KINDEREN OP DAT GAAT ZOMAAR NIET TV Buck and the Preacher gewelddadige western CHUlilEEElIH <V" hou r1 het lJ scherm in het oog TELEVISIE VANAVONI] TELEVISIE DINSDAG RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG TERUGBLIK PAGINA 2 LEIDSE COURANT/ MAANDAG 29 NOVEMBER 1 Bartje werd voor, tijdens en na de opnamen zorgvuldig begeleid. In Drenthe springt men ook met kind-acteurs vrij nuchter om. Jan Ligthart, die Merijntje speelde, wordt door sommige kinderen en volwassenen uit zijn omgeving nu nog afgunstig bejegend met kreten als: „Hé. daar heb je die filmster". Als we niet in de war zijn met een ander programma was het Mies Bouwman in haar „Eén van de acht", die op zeker moment zei: „Als n mee wilt doen, kont u zich opgeven, ledereen mag, maar men moet tenminste 16 jaar zijn". Mies gaf daarbij blijk weet te hebben van de wet op de kinderarbeid, een van de oudste sociale wetten, omdat men bij alle sociaal onrecht in het begin van deze eeuw in elk geval een eind wilde maken aan het misbrui ken van kinderen. Maar toch: Je zou de ouders de kost moeten geven die er alles voor over hebben om hun kind op de televisie te krijgen. Of de artiesten die ter meerdere glorie van zichzelf graag kinderen in hun programma laten optreden. Ze zien ons dan als bemoeials die kinderen geen pleziertje gunnen of die hen dwarsbo men in hun carrière. Dat komt omdat ze niet beseffen wat de gevolgen van een tv-optreden voor een kind kunnen zijn". Deze van sociaal besef doortrokken tirade komt uit de koker van de dames C. van Erkel en J. Struik, beiden inspectrice van de Ar beidsinspectie met als standplaats Utrecht Hilversum behoort tot hun district Zij letten op naleving van de wet Want kinderen op de televisie? Dat gaat zo maar niet! Daar moet op worden toegezien. En dat het er daarbij niet om gaat om kinderen of kijkers een pleziertje te misgunnen, maken jongetjes als Bartje en Merijntje duidelijk. Zij kregen de kans tot het hart van het volk te spreken, mede dank zij de dames van de Arbeidsin spectie en de speling die de wet laat In „Sozavox", het blad en tevens de stem van Sociale Zaken, vertellen zij over hun werk in de Gooise studio's, waar zij regelmatig verke ren. Er bestaat een absoluut arbeidsverbod voor kinderen beneden de 15 jaar. Toch zie je regelmatig optreden in tv-programma's. Dat komt omdat de arbeidswet ook uitzonder ingen kent Bijvoorbeeld als het werk van kinderen in het belang is van de kunst, bij het poseren, de wetenschap of het onderwijs. Daar vallen ook veel tv-programma's onder. Voor elk kind dat op de beeldbuis verschijnt moet een vergunning zijn afgegeven door de Arbeidsinspectie, of die kinderen nu in een tv-spel staan, als solist in de „Vuist" van Duys of op de tribune bij „Toppop", waar zij fungeren als levend décor. De beide dames beoordelen hoever de tv-makers met de kinde ren mogen gaan. De beide dames doen hun werk graag. Zij vinden het enerverend, omdat het altijd weer een beroep doet op het vermogen tot improvi seren. Zij komen tv-makers zover mogelijk tegemoet omdat het kind deel uitmaakt van onze samenleving en de tv als afspiegeling daarvan derhalve geen kinderloos gebeuren kan zijn. Maar het belang van de kinderen staat altijd voorop. Voortdurend vragen beide dames zich af waar de schade voor het kind begint Om het inzicht in dit werk en daarmee het werk enigszins te vergemakkelijken hebben zij een indeling van zes categorieën gemaakt Ten eerste de programma's voor en door de kinderen, zoals „Stuif-es-in". Hier heeft de Arbeidsinspectie geen moeite mee, tenzij er gevaarlijke kunsten worden uitgehaald of ge vaarlijke dieren worden meegebracht, bijv. een aap. Ten tweede zijn er de documentaire programma's. Die geven weinig problemen omdat er zelden kinderen in voorkomen. Ten derde kinderprogramma's, waaraan over het algemeen geen kinderen meedoen, bijv. Swie- bert je. Ten vierde vragen speciale aandacht tv-spelen met daarin Irinderrollen, zoals Bart je en Merijntje. Ten vijfde geven veel zorgen de showprogramma's, omdat het kind daarin meestal alleen maar dient als requisiet ter meerdere glorie van de artiest Ten zesde bestaan er duidelijk commerciële program ma's zoals „Toppop" en „Op losse groeven". Ook hier is de Arbeidsinspectie erg voorzich tig mee. In al deze gevallen stelt de Arbeidsinspectie eisen. Ouders en schoolhoofden moeten er mee akkoord gaan. De kinderen moeten goede begeleiding hebben. De duur van het optreden moet verantwoord worden. De ouders moeten ook instemmen met een evt noodzakelijk geacht psychologisch onderzoek om na te gaan in hoeverre het kind bestand is tegen de druk van een openbaar optreden. Zangpe dagoge Bep Ogterop liet al eens weten, dat het kind in een rol op de tv teveel ineens kan krijgen, dat het zich opgeblazen voelt van belangrijkheid, dat het in een schijn komt te verkeren die niet strookt met de werkelijk heid. Er wordt de kinderen van alles voorge spiegeld, maar met het innerlijk van het kind wordt totaal geen rekening gehouden. Daarom voeren de ar beids ins peetri ces vóór een vergunning wordt verleend gesprekken met de ouders van het kind, dat een rol krijgt, maar ook met de regisseur en het school hoofd. Hierbij is steeds een psycholoog-peda- goog aanwezig. Het gaat om de vraag of ouders zich ervan bewust zijn wat het voor hun kind betekent populair te zijn, herkend te worden op straat, interviews te zien afge drukt in grote opmaak. Het kan allemaal wel, maar het kind heeft daarbij voortdurende begeleiding nodig. Wij hebben destijds in de studio's zowel met Bartje als met Merijntje gesproken, maar steeds was daarbij de vader, de moeder of allebei aanwezig en telkens was er vooraf toestemming van regisseur en arbeidsinspec tie. Wij kregen daarbij de indruk, dat de beide jongetjes uitstekend waren opgevangen en in staat afstand te nemen van hun „belangrijke" rol in de desbetreffende tv-spelen. Men mag ook niet gering denken over de schade aan het kind. Er bestaat soms langdu rig nawerking in het negatieve die voortkomt uit jaloezie van vriendjes en hun ouders, die moeite hebben met het hun-kind-niet Kinde ren ondergaan vaak jaren de gevolgen van hun tijdelijke roem. Bij de arbeidsinspectie weten ze, dat Merijntje, toen hij later naar een andere school ging, daar door nieuwe klasgenoten werd gejend met: „Ha, daar heb ben we die filmster". Natuurlijk moeten de dames van de Arbeids inspectie ook wel eens schipperen. Dat was toen Willem Duys een keer op de korte ter mijn een kind in zijn programma wilde. Strikt genomen moest dit verzoek afgewezen wor den, maar toen bleek, dat de ouders van dat kind een tv hadden en de hele buurt op een gratis biertje hadden uitgenodigd. Om al die mensen niet voor het hoofd te stoten, heeft men toen maar soepelheid voor recht laten gelden. Moeilijkheden zijn er ook eens geweest met Willy van Hemert, die voor „De kleine waar heid" uit 300 kinderen het volgens hem beslist geschiktste kind had uitgekozen. Het bleek de psycholoog in een gesprek met het jongetje, dat zijn rol precies overeen kwam met zijn eigen levenssituatie. Men mocht aannemen, dat dit kind dit nog onvoldoende had ver werkt Reden waarom werd afgeraden juist dit kind vergunning te geven voor deze roL Willy van Hemert is toen woedend geweest, maar kreeg tenslotte toch begrip voor het standpunt van de Arbeidsinspectie. Rudy Car- rell kwam eens op het laatste nippertje een vergunning vragen voor een kind in zijn programma. Hij belde de beide dames op, die uiteraard een wat afwachtende houding aan namen. Dit viel bij Rudy kennelijk verkeerd. Hij zei toen, dat hij op zo'n eenzame hoogte stond, dat hij dat kind en de Arbeidsinspectie niet nodig had. Nou, dat vonden de beide dames ook. Zij hebben een hekel aan het kind als een vertederend lokkertje in het program ma van een grootheid. Een studio is niets anders dan een industrie, waar spelen en shows worden vervaardigd en waar behoed zaam met het kind moet worden omgespron gen. Beide dameshebben overigens uitstekende contacten met de omroepen. Die op hun beurt vaste mensen hebben om zich met kinderen bezig te houden, wanneer die voor tv-werk worden ingeschakeld. In en buiten de studio's volgen de dames de verrichtingen van de Jcinderen, voor wie wordt gezorgd voor speel ruimte, zodat ze niet de hele dag tussen vreemde grote mensen in de studio's rondhan gen. Vrijwel altijd trouwens is de vader of de moeder er bij. De tv kan niet buiten het kind, maar ze moeten er allemaal wel bij varen, zowel de tv als het kind als de kijker. Sidney Poitier, de eerste zwarte topster van Hollywood en Har ry Belafonte zijn de hoofdrol spelers in de western uit 1972 „Buck and the Preacher", een knallende rolprent die een ras senprobleem tot thema heeft. Het gaat over een trein vol pas bevrijde slaven die op weg zijn naar werkgelegenheid in het VPRO boven de 150.000 Amsterdam, maandag 29 no vember Het ledenbestand van de VPRO is dit jaar met 2.344 leden/abonnees en 116 zoge naamde tien-gulden-leden geste gen tot een totaal van bijna 151.000. Dit cijfer werd sinds 1968 niet meer bereikt. Dit deel de voorzitter mr. L. Laus zater dag mee in de ledenraadsverga dering van de VPRO. noorden. Een moordlustige ben de wil een voortijdig einde van de rit en de ex-slaven terug brengen naar het zuiden, waar ze zich als goedkope krachten nuttig kunnen maken. Ned. 1,20.35 uur. Carpenters De Carpenters zijn terug na een afwezigheid van twee jaar; de TROS zendt enkele hoogtepun ten uit van een concert dat zij gaven op 14 november in de Amsterdamse Jaap Eden Hal. Ned. 1,19.55 uur. Van beroep In de aflevering „Van beroep" Het Amerikaanse duo The Carpenters tijdens hun optreden in de Jaap RHen Hal; de TROS zendt er hoogtepunten van uit. besteedt de TROS vanavond aandacht aan de fijnschilder. Wat die term inhoudt, leggen zes fijnschilders uit; een aantal mensen wordt gevraagd of zij kunst brengen, ja of nee. Ned. 1,22.35 uur. der Cuba, behoort nog steeds tot het Koninkrijk der Neder landen. Harry gaai er werk zoe ken, maar het is er stil, arm, droog en vergeten. Ned. U. 19.30 uur. Harry Voor de liefhebbers van de One- din Lijn, waarvan de VARA Het eilandje Sint Eustatius, on- ruim twee jaar geleden de laat ste aflevering uitzond, vanavond gelegenheid terug te blikken. Herhaald wordt de aflevering „Het verlies van de Helen May" en opnieuw kan de kijker zich verdiepen in de tijd waarin zeil schepen langzaam werden ver drongen door de stoomboten. Ned. II, 20.25 uur. NEDERLAND I Tc Ie sc 18.15 Wetenschap in beweging NOS 11.45 De Bereboot 18.55 Journaal TROS 19.05 Walt Dianey presenteert: Ringo, de gevluchte wasbeer 19.55 The Carpenters in Amster dam 20.35 Buck and the preacher (1) NOS 21.35 Journaal TROS 21.50 Buck and the preacher 22.35 Van beroep: fl|nschilder 23.20 Symbiose NOS 23.24 Journaal NOS 18.45 Informatie voor Surinaamae Nederlandera 18.55 Journaal VARA 19.05 The Adda ma Family 19.30 Harry zoekt werk op Sint Euetatlua VARA 20.25 De Onedin Lijn 21.15 Koning Klant 21.40 Volgende patiënt 22.05 Achter het Nieuws 22.55 Stichting Socutera 18.00 Nieuwe uit NoordrUn Westfalen 18.05 De vogela in het pari Meji Jongu 18.45 Geen mooier land.... 19.15 Hier und Haute 19.45 Spel om kwart voor acht 20.00 Journaal 20.15 Monitor 21.00 Sterren die voorbi|trokk| 21.45 Siena, rode etad van Madonna 22.30 Journaal DUITSLAND II 18.20 Firbecks Nieuwe Land 19.00 Journaal 19.30 Onderzoek en techniek 20.15 Betreft: Televisie 21.00 Journaal 21.15 Lae Largas Vacaclones 38 22.55 Journaal BELGIE NEDERLANDS 18.00 Simon in het land van krijttekeningen 18.05 Klein, klein kleutert|e 18.20 Rogier van ter Doest 18.45 Open School 19.15 Sporttribune 19.39 Mededelingen 19.45 Journaal 20.15 Micro-Macro 20.50 De komat van Joachim Ier 21.40 Wikken en wegen 22.15 Journaal 22.35 Open School NEDERLAND I NOS 10.45 Schoolteleviafe 14.00 Schoolteleviaie DUITSLAND I 10.00 Journaal 10.05 De draaischijf 10.30 Hardheid 12.05 Monitor 12.50 Persoverzicht 13.00 Journaal 16.15 Journaal 16.20 De Horst Jankowski i 17.05 Denkste 17.55 Journaal DUITSLAND II 16.30 Mozaïek 17.00 Journaal 17.10 7 Fragen und I RegenscN 17.40 Draaischijf België Nederlands 14.00 Schooltelevisie 17.00 Schooltelevisie HILVERSUM I Rooms Katholieke 18.30 Nws. EO: 18.41 (S) De grote opdracht, progr. over evangelisatie. 19.00 (S) Ronduit. 19.40 (S) De Bijbel open. 20.00 (S) Ga er eens voor zitten. 21.15 (S) Avondsluiting. NOS: 2.30 (S) Openbaar kunstbezit. 21.40 Voor blin den en slechtzienden. 21.55 (S) Tambu. 22.25 Bond zonder naam. 22.30 Nws. NCRV: 22.40 (S) Hier en nu. VERONICA: 22.55 (S) 3600 seconden muziek en informatie. 23.55—24.00 Nws. HILVERSUM II instemming. 20.00 Nws. 20.05 (s) roe pork est 21.35 (S) Liters 22.17—22.32 (S) Dagboek. NOS: 23 (S) Met het oog op morgen. (2 Aktualiteitenoverz. Radio-TV. 23.201 Haag vandaag. 23.52 Even ontspan: voor het slapen gaan). 23.55—2< Nws. HILVERSUM NOS: 18.03 De vacaturebank. 10.10 NOS-maal. AVRO. 19.02 Let's tl again. 20.02 Radiojoum. 20.05 (S)> perclean Dreammachine. 21.02 (S) Negen-uur-jazz-show. 22.02 Radiojoi 22.05 (S) Blues, ballads and beat. 23 (S) Candlelightshow. (0.02—0.05 R» joum.z. KRO: 1.02-7.00 (S) KRO»- HILVERSUM I AVRO 7.00 Nws. 7.02 (S) AVRO-KLOK. J' 30 Nws. 7.41 Radiojournaal) 30 Nws. 8.36 Gymnastiek voor de huisvrouw. 8.45 Groenteman. 8.50 Mor genwijding. NOS. 9.00 Spiegel van Bel gië. AVRO 9.30 (S) De platenkeuze van Willem Strietman. 10.00 Radio Lawaai- papegaai. 10.10 Arbeidsvitaminen. (10.30 Nws. 10.33 Radiojournaal). 11.30 (S) Kritiek op kritiek. 12.26 Mededelin gen voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws 12.41 Radiojournaal. 13.00 Knipperlicht 13.25 Beursplein 13.30 'n Middagje AVRO. (15.30 Nws. 15.33 Radiojour naal). 17.00 Voor ons gemaakt (door ons gekraakt). OVERHEIDSVOORLICH TING. 17.20 Nws. uit de Nederlandse Antillen. AVRO 17.30 Nws. 17.32 Radio journaal. 1750 Toppers van toen HILVERSUM II tiek. 7.20 Het levende woord. 1 nerie. 7.54 Overweging. 8.00 Nws. 8.11 Echo. 8.30 Aubade. 9.00 De letter M. 9.30 Scheepspraat. 955 Waterstanden. 9.40 De letter M. Gevarieerd ma. 10.30 Schoolradio. (11J 11.30 Ouder worden we allemaal. 12 Vijf tellen na nu Licht muziekprogn ma. OVERHEIDSVOORLICHTING. 12 Uitzending van de landbouw. 1 Nws. 13.11 Echo Magazine. 13.40 mens als jij. gesprek. 14.00 School dio. 15.00 in de wachtkamer.16.00 N HILVERSUM III leder heel uur nieuws. VARA 7.02 Gesodemeuders. 9.03 (S) PetnjpdA 11.03 (S) Drie draait op verzoek mensen uit de sportwereld. 12.03 VARA's zoekplaats. 14.03 (S) Spifc beeld. 16.03 (S) Top 20 en de Tip 17.03 (S) Alfred Lagarde. HILVERSUM IV TROS 7.00 Nws. 7.02 Capriccio, t Nws. 9.02 Aktua-klankbeeld. 9.30 Van heinde en verre. 10.00 (S) Op tien tot twaalf. 12.00 (S) Intt 13.00 (S) De meest verkochte k tien. 13.30 (S) Koren en korpsen. 14 r Nws 14.02 (S) Om de kunst. 1450 Cuitariteiten. 15.00 (S) Belcantorium. Maandag 29 november, „Ne derland moet de economische betrekkingen met Zuid-Afrika verbreken", zo luidde de ietwat categorische stelling die gister avond in „Frontaal" ter discus sie stond. Ervoor pleitte mr. Bas de Gaay Fortman, ertegen mr. C. Berkhouwer. Twee in het de batteren doorknede heren, zoals iedereen kan weten. En dat kwam de uitzending ongetwij feld ten goede. Het twistgesprek droeg mede door toedoen van de stimulerende leiding die voorzitter Herman Wigbold er aan gaf een ongemeen levendig karakter. De stelling leek mij overigens wel beknopt en zake lijk, maar toch niet al te handig geformuleerd. Want zij gal ruimschoots aanleiding tot aller lei nauwelijks ter zake doende uitwijdingen. Naar het mij wilde voorkomen had De Gaay Fort man wel de sympathiekste, maar niet de meest handige ge tuigen meegenomen en beschik te mr. Berkhouwer over een ge wiekste ondervragingstechniek, die hem door menig officier van justitie benijd zal zijn. Waar weer tegenover stond dat eerst genoemde een pleidooi hield, dat zowel hart als verstand aan sprak. Het zou mij niet verbazen als dat ook van invloed is ge weest op de uiteindelijke „uit spraak" van de jury - bleek voor het debat de stemverhouding 19 vóór, 27 tegen bij 4 onthoudin gen te zijn, erna was die 22, 26 en 2. Hoe dat zij, het was een uitzending, waar men met inte resse naar keek. Dat was deze keer trouwens ook het geval met „Zienswijze". Daarin ging het over de vraag „in hoeverre wij onze mede mens kennen" en over allerlei aanverwante kwesties. Jack van Belle had om dat onder ogen te zien de (gedrags)psycholoog prof. Drent tesamen gebracht met de actrice Ina van Faassen en de journaliste Alice Oppen- heim en Han Knap. En zij ble ken met z'n allen best in staat tot een beschaafde, belangwek kende en soms hoogstaande conversatie. Prof. Drent deed zijn uiterste best als man van wetenschap geen buitenbeentje te zijn en de anderen stelden hem daartoe ruimschoots in de gelegenheid Een geslaagde avond. De Vara greep zaterdagavond terug naar wat destijds een dui delijke socialistische identiteit moet zijn geweest Maar daar was dan ook een „felicitatiepro gramma" ter gelegenheid van het 90-jarig bestaan van de In dustriebond van het NW voor nodig. Het begon met de „Stem des Volks", die onder leiding van Anton Krelage (zou het nog steeds dezelfde zijn?) een won derlijke mixture van socialisti sche strijdliederen zong. De moet zeggen dat ik er met een vluchtige brok in de keel naar heb zitten luisteren, maar ik voeg er haastig aan toe dat dat ook heb als ik (incident* gewezen roomse Maria-liedert of zeker ook protestantse psi men hoor zingen. Maar ik ka mijn ontroering gemakkelijk be dwingen toen ik Frits Lann rechts een vervelend-rancuneu ze conference zag en hoort houden en toen hij een uitermi te zoutloos „embryonaal" liedj zong, waarbij zelfs André Kloc (op de eerste rij gezeten nau Arie Groenevelt zelve) kenneli) ietwat pijnlijk getroffen toelui) terde. Voor de rest was er raar ballet, dat iets van .strijd danste en zelfs waren er oude wetse „tableau vivants" waaii hoogstonduidelijke dingen nc vager werden uitgebeeld. En di nieuwe strijdlied „Samen Sterk1 (tekst Dorresteyn, muziek Bar nink) haalde het niet bij „Mo genrood" van Otto de Note Enfin, er was nog wel mee „opstandigs" maar zo oproer kon het programma toch nk zijn, of het wiérd door Ellis Be ger en Herman Stok (met toete aan elkaar gepresenteerd op d gezapige toon die mij weer ster aan Thomasvaer en Pieten* deed denken. Kortom, na afloo van het jubileumprogramma b» trapte ik mij erop dat ik in stilt» de (natuurlijk op de keper be schouwd ten onrechte) venucb ting slaakte dat enige identiteit sloosheid misschien toch ooi geen kwaad kan. HERMAN HOFHUTZE1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 2