I VAN^ÏUIsfruiT Kerk in Vietnam beheerst door twee richtingen Cactus: bron der woestijn KOPEN 'T MEEST BIJ DE DROGIST Veilig thuis" blijkt dikwijls een onveilige plaats te zijn KLANTEN TUSSEN 20 EN 50 JAAR mKÊ Kuilt vandaag de dag iets met wat dubbeltjes doen? PAGINA 10 LEIDSE COURANT DINSDAG 4 JANUARI 197] Sinds enige tijd is er een dub bele spons met magneet in de handel. Terwijl men het raam aan de binnenkant bewerkt, gaat deqpons spons aan de buitenkant mee. Handig huishoudhulpje. De kelderdeur kan men beter een apart kleurtje geven, zodat men niet plotseling voor een diep donker gat komt te staan. De W.C.- deur mag door een toepasselijk plaatje worden gemarkeerd. Inplaats van een glazen deur van bijvoorbeeld de keuken is het mogelijk daar een ruit in te laten zetten van zelfdovende, slagvaste kunst stof. De deur wordt lichter in gewicht, beweegt makkelijker, terwijl niemand met zijn han den door het glas kan gaan en een slagader doorsnijden. Trouwens een stuk of wat snij- wonden door een ongelukkige struikelpartij vlak voor een glazen deur is al erg genoeg. „Speelse moorden" voorkomt men door in kastdeuren (en de koelkast, de vrieskist of de dekenkist) ook van binnen openingsmogelijkheid aan te brengen. Een kind kan zich dan niet insluiten... Open haar den zijn verrukkelijk en gezel lig. Laat ze niet alleen bran den. Uit onbewaakt vuur kan een vonkje spatten en voor de haard liggen de kranten in een Indianenvuur veranderen. De vraag welke positie de drogisterij inneemt bij de consument heeft duidelijk betrekking op de mogelijkheden om als speciaal zaak ten opzichte van concurrerende détailhandelsvormen een eigen plaats in te nemen. Om hiervoor aanknopingspunten te vinden is een onderzoek ingesteld naar het feitelijk koopgedrag voor in de drogisterij verkrijgbare artikelen. Men koos voor een mondelinge enquête onder ca. 2000 personen uit alle provinciën, onderscheiden en in 3 categorieën: A) huisvrouwen (onder wie vrouwelijke- en mannelijke alleenstaanden); B) mannen die als gezinshoofdmet twee of drie personen leven; C) vrouwelijke gezinsleden van 15 jaar en ouder. Van categorie A kocht 82% in de drogisterij genees- en verbandmiddelen, 85% cosmetica en parfumerie, 20% dieet en reformartikelen; 18% baby- en kleuterza ken; 48% film en fotobenodigdheden en 26% chemicaliën en verdelgingsmiddelen. De mannelijke gezinshoofden onder categorie B gaven een ander beeld te zien. 63% ging voor geneesmiddelen etc naar de drogist; 54% voor „cosmeti ca"; 14% voor dïeet-onderde- len; 14% voor babyartikelen; 60% haalde er zijn film- en fotospullen, en 29% kocht er chemicaliën en verdelgings middelen. Bij de vrouwelijke gezinsleden van 15+ deden zich nog groter verschillen chemicaliën. Artikelen die re latief meer door vrouwen dan door mannen gekocht worden zijn in de eerste plaats cosme tica, parfumerieën, toilet-, ge nees- en verbandmiddelen. Tekst: Tiny Francis Van deze groep kocht 73% zelf geneesmiddelen bij de drogist, maar liefst 86% haalde er de licpstiks etc weg, 13% tekende voor dieetzaken etc, 8% voor de kleutervoeding. 44% voor foto- en filmzaakjes en 10% liep naar de drogisterij voor Wie verbaast zich hierover? Het algemene beeld dat zich opdringt, is dat de koopbe reidheid het grootste is in de leeftijdsgroepen tussen 20 en 50 jaar. Dieet en verdelgings middelen staan hoger dan het- gemiddelde in de gunst van Drogisterij: als speciaalzaak en eigen plaats innemen. kopers tussen 40 en 65 jaar. Genees- en verbandmiddelen verleiden 25 tot 50-jarigen ge middeld het meeste. Cosmeti ca wordt het meeste gekocht tussen 15 en 20 jaar (hoger dan het gemiddelde), van 25- 40 jaar is er minder belang stelling voor cosmetische pro- dukten, na het 40e tot het 50e jaar lopen de verkoopcijfers echter weer op. Daarna zak ken ze tot lager dan de gemid delde verkoop. Vreemde reactie: juist de vrouw van 50 jaar en ouder kan best een huid opfrissertje gebruiken. De aankoopbe dragen lopen aanzienlijk ui teen voor de 6 onderzochte artikelengroepen. Relatief wordt er per categorie voor cosmetica produkten het meeste uitgegeven. Dan zijn dieet- en reformartikelen aan de beurt. Voor alle artikelen- groepen geeft men gemiddeld 5 tot 6 uit. Wel zijn er verschillen gecon stateerd in de gemiddelde aankoopbedragen tussen huis vrouwen, gezinshoofden vrou welijke gezinsleden. Zo koopt de jonge groep van deze cate gorie (C) op een lager niveau dan die van de andere consu mentengroepen (A en B), Voor zowel geneesmiddelen als voor cosmetica geldt dat de bestede bedragen voor de oud ste- en de jongste leeftijds groep vrij sterk afwijken van het gemiddelde. Aangezien er bovendien een duidelijke pa rallel bestaat tussen inko mens hoogte en besteed be drag kan weer de conclusie worden getrokken dat de leef tijdsgroepen .Jonger dan 20 jaar" en „65 jaar en ouder" vooral door hun specifieke be stedingspatroon voor het af wijkende beeld zorgen. De jongere mensen bijvoorbeeld kopen in de cosmeticasector -voor ca. 8 evenals de AOW- ers. Tussen de 25 en 30 jaar heeft men voor schoonheids middelen en aanverwante ar tikelen per aankoop gemid deld wel 13 over. „Als we geld genoeg zouden hebben, kochten we allemaal een bungalow met een flinke tuin, rustig gelegen en met goede verbindingen naar het win kelcentrum in de stad; de scholen voor de kinderen op vijf minuten afstand te bereiken zonder dat het verkeer een gevaar vormt.Ideaal nietwaar?" Deze vraagstelling is van Leny Schmidt, die een nuttig boekje schreef over veilige en gevaarlijke huizen. Ze neemt de lezer stap voor stap mee door de woning en wijst op voetangels en klemmen, die zich verschuilen op trapportalen, in hoeken en gaten. Een zitkuil bijvoorbeeld is zo'n boobytrap. Extra uitgediepte kamergedeelten zijn alleen be reikbaar door kleine treden. Wie het niet weet of niet ziet, gaat door dit niveauverschil mooi tegen de vlakte. Een en kel is gauw gebroken. „Daar komt bij", waarschuwt de schrijfster, „dat de vaste vloer bedekking vaak doorloopt en niet contrasteert met die op de trapjes. Voor huisgenoten al gevaarlijk omdat ze niet voort durend op het hoogteverschil worden geattendeerd, maar ze ker voor bezoekers". Weeg dus het kuilgenot af tegen moge lijk verblijf in een ziekenhuis met een gewicht aan het been... Bij het kopen van een huis met een zitkuil is het verstandig erop te letten hoe je de vloer over de kuil heen kunt trekken als je er tabak van hebt. Waag ook eens een oogje aan vluchtwegen bij brand. Zol derkamertjes met de kleine ra men zijn vaak een ratteval. Een oplossing is een noodluik in de vloer naar het vertrek eronder (luchtdicht en brand werend uitgevoerd). Wel een bijl bij de hand gehouden, want als de kamer eronder in lichte laaie staat ben je toch nog de sigaar. Er zijn touwen, touwremmen, touwladders, uitklapladders, uitvouwkokers en glijgoten te koop om uit een brandend huis te komen, (een glijgoot is bijvoorbeeld een enorme ,kous' waardoor men zich in noodgevallen van de hoogste verdieping op straat kan latenzakken). Extra gevaar Mensen die moeilijk ter been zijn lopen het gemakkelijkste op een trap met een optrede van 14- en een aantrede van 32 cm, aldus de Stichting Aan passing voor Gehandicapten in Leidschendam. Normaliter maakt men in woonhuizen de optreden tussen de 18 en 20 cm en de aantrede 17 18 cm plus een trapneus (het gedeelte van de trede dat over het eron der staande stootbord uit steekt). Dat lever een (korte) voetlengte van 21 23 cm. Niet te veel, ook voor gezonde men sen. De trapneus is te verbete ren door een schuin verlopen de opvulling eronder. Extra gevaar leveren ook trappen waarvan de onderste trede in hall of gang uitsteekt, waarover je gemeen kunt val len. Een op maat gemaakt smal kastje (met muurbeves- ting) tegen deze onderste tre den gezet, maakt dit gevaar kleiner en is bovendien han dig omdat je er handschoenen of shawls in kwijt kunt. Op de trap horen geen horizonta le stangen of tierlantijnen; veiligheid eerst en daarna kunstzinnigheid. Losrakende roeden of meeglijdende lopers (bijvoorbeeld van cocos) kan men beter in de ban doen. Een trap met open treden, vooral als die artistiek spi- raalt, levert behoorlijk gevaar op (speciaal voor kinderen). Een groot deel van de trap-on- gelukken is te wijten aan zui nigheid met licht. Goede licht bron in de gang is dus een vereiste. De zolder- of vliering- trap moeten we ook in de ga ten houden. Als er knelpunten voor de hand in liggen, geef er dan een fel gekleurd teken op (bijvoorbeeld rood lapje), zodat je steeds opnieuw wordt gewaarschuwd. Er zijn ook geel zwarte markerings-plak- strips in de handel, waarmee naar lieve lust kan worden omgesprongen. Het trapgat bovenaan de be weegbare trap moet houvast hebben bij op- of afgaan, liefst De trap in huis is de ongelukken. een hek. Dus niet ,ins Blauwe hinein' opstijgen en op handen en voeten op de zoldervloer geraken. Kun men gemakke lijk bij de ramen om ze aan de buitenkant te zemen? Nee, neem dan een glazenwasser! Is die niet voorhanden spuit ze dan schoon, maar hang niet uit het venster met een vochti ge hand aan de sponning. voornaamste oorzaak van Veilige en gevaarlijke huizen Maarten Kluwer's Int Uitg. Onderneming, Antwerpen- Amsterdam. 13,50. Uitg. Helmond BV-Helmond. De gezamenlijke soorten cac- teeën, die in warme landen overal in het wildgroeien, he ten in de volksmond stuk voor stuk allemaal „cactus". De merkwaardigste vorm is die van de Cereus met een lange zuilvormige meerhoekige pi laar, die wel eens met een slang wordt vergeleken. Er zit ten zulke grote bloesems aan, dat ze de stam helemaal be dekken. In Chili en Peru ziet men er onafzienbare velden van. In de woestijnen groeien cactussen alleen op plaatsen waar water is dat ze opzame len in hun vlezige lichamen. Vaak hebben ze stekels ter bescherming tegen vraatzuch tige geiten. Erg dorstige dieren in Brazilië, W. Indië of Colum bia zijn zo slim dat ze eerst de prikkende huid met de hoe ven fijnstampen om dan de cactus leeg te zuigen. Daarom noemt men haar ook wel bron van de woestijn". Naast de bol- en zuilvormige cactus sen vindt men ook de schijf cactus („opiuntia euphorbia") op een dun steeltje, die zich echter ook heeft voorzien van venijnig prikkende stekels. In de huiskamer overbodig, meestal lopen hier geen geiten rond... De cactus is een mak kelijke, taaie plant, die weinig zorg nodig heeft. Op water is zij niet dol; ze begeeft het eerder door te veel gieten dan door veronachtzaming. Elke cactus moet in de zon staan, anders gaat ze raar doen. In de winter houdt de plant het best uit in een droge kamer, met niet te warme atmosfeer (6-12o). De planten worden tegenwoor- zuilcactussen enkele bonder- dig overal gekweekt, zodat ze den guldens kunnen kosten.... niet duur zijn (vanaf f 1,50). Men kan er echter zijn hele Hoewel sommige zeldzame leven plezier van hebben. De communistische regering van Zuid-Vietnam heeft zich uitdrukkelijk uitgesproken voor het beginsel der gods dienstvrijheid. Godsdienstoe feningen kunnen zonder moei lijkheden gehouden worden en men is vrij tot het kath olieke geloof over te gaan. Aldus schrijft de aartsbis schop van Ho-Tsji-Minh-Stad (Saigon), mgr Nguyen Van Binh, in een brief aan het Franse tijdschrift „La Vie Ca- tholique". De aartsbisschop deelt mee, dat er in sommige provincies wel moeilijkheden zijn. Er hebben zich daar „betreurens waardige voorvallen" voorge daan. De aartsbisschop licht deze niet toe, maar schrijft ze toe aan het feit, dat „bij som mige plaatselijke leiders de oude vooroordelen tegen de kerk nog niet zijn wegge ruimd". Tegelijkertijd publiceert het Italiaanse missieblad „Mondo e Missione" (wereld en missie) een zesentwintig pagina's tel lend rapport over de situatie der kerk in Zuid-Vietnam, sa mengesteld door de Canadese jezuiet André Gelinas, die bij na twintig jaar in Zuid-Viet nam heeft gewerkt en Chinese geschiedenis en filosofie in Ho-Tsji-Minh-Stad heeft gedo ceerd. Gelinas werd een half jaar geleden het land uitgezet. Hij beschuldigt aartsbisschop Nguyen Van Binh van collabo ratie met de communisten. Hij verwijt de aartsbisschop ook, dat deze verwarring en schan daal verwekt onder de kath olieken van Zuid-Vietnam. Aartsbisschop Nguyen Van Binh verklaart in „La Vie Ca- tholique", dat de r.k. kerk in Vietnam de verklaring der re gering uiterst serieus neemt, dat zij een einde wil maken aan de uitbuiting van de men sen en dat zij een rechtvaardi ge maatschappij wil opbou wen, waarin niet de grote ar me meerderheid wordt over heerst door een kleine maar rijke minderheid. „Wij constateren, dat deze doe leinden allerminst in strijd zijn met de geest van de bijbel. Ook wij hebben in vereniging met de universele kerk gewen st, dat de Vietnamese maat schappij op deze criteria wordt opgebouwd", aldus de aartsbisschop, die verklaart, dat de kerk aan de wederop bouw van het land wil mee werken en daarbij de wettige autoriteiten respecteren. Na tuurlijk, zo voegt de aartsbis schop eraan toe, „willen wij niets doen dat strijdig is met ons geloof'. Pater Gelinas merkt in zijn rapport op, "dat er duidelijk twee richtingen bestaan onder de Vietnamese bisschoppen. De groep van de aartsbisschop van Ho-Tsji-Minh-Stad, die zeer ver gaat in de samen werking met de regering, en de groep van kardinaal Trin Nhu Khue van Hanoi, die wel zoveel mogelijk met de rege ring samenwerkt, maar die weigert om zoals de aartsbis,- schop van Ho-Tsji-Minh-Stad priesters en zusters te laten opdraven voor regeringsde monstraties. Ook vermijdt de aartsbisschop van Hanoi steeds officiële bijeenkomsten van de regering bij te wonen, zoals de aartsbisscop van Ho- Chi-Minh-Stad wel doet. Volgens pater Gelinas wordt mgr. Nguyen Van Binh gema nipuleerd door een groep com munistisch gezinde priesters en is hij in de val getrapt van het „voortdurende compro mis". Volgens Gelinas is er ook het typerende verschil tus sen beide bisschoppen, dat de kardinaal van Hanoi nooit met officiële mensen uit het westen spreekt, omdat hij met vrijuit kan spreken, terwijl zijn colle ga Nguyen Van Binh overal publiceert, dat de r.k. kerk in Zuid-Vietnam geen moeilijkhe den heeft. Volgens het uitvoerige rapport van pater Gelinas, die ruim een jaar onder de communisti sche regering heeft gewerkt, zijn 700.000 tot een miljoen Zuidvietnamezen naar zoge noemde heropvoedingskam pen gestuurd. Pater Gelinas noemt die kampen „gevange nissen' voor levenslang of doodsgevangenissen". De bewoners van de heropvoe dingskampen zijn voorname lijk voormalige militairen, maar ook veel artsen, leraren, onderwijzers, bestuursambte naren enzovoorts. De meesten zullen volgens pater Gelinas niet uit deze kampen terugke ren, omdat de omstandigheden er zo slecht zijn, dat zij het niet overleven. Pater Gelinas rapporteert ver der, dat de corruptie in Zuid- Vietnam momenteel nog veel groter is dan in het Thieu-tijd- perk en dat de levensomstan digheden in de zogenoemde „nieuwe economische zones" ontstellend slecht zijn. Het persagentschap Kathpress meldt uit verschillende bron nen, dat de r.k. kerk in Viet nam vastbesloten is haar zen ding voort te zetten, maar dat de moeilijkheden toch aan zienlijk zijn. Al kan men vrije- lijk gelovig zijn en naar de kerk gaan, feit is, aldus Kath press, dat allen verplicht zijn deel te nemen aan bijeenkom sten voor heropvoeding, waar in ouderen, jongeren kinderen onderworpen worden aan een systimatische anti-godsdiensti ge beïnvloeding. De zielzorg, vooral op het plat teland, is moeilijk. Ongeveer tweehonderd Vietnamese priesters zitten in de zoge noemde heropvoedingskam pen, terwijl de buitenlandse priesters zijn uitgewezen. De gaten in de pastorale voorzie ningen zijn niet of nauwelijks op te vullen. Een grote handi cap daarbij is, dat niemand zonder officiële toestemming der autoriteiten zich vrij in het land kan bewegen. De zielzorg in Ho-Chi-Minh- Stad is vrijwel normaal, maar buiten de hoofdstad ligt vol gens Kathpress de situatie veel ongunstiger, omdat het kerke lijke leven daar veel meer on derworpen is aan de willekeur der plaatselijke leiders. De mogelijkheden voor zielzorg en onderrichting zijn op het platteland veel minder groot, omdat een eucharistieviering maar een half uur mag duren en bovendien zo gepland moet zijn, dat het verplichte werken op de velden en de samenkom sten voor heropvoeding niet in het gedrang komen. De Argentijnse theoloog Mau- ricio Lopez is door gewapende en gemaskerde mannen uit zijn woning in Mendoza ont voerd. Lopez is secretaris-ge neraal geweest van de werel dorganisatie van christen-stu denten en heeft bij de Wereld raad van Kerken gewerkt. En kele maanden na de machts overname in Argentinië door de militaire junta werd hij ontslagen als rector van de staatsuniversiteit in San Luis. Onlangs werd hij benoemd tot docent aan de theologische fa culteit in Buenos Aires. Bisschop Giovanni Fallani, de Vaticaanse functionaris die is belast met het beheer van de grote hoeveelheid kostbare kunstwerken van de Heilige Stoel, heeft gezegd dat het zou neerkomen op „de zegepraal van het materialisme over het spiritualisme" wanneer, zoals is gesuggereerd, die kunstwer ken zouden worden verkocht ten bate van de armen. Hij zei verder, dat een dergelijk idee van „dwaze polemisten" ook op veel problemen zou stuiten. Er zou bijvoorbeeld „een chaos in de kunstwereld kun nen ontstaan, de armen zou- KORTE METTEN den toch arm blijven en de mensheid zou niet langer haar spiegel hebben". Het secretariaat voor ontwik kelingssamenwerking van de gereformeerde kerken organi seert op zaterdag 12 februari in de Opstandingskerk te Arn hem een landelijke werkdag rond het thema „christenen en socialisme". Het onderwerp zal worden ingeleid door prof. dr. J. de Graaf uit De Bilt, emeritus-hoogleraar ethiek van de rijksuniversiteit te Ut recht, die al vele jaren inten sief betrokken is bij het ge sprek tussen christenen en marxisten. Er staan groepsge sprekken met mensen uit ver schillende studie- en actie groepen rond nieuwe levens stijl, militarisering, kerk- en bedrijfsleven, kerk en investe ringen, Zuidelijk-Afrika, de "beweging christenen voor het socialisme en buitenlandse en werknemers op het program- Op verzoek van de Japanse regering zullen geestelijke ont wikkelingswerkers door Indo nesië worden uitgezonden naar de Japanse moslemge meenschap. Deze groeit in Ja pan snel. Zij beschikt over twee grote moskeeën, een in .Kobe en een in Kyoto. Paus herhaalt zijn kritiek op abortus Paus Paulus heeft in een nieuwjaarsboodschap zijn recente kritiek op abortus herhaald. Hij noemde deze een van de vele misdaden tegen het-leven die de we reldvrede bedreigen. Hij sprak ook zijn afkeuring uit over de vele andere mis daden die tegen het leven worden begaan en die vol gens hem de wereldvrede be dreigen. De vrede is geen hechte rots die het beuken van stormen doorstaat, maar eerder een drijvend schip dat voortdurend door zijn be manning in de juiste koers moet worden gehouden. „De formule: wilt u vrede bereidt u dan voor op oorlog, is wanhopig en rampzalig. De leiders van de wereld zouden als motto moeten aannemen: „Als u vrede wilt, bereidt u dan voor op vre de", aldus de paus.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 10