Terence Hill teert op reputatie En verder... Tweeslachtige dood van een non" GENADELOOS: GEVECHT MET CORRUPTIE MERKWAARDIG OVERZICHT VAN LEIDS WEL EN WEE IN 17E EEUW etens- Eten in een hooiberg Engelse saxofonist in Hot House' REX Nobody is back (14) met Terence Hill en Horst Frank. Regie: Fernando Baldi. Voordat Terence Hill met Bud Spencer het Trinity-duo vormde verdiende hij al een vette boterham aan het imite ren van Clint Eastwood in sadistische Italiaanse wes terns. Dankzij „My name is nobody", die dan om contrac tuele redenen niet door Sergio Leone werd geregisseerd maar wel zijn stempel droeg, kwam Terence Hill in de klas se van duur betaalde western helden terecht. Hill teert nog op deze roem en te oordelen naar „Nobody is back" het filmverhuurkantoor Hafbo nóg meer. „Nobody is back" is gewoon een nieuwe titel voor een sto koude Italiaanse western uit de Django-serie. Het boerenbe drog wordt al in de eerste meters duidelijk voor wie de film enkele jaren geleden on der een andere titel heeft ge zien. Niet alleen door de abo minabele staat waarin de co- pie verkeert, maar ook door de wijze waarop Terence Hill humorloos de verbeten wreker speelt, die 'n heel legertje ex- gevangenen om zich heen ver zamelt om zich op deze wijze te wreken op senator Logan wie anders dan de uit Duits land geïmporteerde slechterik Horst Frank die te oordelen 99 TRIANON De dood van een non (14) met Nel lie Rosiers en Josine van Dalsum. Regie: Paul Collet en Pierre Drouot. De Belgisch-Nederlandse co- produktie „De dood van een non" begint als een sterk per soonlijke verbeelding van het leven van een vrouw en eind igt als een mateloos irriterend brok theologie-op-film. Een tweeslachtige film dus, maar in elk geval toch nog met zoveel kwaliteiten dat je dit werkstuk van regisseurs Paul Collet en Pierre Drouot (van Een woord van liefde) niet pardoes op de grote hoop van Nederlandstalige filmmisluk kingen kan schuiven. De kwaliteiten zijn er; Drie kwartier lang houden Drouot en Collet je in hun ban met uiterst persoonlijke beelden,- gesteund door een fraaie foto grafie van Ed van der Enden en goed spel. Dan gaan de feilen van het scenario naar de gelijknamige roman van Maria Rosseels te zwaar wegen. De dialogen worden steeds meer lachwekkend literair (een ster vende Josine van Dalsum moet met een mond vol bloed volzinnen over „primaire vrees" uitspreken) en het ge raamte van de filmvertelling blijkt uiterst onhandig opge zet. In feite is de film opge-' bouwd uit alleen maar flash backs aan elkaar verbonden door beelden van de vertellen de hoofdpersoon, Sabine Ar- naud. Ze komt uit een traditio- neel-katholiek Vlaams gezin, wordt als kind verlamd na een Josine van Dalsum als de non val uit een boom en heeft God in een smeekbede beloofd evenals haar zusje in het klooster te treden als ze gene zen wordt. Dat mirakel ge beurt. zij het via een uiterst aardse en onorthodoxe Ameri kaanse arts. Sabine houdt haar belofte niet, trouwt, maar dan volgen er om haar heen alleen maar desastreuze za ken: Haar eerste kind wordt doodgeboren (Collet en Drouot filmen een complete beval ling), haar broer sterft aan het oorlogsfront en haar man wordt neergeschoten door Bel gische verzetsstrijders. Sabi- nes schuldgevoelens worden ondraaglijk en ze meldt zich bij het klooster waar ook haar zuster verblijft. Daar worden in het isolement haar twijfels alleen maar sterker en als haar stervende, daarvóór ui terst gelovige, zuster het be staan van God ontkent, staat de leegte open. Ze moet het klooster verlaten en trekt naar een andere zus in India tegen wie ze het verhaal van haar leven vertelt. In het begin krijgt het buitenstaander-zijn van Sabine indringend gestal te via een aantal „subjectieve" beelden, de montage van he den, verleden, is uiterst sugge stief, maar dan is het woord aan de theologie. Sabine ver telt tegen een letterlijk en fi guurlijk nietszeggende zus en Collet en Drouot illustreren. Een ongelukkig schema waar door je alleen maar met ellen de blijft zitten en waardoor deze „Non" een al te vroege dood sterft. BERT JANSMA LUXOR Genadeloos (18) met Joe Don Baker en Conny van Dyke. Wat doe je, als je plotseling wordt geconfronteerd met een beschuldiging van moord, waaraan je onschuldig bent, maar moet opboksen tegen 'n corrupte politiemacht, die naar later blijkt ook nog wordt gesteund door even in tegere politici? Joe Don Ba ker heeft het al enkele films meegemaakt en zijn remedie is du ook nu weer: „Het recht in eigen hand nemen". In de harde thriller „Genade loos" „Framed" voor de ma- kers gaat het over de be roepsgokker Ron Lewis, die net als hij een goede slag ge slagen heeft, vanuit 'n hinder laag wordt beschoten en ver volgens gewikkeld raakt in een gevecht op leven en dood met de assistent—sheriff. Lewis draait voor vier jaar de gevangenis in, waar hij on-, danks zijn eigenmachtig optre den de protectie geniet van. een oude invloedrijke gang ster. Eenmaal weer op vrije voeten zoekt hij gerechtigheid, waarbij blijkt dat niet de buit maar heel andere motieven 'n rol speelden in zijn arrestatie. Met de hulp van zijn oude gevangenismaten weet hij ten slotte de corruptie in de open baarheid te brengen, maar in middels zijn er wel de nodige doden gevallen. Phill Karlson, die al zo'n dikke dertig jaar met actie—wes terns en misdaadthrillers een zekere reputatie heeft opge bouwd op het tweede plan o.m. met twee Mat Helm films heeft zich aan de hui dige trent aangepast en meer uitvoerig vertoond geweld in zijn „Frames" verwerkt dan hij in de jaren vijftig placht te doen. De wrekende Joe Don Baker is dan ook allerminst 'n lievertje vechtend om zijn on schuld te bewijzen, maar meer een verbeten wreker, die als het moet rustig 'n oor afschiet ,Geschildert tot Leyden Anno 1626" LEIDEN Het jaar 1626 was rond de Sleutelstad werkzaam voor de kunstbeoefening in waren. Dat zullen niet altijd Leiden een vruchtbaar jaar de groten onder de groten zijn toen niet minder dan 46 „Con- geweest, maar namen als steaers metten verve" in en Rembrandt, Jan van Goyen. David Bailly om enige be kende kunstbroeders te noe men zeggen toch wel wat in de Nederlandse kunstge schiedenis. Niet alleen in Ne- naar defce film toen al de Ame rikaanse politiek verziekte. In de goede traditie van de eerste Italiaanse westerns heeft de held in de laatste meters wel ergens een machi negeweer begraven om de overmacht aan belagers in het stof te doen bijten. Wij hebben er beslist geen be zwaar tegen dat films uit de oertijd van de Italiaanse wes tern worden teruggebracht zo lang daar 'n publiek voor te vinden is, maar zijn dan wel voor „fair play". En dat houdt in dit geval in dat men niet inhaakt op een later succes, en een oude film gecamou fleerd als première nog eens onder 'n andere titel uitbrengt. De bioscoopexploitant, die daar met een rein geweten in trapt, is er de dupe van. Het publiek nog meer. MILO of een mes in 'n hand zet om zijn tegenstander tot spreken te dwingen. Tussen deze vrij uitvoerig ge toonde lange, niet al te puntig geschreven dialogen en een poging tot karaktertekening, die tot mislukken is gedoemd, omdat de volgende actiescène alweer staat te trappelen van ongeduld. Onderhoudend in zijn genre voor wie niet al te veel logica in zijn films zoekt. Want daarvoor is het net van intriges waarin Joe Don Baker belandt weer iets te ingewik keld en vergezocht. MILO Keukenprins Ben Baars met een van zijn schotels. NIEUWKOOP De heren van de Rijks voorlichtingsdienst hadden het onget wijfeld goed bekeken toen ze Prinses Beatrix en Prins Claus tijdens het werk bezoek van 1 september j.l. aan het Groene Hart van Holland meetroonden naar Nieuwkoop. Naast het unieke uit zicht dat gten vanaf het dorpscentrum op de door tal van natuurliefhebbers all over the world" aangeprezen wat brakke plassen beeft, biedt Nieuwkoop nog een ongekend aantal andere beziens waardigheden. De stereotiepe lintbebou wing, bet pittoreske Regthuys en het al even schilderachtige postkantoortje zijn welhaast anachronismen, die menige toerist de adem hebben doen stokken. Nieuwkoop is anders, dat is duidelijk. Neem restaurant Plaszicht aan de Dorps straat. Eenmaal over de ophaalbrug, die het eilandje met de vaste wal verbindt, staat niets meer in de weg voor een gastronomisch eet-avontuur in de hooi berg, welke zo'n dikke twintig jaar gele den werd omgebouwd van een lustoord voor stevige boerenzonen en struise boe renmeiden tot een restaurant. Plaszicht stamt uit 1954 toen de vader van Nico en Jaap Tijsterman zijn oude cafeetje aan de Dorpsstraat 114 verwis selde voor de naastgelegen boerderij op nummer 116. Min of meer noodgedwon gen stapte vader Tijsterman het horeca- leven in, want tijdens de crisisjaren be sloot hij zijn magere schippers-inkomen aan te vullen met de verkoop van alcoho lica. Daar kwam van lieverlee een balle tje gehakt en een uitsmijtertje bij. Kor tom, in het begin van de jaren vijftig was het dranklokaal van vader Tijsterman, enthousiast bijgestaan door zijn zoons Nico en Jaap, uit het spreekwoordelijke jasje gegroeid. De naam 'Plaszicht' leek na deze wissel een onvermijdelijke titel voor de tot hotel-café-restaurant ver bouwde boerderij, gezien het adembene mende zicht op de alom geprezen plas sen. Snoekbaars Ook het menu werd in de loop der jaren danig aangepast en anno 1976 prijken op de kaart de namen van vele vlees- en visspijzen. Specialiteit is ontegenzeglijk, en ook als zodanig op de menu-kaart aangegeven, de "Snoekbaars la fines herbes" te nuttigen voor het luttele be drag van 15 gulden. Een enigszins onbe kende visschotel, maar volgens de insi ders onder het Plaszicht-publiek. het neusje van de zalm. Het roomwitte en graatloze "vlees" is immers vers, want de jongste Tijsterman-generatie trekt er re gelmatig met hengels gewapend op uit om deze snode roofvis te verschalken. Op de spijskaart prijken tevens verschillende entrecótes (f 16,50 tot f 17,50), tournedos 21,- tot f 23,-) en ook onze gevederde vriend de haan kan in ontelbare variaties worden verslondep Cf 10,-tot f 15,-). Toetje Ook voor en na de hoofdschotel, die uiteraard voorzien is van de gebruikelij ke groenten en de immer aanwezige ge bakken aardappelen, heeft chef-kok Ben Baars het nodige te bieden. De mogelijk heden om vooraf wat te gebruiken lopen van een heldere soep voor een bedrag van 2,25 gulden inclusief tot een tongstre- lende crab-cocktail voor 15 gulden. Trouw aan het Nieuwkoopse image ser veert men voor 10,50 gulden toast met gerookte paling en voor slechts 6 gulden is een bord vol gebakken champignons het uwe. Voor degenen die na de hoofdschotel nog wat ruimte overhebben zijn er keuze-mo gelijkheden te over voor wat thuis ge- bruikelijkerwijs met het toetje" wordt aangeduid. Voor 14 gulden steekt een lieftallige jongedame de brand in Crêpes Suzettes en de Cerises Flambées. Vol doende voor twee personen. Voor minder vurige gastronomen heeft Plaszicht volop ijs in de diepvriezer liggen, beginnend met het traditionele kinderijsje voor an derhalve gulden tot luxere uitvoeringen in de prijsklasse van rond de zeven gul den. Courgette au Leidse Courant Voor de lezers van de Leidse Courant heeft chef-kok Ben Baars een vleesloos gerecht voorradig: "Courgette au Leidse Courant". Hoewel de courgette (een komkommerachti ge vrucht) met name in de zomer te koop is, zal menige delicatessenzaak en groenten- handel de courgette ook in deze maand, met het oog op de feestdagen, te koop aanbie den. Hoeveelheden zijn bij het recept van de Plaszicht-kok moeilijk aan te geven. "Om dat", zo betoogt de keukenprins, "de een meer op kan dan de ander". Eén of meer courgettes met schil in dobbel stenen snijden. Hetzelfde doet men met de paprika's (rode en groene), de uien en de aubergines. In een koekenpan met boter worden achtereenvolgens de uien. de papri ka's. de aubergines en tenslotte de courget tes gedurende een aantal minuten gebakken. Na toevoeging van peper en zout naar smaak gaat het geheel in een vuurvaste schaal. Eén of meer geklopte eieren er overheen en de grill in totdat het ei is gestold. Warm opdienen met stukken stok brood. STUDIO Novenento I (18) Het eerste deel van het vijfeneenhalf uur durende werk van Bertolucci, dat de LIDO Van Rayn Express (14) Frank Sinatra als held van Rayn in een oorlogsavon- tuur: de kaping van een Duitse trein. CAMERA: De laatste vrouw (18). Regisseur Marco Ferreri, toch al een zwartgallig figuur, laat Gerard Dépardieu zien als een verbitterde man, die na een mislukt huwelijk met een feministe met een vriendin gaat samenwonen, die ook al niet de ware Jacoba blijkt te zijn voor hem, zowel op sexueel als geestelijk ge bied wat resulteert in een gru welijke slotscène, waarin hij de eenzaamheid verkiest. derland maar in de gehele we-' reld. De tentoonstelling omvat por tretten, stillevens, landschap pen en z.g. genrestukken. Vooral portretten waren favo riet in die tijden. Ieder die wat meer was (of dacht te zijn) dan de toenmalige Jan Boezeroen stelde er prijs op zijn al dan niet aantrekkelijk gezicht voor het nageslacht te bewaren en zo zijn ze in allerlei gedaanten en opvattingen tot ons geble ven (al is veel ervan slechts te zien in buitenlandse musea): in groepen, in enkel- of dubbel portret of in zelfportretten. Ook de zo bekende schutters stukken zijn in wezen groep sportretten tot meerdere eer en glorie van de stedelijke no tabelen veelal. Zelfs de Nacht wacht is in wezen een portret tengalerij van „schutterende" notabelen. Op de tentoonstelling „Ge- schildert tot Leyden Anno 1626" hangt o.m. als vertegen woordiger van dit genre „Het vendel van Cornelis van Kerc- kem", geschilderd door Jorris van Schooten. Het schilderij was bestemd voor een der Leidse schuttersdoelen. In de roemrijke eeuw van de vaderlandse (en Leidse) kunst waren het behalve de schut tersstukken ook de schilderij en met een breder historisch motief in sterke tegenstelling met het evenzeer beroemde Hollandse binnenhuis. Naast Rembrandt Hermenszoon Har- menszoon daaronder beken den als o.m. Jan Lievens. Ook het landschap was een geliefd onderwerp met de al tijd wat geheimzinnig-wazige stemming van het Hollandse zeeklimaat onder overweldi gende, breed geschilderde wol kenstoeten. Jan Porcellis kan wel een van de grondleggers worden genoemd van de zee schilderkunst. Hij was de eer ste, die schilderde in een wat monochrome stijl van hoofd zakelijk grijs en bruin. •Maar ook het z.g. stilleven schilderij was een gelief koosd onderwerp. Niet alleen door de min of meer sierlijke, soms in onze ogen wat overda dige opeenstapeling van vruchten, bloemen en bijpas sende zaken als kevers en vlin ders, maar vooral door de be spiegelende z.g. vanitas-schil- derijen, die veelal het vergan kelijke moesten verbeelden in de vorm van het doodshoofd en andere met het begrip ver bonden attributen als een zandloper bijvoorbeeld. Maar behalve deze min of meer bespiegelende onderwer pen is het vooral het Holland se landschap waardoor de schilders van de zeventiende eeuw werden bezield tot het scheppen van over de hele we reld verspreide maar ook ge liefde schilderijen. Alle seizoe nen werden uitgebeeld. Op de tentoonstelling zijn zowel zo merlandschappen als ijs- of zeegezichten te zien. Door zulde variaties in het genre is de tentoonstelling „Geschildert. tot Leyden anno 1626" niet alleen een merk waardig overzicht van het toenmalige huiselijke- en bui tenleven maar ook van een ■bespiegelende geestesgesteld heid, zoals die o.m. blijkt uit de stillevens en vooral uit een vanitasschilderij van David Bailly. Als men de tentoonstelling be zoekt, moet men niet verzui men de catalogus van deze exposities aan te schaffen. De ze geeft n.l. ook informatie over de historische achter gronden van de werken en van de makers daarvan. Tot en met 9 januari a.s. is deze Lakenhal-tentoonstelling te bezichtigen. Willem Prins Enkele van de vele tentoongestelde portretten „Van de brug af gezien" LEIDEN Katrijn Theaterproducties brengt vanavond en morgenavond een opvoering van „Van de brug af gezien", een theaterstuk van Arthur Miller. De voorstellingen beginnen beide om kwart over acht. De toegangsprijs is 15 en 7,50 (CJP-houders en 65-plussers) en 14 en 6,75 (inschrijvers van K O). Met dit stuk van de Amerikaan Miller viert Katrijn b.v. haar eerste lustrum. „Van de brug af gezien" is geregisseerd door Joris Diels. De hoofdrollen worden gespeeld door André van der Heuvel, Kitty Jansen, Joan Remmelts, Angelique de Boer, Rudolf Damsté en Hans van der Gragt. Spannend als een thriller vertelt Arthur Miller het aangrijpende verhaal van de eenvoudige havenarbeider Eddy, van de liefde tussen twee onschuldige jonge mensen en de fatale afloop. Het is vooral de menselijke relatie die het sterkst overkomt. 99 LEIDEN De Engelse saxo- fohist Sammy Rimington doet vanavond op zijn derde Neder landse toernee, Hot House aan. Het concert begint om tien uur. De toegangsprijs is 4. Donateurs van jazz-zolder Hot House, die is gevestigd in het gebouw van studentenver eniging „Augustinus" aan het Rapenburg, hebben gratis toe gang. Sammy Rimongton staat be kend om zijn virtuositeit op klarinet, altsax en fluit. Zijn stijl is van New Orlean jazz in de loop der jaren geëvolueerd tot een zeer persoonlijke, waarin modem swingende ele menten zijn Cerug te vinden. Zijn begeleidingsgroep bestaat uit: John Marks (piano), Bob Culverhouse (bas), en Sren Horlind (drums). Blokfluitconcert in Lokhorstkerk LEIDEN Het blokfluitensemble van de Leidse Streekmuziek- school geeft op zaterdag 11 december een concert in de Leidse Lokhorstkerk. Het concert is er één uit de serie „zaterdagavond concerten" van de Streekmuziekschool. Op het programma staan werken van onder andere Schouten, Cooke, Susato, Bresgen, Barthel, Bach en Fortin. Het ensemble bestaat uit vier sopraanblokfluitisten, waaronder één sopranino, vijf altfluitisten, vijf tenorfluitisten vijf basfluitis- ten waaronder twee grootbasblokfluiten. De leiding is in handen van Piet Kunst. Het concert begint om half negen. De toegangsprijzen variëren van drie tot vijf gulden. Toegangskaarten zijn te krijgen bij K O en op 11 december vanaf acht uur in de Lokhorstkerk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 7