Bloemisterij onvoldoende op Loge temperaturen ingesteld" oude Buddy chipluidense tuinder gaat eigen Frasen en fratsen van Solal West Coast van Rosolino en écht en warmte produceren iemaal de 3 R. P. P. A. TEUNISSEN OP ALGEMENE VERGADERING: Utrechtse Cinemanifestatie start vanavond horen een voortreffelijk sfeer maker op de piano te zijn. Springlevende museumstukken Ted Easton blijft fors door draaien in zijn eigen New Or leans Jazzclub in- Schevenin- gen. Op 29 en 30 oktober heeft hij er Art Hodes te gast, eens pianist van Sidney Bechet en Wild Bill Davison en nu bijna ^en levend museumstuk ge worden. Hodes moet zo'n bee tje 72 jaar zijn inmiddels, maar leeftijd zegt niet altijd wat in de muziek. Ted Easton bewees al eerder dat ouwetjes nog best tot nieuwe hits kun nen worden opgepept (Nat Go- neila bijvoorbeeld). Op 5 no vember volgt een optreden van New Orleans-trompettist Wallace Davenport, 8 novem ber staat de Diksie Mesjien (Daan Wilthagens dixielandor- kest) in Scheveningen en op 12 èn 13 november is drummer Freddie Crump weer aanwe zig. Freddie Crump mag dan op zichzelf niet zo'n grote jon gen zijn, tijdens de Pierfestivi- teiten afgelopen zomer bewees hij in elk geval nog altijd als showman van de oude stempel z'n mannetje te staan. Crump, die drummer was in het orkest van Armstrong, had de sticks al een poosje in de watten gelegd, maar haalde ze weer te voorschijn om er even dold waas als vroeger mee rond te springen. Geef Crump de ruimte en hij speelt z'n ouder dom weg met roffels op stoe len en tafels. De bril van on dergetekende bewees deze zo mer bijvoorbeeld z'n kwaliteit door een subtiele solo-met-de- sticks van Crump op de bo venkant van het montuur te doorstaan. Bud en Buddy De door CNR samen met Ted Easton in het leven geroepen serie Giants of Jazz op het Riff-label lijkt het prima te doen. Er zijn zo'n vijftiental elpees uit van het Easton-or kest met de oude en minder oude gasten die hij in Sche veningen in de loop van de tijd heeft gepresenteerd, en dat is niet niks voor een beginnende serie. Je moet wel even goed luisteren voor je koopt, want afgezien van de technische kwaliteit die prima is, willen er nog wel eens wat slappe opnames tussen zitten. Op z'n slechtst is het wat mager en voorspelbaar cliché-matig, op z'n best zitten er ongecompli ceerde en frisse verrassingen tussen. Een van de „sterkeren" op het Riff-label met Ted Eas ton is ongetwijfeld de meer dan 60-jarige Buddy Tate, de tenor-saxofonist die het een recordtijd bij de Count Basie- band heeft uitgehouden. Er zijn twee langspelers met hem uit (Buddy Tate: A jazzmee- PAGINA 7 ondergedoken in het Ameri kaanse studiowerk, maar tre den sinds kort weer in het krijt in clubs en andere solo optredens. Ze leveren met de Nederlander Rob Pronk aan de piano, Isla Eckinger op bas en Todd Canedy op drums een ontspannen en blij brok jazz muziek, opgenomen tijdens een optreden met publiek in •de domicile-jazzclub m Mun- chen in 1975. De plaat heeft alle voordelen van zo'n live ontmoeting: Sfeer, enthousiast publiek, de spontaniteit en de daarbij behorende minieme oneffenheidjes. Een aantal na delen van opnamen zijn er echter niet Het kwintet speel de al zo'n week in die Domici- le-club, waardoor de musici goed op elkaar „ingewerkt" zijn en waardoor de zes num mers van de plaat behoorlijk strak zijn opgebouwd en de solisten snel „op peil" zijn zo dra ze alleen het woord heb ben. Het snel gespeelde So meone in love telt een prima solo van Rosolino en Rob Pronk die vooral in Duitsland als pianist/arrangeur z'n brood verdient is erg geïnspireerd bezig met Thelonious $lonk- achtige kattesprongen op de piano. In Jerome Kern's Yes terdays is het kwintet op z'n best een Jazz-Messengefs-be- gin, ook al door de Horace Silver-stijl van Pronk, en fijn solo-werk op trompet en trom bone. Als je het geheel onder één noemer moet brengen, zou „gemoderniseerde West Coast- stijl" waarschijnlijk het best passende jasje zijn. Een aardi ge hoes trouwens van Ulli Eichberger. Newport opnieuw Nog even een blik in de nabije toekomst en één ding springt er onmiddellijk uit'; Paul Ac- ket brengt op 5, 6 en 7 novem- berGeorge Wein's Jazz from Newport naar de Doelen in Rotterdam. Een paar namen: Sonny Rollins met kwintet. McCoy Tyner met idem dito, het Gil Evans Orchestra in de nacht van 5 op 6 november, Roberta Flack als jazz-buiten- beentje maar trekpleister op de zaterdag, Hans Duif er 's- nachts en op de zondag de Society van Roland Kirk. Me teen in de agenda schrijven dus. BERT JANSMA TERDAM „Op de ongekend lange de van zomerse weersomstandighe- net enorme droogte en hoge tempe en waren we niet voldoende inge- De gevolgen daarvan als verzil- gewasuitputting en stagnerende af- tbben hun sporen getrokken en zijn L lijk af te lezen uit de vergelijkende B en maandoverzichten van produk- m afzet". eeft de voorzitter van de vereniging ïederlandse bloemisterij", mr. P. P. ^^^unissen, in de gisteren te Rotterdam ^^den algemene vergadering van deze ^isatie gezegd. Plaats voor doorbere- g van kostenverhogingen is er bij zet via de veilingen niet, zodat van t jaar te behalen bedrijfsresultaten bloemisterij volgens mr. Teunissen te hoge verwachtingen mogen wor- Taifkoesterd. zi> droogteperiode zijn naar zijn me- j waook de kwetsbare facetten van de in •fvoon!ieninS voor de sierteelt nog iwoojfniddiJk naar voren gekomen. Te zoutconcentraties zijn funest voor trekkfe'w van cultures, j Qgjorzitter zei dat men op zijn reeds jaren geleden gegeven raad, zoetwaterre servoirs op de bedrijven aan te leggen, aanvankelijk wat achteloos had gerea geerd. De praktijk heeft nu echter toch wel uitgewezen dat men met voorzienin gen voor het opvangen van regenwater een relatief bescheiden uitgave doet om van een buffervoorraad gietwater van goede kwaliteit in moeilijk overbrugbare perioden te kunnen profiteren. Zo lang de zoetwaterkanalen Waddinxveen-Voor- burg en Maarssen-Bodegraven nog niet gegraven zijn en dat kan nog jaren duren zijn de kosten voor zo'n aanvul lende zelfvoorziening naar 's voorzitters mening nog steeds verantwoord. Dat in de afgelopen uitzonderlijke zomer veel van die bassins droog zijn komen te staan doet daarin zijns inziens niets af. Verdubbeling Sprekend over het energiebeleid voor de tuinbouw merkte mr. Teunissen op, dat het door het landbouwschap afgewezen voorstel inzake een verhoging van de aardgasprijs in vier jaar tijds tenslotte bijna tot een verdubbeling van het groot verbruikerstarief zou hebben geleid. Ge zien de teleurstellende rentabiliteitsont- wikkeling en de penibele inkomenssitua tie van vele bloementelers was het uit ondernemersoogpunt bezien onaanvaard baar, op het overheidsvoorstel in te gaan. In de bloemisterij is de rehtabiliteitsont- wikkeling ook nog veel slechter geweest dan in de voedingstuinbouw. Nu de overheid voor de tuinbouw een gasprijsverhoging voor een jaar heeft vastgesteld, waarmee het landbouw schap het ook niet eens is, hoopte de heer Teunissen dat tijdens de behande ling van de landbouwbegroting in de Tweede Kamer aanknopingspunten zul len worden gevonden voor hervatting van het gesprek tussen bedrijfsleven en overheid. De heer Teunissen pleitte verder voor verlichting van financiële lasten in de sociale en de fiscale sfeer. De mogelijkheden om te komen tot maat regelen ter besparing op het energiever bruik zijn naar zijn mening nog niet ten volle beproefd. De hiervoor beschikbare financiële middelen zullen niet te beperkt mogen worden gehouden. Wel is een sub sidieregeling van het ministerie van volkshuisvesting en ruimtelijke ordening uitgebreid tot energiebesparende appara tuur als rookgascondensors in het ketel huis van de kassen en meet- en regelap- paratuur in de kassen zelf, maar tegelijk is de financiële bijdrage ingekrompen van een derde tot ongeveer twee negende van de kosten. Huishoudboekje De heer Teunissen gewaagde van een stagnatie van de export naar onder meer West-Duitsland, doordat bloemen hun plaats in het huishoudboekje der consu menten ten dele aan andere zaken moe ten afstaan en doordat het aanbod uit landen buiten de EEG snel toeneemt. De vereniging wil haar reclame nu gaan richten op markten en bevolkingsgroe pen, waar die verdringing van de bloem in toenemende mate te verwachten is. Uit studies van het ministerie van land bouw en visserij en van het landbouw schap concludeerde de heer Teunissen, dat de Nederlandse bloemisterij op lange re termijn met een gematigder groei re kening moet houden dan ze gewend was. aan lf L|ENSDAG 27 OKTOBER 1976 LEIDSE COURANT tien uur op de donderdag avond. Reus Coltrane Nog een nieuw plan van het duo Van Schaik/Braaksma voor de AVRO-radio: Een se rie programma's over en rond de reus op de tenorzang John Coltrane. Interview met men sen die met hem gespeeld heb ben, die door hem beïnvloed zijn (en er zijn maar weinig tenoristen te noemen die dat niet zijn). Een zeer lofwaardig initiatief, want tenslotte is Col- tréne tijdens zijn leven en ook daarna nog, even invloedrijk geweest als die andere grote saxofonist, Charlie Parker. Blij met Rosolino Op het BASF MPS-label een plaat die je weer even lekker achterover in je stoel zet, „Conversation" (MPS 20- 227146, 21,—), een jazzclub ontmoeting tussen voorname lijk trombonist Frank Rosoli no en trompettist Conté Can- doli. Ze speelden als muzikale broekjes ooit samen in de big band van Stan Kenton (1952), waren de laatste jaren vooral pel won 0 JÊ -m L°1 1 Rien Poortvliet rlo Gi n "LUIDEN Op een glastuinbouw- B0|C van ongeveer één hectare opper- in Schipluiden bij Delft begint op mber een proef, waarbij de tuinder _rmte en het licht voor zijn kassen *^^at produceren. Het initiatief is uit- 1 van het gemeentelijk energiebe- an Schipluiden, dat dit „Total Ener- 'El-project vooral van belang acht lie tuinders die door extra-beiich- bijvoorbeeld om bij bloemen de jd te regelen) de kwaliteit van hun tten proberen te beïnvloeden, •n gasmotor gaat de tuinder een >r aandrijven, die de elektriciteit verlichting levert. Uit het koelwa- de uitlaatgassen van de draaiende or komt warmte vrij, die gebruikt voor de kasverwarming van dat ene Aan elektriciteit komt veel meer :baar dan dat de bedrijf nodig 'Dat overschot, voldoende voor nog drijven, gaat in het elektriciteitsnet, 'tor en de generator blijven eigen dom van het elektriciteitsbedrijf, de tuin der betaalt het gebruikelijke elektriciteit starief. Goedkoper Directeur W. A. Smit van het Schipluiden- se energiebedrijf meent dat met de TE-me- thode 80 procent van de brandstof (gas) in bruikbare energie wordt omgezet, ter wijl bij de krachtcentrales in ons land het rendement maar ongeveer 33 procent is. Tuinders die op grote schaal hun planten belichten betalen in Schipluiden een spe ciaal, beneden het normale liggende, tarief.' Directeur Smit vraagt zich af of dat, bij de normale wijze van stroomlevering, in de toekomst nog wel mogelijk zal zijn. Daarom wil hij nu graag bekijken of het met de TE-methode goedkoper kan. Op het ogenblik is die methode nog duur, vandaar dat ze nu nog als experiment wordt toegepast. Maar er zijn ook 'al bere keningen volgens welke se, dank zij de grotere energiebenutting, goedkoper kan zijn dan stroomlevering uit de centrale. Harde cijfers heeft de heer Smit nu nog Dl]belichting niet Hij hoopt dat in april of mei volgend jaar, aan het eind van het stookseizoen, conclusies kunnen worden getrokken. Dan zal ook bezien worden of de proef voor uitbreiding vatbaar is. Een werkgroep, waarin de Gasunie, het proefstation voor de glastuinbouw in Naaldwijk en het Instituut voor Machines, Arbeid en Gebouwen (IMAG) in Wagenin- gen vertegenwoordigd zijn, zal het onder zoek begeleiden. Op die manier, aldus de heer Smit, hoopt men tot een onpartijdig onderzoek te komen. In Zuid- en Noord-Holland hebben drie of vier tuinders al geheel particulier een TE-installatie aangeschaft Bij het Schi- pluidense energiebedrijf vraagt men zich echter af of toepassing van deze methode ten behoeve van de goede energiebenut- In de algemene vergadering van de vereni ging „De Nederlandse Bloemisterij", dins dag in Rotterdam gehouden, heeft voorzit ter mr. P. P. A. Teunissen melding ge maakt van het experiment. Hij noemde de kosten „vooralsnog erg hoog". Voor de tuinbouwbedrijven die bijbelichting toe passen kan het project echter wellicht van grote betekenis worden. Die bijbelichting als middel tot jcwaliteitsbeïnvloeding gaat een steeds grotere rol spelen. Proefnemingen met gebruikmaking zonne-energie komen volgens de voorzitter van „De Nederlandse Bloemisterij" ook meer en meer in de belangstelling te staan, maar voor grootverbruikers lijkt een ren dabele toepassingsmogelijkheid daarvan nog veraf. Illustrator Rien Poortvliet heeft het Gouden Unieboek gekregen van uitgeverij Unieboek vanwe ge het feit dat binnen een jaar van zijn boek „Te hooi en te gras" 100.000 exemplaren zijn verkocht In totaal zijn in Ne derland al ruim 33.000 „Poort- vliets" verkocht en verscheidene tienduizenden in het buitenland. Toppers: Te hooi en te gras 134.000, Jachttekerungen 40.000, Vossen hebben holen 86.000, Hij was een van ons 19.000. Van zijn laatste boek „Leven en werken van de kabouter", waarvan Wil Huygen de tekst schreef, is de eerste druk van 58.000 exempla ren vrijwel uitverkocht. Begin november verschijnt een tweede druk van 40.000 exemplaren. ie ippèrst maar even een plaat. lehQn naam die je steeds meer >rt is die van de Frans-Al- jnse pianist Martial SolaL is nieuw altijd betrekke- want de in 1927 geboren ilal heeft er al zo'n dertig itenopnames opzitten. Aar- g wat dus. De laatste hier in ederland geïmporteerde heet lothing but piano" en bevat n tiental solo's van Solal op- bomen in april '75 in de •ivé-studio van ene H. G. runner-Schwer in het Duitse Hingen. Uitgebracht via ^SF op het MPS label (MPS 1-225808 21,—) en door Mar- U Solal op dezelfde vleugel ispeeld waarop Oscar Peter- n z'n BASF solo-elpees aakte („Tracks" en „My fa- lurite instrument"). Tijd dus lor vergelijkingen. Groot ver- hil tussen Petersen en Solal: iterson swingt, Solal nauwe- ks. Overeenkomsten. Beiden |n meesters op de piano. Je u Solal het beste kunnen •nschetsen als een kruising ssen een concertpianist en zz-improvisant Z'n toucher van een klassieke helder- Jid, vol nuances; als jazz-man left hij uitgebreid geluisterd iar de aartsvader van de so- -piano. Art Tatum. Het is inder meer erg knap wat So 1 laat horen aan parelende iprovisaties, tempoverande- ngen. Maar als je na een immer van hem Tatum nog ins opzet, hoor je de verschil- n: Tatum speelt wezenlijk et een melodie en met har- onische structuren, bij Solal jn het voornamelijk frasen fratsen (en dat laatste echt Tenorsaxofonist Ferdi nand Povel is zondagmid dag 31 oktober te beluiste ren in Theater PePijn. Hij speelt in het Septet van pianist Frans Eisen, dat verder bestaat uit Eddy Engels trompet, Bart van Lier trombone, Rob Lan- gereis bas, Wim van der Beek percussie en Erik Ineke slagwerk. niet zo ongunstig bedoeld) toe gevoegd aan melodieën als Stars fell on Alabama, April in Paris (vooral leuk door de „stop" erin), Green Dolphin Street (waarin Solal werkelijk echt lijkt te gaan swingen) en Fascinating Rhythm. Solal start z'n elpee met een eigen compositie, MBS Blues en daarin laat hij in elk geval ting with Ted Easton's Jazz band, Riff 659.012, 19,50 en Our bag: Buddy Tate and Har ry Edison, trompet en sax dus, Riff 659.003, 19,50) en de derde volgt. Die derde gaat heten Bud meets Buddy, en wordt een treffen tussen de tenor van Buddy Tate en die van de nog oudere (over de zeventig) Bud Freeman. Op 19 november wordt de elpee ten doop gehouden in de New Or leans Jazzclub waar Tate een eenmalig optreden heeft The Bridge Donderdag 21 oktober was het de laatste keer dat AVRQ's radioprogramma „Jazzspec- trum-Live!" vanuit theater Pe pijn werd uitgezonden. Het programma dat een combina tie was van een concert en een rechtstreekse radio-uitzending is verdwenen. Enerzijds omdat die formule enigszins „uitge leefd" begon te raken, ander zijds omdat het jazz-publiek op de donderdag blijkbaar lie ver aan de radio zat dan in het theater. Geen oaniek overi gens, want „Jazzspec- trum-Live!" komt een nieuw programma in de plaats. Het gaat „The Bridge" heten en die naam verwijst naar een heleboel zaken tegelijkertijd. In de muziek is het 't tussen stuk tussen een opeenvolging van identieke accoordenreek- sen, bovendien is het een be roemde compositie van Sonny Rollins. Daarnaast kan je die „brug functie" natuurlijk ook figuurlijk interpreteren, en de makers Paul van Schaik ,en Tim Braaksma hebben dan ook de magazine-vorm geko zen. Informatie, interviews, aktualiteit naar aanleiding van het op de donderdag van uit zending volgende weekend, en als het zo uitkomt gedeeltes van live-concerten. Een aan trekkelijke formule waardoor het programma een duidelij ker functie krijgt binnen het jazz-gebeuren. „The Bridge" wordt veertiendaags uitgezon den tussen vijf over negen en Roberta Flack Beeld uit Jean Pierre Lefebvre's „L'amour blessè". een van de bijna dertig nieuwe films op de Utrechtse Cinemanifestatie. Met „Serail" van de in Frankrijk werkende Argentijn Eduardo de Gregorio wordt van avond de Utrechtse Cinemanifestatie 1976 geo pend. De film is tevens morgenmiddag om 2.45 in het Studio theater te zien. De Cinemaifesta- tie heeft ook dit keer weer 'n programma-keu ze die ligt tussen die van de tweejaarlijkse Arnhemse filmweek en die van Rotterdams 1 Film International, waar letterlijk iedereen met een film onder z'n arm aan bod kan komen. In de week van 28 oktober tot 3 november wordt een zeer gevarieerd en attractief pro gramma gepresenteerd met enkele uitschieters, die ongetwijfeld ook nog wel een landelijk bioscooproulement zullen krijgen. Voor wie daar niet op wil wachten en ook even het Utrechtse festivalsfeertje wil proeven volgen hieronder de eerste evenementen. Donderdag om 13.30 uur in Studio en om 6.45 uur in Studio Hans Jürgen Syberberg's vijf uur durende „Winifred Wagner en de geschiede nis van het huis Wahnfried 191$1975" met de nu 76-jarige schoondochter van Richard Wagner en destijds vriendin van Adolf Hitler. Om 7.15 uur in Camera Bo Widerberg's „Man op het dak", die ook vrijdag om 6.45 uur in Studio zal worden vertoond. Lina Wertmuller's „De verleiding van Mimi de bankwerker" is donderdag om 10.30 in Scala en om 9.45 in Camera te zien en wordt nog eens vrijdag om 9.15 uur in Studio herhaald. De Canadese film „L'amour blessé" van Jean Pierre Lefebvre staat voor donderdag middernacht in Camera op het programma en wordt nog eens vertoond op vrijdag om 2.45 in Studio. Voor een volledig programma van de rest van de Cinemanifesta tie verwijzen wij naar onze filmpagina van vrijdag. Gouden Boek voor

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 7