ANGS OMWEGEN prig Roemeens )D basis van de opontho panfluit BMW Van der Plas geeft ook tegen Swift ruime voorsprong uit hemden Nieuwe Komedie niet overtuigend Stampvoetende verdachte voor kantonrechter Bijbelse toonkamer geeft alle oud- en nieuw testamentische informatie odewijk Brussé: nan zadelmaker tot tennaaier het onzekere... R SDAG 21 DECEMBER 1976 LEIDSE COURANT PAGINA 5 DOOR '-'P mi'n omwe9en door stad en land kom ik graag mensen tegen. Elke morgen tussen tien en elf uur kunt u mij telefonisch vertellen wie TON u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Het nummer vari mijn PIETERS geduldige telefoon is 071 12 22'44; u kunt dan naar toestel 18 vragen. "li "krstconcert O in ndsgehoorzaal EN Het jaarlijks terug- ide kerstconcert dat onder ciën van K&O staat wordt en 22 december in de grote van de Stadsgehoorzaal te in gegeven. Aan het con- werken mee het Gewes te- Orkest onder leiding van Veelo en het koor van de arlandse Bachvereniging. koor fetaat onder leiding Charles de Wolff. Solisten jtfThea Ekker van der Pas, ai an, Pleun van der Linde, Herman Hopman, trom- ,En Radko Berka, trompet, s programma omvat werken Bach, Tomasi, Schütz, Mar- Vivaldi, Haydn, Kodaly, Reger en Andriessen. Het ert wordt besloten met een 0 inzang met het publiek on- eiding van Lex Veelo. 1 toerkoop: bureau K&O, v e Vest 45 of telefonisch via 1 ner 141141 of 141200. Toe- 'sprijzen van 6,25 tot j ,50. Eventueel ook nog op vond zelf aan de zaal. Aan- van het concert: 20.15 uur. 1 u'ege de gebruikelijke grote 1 top wordt men aangeraden üjdig m het bezit te stellen kaartjes (Van onze sportredactie) KATWIJK Swift 't Winkeltje heeft gis teravond in de enige zaalvoetbalwedstrijd in de hoofdklasse van deze week, met 8-7 gewonnen van het Katwijkse BMW Van der Plas. Swift plaatste zich door deze overwin ning weer aan kop van de ranglijst. Van der Pias werd door het kostbare verlies nog vaster op de laatste plaats gezet. Overigens hebben de Katwijkers, zoals zo vaak deze competitie, de zege weer voor het grijpen gehad. Al na twaalf minuten spelen leidde de formatie van coach Cees van der Plas met 4-0. Een ruime voorsprong die normaal gesproken een forse dosis zelfver trouwen in een team brengt. Niet echter bij Van der Plas. De ploeg bleef ook bij 4-0 nerveus spelen en raakte spoedig daarna in paniek toen de Leidse tegenstander (enigs zins) op dreef kwam. Via 5-2 en 6-4 maakte Swift op 6-6 de achterstand ongedaan. Twee fouten van de tot op dat moment sterk spelende doelman Floor Schaap beslisten het, tumultueus eindigende duel - Swift moest twee minuten met slechts twee veld- spelers opereren - definitief. Scoreverloop: 1-0 Wim van der Plas; 2-0 Lourens Mouter; 3 en 4-0 Wilbert Witteman; 4-1 Koos van Egmond; 4-2 Piet Gubler; rust; 5-2 Wim van der Plas; 5-3 Van Egmond; 5-4 Gubler; 6-4 Gerard Slierings; 6-5 Jan van der Reyden; 6-6 en 6-7 De Roo; 6-8 John Janssen; 7-8 Slierings. Northgo-Cup Morgenavond wordt in de Noordwijkse Northgohal weer gespeeld om de Northgo- Cup. Het betreft de tweede ronde van dit toernooi t.b.v. de Nederlandse Invaliden Sportbond. Programma: acht uur: Sieme- rink - Oud Feyenoord; negen uur: BC Faase - Oud Internationals; tien uur: Glasbergen de Best - Zwaanvogels; elf uur: Rolly Golf/S- tippie - Swift Winkeltje. LEIDEN Vormings theater hoort in de Leidse Schouwburg niet thuis. Zo speelde de Nieuwe Komedie gister avond het stuk „Kost winner, wat is dat, pa?" op eigen verzoek in het LAK-theater. Dat biedt een voor deze theater vorm geschiktere accom modatie. Het stuk heeft twee lagen: ener zijds de strijd van een aantal wijkbewoners voor het behoud van hun buurt als leefgemeen schap. Anderzijds een echtpaar en een zoon, verwikkeld in het traditionele generatieconflict. De handelingen lopen parallel en overlappen elkaar soms op boeiende wijze. De problemen tussen de ouders en hun zoon komen tot leven in een wandeling op koninginne dag. Een schok der herkenning voor wie een paar jaar geleden in het LAK George Michel's stuk „De zondagwandeling" ge zien had, gespeeld door het Brussels Kamertoneel. Het is geoorloofd van plagiaat te spre ken, aangezien de ontlening aan dat toneelstuk nergens verant woord wordt en als tekstschrij vers voor „Kostwinner" slechts Otto Dijk en Wim Meeuwisse genoemd worden. Een kwalijke zaak. Het vormingstheater van de Nieuwe Komedie is trouwens ook voor de rest niet erg over tuigend. Nogal ongenuanceerd worden de personen van de „te genpartij" neergezet als de Ha- dimassa-figuren die we allang kennen. De humor van het stuk wijrdt twijfelachtig, ^ls het pu bliek uitsluitend lacht om het belachelijke van die karikatu ren. En verder wordt de kist met toneelmiddelen weer eens flink overhoop gehaald. Over daad schaadt, bij dit soort thea ter zeker. Een paar goede acteurspresta ties daargelaten blijft er niet veel over. De Nieuwe Komedie maakt een elitaire en gevestigde indruk. Dat mag niet bij vor mingstheater, want eenvoud en originaliteit zijn belangrijke ba gage op de moeizame weg naar een mentaliteitsverandering. JOS NIJHOF LEIDEN „Er wordt hier toch recht gesproken?", informeerde een woedende verdachte stamp voetend op de zitting van het Leidse kantongerecht. „Ik wens niet in de rede gevallen te wor den", voegde hij rechter Van Dijke hierop toe, waarbij hij enige malen het verdachtenhek- je vol met de vuist trof. Oorzaak van de enigszins woes te ontboézemingen van de ver dachte waren de interrupties van rechter Van Dijke, die trachtte te voorkomen dat de man evenals vorige keer - het was een aangehouden zaak - al te uitvoerig op zijn zaak zou ingaan. Die vorige keer was het gevolg geweest van een minder prettige confrontatie van ver dachte met de Leidse politie; volgens zijn verklaring was hij toen, stilstaand bij een duistere benzinepomp op de Plasman- laan door de inzittenden van een wantrouwige surveillance auto lelijk op de korrel geno men toen hij het niet op prijs stelde dat de auto naar het bu reau werd gevoerd.. De politie agenten hadden nu een verkla ring afgelegd, die de man had doorgenomen en die hij nu even op de „onwaarheden" met de rechter en mevrouw mr. Klop per, de officier wilde doorne men. Toen dat niet helemaal lukte raakte hij opgewonden, nam toen weer gas terug, gaf zijn mening over de Leidse poli tie en verzocht de rechter de zaak nogmaals te willen aan houden, waartoe deze ook be sloot „Het was een groene bestelau to", verklaarde de als getuige optredende parkeerwachter bij de aangehouden zaak van de botsing tussen taxi en VW-busje In Verbum Dei het patriciërshuis, waar ruim vier jaar geleden pater C. A. van Vliet of de Vrouwen van Bethanië verving om aan de Leidse Plantage het Woord Gods systematisch aan de kleine klok te hangen is sinds gisteren een toonkamer ingericht. Een aanvullende permanente expositie in het beleids kader van Verbum Dei: katechese, informatie, actie en bezin ning. Ik teken daarbij graag aan, dat de actie verzinnebeeld wordt door de aanwezige Wereld-winkel en de bezinning door de achteraan gelegen kapel, wat niet wil zeggen, dat de bezin ning achteraf dient te geschieden. Alles blijft ingebed in een aan deze tijd aangepaste functie met betrekking tot de levens vragen, de mens in de maatschappij, de sociale betrokkenheid binnen het gehele wereldverband. De informatie heeft nu weer een nieuwe stoot in de goede richting gekregen, beneden in de kamer naast de voordeur. Dank zij de medewerking van het fonds Kath. Bijbelstichting. Hierdoor beschikt het documentatiecentrum thans over een uitgebreide collectie aan bijbelgerichte literatuur: boeken van de Kath. Bijbelstichting KBS en van het Ned. Bijbel Genoot schap NBG van reformatorische huize. De bijbels van KBS en NBG liggen in het boekenrek broederlijk naast elkaar. Pater Van Vliet: „Deze blijvende toonkamer is vooral ingericht ten behoeve van degenen die zich afvragen, wat er zoal versbhijnt op het terrein van bijbeluitgaven niet alleen, maar ook wat betreft boeken en boekjes die de mensen in een speciale situatie (zieken, bejaarden, eenzamen, jonggehuwden enz.) aanspreken. Ook zijn hier veel uitgaven van commentaren op de bijbel te vinden". Ook bij Verbum Dei bereidt men zich deze dagen op het Kerstfeest voor op avondlijke bijeenkomsten. Vrijdag 24 dec. is men van harte welkom vanaf 22.00 uur; de kerstnachtviering begint om half elf. Graag een berichtje als men daaraan wil deelnemen. de Leidse politie kon de panfluit en de donker- Roemeense schone niet weerstaan Daar stonden, zaten en dansten ze dan: negen vriendelijke doch bibberende Roemenen, op het Kort Rapenburg, de toegang tot het Galgewater versperrend (met edelmoedige toestemming van de Leidse verkeerspolitie) en bijna op de stoep van het rode hoofdkwartier der geboorteregeling. Ei genlijk hadden ze begin november al in ons land moeten zijn, maar „Den Haag" zette de donkerogige musici en de danseressen met hun albasten voorko men de voet dwars. Afgelopen zaterdag evenwel mochten ze binnenkomen en ter gelegenheid daar van werd gisteren tijdens het spitsuur een nummer tje weggegeven door het dankbare radio- en televi sie-orkest van Boekarest - zo is het me tenminste verteld - omgeven door stafleden van Holiday Inn Leiden (waar de zigeunerklanken tot aanstaande zaterdag de eetlust moeten opwekken en verder begeleiden) en door consul S. Aridronic en vice-con sul V. Nistea. Het Roemeens oponthoud werd op straat geserveerd op basis van een verlokkende panfluit en vurig aangelengd met cymbaal, viool, accordeon en bas. En gefluit erbij, want dat hoort zo. De dames en heren waren zó warmge- draaid, alleen de cymbaal moest op temperatuur worden gehouden met krantepapier in het binnenwerk. De agent der motorpolitie, die gehoopt had zich alleen te be palen tot het voorkomen van I aan. Een uitzonderlijk decor voor een oud Éedrijf en een schaduw van een beuk, die minstens twee eeuwen nodig ?ehad om zo groot te worden, en een boom waaraan ooit zijn gesignaleerd, wordt aan de Middelweg, die zo als Leiden zelf, somtijds nog steeds aan tenten naaien veel ouder ambacht. Lodewijk Bernardus Brussé (46) is niet rgi s van een moderne aanpak, maar het oude handwerk zit in,1 n°g steeds in de vingers en hij maakt zaken die een fabriek aan kan. jn grootvader huurde hier 75 jaar geleden dit pand. Hij was elmaker. Vader trouwens ook en eigenlijk ben ikzelf van lenjsuit ook zo'n zadelmaker, maar sinds de oorlog is daar de uit natuurlijk; die bedrijigheid is helemaal verwaterd sinds erf gaan. Zestien jaar geleden ben ik zelfstandig zadelmaker esfk>rden. Op de trimclub in Leiderdorp, waarvan bijvoorbeeld p Stokkermans en Cees van Ooyen ook lid zijn, word ik roon de tentennaaier genoemd". lewijK tsrusse vertelt me, de zeilmakerij een bedrijf vaar erg veel onder valt. <Jidaag de dag nog steeds. begint in feite al met de Ivaart, maar aan die jacht je makerij doet de heer Brus- (niet mee. Het is veel meer tentenreparatie, het ver- rai rdigen van fietstassen, dek- den: „Het puur specialisti- e werk trekt me: werk voor Ptyenhuizen, met riemen en onjinen. Ook voor de Lichtfa- iken, bijvoorbeeld bepaal- w<|leren tassen waarvoor eerst ontwerpje gemaakt moet 'den; eigenlijk is dat weer te zadelmakerswerk. Brus sé: „Het zeilmaken gebeurt te genwoordig hoofdzakelijk met kunststoffen. Zonder die stof fen zou je niet eens meer som mige produkten kunnen ma-,, ken. Je ziet werkelijk nog wel het verschil tussen een fietstas en een fietstas. Ik ken klanten die al 25 jaar een fietstas ach-' terop hebben, onverslijtbaar, door mijn vader nog ge maakt". Dan heb je nog de kappen voor vrachtwagens, met afme tingen vanaf ruim 4 tot bijna 13 meter lengte. Een vrij ge voelige materie, want een chauffeur op weg naai* Joego Lodewijk Brussé achter de machine en het katoendoek dat een kraam moet gaan bedekken slavië komt aan de grens niet verder als hij een scheur in z'n kap heeft; daar let de douane erg scherp op. Dan moet Brus sé de boel „even" repareren, al is het 10 uur 's avonds, want' de lading moet verzegeld kun nen worden". Brussé's zoontje Michel van 4 komt met een Lieveheersbeestje in een jam potje aanzetten: „Papa, kun je geen huisje voor hem maken?" Papa kijkt bedenkelijk; dat zal dan wel een tentje moeten worden... Tegenwoordig wordt bij Brus sé meer gelast dan genaaid. Ook in dit vak is het perfectio nisme binnengedrongen: „En fin, wat de fabriek niet maakt, maken wij. Zo is het tenslotte. Een uitstervend beroep, zeker in een tijd waarin je je steeds meer afvraagt wie er eigenlijk nog wil werken". Aan de muur een oud gareel, door vader Brussé nog gemaakt. Vroeger liepen paarden nog in dit ga reel bij het ploegen. Ook paar den ploegen nog zelden meer. Het is een gedegen, „hard leers" gareel aan die wand, een kunststuk, een voorbeeld van vakmanschap. Lodewijk Brussé maakt de overgang naar het onzekere mee, zijn oudste zoon zit op het athe neum, een opvolger zit niet in hem. Michel misschien? Dat duurt nog minstens 14 jaar. Zo maakt het oude vertrouwde plaats voor het onzekere nieu we, het is afwachten en je tijd uitdienen; vanzelfsprekend is er niets meer, vindt ook Brus- Het frame van een hondebed je: „meneer Brussé, wilt u daar even een nieuw dekkie voor maken?". Ergens op de werktafel ligt een met flanel gevoerde hoes voor de nieuwe vleugel van K&O, evenals een hoes voor een „soesa- foon". Brussé laat zich als kleine zelfstandige graag even uit z'n tent lokken: „m'n groot ste zorg is mijn gezondheid, want als ik niet meer kan doorgaan met dit werk, gaan ze naar een ander. Werken wil ik nog erg graag. Misschien ben ik Leidens laatste tenten naaier...". op de Steenstraat. De taxi chauffeur. voor wie de verkla ring van de parkeerwachter niet voordelig was geweest zei hie rop: „Als u zo goed hebt opge let, waarom is het u dan niet opgevallen dat de bestelauto crèmekleurig was?" (scherp). Waarop de bestuurder van de bedoelde auto verklaarde: „hij was blauw" (lakoniek). Een in zittende van de taxi meende ten slotte nog dat de bestelauto de kleur wit toegedaan was. en toen moet het de rechter onder hand wel in vele kleuren gedui zeld hebben. Een olympisch kampioen scher men - zoals hij zelf zei - stond gisteren terecht wegens het rij den van 110 kilometer per uur in Katwijk op een weg waar 50 als aanbevolen geldt. „Het is technisch onmogelijk om daar 110 te rijden", vond hij. „ik ben geen race-amateur en bovendien rijdt niemand daar 50, hetgeen uw politie tolereert", verklaarde de niet van Nederlandse af komst zijnde man verder nog. Tegen de politie had hij nog gezegd: „U kunt beter op dron ken mensen letten of op mensen die liefdesrelaties in hun auto verrichten". Erg tevreden was hij niet over de verbalisanten, met wie hij geschermd had. (met woorden dan). Volgens zijn verklaring hadden ze in zijn ooi- staan tetteren en waren ze mili taristisch te werk gegaan. Me vrouw Klopper was niet erg in genomen met het rijgedrag van de man en eiste 200 gulden boe te met een voorwaardelijke ont zegging der rijbevoegdheid. Rechter Van Dijke hield het op 180 gulden zonder ontzegging. aanrijdingen, had buiten de gipsy gerekend en werd door de lustige dames met linten aan hun hoeden in een soort zakdoekendans meegevoerd. Nadien was het welletjes en werd nog een intiem concert gegeven ten burele van onze krant, met dampende koffie en een gebakje om bij te ko men van de waterkoude om standigheden buiten. Helaas voelde men zich - breed grijn zend - verplicht, die stomme tulpen uit Amsterdam erbij te Vurige Roemeense dansen op de klanken van cvmbaal en panfluit op het Rapenburg, door vriendelijk lachende maar verkleumde musici en danseressen halen. Het zij de warmbloeden der Zwarte Zee vergeven; het is uiteindelijk gewoon een kwestie van instuderen. Na 20 januari strooit het gezelschap nog twee maanden zigeuner ken" heeft ten lange leste dan toch nog de panfluit geïmpor teerd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 5