De tijd stond even stil bij Deventer Vondel in ballingschap bij Ned. tv BEELD SPRAAK TELEVISIE VANAVOI HniEniB IH23332EH TELEVISIE DINSDAG RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG II Ihllllli I— TERUGBLIK Karei Eykman boos op elfjes PAGINA 2 LEIDSE COURANT MAANDAG 10 JANUARI Mil 1111» IJ W ■■iihuw!i»il NOS 18.45 De Bereboot 18.55 Journaal NCRV 19.05 Mlnlvoetbalahow 20.00 Vluchtroute, TV-serle 20.27 De tijd atond even stil, afl. 16. NCRV 21.50 Internationaal operacon cours 23.00 Arie Bestebraurtje In 1944 23.20 Symbiose NEDERLAND II NOS 18.45 Informatie voor Surinaamse Nederlanders 18.55 Journaal VARA 19.05 Addams Family, TV-serie 19.30 Dat ik dit nog mag meema ken, Seniorenshow NOS 20.00 Journaal VARA 20.25 De Onedin-lljn, afl 7 21.15 Koning Kland 21.40 leder zijn deel, afl 2 22.10 Achter het Nieuws 23.00 Socutera 17.55 Journaal 18.00 Nieuws uit Noori Westfalen 18.05 Eddie's vader, TV-si 18.40 Julia von Mogador 19.15 Hier und Heute 19.45 Spel om kwart voor 20.00 Journaal 20.15 Report 21.00 Alles of niets, quiz 21.45 De Gnomen van documentaire 22.30 Journaal DUITSLAN 18.20 FIrbecks nieuwe lai serie 19.00 Journaal 19.30 Doorsnee 20.15 Praxis, gezondheldi zijn 21.00 Journaal 21.15 Karl May-blografie, 22.45 Skiën om wereldbek* lom heren) 23.15 Journaal 18.00 De Wombles 18.05 Klein klein kleutertje 18.20 Rogier van ter Doest 18.45 Open School 19.15 Sporttrlbune 19.45 Journaal 20.15 Micro-Macro 20.50 Van oude mensen, d gen die voorbijgaan, afl. 2 21.40 Wikken en wegen 22.15 Journaal 22.35 Open school NEDERLAND I DUITSLAND I 10.00 Journaal 10.05 Draaischijf 10.20 Morgen werde Ich verhaftet, speelfilm (1939) 11.45 Kanotocht op de Nahe 12.05 Report 12.50 Persoverzicht 13.00 Journaal 16.15 Journaal 16.20 Nog net geluk gehad, speel film 17.05 De muis op Mars, teke 17.20 Skiën om wereldbeki daling dames 17.55 Journaal DUITSLAND II 16.30 Mozaik 17.00 Journaal 17.10 De grote blauwe jeugdjournaal 17.40 Draaischijf Hli!l j»l HILVERSUM I 18.00 (S) De Trekvogels: lichte muziek. P.P.: 18.19 Uitzending van de Rooms Katholieke Partij Nederland 18.30 Nws. EO: 18.41 (S) De grote opdracht: zen ding. evangelisatie en christelijke hulp verlening -f9.00 (S) Ronduit: muzikaal en informatief programma voor jonge ren 19.40 (S) De Bijbel open: bijbelstu die 20.00 (S) Ga er eens voor zitten: ontmoetingsprogramma 21.15 (S) Avondsluiting. NOS: 21.30 (S) Openbaar kunstbezit 21.40 Voor blinden en slecht zienden 21.55 (S) Tambu: informatie en verzoekplaten voor Antillianen22.55 Bond zonder Naam 22.30 Nws. NCRV: 22.40 (S) Hier en nu. VERONICA: 22.55 (S) Muziek en informatie 23.55-24.00 HILVERSUM II 18 40 (S) Muziek in vrije tijd 19.1 Met uw instemming lied van d en meditatie 20.00 Nws. 20.05 laatste opname van Arthur ft stem: klassieke muziek 21.00/5|i^ sieke pianomuziek 21.35 (S) \M 22.00 (S) Den Speyghel der saït van Elckerlyc, een Middelnederlt moraliteit. NOS: 23.<x> (S) Met he op morgen, met om 23.05 Aktualil overzicht 23.20 Den Haag va 23.52 Even ontspannen voor het i gaan. yoga 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 De Vacaturebank 18.1 NOS-maal AVRO: 19.02 Let's twist 20.02 Radiojournaal 20.05 (S) clean Dreammachine 21.02 (S) D gen-uur-jazz-show 22.02 Radiojou 22.05 (S) Blues, ballads en beat (S) Candlelightshow (0.02-0.05 fi journaal) 1.02-7.00 (S) 'n Nachtje A AVRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) AVRO-klok. (7.30 Nws. 7.41-7.55 Radiojournaal) 8.30 Nws. 8.36 Gymnastiek voor de huis vrouw. 8.45 De Groenteman.. 8.50 Mor genwijding. NOS: 9.00 Spiegel van Bel gië. AVRO: 9.30 (S) De latenkeuze van Willem Strietman: klassieke muziek. 10.00 Radio Lawaaipapegaai. 10.10 Ar beidsvitaminen: verzoekplatenprogram- ma. (10.30 Nws. 10.33-10.35 Radiojour naal.) 11.30 (S) Kritiek op kritiek. 12.26 Mededelingen voor land- en tuinbouw. HILVERSUM II KRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas tiek. 7.20 Het levende woord. 7.25 Badi- nerie: Klassieke muziek. 7.54 Overwe ging. 8.00 Nws. 8.11 Echo. 8.00 Aubade: klassieke muziek. 9.00 De letter M. documentaire. 9.30 Scheepspraat. 9.35 Waterstanden. 9.40 De letter M, geva rieerd programma 10.30 Schoolradio. 11.30 Ouder worden we allemaal, be- HILVERSUM III VARA: (7.00-8.00 (S) Aktualiteitej Dingen van de dag.) meurders, een mieters p (S) Pep op drie. verzoek van mens 12.03 (S) VARA's Spitsbeeld. 16.03 (S) LP-Top-20 fl Tip Top. 17.03 (S) Alfred Lagarde. HILVERSUM IV TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Capric kamer- en orkestmuziek. 9.00 Nws. I Aktua-klankbeeld. 9.30 (S) Van her en verre. 10.00 (S) Opus tien tot tw. 12.00 (S) Intermezzo. 13.00 (S)i meest verkochte klassieke tien 13.30 Koren-Korpsen. 14.00 Nws. 14.02 Tot nu toe hebben er van de grondvesting van de wereld af 58 miljoen Nederlanders ge leefd, zo bleek gisteravond bij de aanvang van een serie docu mentaires die de NOS gaat ver tonen over het geschiedkundige verleden van de doorsnee-vader landers. Een licht teleurstellend aantal op het eerste gezicht. De eerste aflevering ging over „ons" en onze strijdmacht. Wij hebben er altijd nogal mee ge sukkeld, dat kwam wel vast te staan. De verteller, Hans Tie- meyer, hield het ons verschillen de keren voor: „Wij zijn niet anti-militaristisch, wij zijn non- militaristisch". Er werd vooraf meegedeeld, dat het vooral om een „speelse" geschiedschrijving zal gaan. Ik krijg wel de indruk, dat men in die ludieke opzet aardig is geslaagd. In „Frontaal" werd gediscus sieerd over de stelling: „Vrijwil lige euthanasie moet wettelijk mogelijk worden". Aan het slot van de uitzending zei voorzitter Herman Wigbold dat men er slechts „met enige aarzeling" toe was overgegaan het thema in dit programma-met-een-spele lement aan de orde te stellen. Hij meende dat niettemin geble ken was, dat het een juiste be slissing was geweest het wél te doen en bracht bijzondere dank aan de deelnemers aan de de batten. Hij had in beide opzich ten gelijk. De discussie die werd gevoerd door prof. dr. P. Sf ken en dr. B. S. Polak en dl hen opgeroepen getuigen wa' en geheel in overeenstei met de ernst van het onderw^ Het was bovendien een zi boeiend en waarschijnlijk vi menigeen een verhelderend pj gramma. „Hier en Nu" had een mei waardig interview met een Russische KGB-agent. Hij di een boekje open over spionei Ik weet bij dit soort gelegen den, bij wijze van spreken, nc welke kant ik uit moet kijk! Ook nu deden de getuigeniss van de heer Myalykov mij VJI voortdurend denken aan de fantaseerde spionageverhf van bijvoorbeeld Graham Gi ne of John le Carré, anderzij echter durfde ik weer niet de betrouwbaarheid ervan maar enigszins te twijff want niets is erger dan je de neus te laten nemen door spion. En wie zal in dit s< zaken het beslissende, deski ge woord spreken? „Hier j defensiespecialist van de 10 en gewezen generaal voor uit? zocht. Hij besliste dat het zei' geen „indianenverhalen" ware die de heer Myalykov had v? teld, maar ook dat wij niet affl hoefden te geloven. Zodat (althans ik) in een mist van o zekerheid bleven (bleef) gehul Herman Hofhu# De zestiende aflevering van het NCRV—programma „De tijd stond even stil" heeft vanavond als titel „Deventer, wéér een brug te ver?" Vorig jaar stond in Deventer „De tijd even stil" bij de septemberdagen van 1944, toen rond de verkeersbrug over de Rijn bij Arnhem'verwoede gevechten werden geleverd tus sen Duitse en Britse militairen, voor de laatsten met negatief resultaat: men was een brug te ver gegaan. Cornelius Ryan schreef een boek over de mis lukte slag en de Amerikaanse filmondernemer Joseph Levine zag er brood in. Hij koos echter voor de brug bij Deventer, om dat de situatie bij Arnhem te veel was veranderd. De midden stand van Deventer beleefde een gouden tijd, al ondervonden anderen hinder van de filmop namen. Over deze zaken gaat de aflevering van „De tijd stond even stil". Minivoetbal In de zevende aflevering van de strijd om de NCRV—minivoet baltrofee, die vanavond wordt uitgezonden, treedt het militaire team aan tegen de Old Stars Den Haag. De militairen moeten winnen, willen zij de finaleron den halen, want ze zijn nog zonder punten. Ned. 1,19.05 uur. HOU HET SCHERM IN HET OOG Vluchtroute Na een poging de demarcatielijn over te steken wordt in „Vluch troute" verzetstrijder René gear resteerd en op transport naar Duitsland gesteld. In de goede rentrein sluit hij vriendschap met een medegevangene, die echter niet uit de rijdende trein durft te springen. René doet dat wel: hij raakt gewond, maar wordt door boeren opgenomen. Wanneer hij de Zwitserse grens wil bereiken, sluit hij zich aan bij Duitse desserteurs en Elzas- sers. De groep heeft ter verdedi ging één revolver. Ned. I, 20.00 uur. Operaconcours Deelnemers aan de tweede voor ronde van het internationale operaconcours dat de NCRV or ganiseert, zijn de sopraan Renée van Haarlem en de tenor Adriaan van Limpt voor Neder land, de bas Assen Vassileff uit Bulgarije en de Amerikaanse sopraan. Roberta Alexander. Rieke van Epen en Jan van der Waart introduceren de vocalis ten en het uit te voeren werk bij de kijkers. Ned. 1,21.50 uur. Onedin Lijn „Een zuiver geweten" heet de aflevering van de Onedin Lijn die vanavond wordt uitgezon den. Hierin doemt een oude be kende van vader Onedin op, Percy Spendilow, die vroeger bij vader in de kruidenierszaak werkte. Hij heeft nu een eigen zaak, levert aan de Frazer Lijn. Hij heeft geld nodig en daarom klopt hij bij Elisabeth Frazer aan; Liesbeth is er niet, het geld wel. Ned. n, 20.25 uur. leder zijn deel In „Ieder zijn deel' wil vader Willem zijn grote liefhebberij beeldhouwen overwegen, geheel alleen op Rottumeroog; zijn vrouw Gaby kiest echter voor een warm land, als ze met va kantie willen. Willem komt ech ter na twee dagen al thuis, waar hij zich door de werkster Truus laat verzorgen. Dat hij helemaal niet zo lang op Rottumeroog heeft gezeten, komt pas later uit. Ned. n, 21.40 uur. In hetzelfde Theater en Televisie Jaarboek schrijft Karei Eykman van IKON-TV over een bepaald soort kinder-tv-films, waar hij een hekel aan heeft. Deze worden bevolkt door elfjes, rose olifantjes, blauwe konijntjes, dwergen, troggels en flopsels en hoe die rommel verder heten mag. "Ja maar", zo werpt men mij dan tegen, "daar is toch niets op tegen? Als kinderen dat nou leuk vinden, waarom moet jij ze dan weer zo nodig pedagogisch opvoeden of indroctine- ren". Daar heb ik natuurlijk niet van terug, maar wel dit: al die films die zogenaamd aansluiten op de fantasiewereld van het kind zijn daar om gevaarlijk, omdat het zoethoudertjes zijn. En zoethout is, zoals men weet,aangenaam maar ongezond. Het moet mogelijk zijn om kinder-tv-spelen te maken die kinderen niet van de hen omringende wereld afleiden, maar die werkelijkheid herkenbaar en bespreek- baar maakt. In de Scandinavische landen, maar bijv. ook in Duitsland zijn ze al lang bezig met zo'n soort "sociaal realisme" voor kinderen. Alleen Holland blijft achter met uitzondering van de "Stratenmakeropzees- how", aldus betoogt Karei Eykman, zonder overigens de bezwaren te noemen, die tegen de Statenmaker kunnen worden ingebracht. Nu zijn er in de sociaal-realistische school een heleboel mensen gekomen, die zo dogmatisch zijn geworden, dat ze langzamerhand vinden, dat alle sprookjes verboden zouden moeten worden. Er bestaan sprookjes en fabels, die een bepaald gelijkenisgehalte hebben. En daar zou Eykman voor willen pleiten. Hij ziet dit gerealiseerd in werk van Ruud Schuitemaker en Froukje Bos, die een goede indruk maakten met "De man die zichzelf weggaf" en "De hond en de herder". Op deze toer wil IKON-tv voorlopig blijven werken, met helaas meer plannen dan geld. In de seniorenshow ,,Dat ik dit nog mag meemaken" houdt Leen Jongewaard een monoloog tegen een poes in de aflevering „Dieren". leder zijn deel, met Carry Tefsen, Piet Hendriks en André van den Heuvel, die het op Rottumeroog niet zo heel lang uithield. Bartje ook gezien in het buitenland. Lemmens en vele anderen. Hiermee lijkt een tamelijk permanente bron van Ned. schrijvers te zijn aangeboord. Er zullen bij de NOS en bij de omroepen in verschillende opzichten mogelijkheden geschapen moeten worden om het uitdrogen van deze bron te voorkomen. En dan zijn we weer terug bij Stefan Felsent- hal, die in het boven opgesomde rijtje de naam van de prins der vaderlandse dichters, mist. Waar werd oprechter ontrouw dan tus sen NOS en Vondel ooit gevonden, schijnt zijn gedachtengang ongeveer te luiden. De NOS zal het v/el een te dure grap gevonden hebben, maar uiteindelijk was er ook geld voor „Een dure grap", die inmiddels officieel als mislukt wordt omschreven, omdat hierin werd uitge gaan van een te enge visie op tv en een te eenzijdige kijk op kijkplezier. De enige paal, zo stelt Felsenthal, die boven het drabbige water van het Gooise meer staat is dat een te klein aantal mensen met te beperkte middelen, ondanks te weinig mede werking en dankzij te geringe samenwerking toch veel (zij het nog altijd onvoldoende) hebben gedaan en doen voor het tv-drama in de eigen taal, toch het publiekstheater voor de tweede helft van de 20e eeuw. Onze pluriforme, 25-jarige omroep is een groot democratisch goed. De diversiteit van meningsuiting is daardoor in principe gewaar borgd. Een van de offers die wij daarvoor brengen is, dat in een programmacategorie als drama maar ook muziek, dans, kunstinfor matie en noem maar op zelfs maar de geringste aanzet tot een beleid, laat staan visie over een langere periode, zowel ten aanzien van produktie alsook van programmering, onmogelijk is. Zo blijven we democratisch, maar kortademig, billijk maar kostbaar, keu rig maar kortzichtig bezig in een ad hoc-be- stel. Het gemiddelde budget voor ëen beetje dramaproduktie bedraagt op dit moment 85.000,—. Het gemiddelde bedrag dat een omroep voor een uur uitzending mag beste den, bedraagt 23.000,—. Deze budgetten zul len op korte termijn zozeer stijgen, dat tenzij het roer bijtijds wordt omgegooid het eigen produkt definitief zal moeten wijken voor (nog meer) buitenlandse produkties of op zijn best voor het registreren van bestaan de toneelvoorstellingen. Dan zijn we terug waar we in 1951 begonnen zijn. Door voortschrijdende bekabeling en de tv- ontvangst rechtstreeks via satellieten zullen buitenlandse stations hier meer en meer te ontvangen zijn. Dit onderstreept extra de noodzaak van het in stand houden, ja van het opvoeren van de produktie in de eigen taal. Zoals de zaken nu staan, zijn grote, kostbare produkties niet of nauwelijks meer te ver wachten. De geheel eigen AVRO-produktie „Hollands Glorie" bleek dermate kostbaar, dat deze omroep een gedachte reeks andere uitzendingen heeft moeten uitstellen en gedu rende een lange periode geen enkel drama meer op de tv zet. Enig soelaas mag worden verwacht van nieu were produktietechnieken, zoals de video-ca- mera-units, die goedkoop werk mogelijk ma ken, zie de tv-bewerking van het toneelstuk „Toestanden", en die aanleiding kunnen vor men voor een eigen soort tv-dramaturgie. Aanbeveling verdient ook de samenwerking met buitenlandse omroepen, zoals met de BRT al veelvuldig gebeurt. De jongste Confe rentie der Ned. Letterkunde heeft bij de overheden van beide landen aangedrongen op het instellen van een gemengd produktie-ga- rantiefonds, waaruit belangrijke en omvang rijke projecten kunnen worden gefinancierd. Meer en meer Ned. produkties worden door het buitenland aangekocht, mede een vrucht van bewust gezocht contact met andere lan den. Engelsen, Zweden, Denen, Duitsers en Israëli's zagen „Bartje", „Een mens van goede wil", „Rudy Schokker huilt niet meer", „Zoon van het oude volk" en „De liefdeswacht", terwijl Duitsland van de KRO inmiddels de jeugdserie „Q en Q" van Harry Geelen uit zendt. De NOS deed hiervoor veel voorberei dend werk door initiatief te nemen voor of deel te nemen aan georganiseerde contacten met buitenlandse tv-mensen. Met Engeland, West-Duitsland, Zwitserland en Denemarken heeft dit al tot tastbare resultaten geleid. In het afgelopen jaar wierp de NOS zich zelfs als gastheer op voor een werkconferentie voor drama-experts, een informatieve week van kijken en discussiëren met collega's uit ver schillende landen. We weten niet of ze het ook over Vondel gehad hebben, maar als ze in het buitenland over Shakespeare en Goethe beginnen, zou men die naam ook best eens kunnen laten vallen, om dan maar te zwijgen over een figuur als Vestdijk, vele jaren lang op de nominatie voor de Nobelprijs. Zeker hij heeft na een niet geheel geslaagde „Koperen tuin" recht op een doortastende tv-verbeelding. De Duitse tv haalde KRO's „Q en Q" met open armen in. Vijfentwintig jaar tv in Nederland zou onder meer worden gemarkeerd door een ambitieu ze (vondel-produktie. Dat kon de Ned. tv na 25 jaar niet aan. Adam komt pas in het 26e jaar uit zijn ballingschap... Aldus noteert Stefan Felsenthal, hoofd drama NOS-tv, in zijn bijdrage aan het rijk geïllus treerde jubileumnummer van het Ned. Thea ter en Televisie Jaarboek, waarin de seizoe nen '74-'75 en '75-'76 zijn gebundeld en in deskundige beschouwingen onder de loep ge nomen. NCRV's drama-man Wim Hazeu zet de situa tie van het eigentalig drama op de Ned. tv uiteen aan de hand van niets verloochenende cijfers. Tussen september '74 en augustus '75 werd er wekelijks twee uur eigen drama uitgezonden. In die periode waren van de 189 premières 170 oorspronkelijke Nederlandse drama's, drie bewerkingen naar een roman van een Ned. schrijver en zestien vertalingen of bewerkingen van buitenlandse verhalen of stukken. Vergeleken met vijf tot tien jaar geleden geen ongunstige cijfers, ofschoon men toch zou verwachten, dat tegenover de toe vloed van oudsher van buitenlands materiaal eerder een dam zou zijn opgeworpen. Zo de noodzaak hiervan al door velen werd ingezien, bleek het een moeilijk karwei om hart, hoofd en schrijvershanden te zetten aan eigen dra ma. Met het stijgen van de leeftijd van de Ned. tv groeide het aantal oorspronkelijke Ned. stukken. De laatste jaren is televisie voor tientallen schrijvers in ons land een belang rijk medium geworden, zo schrijft Hazeu te recht, al had hij hier volledigheidshalve aan kunnen toevoegen, dat van de nonorering van dit werk weinig stimulansen zijn uitgegaan. Nochtans blijkt een gerenommeerde groep schrijvers tot een vaste kern van leveranciers gerekend te mogen worden, zoals Hugo Claus, Dimitri Frenkel Frank, Lodewijk de Boer, Marga Minco, Jan Staal, Kees Holierhoek, Dick Walda, Emanuel Boeck, Chiem van Hou- weninge, Karei Eijkman, Peter van Gestel, Gerben Hellinga, Walter v.d. Kamp, Willie van Hemert, Eli Asser, Harry Geelen, alsmede schrijvers die in teamverband werkten, zoals voor de VARA-series „Waaldrecht" en „Kla verweide". En dan moeten hier ook nog aan toegevoegd worden de namen van mensen als Mies Bouhuys, Hans Keuls, John uit den Bogaard, André Kuyten, Bert Schierbeek, Jan Blokker, Harry Mulisch, Leo Derksen, Gerard „De liefdeswacht" van Dimitri Frenkel Frank ging tot ver over de grens.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 2