BEPPIE
NOOIJ
Geen
jubileum
en geen
afscheid
voor
ingestorte
Uw mening
C A-plannen
Namens een groep verontruste
burgers willen wij reageren op
de plannen van C A zoals
aangekondigd in de pers aan
het eind van september. Wij be
grijpen niet dat wethouder
Waal, die onder meer de porte
feuille van monumentenzorg be
heert, verheugd is met het plan.
Begrijpt hij het plan niet of
probeert deze socialistische wet
houder samen met het grootwin
kelbedrijf ons zand in de ogen
te strooien?
Het plan betreft namelijk nog
meer sloping dan het project
dat door Van Doorn is goedge
keurd en waartegen begrijpelij
kerwijze al een storm van pro
test is opgestoken. Afgezien van
de bebouwing in de tuin aan
sluitend aan de achtergevel van
het Gulden Vlies, werd het Gul
den Vlies zelf in het vorige plan
gespaard. Wanneer we lezen „C
A... heeft besloten om gezien
het historische en monumentale
karakter het Gulden Vlies en
de tuin zoveel mogelijk te ont
zien", dan zien we hierin een
regelrechte poging tot mislei
ding van het publiek. De enige
concessie van het getoonde plan
is dat de achtertuin van het
"Gulden Vlies niet geheel maar
slechts gedeeltelijk wordt be
bouwd. Daartegenover staat nog
steeds opoffering van een van
de grootste stadstuinen name
lijk de tuin van de Raad van
Arbeid en een grote uitbreiding
van het te slopen areaal. Snapt
Waal dan niet waar het om
gaat? Is hij zo onnozel? Kan hij
geen plannen lezen? Of snapt
hij het wel en probeert hij ons
wat op de mouw te spelden?
Dan is monumentenzorg bij
hem niet in goede handen. De
uitbreiding betreft twee monu
menten die geheel gesloopt zou
den worden namelijk het Bak-
kersgildehuis, Langebrug 52 en
het sterk beeldbepalende, vroeg
17de eeuwse hoekhuis Lange
brug 54-Ketelboetersteeg 7 Ter
wijl Ketelboetersteeg 5 zodra C
A hèt verwerft er ook aan
toegevoegd wordt, zodat er een
massale nieuwbouw van meer
dan een half bouwblok ontstaat.
Indien een natuurramp of oor
logsgeweld een dergelijke ver
nieling zou veroorzaken, zou
Waal zich „uiterst geschokt" be
tonen. Nu het gaat om samen
werking van een groot confec-
tieconcern met een minister in
een links kabinet meent Waal
dat de nieuwe opzet „veel min
der massaal is" en dat hij „een
betere aansluiting op de be
staande situatie" geeft. Dat is
wel lef voor een wethouder van
monumentenzorg, die op 3 mei
j.l. op een vergadering belegd
door de vereniging „Doctrina"
nog moest toegeven dan het al
ternatief (bouwen op de Garen-
markt) nooit serieus was bestu
deerd. Zodat het enige argu
ment waarvoor men een monu
ment ooit zou mogen slopen,
economische belangen, die ver
boven het particuliere belang
uitgaan, hier in het geheel niet
ondersteund kunnen worden.
Bepaald leugenachtig is Waal
wanneer hij beweert dat het
nieuwe project rekening houdt
met de wensen van de rijks
dienst voor monumentenzorg en
„met de wensen die onder de
bevolking leven". Hij weet trou
wens goed dat de Monumenten-
raad het monumentale pand
Breestraat 127-129 (het Hof van
Holland, met een nog ouder in
terieur dan het Gulden Vlies)
expres op de momumenténlijst
heeft geplaatst om het voor slo
ping te behouden. Toch wordt
het in dit nieuwe plan gesloopt.
Even als Breestraat 131 en 133.
Evenals de hele onevenkant van
de Ketelboers teeg. Evenals het
grootste gedeelte van de bebou
wing van het blok aan de Lan
gebrug... Niet massaal? Waar
praat Waal eigenlijk over? Wen
sen van de bevolking. Weet hij
niet dat er bij de vele beroep
schriften tegen de uitbreiding
van C A ook één is van
winkeliers uit de Korevaarstraat
en de Doezastraat die op econo
mische gronden vestiging aan
de Korevaarstraat-Garenmarkt
bepleiten?
Op de Garenmarkt zijn alle
voorzieningen mogelijk ten bate
van de particulier, A, én van
de hele gemeenschap, de stad
Leiden zoals planologische
verbetering van dit stadsgedeel
te, aanhaking van het winkela
reaal aan de city, plaats voor
bushaltes, parkeerruimten, en
zovoort (die bijdrage aan het
parkeerfonds is slechts een fooi;
over de bouw van vervangende
woonruimte hebben we in het
geheel niet horen spreken). Con
clusie: het nieuwe plan is mas
saler, er wordt meer gesloopt, er
komt meer nieuwbouw in het
zicht en bij gebrek aan alterna
tieven lijken de „economische
belangen" nog steeds op eigen
belang. Kan C A alleen kle
ding verkopen door de stad „uit
te kleden?" Wij dringen aan op
een redelijk alternatief.
W. Kuijper,
H. Smiets,
J. Doove,
R. Cruijsen.
Schouwburg
Donderdag 28 oktober j.l. Een
avond waar ik en misschien ve
len met mij naar hebben uitge
keken. Voor het eerste naar de
schouwburg in zijn nieuwe ge
daante, nadat ik vorig seizoenen
menige voorstelling in het Rijn
lands Lyceum heb bijgewoond.
Toch wel enigszins gespannen
en niet helemaal op mijn ge
mak, want stel je voor dat je
iets breekt Is er tenslotte niet
voor zeven miljoen gulden aan
gespendeerd, om ons bouwvallig
schouwburgje op te knappen.
Buiten is het al donker, maar
als je komt aanlopen, zie je van
grote afstand al de prachtige
verlichting aan de buitengevel,
dat je dan gelijk een indruk
geeft hoe het er binnen zal uit
zien. Netjes voeten vegen, want
'zo hoort dat, en dan =naar bin
nen. Keurig beklede wanden,
garderobe-juffrouwen netjes in
het zwart-wit, doen je achteruit
deinzen en je houdt je adem in
voor wat je allemaal aan nieuwe
bijzonderheden te wachten
staat.
Mijn eerste afknapper heb ik
echter ook al te pakken, want
die ene man beneden, die je de
weg wijst, is voor zover ik het
heb kunnen waarnemen de eni
ge. Alles wat hij mij kan vertel
len, is dat ik twee trappen om
hoog moet zijn. Daar aangeko
men is er niemand behalve de
garderobe-juffrouw, die het te
druk heeft met het aannemen
van de diverse kledingstukken
om mij te vertellen waar ik
moet zitten/ Dus daar ga ik dan
deur in, deur uit. Eindelijk, daar
heb je mijn plaats, maar ook
gedonder, want er zit een dame
op mijn plaats, die blijft volhou
den dat het haar plaats is. Na
nog een keergoed op haar
kaartje te hebben gekeken,
kwam ze eindelijk tot de ont
dekking dat ze verkeerd zat.
Enige verwensingen achterla
tend, vertrekt ze. Ik dus zitten,
waarna ik eindelijk het interieur
eens kon bekijken. Prima stoe
len, groen bekleed en het po
dium ik moest even zoeken
waar dat was en kreeg zo mijn
derde afknapper.
Het podium was voor de helft
weg, dus ging ik maar even
staan om de andere helft te
zoeken. Een aardig podiumpje,
verdeeld in twee helften, want
als ik recht voor mij uitkeek,
liep er een streep dwars door
heen. Als ik mij naar links be
woog, een grotere rechter helft
en andersom. Ik vond het daar
om verschrikkelijk dat ik en de
mensen die op de eerste en
tweede rij aan de zijkant boven
zaten, voorover moesten gaan
hangen zelfs boven op de leu
ning van de stoel moesten gaan
zitten, om iets van het podium
te kunnen zien. Als u dan be
denkt dat er mensen zijn, die
deze zelfde stoel voor het hele
seizoen hebben gereserveerd,
dan is dit toch echt wel de
.miskoop van het jaar". Als je
voor het eerst gaat reserveren,
verwacht je dit namelijk niet,
maar bij de eerstvolgende
plaatsbespreking zal ik in ieder
geval voorzichtiger zijn.
A. Akee,
Roodenburgerstraat 24
Leiden
Markten
RUNSBURG, 4 nov., bloemen (resp.
rim. prijs, aanvoer) AJstroemeria
353 470; Amaryllis 0,611- 1390; Ane
monen 0.232 - 360; Anjers Am. 0,309
- 52760; Anthurium 1,933 - 2492; Chrys.
gepl. n.c. 0,396 - 59960; Chrys. Tros N.C
1,842 - 3.1735; Chrys. gepl. jr. c. 0,431
- 5380; Chrys. Tros jr. c. 2,322 - 9578;
Eikeblad 0,986 - 795; Euphorbia 0,479
- 6300; Freesia 1,803 - 7477; Gerbera
0,640 - 1060; Gladiolen 0,197 - 4320;
Iris 2,534 - 6996; Ixia 1,600 - 655; Lelie
kelk 0,200 - 2000; Lelie tak kas 0.401
- 11740; Liatris 0,218 - 11930; Narcis
kas 1,862 - 520; Orchideën 1,603 - 200;
Rozen grootbl. 0,432 - 3180, Rozen
kleinbl. 0,218 18060; Golden Times
0,485 - 3280; Snijgroen 0,985 - 685;
Statice 0,801 - 350; Tulpen 2.985 - 595;
2e soort per bos 2,231 - 315; Orchid,
cymb. mini 0,446 -1033; 2e srt per stuk
0,169 - 17500; Anjers tros 0,260 - 25380;
Rozen Baccara 0.535 - 3880; Rozen
Soma 0,331 - 13440; Rozen llona 0,582
- 3420; Stro/Droogbl. onb. 0,742 -
13400; Stro/droogbl. bew. 11,820 - 603;
Div. snijbloemen 2,254 - 16176; Div.
snijbloemen 0,420 5474; Alstroemeria
imp. 0,454 - 12820; Anemonen imp.
0,422 - 4760; Anjers am. imp. 0,182 -
2800, Gladiolen imp. 0,190 - 2670; Lia
tris imp. 0,090 - 50; 2e soort per bos
0,100 - 230; Orchid, arach imp. 0,668
- 8117; Orchid, dendr imp. 0,083 -
13000; 2e srt. per stuk 0,145 - 200;
Mimosa imp. 2,235 1339, Protea imp.
0,780 1050; Oiv. bladsrt. imp. 1.446
- 2144; Div. snijbl. imp. 1.829 - 8317;
Div. snijbl. imp. 1.850 3369; Azalea
2,183 - 98; Begonia 0,607 - 366; Cy
claam 1,773 - 288; Poinsettia 2,527 -
1349; St. Paulea 0,844 - 928; Div. Pot
planten 1.312 - 2070.
„Een vrouw als Beppie"
heet nu gewoon Gypsy"
pagina 14 LEIDSE COURANT VRIJDAG 5 NOVEMBER lw.Jl
baartjes maken. Rose Lee komt alleen te
staan, roept uit dat ze het allemaal voor
die kinderen heeft gedaan, maar beseft
dan opeens dat het voor haar zélf was.
Als Beppie Nooij die laatste scén'e voor
speelt, lopen je op armlengte afstand de
koude rillingen over de rug. Die scène
zal niet verder komen dan de huiskamer
van Beppie Nooij. Ze zal hem op het
toneel niet spelen „Een vrouw als Bep
pie" zal straks de ronde langs de theaters
doen, gewoon weer als „Gypsy", de Ame
rikaanse titel.
Schoenen
Beppie Nooij: „M'n kinderen hebben me
wel eens gevraagd; Waarom doe je dat
allemaal? Dan zei ik: Omdat ik 't niet
laten kan. En zo is het. Ik heb van alles
gedaan. De Sleeswijk-revue, een negerin
in een operette, toen ik zeventien was
speelde ik bij de grote Louis de Vries,
anderhalf jaar cabaret bij Sonneveld,
vier seizoenen bij Toon Hermans en volk
stoneel bij Herman Bouber en bij mijn
vader. Toen die overleed moest ik het
Amsterdams Volkstoneel wel overnemen.
Regisseren, stukken zoeken de boel fi
nancieel draaiende houden. „Rooie Sien"
was daarbij onze subsidie. Echte subsidie
kregen we pas in 1969. Maar ik zou van
dat leven geen dag willen missen!" Bep
pie Nooij schreeuwt dat die dag bijna de
kamer in, zodat er een bijna verbouwe
reerde stilte valt. Ze neemt zichzelf een
beetje terug: „Denk nou niet dat ik hier
zit te spelen. Zo ben ik nu eenmaal.
Sorry. Ik zit hier nu met kousen aan,
zonder schoenen, maar normaal loop ik
op blote poten. Als ik regisseer, roept
iedereen: „Waar zijn je schoenen, Bep
pie?"
Zorgen
Het is Beppie Nooij te veel geworden.
Moeder van een gezelschap, maar ook
moeder van drie zoons die voor haar
werken. Als het blocnote van de verslag
gever is opgeborgen wil ze nog wel kwijt
dat ze zich zorgen maakt over de tijd,
over waar haar kleinkinderen uiteinde
lijk terecht zullen komen. En over het
volkstoneel. .Nederland gaat me aan m'n
hart. Daarom zou ik zo graag willen dat
er vandaag nog echt volkstoneel zou wor
den geschreven. Ik zit nu alweer aan
volgend jaar te denkene. Dan zullen we
misschien weer een oud stuk moeten
spelen. Maar kijk. om je heen. Is er niet
genoeg stof voor modern volkstoneel.
Kijk bij mij in de buurt: Die houdt het
met die, die is aan de drank, die is aan
de drygs. De stof ligt op straat. Hier in
de buurt worden de meeste diefstallen
Bloemenveiling
HONSELERSDIJK (Bloemenveiling
CCWS). donderdag 4 november 1976
Euphorbia 41-105, snijgroen 135-280.
amaryllis 68-106, anjers 27-60, anjers
tros 280-730, anthuriums 139-360, chry
santen tros normaalcultuur 144-270,
chrysanten gepl. normaalcultuur 39-108,
chrysanten tros jaarrondcultuur 215-
310, chrysanten gepl. jaarrondcultuur
55-102, fresia enkel 225-415, fresia dub
bel 421-650, gerbera gemengd 49-78.
gerbera op kleur 55-119, gladiolen 347-
395, irissen 218-325, leliekelken 56-75,
lehetakken 47-220, orchideeën 67-710,
rozen groot 45-90, rozen klein 23-64,
strelizia 244-320.
De gok
kers in Atlan
tic City kun
nen binnen
kort hun hart
ophalen. On
langs beslis
te het stads
bestuur dat
gokken weer
is toege
staan. Op ve
le plaatsen in
de stad wor
den nu jack
pots te koop
aangeboden.
In vele ma
ten, zoals dit
model dat
niet groter is
dan dertig bij
vijftig centi
meter.
1 Morgen; zou de feestelijke première an
nex jubileum in de Rotterdamse Schouw
burg plaats vinden. Drie dagen geleden
gebeurde het. Al eerder moesten voorstel
lingen afgelast worden omdat Beppie
Nooij haar stem kwijt was geraakt. In
Hans van Willigenburgs televisiepro
gramma „Een rondje theater" kon ze dan
ook slechts na medische behandeling een
beetje reclame maken voor „haar troep".
Uiteindelijk zijn de spanningen blijkbaar
toch te veel voor haar geworden. Een
hoofdrol, én de regie, én dan nog eens
de leiding van het hele gezelschap. En
dat enkele maanden nadat ze aan het
sterfbed van haar moeder, Beppie Nooij
sr. had gestaan. Kort voor de dramati
sche gebeurtenissen vertelde, ze me nog
in een interview: „Eigelijk begin ik nu
pas aan m'n eigen rol. Ik begin nu pas
te voelen hoe ik het moet spelen. Tot nu
toe heb ik er gewoon de tijd niet voor
gehad". Beppie Nooij zal haar rol niet
spelen. Mady Misset een vast lid van het
Amsterdams Volkstoneel neemt de hoof
drol in de monsterproduktie van zo'n 50
man over. Zakelijk leidster mevrouw Fré
Wunnink verklaart met een stem die
eerder op huilen dan op lachen staat:
„Het is verdrietig, het is heel erg verdrie
tig. Het is echt niet zo dat Beppie over
een paar weken weer de rol kan opne
men. Ik hoop dat wij dit seizoen gewoon
kunnen volmaken met Mady Misset. Bep
pie Nooij zal zelf misschien volgend jaar
pas weef iets kunnen doen".
Theaterwijf
Dubbel dramatisch allemaal als je be
denkt hoe een gesprek vlak voor de
gebeurtenissen bij Beppie Nooij plaats
vond. In een kamer die één en al theater
was. De sfeer van vlak voor de voostel-
ling, met zware rode velours gordijnen
die eerder aan de planken dan aan een
huiskamer doen denken. Beppie Nooij
zelf zit erbij of ze zó op kan voor haar
rol maar er alleen nog niet voor gekleed
is. Met een stem die een omscholingscur
sus tot bariton niet geheel zonder succes
heeft doorstaan, zegt ze: „Ik ben een
Kaping van
korte duur
WENEN (AP) - De 20-jarige
Pool Andrezej Karoszinski
heeft gisteren een Pools ver
keersvliegtuig dat op weg was
van Kopenhagen naar War
schau gekaapt en de piloot ge
dwongen naar Wenen te vlie
Beppie Nooij viert geen vijfendertig ja
rig jubileum aan het tonaal. Beppie
Nooij neemt geen afscheid als actrice
met de musical „Een vrouw als Beppie":
Beppie Nooij is ingestort. Een dramati
sche wending van wat een feestelijk
seizoen voor de ruim vijftigjarige actrice
van het Amsterdams Volkstoneel had
moeten worden. Beppie Nooij zakte in
elkaar tijdens de repetities van de om
haar heen gevormde musical en kon
niets anders uitbrengen dan: „Geef mijn
rol aan een ander. Ik heb er de kracht
niet meer voor".
Rillingen
„Een vrouw als Beppie" was het verhaal
van een Amerikaanse, Rose Lee, die alles
op alles zette om van de groep kinderen
waarmee ze de theaters van de Verenigde
Staten afreisde sterren te maken. Een
keiharde vrouw bezeten van de theater-
droom die ze zelf als dochter van een
spoorwegbeambte nooit waar had kun
nen maken. Een droom die ze op „haar"
kinderen overplant, maar een droom die
uiteenspat als die kinderen haar in de
steek laten. De tijd gaat harder dan hun
nummer en Rose Lee laat ze al die jaren
dezelfde lievig-sentimentele kinderge
gen. Daar heeft hij zich directtolst
na de landing overgegeven aanr
de politie.
theaterwijf. Carré in Amsterdam is niet
m'n tweede huis, maar met dit hier m'n
eerste. Toen ik zeven was speelde ik er
m'n eerste rol 's avonds in '„marie-Jean
ne een vrouw van de volksklasse". En 's
middags speelde ik drie dwergen in
Roodkapje. Ik heb de malaise meege
maakt, de ellende. Dat m'n vader de
schilderijtjes van de muur haalde om de
artiesten te betalen. Hoe we van pensio-
n naar pension trokken en de dekens
pikten om er kleren van te maken. Daar
om begrijp ik die vrouw in „Gypsy" ook
zo goed. Daarom hebben we die musical
naar mij toegeschreven en „Een vrouw
als Beppie" genoemd. Haar wereld is
mijn leven".
gepleegd van Amsterdam. Een
de die eerst mensen opbelt of ze
zijn, en bij geen gehoor de boel
Ik heb ze 's nachts ook aan de lijn
De zoon van de notaris zit er bij en
gewone volksjongen, bij wijze van
ken. Wie schrijft dóór een stuk
De musical „Een vrouw als
den. Twee groepen van vijf die' óm i
óm speelden om de arbeidsinspectie Mr.
rust te stellen. Die bovendien een eig 1977
auto moesten hebben om na een half ui kra
spelen ijlings Amsterdamwaarts te wodeze
den teruggevoerd en die bovendien nczijn.
de begeleiding kregen van een eigen ps;even\
choloog. Beppie Nooij wil en kan nu maanzi
niemand praten. Ze zal er kapot van zijde lo
Een paar dagen geleden zei ze nog: „4e vr
zou ik er geen cent voor krijgen, dan zdoene
ik nog doorgaan. Het Volkstoneel is mijlotei
levenswerk Ik ben ontzettend blij dat <an
m'n moeder nog een afscheid in Caritean
heb kunnen geven. Nog elke keer als fegen
er kom en ik zie dat beeldje van haórodi
staan, moet ik even over dat kleine kofepe
pie aaien en dan zeg ik zachtjes „Dajanzi
Mam". ie lij
De Pool die Denemarken was
uitgewezen, nadat hij vier
maanden in een gevangenis had
doorgebracht wegens inbraak,
diefstal en valsheid in geschrif
te, kon de kaping plegen door
te dreigen met een handgranaat
die net echt bleek te zijn, maarte'
gemaakt was van roggebrood.*—
De Pool wordt in zijn land ge
zocht wegens het plegen van een
groot aantal misdrijven. £0
}N f
nRo
ili-M
Het zal even duren voor Beppie Nooij
weer kan doen.