NOS-jaaroverzicht: 1976 zand er over „Tijd van leven" film over vrouw die moet sterven mnm TELEVISIE VANAVOI TELEVISIE DONDERD RADIO VANAVOND RADIO DONDERDAG niiimMi'iii TERUGBLIK PAGINA LEIDSE COURANT WOENSDAG 29 DECEMBER 17.55 Journaal 15.30 Flintstones, tekenfiln Orkest en solist: klassiekeL 21.30 (S) A Alberts, schri|ver «f J cus (2) gesprek 22 05 (S) MifS Nederlanders. NOS 22 30 GaiJva Alpha en Beta Nieuws uit ben. van wetenschap en technolojord (S) Met het oog op morgL Aktualiteitenoverzicht 23.20 fV vandaag. 23.52 Even ontspaad het slapen gaan) 23.55 Nws. \iz0 leder heel uur nws NOS 1 vacaturebank. 18.10 (S) Top I 0.02 (S) Metro's Midnight music "c Take it easy 2 02 (S) Dat wo n nachtwerk. 4 02 (S) de achterna d NEDERLAND I Teleac 18.30 Dierenverzorging NOS 18.45 Oe Bereboot 19.55 Journaal 19.05 Van gewest tot gewest 19.40 Politieke parti|en (PSP) 19.50 Tijd van leven, TV-film 21.35 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Kortweg 18.55 Journaal IKON 19.05 Hat verhaal van Johannes IKON/KRO/RKK 19.30 Kenmerk NOS 20.00 Journaal 20.25 Socutera VOO 20.30 Een jaar legaal Veronica 21.35 Autopsort 21.55 Radio Filh. Orkest 22 15 Starsky Htuch, tv-serie 23.05 Jongeren kiezen (afl. 2) 23.15 De hooghe heeren (Bas de Gaay Fortman) 23.25 Agenda NOS 23.28 Journaal 17.55 Journaal 18.00 Nieuws uit Noot Westfalen 18.05 Omaruru, TV-serie 18.40 De vogels in het serie 19.15 Hier und Heute 19.45 Truc om kwart voori 20.00 Journaal 20.15 Terugblik op 1976 21.15 De Tijgerbrigade, 22.10 Martin St. Jamt (hypnose) 23.25 Journaal 18.20 Percy Stuart, TV-sei 19.00 Journaal 19.30 Blok 7, afl. 7 20.15 Balans 21.00 Journaal 21.15 Der Traum der TV-spel 23.20 Journaal BELGIE NEDERLAND 18.45 De Wombles Lve 18.50 Bonanza j..:! 19.45 Journaal £.2' 20.15 Superstar 1976, afl.L^e 21.30 Resonanties Le 22.20 Journaal NEDERLAND I 15.30 Journaal 15.35 De vrouw zij de manji danig, documentaire r VPRO 16.20 Don Quichote, poppet 14.00 De Rover,symfonie, speel- ,7.10 Vierschansenloem, DUITSLAND I 10.00 Journaal 10.05 Draaischijf 10.25 Vijf weken in een ballon, speelfilm 1962) 12.05 Balans 12.50 Persoverzicht 13.00 Journaal 14.10 Journaal 14.15 Huckleberry Finn, TV-film 15.05 Twee jaar vakantie^ 16.30 Museum vandaag 17.00 Journaal 17.10 Die Biene Maja, tektl 17.40 Draaischijf HILVERSUM I HILVERSUM II HILVERSUM NCRV: 7,00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.08 (S) Te Deum Laudamus. 7 30 Nws. 7 41 (S) Vandaagdonder dag. 8 24 Op de man af 8 30 Nws. 8 36 Gymn. voor de huisvrouw. 8.45 (S) Tot i dienst. 9.45 (S) Onder de hoogte- n. 1030 Nws. 10.33 (S) In 't zilver. 12 00 (S) De Kilima Hawanans Show. 12.15 Boer en Tuinder 12 36 Med. tb v land- en tuinbouw. 12 30 Nws. 12.41 (S) en nu. 12.55 (S) Middagpauze- dienst. 1315 (S) Metropole Orkest 13.30 (S) Globaal (15.30 Nws.) 17.30 Nws. 17.32 IS) Hier en nu. HILVERSUM II AVRO. 7 00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7 20 Op blote voeten. (8.00 Nws. 8.11 Radiojourn.) 8.50-Morgenwijding 9.00 Kind in de welvaart. 9 35 Waterstanden. 9.40 Arb. vitaminen (10.00 Radio La- waaipapegaai. 11 00 Nws. 11.03 Radio journ.) 11.30 Rondom twaalf" 1 et Derde Kamer. 13 00 Nws 1311 journ. 13.25 Beursplein 5. 13.30 dagje AVRO (16.00 Nws. 16.03. journ.) 17.00 (S) 13-speciaal 1 ul vrije Gedachte. 17.55 Med. TROS 7.02 (S) Vaak 's ochtenc (S) Pep op drie 11 03 (S) Gei e Vries draait op verzoek. 12.03 (S| Klaas en prijzen. 14.03 (S) Polder jr rade. 16.03 (S) Europarade. 11 KRO 7 00 Nws 7.02 (S) Badinei jj: Nws. 9 02 (S) Gedachten ter ging 9.10 (S) Concertgebouw kwartet 9.30 Ik sta hier niet v I. banken te praten 10 00 (S) 12.00 (S) Rondom Haydn. 14.0 14 02 Hoogachtend. 15.00 (S) IT kehrung Amerikas HOU HET SCHERM IN HET OOG 1976: Zand er over, of „De oor log in Grimaldi" Zo wordt het jaaroverzicht van het NOS-jour- naal dat vanavond wordt uitge zonden betiteld. In tegenstelling tot voorgaande jaren bestaat het overzicht niet alleen uit samen vattingen op film van nieuwsge beurtenissen in binnen- en bui tenland. Er is ook ruimte voor gesprekken met mensen die dit jaar betrokken waren bij be paalde gebeurtenissen. Onder hen zijn vice-premier Van Agt,' de scheidende landbouwcom missaris bij de EEG Lardinois en de naar zijn land terugge keerde balling Lino Calle. Voorts aanvullende reportages en steekproeven naar hoe de, Nederlander over bepaalde nieuwsfeiten denkt. Ned. I, 21.50 uur. Gewest tot gewest Van gewest tot gewest behan delt vanavond de lokale televisie in Nederland. Ruim vier jaar geleden werd op verscheidene plaatsen in Nederland met loka le tv geëxperimenteerd door ge meenten, plaatselijke dagbladen en stichtingen. De toenmalige minister van CRM zette daar een punt achter, maar gaf gele genheid aan zes officiële experi menten die twee jaar mochten duren. Zoetermeer hoorde daar-, bij. Formeel loopt de procedure 1 januari 1977 af, maar de mees te stations mogen de periode verlengen. Ned. 1,19.05 uur. Johannes „Jullie weten wel, hoe moeilijk het nu is op aarde. Daarover hoef ik niet te schrijven. Maar ik wil wel vertellen hoe alles zal gaan, als het op aarde zo wordt als God het wil". In vier film- brieven hebben vier kinderen verteld over vier bedreigingen in de wereld van nu: natuur rampen, rassentegenstellingen, verkeersgeweld en vluchteling zijn. In zijn brieven aan mensen in de verdrukking droomt de apostel Johannes van een nieu we toekomst voor de wereld. Wat hij zag in zijn dromen staat beschreven in het laatste bijbel boek en wordt voor klein en groot getekend, bezongen en verteld in een extra lange Woord voor Woord. Ned. II, 19.05 uur. Veronica De VOO zendt vanavond uit „Eén jaar legaal Veronica", met samenvattingen van hoogtepun ten van tv-programma's die Ver onica dit jaar heeft uigezonden. Dit zijn „Veronica in Volen- dam", „Veronica op Schiphol", reportages uit Portugal, Israël en Sri Lanka en over werkende jongeren, alkohol en heroïnever- bruik. Ned II, 20.30 uur. Jongeren kiezen Veronica zendt vanavond deel 2 uit van de serie van vier aflever ingen over „Jongeren kiezen". Getoond wordt de uitslag van een landelijke enquête naar het stemgedrag van de nieuwe groep jongeren die in mei voor het eerst al dan niet naar de stembus gaan, hun politieke mo tivatie en een uiteenzetting van de politieke stromingen in ons land. Ned. II, 23.05 uur. MIEKE/DENNIE Mieke, die van Nederlands overstapt op Duits, kruiste op deze wijze het levenspad van de Duitse zanger Dennie Christian, die meer en meer gaat proberen om zijn liedjes te zingen in accentloos Nederlands. Maar goed, in dat verkeer in tegengestelde richting hebben Mieke en Dennie elkaar ontmoet. Mieke leert Dennie Nederlands en Dennie Duits aan Mieke. Zij kunnen er allebei alleen maar beter van worden. Liefde laat zich natuurlijk niet dwingen en daarvoor is het allemaal veel te vroeg, maar uit de omge ving van deze beide jeugdige hitmakers weten wij, dat zij erg op elkaar gesteld zijn. En zo zijn meer liefdes begonnen. OSCAR Oscar Harris ging voor Ne derland naar het Songfesti val in Istanbul, waar hij deel nemers uit 28 landen als con currenten tegenover zich vond. Toch haalde hij daar de Grote Prijs weg met het liedje van Harry de Groot „I've got you and you got me". Andere prijzen gingen naar Turkije, Bulgarije, En geland, Finland en Fran krijk. NANA NANA M0USK0URI „Oep die krote stiele haide", een oer-hollands liedj'e Bij haar optreden laatst in ons land verraste Nana Mouskouri vriend en vijand (maar die heeft ze niet) door een Hollands lied te zingen. Dit draaide uit „Op de grote stille heide", althans dat maakte de melodie duidelijk. Een jongen van de NCRV- gids had meer moeite met de tekst en bracht zijn probleem op papier volgens het hierbij' afgedrukte knipsel. De twee de versregel zou ongeveer moeten luiden, mits goed be luisterd: „Dwaalt de hirder einsaam rund", terwijl het toch een schapenlied is. Eksepsionist Rick v.d. Lin den kruipt vanavond in Ver onica Klassiek (Ned. II om 21.55 uur) achter het orgel van het feestgebouw „De Vereniging" te Nijmegen om daar begeleid door het Radio Filharmonisch Orkest o.m. het vierde orgelconcert an Handel uit de klavieren te duwen. Ooit de hitste zender van het westelijk halfrond gaat daarna samen met Rick zelfs niet opzij voor Beetho ven en Mozart. Vooral Mo zart kan niet genoeg geplugd worden. META Meta de Vries is als zangeres toegetreden tot De Gooise Compagnie, het orkest dat louter uit radio- en tv-men- sen bestaat. Daarin speelden al een rol mensen als Wibo v.d. Linden, Ferry Maat, Massimo Götz, Piet Daalhui zen etc. SIEBE AVRO-tv-directeur Siebe v.d. Zee, ooit zelf begonnen met de micro in de hand langs de openbare weg, kruipt in de oudejaarsnacht zelf weer eens achter de micro. Op Hil versum 3 van 1 tot 3 uur. Die twee uur gebruikt hij om zijn muzikale wensen en gedach ten ten gehore te brengen. Nadat „Het programma met de map" luttele weken geleden nog het vegetarische voedsel had aangesneden, wijdde ook Henk Mochel er gisteravond in „On der behandeling" aandacht aan. Hij was er zelfs voor „op loca tie" gegaan in „The Flying Dutchman", een vegetarisch res taurant in Amsterdam, waar toevallig ook net de voedseldes kundige professor Den Hartogh zat te eten. Hij bleek overigens niet eens een principieel vegeta riër. Voor de rest werden, naar ik meen maar uitsluitend reeds bekende standpunten over het al of niet gezonde eten herhaald. Willem Duys zat met zijn „vuist" tussen het kerstbrood en de olie bollen ingeklemd. Zijn program ma is uitermate geschikt voor deze tijd van het jaar, waar van de sfeer geheel wordt bepaald door de gezelligheid die geen tijd kent. Ook deze keer was hij er weer nauw aan toe, dat hij de hem toegemeten vijf kwar tier zou overschrijden, en alleen een ingrijpen van „achter de schermen" verhinderde hem dat inderdaad doen. Het interview met de cabaretière Sylvia De Leur moest deswege, geloof ik, een beetje beknopt worden. Wat jammer was, want het vormde zeker een van de aardigste on derdelen van het programma, daarvoor had het vraaggesprek met minister van Agt - die be- Deze film volgt het proces van leven en sterven zo indringend, dat zij opgezet als speelfilm een documentaire toets mee kreeg, die niet nalaat de kijker diep aan te grijpen. Vóór de tumor in haar hersens zwol, blaak te de vrouw van geluk, wist zij zich hoed ster van haar zeer op haar gestelde man en kinderen en liep zij met het plan rond haar oude werk weer op te vatten, aange zien haar grotere kinderen haar voortdu rende aanwezigheid thuis minder noodza kelijk maakten. Op haar martelgang van leven naar dood moet zij door depressies van afgrijselijke wanhoop heen. Iedereen ondergaat het stervensproces anders, be paald als het wordt door de eigen aard van elk mens, zij schreeuwt het uit gek te zullen worden. Zij wordt verscheurd door twee uitersten: gehechtheid aan het leven en overgave aan de dood. Toen de Zweedse tv deze film vertoonde, werd zij na afloop overstroomd door tele foontjes, kijkers die zeiden sterk getroffen te zijn. Een herhaling volgde spoedig met opnieuw zodanig positieve reacties, dat de Zweedse tv terecht mocht vaststellen er goed aan te hebben gedaan deze hartver scheurende geschiedenis op de zender te zetten. NOS-tv verwacht soortgelijke res pons en schakelde de Stichting Korrelatie in voor het verwerken van reacties onder telefoonnummer 030-331335. Het is mogelijk, dat sommige kijkers zo zeer door deze film zullen worden aange grepen, dat zij hun hart zullen moeten luchten. Een arts, die in een voorvertoning deze film zag, zei ervan, dat het kunnen uiten van emoties bij het stervensproces hoort. Hij vindt het niet erg voor iets dat werkelijk de moeite waard is tranen in de ogen te krijgen. Huilen kan zeer heilzaam zijn en een weldadige uitwerking hebben. Het verhaal van deze film is afkomstig van Anna Maria Hagerfors, journaliste van het bekende Zweedse dagblad „Dagens Nyhe- ter". Zij kwam enige jaren geleden in contact met een jongeman, die nog korte tijd te leven had. Zij trok zich zijn lot aan, was getuige van zijn aftakeling, zag ook hoe hij wegzakte in een geestelijk isole ment. Zijn eigen lot kennend wendde hij zich steeds verder af van zijn omgeving. Zij stelde haar eigen onvermogen vast hem te helpen. De jongeman kon stervend niet leven, zij kon niet leven met een stervende. Haar artikel daarover leidde tot een uitno diging van de Zweedse tv om haar ervarin gen de vorm van een scenario te geven. Deze film bevat een scène, welke voor ons gevoel minder eerlijk uit de verf komt. Deze behelst de bijstand van een geestelij ke, een tamelijk jonge man, die uit de bijbel begint voor te lezen, ook al zegt de ziekë vrouw daar niet van gediend te zijn. Stervensbegeleiding is en blijft een moeilij ke zaak, omdat het vooral om een geestelij ke worsteling gaat van de zieke zelf, waar in elk ander een buitenstaander blijft. Ster vensbegeleiders in ziekenhuizen weten dat. Zij worden niet alleen met zorg gekozen, maar leggen ook een grote tegemoetko mendheid aan de dag in het gesprek met stervenden. Zij dringen bijbel noch welk ander onderwerp op aan de stervende. Alleen die bepaalt waarover gepraat wordt. Nu schijnt het, dat deze scène in zo verre op Zweedse toestanden slaat, dat daar de stervensbegeleiding in handen ligt van de Lutheraanse staatskerk en dat er daar kritiek is op het toewijzen van functies binnen de kerk. Dit zou zich o.m. wreken in zaken als stervensbegeleiding. Wat wij hieromtrent weten van de situatie in ons land is dat hiervoor uitsluitend capabele personen worden aangewezen en dat juist zij zich er scherp van bewust zijn, dat de omgang met stervenden een zaak van voortjdurende bezinning is en zeker niet het opdringen van bijbelteksten. Een gees telijke in de functie van stervensbegeleider heeft trouwens de bijbel als boek niet nodig. Hij zal vanzelfsprekend immers zijn betrokkenheid tot de bijbel in het gesprek inbrengen. Ander punt is dat deze film de nadruk legt op de wens van de stervende thuis te willen sterven. In de praktijk geeft dit twee problemen. Ten eerste kunnen de huisge noten dit mentaal veelal niet aan en zo wel dan stellen maatschappelijke verplichtin gen veelal grenzen. Bovendien kan thuis niet die medische begeleiding worden gege ven aan stervenden als in ziekenhuizen wel mogelijk is. De film wil nochthans een pleidooi zijn voor het sterven thuis. De marteling naar het levenseinde van de vrouw, die het vooral in het ziekenhuis te kwaad heeft met haar lot, resulteert in berusting als zij terug is in haar gezin, op een bed in de huiskamer. Haar ziekbed is dan niet langer alleen, haar bed. Haar lot wordt gedeeld door haar man en haar kinderen die. tot aan haar dood op haar ziekbed bivakke ren. TON OLIEMULLER kende geen „vrouwtje" durfde te zeggen - nogal w in beslag genomen. Hij door Duys uiteraard uitslu „op de menselijke toer" 1 derd en de bewindsman dan ook aardig op zijn stoel te zitten. Ik twijfel ei aan of hij is bij zeer velen pathiek „overgekomen", dat tegenwoordig steeds weer heet. En het CDA i best wel eens wel bij gev kunnen zijn. We wachten dat betreft de volgende op peiling van „de Rode haai „Hier en nu" maar weei Duys had natuurlijk niet a „dit alles" maar ook „nog meer". Zo werd aan Loes 1 dijk namens de vereniging slechthorenden een ring u reikt omdat zij altijd zo di lijk spreekt, er was een 83-ji charmante heer, die niet a nog bijzonder vitaal bleek fl ook heel wat af- en nages derd had en ook een veelt vende coloratuur-zangeres onder de hoede van nieni minder dan Christine Deutel staat, om nu maar wat k items op te noemen. En ten tenslotte ontketende lem ook nog een „vuist"-' strijd onder de kijkers. Wie meeste ape-nootjes kan kwe Typisch iets voor hem. HERMAN HOFHUI Mona Malm als de vrouw die moet sterven samen met haar man (Gösta Bredefeldt). Echte emoties kom je niet vaak tegen op de tv. Wel veel sentiment, tranentrekkers, oneerlijke emoties. De grote hoeveelheid sentimentaliteit vraagt van tijd tot tijd om een tegenwicht. Dit mag een plausibel argument genoemd worden, afkomstig van Stefan Felsenthal, hoofd drama NOS-tv, om vanavond op Ned. I om 19.50 uur de Zweedse filmLeva livet" op het scherm te zetten onder de vertaalde titel „Tijd van leven". Een veel klemmender reden om deze film uit Zweden te laten komen ligt in het feit, dat hier sprake is van een ongemeen op recht en eerlijk relaas over een vrouw, moeder van drie tienerkinderen, die weet dat ze binnen afzienbare tijd zal sterven. Waar juist de stervensbegeleiding haar ter harte ging, spitste zij haar onderwerp toe op een vrouw tevens moeder, in het mid den van haar leven. Die vrouw kan en wil niet ziek zijn. Haar leven is te nauw verweven met wie zij aan zich gebonden weet, haar man en haar kinderen. Haar man, een leraar, is aanvan kelijk niet tegen de situatie opgewassen. Hij ondervindt moeilijkheden in zijn werk. Terwijl moeder in het ziekenhuis verblijft, gaan de huiselijke problemen door. De oudste jongen zit met gevoelsproblemen, die hij het liefst met zijn moeder be spreekt, het tienermeisje met haar fuifjes en haar te harde pop, de jongste zoon met zijn kapotte broek. De vader probeert een huisvriendin in te schakelen, maar die stelt terecht, dat haar hulp de zieke vrouw zal ontmoedigen en dat de man haar geestelijk tot steun zal zijn als hij de huiselijke problemen zelf oplost. De man kan zijn afhankelijkheid, voor een deel de basis van hun wederzijdse liefde, echter niet verhullen. En de vrouw voelt zich ondanks haar ziekte te zeer betrokken dan dat zij haar'natuurlijke bemoeienissen los kan laten. Dit leidt tot taferelen die door hun echtheid aanspreken, ook omdat verdriet en geluk elkaar afwisselen. Na de operatie verricht een goede pruik wonderen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 2