Dineren in
idyllische sfeer
J ubileumconcert
Toonkunstkoor
En verder
etens-
apËJ8!»
Amerika fabuleus
gefilmd in Nashville
Chef-kok Piersma in z'n domein
12. t
}y Wal
3 mij h
(18)»
CT (Vc
1). Clo
B.15. 1
za. o(
2
(t<
ot 1
zinkt
i
23.3
4
uerilla
o. 2.3
•sdijk
at (11
0. 9.1
9. te
1) 8.01
21.1!
'Fm
NOORDWIJK Dineren in
een idyllische sfeer. Dat kan
sinds negeneneenhalf jaar in
de 16e-eeuwse boerderij ,J)e
Cleyburch" gelegen aan de
provinciale weg tussen Kat
wijk en Noordwijk. Negene
neenhalf jaar geleden stuitte
eigenaar L. Menkenals het
ware bij toeval op de boerde
rij, die van verre familie
bleek te zijn. De koop was
snel gesloten. „Eigenlijk wil
de de toenmalige eigenaar de
boerderij, die nog in vol be
drijf was, helemaal niet kwijt
Er waren al veel gegadigden
gekomen, maar toen hij hoor
de dat ik er een restaurant in
wilde beginnen, was de zaak
binnen twee dagen beklon
ken."
Het is plezierig toeven in „De
Cleyburch", met zijn sfeervol
le kaarsverlichting, zijn groen
bruine tafelkleedjes en zijn op
smaakvolle wijze geschikte
bloementuiltjes op de tafels.
„Dat laatste verzorgt mijn
vrouw iedere dag", aldus de
heer Menken. „Zij is net als ik
bezeten van de zaak. Alle me
nu's worden door haar met de
hand geschreven, omdat dat
zoveel persoonlijker staat, dan
gedrukte menukaarten". Ook
8-jarige dochter Emmerie en
10-jarige zoon Toon hebben
enige jaren hun steentje bijge
dragen aan de zaak. Zij be
schilderden de voorkant van
de menukaarten. „Nu hebben
ze er niet zoveel zin meer in,
maar van de winter gaan we
weer proberen of we niet op
een andere manier creatief
voor de zaak kunnen zijn",
vertelt de heer Menken, die
het betreurt dat creativiteit bij
alle drukte er weieens bij in
schiet.
Vaak staan de gasten ook niet
toe dat er al te uitbundig
wordt geëxperimenteerd, bij
voorbeeld in de keuken. ,tfoe
graag je ook iets anders wil
uitproberen, je moet je toch
aanpassen aan wat de gasten
vragen. Zo hebben we op de
kaart rattatoeje gevoerd. Daar
was helemaal geen vraag
naar." De gefrituurde aubergi
ne die bij het groente- en aard
appelgarnituur wordt geser
veerd, is daarentegen zeer in
trek, hoewel een op dergelijke
wijze bereide groente bepaald
niet alledaags is.
„De Cleyburch" voert een be
perkte menu la carte. Behal
ve de drie jachtschotels, die
speciaal in dit seizoen worden
geserveerd, zijn er zeven
hoofdgerechten. De prijzen in
de Cleyburch liggen iets boven
het gemiddelde, maar daar
staat tegenover dat de heer
Menken, zijn gasten iets bij
zonders weet voor te zetten.
Het duurste hoofdgerecht voor
één persoon is de „Tournedos
l'Estragonaux champig
nons", een haasbiefstuk met
dragonsaus van f 28,-. De
twee goedkoopste hoofdge
rechten voor één persoon zijn
de „Ris de veau des Gourmet",
gesauteerde zwezerik met hol-
landaise saus en de „Tarbot
notre fagon", gepocheerde tar
bot in combinatie met zalm,
saus Hollandaise en kappers,
beide voor 24,50. Voor twee
personen zijn er de entrecote
Roquefort voor f 52,- en de
chateaubriand Godard voor
f 56,-. Vanwege het jachtsei
zoen zijn er thans in ,JDe Cley
burch" een reerug garni tu ur,
een hazerug en een fazant met
zuurkool of roomsaus, alle
voor twee personen te krijgen,
respectievelijk f 39,-, f 48,-
en f 55,-.
De benedenzaal van de boer
derij biedt plaats aan onge
veer veertig personen. Dat is
het la carte gedeelte. Eert
opkamertje is ingericht als
aperatiefruimte en de voorma
lige kaaskelder als wijnruimte.
Het entree van „De Cleybur
ch" is bijzonder gezellig. Via
twee tweedelige deuren be
treedt men de hal, waarin een
antiek bankstel naast de voor
malige broodoven is opgesteld.
De eerste verdieping van de
boerderij wordt gebruikt voor
besloten partijen. Daar ziet de
Recept
CAMERA Nashville
(14) met Elliot Gould, Ge-
raldine Chaplin. Regie:
Robert Altman.
Een schitterende, bewogen
Amerikaanse film „Nashvil
le", beleeft deze week zijn
première. Robert Altman
heeft ermee kunnen aantonen
een zeer groot regisseur te
zijn. En op een onnadrukkelij
ke manier veel te kunnen ont
hullen. Of beter, hij schildert
in honderdzestig minuten su
bliem een beeld van de States
in vele lagen.
Europeanen filmen met hun
verstand. Amerikanen met
hun hart, als ik even mag ge
neraliseren. Altman was één
van die Amerikanen, die aan
de Europese ziekte leden in
het zoeken naar uitzonderlijke
vormen. Dat heeft vele van
zijn films niet tot volle was
dom laten komen, maar
heer Menken de mogelijkheid
om zijn creativiteit iets meer
uit te leven. ,Jfet ligt natuur
lijk helemaal aan de gasten
zelf. Sommigen willen een con
ventioneel dinertje. Dat merk
je gauw genoeg. Maar de
meesten vragen speciaal iets
aparts.
Geheel in verrukking kan de
heer Menken vertellen over
een gourmet-party die vorige
week in zijn restaurant werd
gehouden. De gasten krijgen
dan stukjes vlees, die zijzelf op
een speciaal fornuis kunnen
bakken. Sausjes, uitjes, cham
pignons, tomaten enzovoort
maken het geheel tot een waar
smulfestijn. „Als ik ooit nog
eens de kans krijg, richt ik
ergens een klein pandje in
waar alleen dergelijke gour
met-party's worden gehou
den", aldus de heer Menken.
„Je kunt zo heerlijk variëren
op die manier."
Het verdient aanbeveling een
tafel te reserveren wanneer
men bij „De Cleyburch" wil
gaan eten. Vooral op donder
dag, vrijdag en zaterdag is het
behoorlijk druk. Het restau
rant is op zondag gesloten en
de overige dagen geopend van
vijf tot elf uur.
LEIDEN Het Toonkunstkoor
afdeling Leiden geeft donderdag
11 november een uitvoering van
de Hohe Messe van J.S. Bach in
de Hooglandse kerk. Het concert
wordt gegeven ter gelegenheid
van het 25-jarig bestaan van het
Toonkunstkoor.
Onder directie van Gerard Akkerhuis en
met medewerking van het Gewestelijk
Orkest voor Zuid Holland en een keur
van solisten zal deze uitvoering een be
langrijk muzikaal gebeuren voor Leiden
worden.
Sylvia Schlüter, Christine Harvey, Hein
Meens en Bernard Kruysen zullen respec
tievelijk de alt-, sopraan-, tenor-, en bas
partijen voor hun rekening nemen.
Kaarten voor dit concert zijn te krijgen
bij muziekhandel Servaas, Koomburg-
steeg 5, Leiden of aan de kerk op de
avond van het concert, dat om kwart
over acht begint.
G. Akkerhuis hanteert voor het
laatst de dirigentenstok voor het
Toonkunstkoor.
Exposities
Diversen
Ars Aemula, Pieterskerkgracht 9, Leiden. Overzicht
stentoonstelling van Piet Hertst. met schilderijen,
aquarellen en tekeningen. Geopend: do.:14.00-
17.00 uur en 19.30-21.00 uur, vrij.: 14.00-17.00 uur,
zaterdag en zondag: 12.00-16.00 uur.
Sted. Museum „De Lakenhal", Oude Singel 28-32,
Leiden. Tot 8 november „Openbaar Kunstgebit",
een buitengewone collectie kunstgebitten. Geo
pend: ma. t/m za.: 10.00-17.00, zo.: 13.00-17.00 uur.
Gemeentelijke Archiefdienst, Boisotkade 2a, Lei
den. Expositie onder de titel „Leidse grachten",
bestaande uit prenten van de Archiefdienst en de
bibliotheek en een model van een peurbootje.
geleend van de Lakenhal. Geopend: ma. t/m vrij.:
9.00-12.00 uur en van. 14.00-17.00 uur. za. 9.00-
12.00 uur donderdag ook 19.30-21.30 uur.
Rijksmuseum voor Volkenkunde. Steenstraat 1.
Leiden. Expositie van de traditionele cultuur van
Korea. Geopend: ma. t/m za 10.00-17.00 uur. zo.
11.00-17.00 uur.
Galerie V.d. Vlist, Botermarkt 3, Leiden. Groepsten
toonstelling „Kunst als geschenk". Geopend: vr.
t/m za.: 10.00-17.00 uur, do. tot 21.00 uur.
De Waag, Aalmarkt, Leiden. „Taptade in bloemen".
Vrijdag: 11.00-22.00 uur, zat. 10.00-14.00 uur.
Galerie de Oude Rijn, Oude Rijn 40, Leiden. Jan
Hameling, Marjolijn van den Assem en Alex Hak
kaart exposeren met potloodtekeningen, penteke
ningen, aquarellen, litho's en olieverfschilderijen.
Geopend: di. t/m za.: 10.30-17.00 uur, donderdag
ook 19.00-21.00 uur.
K O gebouw. Oude Vest 45. Leiden. „Gillen maar
zo", een tentoonstelling over het toneel. Geopend:
dag. 10.00-17.00 uur
Atelier De Scherf, Nassaulaan 41. Oegstgeest. Ans
van der Heide-Kort met eigen werk.
Galerie De Pomp. Dorpstraat 38, Warmond. Een
expositie van Kees van Kampen en Greetje de
Vroomen. Geopend: dag. 13.00-17.00 uur en van
19.00-21.00 uur. Woensdag ook: 10.00-12.00 uur.
Galerie 't Straatje, Nieuwstraat, Leiden. Tot 31
december handgeborduurde tafellakens en kleden
van Lindhorst. Gobling met afbeeldingen van Re
noir. Geopend: di t/m za. 10.00-17.00 uur, do.
19.00-21.00 uur. Ingang Nieuwe Rijn 38. Leiden.
„De Schakel", Winkelcentrum Leidschenhage,
Leidschendam. Peter C. Mardty, speciale modem-
fotografische technieken. Van 6 november tot 4
december. Geopend, ma. en do. 13.30-16.30 uur.
di., wo. en vrij. 10.30-12.00 uur en 13.30-16.30 uur.
za. 10.30-16.30 uur. donderdagavond 19.00-21.00
Pieterskerk, Leiden, zaterdag Antiekmarkt, geo
pend: 9.00-17.00 uur. Toegang 0,50.
VW-Leiden. Stationsplein 210, Leiden. Molenwan
deltocht over 10 en 15 kilometer.
Groenoordhal, Willem de Zwijgerlaan, Leiden. 6
november „Taptade 1976" vanaf 19.00 uur.
Madonna. Prins Hendrikstraat, Alphen a/d Rijn. 10
november, 20.00 uur, Fakirshow van Madrahasj.
Concerten
Stadsgehoorzaal, Leiden. 5 november. 20.15 uur.
Solution. 7 november, 14.30 uur. Concert door het
nationaal jeugdorkest. 6 november. Concours van
de Christelijke Muziek Unie.
Hartebrugkerk, Haarlemmerstraat, Leiden. 7 novem
ber, 15.00 uur, concert door Dominique Smit, orgel
en Boni Rietveld, trompet.
Hooglandse kerk. Hooglandsche Kerkgracht, Lei
den. 11 november, 20.15 uur, jubileumconcert door
het Toonkunstkoor Leiden.
Dorpskerk, Kerklaan 12. Katwijk. 5 november, 20.15
uur, concert door het Leids Toonkunstorkest.
Bonifaciuskerk, Paradijslaan. Alphen a/d Rijn. 5
november, 20.00 uur, jubileumconcert door COV
Hosanna: „Hohe Messe" van J. S. Bach.
Kasteel, Veldbloemweg, Alphen a/d Rijn. 6 novem
ber, 20.00 uur, optreden van de groep „Lazzy",
in Midas.
Theater
Leidse Schouwburg, Oude Vest 4, Leiden. 5 no
vember. 20.15 uur, „Fons Jansen 5" (uitverkocht).
6 november. 20.15 uur, Roel Slofstra en 't Kliekske
met „Noordzuid", oude Vlaamse en Nederlandse
volksliedjes met begeleiding van muziekinstrumen
ten gebouwd naar historische voorbeelden
8 november. 20.15 uur. Toneelgroep Centrum met
„Van de koele meren des doods"
9 november, 20.15 uur. Toneelgroep Centrum met
„De lamp hangt scheef'.
10 november. 20.15 uur, „Fiësta Gitana"
11 november, 20.15 uur, In het kader van het
Mickery Circuit: Ekatherina Sobechanskaya Ta
mara Karpova and the Original Trockadero Gloxinia
Ballet Company.
LAK-theater, Levendaal 150, Leiden 5 november.
20.15 uur „Sigismundo Seases tot Count" uit de
groep Camera Obscura, gebaseerd op een krante-
bericht: „Patiënt 27 uur zoek in lift van een
Amerikaans ziekenhuis."
6 november. 20.15 uur „The Skye Flemmingshow"
van „Ladies en gentlemen".
Microtheater Imperium, Vestestraat 40, Leiden. Ie
dere vrijdag en zaterdag. 20.30 uur, „De goede
mens van Sezuan" van Berthold Brecht.
Speciaal voor de lezers
van de Leidse Courant
heelt chef-kok H. Piers
ma van „De Cleyburch"
een recept voor een
heerlijke maaltijd thuis.
Hiervoor neemt men champig
nons van middelmatige groot
te. Deze dienen te worden ont
daan van de steeltjes en te
worden gelegd in een vuurvas
te schaaL De holtes die zijn
ontstaan in de champignons
door het verwijderen van de
steeltjes worden gevuld met
knoflookboter en peterselie.
Daarop legt men de slakken,
die zijn ingesmeerd met krui
denboter. De aldus gevulde
vuurvaste schaal moet enige
tijd in de oven die op 250° C.
is gebracht, worden gezet
Entrecóte Roquefort
Een entrecóte bakken. Vervol
gens een aantal champignons
snijden en daarbij een paar
tomaten in vieren en een klein
beetje knoflook. Dit gaat over
„Nashville" bewijst nu dat dat
dubbele streven in zijn vertel
techniek tot een schitterende
combinatie heeft geleid.
De manier waarop hij in korte
scènes een totaalbeeld op
bouwt, dat ver heen reikt over
de geschiedenisjes van niet
minder dan 24 figuren, ver
raadt zonder meer de invloed
van Fellini en „Nashville" is in
dat opzicht de tegenhanger
van bijvoorbeeld „La dolce Vi
ta", waarbij echter moet wor
den aangetekend, dat het een
tegenhanger is in een volko
men open, vitale Amerikaanse
stijl met een frappante obser
vatie van Altmans landgeno
ten, als individuen zowel als in
grote massa's.
„Nashville" speelt in het con
servatieve Tennessee, waar elk
jaar een massaal songspekta
kel in country-stijl zich vol
trekt. De film begint als een
songidool, Barbare Jean, het
ziekenhuis verlaat Zij raakt
aan nog enkele instortingen
ten prooi, tot zij door een ge
frustreerde jongeman tijdens
een verkiezingsmanifestatie
wordt neergeschoten. Meester
lijk door deze beknopte hoofd
handeling zijn verweven de,
portretten van meest jongere
mensen, die als mieren op weg
zijn naar hun doel. Het beetje
geluk denken zij zich meestal
met een gitaar en slechte song
teksten. We zien Haven Ham
mond, een autoritair heertje,
dat zich zelfverzekerd „top of
the bill" waant, Geraldine
Chaplin als een Engelse radi
overslaggeefster, die niet op
houdt met kakelen, de hysteri
sche Barbara, haar spijkerhar
de concurrenten. Ook de be
ginnertjes in het vak, die ver
nederend worden gemanipu
leerd.
Door het hele songgebeuren
met opmerkelijke hoogtepun
ten als de demonstraties op
een vliegveld en een massabot
sing op een snelweg, die aan
„Roma" herinnert, is het po
gen gevlochten van helpers
van een conservatieve presi
dentskandidaat om de arties
ten voor het karretje te span
nen van zijn campagne. Het
muziekgebeuren en de politie
ke activiteiten zijn zeldzaam
knap tot elkaar gebracht, ken
merkend verbeeld in de intel
lectueel, die gruwt van het hij
gerige sterrengeweld, maar die
interesse veinst ten bate van
zijn broodheer.
De songs nemen een ruim deel
van „Nashville" in beslag. Als
u niet zo erg op dat genre in
de bioscoop gesteld bent, dan
geef ik u een hand. Maar het
is een bezwaar om opzij te
zetten, want Altman weet heen
te kijken door al die vastbeslo
ten carrièremakertjes, hij laat
voortdurend meer zien, veel
„Nashville" is een film van een
verrassende rijkdom, die men
wellicht niet het allereerste
moment zal kunnen doorzien.
Gaat het om een politieke alle
gorie, om een muziekfilm, een
aanval op het psychotische
liedjeswezen in zijn valse
stompzinnigheid? Neen, de
film is zo breed als het leven
zelf. In die kleine wereld van
„Nashville", waarin ook Elliot
Gould, Karen Black en Julie
Christie nog even binnenwip
pen, is het een klimaatbepa
ling van het hele Amerikaanse
leven van dit moment Een
film, stellig om tijd voor vrij
te maken.
Diana Ross als niet
zingende mannequin
en mode-ontwerpster
LUXOR Mahogany (14) met Diana Ross en Anthony
Perkins. Regie: Berry Gordy.
Berry Gordy van Motown Re
cords, die het zangtrio The
Supremes ontdekte en groot
maakte, om vervolgens hoogst
persoonlijk als associate-pro
ducer Diana Ross te begelei
den bij haar eerste aarzelende
schreden in de filmwereld
met „Lady sings the blues" is
over Diana blijven waken.
Haar volgende filpi moest er
een zijn, die Diana van het
etiket een zangeres-die-acteert
af zou helpen. Een dramatisch
verhaal zonder liedjes met
Diana als centrale vrouwenfi
guur.
Gordy meende dat alles gevon
den te hebben in „Mahogany",
de geschiedenis van een mode
ontwerpster, die via een car
rière als fotomodel haar crea
ties met succes aan de man (of
de vrouw) weet te brengen,
maar dan inziet dat roem
maar betrekkelijk is en terug
keert naar de idealistische po
liticus in Chicago, die zij voor
haar carrière in de steek liet.
Gordy zag het allemaal zó
goed zitten, dat hij meende
best zelf in de regiestoel te
kunnen plaats nemen, van
waar hij dan nauwlettend in
de gaten kon houden of het
allemaal net zo luxueus op het
doek kwam als het hem voor
de geest stond. Dat had hij nu
beter niet kunnen doen.
„Mahogany" begint met een
modeshow in Rome, waar Dia
na Ross haar collectie extrava
gante kostuums toont. Diana
stond er op ze zelf te ontwer
pen en liet daarbij haar fanta
sie de vrije loop, het gedisting
eerde publiek is echt de „beau
monde" van Rome met echte
prinsessen, gravinnen en mar
kiezinnen.
Na dit bonte spektakel zien we
hoe de gevierde ontwerpster
Mahogany het zover gebracht
heeft Begonnen als ambitieu
ze secretaresse Tracy Cham
bers in een van de modehuizen
van Chicago, zag en greep zij
haar kans toen de gevierde
modefotograaf Sean McAvoy
meer dan gewone belangstel-
ling voor haar toonde. Antho
ny Perkins maakt van deze
Sean onmiddellijk een duide
lijke neurotisch mannetje, dat
bovendien als Tracy zich
steeds onafhankelijker gaat
opstellen een stevige zelf-
vemietigingsdrang blijkt te be
zitten. Hij rijdt zich dan ook
te pletter en Tracy belandt in
het gips. Liefdevol verzorgd
door haar rijke beschermer
Christian Rosetti, die als com-,
pensatie voor het geleden leed
een heel atelier voor haar
bouwt, waar ze haar ontwer
pen kan laten verwezenlijken.
Maar na de triomf van de
presentatie van haar show
trekt Tracy's hart toch naar de
eenvoudige strijder voor het
recht in Chicago Brian en aan
gezien de rol van Christian
Rosetti gespeeld wordt door
de eeuwige „heer" Jean Pierre
Aumont, ontslaat deze haar
zonder knorren van haar ver
plichtingen jegens hem. Het
heeft ons allemaal niet kunnen
boeien, alle spelletjes met
kleuren en de schilderachtige
beelden uit Rome ten spijt In
de meer dramatische momen
ten redt Diana Ross het als
actrice aardig, als comedienne
komt zij niet verder dan een
onnozel gegiechel. Het lijkt
ons voor haar beter, dat de
heer Berry Gordy maar snel
zijn regiestoel aan de vuilnis
man meegeeft en zich weer
gaat bemoeien met zijn platen
maatschappij.
MILO
STUDIO Novecento (18). Uitstekend beeld van
de opkomst van het socialisme en fascisme in Italië
na 1900. Jammer is het, dat de film in twee delen
vertoond dient te worden, waardoor er te veel in
is geknipt.
TRIANON - Max Havelaar (14). Multatuli's literaire
werk op een goede wijze door Fons Rademakers
verfilmd.
REX - Liefde met een grote L (18) - Het gebruikelijke
sexwerk voor de liefhebbers.
de entrecóte met een paar
plakjes Roquefort Het gehele
gerecht moet enige minuten in
de oven totdat de kaas is ges
molten. Dit gerecht is even
eens smakelijk met biefstuk.
Voor de Roquefort in de
plaats kan tevens danish blue
of het onlangs geïntroduceer
de Subenhara (Zevenaarse
kaas) worden gebruikt.