BEELD
SPRAAK
WELBEHAGEN KOMT NIET ALS JE WACHT
PA PINKELMAN MET RUZIE OP DE MAAN
TELEVISIE VANAVO]
TELEVISIE DINSDAG
RADIO VANAVOND
RADIO DINSDAG
TERUGBLIK
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
MAANDAG 20 DECEMBER
Op eerste kerstdag (Ned. I om 19.05 uur)
daalt er een kerstengel neer in de KRO-stu-
dio om in opdracht van Hogerhand hier het
welbehagen te zoeken. Elk jaar rond kerstmis
worden de hymnen van het eeuwige hemels-
koor overstemd door aardse zang: „En in de
mensen een welbehagen". Als dat zo is, waar
om dan al die onvrede daar beneden?
De kerstengel, in wie al spoedig de lucide
figuur van Bob de Lange is te herkennen,
denkt hier gezien de welvaart het welbehagen
in dikke dampen aan te treffen, maar ontdekt
in de wolken al dat het fout zit. Hij heeft dan
ook het advies meegekregen zich niet onder
de mensen te mengen. Hij doet er beter aan
ze op afstand gade te slaan. Hem is boven
verteld, dat driemaal strafrecht is en dat hij
onmiddellijk van zijn indringende missie zal
worden teruggeroepen als hij voor de derde
maal in contact treedt met een mens.
Het lijkt een wat straf systeem voor hemelin
gen, maar aangezien er nog nooit iemand
terug gekomen is om het na te vertellen, kreeg
Harry Geelen alle vrijheid hieromtrent zijn
fantasie in werking te stellen, toen hij van
de KRO het verzoek kreeg een kerstspel te
schrijven voor alle mensen van goede zowel
als van kwade wil en in de leeftijd van 8 tot
80 jaar met ruime marges naar boven en naar
beneden, regisseuse Tineke Roeffen had er
uitvoerig overleg over met Harry Geelen, zag
tenslotte het verhaal wel zitten. Zij bracht het
in scène met behulp van technische vindingen
als chromakey, die het mogelijk maakt onwer
kelijke sferen te creëren en kindertekeningen
als decor te gebruiken.
De kerstengel in kwestie daalt zachtjes neer
in de kerstboom ten huize van het jongetje
Hansje. Die is ziek en verveelt zich een beetje,
omdat zijn vader, een musicus, en zijn moe
der, die toneelregies doet, zo druk bezig zijn
met kerstuitvoeringen, dat Hansje vergeten
wordt. Gelukkig verschijnt die engel, ofwel in
werkelijkheid, ofwel in de fantasie van het
jongetje, dat zich alleen voelt en mijmert over
De 13-jarige Bert Blom uit Rotterdam,
die als Hansje bezoek krijgt van de
kerstengel
dat beetje huiselijke gezelligheid, behaaglijk
heid die wel met welbehagen wordt verward.
Er ontspint zich een heel gesprek tussen die
twee en eigenlijk komen ze er niet uit.
Tineke Roeffèn: „Dit spel heeft een open
ernde. Als de engel tenslotte verdwijnt is hij
niets wijzer. Dat heeft Harry zo gewild en
daar sta ik achter. Er wordt gedacht over de
dingen. Wie is het gegeven er het laatste
woord over te zeggen? Hansje blijft zoekend
achter. En misschien is dat wel de kerstbood
schap, dat we moeten blijven zoeken. Verder
hoop je als regisseuse natuurlijk, dat de kijker
een stuk welbehagen vindt in het tv-spel, dat
je hebt afgeleverd."
Welbehagen over dit spel heerst er in elk
geval wel bij Bert Blom, de 13-jarige Rotter
damse MAVO-leerling, die het in zijn hoofd
heeft gezet acteur te worden en nu zijn eerste
grote kans krijgt in de rol van Hansje. Heel
zijn korte leven speelt hij al toneel en op het
jaarlijkse Rotterdamse Jeugdland-festival
haalde hij enkele keren eerste prijzen weg.
Phonogram zag er toekomst in en liet hem
proefzingen, stapte vervolgens naar de KRO
met het advies die jongen eens wat voor de
tv te laten doen, omdat hij zeer natuurlijk
acteert, rollen kan spelen zonder de acteur
uit te hangen. Zo gemakkelijk raken kinderen
van hun stuk, gaat wat zij doen zwemen naar
overdrijving. Het valt in dit spel inderdaad
op hoe vanzelfsprekend het gesprek verloopt
tussen Hansje en de kerstengel.
Als vader en moeder van Hansje fungeren
George en Anke Groot, beiden bekend van
de al tien jaar opererende cabaretgroep Don
Quishocking. Zij verschijnen maar een paar
keer kort in beeld om een snel telefoontje te
plegen of anderszins. Dat Hansje druk in de
weer is met de engel is iets wat hun ontgaat.
Anke zowel als George keken er wel even van
op, toen Tineke Roeffen hen vroeg voor deze
rollen.
Anke Groot: „Tineke gaf als reden op, dat
zij wel eens andere mensen in dit spel wilde
dan die gewoonlijk op de buis komen. Dat
vond ik een zeer plausibele reden. We hebben
al eens met onze groep op het scherm gestaan,
maar om nou te zeggen, dat we bekende
tv-verschijningen zijn, nee. Ik heb wel tegen
Tineke gezegd, dat ze beter een echte acteur
kan nemen, want een acteur is heel wat
anders dan een cabaretier. Een cabaretier
staat voor het publiek in hoge mate zichzelf
te zijn, omdat hij zelf de bron is van wat
gezegd wordt. Een acteur moet zichzelf juist
vergeten om een ander te kunnen spelen. Ik
vond het erg leuk om dit te doen en kreeg
op eigen wens veel aanwijzingen van Tineke."
George Groot: „Ik voel me van huis-uit nog
steeds een echte cabaretier en heb ook geen
zin om over te stappen, maar terwijl ik deze
rol speelde, heb ik wel lopen denken, dat het
aantrekkelijk zou zijn om dit vaker te doen.
Als je een rol speelt, moet je zeer onnadrukke
lijk acteren. Werk je met teveel nadruk, dan
val je als acteur door de mand. Dat is een
heel moeilijke toneeltechniek, waar ik best
wat meer van zou willen leren. Gelukkig heeft
Tineke een onderkoelde wijze van regisseren.
Dat helpt enorm bij het vinden van je juiste
houding in je rol. Ik vind Bert een bijzonder
jongetje om dit werk mee te doen. Ik ken vele
andere kinderen met wie ik dit nooit had
gekund. Bert speelt erg onbevangen, zodat je
de kans krijgt in je spel te blijven."
De onwerkelijke sfeer in dit spel ligt ook in
het tot leven komen van een door het kind
getekende oude man, opa zogezegd, en dat is
dan Leen Jongewaard, die liedjes zingt over
kerst op muziek van Joop Stokkermans en
in afwisseling met het kinderkoor, dat op
tekst van Harry Geelen zeer aardse vragen
bijna de hemel in zingt: „De juffrouw heeft
gezegd, de mensen zijn slecht. Kijk, wat er
overal gebeurt, wij hebben elke streek, waar
oorlog is, rood gekleurd."
Het ligt op de weg van de KRO noch op die
van Harry Geelen een rationeel recept voor
te leggen voor het bereiken van welbehagen.
Maar wel zegt dit spel: als je er op gaat zitten
wachten komt het nooit.
TON OLIEMULLER
George en Anke Groot van de cabaretgroep Don Quishocking spelen in het
KRO-kerstspel de vader en moeder van Hansje
Bob de Lange als de kerstengel
De KRO zendt vanavond het
derde deel uit van de serie Pa
Pinkelman. Pa, tante Pollewop,
Flopje en Kareltje treft men
aanvankelijk in Amerika aan,
waar zij zichzelf op televisie
aantreffen in een merkwaardi
ge rechtstreekse uitzending. Ze
komen in een stoomfabriek en
nemen een atoomvliegtuig naar
de maan, waar Pa ruzie krijgt
met de daar heersende koning
Willem, die niet van tante Pol
lewop kan afblijven.
Ned. 1,19.30 uur.
Smith and Jones
In de afdeling „Goud is ook niet
alles" van de serie „Alias Smith
and Jnes" moeten Hannibal
Heyes en Kid Kurry ontdekken
dat goud niet altijd geluk
brengt. Van .een oude gouddel
ver die op sterven ligt krijgen
ze de kaart van een wingebied.
De moeilijkheden beginnen als
men besluit toch maar niet dood
te gaan.
Ned. I, 20.00 uur.
kunt u kijken naar het ballet
van Jimmy James.
Ned. I, 20.50 uur.
Wonderland
Als alles goed gaat komt van
avond in het popprogramma
Wonderland èen concert van
Jackson Browne met sfeerbeel
den en intervieuws.
Ned. II. 19.05 uur.
Onedin-lijn
Gerard Coxshow
Vanavond brengt de KRO „De
Gerard Cox Show of Leip op
het Leipenbal". In dit showpro
gramma rond Gerard treedt als
gast op Robert Long. Voorts
De concurrentie is groot in De
Onedin-lijn en de stoomvaart
maatschappijen maken prijsaf
spraken. Robert neemt de lei
ding over de Frazer Lijn bij
afwezigheid van Elisabeth.
Maar die denkt er heel anders
over, zoals blijkt als zij terug
keert.
Ned. II. 20.25 uur.
HOU HET
SCHERM IN
HET OOG
Gerard Cox met het ballet dat het liedje „Dans op die ouwe manier" omlijst.
NEDERLAND I
Teleac
18.30 Wetenschap in beweging II
NOS
18.45 De Bereboot
18.55 Journaal
KRO
19.05 The Flintstones, tekenfilm
19.30 Avonturen van Pa Pinkel
man en Tante Pollewop, afl. 3
20.00 Alias Smith and Jones, tv-
serie
20.55 Gerard Cox Show
NOS
21.35 Journaal
KRO/RKK
21.50 De Reportage, documental-
NEDERLAND II
nos
18.45 Staatsloterij, trekking 2 (653)
18.55 Journaal
vara
19.05 Wonderland, pop
19.30 Ellesmere land, documentai
re
NOS
20.00 Journaal
VARA
20.25 De Onedin-lijn.TV-serie (afl.
4)
21.15 Ombudsman
21.40 Volgende patiënt, TV-serie
22.05 Achter het Nieuws
22.55 De vrije gedachte
NOS
23.10 Den Haag Vandaag
23.25 Journaal
17.55 Journaal
18.00 Nieuws
Westfalen
18.05 Tussen
scherm
18.40 De vogels in hetf"
serie
19.15 Hier und Heute m
19.45 Spel om kwart vooj
20.00 Journaal
20.15 Report
21.00 De Maandagschi)
spel
21.45 Hoe zij werden
documentaire
22.30 journaal
18.20 Firbecks nieuwe
serie *1
19.00 Journaal
19.30 Daguitstapje, doc^
20.15 Kinderen, klnderef
dingsproblemen)
21.00 Journaal I
21.15 Het leven van de
ne dichter Alexander if
23.10 Journaal F,
BELGIE
NEDERLANI
18.00 De Wombles l
18.05 Klein, klein kleutert
18.20 Rogier van ter Doet
rie
18.45 Vrouwen in de dl
reld, documentaire (aflï
19.15 Sporttribune
19.45 Journaal
20.15 Rad van fortuin
21.00 leder het zijne,
(1966)
22.35 Journaal
NEDERLAND I
DUITSLAND I
10.00 Journaal
10.05 Draaischijf
10.25 Hardheid 10, TV-serie
11.55 Batikken op de boerderij
12.05 Report
12.50 Persoverzicht
13.00 Journaal
16.15 Journaal
16.20 Met de camera ertoP
17.05 Drie noten voor Af®
ter, speelfilm (afl. 1)
17.55 Journaal
15.40 Mijn hond heet t
TV-film (afl. 2)
16.30 Mozaïek
17.00 Journaal M1
17.10 Techniek voor kindek
17.40 Draaischijf en
HILVERSUM
18.00 Daar waar de molens staan. 18.19
Uitz. CHU. EO: 18.30 Nws. 18.41 (S) De
grote opdracht. 19.00 (S) Ronduit. 19.40
(S) Bijbels perspectief. 20.00 (S) Ga er
eens voor zitten. NOS 21.30 (S) Open
baar Kunstbezit. 21.40 Voor blinden en
slechtzienden 21.55 Tambu. 2225
BOND ZONDER NAAM. 22.30 Nws.
NCRV: 22.40 (S) Hier en nu. VERONICA:
22.55 (S) Muz. en inf. 23.55—24.00 Nws.
cmii'iiiiw
18.00 Nws. 18.11 Hier en nu. Aansl
Makro. 18.40 (S) Muziek in vrije tijd.
P.P.: 19.00 Uitz KVP. NCRV: 19.10 (S)
Koorzang. 19.25 (S) Muziek in vrije tijd.
vervolg. 19.45 (S) Met uw inlie
20.00 Nws. 20.05 (S) Mis vojai
men en orkest. 20.55 (S) Mi™
fluit en piano. 21.35 (S) Uteri
(S) De controleurs, hoorsp. fr1!
(S) Met het oog op morgen p"1
overz. 23.20 Den Haag vandie'
Even ontspannen voor h»ei
gaan...). 23.55-24 00 Nws.
HILVERSUM II
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nws. 702 (S) AVRO-klok.
(7.30 Nws. 7.41-7.55 Radiojournaal).
8.30 Nws. 8.36 Gymn. v.d. huisvrouw.
8.45 De Groenteman. 8 50 Morgenwij
ding. NOS: 9.00 Spiegel van België
AVRO: 9.30 ((S) Gevarieerde muziek.
10.00 Radio Lawaaipapegaai. 10.10 (S)
Arbeidsvitaminen. (10.30 Nws. 10.33-
10.35 Radiojournaal). 11.30 (S) Kritiek
op kritiek 12 26 Med. v. Land- en
Tuinb. 12 30 Nws. 12.41 Radiojournaal.
13.00 Knipperlicht. 13.25 Beursplein 5.
13.30 'n Middagje AVRO. (15.30 Nws.
15.33 radiojournaal). 17.00 Voor ons
gemaakt (Door ons gekraakt) jeugdpro-
gr. OVERHEIDSVOORL.17.20 Boeken
nieuws uit de Ned. Antillen. AVRO:
17.30 Nws. 17.32 Radiojournaal. 17.50
(S) Met muziek op stap.
ronasanni
KRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7 20
Het levende woord, 7.25 Badinerie. 7.54
Overweging. 8.00 Nws. 8.11 Echo. 8.30
Aubade. 9.00 Gaan jullie maar een lek
ker sigaartje roken. (9.30 Scheepspraat.
9.35 Waterstanden.'11.00 Nws.) 12.00
Vijf tellen na nu. OVERHEIDSVOORL.:
12 49 Uitzending voor
KRO: 13.00 Nws. 13.11 Echo
mens als jij. 14.00 Promena
15.00 In de wachtkamer.
16.03 Spreekuur. NOS: 17.0
mijn tijd wel duren, klankbe
(S) Eurolight 17.55 Medelinge £t
VARA 7.02 (S) GESODEMf
9.03 (S) Pep-op-drie. 11.0"H"
draait op verzoek voor mer
sportwereld. 12 03 (S) Vara's
je. 14.03 (S) Spitsbeeld. 16.1
Top 20 en LP Tip. 17.03
Laaarde.
HILVERSUM I
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S)
kamer- en orkestmuziek. 9.00
Aktua. 9.03 (S) Van heinde
10.00 (S) Opus tien tot twaalf.
Intermezzo. 13.00 (S) De meesl
te „Klassieke tien". 13.30 (S)
korpsen. 14.00 Nws. 14.02 (S|
boek. Gesprek. 14.30 (S) Gul
15.00-17.00 (S) Belcantorium
De TROS zou velen gisteravond
een plezier hebben gedaan met
de uitzending van een gedeelte
van „Totenmetnu", de show van
Henk Elsink, die al geruime tijd
in het theater gaat. Tot hen
behoort in ieder geval ook on
dergetekende. Elsink heeft nog
steeds dat aanstekelijke tikje
kwajongensachtige in zijn optre
den behouden. Overigens, het
nummer waarin hij „vooruit
blikte" op de 75-jarige Henk El
sink vond ik nog veruit het aar
digste. Een gedeelte daarvan
hadden wij hem overigens nog
kort geleden in „De vuist" van
Willem Duys zien doen. Voor
wat mij betreft was de pret er
bij het weerzien geenszins min
der om.
Massimo Götz en Jan Keja had
ditmaal twee zogeheten „pikan
te" verhalen „uit de wereld van
Guy de Monpassant" geplukt
Zij hadden ze samen met Marij
ke Merckens en Ineke Cohen
uitstekend gestalte gegeven,
daar niet van. Het zal waar
schijnlijk wel aan mij liggen,
dat ik bij dit soort verhalen al
na een minuut of tien een geeuw
nauwelijks kan onderdrukken.
Bij het lezen er 'van had ik het
trouwens ook.
In „TV-privé" was deze keer
Albert Mol verzeild geraakt De
in deze omgeving gevoerde ge
sprekken heten steeds maar
weer „onthullend" te zijn. Het
zijn zij inderdaad altijd in
zoverre zij het meest blootleg
gen van de mentaliteit van de
interviewer. En daar doe ik, eer
lijk gezegd, het liefst het zwij
gen toe.
In de „Willem Ruis-show" liepen
zaterdagavond de emoties hoog
op. Een deelnemende dame
dreigde zelfs even geheel door
ontroering te worden overmand
toen zij zich door het lot - dat
wil zeggen door de zingende pia
nist - een tandem zag toegewe
zen en een andere nam ook
bijna wenend afscheid van het
quiz-toneel. Bovendien werd er
wat afgezoend. Enfin, het loopt
dan ook tegen Kerstmis, moes
ten wij maar denken.
Aad van den Heuvel had deze
keer „het liegen" centraal ge
steld. Als kroongetuige had hij
de dichter-schrijver Cees Bud-
dingh opgeroepen. De man, die
altijd de waarheid spreekt Die
voortreffelijke eigenschap is -
meen ik - ook uit zijn poezie af
te leiden. Hij werd dan ook
zonder enige kans op succes
aangesloten op een leugen-de
tector. Hoe ongewis het aanges
neden onderwerp was, bleek
daarna overtuigend toen het lie
gen in de reclame en het liegen
in de politiek aan de orde kwa
men. Vooral de uiteenze rit
van professor Thurling^rs
zitter van de Eerste
toonden aan, hoe zeer in
moest missen dat er naui ng
sprake was van zelfs ma id
poging om te komen tl ent
goede, of althans voor h on
ment bruikbare begrip )U<
ling. Ik zou overigens lief
ik zei, dat ik het geen a
aflevering vond. Want wip
den bijvoorbeeld altijd no
van Duinhoven, die telel j
loog dat de stukken eraf'
„Hier en nu" werkte we
gewone programma-pak) J
Haya van Someren was d 1
door het publiek opger;
Zij deed met grote nadiffil]
bij (iets te frequente) her yai
mededeling van het fei
haar tegenstemmen tegtet
abortus-initiatiefwet in di aai
ste Kamer de „moeilijks aai
slissing" van haar politie) >nc
rière was geweest en de rt mi
daarop van verschillende zei
tieke kanten „de rotste
ring" van haar leven. Das u j
had zij het ook al een ketiiet
het scherm gedaan en d an
nog weer eens „in de !hr
Zodat het alles tesam»
veel was, zelfs voor degen'
haar verontwaardiging in
aanleg best kunnen delen.
HERMAN HOFHÜ ,ar