Bolke de Beer: bedoeld voor jeugd en volwassene TV - EEN DURE GRAP IN 4 AFLEVERINGEN NOS VEROORDEELD TOT RECTIFICATIE Levendige poppen in speelse boot Bram en Freek vieren feest bij de VARA Groenteman" Kees de Wolf: knoflookadem „Für Elise" naar Concertgebouw TERUGBLIK PAGINA 2 LEIDSE COURANT ZATERDAG 2 OKTOBER 197i ZA' Bolke de Beer, nog 25 keer op het scherm. Veel uitgevers voelden weinig voor het avontuur van Bolke de Beer, die uit een circus ontsnapte en in een bos terecht kwam. Alleen Meulenhoff toonde be langstelling voor het werkstuk van A.D. Hildebrand en hij gaf het uit. Dat was in 1932, het jaar waarin Hildebrand va der werd van een rusteloze beer die in talloze herdrukken de jeugd van toen vond en avontuur na avontuur beleefde. Chanowski productions b.v. en Wim Ha- zeu van de NCRV zijn merkwaardig genoeg gelijktijdig op het idee gekomen de beer nieuw leven in te blazen. Afgelo pen zaterdag werd de eerste aflevering uitgezonden, er volgen er nog 25 van negen minuten. Loek de Levita, directeur van Chanowski Productions: „Er is inderdaad sprake van toeval. Ik kan me niet meer herinneren of wij met de uitgever contact hebben gezocht of andersom. Ik weet wel dat Wim Hazeu ook met een Bolke-plan rond liep en zo vonden we elkaar gewoon bij de thee". Chanowski Productions mikt met Bolke de Beer op een dubbel publiek. De jeugd van nu, die de avonturen aangepast op de buis krijgt voorgezet en de volwassene die vol jeugdsentiment terug denkt aan Bolke, die in het bos terecht kwam, aanvankelijk als Mazzelwoot, later als Dommeldrom. In de afleveringen komen de bekenden van toen weer tot leven: de egel Drubbie- buu, Otto Otter, Rosientje het hert, Flens de vos, de familie Buizer en Dorus Das. Bewerking Alle afleveringen zijn bewerkingen van de boeken, herschreven door Renée van Utteren, die ook een groot aantal afle veringen van Paulus de Boskabouter voor haar rekening nam. Destijds tot genoegen van schrijver Jean Dulieu, die met het werk van Renée wel in zijn schik was omdat zij Paulus benaderde zoals hij het zelf ook bedoelde. Ook Bolke wordt in zijn waarde gelaten, hoewel hij een eigen leven gaat leiden omdat de boeken niet altijd worden ge volgd. Bovendien zijn alle afleveringen afzonderlijk te volgen, zoals de Fabeltjes krant afgeronde verhalen in de huiska mer bracht. Ook de wijze waarop de Fabeltjeskrant technisch tot stand kwam, wordt aange houden. Er wordt dus weer met poppen gewerkt en met stemmen, in dit geval van die van Pobert Paul, Hellen Huisman en Rob van de Meeberg. De poppen zijn gemaakt door Eric Slab bers, decors van Henk Laurens en de regie wordt gevoerd door Cocky Andreo- li. Alle opnamen zijn gemaakt in de Chanowski studio. Renée van Utteren heeft haar stof voor de tv-bewerkingen van Bolke de Beer geput uit tien delen Bolke, waarvoor de Veluwe destijds stof leverde. Hildebrand fietste veel, keek naar dieren en noteerde hun gedrag. Na tien delen Bolke raakte de avontuurlijke beer in Amerika zoek, verzonden naar het Yel- lowstonepark. Hildebrand was over Bol ke de Beer uitgeschreven. Boekje Zoals te doen gebruikelijk heeft Cha nowski Productions een uittreksel van de tv-serie in boekvorm gemaakt, met grote kleurenfoto's en weinig tekst in grote letters. Ook verschijnt Bolke de Beer op de grammofoonplaat. Chanowski Productions gaat er van uit, dat Bolke leuke verhalen en sterke ka rakters aandraagt en in het rijtje thuis hoort van De fabeltjeskrant, Paulus en de Woefs en de Lama's. Loek de Levita: „Totaal hebben we nu ruim tweeduizend filmpjes gemaakt. Duizend veertig Fabels, 365 Paulussen en honderdtien Woefs, dat was niet zo'n heel groot succes. De Fabel tjeskrant is naar verscheidene landen gegaan en vertaald, tot in het Japans en Servo Kroatisch. Binnenkort verschijnt de Fabeltjeskrant ook in het Italiaans en zijn nieuwe opnamen gemaakt voor En geland, Zweden en Frankrijk." Of de goede oude Bolke de Beer ook de wereld bereikt, moet worden afgewacht; in Nederland wordt hem een kleurrijk onthaal bereid. Wie dat Hildebrand 44 jaar geleden had voorspeld, zou door de schrijver vierkant zijn uitgelachen. Want aanvankelijk hapte geen hond in die beer. Dat kwam pas later, maar toen ook stormachtig". F.J. BROMBERG Nauwelijks heeft Bolke de Beer via de NCRV- buis zijn snuit laten zien, of de NOS komt vanavond voor het eerst met een boot vol beren dagelijks Ned. I, 18.45 uur in de huiskamer. „De bereboot" heet dit programma voor jonge kinderen. Het zou aardig zijn wanneer Bolke een aflevering zou kunnen meevaren, maar producent Chanowski van Bolke is een concurrent van Max Appelboom die De bereboot vervaardigt. Dat de beren elkaar ooit eens treffen, is derhalve niet waarschijnlijk. Appelboom maakte 211 afleveringen van De bere boot, waarop drie hoofd-beren vaste passagiers zijn: kapitein Brom, stoer maar snel ontroerd, Brilbeer de machinist, die graag met de kapitein overhoop ligt een Maatje, een jong, slim zeebeertje. Wisselende gasten worden in De bereboot meege nomen, soms vriendelijke, soms heel vervelende. Maar er gebeurt altijd wat en in hoog tempo. De muziek van Joop Stokkermans draagt daar in grote mate toe bij. Heel duidelijk is zijn bijdrage wanneer, tijdens een van de eerste uitzendingen een verkoper van zangpruiken aan boord wordt gehesen. De man bevond zich in een soepterrien op zee en levert Brilbeer een zangpruik. Een swingende aflevering, beat op maat van een stam pende motor. Van schrijver Lo Hartog van Banda was ook de serie Ti-Ta-Tovenaar, waarvan 490 afleveringen zijn uitgezonden. Of De bereboot een zelfde hoe veelheid afleveringen haalt, sluit de NOS niet uit; men wacht af. Speels De bereboot, bestemd voor kinderen vanaf vier jaar, wijkt in alle opzichten af van Ti-Ta-Tove naar. De beren zijn poppen die met de hand worden bediend. Zo werd Lo Hartog van Banda gedwongen snelle, maar heel speelse afleveringen te schrijven, want niet meer met medewerking van acteurs als Ton Lensink. Deze keer moest Lo het allemaal zelf doen en hij is daarin geslaagd. De hoofdfiguren gaf hij karak ters mee en de poppen van Herbert Stakelbeek sluiten daar fijn bij aan. Het statische van poppen- decors ontbreekt geheel; alles beweegt: de zee, de lucht, de boot en de poppen. De avonturen spelen zich af op de smalle boot en op de eilanden die kapitein Brom aandoet. Voor kleuters. Maar ook hun ouders zullen de vijf minuten graag even De VARA viert het 25-jarig bestaan van de televisie in Nederland met een programma van Neerlands Hoop, tien liedjes jeugdsentiment ge zongen en aaneengepraat door Freek de Jonge en Bram Vermeulen. Freek: „Een overzicht van 25 jaar televisie. Dat lijkt veel in een uur, maar als je bedenkt dat het songfestival al zo'n 17,5 jaar het belangrijkste is wat er op de tv geschiedt, ben je gauw klaar. Voorts brengen we nieuwtjes en nieuws uit de regio. En een weerzien met Tante Hannie, Karin Kraaykamp en Ageeth Scherphuis. Dat ziet er leuk uit nietwaar? Of het een harde show wordt? Ja, soms is het wel agressief". En Bram: „Een perfecte doorsnee van 25 jaar tv. Dat betekent een enorme puinhoop met verschrik kelijk veel playbacks. Een gemiddelde avond Er is dus alle reden voor de gemiddelde kijker zater dag de tv aan te zetten". Aan het programma werken behalve Bram en Freek verder mee de muzikanten Jan de Hont, Jons Pistoor, Wim Essed, Jos Hermeier en ande ren. De regie is in handen van Jop Pannekoek. Zaterdag Ned. I 20.30 uur. Bram en Freek in (Van onze radio- en tv-redactie) „Goedemorgen groenteman", „goedemorgen me vrouw". Stereotiep begin van een ochtendprogramma op de AVRO-radio, waar legioenen huisvrouwen ge spitst naar luisteren. Want „wat zullen we eten" de vraag die hen elke dag weer bezighoudt, komt juist daarin, met het accent op de verkrijgbaar heid en de prijs van groenten en fruit, aan de orde. 25 jaar is het nu geleden, 2 oktober 1951, dat Henk de Wolf op het idee kwam de gortdroge gegevens die het centraal bureau voor tuinbouwveilingen aan de omroepen verschaft, in de vorm te gieten van een luchtig gesprekje tussen een groenteman en een huisvrouw-klant. Daarin kwaliteiten en prijzen te verwerken en wat nuttige kooptips toe te voegen. Een soort mini-luisterspel met het doel de huisvrouw van advies te dienen bij dat oude eeuwige probleem wat te eten. „Groenteman" was Henk de Wolf zelf, in welke functie hij, toen hij 1963 waarnemend directeur van de AVRO werd, werd opgevolgd door zoon Kees die de „groentezaak" van zijn vader over nam. „Klant" is nu Hermien de Wolf-van der Horst, Kees' vrouw en onderwijzeres. Daarvoor hadden Annet de Langen, toen AVJtO-secretares- se, nu bij de TROS en Thea van Erp-Spaargaren, secretaresse van Henk de Wolf, die mini-rol ver vuld. „Groenteman" Kees de Wolf zit nu zo'n 13 jaar in het vak of zoals hij schertsend zelf zegt: „Ik heb er al 13 jaar aan meegewerkt Nederland een knoflookadem te geven. Want er is in die 25 jaar dat het programma nu draait wel heel wat veran derd in de eetgewoonten in Nederland. Vroeger hoefde je niet met knoflook of paprika's aan te komen, nu is het opgenomen in het normale eetpatroon. Dat is natuurlijk te danken aan de gestegen welvaart, aan de vraag naar andere groenten door de gastarbeiders en door de vakan tiereizen, waar de Nederlanders andere groenten leren kennen". Wat buitenisse groenten als koessa's komen nooit in het programma voor. „Nee, omdat wij onze gegevens en de receptentips krijgen van het centraal bureau voor de tuinbouw veilingen en die houden zich alleen bezig met dat fruit en die groenten die in Nederland gekweekt en dus op de Nederlandse veilingen komen. Zo zul je me ook zelden horen praten over citrus vruchten". Jef Rademakers, die in boek en weekbladartikelen betoogt, dat nu de tv 25 jaar oud is, de tijd is aangebroken om eindelijk eens goede tv te gaan maken, heeft kans gekregen van de NOS om in een feestelijke pro- duktie de geschiedenis van de zilveren tv te vertellen. Zoals we dezer dagen al schre ven heeft Jef Rademakers dit gedaan aan de hand van Berend Boudewijn in de regie. Onder de titel "TV - een dure grap" ge bruikt hij alle ingrediënten, die zovele tv-makers vóór hem heb ben uitgevonden. Dit leidt tot een vermoeiende reeks bonte beelden. De herkenning maakt het hier en daar wel leuk, maar om nou te zeggen, dat Jef Rade makers het aanschijn der tv heeft vernieuwd, nou neeDe vier afleveringen gaan op alle zondagen in oktober. Morgen avond de eerste. ZONDAG Ned. II 20.40 uur. Alain Delon in De huurmoordenaar (Le Samourai). HOU HET SCHERM IN HET OOG Smith en Jones Smith en Jones halen zich nogal wat ellende op de hals, als ze een rijke rancher beloven zijn weggelopen vrouw terug te be zorgen. Ze slagen daarin, maar de situatie wordt moeilijk, als na dë actie een dode valt. Ned. II, 20.25 uur. Willeke De KRO zendt vanavond een uur lang een show uit van en rond Willeke Alberti. Haar gas ten: Willy Alberti, Blue Dia monds, Rob de Nijs, René van Vooren, Anneke Grönloh, Piet Bambergen, Jeroen Krabbé, Guus Hermus, de Crocksons, Goois Miniatuurtheater en Ro bert Kaesen Dancers en een zi geunerorkest. Ned. II, 21.15 uur. Huurmoordenaar Acht jaar geleden gaf de inmid dels overleden Franse regisseur Jean Pierre Melville de acteur Alain Delon een nieuw gezicht. In "Le samourai" (huurmoorde- 4 - naar) werd de jeune premier Jef Rademakers (links) en Berend Boudewijn samen in het decor van omgetoverd tot een zwijgzame, hun feestelijke produktie „TV- een dure grap". eenzame beroepsmoordenaar met een ijskoude blik in zijn ogen. In prachtig volgehouden bijna klinische stijl laat Melville de professional zijn dagelijks ri tueel uitvoeren. Voor hem is doden een vak, goed en kwaad interesseren hem niet. Als hij eindelijk enig menselijk gevoel toont is dat dan ook onverbidde lijk zijn ondergang. "Le samourai" - zondagavond op uw scherm - betekende voor Delon een keerpunt in zijn car rière. Hij zou nog vele malen de koele misdadiger spelen, maar zijn rol van de eenzame Jef Costello niet overtreffen. Zondag Ned. I 20.10 uur. Jeugd viert De NOS zendt een gala-voorstel ling uit van het kindercircus II Grifio uit het Brabantse Haa- ren. Vele bekenden voor jeugdi ge kijkers werken aan dit pro gramma mee, zoals Ome Wil lem, Teuntje en August, Martin Brozius, Tika uit Ti-ta-Tove- naar, Peppi en Kokki en Ab Hofstee (Hildebrand Brom uit Hameien). Zondag Ned. II, 18.15 uur. Continuo Langs de drukste aan- en af- voerweg van de tv-studio's naar het decorcentrum stonden vijf van de zes omroepmuzieken- sembles. Terwijl 400 musici en zangers optreden, wordt in "Continuo" getoond wat in een continu-bedrijf als het decor- centrum allemaal gebeurt Zondag Ned. II, 22.00 uur. Panoramiek In een extra-uitzending vanuit Bonn gaat Panoramiek in op de resultaten van de verkiezingen van de Westduitse Bondsdag. De uitzending bevat een analyse en commentaren rond de uitsla gen, waarbij het erom gaat of Schmidt (SPD) en Genscher (FPD) aannhet hoofd van de regering blijven of dat Kohl (CDU) en Strauss (CSU)* de nieuwe leiders in Bonn worden. Zondag Ned. II, 23.05 uur. Eucharistie vieringen op radio en tv Zondagochtend verzorgt KRC radio op Hilversum 2 om 10.0 uur in samenwerking met d Wereldomroep de uitzendin van een Liturgieviering met N< derlandse gezangen vanuit h{ Moederhuis van de Zustei Franciscanessen in Dongen (I Br.). Zondag 3 oktober is d 750ste sterfdag van Franciscu van Asissi. Voorganger is rekto J. Michielsen. Het koor van d zusters zingt samen met de aar wezigen onder leiding van Geoi ge Bon. Organiste is Zr. Mariar ne Diepstraten. Zondagochtend verzorgt KRO televisie via Ned. I om 11.00 uu de uitzending van een Eucharis tieviering vanuit de Bonaventu rakerk te Woerden. De viering staat in het teken van de 750sté sterfdag van Franciscus vaij Asissi. Voorgangers zijn pater Th. Sij monis, provinciaal van de Fran ciscanen, pater P. Leenhouwers provinciaal van de Capucijnen en pater S. van Sprang, viceprw vinciaal van de Conventuelen De zang wordt mede verzorg! door het parochiële zangkooi Jubilate Deo onder leiding Va/t Ton le Due. Sport op TV en radio In „Studio Sport" morgen om 19.20 uur via Ned. II wordt aan dacht besteed aan voetbalwedj strijden, de basketbalwedstrijó Nationale Nederlanden Dona r—Sperry Remington in Groninj gen, de ijshockeywedstrijd Hun- ters—HHIJC in Utrecht, de Euj ropa Cup-tafeltenniswedstrijd HIA Panels—Bazel in Apelj doorn en autosport: de slotraces van het seizoen op Zandvoort. „Langs de Lijn" „Lang de Lijn" van de NOS-ra dio morgen om 14.02 uur vis Hilversum 3 zal aandacht wor den besteed aan: voetbal, auto races op Zandvoort, honkbal HWAC—Eurostars en hockey; Klein Zwitserland—Schaerwey^. de, wielrennen, tafelennis; Hia! Panels—TTC Bazel. In een extra uitzending van hel NOS-televisieprogramma „Stu dio Sport", morgen om 17.42 uur via Ned. I, wordt vanuit hel Franse Angers verslag gedaar van de wielerwedstrijd om d< Grand Prix des Nations en vanl de paarderennen in Longchampj om de Prix d'Arc de Triomphe.; Kommentatoren zijn resp. Fredj Racké en Hans Eysvogel. HILVERSUM Het NOS-radioprogramma „Für Elise", dat 's zondags tussen 11.00 en 13.00 uur op Hilversum 4 wordt uitgezon den, zal niet meer rechtstreeks uit het Van Gogh-museum in Amsterdam komen. Met ingang van morgen wordt dit koffiecon cert gegeven in de kleine zaal van het Amsterdamse Concertge bouw. Reden voor de verhuizing is, dat het rijk van de NOS een bedrag aan „huisvestingskosten" voor het museum eist. Deze kosten zijn berekend voor verwarming, verlichting en dergelijke. De NOS heeft kwijtschelding van deze kosten gevraagd, maar dit verzoek werd in verband met richtlijnen van het ministerie van Financiën niet ingewilligd. Programma's De radio- en tv- programma's van zaterdag en zondag kunt u vinden op pagina 11 (Van onze radio- en tv-redactie) AMSTERDAM In de eerst volgende uitzending van de NOS-radiorubriek „Met oog op morgen" moet de wetenschap pelijk medewerker aan het fis caal notariëel instituut te Lei den, mr. A. K. P. Jongsma, te rugkomen op de beschuldigin gen die hij in een eerdere uit zending van deze rubriek deed aan het adres van het assuran tieconcern „Stad Rotterdam an no.1720". De president van de rechtbank in Amsterdam heeft de NOS en mr. Jongsma hiertoe veroor deeld. In het gewraakte radiop rogramma van 14 juli dit jaar werd mr. Jongsma geïnterviewd door Koos Postema over het onderwerp „zwart geld". In het gesprek kwam naar voren, dat de „Stad Rotterdam", die ook plezierjachten verzekert, twee jaar daarvoor door de rechter was veroordeeld. Mr. Jongsma zei toen onder meer: „Nou is de indruk niet geheel en al onge wettigd dat die verzekerings maatschappij expres die proce dure heeft aangespannen, te neinde de cliënten te waarschu wen en te zeggen: „Ja, zo loopt het nu, dus zorg dat je boten elders verzekerd zijn". Het ver zekeringsconcern vond deze uit latingen „verdachtmakend, no deloos grievend, schadelijk en in strijd met de zorgvuldigheid", en eiste in kort geding rectifica tie hiervan. Zoals de NCRV vorige week zaterdag, toen zij terugzag op 25 jaar televisie van eigen bodem en van eigen hand, een bijzon der geslaagd zelfportret aflever de, zo deed de TROS het gister avond met het jubileum-pro gramma ter gelegenheid van zijn tienjarig bestaan ook. Laatstgenoemde omroep boft al leen dat ze niet pal op de hielen gezeten wordt door de heren Koot en Bie, die eergisteren me teen het NCRV-herdenkingspro- gramma zo drastisch persifleer den. In het kader overigens van een vrijwel perfecte televisie avond waarmee de VPRO zich zelf dan weer ten voeten uit karakteriseerde. Maar goed, tien jaar TROS dus. Wat natuurlijk ook weer „Tros- toen" betekende - een opeenvol ging van vrijwel volstrekte leeg- tes - en later op de avond (tot ver na middernacht zelfs) „tien voor de Tros". Waarbij opviel dat Tros-toen en Tros-nu geheel identiek bleken te zijn. Daar zat werkelijk geen zier vooruitgang of verandering in, of het zou moeten zijn dat Ralph Ingbar, een begaafd plaatjesmaker, in middels merkbaar is toegetre den tot de programmastaf, die voor de rest niet veel meer heeft opgebracht dan „Tatort", het sprekende paard Ed, en de niet minder sprekende André van Duin. Ik wil geen kniesoor zijn en u zult mij dus niet horen mopperen als velen en (velen met mij) zich weer best hebben geamuseerd. Ieder zijn meug. Maar tussen alle triomfalisti sche jolijt door moest Landré, de gewezen Tros-directeur en grondlegger van de stichting, zich dan ook „Privé" laten on dervragen door Henk van der Meyden, de aartsroddelaar. Of om Landré zelf te citeren: „Je zal met Henk van der Meyden praten en het dan niet over vrouwen hebben". Over „vrou wen als hobby dan", en Van der Meyden maar vragen of meneer Landré niet vond dat men in Hilversum (behalve bij de Tros dan) zo'n minachting heeft voor het publiek". Uiteraard zette Landré zich ijverig af tegen de andere omroepen: „Laat zij nou maar kletsen, dan gaan wij wer ken". Ik bedoel, als een goed stuk van Nederland op zijn ach terste benen gaat staan als Kloos een Vara-speechje van vijf minuten houdt, dan ben ik toch benieuwd hoe men rea geert op dit staal van doorge fourneerde propaganda, dat bo vendien nog in hoge mate unfair en onwaarachtig is ook. Herman Hofhuizen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 2