Tv-spel Frits Enk bekroond met Visser Neerlandia-prijs King Kong in TELEVISIE VANAVOI 3 TELEVISIE WOENSD RADIO VANAVOND eheieeidb RADIO WOENSDAG TERUGBLIK TOP TIEN PAGINA 2 LEIDSE COURANT DINSDAG 21 DECEMBER Enigszins terughoudend is de 30-jarige Frits Enk over zijn tv-spel „Wie ben ik", dat de Visser Neerlandiaprijs won van het Algemeen Nederlands Ver bond en daarmee een bedrag van tweeduizend gulden. Dit spel is het beste gevonden uit een inzending van 61 tv-spelen, waarvan twintig de einddiscus- sie haalden. De jury over Enks spel: „De dialoog is zuiver en gevoelig en de auteur heeft goedkope effecten volledig we ten te vermijden. De opbouw van het spel is sober en met inzicht in de mogelijkheden van de tv geschreven". Enk heeft vrijwel alle zuilen krachtig aangepakt met eerder geschreven spelen, die hij echter even krachtig kreeg teruggezon den. De reden daarvoor heeft Enk wel begrepen: ongeschikt voor televisie. Het bekroonde spel heeft zijn energie wat opge- vijzèld: „De bekroning betekent toch wel, dat het iets heeft dat de moeite waard is. Tot dusver ben ik degeen geweest die werk aanbood; deze keer hoop ik door een omroep gebeld te wor den. Overigens heeft de TROS al gebeld, dat er belangstelling bestaat; ze moeten het script vorige week of iets eerder heb ben gekregen". Frits Enk heeft nog twee spelen ter aanbieding, „Andere maatre gelen" over het werkloosheid sprobleem en „De advertentie" waaraan hij nog bezig is. Enk: „De onderwerpen waar mee ik bezig ben, komen steeds op hetzelfde neer. Ik ben im mers werkloos en dat graaft diep. Op een paar gevallen na is het voor de werkloze afschu welijk; zijn omgeving mijdt hem of doet voorzichtig. Vraag 'm niet hoe het met zijn werk gaat, doe niet royaal, want hij zal best wat geld kunnen gebruiken. Dat soort dingen gebeuren". Toekomst Wat de omroepen met zijn werk doen, Frits Enk blijft dit soort spelen schrijven, met de bedoe ling ze te maken. De toekomst moet van hem regisseur maken, want Enk alleen weet, hoe hij zijn gedachten in beelden om moet zetten. Wel rijst de kwel lende vraag, of die toekomst ooit werkelijkheid wordt, want Hilversum zit niet om 30-jarige ongeschoolde regisseurs te springen. Behalve met de werkloosheid houdt Enk zich bezig met diep gaande genegenheid van een jongen voor een andere man. Dit is heel duidelijk in zijn be kroonde spel „Wie ben ik", waarin Bart, een boekverkoper, zich afvraagt wat hij voelt voor een student aan de sportacade- mie. Het antwoord laat hij over aan de kijker/lezer, die zelf mag uitmaken in hoeverre Bart zijn relatie met een vriendin verder had kunnen ontwikkelen. Ook wil Enk duidelijk maken dat de student Niek, Bart fraai in de kou heeft laten staan; niet om dat Niek de vriendschap niet aan kan, maar omdat hij als mens te kort schiet. Dit gegeven laat zich moeilijk tot blijspel verwerken, is Enk van mening. Het gevoel van een jongen die niet goed weet of hij een meisje aardig moet vinden of een jongen, is niet zo om te lachen. „In een beetje vrij be roep gaat het nog wel; moeilij ker is het voor een bouwvakker, die niet gemakkelijk mee kan fluiten in het mannenkoor als een welgeschapen juffrouw langskomt". Humor „Toch heb ik ook grappige voor vallen verwerkt in „Wie ben ik". Die boekverkoper, Bart, staat te telefoneren met Niek, als een ongeduldige klant roept: hee, za ken gaan voor het meisje hoor! Daar heb je het". Frits Enk heeft de hoofdrolspe lers al gevonden, wil acteurs die er gewoon uitzien, gewoon doen en er geen nichterige maniertjes op na houden. Ook de omgeving Frits Enk: Visser Neerlandiaprijs, maar geen werk. moet alle kanten raken en geen zielt. Dit is het frustrerende, vooroordelen opwekken. „Het Was het een meisje geweest mag beslist geen „kleffe boel" voor wie hij liefde had opgevat, worden, waardoor misschien dan was dat geen enkel punt medelijden opgewekt zou kun- geweest. Nu is het dat wel", nen worden", schrijft Enk erbij. „Het grootste probleem zit in Frits Enk heeft niets aan het het feit, dat Bart met niemand toeval overgelaten. In het script kan praten over wat hem be- staat exact opgenoemd waar een en ander moet worden op genomen het spel is gesi tueerd in Den Haag en dat hij zelf de regie zal voeren. Ook zijn de namen van de meeste acteurs al ingevuld. Enk, die video-regisseur was en scenarioschrijver bij de PTT, kreeg daar ruim een jaar gele den zijn ontslag. Niettemin weet hij nu heel precies wat hij moet doen: tv-spelen schrijven met de bedoeling dat hij ze zelf regis seert. Het wachten is alleen nog op de omroep die met hem in zee wil. F. J. BROMBERG Simon van Collem vertoont een fragment uit „King Kong", met lessica Lange in Apehanden. James Last: Ned. I, 21.10 uur. In zijn maandelijkse filraru- briek Siraonscoop laat Simon van Collem vanavond iets zien van de nieuwe film King Kong, die vanaf half december in de Nederlandse bioscopen draait. De nieuwe King Kong past heel logisch in de lijn van de laatste paniek- en rampenfilms, zoals The Towering Inferno en Jaws. Het gegeven is niet nieuw, want in 1933 werd een eerste verfilming uitgebracht en met succes, want het thema van „La belle et la béte" bleef jarenlang succesvol. Simon van Collem praat met onder anderen de producer, de regisseur en met de hoofdrolspeelster Jessica Lange. In dit programma is ook opgenomen een interview met acteur Robert Shaw. Voorts praat Simon van Collem met Jasperina de Jong over haar lievelingsfilm. Ned. 1,19.55 uur. Pepper In de Pepper-aflevering van vanavond krijgt de politievrouw te maken met drankproblemen van een goede collega en met die sector van de onderwereld die zich bezighoudt met het ver handelen van drugs. Tijdens een actie ontdekt Pepper bij toeval een huilende baby zonder ou ders. Zij brengt het kind bij een collega die aan de drank is en daardoor in handen valt van de onderwereld. Zo ontstaat een gaaf conflict. Ned. I. 20.20 uur. Je kind Claveciniste Anneke Uittenbosch werkt Frank Spencer de onhandige, terug in mee aan „December in Salzburg". een kerstspel. zoen de serie „Het zal je kind maar wezen" uit. Michael Craw ford speelde hierin de hoofdrol van de verschrikkelijk onhandi ge Frank Spencer. Het ene on geluk na het andere overkwam hem en de ravage die hij placht aan te richten loog er niet om. Stoethaspel Frank Spencer be leeft zijn verschrikkelijke avon turen vanavond in een kerstuit zending. Hij is als elf verkleed bezig in de speelgoedafdeling van een warenhuis; zijn chef de Kerstman doet verwoede pogin gen de onhandige Frank te ont slaan. Ned. I, 21.50 uur. Salzburg Regisseur Kitty Knappert trok met bas-bariton Lieuwe Visser, claveciniste Anneke Uitten bosch en de kleine Tido naar Salzburg en maakte daar een programma met vele facetten. Kitty wilde in de eerste plaats een indruk geven van de manier waarop Lieuwe, Anneke en Ti- do de sfeer van de adventstijd beleefden. „December in Salz burg" is een programma gewor den met folklore, cultuur, een documentair tintje en aan de tijd aangepaste muziek. Van Salzburg is veel te zien. Ned. I, 22.40 uur. Hammond Opnieuw moeilijke uren voor de Hammonds, die te maken krij gen met de politie. Er zouden immigranten illegaal naar Enge land worden gesmokkeld met behulp van Engelse vrachtwa genchauffeurs. Niettemin draaien de zaken goed. De En gels-Nederlandse samenwerking heeft uitbreiding naar het Mid den-Oosten mogelijk gemaakt. Barbara komt in Engeland op vakantie. Edward en Jennifer, haar ouders, vragen zich af of er meer achter steekt. Ned. II, 21.25 uur. Morgenmiddag Enkele dagen voor Kerstmis brengt de NCRV een verhaal op het scherm van Willem G. van de Hulst: „Het verdwaalde schaap". De tekeningen zijn van Willem G. van de Hulst jr. Kees van de boerderij gaat met knecht Gijs de schapen van het land halen. Eén schaap loopt weg. Kees verdwaalt mét het schaap en als de jongen valt en niet kan opstaan, wordt de zaak vervelend. Maar alles loopt goed af. Strubbelingen omroep V.S. en Moskou rond 01. Spelen '80 Drie grote Amerikaanse ora- roepmaatschappijen die met de Sowjet-Unie aan het onderhan delen waren over uitzendingen op de in 1980 te Moskou te houden Olympische Spelen heb ben zich uit het overleg terug getrokken. De reden was „de bijzonder ho ge eisen" die de Sowjets hadden gesteld. De onderhandelingen- zouden evenwel nog niet geheel zijn afgebroken. De Amerikaanse tv-mensen zou den van plan zijn geweest hun koffers te pakken en huiswaarts te gaan. Zij waren van mening „dat wij op die manier niet kun nen onderhandelen, en dat heb ben wij de Sowjets ook gezegd". Het comité dat de Spelen te Moskou organiseert zou hebben geëist dat de Amerikanen tech nische apparatuur die voor de uitzending nodig was zonder ko pen voor het enorme bedrag van 50 miljoen dollar. Daar kwamen dan nog de uitzend rechten bij en er waren tv-men sen die dachten dat de Sowjet- Unie zaken wilde doen als men maar 100 miljoen dollar op tafel legde. De drie Amerikaanse omroepen die te Moskou onderhandeld hadden waren de NBC, de CBS en de ABC. De Sowjets zouden hebben geëist 40 percent van de totale som te willen ontvangen in 1977 en de rest in 1978, twee jaar voor de Spelen dus. Radiozender Hilversum 2 wordt beter Hilversum De radiozender Hilversum 2, waarover veel wordt geklaagd, zal spoedig worden verbeterd. Minister mr. H. W. van Doorn heeft het NOS- bestuur schriftelijk meege deeld, overleg te zullen plegen met de PTT, die voor de zender versterking moet zorgen, indien het bestuur met zijn voorstel daartoe akkoord gaat. Het NOS-bestuur heeft de minister per telegram gevraagd, stappen hiertoe zo snel mogelijk te wil len nemen. NEDERLAND I Teleac 18.15 Wij en het weer NOS 18.45 De Bereboot 18.55 Journaal TROS 19.05 De man van zes miljoen, afl. 53 19.55 Simonskoop 20.20 Pepper, afl. 40 21.10 Last not least, show NOS 21.35 Journaal TROS 21.50 Het zal je kind maar wezen, TV-film 22.40 December in Salzburg, ad- ventsprogramma NOS 23.25 journaal NEDERLAND II NOS 18,45 Kortweg 18.55 Journaal AVRO 19.05 Nationale Hitparade NOS 10.00 Journaal AVRO 20.15 Puzzeluur 21.25 Gebroeders Hammond 22.15 Televizier Magazine NOS 23 Den Haag Vandaag 23.15 Journaal 17.55 Journaal 18— Nieuws uit Mo| Westfalen 18.05 Intermezzo 18.10 Achter gesloten di 18.40 Het wilde en I westen 19.15 Hier und Heute 19.45 Grap om kwart voi 20.— Journaal 20.15 Dat viel ons 21De winter die een z TV-spel (afl 2) 23.05 Journaal «art voari s op! DUITSLAND 18.20 De Notekraker, tel 19.— Journaal 19.30 Waar ligt Arcadië?" 21.— Journaal 21 15 22.45 22Aspecte 22.45 Journaal 'k- 18- De vvombles 18.05 Wikie de Viking 18.30 Tienerklanken 19.10 Het vrije woord 19.45 Jornaal 20.15 Stille nacht, TV-spe. NEDERLAND I NCRV 15.30 Kijkdoos 16.15 Lappenkat 16.30 Het verdwaalde schaap 16.50 Kersen met Kerstmis 17.15 Het raadsel van het Silver- cronakasteel DUITSLAND I 10.— Journaal 10.05 Draaischijf 10.25 Parabel 10.35 Honderd Mark. TV-spel 11.35 Zondagsconcert 12.20 Rondblik 12.50 Persoverzicht 13.Journaal 16.15 Journaal [ei 16.20 De winkel wordt gqyj 17.05 Drie noten voor AsUj speelfilm (afl. 2) ;;i 17.40 Beelsverhaal N 17.55 Journaal 'e 15.35 Sancho, TV-film (a|E 16.20 Turn mee! 16.30 Kli-Kla-Klawitter 17.— Journaal 17.10 Kim Co. 17.40 Draaischijf HILVERSUM I P.P.: 18.19 Uitzending D.S. '70. AVRO: 18.30 Nws. 18.41 Per Saldo. 19.00 Ze- vende-Dagsadventisten. NOS: 19.15 (S) Accoord AVRO 20.00 (S) Kapel der Kon. Luchtmacht. 20.30 (S) Hoogete- punten uit operettes. 21.15 „Pleegt een hond zelfmoord", hoorspel. 21.35 Rata touille: lichte muziek. 22.30 Nws. 22.40 Radiojournaal. 23.00 (S) Parklane Sere nade. 23.55-24.00 Nws. (S) Zin in muziek. 19.30 Voc dering. 20.00 Nws. 20.05 20 15 (S) De Wiener Symphoi Babal-dokumenten: Een p 1 op. NOS: 23.00 (S) Met I moroen. 23.55-24.00 Nws. tüH'JdAlll.'.li' NOS: 18.03 De vakaturebankdi NOS-maal. VARA: 19.03 (S) d, structie. 20.02 (S) Nasvulle.j Jazz en blues. 22.02 (S) f, 23.02 (S) Wachten op midden16 (S) Nacht drie-draai. 2.02 (Sjty (S) De rode dageraad. 5.0 31 Truck. HILVERSUM I TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Rustig bijko men. 7.30-Nws* 7.41 (S)Aktua-ochtende- ditie. 8.30 Nws. 8.36 Gym. voor de huisvrouwen. 8.45 (S) Kom er maar eens bij. 10.00 (S) Een oude hit in nieuwe snit. 10.30 Nws 10.33 (S) Toerja- Toernee. 11.45 (S) Cafe-Chantant. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Nws 12.41 (S) Aktua 11. 13 00 (S) Gaarne uw mening 13.30 (S) Sport na sport 14.00 (S)Specialiteiten a la carte. 15.00 (S) Als dat zou kunnen. (15.30-15.32 Nws) 16.30 (S) Keerpunt. OVERHEIDS VOORLICHTING: 17.20 Tekst en uitleg. TROS: 17.30 Nws. 17.32 (S) Aktua-ma- gaz. ensairo VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 In de Rodde Cirkel. (8.00 Nws) 9.35 Waterst. 9.40 Lichte gram muz. 10.00 Radioweekblad. 11.00 Nws. 11.03 Johan van Minnen - Ombudsman. 11.15 Even „terug" draaien. 12.00 Hilvarenbeek. 13.00 Nws. 13.11 Dingen van de dag. 13.30 Een middagje Stoomr Nws 14.03 Kommer en vre Lichte gram.muz. 17.00 (S) I ziekalbum van Paul Godwi 17.35 Het rode potlood wordl VARA: 17 55 Meded. KRO: 7.02 (S) Drie op je botel (S) Pep op drie. 11.03 (S) 01 op verzoek. 12 03 (S) Drie middag. 14.03 (S) Popkontaktf De hitmeester. HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws 7.02 Hrfll woord. 7 08 (S) Te Deum l|b 7.30 (S) Preludium. 9.00 Nwl. Onder schooltijd. 10.00 (S) OK ca. 11.25 (S) Platennws. 12.(T nowerken uit de romantiekPe Zangersportret. 13.00 (S) ir van de meester. 14 00 Nwsfo Een uur natuur. 15.00 (I balletcomponist na DiaghilevP^ in kleine bezetting 16.20-17.lf ziek van eigen tijd. Hoe is de toestand nu op het ogenblik in de Sahel (Opper- Volta) dat enige jaren geleden door een fatale droogte tot de ondergang toe werd geteisterd. En dat er dank zij een interna tionale steunactie inmiddels toch weer enigszins bovenop is gekomen? Het antwoord op die vraag kwam gisteravond aan de orde in een reportage van de KRO, die kortweg „De reporta ge" heette. Een ietwat preten tieuze, maar toch niet ontoepas selijke titel, want het was ook min of meer een reportage over een reportage. Iets teveel zelfs naar mijn smaak, want het ein- gelijke onderwerk kwam er een tikje door in het gedrang. Je zag Dolf Reymers en Ruud Densla gen autopanne hebben en oli fanten filmen, je hoorde hen onderling discussieren over de vraag hoe zij het verder zouden aanpakken en fragmentarisch op een wat ruige oude-jongens- onder-elkaar-toon debatteren met mensen die daarginds (ont- wikkelings)hulpverlenend bezig zijn, onder wie de missionaris Frans Balemans. Alles kenne lijk neerkomend op een poging om af te wijken van wat zij zelf „de geëikte televisie-reportage" noemden. Op zich een d waardig streven, maarL dels raakte het kennelija matieve uitgangspunt f documentaire er enigszi in het gedrang. Niet 1 natuurlijk. En wij krej toch wel enig inzicht, v lijk ook, omdat de heren ook Ad Braamhorst hooi best wat boeiende plaal den geschoten. Maar d informatie moest toch begeleidende commenta men. De geëikte comm Daarvoor hadden wij Cox in een liedjespro gezien en gehoord: leip leipenbal. Hij zong drie I lieve, vrolijke, weemoe absurde chansons met e gewinterd vakmanschi respect afdwong. Een one-man-showtje, dat 01 even plaats bood aan Long, met wie Cox n samenspraakje had, dl wel een toppunt van ee muniecatiestoornis mod men. De regie van Egb Hees was ietwat aan de en soms wat aanstellerig^ Maar al te hinderlijk 1 gelukkig niet. Herman Hofhuizen 1. 1) If you leave me now/Chicago 2.( 4) Somebody to love/Queen 3. 3) Upside down/Teachin 4. 6) Living thing/Elo 5. 8) Don't take away the music/Tavares 6. (11) Leo/Ria Valk 7. (13) Rock and roll star/Champagne 8. (10) Bombay/Golden Earring 9. 5) Beautiful noise/Neil Diamond 10. (15) Sandokan/Oliver Onions.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 2