ABN Oegstgeest laat kunstenaars exposeren
„Gillen maar zo"
duikt in het verleden
ITALIAAN SER
KAN HET
HAAST NIET
letens-
■CSS^waa&igh
Le Cornet
en Giovanni
hedenl
OEGSTGEEST - De Algeme
ne Bank Nederland in Oegst
geest biedt Oegstgeestse
kunstenaars gelegenheid hun
kunstwerken te exposeren in
haar pand aan de Gevers
straat. Het is vooralsnog niet
de bedoeling dat het hele jaar
door tentoonstellingen wor
den gehouden. Volgens procu
ratiehouder de heer P. Vos
gaan de gedachten uit naar
twee of drie tentoonstellingen
per jaar.
De mogelijkheid tot het hou
den van exposities in het
ABN-pand ontstond na een ri
goureuze uitbreiding
bank, bijna twee jaar geledea
Een aantal kale wanden in het
gebouw, voornamelijk in de
vrij "grote hal, zullen twee of
drie keer per jaar bedekt zijn
met werken van Oegstgeestse
kunstenaars.
Eerste
De eerste kunstenaar die in de
bank exposeert is Oegstgeeste-
naar Jaap Volkers. De 67-jari-
ge kunstschilder is 43 jaar
werkzaam geweest als onder
wijzer in Leiden. Vanaf 1946
zette hij zich in als school
hoofd voor de kinderen uit de
zwak-sociale milieus in de
stad. Later werd de heer Vol
kers hoofd van de school die
verbonden is aan het Pedolo
gisch Instituut in Leiden en
gaf verder les aan een M.T.S.
in onder meer bouwkundig
schetsen. Op woensdagmidda
gen begeleidde hij groepjes
kinderen bij hun estethische
vorming. In 1936 werd hij door
kunstcriticus N. J. Swierstra
geïntroduceerd bij kunstschil
der A. J. van Driesten, die
hem lid maakte van Teken- en
ia TWIJK „Ga naar zee,
ian zie je nog eens wat". Deze
aak gehoorde opmerking is
ok van toepassing op het Ita-
EG 1 iaanse eethuis aan de Noord-
LEltekust. „Lasagne al Forno",
Ubjrfcnkt het door de bistro Le
**Jll hornet en pizzeria Giovanni,
ichitpee namen voor een en het-
elfde restaurant aan de Zuid-
^^^oulevard 145 in Katwijk aan
pizzeria annex bistro is
•s jelegen onder het voormalige
éstaurant Triton, dat vorige
haand werd gesloten wegens
ELLIlecMs bedrijfsresultaten. De
iaal lxploitant van Triton, beheer-
sn. |e tevens de eetgelegenheden
irijzéfeneden, maar ook die het hij
Mg ian z'n lot over. De heer K.
van Herp en echtgenote Ida
;12 ebben het beheer van Le
,eenPomet en Giovanni overgeno-'
mmmpen van de beer Matarazzi,
hans nog eigenaar van restau
rant Rozenrust in Leidschen-
Je heer Van Herp en zijn
Itouvv zijn inmiddels druk
IEN ïoende hun eetgelegenheid
m P^n nieuw aanzien te geven.
Zij streven ernaar in novem-
ber te kunnen heropenen. Te-
OLh^en ^'e zal ook het aantal
:TC. Verkrijgbare Italiaanse gerech-
Jen sterk zijn uitgebreid. Voor-
NTRIopjg handhaaft men echter de
10.Bdubbele naam, die dateert uit
fle tijd van Triton. Toen het
omplex werd geopend heette
ie benedenverdieping bistro
r-e Comet. Later werd de piz-
'eria er gehuisvest, maar de
ichtreclame bleef gehand
haafd, zodat Katwijk thans
een restaurant met een dubbe-
iele naam rijk is.
ok Italo Tomei zwaait de cu-
aire scepter in het restau-
ant. In 1956 kwam hij naar
ederland. Na een paar jaren
het bedrijfsleven te hebben
werkt kwam hij in de culi-
ire hoek terecht. Hij had
rigens een opleiding in die
'chting gekregen in Rome. In
mi '75 begon hij gelijktijdig
et de opening van Le Cornet,
arvoor was hij werkzaam in
torante Porto Fina in Am
sterdam.
Italo Tomei is inmiddels tot
het interieur van de pizzeria
gaan behoren: hij is niet meer
weg te denken uit het restau
rant. Als hij één dag vrij is,
vragen de bezoekers van het
Italiaanse restaurant meteen
waar hij is. Als het rustig is
in de eetgelegenheid maakt
Italo een praatje met zijn klan
ten. De oven staat midden in
het restaurant. Bezoekers kij
ken maar al te graag hoe Italo
zijn gerechten bereidt
In november, als de herope
ning heeft plaatsgehad, kan de
Italiaanse kok maaltijden ver
zorgen voor ongeveer honderd
personen, de maximum capa
citeit Ook nu kan men er een
pizza of een ander Italiaans
gerecht nuttigen. „Lasagne al
Fomo (al Forno betekent in de
ovenis ongetwijfeld het favo
riete gerecht van de in Leiden
wonende Italiaanse kok. Het is
lekker en bovendien goedkoop
(ongeveer zeven gulden).
Speciaal voor de Leidse
Courant-lezers geelt Ita
lo het oorspronkelijk
Italiaanse recept van
dit gerecht vrij. Mensen
die het gerecht willen
bereiden moeten in een
delicatessenzaak (soms
ook verkrijgbaar in een
supermarkt) vragen
naar een pak lasagne
(vierkante, dunne, plak
ken deeg). Vijfhonderd
gram lasagne is genoeg
voor 4 tot 6 personen.
Lasagne al
Forno
Eerst water met een klein bee
tje olie (anders plakken de la
gen aan elkaar) aan de kook
brengen en vervolgens de
plakken lasagne in het water
laten glijden. Het deeg vervol
gens 8 tot 9 minuten laten
koken, totdat het nog net niet
gaar is. Daarna het hete water
afgieten (met behulp van een
vergiet). De lasagne met koud
water afspoelen. De stukken
deeg droog laten worden op
een doek.
Terwijl het deeg aan het ko
ken is, is gelegenheid de ravi-
gotesaus te maken. Eerst uit
jes en knoflook licht fruiten in
de koekepan. Daarna onge
veer 250 gram half-om-half ge
hakt toevoegen en bruin bak
ken. Vervolgens zout, peper,
peterselie en een laurierblaad
je toevoegen. Dan een klein
blikje tomatenpuree toevoe
gen, evenals een blik gepelde
tomaten (verkrijgbaar in su
permarkt en delicatessenzaak)
nadat de tomaten zijn fijnge-
LEIDEN „Gillen maar zo" is de naam
van de tentoonstelling die ter gelegen
heid van de opening van de gerestau
reerde Leidse Schouwburg in het K
O-gebouw aan de Oude Vest is ingericht.
De tentoonstelling geeft een beeld van
de theatergeschiedenis van de Leidse
Schouwburg. De wat curieuze naam is
ontleend aan de typisch Leidse uitdruk
king die veel wordt gebezigd als reactie
op koddige situaties.
Het initiatief tot inrichting van de ten
toonstelling is uitgegaan van een werk
groep van de vakgroep dramaturgie aan
de Rijksuniversiteit in Leiden. Cobi Bor-
dewijk, wetenschappelijk medewerkster
aan de vakgroep heeft in mei reeds enige
oud-studenten opgetrommeld om een bij
drage te leveren aan de feestelijke hero
pening: „Het is een soort maatschappelij
ke dienstverlening van de universiteit
aan de Leidse burgerij. Per slot van
rekening zijn de banden tussen de
schouwburg en de universiteit altijd zeer
hecht geweest". Zonder de hulp van gra
fisch ontwerper Hans van Oosterom was
de vakgroep echter niet ver gekomen. Hij
zorgt voor het visuele aspect van de
tentoonstelling, zodat het ijverig en we
tenschappelijk verzamelde materiaal tot
zijn recht komt.
Weinig middelen
Met weinig middelen heeft de groep het
onderste uit de kan weten te halen. Hans
van Oosterom: „Het is verbijsterend te
merken hoe weinig belangstelling en geld
de gemeente voor een dergelijke belang
rijke gebeurtenis als de heropening van
de schouwburg over heeft."
De laatste paar maanden heeft de vak
groep heel wat research moeten verrich
ten om de tentoonstelling op poten te
krijgen. Het materiaal werd overal van
daan gehaald. Allerlei kleinere en grotere
technische voorzieningen werden uit de
vergetelheid van „de kanariepietenzol-
der" van de schouwburg (de requisitiezol-
der, die zo wordt genoemd omdat er een
kanariepietenkooi stond) gehaald. Op de
tentoonstelling zijn thans een regenma
chine, een windapparaat en die kanarie
pietenkooi te zien. Er is in Tiet Gemeen
tearchief gesnuffeld en in het Acade
misch Historisch Museum. Ook het to
neelmuseum en het theater „Klank en
Beeld" werden ingeschakeld om het
beeld van het Leidse theaterleven zo
compleet mogelijk te maken.
Rubrieken
Gillen maar zo" valt in vier rubrieken
uiteen: het schouwburggebouw, het re
pertoire, het spel en de spelers en de
'theatertechniek. De eerste rubriek behan
delt de geschiedenis van de schouwburg.
Bij het repertoire worden de populaire
stukken onder de loep genomen. Met
name de veelvuldige opvoering van be
leg- en ontzetstukken geven deze rubriek
een typisch Leids tintje. Tevens wordt
ruim aandacht besteed aan het stuk „Klo
ris en Roosje" van de veelzijdige stichter
van de schouwburg, Jacob van Rijndorp.
Uit de tentoonstelling blijkt dat in de 19e
eeuw de melodrama's het meest in trek
waren. In de 20-ste eeuw doet het Am
sterdamse volkstoneel het uitstekend. Na
de oorlog breekt een soort kijkwoede uit,
zodat ook stukken van meer niveau aan
bod komen.
Studenten
Behalve door professionelen werd het
Leidse theater zeer intensief gebruikt
door de Leidse amateurs en door de
studenten. De laatsten hadden een eigen
commissie die toezicht behoorde te hou
den op de studentenbanken, vooraan in
de zaal. Soms moest de politie het toneel
beschermen tegen studentikoze belagers.
Over dit alles geeft het fraai uitgevoerde
gedenkboek-programma uitgebreide in
formatie. In het boek staan verscheidene
artikeltjes van de tentoonstellingmakers.'
In de expositieruimte wordt een video
band afgedraaid, waarop enige belang
wekkende gesprekken met kleurrijke fi
guren uit heden en verleden te zien zijn.
Tevens wordt een audeo-band met frag
menten van voorstellingen afgedraaid.
De bezoeker aan de tentoonstelling kan
dagelijks worden rondgeleid tot 22 okto
ber om half elf, twee uur en vier dur,
behalve aanstaande zaterdag, dan vervalt
de rondleiding van" half elf.
Onderduikers
Cobi Bordewijk kan het ene verhaal na
het andere vertellen over de geschiedenis
van de schouwburg. Over de onderdui
kers, die tijdens de oorlog in het gebouw
zaten. Bewijs hiervan is een oorkonde die
na de oorlog is uitgereikt en thans een
onderdeeltje van de tentoonstelling
vormt. Over de boeren en boerinnen, die
een dag eerder naar de veemarkt kwa
men om een van de voorstellingen van
„Rooie Sien" te zien. Over Marie van
Eysden-Vink, die de bijzondere belang
stelling van de studenten genoot, met hen
dineerde en een portrèt met opschrift
achterliet.
Het is best leuk even in het verleden te
duiken, als iets nieuws lijkt te beginnen.
Vooral als het de schouwburg betreft,
een broedplaats van emoties, een snij
punt van vreugde en smart, botsing van
schijn en werkelijkheid. Zo'n oud ge
bouw, vol met verhalen over kleine en
'grote gebeurtenissen. Om te lachen en
om te huilen.
Paul van der Plank
Een van de prenten die te zien is op de tentoonstelling „Gillen maar
zo". Bezoekers op de galerijen. Zij plachten te schreeuwen, te vechten,
te spuwen of schillen naar beneden te gooien.
Schildervereniging „De Kunst
om de Kunst". Na de oorlog
ging de vereniging op in de
Leidse Academie „Ars Aemu-
la Naturae". Jaap Volkers
heeft „Ars Aemula Naturae"
helpen uitbouwen tot een gro
te vereniging, eerste als be
stuurslid en later als voorzit
ter. In 1947 verwierf hij het
lidmaatschap van de Haag-
sche Kunstkring in Den Haag.
Hoewel Jaap Volkers voorna
melijk autodidact is, heeft hij
veel te danken aan de al eer
der genoemde Van Driesten en
aan Chris van der Windt. Vele
jaren studeerde hij in de mo
delklasse van Frederik- Reit-
mann. Wellicht als tegenwicht
voor de omvangrijke sociale
taken in het onderwijs, werd
Jaap Volkers als schilder het
meest geboeid door de natuur.
De expositie van werken van
Jaap Volkers begint maandag
en duurt tót en met 12 novme-
ber. Tentoongesteld zijn in
hoofdzaak aquarellen en teke
ningen. De bank is geopend
van maandag tot en met vrij
dag van 9.00 tot 16.00 uur en
vrijdagavond van 18.30 tot
20.00 uur.
DEZE WEEK
IN LEIDSE BIOSCOPEN
Deze week in de Leidse biosco
pen geen premières, uitgezon
derd de film „Matrassentango"
in theater Rex.
LUXOR All the presidents men
(a.l.) Indrukwekkende verfilming
van de ontrafeling van het Water-
gateschandaal als meeslepende
thriller Hoofdrolspelers Dustin
Hofman en Robert Redford leve
ren een uitstekende prestatie.
CAMERA A clockwork orange
(18). Uitstekende verfilming van
de man die zich van het gebruik
van geweld afkeert en er daarna
aan ten onder gaat.
STUDIO Fantasia (a.l.) Legen
darische tekenfilm van Walt Dis
ney, daterend uit 1940. De verwe-
maakt. Het geheel met bouil
lon of water op de gewenste
dikte brengen. Ongeveer drie
kwartier zachtjes laten sudde
ren. Als de saus gereed is en
de lasagne heeft gekookt de
braadslee of een ovenvaste
schaal invetten met boter.
Een laag lasagne in de schaal
leggen, totdat de hele bodem
is bedekt Vervolgens een bee
tje ravigotesaus over de lasag
ne gieten en daar overheen
bechamelsaus (de saus die u
ook tover de bloemkool giet).
Daarna wat plakken ham op
de saus en daarover wat par
mezaanse kaas (strooikaas).
Dan de volgende laag lasagne
erover en dezelfde handeling
venheid van de verbluffende te
kentechniek met de klassieke
muziek maken deze rolprent tot
een tijdloos standaardwerk.
LIDO The Poseidon adventure
(14) De SS. Poseidon slaat om
in volle zee door een aardbeving.
Met sensationele, knap getruc-
teerde momenten laat regisseur
Ronald Neame slechts een klein
aantal opvarende ontsnappen.
TRIANON Max Havelaar (14)
De klassieke roman van Multatuli
uitstekend verfilmd door Fons
Rademakers.
REX Matrassentango (18)
Sexfilm voorbehouden aan de
liefhebbers. Van het inmiddels
gebruikelijke genre.
Sonata da Camara in
Paus Johannes Centrum
LEIDSCHENDAM In het Paus Johannes Centrum in de
Leidschendamse wijk Prinsenhof geeft zondag 17 oktober „So
nata da Camara" het eerste concert van de acht die de
Stichting Cultureel Contact Prinsenhof deze winter muzieklief
hebbers aanbiedt
„Sonata da Camara" dat twintig jaar geleden werd opgericht
bestaat uit Willem Noske en Piet Nijland, viool, Victor Bougue-
non, cello, en Janny van Wering, clavecimbel.
De leden van het kwartet heb
ben ieder voor zich bekend
heid verworven door hun ver
tolking van kamermuziek uit
de 17e en 18e eeuw, in de loop
der jaren hebben zij zich een
uniek repertoire opgebouwd
van sonates voor drie en vier
instrumenten, geschreven in
dat, gouden, tijdperk van de
viool. Deze vorm van musice
ren bereikte in de tijd van
Monteverdi tot Beethoven en
Viotti zijn hoogtepunt. Willem
Noske heeft voor „Sonata da
Camara" een unieke collectie
manuscripten en originele
'exemplaren van muziekwer
ken verzameld, alsmede hon
derden copieën van originelen
uit verschillende Europese bi
bliotheken.
Het kwartet gaat regelmatig
op toernee, in 1968 voor het
eerst naar de Verenigde Sta
ten, het jaar daarna werd een
concertreis gemaakt door
Zuid—Amerika. Er werden
grammofoonplaten vervaar
digd en het orkest komt regel
matig voor de radio.
Zoals eerder meegedeeld kost
een abonnement voor acht
concerten 45 gulden, CJP— en
PAS 65=houders betalen
slechts 30 gulden. Per concert
bedraagt de toegangsprijs 7
gulden 50, resp. 6 gulden.
Kaarten voor het concert dat
om 20.15 uur begint, zijn ver
krijgbaar aan de Prinses An-
nalaan 35, de Dillenburgsingel
16 en 's avonds aan de zaal.
De lovende woorden van bin
nen— en buitenlandse recen
senten houden volgens de
Stichting .Cultureel Contact
Prinsenhof de garantie in voor
een perfecte uitvoering van
bezielde en levende muziek:
een concert dat muziekmin
naars uit Leidschendam en
omgeving niet mogen missen!
Exposities
Stedelijk Museum De, Lakenhal. Oude Singel 28-32, tel. 144044, Leiden.
Openbaar Kunstgebit, een collectie kunstgebitten vervaardigd door drie artistiek
bevlogen tandartsen. Geopend ma. t/m za tien tot vijf uur; zo. een tot vijf
Academisch Historisch Museum, Rapenburg 73. Leiden. Heinrich Witte en de
Hortus Botanicus 1855-1898. Geopend ma. di.. do.. v(. van twee tot vijf uur.
Galerie v.d. Vlist, Botermarkt 3 Leiden, tel. 122806. Jubileumtentoonstelling
„Galerie Van der Vlist 9 jaar Leo Musch met kleurtekeningen. Jan Nikkels
met schilderijtjes en keramiek, Maud Muller met wandkleden. Geopend di
t/m za. tien tot vijf uur, do. tot negen uur
ARS-expositiecentrum. Pieterskerkgracht 9, Leiden. Foto-expositie door Theo-
door Niekus, Harry Cock, Koen de Keyzer en Hans van der Meer. Openingstij
den: ma t/m do half twee tot half vijf en van acht tot tien uur; vr. half twee
tot half vijf; za. en zon. twaalf tot vier uur.
Gemeentelijke Archiefdienst. Boisotkade 2a, Leiden, tel. 120191 Leidse Grach
ten. Expositie van prenten van de archiefdienst en de bibliotheek en een model
van een peurbootje geleend van de Lakenhal. Geopend ma. t/m vr. negen
tot twaalf en twee tot vijf uur; za. negen tot twaalf uur; do. avond van half
acht tot half tien.
Rijksmuseum van Oudheden. Rapenburg 28, Leiden, ma. t/m vr. van tien tot
vijf uur, zo. een tot vijf uur. Atelier De Scherf, Nassaulaan 41. Oegstgeest.
tel. 150220. Ans v.d. Heide-Kort met eigen werk o.a glasbuigen, schilderijen
en aardewerk. Bezoek na telefonische afspraak.
Galerie de Pomp. Dorpstraat 38, Warmond. Kees van Kampen met houtdraai-
werk, Geertje de Vroomen met pentekeningen, olieverf, scheurwerk en linodruk-
ken en Theo de Vroomen met gouaches, plakkaatverf met paletmes.
Concerten
Zuiderkerk, Lammenschansweg. Leiden, zaterdag 20.30 u. Reli-musical Kom
tesamen, Nederlandse versie van de Amerikaanse musical Experience in
Loze-Come Together van Jummy Owens. Organisatie: Interkerkelijk Petra
Jeugdkoor. Entree gratis.
Oudhoornse kerk, Alphen a/d Rijn, 21 oktober 20.15 uur. Concert door
Concertgebouw Pianokwartet.
Theater
Leidse Schouwburg, Leiden 16-22/10. Musical Wie betaalt het gelach, geschre
ven ter gelegenheid van de heropening van de Leidse Schouwburg door-Watze
Tiesema. regie Steye van Brandenberg, muziek Koos Mark. choreografie
Marjolein Briër.
Microtheater Imperium. Vestestraat 40, Leiden, vrijdag en zaterdag „De goede
mens van Sesuan" van Bertolt Brecht. (tel. 141035)
Romanuszaal Hartebrugkerk, Lange Mare, Leiden 17 oktober 14.30 en 16.00
uur kinden/oorstellingen door poppentheater De Microscoop. Om 20 00 uur
voorstelling voor volwassenen.
Diversen
Poppentheater. Middelweg 19c, Leiden, elke zondag kindervoorstelling om
14.30 uur. Toegang 2.50 gulden.
Groenoordhal, Leiden, 15 oktober van 16.00-22.00 uur. 16 oktober 10.00-18.00
uur Bovag Occasionshow
Rijksmuseum voor Volkenkunde. Steenstraat 1 Leiden. 16 oktober 14.30 uur
Kinderfilm: Het geheim van de gouden draak.
Jongerencentrum 't Mallegat, Voorstraat Katwijk, 19 oktober om 14.30 u
poppentheater; 21 oktober Peppi en Kokki, 14.30 i
wijk.
Bloemenveilinghal' CNB, Tulpenstraat 16 Lisse. Nationale Bloembollenmarkt
vanavond van 19.00-21.00 uur, 16 oktober van 09.00 uur-17.00 uur Diverse
bolgewassen en voorlichting door het Consulentschap voor de Tuinbouw in
speciale stand.
Zaal Nabij, Alphen a/d Rijn, 16 oktober kinderfilm De nieuwe avonturen van
Dik Trom om 13.30 uur. 16.00 uur en 19.45 André van Duins Pretfilm.
verrichten. Het maximum aan
tal lagen lasagne mag niet
meer dan vijf zijn. Op de laat
ste laag allen wat saus en par
mezaanse kaas. Het geheel in
de oven plaatsen (200 tot 250
graden celsius). Ongeveer 15
minuten daarna is het gerecht
gereed om verorberd te wor-