Vreemdelingenpastor dient
duivelskunstenaar te zijn
Peek &Cloppenburg
Gastvrouw.
245.-
24.90
Groei met ons mee.
HEMA
KORTE METTEN
Zuster van Liefde
benadrukken eigen
verantwoordelijkheid
leden en groepen
)ONDERDAG 7 OKTOBER 1976
LEIDSE COURANT
PAGINA ,9
De klant is gast. En dus hebben we en takt. Het salaris is in overeen-
behoefte aan charmante gastvrouwen stemming met de zelfstandigheid en
die onze klanten vriendelijk te
verantwoordelijkheid van de funktie.
woord staan, die kleine probleempjes Verder o.a.: 10 vrije zaterdagen,
oplossen, vragen over artikelën
beantwoorden, eventuele klachten
of ruilingen behandelen. Bovendien
geeft de gastvrouw richting aan
't werk van de verkoopsters en ze is
betrokken bij hun opleiding. Gast
vrouw bij de Hema is een moderne,
leuke baan. Er worden nogal wat
eisen gesteld aan de representativiteit,
kontaktuele eigenschappen, geduld
40-urige werkweek, 12% gratifikatie
en extra vrije dagen voor gewerkte
zaterdagen. Als Basisopleiding is
Mulo/Mavo wel gewenst, waarbij
ervaring in de verkoop een belangrijk
pluspunt is. Leeftijd niet jonger dan
20 jaar. Wilt u er eens over komen
Eraten? Neem dan kontakt op met de
edrijfsleider.
Haarlemmerstraat 130, Leiden. Tel.: 071-123971.
Een groepje van zestig sterk vergrijzende priesters is op het
ogenblik belast met de dubbele functie van zielzorger en
welzijnswerker onder de ongeveer driehonderdduizend vreem
delingen in ons land. Te weinig mankracht en te weinig
financiële middelen bemoeilijken het reeds veeleisende werk
onder de vreemdelingen, die afkomstig zijn uit West- en
Oost-Europa, vooral ook Zuid-Europa, uit Azië, Afrika en van
het Amerikaanse continent, zowel noord als zuid.
Dit constateert pater J. Th.
Rijk, secretaris van het natio
naal secretariaat r.k. vreemde
lingenpastoraat in een gisteren
gepubliceerde nota over „r.k.
priesters en pastorale assisten
ten in het vreemdelingenpasto
raat".
Het vreemdelingenpastoraat
kwam bescheiden op gang na
de eerste wereldoorlog, toen in
1918 Russen en Oekraïners na
de communistische machts
overname hun land ontvlucht
ten. Na de tweede wereldoor
log kwamen grote golven Ne
derland binnen uit Indonesië
(het snelst geïntegreerd), Ne
derlandse Antillen, werkne
mers uit Zuid-Europa en
Noord-Afrika. De stroom van
buitenlandse werknemers
naar Nederland ligt op dit
ogenblik nagenoeg stil, maar
door gezinshereniging en ge
boorten blijft het aantal bui
tenlandse werknemers on
danks het normale verloop op
hetzelfde niveau.
Pater Rijk bepleit de nood
zaak van de vreemdelingen
zielzorg, omdat zo schrijft
hij religie geen verschijnsel
apart is, maar altijd is ingebed
in een sociale en culturele con
text. Als men zou eisen, dat de
vreemdeling zich toch maar
bij de Nederlandse parochie
moet aansluiten, doet men ge
makkelijk afbreuk aan de ei
gen religieuze cultuur van de
vreemdeling. Toch zal het
vreemdelingenpastoraat een
tijdelijk karakter hebben, om
dat de tweede generatie zich
gemakkelijk integreert.
Een belangrijk deel van het
werk van de vreemdelingen
pastor bestaat in indirecte pas
torale arbeid, vooral huisbe
zoek. De directe pastorale ar
beid, meestal traditionaal van
aard en daarom minder aan
trekkelijk voor jongere pasto
res, vormt de tweede tak van
activiteiten.
Een groot deel van de werk
zaamheden bestaat voor de
vreemdelingenpastor echter in
welzijnswerk. Hij verwijst
naar allerlei instanties, vooral
in de beginperiode van de
vreemdeling, daarna groeit
zijn bemiddelingsfunctie, om
dat cultuurverschillen en op
vattingen zich pas geleidelijk
in alle duidelijkheid openba
ren. Dit geldt in het bijzonder
voor de gemengde en dubbel-
gemengde huwelijken. Alleen
al op dit terrein wordt volgens
pater Rijk door de vreemdelin
genpastores ontzanglijk veel
gedaan.
Pater Rijk wijst voorts op het
verschijnsel, dat de buitenlan
ders vaak moeten leven aan de
marge van de samenleving en
daardoor gedoemd zijn tot een
nieuw subproletariaat. De
vreemdelingenpastores reke
nen het zich daarom tot hun
taak de vreemdelingen bewust
te maken van hun plaats en
rechten binnen onze samenle
ving. Het werk van de vreem
delingenpastor vormt een ge
sloten circuit van hulpverle
ning met de maatschappelijke
dienstverlening, aldus pater
Rijk, die eraan toevoegt dat de
vreemdelingenpastor vaak een
duivelskunstenaar moet zijn.
Het ontbreekt het vreemdelin
genpastoraat aan de infra
structuur, die voor een paro
chie normaal is. Gunstige uit
zonderingen daargelaten is er
over het algemeen weinig sa
menwerking met de plaatselij
ke geestelijkheid. Van het be-
drijfsapostolaat is men ver
vreemd geraakt, omdat dit
zich meer ging bezighouden
met structureel werk binnen
de bedrijven, terwijl het
vreemdelingenpastoraat aller
eerst basispastoraat wil zijn.
Toch mag het vreemdelingen-
pastoraat niet los worden ge
zien van het pastorale werk in
zijn algemeenheid, aldus pater
Rijk. Daarom dient volgens
hem ook de parochiepriester
zijn aandacht naar vermogen
te laten uitgaan naar de
vreemdelingen in zijn paro
chie. Het niet onderkennen
hiervan legt de basis voor de
totstandkoming van allerlei
blijvende kerlijke getto's.
en
wereld
De .Joint working group", de
gezamenlijke werkgroep van
de Wereldraad van Kerken en
de rooms-katholieke kerk is
onder leiding van kardinaal
Willebrands en dr. Philip Pot
ter deze week in Utrecht bij
eengeweest voor de jaarlijkse
bijeenkomst. „De eenheid van
de kerk, doelstelling en weg"
was het hoofdtema van deze
vergadering, waarbij men
zich heeft beziggehouden met
vragen als hoe men als kerken
tot een gezamenlijk getuigen
kan komen en hoe men de
samenwerking nu moet voort
zetten. De werkgroep werd in
1965 opgericht en telt vieren
twintig leden.
Aan de universiteit van Ut
recht is vandaag gepromo-
Vijftienhonderd zusters van
Liefde van Tilburg hebben tij
dens haar kapittel een nieuw
bestuursteam gekozen en het
als opdracht gegeven steeds
meer verantwoordelijkheden
aan zusters en groepen zelf te
laten. Om dit proces van me
deverantwoordelijkheid voor
het beleid te blijven stimule
ren wordt een provincieraad
in het leven geroepen, waarin
zusters uit de twaalf regio's
waar de congregatie werk
zaam is, zitting hebben.
Vorige week hebben de zus
ters haar kapitel, dat acht
maanden heeft geduurd en uit
drukkelijk was bedoeld als
een bezinningsperiode, afge
sloten met een bijeenkomst in
de Brabanthallen in Den Bo
sch. De congregatie telt 2100
leden, die behalve in Neder
land in verschillende landen,
veerd tot doctor in de godge
leerdheid J. Verheul (45),
thans predikant van de her
vormde gemeente te Zaltbom-
mel. De titel van zijn proef
schrift luidt: „Het heilige en de
wereld. Verkenning van de
verhouding tussen cultische
heiligheid en „secularisatie" in
het Oude Testament".
De Zwitserse kerken hebben
samen ruim twee ton beschik
baar gesteld voor de oprich
ting van een „hulpcentrum
voor degenen van wie de men-
vooral ontwikkelingslanden,
werkzaam zijn.
Zuster Mediatrix Hoes, provin
ciaal overste, verklaarde tij
dens de bijeenkomst in Den
Bosch, dat in de afgelopen
acht maanden een sterkere
verantwoordelijkheid van alle
zusters voor de congregatie is
senrechten gevaar lopen of ge-
schondenworden". Het cen
trum gaat juridische en mate
riële hulp verschaffen, hulp
verlening coördineren en de
publieke opinie informeren
over schendingen van de rech
ten van de mens.
Mevrouw Indira Ghandi, pre
mier van India, heeft toege
zegd aandacht te besteden aan
de klachten, die vertegenwoor
digers van de kerken haar on
langs hebben overgebracht.
Delegaties, afkomstig uit ver-
gegroeid. Door de gesprekken
die overal in ons landen wer
den gevoerd, is ook de onder
linge verbondenheid toegeno
men.
Zuster Hoes noemde dit een
goede zaak, omdat men in het
verleden door de wens naar
grotre pluriformieit wel eens
het spoor bijster is geraakt
schillende delen van het land,
hadden de premier gevraagd
de grondwet niet zo te wijzi
gen, dat de rechten van de
minderheden niet langer wor
den beschermd.
De missiedrukkerij te Steyl
(bij Venlo) viert dit jaar het
honderdjarig bestaan. Bij ge
legenheid daarvan zal de bis
schop van Roermond, mgr. J.
Gijsen op zaterdag 16 oktober
een plechtige mis opdragen in
de kerk van het missiehuis St
Michaël. De stichter van de
•congregatie van het Goddelijk
Woord (s.v.d.) Arnold Janssen,
opende de drukkerij op 27 ja
nuari 1876. In de drukkerij
zijn momenteel honderdee
nenveertig mensen werkzaam.
„Steeds meer wordt duidelijk
dat het nodig is om vanuit de
congregatie-gemeenschap
bruggen te slaan naar de men
sen om ons heen. Hopelijk zul
len we erin slagen om werke
lijk onze plaats tussen de men
sen weer in te nemen en aan
hen iets over te dragen van de
waarden, die wij als religieu
zen trachten te realiseren", al
dus zuster Hoes.
Zij wees erop, dat het bestuur-
steam-nieuwe-stijl personen en
groepen vooral zal begeleiden
bij de groei naar het dragen
van eigen verantwoordelijk
heid. Zij waarschuwde ervoor
eigen verantwoordelijkheid te
verwarren met onafhankelijk
heid. „We maken allemaal deel
uit van de gemeenschap en
daarom kan niemand belang
rijke beslissingen nemen los
van die gemeenschap".
Rok met dubbele Rok met krijtstreep en
voorplooi. Polyester/viscose, ceintuurtje. In 75% wol.
In zwart, camel, bruin, rood Beige of grijs. Mt. 38 t/m 4ó.
of grijs. Mt. 36 t/m 46 ^5
Plissérok van Terlenka
Camel, bruin of zwart.
Mt. 34 t/m 42./
m
Hak 'ns met een ander bijltje.
I Doe mee met de Canadian Look.
I In een echt flannel ruiten hemd.
Geruwd katoen. Diverse kleuren.
I Jazeker, je vindt 't
in de Promodehoek 1
van P&C.