SURINAAMSE VROUW
IN „OT... EN
Bob
Rooyens
vraagt
dringend
om derde
tv-net
TELEVISIE VANAVONI
TELEVISIE DONDERD
RADIO VANAVOND
RADIO DONDERDAG
TERUGBLIK
Stakingen
bij
Franse tv
Theologie
voor
vrouwen
op radio
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
WOENSDAG 19 JANUARI
NEDERLAND I
Teleac
18.15 Moderne electronics, les 15
NOS
18.45 Oe Bereboot
18.55 Journaal
19.05 Van gewest tot gewest
19.50 Politieke partijen (D'66)
20.00 Een wilde roos, TV-serie
(afl. 3)
20.52 Ot. en hoe zit het dan
met Slen?
21.35 Journaal
21.50 Den Haag Vandaag
22.05 Panoramlek
22.35 Studio Sport
23.00 Sprekershoek
23.15-Journaal
■iiiimmui
17.55 Journaal
16.00 Nieuws uit NoordrljrJ
Westfalen
18.05 De zes waanwijzen, qui
18.40 Julia von Mogador
19.00 Van Elfel tot Weserbere
19.15 Hier und Heute
19.45 Kwart voor acht
20.00 Journaal
20.15 Moord en doodslag,
mentalre
21.00 Erika Pluhar, zang
21.45 Turklje's platteland
22.30 Journaal
DUITSLAND
NEDERLAND II
NOS
18.45 Staatsloterij (trekking 3, no.
654)
18.55 Journaal
IKON
19.05 Arno, een jongen op Cu*
rapao
IKON/KRO/RKK
19.30 Kenmerk
NOS
20.00 Journaal
20.25 Socutera
VOO
20.30 De keuze top 5
20.32 Starsky Hutch, TV-serie
21.20 De Nederlandse top 5
21.25 Starsky Hutch vervolg
22.13 Verenonica Actueel
22.30 Sport (Langlauf)
22.55 De Hooghe heeren (mr. dr.
Imkamp D'66)
23.05 Portret Vincent van Gogh
23.25 Veronica's agenda
NOS
23.28 Journaal
18.20 Zum kleinen Flsch,
rie, afl. 1
19.00 Journaal
19.30 Sportsplegel
20.15 ZDF-Magazlne
21.00 Journaal
21.15 Religieuze vragen
21.45 Avonturen van de
soldaat Schwejk, afl. 6f
22.45 Journaal
18.15 De Wombles
18.20 Jonger dan je denkt
18.50 Space 1999, TV-serie,
19.45 Journaal
20.15 Nationale loterij
20.20 Beschuldigde, sta opi
spel
22.00 De nieuwe realisten,
23.05 Journaal, Wetstraat
1
NEDERLAND I
17.05 Hans en Lena, TV-sei
DUITSLAND I
10.00 Journaal
10.05 Draaischijf
10.25 Wiener G'schichten, speel
film (1940)
12.05 ZDF-Magazine
12.50 Persoverzicht
13.00 Journaal
16.15 Journaal
16.20 Het Podium
16.30 ABC van de fysica,
17.00 Journaal
17.10 Die Biene Maja,
17.40 Draaischijf
HILVERSUM I
TROS 18.30 Nws. 18.41 (S) De een ziet
het zus en de ander zo. 10.00 Muziek-
triptiek, van zeven tot tien met om 19.00
Jazz Sir. 20.00 Eight o'clock special.
Ontdekkingsreis door de jaren van het
swingtijdperk. 21.00 (S) Kruis en Mol.
22.00 (S) Een mondje Frans. Muziek en
informatie uit het land van Marianne
22.30 Nws. 22.40 Aktua III. 23.00 De
passagier, hoorspel. 23.49 (S) Lichte
grammofoonmuziek. 23.55—24 00 Nws.
Radio Filharmonisch Orkest: klas
muziek. 21.20 Herwig Hensen:!
in Poëzie. 21.50 (S) Muziek van)
week. NOS: 22 30 Gamma vanNm
Beta. Nieuws uit de wereld tan wjj/i
schap en technologie. 23.00 w
oog op morgen, mei om 23.05 ffcll
teitenoverzicht, 2320 Den Haafnt
daag. 23.52 Even ontspannen
slapen gaan. yoga. 23.55—24.0
HILVERSUM III
_ziek (19.38 Paardekoersenjl d(
(S) NOS-jazz. 0.02 (S) Metro's Mtrle
music. 1.02 (S) Take it easy. 2idd
Dat wordt weer nachtwerk. 4.0fj
(S) De achternacht. 1U6J
■a<
HILVERSUM I
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
woord. 7.08 (2) Te Duem Laudamus.
7.41 Vandaag donderdag. Aktualitei-
ten. persoverzicht, informatie en lichte
muziek. (7 41 Hier en nu). 8.24 Op de
man af. 8.30 Nws'. 8.36 Gymnastiek voor
de huisvrouw. 8.45 (S) Tot uw dienst
Klassieke muziek. 945 (S) Onder de
hoogtezon. Pastoraal, muzikaal zieken
bezoek. 10.30 Nws. 10.33 (S) In 't zilver.
Programma voor bejaarden. 12.00 (S)
De Kilima Hawaiians Show. 12.15 Boer
en tuinder. 12.26 Mededelingen voor
land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 (S)
Hier en nu. 12.55 (S) Middagpauze
diens.. 13.15 Metropoleorkest. Amuse
mentsmuziek. 13.30 (S) Globaal, geva
rieerd programma. (15.30 (Nws). 17.30
Nws. 17.32 (S) Hier en nu.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas- !ra£e
).40 Schoolradio. 10.00 Radio I-K
papegaai. 10.10 Arbeidsvita
(11 00 Nws. 11.03 Radiojournaal.;
Rondom twaalf, een Our allerk
iedereen. 12.30 Hersengymr-|
13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal^
Beursplein 5. 13.30 'n Middagje
Muziek, informatie en service.
Nws. 16.03 Radiojournaal. 17.00
speciaal, jeugdprogramma.
HEIDSVOORLICHTING: 17.40 DeT 4
HILVERSUM III
ID
TROS: 7.02 (S) Vaak 's ochtendHc
(S) De Hugo van Gelderen-shovw*
(S) Gerard de Vries draait op v("
12.03 (S) Boter Klaas en prijzertl
(S) Polderpopparade. 16.03 (S) 6jis
HOU HET
SCHERM
IN HET OOG
De Nederlandse TROS heeft er
uiteraard goed aan gedaan gis
teravond met nog zeventien an
dere Europese landen de recht
streekse reportage van de (zo
veelste) première van Bellini's
opera „Norma" van de Italiaan
se televisie over te nemen. Het
ging hier trouwens ook om een
oer-première, want het was nog
niet eerder in de geschiedenis
van de kijkende mensheid voor
gekomen dat de Milanese „Sca
la" toestemming gaf voor een
live-uitzending uit haar heilige
hallen. Het werd dan ook hoog
tijd zullen sommigen zeggen.
Anderen (met name conservatie
ve Italiaanse opera-aanbidders)
daarentegen hebben waar
schijnlijk het gevoel dat er weer
een zekerheid uit hun leven is
verdwenen. Wat mij betreft: ik
ben dol op dit soort uitzendin
gen, die de feestelijke suggestie
wekken dat je er een avondje
uit bent zonder dat je er prak
tisch een voet voor hoeft te ver
zetten. En wat voor een avondje.
Wat niet wegneemt, dat ik mij
weer eens, en voor de zoveelste
keer, ernstig gehandicapt voelde
door het gebrek aan een aan
vaardbare geluidskwaliteit van
een kleuren-t.v. De geluidsweer
gave was iets beter dan die van
een ouderwetse mono-grammo
foonplaat, maar toch niet veel.
En daar kan een mens, wiens
oren gewend zijn aan vrijwel
vlekkeloze stereo-apparatuur,
geen genoegen meer mee ne
men. De TROS had overigens
gezorgd voor een aanvuj
stunt. Want zo mag ik die
titeling bij de rechtstreek!*;81
zending toch wel noemer
daar nou weer voor teer e
vernuft achter stak, ik we?0
niet, maar ik was er zeer
telijk voor. Voorzover il
nagaan klopte het allema 8
stekend. Maar helemaal
ben ik daar niet van,
het andere Nederland vr
sprake van nog een pre?
de eerste aflevering van er
gelse t.v.-serie over Edwai]s
Daaraan waren kosten
moeite gespaard. En me
dus weer eens constater^^
voor voortreffelijks er t^*
schijn komt als de mannf
de BBC even de handen C>
mouwen steken om een c
tische produktie op touw
ten. l[
Ondanks al deze feestelu*(
moest ik toch voortdurer))*-
ken.aan Koen Verhoeff,
het begin van de avond
programmaatje over de N—
ge schaatser Geert Kuipe^,
volzin losliet: „Hij is eeir—
blonde zoon uit Frieslani
landser kan het al niet,!
haast zeggen". Welnu, ik,J
•niet alleen niet helemaal C*|
haast hebben gezegd, m J
zou het niet uit mijn kefverr;
ben kunnen krijgen. Waf"'»
haast zou zeggen is: Ko£roP
maar het best een tijr"*"
Ljouwert en omgeving vjr (n
ven. n Ha.
HERMAN HOFHi
Bob Rooyens: „Zang is een roes en als
je zang wilt uitbeelden, moet je roes in de
beelden hebben."
Rusteloos
„Ik sta bekend om mijn rusteloze regie, terwijl
ik niets anders doe dan beweging, zeg vaart geven
aan de inhoud, aan wat je aan de kijker wil
overbrengen. Het moet de inhoud zijn die de vorm
bepaalt en naarmate die twee beter met elkaar
in overeenstemming zijn komt de inhoud beter
over, en daar gaat het om, want de vorm is niet
meer dan een middel, net als het tv-toestel zelf.
Ik heb het idee, dat ik daar in slaag. Voor een
show van Dusty Springfield op de Duitse tv,
waarvoor op allerlei gebied de beste mensen
werden ingeschakeld, kozen ze mij voor de regie.
Ze weten wat ze aan me hebben na shows met
mensen als Viva Bach, Heidi Brühl, Senta Berger,
Sue Kramer en dat soort mensen. Die zingen
liedjes met net zoveel refreinen als coupletten.
Die zijn steeds hetzelfde en dan moet je als
regisseur om het boeiend te houden toch steeds
andere vormen kiezen".
Geen andere werkwijze volgt Bob Rooyens in zijn
thans onder handen „Allrounders" voor KRO-tv,
naar een idee van hem zelf, waarin sportlieden
de kans krijgen zich sterk te tonen in hun eigen
specialistische takken van sport en tevens worden
getest op hun inzicht bij het inzetten van de juiste
mensen op de juiste momenten en op de juiste
nummers.
Dit sportspel op tv is ontwikkeld naar geheel eigen
ideeën van Rooyens. Het is niet zonder durf
opgezet en Rooyens is de KRO-tv dankbaar, omdat
deze de moed opbrengt om zonder test vooraf dit
programma op het scherm te zetten. Er is geen
geld om het uit te proberen. Het moet in één keer
goed zijn. Dat is een grote handicap bij zulk een
uitzending, waarin de sportlui niet door de camera
worden gevolgd vanuit het oogpunt van het pu
bliek of van de kijker, maar vanuit zijn beleving
van de prestaties die worden verwacht Bij een
penalty bijv. staat de camera als het ware op de
plaats van de keeper, maar ook bij de strafschop-
nemer, wie men de te verwachten schijnbewegin
gen' bijna van het gezicht kan aflezen. Dit eist een
snelle en rake registratie, waarbij de regisseur
sterk afhankelijk is van het vaardig reageren van
de cameralieden. In zo'n uitzending kan er niets
wórden overgedaan. Elke penalty wordt maar één
keer genomen, elke afstand maar één keer gelopen
en elke prestatie maar één keer geleverd.
Bob Rooyens: „Het gaat om het idee achter dit
programma, een bruikbaar idee zelfs als een uit
zending eens wat minder kwaliteit zou hebben.
Hier komt bij, dat de kijker moet wennen aan deze
wijze van werken. Daarom is het goed, dat „The
Allrounders" niet een eenmalige uitzending is,
maar als reeks wordt gebracht. Ook vind ik
belangrijk, dat aan de mannelijke en de vrouwelij
ke sporters dezelfde eisen worden gesteld. Dan zie
je gebeuren, dat vrouwen met behendigheid verder
komen dan de mannen op hun kracht. In dit
programma vind je daardoor aansluiting bij deze
tijd. Mogelijk wordt „The Allrounders" in samen
werking met andere landen een Europese competi
tie met uiteindelijk een internationale finale. Dit
programma is het waard er alles uit te halen wat
er inzit en de mogelijkheden ervan te onderzoe
ken".
Evenzeer als uit deze woorden zal men Bob
Rooyens herkennen uit de Liesbeth List-show-Az-
navour-show op 3 februari op KRO-tv, vocaal en
visueel flits-werk, een voor Bob Rooyens karakte
ristieke scherm-utseling.
TON OLIEMULLER
PARIJS De Franse tv-kijkers
zullen genoegen moeten nemen
met stakingsperikelen. De in
het linkse vakverbond CGT
georganiseerde tv-acteurs sta
ken verder. Zij vrezen het ak
koord af dat was bereikt tussen
vertegenwoordigers van de au
tonome bond van tv-acteurs en
de televisie-direkties. Het CGT
acht de overeengekomen mini
mum-gage van 300 franc per
werkdag te weinig.
Het technisch personeel van het
eerste net is zondag ook in sta
king gegaan. De actie duurde
slechts één dag, maar gedreigd
werd over een week het werk
werderom neer te leggen als
hun eisen, die geen verband
houden met die van de tv-ac
teurs, niet worden ingewilligd.
De technici willen de op zonda
gen gemaakte uren in vrije tijd
door de weeks gecompenseerd
hebben.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Morgen om 23
uur begint de NCRV een radio
serie van 12 programma's over
de feministische theologie on
der de titel „Als vrouwen aan
het woord komen."
De uitzendingen komen toti
stand in samenwerking met de
landelijke werkgroep feministi
sche theologen.
In de eerste drie programma's
komen vrouwelijke gemeentele
den, ambtsdragers en theolo
giestudenten aan het woord. Fe
ministische theologie is in de
V.S. ontstaan vanuit de bevrij
dingsbeweging van de vrouwen.
Vrouwelijke theologen kwamen
tot de ontdekking dat de theolo
gie waarin zij gevormd waren
hen steeds meer vervreemdde
van hun diepste persoonlijke er
varing en geloofsbeleving. Femi
nistische theologie is er niet al
leen voor vrouwen. Het gaat
daarin om een vollediger uit
groei van vrouwen zoals als
mannen in relatie tot elkaar en
tot God.
Terwille van de kijker die eisen blijft stellen aan
zijn beeldvulling, paprika voor de fijnproevers
zou er snel een derde tv-net moeten komen.
Regisseur Bob Rooyens (36) heeft er geen moeite
mee nut en noodzaak ervan in het kort samen
te vatten: .Naast de supermarkt voor het massa
artikel hoort een delicatessenwinkel. Mensen die
meer willen dan fabrieksbrood moeten aan hun
trekken komen. En regisseurs die met de tv iets
willen doen dienen ruimte te hebben om hun
voorhoedefunctie waar te maken. Het massa-arti
kel op de tv van vandaag borduurt voort op
vindingen van de creatieve regisseurs van tien
jaar geleden."
Bob Rooyens kan dat met recht en reden zeggen.
Hij kwam tien jaar geleden met een Liesbeth
List-show op het scherm, die tot in Montreux met
lauweren werd behangen. Liesbeth is niet de
grootste zangeres die we in huis hebben en een
gezongen portret van haar naar het geijkte werk
van die dagen zou hoogstens een plaatsje gekregen
hebben tussen het nieuws van zeven en acht uur.
In een rusteloos ritme gaf hij haar echter gezicht,
bouwde uit ogen, neus en mond haar vocale
voorkomen op en legde in de beeldenreeks de
swing van haar zang.
Toen zei Rooyens: „Tv is een volkomen ander
medium dan film. Omdat de tv een electronisch
medium is, opgebouwd uit punten en lijnen, kan
men er, veel meer mee doen. Elk beeld vormt
patroon, een wonderlijk weefwerk, dat men naar
eigen inzicht duizendvoudig kan variëren. Alles
kan, alles mag, zang is een roes en als je zang
wilt uitbeelden, moet je roes in de beelden heb
ben".
Voor dit soort werk moet een regisseur de vrijheid
hebben, zelfs de vrijheid om fouten te begaan. Niet
als in Amerika, waar ze veel meer geld hebben,
wordt hier een produktie Uitgetest of in een soort
van tv-laboratorium op werking bekeken. Het
moet allemaal gelijk de buis op voor een groot
publiek, dat maar kan kiezen uit twee netten en
dat niet met vormprobeersels lastig gevallen wil
worden. Je moet direct kunnen zien wat ze op de
tv zeggen en verder geen poespas. Over tien jaar
zien we wel weer. Maar als er niets gebeurt, zal
tegen die tijd de kijker zichzelf te pakken hebben
met voorgekauwde namaak, die niemand meer zal
pruimen.
Met het oog op die te wensen en te verwachten
rooskleurige toekomst legde in de afgelopen tien
jaar Bob Rooyens, door heel Europa zwervend van
studio naar studio en van flat naar huurkamer,
contacten met collega's, die zijn inzichten delen.
Moe van dit gereis en getrek vestigde hij zich
onlangs in een met veel lommer omgeven buiten
huis in Nigtevecht, waar hij een studiootje drijft
onder de aanduiding „Bob Rooyens en partners
bv", basis en hart en ziel tevens van een onderne
ming, die heel Europa van tv wil voorzien.
Bob Rooyens: „Zonder buitengewone kosten en op
efficiënte wijze kunnen naar believen tv-produk-
ties in Europese samenwerking worden gemaakt.
Je kiest een Britse schrijver, een Duitse studio,
een Frans décor, zet daar achtereenvolgens ac
teurs van verschillende nationaliteiten in en je
maakt op voordelige wijze tv-spelen, die op alle
Europese buizen gezet kunnen worden. Samen met
collega's in Engeland, Duitsland, Frankrijk, België
en Zweden bestaan er op deze wijze ideeën voor
een Euro-show, waarin op aangenaam ogende en
toch indringende wijze voor relatief weinig geld
de betekenis van Europese eenheid aan het volk
zal worden voorgeschoteld".
Surinaamse vrouwen in ons
land vormen het onderwerp van
het programma „Ot... en hoe zit
het dan met Sien?" dat de NOS
vanavond uitzendt. Praatgroe
pen en V.O.S.-kursussen (Vrou
wen Oriënteren zich in de Sa
menleving) zijn voor vrouwen
vertrouwde zaken geworden,
hoewel voornamelijk gericht op
de Nederlandse omstandighe
den. Surinaamse vrouwen in
ons land vinden wat betreft op
leiding en achtergrond weinig
aansluiting. Twee Surinaamse
vrouwen, Mathilde Blank en
Annet Groenfelt hebben een
leerplan opgesteld gericht op de
specifieke problemen en moge
lijkheden van de Surinaamse
vrouw. Het plan gaat ervan uit,
dat aan Surinaamse vrouwen
les moet worden gegeven door
Surinaamse leerkrachten. Door
veel aandacht te besteden aan
de Surinaamse kuituur, hoopt
men de Surinaamse vrouw ei
gen waarde en identiteit te ge-
Ned. I, 20.52 uur.
treedners-kampioenschappen in
Venlo.
Ned. 1,19.05 uur.
Wilde roos
gaande en komende man op
Buitenlandse Zaken, Henri Kis
singer en Cyrus Vance, wordt
belangstelling gevraagd.
Ned. I, 22.05 uur.
Van gewest
Veronica zendt op Ned. II om 23.05 uur uit „Vincent
van Gogh, het avontuur van een verwoest-leven".
Arno, een jongen op Curacao
Hugh Peronett moet Mildred te
leurstellen, in deel 3 van „Een
wilde roos". Want niet haar,
maar Emma, zijn vroegere
vriendin, wil hij hebben. Zijn
zoon Randall heeft zijn vrouw
Ann in de steek gelaten en zoekt
contact met Lindsay, die Emma
wil loslaten als zij financieel een
goede basis krijgt. Randall stelt
voor een schilderij te verkopen,
maar dat stuit af op bezwaren
van Mildred Finch, die overi
gens gaat koppelen tussen Ann
en Felix. Maar haar plannen
met Hugh geeft zij niet op.
Ned. 1,20.00 uur.
Panoramiek
De NOS-rubriek Panoramiek
geeft vanavond informatie over
de aanstaande machtswisseling
in het Witte Huis. Fragmenten
van interviews met Carter en
Ford zijn ingelast. Ook voor de
Wintersport
Studio Sport zendt vanavond
een vervolg uit op het aan de
wintersport gewijde programma
van 15 december van het vorig
jaar. Deze keer komen de ver
schillende ski-onderdelen aan
de orde. Voorts worden tips ge
geven voor de uitrusting en het
reizen per auto naar de winter
sportgebieden.
Ned. I, 22.35 uur.
Sprekershoek
In de NOS-televisierubriek
„Sprekershoek" zal de eigenaar
van een contactbureau prostitu
tie bespreekbaar maken. Hij
zegt dit verschijnsel als maat
schappelijk gegeven te willen
accepteren.
Ned. I, 23.00 uur.
De NOS-rubriek „Van gewest
tot gewest" behandelt vanavond
de brandbestrijding op de grote
rivieren, het stationnetje van
Lunteren, de gerestaureerde Ja-
cobi-kerk in Utrecht en de Buu-
Ageeth Scherphuis, een van de samenstellers van
„Ot en hoe zit het dan met Sien?"