit trekt zich het lot aan van de daklozen in lome. Zij verschaft iedere nacht aan zo'n vijftig daklozen inderdak. De Osservatore Romano heeft tegen de beslissing 'an het gemeentebestuur van Rome geprotesteerd. De moti vering noemt het Vatikaanse dagblad „een smoes". In feite teert het stadsbestuur van Rome zich tegen de vijftig iaklozen en hun verzorgsters. In naam van de bureaucratie porden zij op straat gezet. Het Vatikaanse dagblad verwijt /fiet gemeentebestuur, dat het niets voor de daklozen doet. /Het dringt er bij de gemeentelijke autoriteiten op aan het Vbesluit te herzien. Korzelig In „The Observer" her innert filmregisseur Jo seph S. Frieze zich hoe hij in 1949 de komiek Danny Kaye aan de gro te Engelse toneelschrij ver George Bernard Shaw is gaan voorstel len. Er ontspon zich een aardige dialoog tussen de toen nog jonge ko miek en de oude Shaw, beiden beroemd om hun verbale improvisatie- kunst. Shaw: „Ik heb uw naam geloof ik in de krant gezien." Kaye: „Hé, ik de uwe geloof ik ook." Shaw: „Maar wat doet u?" Kaye: „Ik doe iets aan film en theater. Ik ben een komiek." Shaw: „Na Charlie Cha plin zijn er geen komie ken meer geweest. Hoe lang blijft u?" Kaye: „Zolang het publiek me wil hebben." Shaw: „Mij willen ze nog steeds en ik ben 93". Het klinkt achteraf nogal korzelig, maar Frieze vertelt dat de heren vriendschappe lijk uiteen gingen. Scarabee in Pulchri Tot en met 23 januari is in Pulchri-studio aan het Lange Voorhout nog de expositie „Acht projec ten van Studio Scara bee" te zien. De Haagse groep manifesteert zich om de zoveel tijd met een theatersamengaan van beeldende kunst, muziek, gebaar, woord en film. Zeven projecten zijn voltooid: Spiraal, Lorca, Batman in bal lingschap, Poppetgom, Fata Banana, Witstrip en Dummies. Het acht ste project, Havana jojo, staat op stapel. In het verleden werkten kunst enaars als Lucebert, Bert Schierbeek, Bruno Maderno en Peter Blok huis aan de Scarabee- projecten mee. Op de tentoonstelling zijn vi deo-opnamen te zien, teksten, foto's, attribu ten en decors. Op de Praagse Quadriennale voor theaterscenografie haalden de Scarabee projecten een zilveren medaille weg. Favorieten Een van de interessante jonge toneelgroepen die Den Haag nog steeds moet ontberen is het Rotterdamse Onafhan kelijk Toneel. Het HOT- theater heeftinmiddels pogingen gedaan de groep hier te krijgen, maar nu blijken de Rot terdammers die al veer eerder naar Den Haag hadden gewild, vol te zitten. Het Onafhanke lijk Toneel kondigt een nogal uniek plan aan: Van begin januari tot eind juni worden er maar liefst zeven pro- dukties uitgebracht on der de titel „De favorie ten". Elk stuk wordt twee weken gerepeteerd en één week gespeeld. De groep schrijft: „Het plan geeft ons de gele genheid om enerzijds stukken te spelen waar we anders niet zo gauw aan zouden beginnen en anderzijds stukken die beladen zijn door de to neelgeschiedenis onbe vangen tegemoet te tre- Een van de zeer eigen scéne-beelden van Studio Scarabee: Expositie in Pulchri Studio. Overigens wordt Toneel Teatraal - al blijft het er zeer matig uitzien - steeds meer de moeite van het lezen waard door de zich verbreden de informatie. Voor lief hebbers: Wolters-Noord- hoff in Groningen weet er meer van 26,50 per jaar, CJP-houders 20,- Mattheus modern Toneelgroep Baal komt dan toch naar Den Haag met de „Mattheus Pas sie", 30 en 31 januari in het HOT. Niet die van Bach, want tegen de tijd dat de echte oratoria losbarsten heeft Baal al weer het veld geruimd, maar een eigentijdse versie van schrijver Louis Ferron en compo nist Louis Andriessen. In zijn vóór-commentaar zegt Ferron over wat hij „de verlossingsmythe" van het passieverhaal noemt: „In hoeverre is deze mythe als manipu latiemiddel gebruikt en radaljnafhankelijk Toneel ndate en acteurs toe. oneel Teatraal, Ne- nds enige tijd- ft voor het beroep- B" *1, wordt een nieu- endens in het thea- :T ereldje gesigna- De toneelgezel- ,e ppen laten zich niet koeioneren door leren critici, maar lik op stuk terug n n. De Rotterdamse ie «lraad valt Jan r; de Groot van het ft i Volk aan die na n slechte recensie van lt ir Panizza's „Het n esconcilie" besluit „Nu zal Marijnen sseur) er aan moe eloven. Met hem de n draad." In het ït idelijkse bulletin 'O de Toneelraad is |t de vermetele De r- it (die overigens alleen stond) eerst lovende kritieken n% anderen om de oren ;- »gen en vervolgens ir It de vraag gesteld e e kranten dan geen ntwoordelijkheids- jel hebben en de lerdamse Schouw- zo nodig leeg moe- schrijven. Nonsens natuarlijk, want, zo con cludeert André Rutten in Toneel Teatraal te recht, die criticus ging voorstelling en Toneel raad juist te lijf vanuit z'n verantwoordelijk heidsgevoel. Ook het Amsterdamse Publiekstheater gaat niet zo zachtjes tegen de rode draad van de kri tiek in. Een op zichzelf lovenswaardige tendens, want polemiek betekent leven in de brouwerij. Recensies worden na de premières door de gezel schappen dan wel gretig verzameld en wie weet wordt er intern zelfs over nagedacht, naar buiten toe worden over het algemeen alleen de juichkreten gebruikt als reclame in folders en advertenties. Toneel groep Theater maakt dit seizoen een aardige uit zondering door tussen enkele goede zinsneden uit kritieken op Ibsens „Brand", ook een nega tieve krantekop te ver melden: „Brandhout". de groep die alles zelf doet, tot en met het vervoer van

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 9