een deel in Lakenhal geboren Rembrandt-film wordt voor BLOEMENWEELDE IN WAAGGEBOUW Pittig concert van ,,Tre Voci" Schilderen op schutting Rijnland Residentie Orkest Moeder ik ga trouwen' The Gay Sweatshop: een voorbeeld voor vormingstoneelgroepen Testmatch oosterse windhonden bleek Duitse aangelegenheid TWEEDE ENQUETE PARKEEROVERLAST IN VREEWIJK MAANDAG 1 NOVEMBER 1976 LEIDSE COURANT PAGINA 3 (Van een onzer verslaggevers) LEIDEN De bouwplaats van het hoogheemraadschap van Rijnland, dat aan de Breestraat een nieuwe opzienbarende vesti ging gaat krijgen, wordt voorzien van wat fleur. Artistieke fleur zelfs, want er steekt een stuk creativiteit achter. De 42 meter lange schutting gaat beschilderd worden door enkele tientallen kinderen, die bij Ars Aemula de Leidse „academie voor schone kunsten" de tienerklas vormen waarvan de kunstenares Lucia Steinbach de leiding heeft. Zaterdagmorgen begonnen de voorbe reidende werkzaamheden. Het idee van Lucia Steinbach is zowel bij Rijnland als bij het college van B en W van Leiden in zeer goede aarde gevallen. Lucia: „We hebben bij Ars een enorm leuke tienerklas van on geveer 20 kinderen in de leeftijd van zo 13 tot 15 jaar. Maar er is ook een wachtlijst, jongens en meisjes die dolgraag zouden wil len meedoen aan het tekenen. Het is een beetje naar, dat wachten en ik zocht eigenlijk naar een uitweg. Ineens schoot me die schutting van Rijnland te binnen. Nu kunnen ook die kinderen van de wachtlijst mee doen. Op die schutting kan onze tekenende jeugd zich uitleven en we kregen daarvoor alle steun. Zaterdag zijn we begon nen met de voorbereidingen, maar komende vrijdagmiddag begint het eigenlijke werk, waaraan door 26 kinderen (20 van de klas en 6 van de wacht lijst) wordt deelgenomen." De Rijnlandse schutting gaat zijn eigen taal spreken. Op de 17 schuttingstukken wordt tot uiting gebracht waar het hoog heemraadschap zich zoal mee bezighoudt: met de zee, eb en vloed, de duinenrij, het water peil, laboratoriumwerk, verdam ping en regen, waterzuivering, de dijken en dergelijke toestan den, Dat komt allemaal op de schutting tot uitdrukking; 17 vakken van ongeveer 2,5 meter. De werktekeningen zijn al ge maakt, de kinderen gaan het nu uitvoeren. Hun creatief bezig- zijn is minstens goed voor twee jaar, wellicht voor drie jaar, als Rijnland de schutting kan laten opruimen. De klus van Lucia c.s. zal twee vrijdagmiddagen in beslag nemen. Een scène uit de film „Rembrandt" van Jos Stelling. (Van een onzer verslaggevers) LEIDEN Vrijdagavond, zaterdag tot midder nacht en zondagmiddag is Jos Stelling -SP- Filmprodukties b.v. uit Utrecht in de Lakenhal bezig geweest met opnamen voor de nieuwe Nederlandse speelfilm over onze grootste schil der, Rembrandt van Rhijn. Op een haar na - maar bij films betekent dat altijd nog bijna ontelbare uren werken - is Rembrandt gevild. Komend voorjaar moet de film op het doek kunnen verschijnen. De Leidse Lakenhal was goed voor de laatste loodjes. Jos Stelling bracht al eerder uit „Mariken van Nieumeghen" (met veel succes) en „Elckerlijc" (met minder suc ces), maar Rembrandt belooft een „topper" te zullen worden, alle voortekenen wijzen in die richting. Erg goed dus. Alles gespeeld door amateurs, althans mensen die hun vrije tijd best overhebben voor een stuk expressie in hun leven. De Grote Pers van de Lakenhal baadde uren lang in het felle licht van de cameralampen; van 40.000 tot 50.000 Watt, en dat was eigenlijk nog te weinig. De lampen stonden gericht op 12 schildersezels van verschillende stijl en for maat. Daarachter zaten penseel hanterende fi guren, uitgedost in 17e- eeuwse kledij. De Grote Pers, die volkomen eigen Leidse zaal, was ingericht als Rembrandtesk atelier, waar een cameraman met een zwart lapje voor het linke roog, om het rechteroog te scherpen, als een piraat de zaak in de gaten hield. Het tafereel van een „schilderijenfabriek", in elk geval het atelier van kunsthandelaar Hendrik van Uylen- burgh, die een aantal jonge kunstschilders in dienst had die opdrachten uitvoerden, in Am sterdam. Hendrik introduceerde Rembrandt, die toen nog in Leiden woonde maar toch al een paar werken aan de man had gebracht, in die fameuze stad. In het atelier van Van Uylenburgh leerde de nog jonge Rembrandt zijn eerste vrouw Saskia kennen, de nicht van Hendrik. Dat is zo'n beetje waarom het in de Lakenhal draaide; een vrij korte scène die ontstellend veel tijd in beslag nam, maar, nogmaals, dat is normaal bij het filmen. Het was het laatste grote weekeinde, de film is bijna klaar. Het meeste werd in Utrecht gedraaid, maar er waren ook opnamen uit Leimuiden, rond de trekschuit vanuit Leiden naar Amsterdam. Jos Stelling, die het scenario schreef, de regie heeft zowel als de produktie, vindt de Lakenhal een „verschrikkelijk mooie ruimte om in te filmen", „maar we hebben ook ontzettend veel mede werking gehad van de Lakenhal bij onze eerde re opnamen, met rekwisieten en dergelijke dirfgen. Daarom al was het vanzelfsprekend, dat we hier zouden gaan filmen". Filmen over Rembrandt is een vrijetijdsbeste ding voor velen die aan de film meedoen. „Kun je nagaan: we hadden de hele vrijdag willen draaien, maar de cameraman kon geen vrije dag meer krijgen. We hebben gelegenheid tot perfectioneren. Doen we er wat langer over, dan maakt dat niets uit. Daar kan men met een professionele produktie niet aan beginnen, natuurlijk. Deze film wordt zeker beter dan Mariken van Nieumeghen en Elckerlijc die we al achter de rug hebben". LEIDEN „Tre Voci", een ensemble van drie spelers uit het Utrechts Symphonie Orkest, die ook graag het kamermuziekreper toire ten gehore brengen; hoboïst Ge van Koten, fagottiste Hanna van Koten en Herman Braune met zijn klarinet presenteerde zich daarom gisteren in het Groene Kerkje in Oegstgeest. Zij brachten een programma met uiteenlopende werk. Een sterk punt van dit ensemble is dat het werken op het repertoire heeft van de Barok tot heden; geen verzandenin kleine specialisme, maar een brede oriëntatie. Het élan van „Tre Voci" wordt wel duidelijk onder streept door een onderscheidin, uitgereikt door de John Wagenaar Stichting voor hun uitvoering van het Trio Opus 50 van de Nederlander Rudolf Koumans voor de radio Hun weergave van het Divertimento nr. 3, KV 229 van W. A. Mozart, kenmerkte zich door kernachtige aanpak en voortvarend tempo. Het dansende karakter van het Menuetto werd levendig uitgedrukt. Nog sterker kwamen deze pittige trekjes van het gezelschap naar voren in de Suite (d'aprés Corrette) van Darius Milhaud. In dit vrolijke, onbekommerde werkje komen achtereenvolgens een „plechtige" entrée, een roffelende tamboerijn en een liefelijke sérénade aan de orde, afgerond met menuetjes en de koekoek heeft het laatste woord. Geestige muziek, waarmee „Tre Voci" spiritueel voor de dag kwam. Technisch lijkt het trio zeer goed onderlegd, hun interpretatie pittig. De goede akooustiek in het Groene Kerkje werkt bijzonder goed mee. Na Two Peaces van Gordon Percival Septimus Jacob, een aardig hoewel niet veelzeggend werkje van deze hedendaagse compinist, tot slot een memorabele vertolking van. het Trio in C grote terts, Opus 87 van L. van Beethoven; een compositie die alle drie de „stemmen" even indringend werk laat verrichten. PAULA KONING LEIDEN Het Residentie Or kest is eindelijk weer in veilige haven. Onder leiding van de nieuwe vaste dirigent, Ferdi nand Leitner is er gelegenheid voor dit orkest, dat de laatste jaren veel veranderingen heeft moeten door maken, op het ou de niveau te komen. De vaste hand van de vaderlijke Ferdi nand is hard nodig om dit klaar te spelen, want vooral bij de strijkers mag wel wat het ge luid geschaafd worden, de toon is nu soms wat schril Zaterdagavond stond Leitner voor het eerst op het poduim van de Stadsgehoorzaal in zijn nieuwe functie. Als gastdirigent maakten we hem al meer mee. Een prachtige opening maakte het orkest met het Concerto Grosso, opus 3, van Pieter Hel- lendaal, een landgenoot die in de achttiende eeuw aan het En gelse hof furore maakte. Solist aan het clavecimbel was...Ferdi- nand Leitner, hiermee dus niet alleen ondubbelzinnig de leiding nemend, maar ook zich gewoon opstellend temidden van de an deren; de primus inter pares. Dit tweede Concerto Grosso uit een reeks van zes, kwam flu weelzacht over in prachtig afge ronde klanken. De strijkers had den hier gelegenheid zich van hun beste kant te tonen. Een prima aanloop naar het mees terwerk van de avond: Beetho ven's enige en onvergelijkelijke concert voor viool en orkest met als solist Herman Krebbers. Op vallend was de onopgesmukt, frisse aanpak van de dirigent bij dit concert, dat alle aanlei ding geeft tot uitwassen. Hier door bleef het werk in alle delen helder, en won het aan emotio nele doorleving. De tempi wer den tamelijk langzaam geno men, maar in het geheel van Leitner's conceptie overtuigend. Krebbers was onovertroffen vanaf de eerste cadens, waarin hij pas goed op streek kwam. Orkest en solist voelden elkaar goed aan, dank zij de' coordine- rende meesterhand van Leitner. Na de pauze werd een pleidooi gehouden voor de zevende sym fonie van Dvorak, iets wat zeker niet vergeefs zal zijn gebeurd in de oren van de liefhebbers van deze componist, die niet vaak dit werkop het podium te horen krijgen. PAULA KONING Porgy Franssen paar. Leiden De toneelgroep Thea ter komt vanavond naar de Leidse Schouwburg met de ko medie „Moeder, ik ga trouwen". De voorstelling begint om kwart over acht. De toegangsprijzen zijn 12,50 en 7,50, 6,25 voor CJP-houders en 65-plus- sers en 11,50 en 6,75 voor inschrijvers van K O. .Moeder ik ga trouwen" is een Hf komedie waarbij men kan la chen vooral glimlachen, waarbij men ontroerd kan worden, en waarbij men opeens recht over eind zit van de schrik om een van de grappen van de 19-jarige Harold, die met de mededeling en Elise Hoomans, een wat curieus thuis komt dat hij met een 79-ja- rige dame wil trouwen. Leiden Zaterdagavond was het een beetje spannend in de Leidse Schouwburg. De eerste Mickery-circuit-voorstelling in dat meer voor een ander soort toneel ontworpen ge bouw: The Gay Sweatshop met .Mister X". Achteraf wa ren de vier spelers geheel niet ontevreden over het contact met het publiek. En inder daad hun eenvoudig geensce- neerd stuk kwam goed over. De enige hulpmiddelen die de Gay Sweatshop gebruikte, wa ren vier stoelen, een schildere zel waarop zes borden met de titel van de gespeelde scène en een paar attributen. Op die manier gaven ze een soort vor mingstoneel-voorstelling voor al bedoeld voor de homose- xueel, maar toch ook wel voor de hetero's onder ons. In het kort de strekking: een homosexueel (en natuurlijk ei genlijk ook een hetero) moet opkomen voor zijn eigen sexe en zich bewust zijn van zijn eigen specifieke identiteit Dus geen afspiegeling van de we reld der hetero's, geen verbor gen gedoe, niet de grote homo- sexuele kunstenaars gebrui ken om de eigen geaardheid te verdedigen. Op die manier Hoewel de boodschap duide lijk en zonder franje werd overgebracht aan de hand van enige voorvallen uit het leven van een homosexuele jongen, die lange tijd onder de naam Mister X door het leven gaat („niemand" dus), sloeg de voorstelling bij het Leidse pu bliek enigszins de plank mis. Dat had die eerste fase in de homosexuele emancipatie al achter de rug. Het was mis schien meer geïnteresseerd in de sociale reacties en gedra gingen, die soms op zeer sub- Maar voor een doelbewust uit gezocht publiek is een voor stelling als Mister X, ook door zijn simpele zeggingskracht, zeker nuttig. Te meer als we de bescheiden ideologie van The Gay Sweatshop in aan merking nemen: „we pretende ren niet de houding van men sen te veranderen, maar ho pen vragen op te werpen". Aan die bescheidenheid moe ten sommige vormingstoneel groepen maar eens een voor beeld nemen. Paul van der Plank Een overzicht van een van de ringen waarbinnen de dieren werden gekeurd LEIDEN „Deutschland über alles", was het gisteren bij de testmatch (schoonheidswed strijd) van oosterse windhonden in de Groe- noordhallen, waarbij maar liefst vijf van de zeven hoofdprijzen naar onze oosterburen ver dwenen. De Vereniging voor Oosterse wind honden, die de wedstrijd organiseerde was redelijk tevreden met het aantal bezoekers, dat zo rond de 500 geschommeld moet hebben. De hoofdprijzen werden als volgt verdeeld: Sloughi's: winnaar Batash Schuru-Esch- Schams, eigenaar Klaus Geiser (Duitsland); winnares Bayda Schuru-Esch-Schams, eigenaar Eckhard Schnitt (Duitsland). Saluki's: winnaar Ypsilon van Klein Vossenburg, eigenaar C. Hendriks (Nederland); winnares Samoems- Schai-N-Sin, eigenares mevrouw De Bruyne (Nederland). Afghanen: winnaar Ophir van Katwiga, eige naar Rödde, Schwarm; winnares Ajanti von Katwiga, eigenaar Rödde, Schwarm (Duits land). Algeheel eindoverwinnaar werd Ophir von Katwiga, een Afghaan hetgeen niet zo verwonderlijk is aangezien twee-derde van het veld uit Afghanen bestond. LEIDEN Het wijkcomité Vreewijk heeft vrij veel posi tieve reacties gehad op de on langs gehouden enquête in de wijk die de parkeeroverlast tot onderwerp had. Ongeveer 34 procent van de formulieren keerden bij het comité terug. Toch vindt het comité dat per centage te gering om al voorba rige conclusies aan de uitslag te gaan verbinden en daarom zal er een „tweede ronde" wor-N den gehouden om dat percenta ge te verhogen. De Vreewijk omvat het gebied tussen Witte Singel, Rijn- en Schiekade en Jan van Goyenka- de. Het comité signaleert in de wijk parkeeroverlast, te hard rijdende auto's, sluipverkeer en in het enquêteformulier de aan- vrachtverkeer. Gevreesd werdt leg van parkeerhavens, drem- dat die problemen zullen verer- pels, maximumsnelheid, beveili- geren wanneer de universiteit ging van oversteekplaatsen,snel- aan de Witte Singel gaat bou- heidbeperkende maatregelen en wen. Als suggest:' ter vermin- omleiding van zwaar vrachtver- dering van de overlast worden keer genoemd. Expositie voorloper Taptade (Van een onzer verslaggevers) LEIDEN Loco-burgemeester Van Aken opende afgelopen zaterdagmorgen in het Waaggebouw te Leiden met twee ferme slagen op een trommel de bloemententoonstelling „Taptade in Bloemen", één en ander in het kader van de Taptade Mu- ziekshow, die op 6 november in de Groenoordhal- len wordt gehouden. Na de drumsolo van de heer Van Aken opende zich het tweede paar deuren (nadat het publiek in het voorportaal al een indruk van „wat komen ging" had kunnen krijgen door enkele fraaie bloemstukken alhier) en werd het publiek vergast op de vrolijke fanfaregelui den van de drumband Kunst en Genoegen en een schitterende bloemenweelde in de zojuist ontlo ken ruimte. Van te voren had wethouder Van Aken de door VW-Leiden, Fourty Four Degrees (majoretten peloton en pompoen girls) en Flora Rijnsburg georganiseerde bloemententoonstelling een voort zetting van een oude traditie genoemd en stak hij de loftrompet over het vrijwilligerswerk dat aan de uitvoering van het geheel ten grondslag had gelegen. Hij betreurde de afwezigheid van de bloemschikkers, die omdat ze tot half vier de nacht tevoren waren beziggeweest er niet bij konden zijn, aldus de heer Van Aken. De wethou der benadrukte tenslotte nog de goede en hopelijk blijvende samenwerking tussen Leiden en Rijns burg die in dit geval had plaatsgevonden. De tentoonstelling zelf is inderdaad een leuke hutspot van muziekinstrumenten en bloemen ge worden, koperen blaasinstrumenten en trommels met leuk daaromheen de bijzonder kunstzinnige bloemfonteinen van de bloemschikkers. Wat brom- fietswielen en de schilderijenlijsten met muziek te maken hebben lijkt vooralsnog onduidelijk maar een leuk gezicht was het wel. De bloemenweelde is nog te aanschouwen op de volgende dagen en tijden: Vanavond van 19.00- 22.00 uur; dinsdag 2 en woensdag 3 november van 11.00-17.00 uur en van 19.00 uur tot 22.00 uur; donderdag 4 november van 11.00-22.00 uur; vrijdag 5 november van 11.00-17.00 uur en van 19.00-22.00 uur; zaterdag 6 november van 10.00-14.00 uur. Toegang één gulden. Op de tentoonstelling zijn kaarten verkrijgbaar voor de muziekshow van 6 De klas van Lucia Steinbach aan het werk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 3