VPRO ZOEKT NOG STEEDS EEN MENEER BEELD SPRAAK TELEVISIE VANAVOND EHSEEnDHBI TELEVISIE DINSDAG RADIO VANAVOND Rumoerige bruiloft in vrolijke film hou het scherm in het qoiT) RADIO DINSDAG TERUGBLIK PAGINA 2 LEIDSE COURANT' MAANDAG 1 NOVEMBER 1976 door Ton Oliemuuer De VPRO-nieuwe stijl na het wippen van de vergrijsde leiding en de machts overname in '68 begon met een vergis sing. Als zodanig bestaat de Vrijzinnig- Protestante Radio Omroep niet meer en staan er derhalve nog steeds vier letters vakant voor een duiding, de eerste letter zelfs voor twee, nl. voor vergissing en vormloosheid. De eerste leidde merk waardig genoeg en volgens de nog on voldoende verkende wetten van de ver vreemding tot een enorme uitgroei van de TROS. De tweede al even onver wacht tot drie Nipkow-schijven op een rij naast heilloze Hachée. Dit laatste vooral als gevolg van het loslaten van het protestantse beginsel, hoezeer ook vrijzinnig verpakt in veertig omroepja- ren onder ds. Spelberg. Waarmee we maar willen zeggen, dat er een heel ander dan het nu verschenen VPRO-boek uitgegeven had kunnen worden bij de Amster damse uitgeverij Contact, nu de VPRO sinds 1926 aan de halve eeuw toe is. Een verzamel- boek vol tastende artikelen met als samenstel lers Ad Kooyman en Max van Rooy, met als titel „De potentie van een dwerg", met als ondertitel „Van Spelberg tot Servet" en bevat tend zeer zinnige bijdragen van een tiental auteurs en van een even groot aantal scriben ten reeksen woorden zonder waarde. In die zin dekken de karakteristieken van boek en VPRO elkaar volkomen. De VPRO heeft als omroep schitterende dingen laten zien en laten horen, omdat zij talent wist te vinden en te binden, maar omdat er nog steeds geen sterke man in die gelederen, ofwel om met sectiehoofd Jan Blokker te spreken een meneer, is aangetroffen noch aangesteld, blijft het tasten naar de lijn, die niet een deel maar alles naar kwaliteit tilt De huidige sectiehoofden bij de VPRO maken dezelfde denkfout als Fred Hachée c.s. als deze bewe ren, dat zij op studentenavonden worden ge vraagd en dat daar volop om hen gelachen wordt, terwijl toch de eerste de beste student een foet die zich blijft verbazen over bepaalde volwassenen, omdat hij zichzelf daaraan afmeet openhartig is met zijn bekentenis: „Wij lachen niet om de humor van Harry, maar om het verschijnsel dat zulk een potente vent humbug als humor durft verko pen en daar blijkbaar zelf het meest in ge looft". Door naast talent ook ongepolijste figuren tot de ether toe te laten beging de VPRO de vergissing die tot vormloosheid leidde en in zekere zin ook tot normloosheid. Daarover straks meer, want er is ook nog sprake van een heel andere vergissing, zeg maar misreke ning. Toen de TROS enige jaren terug zich begon te manifesteren als een massabeweging met massaconsumptie for the millions, prees de VPRO zich handenwrijvend gelukkig met het feit, dat zij op dezelfde uitzendavond tegenover deze omroep kwam te staan. Nu zal kwaliteit blijken, zei men overmoedig in nog altijd de Spelberg-villa aan de 's-Gravelandse- weg. En al stelde Jan Blokker dan, dat op 100.000 VPRO-leden na de miljoenen kijkers niet geïnteresseerd zijn in geestesmerk en mentaliteit, maar in goede programma's, aan gezwengeld door een meneer die zijn vak verstaat, een. team kan leiden en intelligent en besluitvaardig is, men moest het toen toch meemaken, dat de VPRO op grond van haar programma's in die dagen onder de 100.000 zakte en de TROS alsmaar won, niet omdat de TROS zo goed was, maar omdat de VPRO meende, dat vrijzinnigheid als dekmantel kon fungeren voor het met de botte bijl inhakken op taboes, alsof er voor de slechting daarvan geen geslepener instrumentarium zou bestaan. Men overtrad de tolerantiegrens van de ge middelde kijker. Nog erger ontwikkelde de VPRO zich tot een alternatieve TROS door in Servet-zonder-geestesmerk een antipode te plaatsen tegenover de al even foezelige Vader Abraham-zonder-mentaliteit Waartoe dit alles leidde vinden we in dit jubileumboek beschreven door Anne H. Mul der, neerlandica te Leiden en trouw discipel van de VPRO, al werkt zij tegenwoordig ook voor de VARA. Anne H. Mulder: „Wat naakt schuttingwoor den en uitwerpselen betreft: ik kom uit een familie van louter medici en dan reageer je vrij nuchter op naakt Uitwerpselen bepaal de mensen kunnen daar enorm plezier om hebben, waarschijnlijk een frustratie uit de anale fase. En schuttingwoorden wie mo derne letterkunde heeft gedoceerd is wel door de wol geverfd. Wat de radio betreft waar ik van schrok was in het vrouwenprogramma Permanent Wave een uitzending over men struatie. Zeldzaam ordinair geklets en wrat veel erger was uiterst onbenullig". De argeloze lezer zal uit deze tekst afleiden, dat hij uit een doktersfamilie moet komen, mitsgaders Nederlands moet hebben gedo ceerd om opgewassen te zijn tegen de uit werpselen van de VPRO. Wie zulke hoge eisen aan zijn kijkers stelt zendt uitsluitend voor de elite van hoog-ontwikkelden en kan niet volhouden voor miljoenen kijkers te werken, tenzij hij iedere kijk mist op de huidige stand van onderwijs. Terloops haalt zij ook nog aan „De vuile viezerikken van de VPRO", waarmee zij ver wijst naar een eerder door deze omroep uitge geven boek, dat brieven bevat van geschokte kijkers, inderdaad veelal uitingen van men taal en/of psychisch zwak geconstrueerde fi guren. De VPRO maakte zich zelfs vrolijk over deze brieven, zoals in de middeleeuwen geesteszieken tot vermaak dienden en blijk baar nu nog op de lachlust van de VPRO werken. Ds. Glashouwer van de Ev. Omroep, die men hier en daar ook wel hoort aange sproken als dominee Glasbijbel, zou voor dit verschijnsel wel een toepasselijke tekst tot zijn beschikking hebben: „Wat ge de minsten der Mijnen hebt aangedaanWie een zend machtiging krijgt mag worden verondersteld enigszins omzichtig om te springen met ande- Daar rept Jan Blokker niet over in zijn artikel. Als rechtgeaard zoon van een vrijzin nig protestant met veel respect voor zijn vader (daar kan Jan Wolkers nog wat van leren) toont hij in een behoorlijk relativerend artikel aan, dat de vrijzinnigheid van de VPRO tot op zekere hoogte is terug te voeren tot de 17e eeuwse vrije koopmansgeest, van een sociale bovenlaag in elk geval. Voor een beetje protestant met een fnuikende minach ting voor de middeleeuwen begint de vader landse geschiedenis eerst bij de geuzen, die hun gruwelen althans nog rechtvaardigden door zich te beroepen op de vrijheid als een ethisch ideaal. Jan Blokker gaat zelfs daaraan voorbij en laat de historie beginnen bij de kooplieden die als vroegkapitalisten zich voor hun vrijheidsgevoelens beriepen op hun han del en daarbij en passant hun wandel aan controle wensten te onttrekken. In hun ogen is de vrijheid niet een goed dat men de ander gunt, maar dat men zichzelf toeëigent Wie in het artikel van Jan Blokker vrijheid telkens leest als zendtijd krijgt een vrij gaaf beeld van het geestesmerk van de huidige VPRO. Vaststellen waar iemand staat houdt in het algemeen en zeker niet op deze plaats verket tering in. De hemel, de minister van CRM en de wervende schermteksten van Jan Blokker mogen verhoeden, dat de VPRO voortijdig ter ziele gaat, en daar ziet het blijkens de jongste cijfers niet naar uit, want aan diezelfde vrij heid, die als visuele vormloosheid vaak zicht baar werd op het VPRO-scherm, danken we voortreffelijke werkstukken. Daar moest ruimte en kader voor geschapen worden, die elders in Hilversum niet te vinden was. Geta lenteerde vogels van diverse pluimage vliegen en vlogen bij de VPRO in en uit en die vliegende vogels brachten gave staaltjes film en ander opwekkend kijkwerk in. De VPRO werd een arbeidsveld voor de avant-garde en per definitie zijn wegenzoekers opruimers van obstakels, wie het tasten in de naaste toe komst niet altijd als mistasten mag worden aangewreven. Maar ook de VPRO kent zijn beperkingen. Men ziet de heren zelden of nooit in de studio bezig. Geen wonder, zij hebben hoegenaamd geen regisseur in huis die weet te werken met de gecomprimeerde werkelijkheid van een tv-spel. Boekdelen spreekt in dit verband, dat studio-assistente Ellen Jens zonder daartoe de bevoegdheid te bezitten en bij afwezigheid van enige autoriteit zelf ingreep in Servet-pro- dukties en al te forse vrijpostigheden indam de. Wat wil je, de VPRO zat en zit nog steeds zonder een meneer in de stucjio, met hoeveel aandrang dezelfde Jan Blokker ook altijd op de noodzaak daarvan gewezen heeft De VPRO heeft het vooral moeten hebben van de cinema verité, de camera stylo, het Franse filmbegrip dat staat voor het richten van de camera op alles in de omgeving van het gezochte onderwerp. Een filmer kreeg op dracht een uur zendtijd te vullen. Was een boer niet langer van stof dan vijf minuten, dan kreeg je er tien minuten weiland bij cadeau, mitsgaders de sloten die hoognodig aan een schouw toe waren. Inderdaad, een hele verademing die weidelijke stilte na de drukte van zeg Pepper, maar op een dergelijk toevallig effect kan geen programmering wor den uitgezet Zo werden heel wat Gaten (lees zendtijd) van Nederland gevuld en het geviel dan ook, dat de camera ook open bleef staan op personen in netelige situaties. Betrapt men iemand ongewild in een onbewaakt en pijnlijk ogenblik, dan sluit men de ogen, zo niet de camera van de VPRO en zijn sacrosancte bedienaar, die immers namens de avant-garde opereert Avant-garde is nodig om heilloze stilstand te voorkomen. Volgens een woord van Godfried Bomans moet een man, die de beginselen van de avant-garde is toegedaan, weten hoever hij te ver kan gaan. Daar is een meneer voor nodig, een mensenkenner vooral. NEDERLAND I Teleac 18.15 Oe eerste levensjaren van het kind, slot NOS 18.45 De Bereboot 18.55 Journaal TROS 19.05 Mijn pantervriendje Shokee 19.55 Alles of niets (afl. 28) 20.45 Lovers and other strangers, speelfilm (1969) NOS 21.35 Journaal TROS 21.50 Lovers and other strangers (vervolg) 22.45 Cees Buddlngh', auteur 23.30 Symbiose NOS 23.34 Journaal NEDERLAND II 17.55 Journaal 18.00 De schrijver van Beltrafflo, TV-spel 18.50 Uurtje voor verliefden 19.35 Paolo Bortoluzzl, ballet 20.00 Journaal 20.15 Monitor 21.00 Cyrano de Bergerac, deel 1 TV-spel 22.40 Journaal 23.00 Allerheiligen DUITSLAND II 19.00 Journaal 19.15 De heilige buren 19.30 De negen, afl. 18 20.15 Proces Medusa, TV-fllm 21.45 Operaschlagers 22.35 Journaal NOS 18.45 Informatie voor Surinaamse Nederlanders 18.55 Journaal VARA 19.05 The Addams Family, TV-se- rle 19.30 Harry zoekt werk (In het leger) NOS 20.00 Journaal VARA 20.25 Beryls lot, TV-serle (afl. 10) 21.15 Koning Klant 21.40 Volgende patiënt, TV-serle 22.05 Achter het Nieuws 22.55 Socutera NOS 23.05 Journaal BELGIE NEDERLANDS 18.00 De avonturen van Peter Se- lie 18.05 Klein, klein kleutertje 18.20 Hond op de vlucht 18.45 Open school 19.15 Sporttrlbune 19.45 Journaal 20.15 Micro-Macro, quiz 20.45 De val der adelaars, TV-se rle (afl. 3) 21.35 Wikken en wegen 22.10 Journaal 22.20 Open school NEDERLAND I NOS/NOT 10.45 Schooltelevisie 14.00 Schooltelevisie DUITSLAND I 13.00 Journaal 16.15 Journaal 16.20 Jack Anderson, documental- re 17.05 Het onverzadigbare bijtje, tekenfilm 17.20 De dolfijn 17.55 Journaal 10.00 Journaal 10.05 Draaischijf 10.20 Eduard Mörike, documentai re 11.05 Hoe later op de avond 12.05 Monitor 12.50 Persoverzicht DUITSLAND II 16.30 Mozaïek 17.00 Journaal 17.10 7 Fragen und 1 Regen- schlrm 17.40 Draaischijf HILVERSUM I 18.00 De Trekvogels, lichte zang. P.P.: 18.19 Uitzending van de Rooms Kath olieke Partij Nederland. EO: 18.30 Nws. 18.41 (S) De grote opdracht, religieus programma. 19.00 (S) Ronduit: muzi kaal en informatief programma voor de jeugd. 19.40 (S) De bijbel open: bijbel studie. 20.00 (S) Mijn schild en de betrouwen. Religieus programma. NOS: 21.30 (S) Openbaar kunstbezit. 21.40 Voor blinden en slechtzienden. 21.55 (S) Tambu, informatie en verzoekplaten voor Antillianen in Nederland. 22.25 Bond zonder naam. 22.30 Nws. NCRV: 22.40 (S) Hier en nu. VERONICA: 22.55 (S) 3600 seconden muziek en informa tie. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II brlek. 18.40 Muziek in vrije tijd: (S) koorzang en blaasmuziek. (19.10 Agen da.) 19.45 Met uw instemming (S). lied van de week.20.00 Nws. 20.05 (S) Royal Philharmonic Orchestra: klassieke mu-. ziek. 20.57 (S) Klassieke pianomuziek. 21.35 (S) Literama. 22.16 (S) Auto's, hoorspel. NOS: 23.00 (S) Met het oog op morgen. (23.05 Aktualiteitenover- zicht radio-tv. 23.20 Den Haag vandaag. 23.52 Even ontspannen voor het slapen gaan.) 23.55—24.00 Nws. !IH'id:UHlll« NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) NOS-maal. AVRO: 19.02 Let's twist again. 20.02 Radiojournaal. 20.05 (S) Superclean Dreammachine. 21.02 (S) De Negen-uur-jazz-show. 22.02 Radio journaal. 22.05 (S) Blues, ballads en beat. 23.02 (S) Candlelightshow. (0.02 Radiojournaal.) NCRV: 1.027.00 (S) Nachtexpres. HILVERSUM.! AVRO 7.00 Nws. 7.02 (S) AVRO-klok. (7.30 Nws. 7.41 Radiojournaal). 8.30 Nws. 8.36 Gymnastiek voor de huis vrouw. 8.45 De Groenteman. 8.50 Mor genwijding. NOS 9.00 Spiegel papegaal. 10.10 Arbeidsvitaminen. (10.30 Nws. 10.33 Radiojournaal). 11.30 (S) Kritiek op kritiek. 12.26 Mededelin- ?en voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 2.41 Radiojournaal. 13.00 Knipperlicht. 13.25 Beursberichten. 13.30 'n Middagje AVRO. (15.39 Nws. 16.33 Radiojournaal) 17.00 Voor ons gemaakt (door ons gekraakt). OVERHEIDSVOORLICHTING. 17.20 Ontwikkelingshulp aan de Neder landse Antillen. AVRO 17.30 Nws. 17.32 Radiojournaal. 17.50 Toppers van toen. HILVERSUM II KRO 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas tiek. 7.20 Het levende woord. 7.25 Badi- nerie. 7.54 Overweging. 8.00 Nws. 8.11 Echo. 8.30 Aubade. 9.00 De letter M. (9.35 Waterstanden). 10.30 Schoolradio. (11.00 Nws) 11.30 Ouder worden we allemaal. 12.00 Vijf tellen na nu. OVER HEIDSVOORLICHTING. 12.49 Uitzen ding voor de landbouw. KRO 13.00 Nws. 13.11 Echo. 13.40 Een mens als jij, gesprek. 14.00 Schoolradio. 15.00 In de wachtkamer. 16.00 Nws. 16.03 Fons Disch ontvangt op zijn spreekuur. NOS 17.00 Het zal mijn tijd wel uitduren. 17.20 (S) Eurolight. 17.55 Mededelm- HILVERSUM III leder heel uur Nieuws VARA 7.02 (S) Gesodemeurders. (Van 7.00 tot 8.00 Aktualiteiten via Dingenvan de dag). 9,03 (S) Pep op drie. 11.03 (S) Drie draait op verzoek aan mensen uit de sportwereld, (van 12.0014.00 Aktuali teiten via Dingen van de dag). 12.03 (S) VARA's zoekplaatje. 14.03 (S) Spits- beeld. 16.03 (S) LP-Top-20 en de Tip- LP. (Van 17.00-18.00 Actualiteiten via Dingen van de dag). 17.03 (S) Alfred Lagarde. TROS 7.00 Nws. 7.02 (S) Capriccio. 9.00 Nws. 9.02 Aktua-klankbeeld. 9.30 (S) Van heinde en verre. 10.00 (S) Opus tien tot tyraalf. 12.00 (S) Intermezzo. 13.00 (S) De meest verkochte klassieke tien. 13.30 (S) Koren en korpsen. 14.00 Nws. 14.02 (S) Om het boek. 14.30 (S) Guitariteiten. 15.00 (S) Belcantorium. De TROS zendt vanavond de speelfilm „Lovers and other strangers" uit, een Amerikaan se komedie onder regie van Cy Howard. Susan en Kike zijn bezig met de voorbereiding van hun huwelijk. Tijdens de recep tie komen zo veel problemen aan de oppervlakte, dat het ei genlijke huwelijk vrijwel onop gemerkt voorbij gaat Iedereen heeft zo zijn problemen en wei nig fraaie neigingen en als de dag zich ten einde spoed, is bijna geen probleem opgelost Ned. 1,20.45 uur. Buddingh' Vorig seizoen zond de TROS een aflevering uit van de Belgi sche serie „De vijfde wind streek". Die was gewijd aan Ge rard Reve. Vanavond opnieuw een aflevering uit deze serie, nu over de dichter/schrijver Cees Buddingh'. De man publiceerde onder meer humoristisch werk in „Gorgelrijmen". Uit een late re, minder humoristische perio de stammen werken als „Deze, kant boven" en „Wil het bezoek afscheid nemen". Buddingh' schreef twee romans, „De avon turen van Bazip Zeehok" en „Misbruik wordt gestraft", zon der veel succes. Ned. 1,22.45 uur. Harry Harry zoekt opnieuw werk, deze keer in het leger. Wat zijn de mogelijkheden voor jongens als De NOS had gisteravond van de BBC een speciaal synchronisa tieapparaat gehuurd om ons in staat te stellen een tot in alle technische onderdelen verzorg de gecombineerde radio- en tele visie-uitzending te volgen. Aan gezien het ging om een op 16 oktober j.L in het Amsterdamse Concertgebouw gegeven uitvoe ring van het „Requiem" van Verdi door het Concergebou- workest, het Groot Omroepor kest en het Nederlands Vocaal Ensemble o.l.v. Ricardo Muti, zaten wij dus ineens met een apparaat van een paar honderd musici, zangeressen en zangers in huis. Het was even een kwest ie van goed instellen en verant woord aan de knoppen draaien, maar toen was de suggestie van „er zelf bij te zijn" dan ook vrijwel volkomen. Voor het (schitterende) muzikale geweld een aanvang nam, kon den wij in „Frontaal" getuige zijn van een discussie over de stelling „De bouw van meer su perstores in Nederland moet worden tegengegaan". Het werd een vrij kleurloos debat, dat kennelijk ook op de jury weinig indruk maakte, de stemver- schuiving was althans bijzonder gering. Vóór de uitzending stem den er 34 voor en 14 tegen de stelling, bij 2 onthoudingen, er na was die uitslag 34 vóór en 16 tegen. Tel uit je winst, mag men in dit verband meer dan ooit zeggen. Het is waar dat zo'n zaterdagse tv-avond van de VARA ook voor een goed deel van het bui tenland gekocht werk bestaat, maar het moet tevens gezegd worden, dat het dan wel gaat om een hoogstaand inkoop-be- leid. De Tommy Cooper-show is natuurlijk een lust voor oog, oor en hart. Zo'n rare danser en zo'n ontwapenende komiek zie je ook maar zelden. Maar ook een aflevering van de Franse Maigret-serie valt daar op zo'n zaterdagavond uiteraard best in. Zelfs voor de Siménon-fans, die al die boekjes wel zo wat uit hun hoofd kennen. Want zij zien het allemaal nou eens helemaal voor zich. En alles „op locatie". Als we aan de Cote d'Azur moe ten zijn en Maigret moet daar nog al eens heen wel, dan gaan we ook naar de Cote d'A zur. Groot Werk. Trouwens de VARA komt op dezelfde avond toch ook wel met eigen werk, dat er zijn mag. Ik bedoel: „Hoe bestaat 't'\ Een program maatje, dat steeds in aantrekke lijkheid toeneemt en waar men dus steeds meer naar gaat uit kijken. Adi Dijckmeester, Joop Brussee en Hans Emmering sla gen erin de „maatschappij-kri tiek" te beoefenen met een aan stekelijke lichtvoetigheid; soms (in onderdelen) iets te uitlegge- rig van toon, maar gelukkig nimmer drammerig. Ze hebben natuurlijk ook veel te danken aan de uitermate vrolijke inter venties van de acteur Bob de Lange. Zoals dié man bijvoor beeld een amateurgedichtje voordraagt. Verrukkelijk De avond stemde trouwens over de hele linie tot een ongewoon zonnige tevredenheid. Met de „publiekskeuze" bleek „Hier en Nu" weer middenin de roos te hebben geschoten. Deze keer mocht het dokter Van Rompu wezen, die verleden week de doping in de voetballerij op ta fel wierp. Het heeft wellicht ge legen aan het ongetwijfeld bre de kringen aansprekende onder werp, maar in ieder geval slaag de deze keer de „dialoog" tussen het in de studio aanwezige pu bliek voortreffelijk Zozeer zelfs, dat het de taak van Hans Sleeuwenhoek vrijwel geheel overnam Je maakt zoiets maar zelden mee. HEKMAN HOFHUIZEN Harry zoekt met Aart in het leger. Harry? Is dienst nemen wel een oplossing of zoeken de jongens alleen tijdelijk onderdak? Ned. U, 19.30 uur. Beryl Niets is helemaal zeker. Dat on- Staartjes werk; vanavond dervindt Beryl vanavond, wan neer zij Meg ontmoet, de zigeu nerin die haar toekomst kan voorspellen. Beryl gelooft daar niet zo in, maar vreemde toeval ligheden brengen haar aan het twijfelen. Ned. II, 20.35 uur. „Lovers and other strangers", met Sig Young en Anne Jackson.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 2