Tony Wilson
voelde zich
geremd bij
,Hot Chocolate'
Groeiende onrust bij de Hammonds
TELEVISIE VANAVOND]
Hi-'IMHMMIF
TELEVISIE WOENSDACF
■■HUM*»!.!
RADIO VANAVOND
RADIO WOENSDAG
M!IHU:UII
TERUGBLIK
O
TV-CURSUS VOOR
AMATEURTONEEL
Veel aanvragen
voor MAP
Toptien
PAGINA 2 LEIDSE COURANT DINSDAG 16 NOViSiviBlüK ia jjg:
NEDERLAND I
Teleac
18.15' Nascholing huisartsen, les
1
NOS
18.45 De Bereboot
18.55 Journaal
VARA
19.05 De multinationals, documen
taire
19.55 2 voor 12, quiz
20.35 F.C. Avondrood
NOS
21.35 Journaal
VARA
21.50 De commissaris, TV-serie
22.50 Terug naar de natuur, TV-
serie
NOS
23.20 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Kortweg
18.55 Journaal
AVRO
19.05 Nationale Hitparade
NOS
20.00 Journaal
AVRO
20.25 IJssterrenparade, afl. 2
21.25 Gebroeders Hammond, TV-
serie
22.15 Televizier Magazine
NOS
23.00 Den Haag vandaag
23.15 Journaal
DUITSLAND I
18.00 Nieuws uit NoordrijnlM
Westfalen
18.05 Intermezzo
18.10 Rijnreis uit 1425
18.35 Aan de wateren naar E
Ion
19.15 Hier und Heute
19.45 Grap om kwart voor acht J
20.00 Journaal
20.15 Tussenmaaltijd, show
21.00 Sladek of Het zwarte lei
TV-spel
23.10 Journaal
18.20 Popeye, tekenfilm
18.35 Star Trek, TV-serie
19.00 Journaal
19.30 Het blauwe paleis, TV-filn
21.00 Journaal
21.15 Kenteken D
22.00 De prinses van Portui
TV-flIm
22.50 Mijn kind, documenl
(Anja Hauptmann)
23.25 Journaal
18.00 Simon in het land van
krijttekeningen
18.05 Wickie, de Viking
18.30 Open school
19.00 Tienerklanken
19.45 Journaal
20.15 Sil de Strandjutter, afl. 6
21.05 Kijk mensen, documentaii E.e.n
21.55 Het vrije woord
22.25 Journaal, Wetstraat
^jen
NEDERLAND I
NOS/NOT
9.35 Schooltelevisie
Teleac
15.00 Sociale verzekeringen, les 9
NCRV
15.30 Kijkdoos
16.15 Lappenkat
16.30 Liedjes uit de trom
16.50 Het raadsel van het Silver-
cronakasteel
DUITSLAND I
10.00 Journaal
10.05 Draaischijf
10.25 Dagboek
10.40 Kenteken D
11.25 Yvan Chifrre, stand-in- TV-
film
13.45 De wonderbaarlijke schfPPF
TV-spel
15.05 Verkeersquiz
15.50 Hebtu ooit gebeden, haastten,
16.35 Niets dan herinnering, 1 gel<
spel
12.00 Herbert von Karajan
geert (Beethoven)
13.00 Draaischijf
13.45 De grote reis, TV-film
14.35 Geef me een boek
15.20 The black Rose, speelfl
(1950)
17.15 Portret Maria Becker, reg
seuse
HILVERSUM I
HILVERSUM II
18 00 Nws. KRO 18.11 Echo. 18.30 (S)
Op vleugels. 18.50 Verkenning. 19.30
Voor de verandering. 19.45 Kerk in
meervoud. 20.00 Nws. 20.05 Overwe
ging. 20.15 (S)' Het Symphonie-orkest
ik(
van de Südwestfunk Baden-Ba «hH
21.30 Arbeidsliteratuur 22.30 Piano
lal NOS 23.00 (SI Met het 009 ™Se
morgen. (23.05 Aktualiteiten over» 'n
23.20 Den Haag vandaag. 23.52 I aan
ontspannen voor het slapen gj iiqc,
23.55 Nws. lüvi
zij
HILVERSUM III
HILVERSUM I
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Rustig bijko
men. 7.30 Nws. 7.41 Aktua Ochtendedi
tie. 8.30 Nws. 8.36 Gym. met de huis
vrouw. 8.45 (S) Kom er maar eens bij.
10.00 (S) Een oude hit in nieuwe snit.
10.30 Nws. 10.33 (S) Toerja-toernee.
11.45 (S) Café chantant. 12.26 Meded.
voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
12.41 Aktua II. 13.00 (S) Hoogtepunten
uit musicals. 13.30 (S) Sport na Sport.
14.00 (S) Specialiteiten a la carte. 15.00
(S) Als dat zou kunnen. (15 30 Nws.)
16.30 (S) Keerpunt. OVERHEIDSVOOR
LICHTING: 17.20 Nederland en de derde
wereld. 17.30 Nws. 17.32 Aktua Magazi-
HILVERSUM II
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20
In de Roode Cirkel. 8.00 Nws. 8.11 In
de Roode Cirkel (vervolg). 9.35 Waterst.
9.40 Schoolradio. 10.00 Radioweekblad.
11.00 Nws. 11.03 Ombudsman. 11.15
Even „terug" draaien. 12.00 Wieringer-
werf-Centraal. 13.00 Nws. 13.11 Dingen
van de dag. 13.30 Een middagje Stoom
radio. 16.00 Nws. 16.03 Juffrouw E
hout en- of de vermoorde i
heydt van Joost van den Vondel. II
Metropole Orkest. RVU: 17.35 Het Ri
Potlood wordt geslepen. VARA: 11®
Meded.
KRO: 7.02 (S) Drie op je boterham.» aai
(S) Pep op drie. 11.03 (S) Drie ditóter
op verzoek. 12.03 (S) Drie tussen fclee
middag. 14.30 (S) Popkontakt. 16.0?
Hitmeesters.
NCRV: 7 00 Nws. 7.02 Het leva I nt
Woord. 7.08 (S) Te Deum Laudam lerei
9.00 Nws. 9.02 (S) Onder schoolt mm
10.00 (S) Orkestpalet. Plm. 11.03
(Platennws. 12.00 (S) Pianowerken iltiv
de Romantiek. 12.30 Zangerporti jj]er
13.00 (S) In de schaduw van de me
ters. 14.00 Nws. 14.02 (S) Een i
natuur. 15.00 (S) Vertolkers beluiste'he
16.00 (S) Klassiek pianoconci ord<
16.30—17.00 (S) Pianomuziek van eig op
De tijd kan niet zo snel tussen
onze handen doorglippen of Jan
van Hillo zet hem (op zijn tijd)
wel weer even stil. Gisteren was
hij zodoende bij de Hongaarse
opstand van 1956 aangeland. Hij
confronteerde ons dus eerst met
wat beelden uit die dagen, voor
al voorzover die ook in ons land
veelbewogen waren. En dat wa
ren ze, zoals iedereen, die ze
heeft meegemaakt, zich nog zal
herinneren. Hoe snel de tijd
overigens wel gaat, bleek dat
zij terzijde vastgesteld uit de
fragmenten uit protesterende
redevoeringen, die destijds wer
den gehouden door mannen als
Romme, Vermeer en Ooster
huis. Zelfs de twee laatstge
noemden, toch van socialisti
sche huize stammende heren,
bedienden zich van een soort
dominee-retoriek, die heden ten
dage naar mijn overtuiging
nooit meer zou kunnen. Van
Hillo had zich overigens niet
zozeer geworpen op het feit van
de revolte zelf en de onderdruk
king daarvan door de Sovjet
tanks Henk Hofland die des
tijds als verslaggever in Buda
pest aanwezig was kwam tekort
aan het woord om veel zinnigs
te zeggen maar meer op het
wedervaren van de (3.000) Hon
gaarse vluchtelingen, die toen in
ons land waren terecht geko
men. En hij had daarbij vooral
de gelegenheid aangegrepen, die
zich voordeed toen onlangs in
Utrecht een bijeenkomst werd
gehouden van een federatie van
de in Nederland vertoevende
Hongaren. Dat leverde een aan
tal (iets te vrijblijvende) ge
sprekjes op. Waaruit althans
bleek dat de meeste vluchtelin
gen van toen hier uitstekend
wortel hebben geschoten, als mei
het zo mag uitdrukken. Wat drij
teraard alleen maar tot vreuj n t(
kan stemmen. Voor de „di nd
gang" was Henk Neuman in est.
schakeld, die een soort politii gen<
epiloog mocht uitspreken. ient
dat ging hem natuurlijk vo ljjk
treffelijk af, ofschoon de I rdc
dan wel weer hoe kan hetchts
anders bij Van Hillo da n
drong.
Bij de VARA bleek Harry J ris»
steeds werk te zoeken. Hij jzoi
duidelijk een van de meest ng
gunstigde werkloze jongei
want nu sprak hij ons dan ti
maar vrolijk toe van uit
Columbiaanse Bogota
hier op zo'n 3.000 meter hoo(
En je zag hem vervolgens
ook nog wel even
autochtoon geleend
grond steken. Aart Staartjes
er natuurlijk ook weer bij.
was nu eenmaal zijn job.
En dan was er vanzelfsp
de zaak-Menten. De zaak van
gevluchte Menten dus nu. In
NOS-journaal werd een
ment getoond van een intei
dat de man destijds in Tros
tua was afgenomen. Zeer
recht, want die actualiteiten'
briek heeft per slot van re
ning, samen met het weekb
.accent' de affaire aan het rol |g]
gebracht. .Achter het nieuws™
steedde er enige aandacht 'j
bij monde van W.L. Brugs!
die verklaarde dat de just
opnieuw de verdenking op i
heeft geladen er maar meL^
pet naar te hebben gegcx Ie|
Maar het blijft jammer, dat
bo van de Linde en de zijl Qoj
nou niet toevallig in de etl
waren.
Herman Hofhu^
:rvii
HOU HET
SCHERM IN
HET OOG
Onder de familie Hammond en
aangetrouwde zielen, groeit on
rust, met name wanneer het
gedrag van Paul Merroney ter
sprake komt. Diens uitbrei
dingsplannen vallen niet in
goede aarde en zelfs zijn vrouw
April kan zich niet verheugen
over de mentaliteit die Paul
steeds duidelijker ten toon
spreidt. Moeder Mary is gezond
en wel terug van vrienden in
de provicie en kan zich met
hernieuwde kracht in de strijd
mengen.
Ned. H, 21.25 uur.
Multinationals
De VARA zendt vanavond het
eerste deel van een twee-delige
serie uit over de multinationals,
hun macht en onmacht. Aan
vankelijk wilde de VARA drie
zeer kritische programma's ma
ken, maar zag later in, dat een
minder polariserende benade
ring beter zou zija Vanavond
wordt een aantal voor multina
tionals kenmerkende zaken op
een rijtje gezet; later volgt een
programma over hun relatie
met de Derde Wereld.
Ned. I, 19.05 uur.
Avondrood
FC Avondrood bemoeit zich
vanavond met de Belgische
voetbalclub FC Lokeren, een
vereniging op 25 km van Ant
werpen, die in korte tijd opruk
te van de vierde Belgische afde
ling naar de eerste en onlangs
sterk de aandacht trok door hun
cuptreffen tegen FC Barcelona
(waar overigens met 2—0 werd
verloren). FC Avondrood filmde
in Lokeren toen 4 november de
thuiswedstrijd werd gespeeld.
Wat betekent zo'n vereniging
voor een kleine gemeenschap?
Ned. I, 20.35 uur.
Kommissaris
Kommissaris Keiler denkt wei
nig tijd nodig te hebben, wan
neer hij te maken krijgt met de
moord op caféhouder Alfons
Tolke. De man was niet geliefd,
in tegendeel. Maar de dader
meldt zich niet vrijwillig.
Ned. L 21.50 uur.
IJssterren
De AVRO zendt deel 2 uit van
de ijssterrenparade, die een
groep kunstrijders en -rijdsters
in maart gaf in de Amsterdamse
Edenhal. Voor Nederland deed
mee Dianne de Leeuw.
Ned. H, 20.25 uur.
Morgenmiddag
De NCRV brengt morgenmid
dag in de Kijkdoos een heel
nieuw programma, naar een
idee van Karen ter Wiel, die
kinderen in staat wilde stellen
Als we elkaar de hand drukken, licht in zijn ogen een
aarzelende blik van herkenning op. Hij kan me echter niet
direct goed „plaatsen". Het is dan ook alweer ruim twee jaar
geleden dat we elkaar ontmoetten. In een smoezelig kantoor
ergens in zuid-Londen, moeilijk bereikbaar in ieder geval. Tony
Wilson maakte toen nog deel uit van de formatie „Hot Chocola
te", een van de weinige groepen die in het verleden de geijkte
poppatronen met succes doorbrak. Sinds enig(e maanden is
Wilson solo gegaan.
Tony Wilson ontpopt zich op
nieuw als een van de aardigste
mensen, die ik als interviewer
ontmoet heb. In tegenstelling
tot veel van zijn collega's, die
dikwijls ook nog minder suc-|
ces hebben gehad, neemt hij'
ruimschoots de tijd om me te
woord te staan. Hij kijkt niet
hinderlijk op zijn horloge,
praat ontspannen en is bereid
op alle vragen diepgaand in te
gaan. Uiteindelijk duurt het
gespek ruim drie uur, terwijl
we allebei de indruk hadden
pas kort bezig te zijn.
Als bassist was Tony Wilson
bij „Hot Chocolate" verant
woordelijk voor het grootste
deel van het repertoire. Een
repertoire, dat bij het kooplus
tig platenpubliek veel waarde
ring ondervond. Getuige de ve
le hits, dje de groep in relatief
korte tijd heeft gehad. Tony
Wilson: „Hot Chocolate werd
mijns inziens populair, omdat
we met bestaande muzikale
patronen toch andere, afkij
kende dingen deden. We gaven
er een eigen interpretatie aan.
In het begin was dat allemaal
erg leuk, maar op den duur
kwamen we vast te zitten in
schlablonen, die onze produ
cer Mickey Most voor ons uit
tekende. We kwamen in een
soort dwangbuis te zitten. De
meeste jongens van de groep
hadden er geen moeite mee,
maar ik kan niet tegen beper
kingen. Als ik me creatief opti
maal wil uiten, moet ik volko
men vrij zijn. Moeten ze niet
van tevoren tegen me zeggen:
zo en zo moet je muziek er
uiteindelijk uit gaan zien. Om
die dwangbuis te ontlopen ben
ik uiteindelijk bij „Hot Choco
late" weg gegaan. Met pijn in
het hart, want per slot van
rekening laat je een stuk van
je leven achter. Laat je een
groep na, waaraan je creatief
nogal wat hebt gedaan. Nee, ik
ben niet met ruzie vertrokken.
Ik ga nog steeds goed om met
de jongens, we zien elkaar nog
regelmatig".
Solo-project
Eenmaal ontdaan van de ban
den met „Hot Chocolate",
nam Tony Wilson uitgebreid
vakantie. „Ik was er aan toe,
hêt had er jarenlang niet in
gezeten. Eigenlijk was ik van
plan ruim een half jaar niets
te doen, maar ik kon het-niet
uithouden. Ik kreeg .de krie
bels, van dat niets doen. Ik
werd chagrijnig, kon zelfs in
mijn stamcafé mijn draai niet
meer vinden. Toen ben ik
weer gaan componeren. Op ei
gen kosten huurde ik een stu
dio om de composities op de
band vast te leggen. Een dure
grap, maar ik had met „Hot
Chocolate" aardig verdiend
en bovendien was ik er van
overtuigd, dat er wel ergens
een platenmaatschappij zou
zijn, die de banden van me
zou kopen. Toen ik materiaal
voor een elpee had, vloog ik
naar Amerika om het aan Al-
bert Grossman te laten horen.
Zoals je weet, is dat een van
de bekendste managers ter
wereld. Hij deed vroeger Ja-
nis Joplin wat was dat toch
een geweldig talent en is
nu nog druk in de weer voor
Bob Dylan, die hij zelf ont
dekte, en Gordon Lightfoot.
Grossman zag mijn muziek di
rect zitten en bracht me in
contact met Warner Brothers.
Die gaven me een contract.
Binnenkort komt mijn elpee
uit. „I like your style", heet
-ie. Waarom? Ach, ik zou dui-
zend-en-een redenen kunnen
verzinnen, die commercieel
aantrekkelijk zijn. Maar het
komt er gewoon op neer, dat
het de titel van een van de
nummers is. Een nummer bo
vendien, dat in Engeland als
single op de markt is geko
men".
Gimmick
Wie de eerste solo-elpee van
Tony Wilson goed beluistert,
ontdekt dat hij in wezen uit
gaat van de Hot Chocolate-pa-
tronen. Tony Wilson: „Logisch
toch? Ik was een van de be
langrijkste componisten van
de groep. Mijn ideeën over de
muziek zijn door mijn weg-
Tony Wilson: „Ze moeten niet tegen mij zeggen: zo moet je muziek er uiteindelijk
komen uit te zien".
gaan bij „Hot Chocolate" niet
veranderd. Ik ben nog steeds
van mening, dat een compo
nist open moet staan voor tal
van muzikale stromingen om
er dan die richting uit te zoe
ken, die hem persoonlijk het
beste ligt. Dat heb ik altijd
gedaan en dat zal ik ook blij
ven doen. Maar toch is er een
duidelijk verschil met „Hot
Chocolate". Daar zat ik vast
gebakken aan de single-formu
le. Op mijn eigen elpee ben ik
veel vrijer geweest. Ik doe din
gen zoals bijvoorbeeld in
„New York City Life" (een
schitterend nummer over de
onveiligheid in New York, 's
avonds na acht uur...red.), die
bij „Hot Chocolate" nooit had
den gekund, omdat ze niet bij
voorbaat commercieel gericht
zijn. Mijn solo-elpee is in we
zen ook veel gevarieerder dan
de elpees, die ik met de groep
maakte. Ik heb nog niemand
gehoord, die na twee nummers
zei: „Tony, voor mij hoeft het
niet meer. Je blijft steeds het
zelfde deuntje doen...".
Tony Wilson wordt deze
maand ook in Nederland als
solo-artist in de publiciteit ge--
bracht. Met een andere single
dan in Engeland. Hier komt
namelijk het reggae-nummer,
„Anything that keep you satis
fied" uit. Een vertegenwoordi
ger van WEA-Nederland, Pe
ter de Vos: „We hebben lang
zitten dubben over de eventue
le single. Op de elpee staan
eigenlijk allemaal singles. En
dan ook nog singles, die kwali
tatief goed in elkaar zitten.
Uiteindelijk hebben we voor
„Anything that keep you satis
fied" gekozen, omdat wij me
nen dat Tony hiermee de
meeste kans in Nederland
heeft. Per slot van rekening
moeten we de markt eigenlijk
opnieuw openbreken. Maar we
hebben er het volste vertrou
wen in".
HAN AVÓT
Edward, in de serie „Gebroeders Hammond".
In de Kijkdoos morgenmiddag is Eveline Caudri het zich vervelende prinsesje. Tob
de Bordes is hofmaarschalk en fagottist Henk de Wit demonstreert zijn instrument.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Er komt een televisiecursus amateurtoneel.
Teleac en het Nederlands Centrum voor het Amateurtoneel
(NCA) stellen deze cursus samen. De cursus zal waarschijn
lijk in januari 1978 beginnen en zal een visuele aanvulling
zijn op de vele cursussen die het NCA al in boekvorm heeft
uitgegeven ten behoeve van het amateurtoneel.
met diverse muziekinstrumen
ten kennis te maken. Zij schreef
de geschiedenis van een zich
stierlijk vervelend prinsesje, dat
alle muziekinstrumenten wilde
horen. En dat gebeurt. Morgen
middag komt als eerste instru
ment aan bod de fagot.
Woensdagmiddag Ned. I, 15.30
uur.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De NOS heeft veel succes met de televisiese
rie „Met de map" (maatschappelijke activiteiten programma).
Op de eerste uitzending „Ouder worden" kwamen 8.000
aanvragen voor de informatiemap binnen, dat is meer dan
tweemaal zoveel als waarop men had gehoopt. De tweede
uitzending morgen handelt over „anders eten".
De toptien van deze week luidt:
1(1) Heaven must be missing an angerl/Tavares
2(2) The best disco in town/Ritchie Family p 3 (13) Money
money money/Abba
4 8) If you leave me now/Chicago
5 4) Disco duck/Rick Dees and his cast of idiots
6 6) Howzat/Sherbet
7 3) Daddy cool/Bonney M
8 9) I'll meet you at midnight/Smokie
9 5) Mon amour/BZN
10 (20) Beautiful noise/Neil Diamond
Nijholt
Willem Nijholt is niet alleen een
veelzijdig acteur, zoals bleek in
„Cyrano", „Stille kracht", „Wat
een planeet", hij trad ook op als
zanger in de serie „De trom van
Pandoera". Morgenmiddag een
aantal liedjes van hem in één
programma.
Woensdagmiddag, Ned. I, 16.30
uur.
Tom en Barbara Good, vanavond in hun achtertuintje
te zien op Ned. I om 22.50 uur in „Terug naar de natuur".