HANS VAN WILLIGENBURG
NIEUW RONDJE THEATER
Hm
Willie
Alberti
kon niets
anders
dan zingen.
li!!
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE VRIJDAG
1
RADIO VANAVOND
RADIO VRIJDAG
Toon Hermans verhuist
naar Loenen
aan de Vecht
PAGINA 2
LEIDSE COURANT/
DONDERDAG 21 OKTOBER 197
- 'j - -----
v -;" - - v 1 iiifci
A:::'.:
Carel Verbruggen, alias dc ongediplomeerde teno-
re Napolitano, alias Willie Alberti, straatzanger,
ariaverkoper, middenstander en ooit volkstonelist
bij ons in de Jordaan hij zag Abraham. Profi
ciat. Een halve eeuw de Alberti uithangen gaat
niet in je kouwe kleren zitten, getuige het aardige
feit, dat de jarige bij het telefonisch vernemen
van zijn bij de burgerlijke stand bekende familie
naam Verbruggen, weifelend oppert, dat men
wellicht verkeerd verbonden is.
Alberti was jarig, dus. Aan de Colenbrandershof
in de Amsterdamse tuinstad Osdorp vormt hij de
levende dissonant op een door Toon Hermans
die zijn vrienden in de kleinkunst niet is vergeten
geschonken stilleven met een fles en wat ondui
delijk oog. ^Willie is zeer verguld met deze geste.
Want iedereen weet, dat Toon zijn schilderijen niet
in de handel brengt en de voorraad slechts amper
zo eens uitdunt wanneer hij daar zo voor in de
stemming is. Ook is Willie aangenaam verrast
geworden door een telegram, dat namens Frank
Sinatra tot Willie is gezonden, waarmee andermaal
een voltreffer is geboekt.
Bij de verjaarsshow op de tv voegde zich de
bekende dubbel-elpee die is volgekrast met Wiljie's
ouverture-successen, zingt hij zelf duetten in het
Spaans en Italiaans met Mieke Telkamp, Rita
Reijs, dochter Willeke, Ben Cramer en Willie Ca-
ron, komt drs. P. opdraven met een aan de jarige
geadresseerde ballade en trekt mannetjesputter
Ton van Duinhoven een onmiskenbare parodie in
een creatie als Italiaans gastarbeider, die een
toespraak houdt tot zijn zingende collega.
Dit alles heeft overigens niet tot doel, om Alberti
een paar seizoenen extra langs de vaderlandse
verenigingsgebouwen te jagen.
..Ik ben", beduidt hij, „al een paar jaar aan het
freewheelen. Als je het zo lang gedaan hebt, als
ik, hoef je niet meer zo nodig. Ik heb tijden gehad,
dat ik zo'n 120.000 km per jaar reed, dat is
hetzelfde als twee taxi's tezamen in een jaar halen.
Als ik zou willen, zou ik zo nog vier avonden per
week kunnen werken, maar als je, zoals ik, hele
dagen" in je winkel staat, dan is het een hele
opgave om 's avonds weer het land in te karren.
Max van Praag heeft me vroeger al eens gezegd,
dat dat niet kan. Maar ik geloof niet, dat ik het
helemaal zou kunnen loslaten. Ik kan het wereldje
toch niet missen, denk ik. Ook die toernees in het
buitenland niet. Dan denk ik nog maar eens aan
het feest, dat we hadden, toen wij die toernees
van Toon Hermans overnamen. Dat eerste optre
den in Australië, met Fred Kaps en The Jacksons
onvergetelijk, we waren de eerste Hollanders,
die onze emigranten sinds 25 jaar daar te zien
kregen. En dat vliegen, he, dat is zo fijn, dat is
voor mij gewoon een feest. Nee, helemaal loslaten,
dat zie ik niet zitten".
„Ik was blij met Johnny Kraaykamp in mijn
tv-show. Hij is toch een groot artiest, dat houd
NEDERLAND I
16.15 Wereldgodsdiensten, les 1
NOS
18.45 Oe Bereboot
18.55 Journaal
EO
19.05 De kinderkrant
19.30 Het kleine huls op de prairie
20.20 Amerika 200
20.50 Muzikaal intermezzo
21.00 Amerika 200 (vervolg)
NOS
21.35 Journaal
EO
21.50 Van u wil ik zingen
22.20 Christenen vandaag
NOS
22.45 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Toeristische tips
18.55 Journaal
KRO
19.05 Wickie, de Viking (afl. 29)
19.30 Cijfers Letters
17.55 Journaal
18.00 Nieuws uit Noordrijnlanf
Westfalen
18.05 Intermezzo
19.15 Hier und Heute
19.45 Tip om kwart voor acht
20.00 Journaal
20.15 Szene 76
21.00 Detective Rockford, TV-seriJ
21.45 Titel, Thesen, Temperam
te
22.30 Journaal
DUITSLAND II
18.20 De lieve lange dag, TV-ser
(all. 1)
18.55 Mainzelmënnchen
19.00 Journaal
19.30 Roberto Blanco Show
21.00 Journaal
21.15 Controversen
22.00 Meine Leute, TV-spel
22.55 Journaal
BELGIE
NEDERLANDS
Willie Alberti: „In het theatervak moet je voor de mensen durven gaan staan'
ik vol, maar hij moet iemand naast zich hebben.
Ha, weet je dat ik door hem mijn vrouw heb leren
kennen? Ik was een jaar of 17 en ik zong in een
cabaret in de Jordaan. Bracht hij in de pauze DurV6n
een meisje naar me toe. Voor een handtekening.
Zo is zij mijn vrouw geworden. Voor de oorlog
heb ik samen met John in hetzelfde huis ge
woond. Kraay was toen kindersopraan en ik was
„Neerlands jongste tenor".
„Wat een tijden. Jochies waren we nog. Ik weet
wel, als jochie noemde je iemand van 50 een ouwe.
Nu ben ik het zelf en ik voel me het niet. Ik voel
nie kiplekker. Alberti, een halve eeuw oud. Dat
klinkt hard natuurlijk. Maar als ik het over zou
moeten doen, zou ik het precies hetzelfde doen.
Ik ben een tevreden man, want ik heb alles
kunnen bereiken, wat er maar te bereiken viel.
En ik heb veel geluk gehad. De cijf C's ben ik
ook tegen gekomen: connectie, corruptie, chanta
ge, capaciteit en cupido ik heb ze allemaal
gehad en ik ben ze tegengekomen. Maar geluk is
het belangrijksté. Daar heb ik veel aan gehad.
Want als ik tegenwoordig de strijd zie in dit vak,
dan besef ik hoe moeilijk het eigenlijk is. Als
artiest kon je aan het begin yan de oorlog in
Amsterdam optreden in zo'n 50, 60 cabarets. Maar
vandaag zijn er alleen de tv en de platenindustrie
en de grote vraag: hoe kom ik er op?"
„Ik maakte mijn eerste plaatje in 1940, met Cor
Steijn en in '48 gaven ze me een contract bij
Philips. Vijf artiesten hadden ze daar en dat was
makkelijk zat, maar nu heeft elke firma er zo'n
150 onder contract. Kun je na gaan wat er door
wordt gedraaid. Ik ben er nu door mijn eigen
platenzaak bij betrokken. Als ik dan zie, wat er
de vuilnisbakken ingaat, hoe moeilijk het is om
aan de bak te komen. Je wordt voor de leeuwen
gegooid, er is geen opleiding voor een artiest en
als je geen grote kruiwagen hebt, of een heleboel
geluk, dan ben je nergens".
„Alleen als ik wist, dat ik dezelfde mazzel had,
zou ik het weer overdoen.De straat op, de
kroegjes in, jawel, maar ook de Carnegie Hall in
New York en zesde op de hitlijst in Amerika, met
Marina. Heerlijke tijd was dat. En je moet toch
als artiest van de grond af beginnen? Je wordt
sterk van de klappen, zeg ik altijd maar. Kort na
de oorlog kreeg ik geen poot aan de gfond. Alles
ging in het Engels en bij die proefoptredens voor
de Canadezen en de Amerikanen zaten ze op mij
niet te wachten, met die slechte uitspraak van me.
In die tijd zong ik nog geen Italiaanse liedjes. Dat
werden voor mij pas de grote successen. „Volare",
dat kwam hier net op tijd op de markt. Er was
net een vrachtwagen op weg naar Nederland met
pakken van die Italiaanse schlagers, en dat ding
blijft steken in een lawine in Zwitserland. Had ik
weer geluk! Trouwens, ik vind het nu nog vreemd,
dat ik nooit concurrentie heb gekregen in dit land.
Het is toch vooral een kwestie van durven. Ook
voor mij hoor. Zeker in mijn slechte jaren, tussen
'44 en '48. Wat was het slecht toen. We gingen
naar België, want in Nederland was de grote
stilte gevallen. Het schnabbelvak lag op zijn kont.
We gingen kroegje in, kroegje uit. Ik zong Willy
Derby, met opzet, want veel van zijn liedjes
waren van een Belgische componist. Je weet, de
Belgen leven altijd in café's. Nou, het gebeurde
meermalen, dat deze jongen een glas bier over
zich heen kreeg. En je moest ook altijd aan de
inrichter, de eigenaar van het café vragen, of je
mocht zingen. Ik kwam er veel Hollanders tegen.
Jongens, die in het variété een grote naam had
den, allemaal trokken ze naar België".
„Ik moest doorzetten, want ik kon niks anders.
Toneel, dat was moeilijk. Ik was een klein jochie
van 18 en ik woog nog 100 pond. Ik zag het
allemaal niet zo zitten. Ik deed wel wat volksto
neel, maar dat was toch een aflopende zaak.
Daarom ben ik op het Italiaans overgestapt. Of
eigenlijk het Napolitaans, want dat was nog
mooier. Napels is eigenlijk de Jordaan van Italië.
Ze spreken er met dikke ellen en ze zingen met
grote sentimenten. Ze maken haaltjes en zoveel
mogelijk franje. Daar heb,ik het succes aan te
danken. Ik heb eens in de Bonte Avondtrein
gestaan, met een Napolitaans trio. Zij zongen
Spaans en ik Napolitaans. De jongens waren er
kapot van. Ze gelóven nu nog niet, dat ik niet
uit Napels kom. Zelf ben ik er in '61 heengegaan.
Met Willy Walden. Kwamen we in een klein restau
rantje aan de haven. Zes man aan je tafel, die
de sterretjes van de hemel zongen. Schitterend
er was er een, die ik zo wel mee had willen nemen.
In Rome ben ik ook geweest. In de „Echoput".
Iedereen, die daar komt, moet wat zingen. Dat
werd heel charmant aangekondigd. Ik kwam ook
aan de beurt. Ik zong en iedereen riep: „Wie is
dat? Wie is die man, die zo geweldig zingt?" Ik
heb maar gezegd, dat ik boekhouder was. Ik wilde
daar niet blijven. Ik wilde zo gauw mogelijk terug
naar Nederland, want ik kan niet buiten dit land.
Waar vind je stranden, meren, bossen, duinen,
polders in één land?"
Door de mand
„In het begin ben ik een keer vreselijk door de
mand gevallen. Ik had een rolletje in „De roman
van een scheepsjongen" en op een gegeven mo
ment moest ik daar iets in zingen. „Zing maar
„Lolita", zei de regisseur. En dat deed ik. Als ik
ergens optrad, zong ik steeds weer dat liedje.
Iedereen vond het geweldig en ze konden het toch
niet verstaan. Tot er een keer twee Italiaanse
dames in de zaal zaten en die kwamen niet meer
bij van het lachen. Ik ben toen lessen gaan
nemen. Ik heb geleerd, dat je met je rente moet
zingen en niet met je kapitaal. Dat is een gouden
regel. Pas op latere leeftijd moét je je kapitaal
aanspreken".
„Daar ben ik nu mee begonnen. Ik zing momenteel
beter dan ik ooit gedaan heb. Ik oefen met Mozart.
Dat weten de mensen niet, maar ik zing tegen
woordig ook Mozart, alleen niet voor het publiek.
Mozart is olie voor je stem. Maar ik zing het alleen
zoals de componist het heeft bedoeld. Ik ga het
niet verkrachten".
„Als je ermee voor de microfoon gaat staan, dan
komen de zogenaamde kenners. Dat had ik ook,
toen ik aan die operaplaat begon. Daar heb ik
behoorlijk om in spanning gezeten. Ik wist dat er
kritiek zou komen, maar dat is voor mij juist
aanleiding om door te gaan. Maar toen ik naar
de kerk ging, waar die plaat werd opgenomen,
voelde ik me eenzaam. Het orkest zat al te lachen
in zijn vuistje. Die vent komt opera zingen? Wat
gaat'ie nou doen? en als je dan staat te zingen,
zie je ze bijdraaien".
„Mijn dochter zegt ook, dat ik nu beter zing. Ik
vind haar nog beter. Ze is completer dan ik.
Vroeger zeiden ze, dat ze zich aan haar vader
optrok. Maar nu, dat durf ik best te zeggen, is
zij een van de beften in Nederland. Dat heeft ze
van haar moeder allemaal. Mijn vrouw zingt ope
rette, fantastisch, maar ze durft niet. Voor mij
hoeft ze trouwens ook niet. Het is een hard vak
en je moet met je kop door het plafond.' Hoewel,
als. je goed bent, komt het er uit, altijd. Maar je
moet wel de brutaliteit hebben om voor de mensen
te gaan staan. Ik deed het op mijn dertiende al.
Als kind wist je niét beter. Later besef je, dat
je af kan gaan voor al die mensen tegenover je.
Langzaam maar zeker werkt dat in je door. Als
ik tegenwoordig een schnabbel heb, zeg twee keer
in de -week, dan ga ik er met de zenuwen in mijn
lijf heen. Ik ben niet zelfverzekerd meer".
„Gelukkig heb ik die winkel, want rijk ben ik niet.
Nee, eerlijk niet. Alles wat ik heb zit in die
platenzaak en die bungalow heb ik laten zetten
in de tijd, dat het nog niet zo duur was. Nee, geld
is niet belangrijk. Gezondheid, daar gaat het om.
Ik vind ziekte vreselijk en dood, daar denk ik
maar niet aan. Voorlopig ga ik gewoon rustig door.
Af en toe een tv'tje. Aan stoppen denk ik niet,
nog niet. Ik maak zelf wel uit, wanneer ik er mee
ophoud".
„Die plaat, uit die show is helemaal te gek",
verklaart hij opgeruimd. „Zegt Ton van Duinho
ven tegen mij: „Jij zingt mette stem van vogel
en mette taal van aap". Geweldig, zoals die man
dat kan".
Bas van Kerkhof
t-
HOU HET SCHERM
IN HET OOG
v -
Purdey in actie in „De laatste der Cybernauten"
De KRO heeft het programma
„Rondje Theater" danig veran
derd. Presentator Hans van
Willigenburg is gebleven, het
spelelement met dobbelsteen
ging eruit. De bedoeling is
theater te brengen dat aansluit
bij de actualiteit. Vanavond
treedt, zoals gisteren gemeld,
Beppie Nooy op en onder ande
ren ook de Franse zanger Julien
Clerc. Binnenkort gaat „Een
vrouw als Beppie" (een bewerk
ing van „Gipsy") in première.
Met deze musical neemt Beppie
Nooy afscheid van het toneel.
Ned. II, 21.15 uur.
Amerika 200
De EO zendt in twee delen een
documentaire uit over de in
vloed van de Nederlandse emi
granten op het Amerikaanse le
ven, ter gelegenheid van het 200-
jarig bestaan van de Verenigde
Staten. Onder meer weidt de
vraag gesteld: waarom emi
greerde men?
Ned. I, 20.20 en 21.00 uur.
Hal Lindsey
In de programmaserie „Christe
nen Vandaag" zond de EO 16
september een gesprek uit met
Hal Lindsey, schrijver van on
der meer het boek „De planeet
die aarde heette". De reacties op
dit programma waren voor de
EO aanleiding opnieuw met
Lindsey in zee te gaan. Het gaat
vanavond over zijn boeken „Sa
tan leeft onder ons.en „De
bevrijding van de planeet aar
de".
Ned. I, 22.20 uur.
Wrekers
Vanavond zendt de KRO „De
laatste der Cybernauten" uit,
een nieuwe aflevering uit de
serie „De terugkeer van de Wre
kers". In deze aflevering waart
een robot rond, half mens, half
machine. Het ding heefl; maar
één doel: de vernietiging van
Steed, Purdey en Gambit. Ook
de geest van Emma Peel moet
het ontgelden.
Ned. II, 20.25 uur.
Napraten
De KRO brengt vanavond voor
de eerste keer „Napraten op
donderdag", een gesprekspro
gramma geleid door Louis ter
Steeg over de geloofsbeleving in
deze tijd.
Ned. II, 22.45 uur.
KRO
20.25 De terugkeer van de Wre
kers
21.15 Rond|e Theater
22.05 Brandpunt
KRO/RKK
22.45 Napraten op donderdag
NOS
23.15 Den Haag vandaag
23.30 Journaal
rle
18.30
19.15
19.45
20.15
20.40
21.30
rie
21.35
22.00
22.45
Tienerklanken
Allemaal beestjes
Journaal
Coronation Street
Panorama
Rooien en blauwen, TV-i
Standpunten
Première
Journaal
DUITSLAND I
DUITSLAND II
10.00 Journaal
10.05 Draaischijf
10.30 Tatort
12.05 Titel, Thesen, Temperamen-
te
12.50 Persoverzicht
13.00 Journaal
15.50 Journaal
15.55 Vreemde keukens
16.40 Programma met de muis
17.10 Teamwork 76
17.55 Journaal
11.00 Kli-Kla-Klawitter
16.30 Wiskunde en experime
afl. 2
17.00 Journaal
17.10 Scholierenexpress
17.40 Draaischijf
BELGIE
NEDERLANDS
14.00 Schooltelevisie
Hans van Willigenburg tegen een nieuw decor in
„Rondje Theater".
HILVERSUM I
18.00 De kerk vandaag. 18.20 (S) We
reldnieuws door buitenlandse corres
pondenten. 18.30 Nws. 18.41 Wereldpa
norama. 18.53 Zojuist verschenen. 19 00
(S) Leger des Heilskwartier. 19.15 (S)
De wereld zingt Gods lof. 20.00 (S)
Goed gestemd 20.40 Een. twee. uit de
maat. Programma over onderwijs en
opvoeding 21 00 Bi| de tijd. Programma
over levensstijl 21 20 (S) Orgel roman
tiek, bekend en onbekend 21.45 In
gesprek met: Horst Kleinschmidt 22.25
Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22 40 (S)
Hier en nu. 23.00 Rondom het woord.
23.25 (S) Jazztime. 23 55 Nws
HILVERSUM II
IKON. 18.30 Kleur informatie over
en samenleving. AVRO 19 00 Spon
norama. 20.00 Nws. 20.05 Radioji
naai. 2010 (S) Klassieke pianomur1
20 37 (S) Hedendaagse kamermui
21.05 (S) Jazzspectrum-live. 21 55
Essay: kunstrubriek. 22.30 (S) Aspec
kunstrubriek. NOS 23.00 (S) Met
oog op morgen (23.05 Aktualite
overzicht Radio-TV. 23 21 Den
vandaag. 23.52 Even ontspannen
het slaoen oaanV 23.55 Nws.
HILVERSUM III
NOS: 18.03 De Vakaturebank. 18 101
NOS-Maal. TROS. 19.02 (S) PoÜ
20 02 (S) Ferry Maat's Soul Show 22
(S) Sesjun |azz en blues live 23 02
Close-up 0.02 (S) De Hugo van G«
ren show. 1.02 (S) De Nachtwacht
HILVERSUM I
KR07.00 Nws. 7.02 Het levende woord.
7.08 (S) Lichte muziek. (7.30 Nws) 8.30
Nws. 8.36 Gymnastiek voor de huis
vrouw. 8.45 (S) Lichte muziek (10.30
Nws. 11.00 (S) Vliegers, gisteren en
vandaag. 12.00 (S) Hans van Willigen
burg. (12.22 Wij van het land. 12.26
Mededelingen. 12.30 Nws) 14.00 (S)
Lichte muziek en informatie. 15.30
Nws. 16.00 (S) Spreekuur. 17.00 (S) In
de hutsgeklutste kinderwinkel. 17.30
Nws. 17.32 (S) Echo magazine.
HILVERSUM II
NCRV 7 00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas-'
tiek 7 20 Vandaag.vrijdag (8.00 Nws.
8.11 Hier en nu. 8.30 Herkenning. 8.35
Te Deum Laudamus. NOS 9.00 Want de
bajes is zo groot. 9.35 Waterstanden.
9.40 Schoolradio. 10.00 Wat heeft dat
kind. 10.15 De taal in je hand. 10.30
NOS-Jazzportret 11 00 Nws. 11.03 Meer
over minder 12.30 Teorismo. OVER-
HEIDSVOORL. 12.49 Uitzending voor de
landbouw. NOS 13 00 Nws. NCRV: 13.11
Hier en nu. NOS' 13.30 Vonken onder
de as: Nederlandse volksverhalen en
-gebruiken. 13 45 Onder de Groene Lin
de. 14 00 Repertorium NOS-koren en
orkesten. 15.00 Zoeklicht op Nederland.
(16.00 Nws) 16.30 Kijk op buitenland.
VPRO 17.00 Welingelichte kringen.
17.45 SYMBIOSE. VPRO 17.55 Medede-
HILVERSUM III
leder heel uur nws. EO 7.02 (S) Gospel
sound. 8.03 (S) Tijdsein. 9.02 (S) De
muzikale fruitmand. 10.03 (S) Te elfder
ure. TROS 11.03 (S) Gerard de Vries
draait op verzoek. 12.03 (S) Nederlands
talige top 10 en Kwiswijs. NCRV 13.30
(S) Pop-kontakt. 15.03 (S) Elpee-pop.
NOS 16 03 (S) Nationale Hitparade met
de top-30.
HILVERSUM IV
NOS 7.00 Nws. 7.02 (S) Vroeg klassiek.
9.00 Nws. 9.02 (S) Stof van eeuwen.
10 30 (S) Vocalisa opera 12.00 (S) V
het Nederlands concertpodium E
13 00 (2) Klankspiegel. Muziek uit I
den en verleden 14 00 Nws. 14 02
Klankbord. 14.20 (S) Sefer t Hillu
14.45 Woord der waarheid. VPRO 15
(S) Muziek op vier: Is er muzi
Sowjet-Unie
ADVERTENTIE
Weet u wat op dit
moment het gevaarlijkste
stukje weg van Nederland isf
Het is precies dat stuk wat
nat is. En waar de bladeren al
zijn gevallen. Nu het herist
is kan dat stuk weg overal zijn
Laten we dus oppassen.
Want we moeten vooruit.
En niet onderuit
De politie.
(Van onze kunstredactie)
AMSTERDAM Muzeman Toon Hermans heeft enkele daj
geleden voor de somma van ruim vijf ton een kapitaal Dj
gekocht in Loenen aan de Vecht. Hij zal op dit nieuwe affl
niet alleen gaan wonen, maar ook in samenwerking met
Maurice kantoor houden.
Na de dood van zijn manager, de Rotterdamse kleinkunsten
Dick Binnendijk, heeft Hermans namelijk besloten voortaan J
eigen theaterzaken te behartigen. De verhuizing van de fari
Hermans is de derde rigoureuze verkassing binnen enkele jan
Nadat Hermans zijn riante villa met zeezicht op de Zandvoon
boulevard ingeruild had voor een even oud patriciërshuis in
Maastrichtse Stokstraat de oude liefde van de Limburger dn
hem vroeg of laat toch weer naar zijn geboortegrond terug,
zijn credo bij die gelegenheid kwam kort daarna het beric
dat hij toch maar weer liever in het westen woonde.