Fassbinder maakt heilige koe ten nutte Wrekers met het Grote Waarom? NOS WERKT MET LOSSE KRACHTEN Elvis Presley bedreigd door Jerry Lee Lewis AVRO LAAT TOPSPORTERS VRIJ VOOR KRO Neem het uw winkelier niet kwalijk! [TELEVISIE VRIJDAG RADIO VANAVOND Bircrom RADIO VRIJDAG TERUGBLIK PAGINA 2 LEIDSE COURANT li.. DONDERDAG 25 NOVEMBER 19v{DOT Schreven wij drie weken gele den over het sombere levens verhaal van Petra von Kant naar aanleiding van de Fass- binder-cyclus op VPRO-tv, nog minder opgewekt toont deze Duitse filmer zich in de film van vanavond op Ned. I om 21.50 uur onder de titel „Warnung vor einer heiligen Nutte". Deze film gaat niet zomaar over mensen, die Fassbinder overal om zich heen ziet en van wie hij het menselijk en maatschappelijk functioneren als triest ervaart, maar han delt over acteurs en dan wel speciaal over anti-theater-ac- teurs. Deze vertegenwoordigen een stroming in het huidige Duitse toneel- en filmgebeu- ren. Zij verzetten zich tegen theatrale mooidoenerij, wer pen schitter-rollen met kracht van zich af en zoeken naar een eerlijkheid die meer aanslui ting vindt bij de moderne le venservaring, althans zoals zij die ondergaan. Fassbinder heeft zelf enige tijd deel uitge maakt van deze groepering, haakte later echter af omdat hij als ras-individualist voor een inbreng zorgde die niet strookte met de ideeën van die groep. In de film „Warnung vor einer heiligen Nutte" nu rekent Fassbinder met hen af, op bijna zo kwaadaardige wij ze, dat men zich kan afvragen waarom de spelers in deze film zich ervoor hebben ge leend. De enige verklaring kan zijn, dat Fassbinder doorgaat voor een man die met zijn eigen kijk in elk geval dingen te vertellen heeft die de moeite van de kennisneming waard zijn. Een der hoofdrolspeel sters, Hanna Schygulla, met wie Fassbinder veel heeft ge werkt, maakt er nooit en ner gens een geheim van, dat zij de opvattingen van Fassbinder in geen enkel opzicht deelt, dat zij in zekere zin gruwt van diens zwartgallige visie op mensen. Toch richt zijzich' ook in deze film geheel naar de aanwijzingen van de regie. Ofschoon Fassbinder zijn film „Warnung" bemande met de Duitse artiesten van het anti-theater plaatste hij in een van de hoofdrollen de Franse acteur Eddie Constantine vanwege diens reputatie in rollen van mensen met weinig scrupules. De film gaat over het opne men van een film. Op uitnodi ging van een regisseur heeft een filmploeg zich begeven naar een vervallen hotel in Spanje. De regisseur zelf ech ter laat op zich wachten. De acteurs houden zich bezig met het doden van de tijd en weten dit op geen zinniger wijze te doen dan door geleuter aan de bar en nog legere vormen van tijdverdrijf. Daarbij ontwikke len zich tussen de spelers be paalde relaties die even ge makkelijk weer worden afge broken. Dit thema treft men meer aan in het werk van Fassbinder. Er naar gevraagd zegt hij kind te zijn uit een huwelijk, waarvan de man en de vrouw hun leven buiten elkaar om geleefd hebben. Fassbinder gelooft niet in an dere menselijke bindingen dan die bepaald worden door di rect te verwerven voordeel. Ontbreekt dit laatste dan valt iedereen terug in zijn eigen eenzaaxheid. Petra von Kant kan daarover meepraten. Fassbinder verwijst met deze film naar zijn gedachten over acteurs. Een „Nutte" is een volks Duits woord voor prosti- tuée en dit woord heeft hij in de titel van zijn film gebruikt. Vertaald zou volgens de in houd van deze film die titel moeten luiden: Waarschuwing voor een heilige koe. Voor hem zijn toneel en film geen heilige koeien, omdat acteurs nooit zichzelf tonen, zich een rol aanmeten en daarmee ten diepste zichzelf verloochenen. Hoe diep duidt hij aan door het woord „koe" te vervangen door „Nutte". En in de betekenis van dit laatste woord gebruikt hij in zijn film de acteurs. Tussen alle zeurderig gedram over het leven door verkeren zij met elkaar en laten zij elkaar ook weer schieten. Als later de re gisseur ten tonele verschijnt en er enige scènes moeten worden opgenomen, maken de spelers zich los van hun per soonlijke sympathieën om vol gens de aanwijzingen van de regie nieuwe aan te gaan. In deze traag verlopende film van mensen die doelloos bezig zijn ziet men ze voordurend stuivertje wisselen, zo ver veeld en zinloos dat de film niet tot stand komt. Iedereen ook de acteurs van het anti-thealer hebben het ge loof in zichzelf verloren. De film eindigt dan ook in een mentale chaos, waarin Fass binder duidelijk toont wat hij bedoelde met het woord „Nut te" in de titel. TON OLIEMULLER (Van onze radio- en TV-redac- tie) HILVERSUM - Via adverten ties tracht de NOS radiomede werkers voor incidentele pro gramma's aan te trekken. Dit in reactie op de actie die de FLOP (freelance omroep personeel) de laatste tijd heeft gevoerd. Deze actie werd ondernomen tegen de omstandigheid dat de NOS freelancers na frequente mede werking aan radioprogramma's zonder meer kon bedanken, ter wijl in feite de NOS-medewerk- ing hun voornaamste bron van inkomsten was. Het is de NOS, aldus het waar nemend hoofd van de dienst radio, de heer Kabout, niet toegestaan haar programmastaf uit te breiden. Daardoor is zij aangewezen op freelance-mede werkers. De NOS acht de pro testen van de freelancers billijk en probeert daarom nu zich voor een deel te beperken tot het aantrekken van krachten die slechts incidenteel mede werking verlenen. De heer Ka- bout deelde mede, dat de oproe pen ruime respons krijgen, zij het voornamelijk van dilettan ten. De NOS wijst event, mede werking van dilettanten echter met van de hand. (Van onze showredactie) MEMPHIS De mannen, die Elvis Presley bewaken, hebben voor het hek van diens villa de zanger Jerry Lee Lewis laten aanhou den. Lewis die van rock is overgegaan op country, had met een geladen revolver gezwaaid en vloekend gevraagd om een onderhoud met Presley. Maar deze had verkozen binnen te blijven. Het was de tweede aanhouding van Lewis in evenzoveel dagen. De vorige keer werd hij bekeurd wegens het dragen van een wapen en dronkenschap in het openbaar. Bij die gelegenheid zei hij dat hij Presley diens gunstige publiciteit benijdde. Nadat Lewis 250 dollar borg had gestort werd hij voorlopig vrijgelaten. (Van onze radio- en TV-redactie) HILVERSUM De KRO heeft mededeling ontvangen van een Amsterdams advocatenbureau, dat de AVRO de drie topspor ters die bij haar onder contract stonden vrijlaat voor deelne ming aan het KRO-sportspel „The Allrounders". Enige we ken geleden had de AVRO bij exploot van dit bureau de atleet Frank Nusse, de hockeyspeler Paul Litjens en de voetballer Willem van Hanegem op grohd van contractuele verplichting verboden aan dit spel deel te nemen, omdat het enige over eenkomst zou vertonen met „Su perstars". De AVRO zal geen verdere akties ondernemen te gen de KRO noch tegen de top sporters. 's. ;aL U,v,Aj In „Heel de mens" Annelies Jansen, in gesprek met Han Peekei. Frans. Zwartjes, (links) Willeke van Ammelrooy, Floor Peters en Mat van Hensbergen v aan het werk voor „It's me", onderwerp in „Voor een briefkaart". HOU HET SCHERM IN HET OOG Tijdens zijn gevangenisstraf heeft Burt Brandon verscheide ne malen geprobeerd een han deltje met de regering te drij ven: zijn vrijheid in ruil voor informatie die de regering erg zal schokken. De regering gaat er niet op in en als Brandon zijn straf heeft uitgezeten, wil hij zijn geheim aan de meest biedende verkopen. Belangstel lenden genoeg, ze staan in de rij bij de poort, als hij de ge vangenis uitkomt. Een paar urn- later is hij dood. Het enige uit gangspunt dat de Wrekers heb ben is het boek „Het Grote Waarom". Ned. 11, 20.25 uur. Vragen Voor de tweede keer zendt de KRO „Daar vraag je me wat" uit, een populair-wetenschappe- lijk programma, waarin deskun digen proberen makkelijk te doen over moeilijke dingen. Vragen van kijkers worden be handeld door een arts, een na tuurkundige en een bioloog. Guido de Wijs presenteert. Ned. II, 19.25 uur. Briefkaart In de kwis „Voor een briefkaart op de eerste rang" is Frans Zwartjes, maker van de speel film „It's me" de gast. In deze film speelt Willeke van Ammel rooy de enige rol. In korte tijd maakte Zwartjes ruim dertig korte films; „It's me" is zijn eerste lange. Willeke van Am melrooy speelt de actrice die een aanbod krijgt en in zeventig minuten moet beslissen. Ned. II, 21.15 uur. Heel de mens In de rubriek „Heel de mens" praat Han Peekei vanavond met Annelies Jansen, die vanaf haar prilste jeugd doof is. Ad Bakker regisseerde. Ned. II. 22.45 uur. ADVERTENTIE Door de enorme vraag naar PETER STUYVESANT EXTRA MILD kunnen wij de produktie nauwelijks bijhouden... Neem het uw winkelier dus niet kwalijk als hij u een enkele keer niet meteen kan helpen aan PETER STUYVESANT EXTRA MILD. De fabrikant van Peter Stuyvesant Extra Mild maakt bekend, dat het MINISTERIE van VOLKSGEZONDHEID in zijn mededeling van 29.9.76 heeft gepubliceerd dat Peter Stuyvesant Extra Mild de allerlaagste in teergehalte is van de 152 onderzochte sigarettenmerken. In het bovenste bed Gareth Hunter als Gambit en onder George Cooper als Brandon in „De terugkeer van de wrekers". NEDERLAND I I DUITSLAND I NOS 18.45 De Bereboot 18.55 Journaal EO 1S.05 De kinderkrant 19.30 Het Kleine huis 20.20 Windkracht 16 20.45 De Pool Toendra 21.10 Metterdaad 21.25 Tenslotte NOS 21.35 Journaal VPRO 21.50 Warnung vor einder heiligen Nutte 23.35 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Toeristische Tips 18.55 Journaal KRO 19.05 Wickie de Viking 19.25 Daar vraag je me wat (2) NOS 20.00 Journaal KRO 20.25 De terugkeer van de wre kers 21.15 Voor een briefkaart op de eerste rang 22.05 Brandpunt 22.45 Heel de mens NOS 23.15 Den Haag Vandaag 23.30 Journaal 17.55 Journaal 18.00 Nieuws uit Noordri|nli We8tfalen 18.05 Mission impossible 19.15 Hier und Heute 19.45 Tip om kwart voor acht 20.00 Journaal 20.15 Plusminus 21.00 Cannon 21.45Discussie 22.30 Journaal DUITSLAND II 18.20 Den lieben langen Tag 18.55 Mainzelmënnchen: Nordlk 19.00 Journaal 19.30 De lieve familie 21.00 Journaal 21.15 Controversen 22.00 Lovejoys Atoomoorlog 23.00 Journaal BELGIE NEDERLANDS 18.00 Simon in het land van krijttekeningen 18.05 Jonger dan je denkt 18.40 Leef nü 19.05 Veilig verkeer 19.10 Israëlische uitzending 19.45 Journaal 20.15 Coronation Street 20.40 Panorama 21.30 Laff a bitt 21.35 Standpunten 21.55 Première 22.40 Journaal NEDERLAND I NOS/NOT 10.45 Schooltelevisie Teleac 18.15 Engels voor beginners DUITSLAND I 10.00 Journaal 10.05 De draaischijf 10.30 Tatort 12.05 Sportspiegel 12.50 Persoverzicht 13.00 Journaal 15.50 Journaal 15.55 Bebel en de bijbel 16.40 Het programma met de mi 17.10 Szene 76 17.55 Journaal BELGIE NEDERLANDS HILVERSUM 19.15 (S) De wereld zingt Gods lof. 20.00 (S) Goed gestemd. 20.40 Een. twee uit de maat. 21.00 Anders ouder worden, doe. 21.20 (S) Orgelconcert 21.45 (S) Spraakwater. 22.25 Avond overdenking. 22.30 Nws. 22.40 (S) Hier en nu. 23.00 Rondom het woord. 23.25 (S) Jazztime. 23.55 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.11 Radioioum. PP: 18.20 Nachtwacht. Boeren Parij. IKON: 18.30 Kleur AVR 19.00 Sportpanorama. 20.00 Nws 20 Radiojourn. 20.10 (S) Ned. Kamerorki en solisten, opera van Purcell. 21 101 Alert! 2146 (S) Klass. muz. 22.20 i Aspecten. NOS: 23.00 (S) Met het o op morgen. (23.05 Akt. overz. 23.20 D Haag vandaag. 23.52 Even ontspann voor het slaDen qaan2.355 Nws. NOS: 11.03 Vakaturebank. 18.10 I NOS-maal. TROS: 19.02 (S) Postl 2.0.02 (S) Soul-show. 22.02 (S) Ses|u| 23.02 (S) Close-up 0.02 (S) De Hugo vl Gelderenshow met LP werk. 1.02 (S)l HILVERSUM I KRO 7.00 Nws. 7.02 Het levende Woord. 7.08 (S) Hans van Willigenburg. (7.30 Nws.) 8.30 Nws. 8.36 Gymnastiek voor de huisvrouw. 8.45 (S) Anne van Egmond (10.30 Nws. 11.00 (S) Kees Schilperoort in gesprek. 11.00 (S) Hans van Willigenburg. (12 26 Mededelingen. 12.30 Nws.) 14 00 (S) Anne van Eg- mond. (15 30 Nws.z 16.00 (S) Spree kuur. 17.00 (S) In de hutsgeklutste kin- derwinkel 17.30 Nws. 17.32 (S) Echo HILVERSUM II tiek. 7.20 Vandaag...vrijdag": informatie en muziek (8.00 Nws. 8.11 Hier en nu). 8 30 Spoorzoeken: praatje. 8.35 Te Deum Laudamus: gewijde muziek. NOS: 9.00 Een wandeling door de nacht, dokumentaire. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Wat heeft dat kind? Pedagogische rubriek. 10.15 De taal in je hand, over het leven in de taal. 10.30 NOS-Jazzportret. 11.00 Nws. 11.03 Meer over minder. De stem van de sprekende minderheid. 12.30 Toerismo: toeristi sche informatie. Overheidsvoorlichting: 12 49 Uitzending voor de landbouw. NOS: 13.00 Nws. NCRV. 13.11 Hier en nu. NOS: 13.30 Vonken onder de as: Nederlandse volksverhalen en volksge bruiken. 13.45 Onder de Groene Linde: oude liedjes en balladen. 14.00 Reperto rium van de NOS-koren en -orkesil hedendaagse muziek-. 15.00 Zoekliij op Nederland: regionaal n Nws) 16.30 Kijk op buitenland. VPM 17.00 (S) Welingelichte kringen: debj programma. 17.45 Uitzending v~~ biose. 17.55 Mededebnaen. HILVERSUM III E.Ó. 7.02 (S) Gospelsound. 8.03 Tijdsein; Informatie en muziek 9 03 De muzikale fruitmand; verzoekplat van en voor zieken. 10 03 (S) Te elft ure TROS: 11.03 (S) Gerard de Vri draait op verzoek.-12.03 (S) Nederlar stalige top Tien en Kwiswijs. NCF 13.30 (S) Pop-kontakt met de nation! Tip-30 15.03 (S) Elpee-pop. NOS: 16 (S) Hitmeesters: Nationale hitpara met de Tod-30. HILVERSUM IV NOS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Vroeg klassii nieuwe grammofoonplaten. 9.00 Nv 9.02 (S) Stof van eeuwen. 10.30 Vokalise. 12.00 (S) Van het Nederlani 'Concertpodium: klassieke pïanomuzi EO: 13.00 (S) Klankspiegel; am mentsmuziek. 14.00 Nws 14.02 Klankbord 14.20 (S) Nederlandse o komponisten en hun orgels. 14.45- Woord der Waarheid. VPRO: 15.Ö 17.00 (S) Muziek op vier; met Moza op reis (7). ic zk i De „Informatie op woensdag' die de Tros ons nog wel eens wil verstrekken, bestond deze keer geheel uit een documentai re over dr. Willem Drees sr., die onlangs 90 jaar is geworden. Henri Schoup had een interview met hem en het was natuurlijk verbazingwekkend met welk een exacte helderheid van geest de oude staasman zijn gedach ten en herinneringen nog steeds weet te formuleren. Maar het is onderhand ook alweer een ge meenplaats geworden, dat te constateren. Het werd uiteraard in hoofdzaak een terug grijpèn naar het (veelbewogen) verle den, waarin Drees steeds maar weer als een rots in de branding overeind bleef: rustig, welover wogen en beheerst. Wat niet wegneemt dat ds. Beek, leger- predikant en schoonzoon van de geportretteerde kon getuigen dat hij hem (Drees dus) toch een keer met tranen in de^ogen had aangetroffen: in 1949 toen de tweede politionele actie in Indo nesië moest worden bevolen. Aanvullende verhalen waren er ook van de zijde van prof. Lief- tinck, de gewezen minister van financiën-van-het-tientje, en na tuurlijk van W. Drees jr. die, naar het mij wilde voorkomen, gaande de uitzending steeds meer op zijn vader ging lijken, ogenblikken van humor waren spaarzaam in het programma, al was het wel aardig te verne men dat Drees in de dagen var zijn premierschap zijn collegail voorhield zich steeds te lata rijden, onder het motto: „Al hal je maar een kop koffie op, j staat eerder onder verdenkia dan een ander." Voor wat 1m heden betreft, kwam vrijwel sluitend vast te staan dat Drees „voor het ogenblik" hë( steeds geen plaats meer vq~ zich ziet in de Partij van Arbeid en dat hij zich ook te$ de befaamde resolutie keeri omdat zij „redelijk overleg vSi tevoren uitsluit". De niet in drukwekkende maar toch ongel wijfeld wel boeiende documen taire werd opgesierd met ver schillende authentieke filmop namen, uit met name de derti ger jaren. De NOS zette gelukkig de vert» ning van „The glittering prizes' weer voort. Het enige (op be wondering lijkende) bezwqgi dat ik tegen deze aflevering had was dat vrijwel alle optreden* personen zich bedienen van bril jante spitsvondigheden of zeljs schitterende paradoxen. I§t deed wat onwaarschijnlijk aan Mensen zeggen meestal ook \7el eens gewoon dat het vandaag mooier weer was dan gisteren. En voor de rest konden wij öfa zeven uur in het eerste journal (ongetwijfeld met een collecti ve zucht van opluchting) horèn meedelen, dat die Nederlandse reclameborden in Barcelona in middels waren weggehaald. J Herman Hofhuizen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 2