Eenzame
strijd
tegen
vervlakking
tv-muziek
NCRV brengt internationaal opera-tv-concours
„Mira", doorbraak van
Willeke van Ammelrooy
China van Antonioni: geen propaganda
illYHiH'll'l
TELEVISIE VANAVOND]
TELEVISIE WOENSDAG
RADIO VANAVOND
RADIO WOENSDAG
TERUGBLIK
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
DINSDAG 12 OKTOBER 197|^
»H»ld:W-DI,
NOS
18.45 De Bereboot
18.55 Journaal
KRO
19.05 Wereldcircus
19.55 Mira, speelfilm (1971)
NOS
21.35 Journaal
KRO
21.50 Hel China van AntonlonI,
documentaire (1972)
NOS
23.20 Journaal
NOS 18.45 Kortweg
18.55 Journaal
AVRO
19.05 Nationale Hitparade
NOS
20.00 Journaal
AVRO
20.25 Wie-Kent Kwis
21.45 De gebroeders Hammond
22.35 Televizier Magazine
NOS
23.20 Den Haag vandaag
23.35 Journaal
17.55 Journaal
18.00 Nieuw9 uit Noordrijnland-
Westfalen
18.05 Intermezzo
19.15 Hier und Heute
19.45 Grap om kwart voor acht I
20.00 Journaal
20.15 Meneer S. bereikt zijn del
niet, TV-spel
21.00 De schuldigen met de set»
DUITSLAND II
18.20 Popeye
18.35 Star Trek, TV-serle
19.00 Journaal
19.30 Rosaura kam urn Zehn, T
film
21.00 Journaal
21.15 Gezichtspunt
22.00 Aspecten
22.45 Journaal
BELGIE
NEDERLANDS
18.00 De avonturen van Peter S
lie
18.05 Wickle de Viking
18.30 Open school
19.00 Tienerklanken
19.45 Journaal
20.15 Sil de Strandjutter, TV-sp
(afl-1)
21.05 Kijk mensen
21.55 Als schilders konden spr
ken, TV-spel
22.35 Journaal
NEDERLAND I
NOS/NOT
9.30 Schooltelevisie
Teleac
15.00 Sociale verzekeringen, les 4
NCRV
15.30 Hoep-la, circusfilm
15.50 Kijkdoos
16.30 Lappenkat, TV-serie (afl.1)
16.45 Het raadsel van het Silver-
cronakasteel. TV-serie (afl.1)
10.00 Journaal
10.05 Draaischijf
10.25 Parabel
10.35 Larry's showtime
11.35 De negen in Europa
12.20 Rondblik
12.50 Persoverzicht
13.00 Journaal
16.15 Journaal
16.20 Geheimen der zee
17.05 Wolpertinger Wochenscha
17.35 Universum
17.55 Journaal
DUITSLAND II
16.20 Turn mee
16.30 Kli-Kla-Klawitter
17.00 Journaal
17.10 Kim co, TV-serie (afl.1) I
17.40 Draaischiif
HILVERSUM I
HILVERSUM I
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Bij de tijd„-
sein". 7.30 Nws. 7.41 Aktua ochtendedi
tie. 8.30 Nws. 8.36 Gym. voor de huis
vrouw. 8.45 (S) Kom er maar eens bij.
10.00 (S) Een oude hit in nieuwe snit.
10.30 Nws. 10.33 (S) Toerja-toernee.
11.45 (S) Café-chantant. 12.26 Meded.
voor Land- en Tuinb. 12.30 Nws. 12.41
Aktua II. 10.00 (S) Hoogtepunt musicals.
13.30 (S) Sport na sport. 14.00 (S)
Specialiteiten a la carte. 15.00 (S) Als
dat zou kunnen. (15.30 Nws.) 16.30 (S)
Keerpunt. OVERHEIDSVOORLICHTING:
Uitz. D"66. 17.30 Nws. 17.32 Aktua ma-
gaz.
HILVERSUM II
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgy.m. 7.20
In de Roode Cirkel. (8.00 Nws.) 9.35
Waterst. 9.40 Schoolradio. 10.00 Radio-
weekblad. 11100 Nws. 11.03 Johan van
Minnen - Ombudsman. 11.15 Even „te
rug" draaien. 12.00 Hendrik-ldo-Am-
bacht - centraal. 13.00 Nws. 13.11 Din
gen van de dag. 13.30 Een middagje
Wilhelmina Hoedeman:
Van onze readio- en tv-redactie Tachtig hiervan werden geselecteerd en aange- bliek tijdens het concours weten wie op dat mo- Eduard Downes. Regie heeft Bob Löwenstein. de
De NCRV neemt vijdagavond 15 oktober in het hoord, waarna 24 kandidaten uit verscheidene ment „bovenaan" staat. tv-presentatie is in handen van Rienke van Epen
Haagse Circustheater de eerste voorronde op van landen overbleven. Onder deze 24 operazangers en en Jan van der Waard, die eerder voor tv „Licht
het Internationaal Opera Televisie Concours, zangeressen zijn 11 Nederlanders. Zij treden op Uitgevoerd worden fragmenten uit opera's, die klassiek met variaties" deed.
Hierbij is betalend publiek welkom. De uitzen- in zes voorronden, waarna 11 mei de vier hoogst- door de kandidaten zijn uitgezocht. Ook kunnen De solisten van de eerste voorronde zijn Doreen
ding is maandagavond 13 december op Ned. I om geplaatsten in de finaleronde om geld- en andere de kandidaten tegen een wisselend basisdecor Cryer (Engeland), Robert Bruins (Nederland); Mili-
21.50 uur. Het programma duurt 70 minuten. prijzen komen zingen. zelf de tempi van het begeleidend orkest bepa- ca Buljubasiè (Joegoslavië) en Martijn Bresser
len. Deze orkesten zijn het Promenadeorkest en (Nederland). Volgens de NCRV is deze vorm van
Nadat de NCRV een oproep voor dit concours Tijdens de voorronden geven juryleden punten het Omroeporkest; voorts werken mee het Koor wedstrijd-zingen uniek in de wereld. Voortzetting
over alle landen van de wereld had verspreid, voor stem en voordracht, van 1 tot 9 en dat twee Haagse Volksopera en het Groot Omroepkoor, van dit concours volgend jaar wordt niet uitgeslo-
meldden zich 160 kandidaten uit diverse landen, keer. Deze punten worden onmiddellijk op een Dirigenten zijn Jan Stulen, Leo Driehuys en Ken- ten, maar staat evenmin vast. Onder meer is
waaronder de V.S.. behalve uit de Oostbloklanden, scorebord geprojecteerd, zodat deelnemers en pu- neth Montgomery. De finale wordt geleid door daarvoor de steun van Den Haag vereist.
Niet dat de vernieuwingen die
bij „Achter het nieuws" zijn in
gevoerd opzienbarend van aard
zijn, maar zij zijn in hun uit
werking toch wel van vrij beslis
sende betekenis. Dat bleek gis
teravond dunkt mij, duidelijk
uit de tweede aflevering van de
rubriek in de nieuwe stijl. De
komst van Brugsma is, ik zei
het al, natuurlijk een belangrij
ke vooruitgang, maar hij vormt
met Joop Daalmeyer ook een
uitstekend presenterend duo,
gezien ook de wijzw aarop de
heren onderling kennelijk de
onderwerpen willen verdelen.
Maar daar was deze keer ook
de „pittig-vrolijke" inbreng van
FC Avondrood in het program
ma. Frits Barend en Henk van
Dorp verstaan uitstekend de
kunst om sportonderwerpen
ook voor niet direct ingewijden
zo te brengen, dat zij een be
langwekkend, althans enigszins
spannend tintje krijgen. Deze
keer hadden zij de affaire
Cruyff uit het Nederlands elftal
bij de kop genomen en je kon
nog (gepast) lachen ook. Kor
tom: „Achter het nieuws" lijkt
mij er vormvaster en levendiger
op geworden te zijn. Ik durf er
wat onder te verwedden, dat die
VARA-rubriek een goed seizoe
gaat maken.
Johan van Minnen laat het al
ombudsman niet alleen bij con
troleren of adviseren, hij kort
zelf ook met plannen. Deze kee 1
lanceerde hij er een op het gf
bied van het vreemdelingen!*
leid. Want, zo was hem (en zi? r
medewerk(st)ers uiteraard) te a
orde gekomen, per jaar won
aan 134.000 vreemdelingen J
toegang tot ons land geweigen
Een onverwacht groot aantal ii
derdaad. Ook schijnt de behai
deling bij al of niet tijdelijk j
emigratie soms te wensen ovs
te laten. Welaan, Van Minna
c.s. hebben nu een voorstel g<
formuleerd, aan de hand waa
van verbeteringen kunnen wo
den aangebracht, dat zij aan
leden van de Tweede Kamt
hebben toegezonden. Ook ga*
zij straks de Kamerdebatte
„goed volgen", als het bij t,
begroting van Justitie zal gaa
over rechtshulpverlening voo
iedereen. En ook op dat terrei
gaan zij stimulerend optrede
in elke wijk een rechtshul]
praktijk. Wij moeten er to£
eens op gaan letten hoe zich A
allemaal in de praktijk ontvfl
kelt. HERMAN HOFHUIZE
December wordt „Papa Haydn" herhaald; later in
dit seizoen komen de King's Singers op het scherm
met „Ik ben er niet stuk van". Origineel heet hun
programma „We are not amused, or in other
words, we are not amused". De groep van zes zingt
zonder begeleiding muziek in allerlei stijlen; ze
worden onder meer gesitueerd in de tijd van
Willem van Oranje, waaraan de vormgeving is
aangepast. Hun optreden is gedramatiseerd en
opnieuw krijgt Wilhelmina Hoedeman kans haar
ideeën in de praktijk te brengen: zendt goede
muziek uit en geeft de kijker iets aardigs om te
zien.
Huiskamer
Behalve de vierde symfonie van Mendelssohn (de
Italiaanse) op Eerste Kerstdag en 2 januari Bee-
thovens Negende en later in het seizoen het eerste
vioolconcert van Paganini, heeft Wilhelmina nog
iets anders op haar lijst: een huiskamerfestivalle-
tje.
„Het krijgt de naam Ernestine". Waarom die
naam? Dat weet ik niet, zo maar. Het speqj) zich
af rond de eeuwwisseling, toen pianoles iets van
zelfsprekends was. Ik breng hetprogramma in de
huiskamersfeer, met teksten in van die gekartelde
omlijsting zoals dat vroeger gebeurde in stomme
films en toch iets vermeld moest worden. Behalve
tantes en nichten en andere familieleden die alle
maal iets bespelen, treedt één heel goeie op."
Dus alweer: goede muziek en tóch leuk om naar
te kijken. Voor de Brahmsliefhebbers wordt zijn
derde symfonie uitgezonden en later op bijzondere
wijze.
Dan wordt de geluidsband opnieuw uitgezonden,
maar met andere beelden. Gefilmd zijn leden van
het uitvoerende Concertgebouworkest tijdens hun
tournee door Griekenland, Joegoslavië en Zwitser
land. Dit programma is gemaakt in samenwerking
met Duitsland en Zwitserland. Uitzending: ver
moedelijk in januari.
Wilhelmina Hoedeman tornt niet aan de muziek
zelf; wel wil zij deze muziek zo raak mogelijk naar
de kijker mikken. Naar zo veel mogelijk kijkers,
zonder concessies en zonder show.
Het werkt niet altijd gemakkelijk en een flinke
klap op het hoofd is Wilhelmina niet vreemd. Maar
zij is groot en kan veel hebben. Bovendien krijgt
zij ook prettige reacties. „Ik ben niet uit op
complimentjes", zegt Wilhelmina. Maar een beetje
waardering is nooit weg, geeft zij toe.
Terwijl Fons Rademakers'
meest ambitieuze film „Max
Havelaar" al in de bioscopen
draait krijgt u vanavond op uw
scherm nog eens zijn vijf jaar
oude film „Mira" te zien. Oor
spronkelijk naar de gelijknami
ge roman van Stijn Streuvels
„De teleurgang van den Water
hoek" geheten werd de filmver
sie herdoopt in „Mira" naar de
vrouwelijke hoofdfiguur.
En niet ten onrechte. Mira bete
kende voor hoofdvertolkster
Willeke van Ammelrooy de
doorbraak naar een zeer actieve
filmcarrière. Dank zij het voor
treffelijke camerawerk van Ed
dy van den Enden werd dit
verhaal van het verzet van een
dorpsgemeenschap tegen een
brug, die hun veilige isolement
zal verbreken een interessant en
sfeervol tijdsbeeld, dat echter
aan dramatische zeggingskracht
te kort schiet. Als het zigeuner
meisje Mira dat zich niet wil
laten vastleggen door de aan
zijn oude tradities vasthoudende
dorpsgemeenschap sprong Wil
leke van Ammelrooy er letter
lijk „uit", terwijl regisseur Fons
Rademakers met een nauwge
zette schildering van een be
krompen milieu bleef steken in
zijn fraaie beelden en minitieuze
sfeertekening van een niet zo
interessant gebeuren.
Met al zijn visuele verdiensten
toont „Mira" duidelijk de tekort
komingen van Rademakers aan.
We kijken er geboeid naar,
maar worden nergens werkelijk
bij het verhaal betrokken.
Ned. 1,19.55 uur.
Otto Milo
P.P 18.19 Uitz DS'70. 18.30 Nws. 18.41
Per Saldo. NOS: 19.15 (S) Accoord.
AVRO: 20.00 (S) Hoogtepunten uit ope
rettes. 21.15 (S) Lesuur Moord. 21.37
(S) Ratatouille. 22.30 Nwws. 22.40 Ra-
diojourn. 23.00 (S) Parklane Serenade.
23.55—24.00 Nws.
11 00 Nws. KRO 18.11 Echo. 18.30 (S)
Op vleugels. 18.50 verkenning. 19.00 (S)
Zin in muziek. 19.30 Kerk in meervoud.
20.00 Nws. 20.05 Overweging. 20.15 (S)
„Hoeveel huisvrouwen zijn bezig met dingen die
niet blijvend zijn. Radio vast ingesteld op zenders
met popmuziek. Ze horen het en vergeten dat
onmiddellijk. Goede, klassieke muziek heb je in
je hoofd, je bent onafhankelijk van anderen, je
kan zelf op elk moment het initiatief nemen,
dingen in je te horen, die je dat moment wil
horen. Ja, tenzij je je gehoor verkiest" Aldus
Wilhelmina Hoedeman, producer en regisseur bij
de NOS, met een dringende passie voor klassieke
muziek, waarvoor zij gemotiveerd aangepaste
programma's maakt
Van Wilhelmina Hoedeman zijn programma's be
kend als „muziek om naar te kijken" en „Papa
Haydn" dat een prijs kreeg op het Festival van
Praag, waarin een strijkkwartet werd uitgevoerd
in een boerenstal; zonder te storen werden beelden
getoond van het boerenbedrijf, een zeldzame ver
toning, want prettig om naar te kijken, met be
houd van dat kwartet.
Wilhelmina werkt in dat opzicht alleen en lijkt een
eenzame strijd te voeren tegen vervlakking van
de muziek die via televisie wordt weergegeven. En
wat zij daarover zegt klinkt soms verwoed, maar
heel redelijk en volkomen logisch.
„Taak voor de NOS, die niet afhankelijk is van
leden. De overige omroepen moeten aan hun leden
denken en dus show maken. Natuurlijk. Maar
bedenk wel, dat bijna iedereen televisie kijkt en
dat als je iets aan cultuur wilt overbrengen,
televisie het breedste medium is; men kijkt toch
wel, meer dan men naar radio luistert Uitgere
kend bij de radio zitten goede muziekprogramma-
makers; bij televisie heb ik echter weinig colle
ga's."
Men kan daarover van mening verschillen en
bijvoorbeeld wijzen op het AVRO-programma
„Jonge mensen op weg naar het concertpodium",
maar zich ook een klagende pianist voorstellen.
Die vroeg zich vertwijfeld af: „Ik mag alleen het
derde deel spelen Maar ik moet toch het eerste sje maar a|tijd |euk om naar ,0 kijken
en het tweede deel spelen om dat derde goed te
brengen. Hoe moet ik dat nou?"
Wilhelmina Hoedeman voelt weinig voor compro
mis en show en bewerkingen. „Van klassieke
meesterwerken moet je afblijven, tenzij je het
beter kan. Maar dan moet je wel ten minste het
niveau hebben van de oorspronkelijke componist
Het is voorgekomen, dat de ene componist aan
het werk ging met materiaal van een andere, maar
dan werd het totaal anders met een nieuw stempel,
de persoonlijkheid van de bewerker."
Wilhelmina Hoedeman wil alleen werken met
goed materiaal. Wanneer zaterdagavond 30 okto
ber het Requiem van Guiseppe Verdi wordt
uitgezonden zoals eerder gemeld ook via de
radio in stereo te volgen komt het bepaald niet
slechte Concertgebouw Orkest in actie, geleid
door Ricardo Mutti.
Wilhelmina: „De solisten zijn de besten die op dit
gebied te vinden zijn. Door het geluid gelijktijdig
gekoppeld via de radio uit te zenden, kan men
het geluid goed en hifi in de huiskamer krijgen.
Ter bestrijding van de slechte luidspreker in het
tv-toestel. Ten opzichte van de prijs van het toestel
kost die luidspreker een paar kwartjes. Zo iets."
Of dit experiment van de NOS nogal kostbaar
wordt voortgezet, weet de NOS zelf nog niet
Wilhelmina Hoedeman heeft haar strijdplan om
goede muziek iii de huiskamer te brengen, gereed.
En wéér plezierig om naar te kijken.
HOU HET SCHERM
IN HET OOG
In opdracht van de Italiaanse
televisie maakte filmregisseur
Michelangelo Antonioni een do
cumentaire over China, die de
KRO vanavond uitzendt. Anto
nioni trok met zijn filmploeg
door China, vergezeld door gid
sen. Dat wil niet zeggen dat
„Chung Kuo" (China) een pro-
pagandische film is geworden,
in tegendeel. Behalve beelden
van het leven in grote steden,
toont Antonioni ook een „vrij
markt" makrt" een feiltje in
het systeem, dat de gids ook
liever niet gefilmd zag. Ook
bezocht hij hoog in de bergen
in het zuiden van China een
landbouwdorp, waar nog nooit
door Europeanen werd gefilmd.
De ractie van bewoners ver
raad dan ook een combinatie
van nieuwsgierigheid en verle
genheid.
Ned. I, 21.50 uur.
Wie-kent-kwis
Wat onlogisch heeft de AVRO
de naam aangehouden die de
„Wie-kent-kwis" droeg en altijd
in het weekend werd uitgezon
den. Deze quiz zit nu in het
dinsdagavondpakket, met de ge
bruikelijke aanstaande echtpa
ren die een deel van hun uitzet
kunnen winnen.
Dus meer een inzet-voor-uitzet-
kwis. Als speciale gast in dit,
door Fred Oster te leiden spel-
programma, hoort en ziet men
Lee Towers.
Ned. II, 20.25 uur.
Hammond
Brian en zijn voormalige vrouw
Ann, voeren tot diep in de nacht
gesprekken voornamelijk ove-
de toekomst van hun dochter
Carol, die is teruggekeerd. Ann,
op haar beurt, is benieuwd of
Brian serieus denkt over een
huwelijk met Jane. April Merro-
ney begint, zo kort geleden ge
huwd, dingen voor haar man te
verbergen. David Hammond
probeert Nederlandse auto's in
Engeland te verkopen. Het lukt
hem niet zo, want volgens de
Engelse wet zijn ze te groot.
Ned. II, 21.45 uur.
Morgenmiddag
De NCRV begint morgenmid
dag aan een zesdelige serie voor
de jeugd „Het raadsel van het
Silvercrona-kasteel." Lisa en
Lasse brengen hun vakantie
door op een eeuwenoud en ge
heimzinnig kasteel in Zweden.
Hun eerste vraag is: „Wie is die
tante Hedwig toch?"
Woensdagmiddag Ned. I, 16.45
uur.
Willeke van Ammelrooy met Jan Decleir in de speelfilm „Mira".
25e Int. Orgelweek
21.30 Het heilig huis
(S) Met het oog
23 05 Akt overz.
Lee Towers, gast in de „Wie-kent-kwis"
Scène uit „Het
van Antonioni"
KRO: 7.02
(S)
op
middag.
(S) De Hitmeesters,
:ilK'Jd:MII',
IIIIVUlM.I.'.ll
7.30 (S) Preludium. 9 00 Nws. 9.02
Onder schooltijd. 10.00 (S) Orkestpal
Aansl.: (S) Platennieuws. 12.00 (S) T
nowerken uit de Romantiek. 12.30
Moderne operamuziek. 13.00 (S) In
schaduw van de meesters. 14.00 Nu
14.02 (S) Een uur natuur. 15.00 Muzi1
voor Diaghilev (21). 16.00 (S) In kleir
bezetting. 16.30-17.00 (S) Muziek
eigen tijd.
(L
jjM