BEELD SPRAAK NCRV begint opera-concours mmi\' TELEVISIE VANAVONI TELEVISIE DINSDAG RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG TERUGBLIK PAGINA 2 LEIDSE COURANT MAANDAG 13 DDCEMBDK i .M BOMANS HEEFT NOG VEEL TE VERTELLEN Er is getreurd om de te vroege en te plotse linge dood van Godfried Bomans. Zijn stem kwam voor altijd tot zwijgen en hij had nog zo veel te vertellen, meestal verpakt in de lach, humor van een zo menselijke soort dat men het welhaast wijsheid mag noemen. Sinterklaas is al lang weer het land uit, maar de vraag blijft klemmen, waarom we hem wel met veel heisa binnenhalen, maar hem met de stille trom laten vertrekken. Waarom wui ven we deze heilige niet uit op 6 dec.? Voor- het antwoord moet je bij Bomans zijn. Die heeft zich er langdurig over beraden of schudt het uit zijn mouw. Wij houden het op het laatste, omdat zijn woorden zo onver wacht raak de roos treffen. Bomans zegt, waarom zouden we langs de weg gaan staan schreeuwen als de Sint platzak is? Op 6 dec. behoort hij weer tot het bejaardenprobleem. Godfried heeft in zijn toelichtingen op dit •soort meningen altijd ooms en tantes genoeg bij de hand om zijn woorden kracht bij te zetten. Is het Sinterklaasfeest wel zo'n feest? Ja, voor oom Willem, die vrat zich een rolbe roerte aan chocolade W's, maar zijn oom Isidoor zag het niet zitten. Zijn vrouw troostte hem door te zeggen, dat oom Willem intussen het loodje er bij had gelegd, maar dat hij, Isidoor, nog leefde. Zegt Isidoor: „Noem je dat leven. Het is de moeite van het kauwen niet waard." Woorden en grappen genomen uit het radiop rogramma „Kopstukken", waarmee KRO-ra- dio in de jaren '50-'60 velen tot luisteren prikkelde. Wijlen Cees de Lange, Kees Schil- peroort, Sophie Stein en Leo Nelissen kwa men regelmatig in de studio bijeen om vragen van luisteraars te beantwoorden. Aan dit ge zelschap was Godfried Bomans toegevoegd. Als allen hun antwoord op een vraag hadden gegeven, kreeg Bomans als een soort dagslui ter het slotwoord. Bijna al deze programma's zijn op de band bewaard gebleven. Voor Negram heeft Willem Duys met medewerking van de KRO deze banden uit het stof te voorschijn gehaald en ze in de groeven van een elpee geperst, nu al de tweede onder de titel „Bomans met een glimlach". Een tiener toonde zich geschokt over het feit, dat hij zijn plaats in de tram had afgestaan aan een dame en dat die dame toen had gezegd: „Dank je wel, ik hoef die warme plaats niet". Wat of Bomans daar nou van vond? Bomans: „Die dame is een' koele vrouw die zelfs koel wenst te blijven op de meer afgele gen delen van ha'ar persoonlijkheid". Het is nu alweer zo'n twintig jaar geleden, dat Bomans deze visies verstrekte, maar om dat er nogal wat jongeren onder de vragen stellers waren, kunnen die ook vandaag nog hun voordeel doen met de adviezen van Bo mans, die de indruk wekt dat hij nog temid den van ons verkeert. Wat is het verband tussen het hart en de liefde? Wel, de liefde is ten dele biologisch. Een been, een arm, je blinde darm, als het moet kun je ze missen. Niet echter je hart. Dat is het klokhuis van het bestaan, net als de liefde. Een jongen van vijftien vindt zijn vader een sufferd. Daar heeft hij gelijk in, maar daar komt hij wel weer overheen. Bomans: „Later word jij ook vader en dan bij ij de sufferd. Jongens van vijftien vergeten, dat hun vader hun gemaakt heeft. Je mag hem onhandig vinden, maar je bent toch een werkstukje van hem". Een vader achter een kinderwagen? Bomans vindt het verkeerd, maar toegestaan als hij er geen kirrende geluidjes bij maakt. Hij moet het zuiver als vervoer blijven zien. En waarom bedoelen we met „het mens" of „gek mens" altijd een vrouw en nooit een man? Het is een groot compliment voor de vrouw dat zij als mens wordt beschouwd. Daarom deed de slang zoveel moeite om Eva te verleiden. De man had hij bij voorbaat al als buit binnen. Bomans is niet dood. Hij leeft. Rob Geraerds 50 jaar in het toneelvak Intussen alweer vijftig jaar in het vak zit de acteur Rob Geraerds. De tv-kijker zal zich hem herinneren in de NCRV-serie als dokter Cameron en de verwoede radioluisteraar als boevestem in de V laanderen-serie van we leer. Geraerds schreef zelf ook 150 radiohoorspelen en levert momenteel als dramaturg zijn diensten aan de TROS. Zijn leven lang was hij actief op diverse terreinen van het toneel. Hij stichtte het blad „Toneelrevue" en schreef dit ook vol. Hij dacht en deed volop mee aan de spreiding van toneel en richtte te dien einde in Deventer een toneelgezelschap op, waaraan hij tal van grote namen wist te verbinden, mensen die hem hadden leren waarderen in de tijd, dat hij in het gezelschap van Rika Hopper speelde. Het nu nog gehan teerde abonnementen- en couponsysteem is door hem uitgedacht en vele jaren lang schreef hij ook toneelkritieken in verschillen de bladen. Tussen de bedrijven door regis seerde hij ook nog vele malen het Antwerpse Toneelgezelschap. In Amstelveen stichtte hij een school voor dramatische kunst, waar ook nu nog kinderen onderricht krijgen in panto mime, beweging en tekstzegging. Het ziet er momenteel niet naar uit, dat hij snel zal besluiten het wat kalmer aan te gaan doen. Ter gelegenheid van zijn eigen feest heeft hij Rob Geraerds altijd actief voor to neel. als solotoneel „Scrooge and Marley" van Dic kens op zijn repertoire genomen, dat hij intussen in het Amstelveens Cultureel Cen trum heeft gespeeld. De laatste keer dat hij op de planken stond was in de vrije productie „Twee onschuldige engelen" met Enny de Leeuwe. Godfried Bomans: „Op 6 dec. be hoort Sinterklaas weer bij het bejaar denprobleem." ROGIER OVERSTEMT CHANSONNIERS Als er een volmaakte twee-eenheid bestaat tussen lied en melodie, tussen inhoud en muziek, en daar zijn vele voorbeelden van, dan voert alles wat men er toe of af doet tot schade van het origineel. Niemand begreep dit beter dan Willem Duys, toen hij benaderd werd door Rogier van Otterloo, die zich in het hoofd had gezet een elpee te maken met orkestraties van bekend liedwerk. Het moesten Franse chansons wor den louter orkestraal en zonder tekst op een plaat welke hij „French Collection" zou noemen en welke intussen is verschenen bij Polydor. Willem dus had zijn bedenkingen en daarvan doet hij in de hoestekst terecht mededeling. We kennen Rogier als de man die alle kneep jes van het muzikale vak kent, die vertrouwd is met de werking van een vioolstreek en met een glissando in het koper. En dit dan weer afzonderlijk zowel als in samenhang. Op deze wijze nu heeft hij Aznavour bijv. aangepakt in zijn „Plaisirs demodé's", Brel's „Chanson des vieux amants" en Trenet's „La mer". En dan kom je als luisteraar toch te zitten met de constatering, dat je niet hoort wat je hoort, d.w.z. het is net of je Aznavour, Brei, Ferrat of Trenet hoort zingen, terwijl je in werkelijkheid alleen maar al die over stemmende, fraaie muzikale passages hoort, muzikale loopjes die met genoemde zangers worden genomen. Rogier kan wel wat, maar er moeten toch andere muzikale methoden zijn om ons dat gewaar te doen worden? AMERIKAANSE LOF VOOR HANK ONRUST Na verleden jaar Jan Keja met zijn tv-spel „De verrassing" kreeg nu een tweede TROS- man een Emmy Nomination, een van de hoogste Amerikaanse onderscheidingen voor tv-werk. Die eer viel nu te beurt aan Hank Onrust voor zijn Heilig Vuur-produktie over Willem Mengelberg, die in mei van dit jaar werd uitgezonden. Dit jaar namen 22 landen deel met zestig inzendingen. De hoofdprijs, de Emmy Award, ging naar een Japanse produktie over een mismaakt jongetje, dat de moed vindt om te leven. Andere Emmy Nominations gingen, naar de BBC, Thames TV en de tv-zender Frankrijk III. In en buiten Hilversum wekt het verbazing, dat „Heilig vuur", voortgekomen uit de „Ivo ren toren" van de AVRO, zo'n hoge waarde ring ondervindt en nochtans van het program ma is genomen. Hank Onrust: „Dat heeft niets te maken met de programmering van de TROS, maar alles met mijn eigen wens om drama te gaan doen. Ik wil dit misverstand graag uit de wereld helpen. Ik had bij de AVRO al drama willen doen, maar daar was het niet nodig, omdat men John v.d. Rest al had. Bij de TROS heb ik ook ander werk moeten doen dan „Heilig vuur" maar de mogelijkheden op drama lig gen er nu voor mij". Men zal dat in het voorjaar zelf kunnen vaststellen aan de hand van een tv-film, ge maakt door Hank Onrust naar een scenario van John Dekker, die als aankomend talent subsidie kreeg van CRM. Verder staat op het programma van Hank Onrust nog steeds een tv-bewerking van Bomans' boek „Erik of het Klein insectenboek" over het jongetje, dat in zijn droom de dierenwereld binnengaat en Hank Onrust: „Dat Heilig Vuur ver dwijnt is geen ingreep van de TROS, maar mijn eigen wens." daar vriend en vijand ontmoet. Hierbij zal ongeveer dezelfde tv-techniek toegepast wor den als Hank Onrust eerder gebruikte in „Prikkebeen", dat hij destijds maakte voor de AVRO. Verder heeft Hank -Onrust samen met een team van mensen plannen voor een nieuw kunstprogramma. in het sportpaleis Ahoy' in Rot terdam wordt vanavond de vijf de wedstrijd in dit seizoen ge speeld. De Brabant/Limb.urg- kombinatie moet het opnemen tegen het team van Domstad Utrecht. Ned. I, 19.05 uur. Vluchtroute Na meer dan een jaar voorbe reidingen kan de NCRV van avond beginnen aan het Inter nationaal Concours voor voca listen van opera en operette. Het begin omvat de eerste van een serie van zes voorronden, waarvoor 24 kandidaten zich via audities hebben geplaatst. Een internationale jury geeft punten voor verscheidene on derdelen; elke kandidaat zingt één van de drie opera- of ope rette-aria's die hij of zij aan de jury heeft voorgelegd. Wie in de voorronden de meeste punten behalen zes kandidaten dus gaan door in de finale die 11 mei wordt gehouden. Alle deel nemers zingen in kostuums en tegen passend decor. Ned. I, 21.50 uur. Mini-voetbal Van de mini-voetbalcompetitie „De tijd stond even stil", gepre- „Een bange heid" is de titel van de aflevering van „Vluchtrou te", die de NCRV vanavond uit zendt. Hierin ontpopt een war- me bakker van een Frans dorp- Onöuin je in de Pyreneeën zich als een wat bang mannetje, dat met een priester een geallieerde spion en een joodse man over de demar- katielijn probeert te zetten. Ned. I, 20.20 uur. HOU HET SCHERM IN HET OOG senteerd door Jan van Hillo, besteedt vanavond aandacht aan de Amerikaanse astronaut Neil Armstrong, die in de nacht van 20 op 21 juli 1969 om vier minuten voor vier Nederlandse tijd, als eerste mens een voet op de maanbodem zette. In dit pro gramma wordt nagegaan wat de invloed is van de Amerikaanse Apollovluchten op het geloven en denken van de mens. Ned. I, 20.25 uur. Armstrong De Onedin-lijn vaart vanavond verder met deel drie: „Niet ge wenst". De vraag rijst, aan wie de ontwerpen van Albert Frazer toekomen. Kandidaten zijn zijn weduwe, James en zelfs Pierre Legrande van de Compagnie Maritime du Midi de Marseille. Ned. II, 20.25 uur. Teleac 18.15 Wetenschap in beweging NOS 18.45 De Bereboot 18.55 Journaal NCRV 19.05 Minivoetbalshow 20 Vluchtroute, afl. 6 20.25 De tijd stond even stil, afl. 15 (Mens op de maan) NOS 21.35 Journaal NCRV 21.50 Operaconcours 23.— Vroomheid in hout en steen NOS 23.10 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Informatie voor Surinaamse Nederlanders 18.55 Journaal VARA 19.05 The Addams Family. TV-serie 19.30 Walvissen, documentaire VARAv 20.25 De Onedin-lijn, afl. 3 21.15 Koning Klant 21.40 Volgende patiënt, TV-serie 22.05 Achter het Nieuws 22.55 Symbiose 17 55 Journaal 20.— Nieuws uit Noordi Westfalen 18.05 Eddie's vader. TV-serii 18 40 De vogels in het park 19.15 Hier und Heute 19 45 Spel om kwart voor acht 20.— Journaal 21.— De uitzending met Paul 21 45 Explosie van de mind den 22.35 Journaal DUITSLAND II 18.20 Firbecks nieuwe land, T rie 19.— Journaal 19.30 Doorsnede 20.15 Gezondheidsmagazine 21 Journaal 21.15 Het beloofde land. spee (1974) 23.55 Journaal BELGIE NEDERLANDS 18— Simon in het land vai krijttekeningen 18.05 Klein klein kleutertje 18.20 Rogier van ter Doest, 18.45 Open school 19.15 Sporttribune 19.45 Journaal 20.15 Micro-Macro, quiz 20.50 De komst van Joachim S (slot) 21 40 Wikken en wegen 22.15 Journaal 22.35 Open school DUITSLAND I 10.— Journaal 10 05 Draaischijf 10.25 Hardheid 10. afl. 4 12.05 Panorama 12.50 Persoverzicht 13 Journaal 16.15 Journaal 16.20 Muziek Extra 3 17.05 Denkste!? 17.55 Journaal M.lium'i.nq. 16.30 Mozaiek 17.— Journaal 1710 7 Fragen en 17.40 Draaischijf HILVERSUM I 18.00 (S) De Trekvogels. PP: 18.19 RKPN. 18.30 Nws. 1841 (S) De grote opdracht 19.00 (S) Ronduit 19.40 (S) De Bijbel open 20 00 (S) Ga er eens voor zitten 21.15 Avondsluiting. NOS: 21.30 (S) Openbaar Kunstbezit. 21 40 Voor blinden en slechtzienden. 21.55 (S) Tambu. Inf. en verzoekplaten voor de Antillianen in Nederl. 22 25 Bond zonder Naam. 22.30 Nws. NCRV 22.40 (S) Hier en Nu. Veronika: 22.55 (S) Muziek en inf. 23.55 Nws. HILVERSUM II (S) Met uw instemming. 20.00 1 20.05 (S) Moderne orkestmuz. 21.Of Literama, live. 22.26 (S) Het mterv hoorspel NOS: 23 00 (S) Met heli op morgen met om 23.05 Akt oi 23.20 Den Haag vandaag. 23.52 ontspannen voor het slapen 23.55 Nws. NOS: 18.03 De vacaturebank. 1810 |i NOS-maal. AVRO 19.02 Let's tw„ again. 20.02 Radiojourn. 20 05 (S) S perclean dreammachine. 2107 IS)|, negen-uur |azz-show. 22.02 Radiojoe 22.05 (S) Blues, ballads and beat (S) Candlelight-show. (0.02 Radiojd' EO: 1.02 True light. NOS: 4.02 (S| maandagnachten van december, f «minimin AVRO: 7 00 Nws 7 02 (S) AVRO-klok (7.30 Nws. 7 41 Radiojournaal 8 30 Nws 836 Gymnastiek voor de huis vrouw. 8.45 De Groenteman. 8.50 Mor genwijding. NOS: 9.00 Spiegel van Bel gië. AVRO: 9 30 (S) De platenkeuze van Willem Strietman. 10.00 Radio Lawaai- papegaai. 10.10 Arbeidsvitaminen. Ver zoekplaten. (10 30 Nws. 10.33 Radio journaal) 11 30 (S) Kritiek op kritiek. 12 26 Medelingen voor land- en tuin bouw 12.30 Nws. 12.41 Radioiournaal. 13.00 Knipperlicht. Verkeersmagazine. 13.25 Beursplein 5. 13.30 "n Middagje AVRO. Muziek, informatie en service (15 30 Nws. 15.33 Radiojournaal 17.00 Voor ons gemaakt, (door ons gekraakt) Programma voor kinderen. OVER HEIDSVOORLICHTING 17.20 Culturele samenwerking met de Nederlandse An tillen. 17.30 Nws. 17.32 Radiojournaal. 17.50 Toppers van toen. HILVERSUM II KRO: 7 00 Nws. 711 Ochtendgymnas tiek 7 20 Het levende Woord 7.25 Badi- nerie. 7 54 Overweging. 8.00 Nws. 811 Echo 8.30 Aubade klassieke muziek. 9.00 De letter M: gevarieerd program ma. (9 30 Scheepspraat informatie voor schippers: 9.35-9.40 Waterstanden) 10 30 Schoolradio, met om 11.00 Nv 11.30 Ouder worden we allemaal: be jaardenprogramma 12 00 Vijf tellen nu OVERHEIDSVOORLICHTING" 1249 Uitzending voor de landbouw. KRO 13 00 Nws 13 11 Echo magazine. 13 40 Een-mens als jij. 14.00 Schoolradio. 15 00 In de wachtkamer 16.00 Nws. 16.03 Spreekuur. NOS 17.00 Het zal mijn tijd wel duren, klankbeeld. 17.20 (S) Eurolight. 17.55 Mededelingen. VARA: (7.00-8.00 (S) i Dingen van de dag). 7 ders, een mieters programma. I Pep-op-drie. 11 30 (S) r verzoek van mer 1230 VARA's zoekplaatje. Spitsbeeld. 16 03 (S) I"' Tip-LP. 17.03 (S) Alfred Lagarde. HILVERSUM IV TROS. 7.00 Nws. 7.02 (S) Capi kamer- en orkestmuziek. 9 00 Nw: Aktuaklankbeeld. 9.30 (S) Van f en verre 10 00 (S) Opus li Klassieke muziek 12 00 (S) Inter Populaire klassieken 1300 meest verkochte "Klassieke tien (S) Koren en korpsen. 14 00 Nws (S) Om de kunst. Kuituur en ki tiek 14.30 (S) Guitariteiten. 15.01 (S) Belcantorium. Klassieke muziek. Rieke van Epen presenteer' - met Jan van der Waart - het Internationaal-televisie-concours. In een toelichting konden wij lezen dat Alfred Hitchcock „The wrong man" zijn uit 1957 date rende film, zelf niet als „een van zijn betere" beschouwde. Wie zaterdagavond „Sandokan" heeft laten lopen om na te gaan hoe dat nou precies zat, kon hem na afloop, vrees ik, alleen maar gelijk geven. Er was in die rolprent bijzonder weinig terug te vinden van „the master of suspence". Integendeel, je zag het allemaal wel aankomen. Het „slappe" verhaal bleek dan ook regelrecht aan de werkelijkheid ontleend te zijn. Misschien heeft het daaraan gelegen. „Hier en nu" had haar wekelijk se opzet geheel door elkaar ge woeld. Gevolg van het feit dat men zich, terecht natuurlijk, met man en macht had gewor pen op de politieke aktualiteit van het weekeinde: het congres van het CDA en de definitieve aanwijzing van minister Van Agt als lijsttrekker. De nogal uitgelopen „achtergrond-repor tage" was er helemaal aan ge wijd. En die bestond dan weer voor een goed deel uit korte vraaggesprekjes met mensen, die ooit iets met de heer Van Agt (en diens nogal veelbewo gen politiek yerleden) te maken hebben gehaii en aan wie alt hans een poging tot een karak terschets werd ontlokt. Hun ge tuigenissen vielen, om het eufe mistisch uit te drukken, niet over de hele linie gunstig uit. Verder had men het oordeel van enige „PR-adviseurs" uitgelokt. Ook zij waren daarin bepaald niet jubelend positief. „Hij kan niet communiceren," zei er een. Voeg daarbij het feit, dat Hans Sleeuwenhoek c.s. nog enige (waarschijnlijk bij sommige po tentiële CDA-stemmers niet zo goed vallende) carnavalsbeelden met Dries van Agt in de hoof drol vertoonden, en men kan, dunkt mij, moeilijk bewerend, dat deze „Hier en W-uitzen ding als een steuntje in de rug voor de kersverse lijsttrekker kon worden beschouwd. Hij zat daarna overigens toch kennelijk opgelucht in de stoel, die door het publiek voor hem was klaar gezet. o.a. om mee te delen dat hij „Anne" - de heer Vondeling, voorzitter van de Tweede Ka mer - had opgebeld om hem te verzekeren, dat hij hem op zijn woord had geloofd, toen hij had verklaard niet „Ed Reveil" te zijn. Wat in ieder geval getuigde van een hooggestemde ethische instelling waarvan overigens ook minister Van Doorn, die vorige week door studenten van de Amsterdamse Rijksacaden voor Beeldende Kunsten (wal schijnlijk uit naam van de i tuur) enige klodders verf in gezicht kreeg gesmeten, bï gaf. Hij was althans alles prt tisch alweer vergeten. Gisteravond toch ineens eens een brokje-televisieton van eigen bodem: „Ver W huis", een spel van Sander Joo ten, dat in het vooroorloj Oost-Indië speelde. De „sti kracht", maar dan toch meer het huiselijke. Er gebeurde dit stuk niet al te veel opv lends. Het ging waarschijn)] dan ook vooral om „de sfeer Welnu, die was naar ik aanne« wel raak getroffen. En Remmelts en Anne-Wil Blanke kunnen uiteraard voortreffell acteren. Maar ja, een kijker mens wil toch ook wel een be tje verhaal. Welnu, dat was dl aan de bijzonder schriele kal De NOS haalde vrij uitvoert herinneringen op aan de gij* lingsaffaire in Wijster en Af sterdam van een jaar gelede Men was gekomen tot een go« samenvatting van die ener» rende dagen, die ons inderdal nog „als de dag van gister® in het geheugen liggen, zoals titel dat wilde. De nabeschfr wingen leverden echter wei# of geen nieuws'op. i HERMAN HOFHUIZ?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 2