SURINAAMSE VROUW IN „OT... EN Bob Rooyens vraagt dringend om derde tv-net TELEVISIE VANAVONI TELEVISIE DONDERD RADIO VANAVOND RADIO DONDERDAG TERUGBLIK Stakingen bij Franse tv Theologie voor vrouwen op radio PAGINA 2 LEIDSE COURANT WOENSDAG 19 JANUARI NEDERLAND I Teleac 18.15 Moderne electronics, les 15 NOS 18.45 Oe Bereboot 18.55 Journaal 19.05 Van gewest tot gewest 19.50 Politieke partijen (D'66) 20.00 Een wilde roos, TV-serie (afl. 3) 20.52 Ot. en hoe zit het dan met Slen? 21.35 Journaal 21.50 Den Haag Vandaag 22.05 Panoramlek 22.35 Studio Sport 23.00 Sprekershoek 23.15-Journaal ■iiiimmui 17.55 Journaal 16.00 Nieuws uit NoordrljrJ Westfalen 18.05 De zes waanwijzen, qui 18.40 Julia von Mogador 19.00 Van Elfel tot Weserbere 19.15 Hier und Heute 19.45 Kwart voor acht 20.00 Journaal 20.15 Moord en doodslag, mentalre 21.00 Erika Pluhar, zang 21.45 Turklje's platteland 22.30 Journaal DUITSLAND NEDERLAND II NOS 18.45 Staatsloterij (trekking 3, no. 654) 18.55 Journaal IKON 19.05 Arno, een jongen op Cu* rapao IKON/KRO/RKK 19.30 Kenmerk NOS 20.00 Journaal 20.25 Socutera VOO 20.30 De keuze top 5 20.32 Starsky Hutch, TV-serie 21.20 De Nederlandse top 5 21.25 Starsky Hutch vervolg 22.13 Verenonica Actueel 22.30 Sport (Langlauf) 22.55 De Hooghe heeren (mr. dr. Imkamp D'66) 23.05 Portret Vincent van Gogh 23.25 Veronica's agenda NOS 23.28 Journaal 18.20 Zum kleinen Flsch, rie, afl. 1 19.00 Journaal 19.30 Sportsplegel 20.15 ZDF-Magazlne 21.00 Journaal 21.15 Religieuze vragen 21.45 Avonturen van de soldaat Schwejk, afl. 6f 22.45 Journaal 18.15 De Wombles 18.20 Jonger dan je denkt 18.50 Space 1999, TV-serie, 19.45 Journaal 20.15 Nationale loterij 20.20 Beschuldigde, sta opi spel 22.00 De nieuwe realisten, 23.05 Journaal, Wetstraat 1 NEDERLAND I 17.05 Hans en Lena, TV-sei DUITSLAND I 10.00 Journaal 10.05 Draaischijf 10.25 Wiener G'schichten, speel film (1940) 12.05 ZDF-Magazine 12.50 Persoverzicht 13.00 Journaal 16.15 Journaal 16.20 Het Podium 16.30 ABC van de fysica, 17.00 Journaal 17.10 Die Biene Maja, 17.40 Draaischijf HILVERSUM I TROS 18.30 Nws. 18.41 (S) De een ziet het zus en de ander zo. 10.00 Muziek- triptiek, van zeven tot tien met om 19.00 Jazz Sir. 20.00 Eight o'clock special. Ontdekkingsreis door de jaren van het swingtijdperk. 21.00 (S) Kruis en Mol. 22.00 (S) Een mondje Frans. Muziek en informatie uit het land van Marianne 22.30 Nws. 22.40 Aktua III. 23.00 De passagier, hoorspel. 23.49 (S) Lichte grammofoonmuziek. 23.55—24 00 Nws. Radio Filharmonisch Orkest: klas muziek. 21.20 Herwig Hensen:! in Poëzie. 21.50 (S) Muziek van) week. NOS: 22 30 Gamma vanNm Beta. Nieuws uit de wereld tan wjj/i schap en technologie. 23.00 w oog op morgen, mei om 23.05 ffcll teitenoverzicht, 2320 Den Haafnt daag. 23.52 Even ontspannen slapen gaan. yoga. 23.55—24.0 HILVERSUM III _ziek (19.38 Paardekoersenjl d( (S) NOS-jazz. 0.02 (S) Metro's Mtrle music. 1.02 (S) Take it easy. 2idd Dat wordt weer nachtwerk. 4.0fj (S) De achternacht. 1U6J ■a< HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.08 (2) Te Duem Laudamus. 7.41 Vandaag donderdag. Aktualitei- ten. persoverzicht, informatie en lichte muziek. (7 41 Hier en nu). 8.24 Op de man af. 8.30 Nws'. 8.36 Gymnastiek voor de huisvrouw. 8.45 (S) Tot uw dienst Klassieke muziek. 945 (S) Onder de hoogtezon. Pastoraal, muzikaal zieken bezoek. 10.30 Nws. 10.33 (S) In 't zilver. Programma voor bejaarden. 12.00 (S) De Kilima Hawaiians Show. 12.15 Boer en tuinder. 12.26 Mededelingen voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 (S) Hier en nu. 12.55 (S) Middagpauze diens.. 13.15 Metropoleorkest. Amuse mentsmuziek. 13.30 (S) Globaal, geva rieerd programma. (15.30 (Nws). 17.30 Nws. 17.32 (S) Hier en nu. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas- !ra£e ).40 Schoolradio. 10.00 Radio I-K papegaai. 10.10 Arbeidsvita (11 00 Nws. 11.03 Radiojournaal.; Rondom twaalf, een Our allerk iedereen. 12.30 Hersengymr-| 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal^ Beursplein 5. 13.30 'n Middagje Muziek, informatie en service. Nws. 16.03 Radiojournaal. 17.00 speciaal, jeugdprogramma. HEIDSVOORLICHTING: 17.40 DeT 4 HILVERSUM III ID TROS: 7.02 (S) Vaak 's ochtendHc (S) De Hugo van Gelderen-shovw* (S) Gerard de Vries draait op v(" 12.03 (S) Boter Klaas en prijzertl (S) Polderpopparade. 16.03 (S) 6jis HOU HET SCHERM IN HET OOG De Nederlandse TROS heeft er uiteraard goed aan gedaan gis teravond met nog zeventien an dere Europese landen de recht streekse reportage van de (zo veelste) première van Bellini's opera „Norma" van de Italiaan se televisie over te nemen. Het ging hier trouwens ook om een oer-première, want het was nog niet eerder in de geschiedenis van de kijkende mensheid voor gekomen dat de Milanese „Sca la" toestemming gaf voor een live-uitzending uit haar heilige hallen. Het werd dan ook hoog tijd zullen sommigen zeggen. Anderen (met name conservatie ve Italiaanse opera-aanbidders) daarentegen hebben waar schijnlijk het gevoel dat er weer een zekerheid uit hun leven is verdwenen. Wat mij betreft: ik ben dol op dit soort uitzendin gen, die de feestelijke suggestie wekken dat je er een avondje uit bent zonder dat je er prak tisch een voet voor hoeft te ver zetten. En wat voor een avondje. Wat niet wegneemt, dat ik mij weer eens, en voor de zoveelste keer, ernstig gehandicapt voelde door het gebrek aan een aan vaardbare geluidskwaliteit van een kleuren-t.v. De geluidsweer gave was iets beter dan die van een ouderwetse mono-grammo foonplaat, maar toch niet veel. En daar kan een mens, wiens oren gewend zijn aan vrijwel vlekkeloze stereo-apparatuur, geen genoegen meer mee ne men. De TROS had overigens gezorgd voor een aanvuj stunt. Want zo mag ik die titeling bij de rechtstreek!*;81 zending toch wel noemer daar nou weer voor teer e vernuft achter stak, ik we?0 niet, maar ik was er zeer telijk voor. Voorzover il nagaan klopte het allema 8 stekend. Maar helemaal ben ik daar niet van, het andere Nederland vr sprake van nog een pre? de eerste aflevering van er gelse t.v.-serie over Edwai]s Daaraan waren kosten moeite gespaard. En me dus weer eens constater^^ voor voortreffelijks er t^* schijn komt als de mannf de BBC even de handen C> mouwen steken om een c tische produktie op touw ten. l[ Ondanks al deze feestelu*( moest ik toch voortdurer))*- ken.aan Koen Verhoeff, het begin van de avond programmaatje over de N— ge schaatser Geert Kuipe^, volzin losliet: „Hij is eeir— blonde zoon uit Frieslani landser kan het al niet,! haast zeggen". Welnu, ik,J •niet alleen niet helemaal C*| haast hebben gezegd, m J zou het niet uit mijn kefverr; ben kunnen krijgen. Waf"'» haast zou zeggen is: Ko£roP maar het best een tijr"*" Ljouwert en omgeving vjr (n ven. n Ha. HERMAN HOFHi Bob Rooyens: „Zang is een roes en als je zang wilt uitbeelden, moet je roes in de beelden hebben." Rusteloos „Ik sta bekend om mijn rusteloze regie, terwijl ik niets anders doe dan beweging, zeg vaart geven aan de inhoud, aan wat je aan de kijker wil overbrengen. Het moet de inhoud zijn die de vorm bepaalt en naarmate die twee beter met elkaar in overeenstemming zijn komt de inhoud beter over, en daar gaat het om, want de vorm is niet meer dan een middel, net als het tv-toestel zelf. Ik heb het idee, dat ik daar in slaag. Voor een show van Dusty Springfield op de Duitse tv, waarvoor op allerlei gebied de beste mensen werden ingeschakeld, kozen ze mij voor de regie. Ze weten wat ze aan me hebben na shows met mensen als Viva Bach, Heidi Brühl, Senta Berger, Sue Kramer en dat soort mensen. Die zingen liedjes met net zoveel refreinen als coupletten. Die zijn steeds hetzelfde en dan moet je als regisseur om het boeiend te houden toch steeds andere vormen kiezen". Geen andere werkwijze volgt Bob Rooyens in zijn thans onder handen „Allrounders" voor KRO-tv, naar een idee van hem zelf, waarin sportlieden de kans krijgen zich sterk te tonen in hun eigen specialistische takken van sport en tevens worden getest op hun inzicht bij het inzetten van de juiste mensen op de juiste momenten en op de juiste nummers. Dit sportspel op tv is ontwikkeld naar geheel eigen ideeën van Rooyens. Het is niet zonder durf opgezet en Rooyens is de KRO-tv dankbaar, omdat deze de moed opbrengt om zonder test vooraf dit programma op het scherm te zetten. Er is geen geld om het uit te proberen. Het moet in één keer goed zijn. Dat is een grote handicap bij zulk een uitzending, waarin de sportlui niet door de camera worden gevolgd vanuit het oogpunt van het pu bliek of van de kijker, maar vanuit zijn beleving van de prestaties die worden verwacht Bij een penalty bijv. staat de camera als het ware op de plaats van de keeper, maar ook bij de strafschop- nemer, wie men de te verwachten schijnbewegin gen' bijna van het gezicht kan aflezen. Dit eist een snelle en rake registratie, waarbij de regisseur sterk afhankelijk is van het vaardig reageren van de cameralieden. In zo'n uitzending kan er niets wórden overgedaan. Elke penalty wordt maar één keer genomen, elke afstand maar één keer gelopen en elke prestatie maar één keer geleverd. Bob Rooyens: „Het gaat om het idee achter dit programma, een bruikbaar idee zelfs als een uit zending eens wat minder kwaliteit zou hebben. Hier komt bij, dat de kijker moet wennen aan deze wijze van werken. Daarom is het goed, dat „The Allrounders" niet een eenmalige uitzending is, maar als reeks wordt gebracht. Ook vind ik belangrijk, dat aan de mannelijke en de vrouwelij ke sporters dezelfde eisen worden gesteld. Dan zie je gebeuren, dat vrouwen met behendigheid verder komen dan de mannen op hun kracht. In dit programma vind je daardoor aansluiting bij deze tijd. Mogelijk wordt „The Allrounders" in samen werking met andere landen een Europese competi tie met uiteindelijk een internationale finale. Dit programma is het waard er alles uit te halen wat er inzit en de mogelijkheden ervan te onderzoe ken". Evenzeer als uit deze woorden zal men Bob Rooyens herkennen uit de Liesbeth List-show-Az- navour-show op 3 februari op KRO-tv, vocaal en visueel flits-werk, een voor Bob Rooyens karakte ristieke scherm-utseling. TON OLIEMULLER PARIJS De Franse tv-kijkers zullen genoegen moeten nemen met stakingsperikelen. De in het linkse vakverbond CGT georganiseerde tv-acteurs sta ken verder. Zij vrezen het ak koord af dat was bereikt tussen vertegenwoordigers van de au tonome bond van tv-acteurs en de televisie-direkties. Het CGT acht de overeengekomen mini mum-gage van 300 franc per werkdag te weinig. Het technisch personeel van het eerste net is zondag ook in sta king gegaan. De actie duurde slechts één dag, maar gedreigd werd over een week het werk werderom neer te leggen als hun eisen, die geen verband houden met die van de tv-ac teurs, niet worden ingewilligd. De technici willen de op zonda gen gemaakte uren in vrije tijd door de weeks gecompenseerd hebben. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Morgen om 23 uur begint de NCRV een radio serie van 12 programma's over de feministische theologie on der de titel „Als vrouwen aan het woord komen." De uitzendingen komen toti stand in samenwerking met de landelijke werkgroep feministi sche theologen. In de eerste drie programma's komen vrouwelijke gemeentele den, ambtsdragers en theolo giestudenten aan het woord. Fe ministische theologie is in de V.S. ontstaan vanuit de bevrij dingsbeweging van de vrouwen. Vrouwelijke theologen kwamen tot de ontdekking dat de theolo gie waarin zij gevormd waren hen steeds meer vervreemdde van hun diepste persoonlijke er varing en geloofsbeleving. Femi nistische theologie is er niet al leen voor vrouwen. Het gaat daarin om een vollediger uit groei van vrouwen zoals als mannen in relatie tot elkaar en tot God. Terwille van de kijker die eisen blijft stellen aan zijn beeldvulling, paprika voor de fijnproevers zou er snel een derde tv-net moeten komen. Regisseur Bob Rooyens (36) heeft er geen moeite mee nut en noodzaak ervan in het kort samen te vatten: .Naast de supermarkt voor het massa artikel hoort een delicatessenwinkel. Mensen die meer willen dan fabrieksbrood moeten aan hun trekken komen. En regisseurs die met de tv iets willen doen dienen ruimte te hebben om hun voorhoedefunctie waar te maken. Het massa-arti kel op de tv van vandaag borduurt voort op vindingen van de creatieve regisseurs van tien jaar geleden." Bob Rooyens kan dat met recht en reden zeggen. Hij kwam tien jaar geleden met een Liesbeth List-show op het scherm, die tot in Montreux met lauweren werd behangen. Liesbeth is niet de grootste zangeres die we in huis hebben en een gezongen portret van haar naar het geijkte werk van die dagen zou hoogstens een plaatsje gekregen hebben tussen het nieuws van zeven en acht uur. In een rusteloos ritme gaf hij haar echter gezicht, bouwde uit ogen, neus en mond haar vocale voorkomen op en legde in de beeldenreeks de swing van haar zang. Toen zei Rooyens: „Tv is een volkomen ander medium dan film. Omdat de tv een electronisch medium is, opgebouwd uit punten en lijnen, kan men er, veel meer mee doen. Elk beeld vormt patroon, een wonderlijk weefwerk, dat men naar eigen inzicht duizendvoudig kan variëren. Alles kan, alles mag, zang is een roes en als je zang wilt uitbeelden, moet je roes in de beelden heb ben". Voor dit soort werk moet een regisseur de vrijheid hebben, zelfs de vrijheid om fouten te begaan. Niet als in Amerika, waar ze veel meer geld hebben, wordt hier een produktie Uitgetest of in een soort van tv-laboratorium op werking bekeken. Het moet allemaal gelijk de buis op voor een groot publiek, dat maar kan kiezen uit twee netten en dat niet met vormprobeersels lastig gevallen wil worden. Je moet direct kunnen zien wat ze op de tv zeggen en verder geen poespas. Over tien jaar zien we wel weer. Maar als er niets gebeurt, zal tegen die tijd de kijker zichzelf te pakken hebben met voorgekauwde namaak, die niemand meer zal pruimen. Met het oog op die te wensen en te verwachten rooskleurige toekomst legde in de afgelopen tien jaar Bob Rooyens, door heel Europa zwervend van studio naar studio en van flat naar huurkamer, contacten met collega's, die zijn inzichten delen. Moe van dit gereis en getrek vestigde hij zich onlangs in een met veel lommer omgeven buiten huis in Nigtevecht, waar hij een studiootje drijft onder de aanduiding „Bob Rooyens en partners bv", basis en hart en ziel tevens van een onderne ming, die heel Europa van tv wil voorzien. Bob Rooyens: „Zonder buitengewone kosten en op efficiënte wijze kunnen naar believen tv-produk- ties in Europese samenwerking worden gemaakt. Je kiest een Britse schrijver, een Duitse studio, een Frans décor, zet daar achtereenvolgens ac teurs van verschillende nationaliteiten in en je maakt op voordelige wijze tv-spelen, die op alle Europese buizen gezet kunnen worden. Samen met collega's in Engeland, Duitsland, Frankrijk, België en Zweden bestaan er op deze wijze ideeën voor een Euro-show, waarin op aangenaam ogende en toch indringende wijze voor relatief weinig geld de betekenis van Europese eenheid aan het volk zal worden voorgeschoteld". Surinaamse vrouwen in ons land vormen het onderwerp van het programma „Ot... en hoe zit het dan met Sien?" dat de NOS vanavond uitzendt. Praatgroe pen en V.O.S.-kursussen (Vrou wen Oriënteren zich in de Sa menleving) zijn voor vrouwen vertrouwde zaken geworden, hoewel voornamelijk gericht op de Nederlandse omstandighe den. Surinaamse vrouwen in ons land vinden wat betreft op leiding en achtergrond weinig aansluiting. Twee Surinaamse vrouwen, Mathilde Blank en Annet Groenfelt hebben een leerplan opgesteld gericht op de specifieke problemen en moge lijkheden van de Surinaamse vrouw. Het plan gaat ervan uit, dat aan Surinaamse vrouwen les moet worden gegeven door Surinaamse leerkrachten. Door veel aandacht te besteden aan de Surinaamse kuituur, hoopt men de Surinaamse vrouw ei gen waarde en identiteit te ge- Ned. I, 20.52 uur. treedners-kampioenschappen in Venlo. Ned. 1,19.05 uur. Wilde roos gaande en komende man op Buitenlandse Zaken, Henri Kis singer en Cyrus Vance, wordt belangstelling gevraagd. Ned. I, 22.05 uur. Van gewest Veronica zendt op Ned. II om 23.05 uur uit „Vincent van Gogh, het avontuur van een verwoest-leven". Arno, een jongen op Curacao Hugh Peronett moet Mildred te leurstellen, in deel 3 van „Een wilde roos". Want niet haar, maar Emma, zijn vroegere vriendin, wil hij hebben. Zijn zoon Randall heeft zijn vrouw Ann in de steek gelaten en zoekt contact met Lindsay, die Emma wil loslaten als zij financieel een goede basis krijgt. Randall stelt voor een schilderij te verkopen, maar dat stuit af op bezwaren van Mildred Finch, die overi gens gaat koppelen tussen Ann en Felix. Maar haar plannen met Hugh geeft zij niet op. Ned. 1,20.00 uur. Panoramiek De NOS-rubriek Panoramiek geeft vanavond informatie over de aanstaande machtswisseling in het Witte Huis. Fragmenten van interviews met Carter en Ford zijn ingelast. Ook voor de Wintersport Studio Sport zendt vanavond een vervolg uit op het aan de wintersport gewijde programma van 15 december van het vorig jaar. Deze keer komen de ver schillende ski-onderdelen aan de orde. Voorts worden tips ge geven voor de uitrusting en het reizen per auto naar de winter sportgebieden. Ned. I, 22.35 uur. Sprekershoek In de NOS-televisierubriek „Sprekershoek" zal de eigenaar van een contactbureau prostitu tie bespreekbaar maken. Hij zegt dit verschijnsel als maat schappelijk gegeven te willen accepteren. Ned. I, 23.00 uur. De NOS-rubriek „Van gewest tot gewest" behandelt vanavond de brandbestrijding op de grote rivieren, het stationnetje van Lunteren, de gerestaureerde Ja- cobi-kerk in Utrecht en de Buu- Ageeth Scherphuis, een van de samenstellers van „Ot en hoe zit het dan met Sien?"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 2