Spaardeposho met9^brente 1 9 Koning beeldbuis Zwart-wit bekaken kijkcijfers Rijkspostspaarbank BIEDT EENHEIDSWORST VAN DE VERVLAKKING Wat doet David tegen Goliath? Voor één ding ben ik de televisie innig dankbaar. Het lidmaatschap van een omroepvereniging geldt zowel haar radio- als tv-uitzendingen (om van, de verwerpelijke koppeling aan het omroepblad nog maar te zwijgen). Het gevecht tussen de zuilen wordt echter uitsluitend gestreden om de gunst van de kijkers, niet die van de luisteraars. Het gevolg is dat de vervlakking (waarover later) voor al op de tv valt waar te nemen, terwijl de radio, mede door de lagere produktiekosten, nog alle gelegenheid biedt voor creativiteit, variatie en experiment. Maar daarmee is mijn arsenaal aan lofuitingen wel zo'n beetje uitgeput. Kijk nu eens naar een, vrij willekeurig, tv-programma van de afgelopen maand. Na het journaal van zeven uur luidt dit als volgt: 19.03 Run, Joe, Run (hondenserie), 19.30 Doctor Who (Engelse science fiction-serie) 20.00 Journaal, 20.25 Switch (Amerikaanse misdaadserie) 21.15 O Moeder, Wat is het Heet (Britse comedy-serie), 21.45 actuali teiten, 22.30 muziekprogramma rond Johnny Cash, 23.20 Journaal en sluiting. Als ik dit, en dan nog niet eens alleen als radio-luis teraar zie, vraag ik me af: wat valt er bij de televisie na vijfentwintig jaar in hemelsnaam te vieren? Wijlen mr. Cals zei vandaag 25 jaar geleden, spre kend over de schroom waarmee hij de eerste tv-uit- zending opende: „Het is de massa-recreatie die de menselijke persoonlijkheid belaagt en die eigen activiteit en initiatief, die elke eigen inspanning op geestelijk en cultureel gebied, dreigt te doen plaatsmaken voor passiviteit en grauwe vervlak king. Wanneer deze dreiging niet duidelijk wordt onder- 4 DVERTENTIE Looptijd 6 jaar, vaste rente 972% Looptijd 5 jaar, vaste rente 91A% Looptijd 4 jaar, vaste rente 9 Looptijd 3 jaar, vaste rente 872% Minimum storting f 1.000,- Rente jaarlijks opneembaar Tussentijdse opneming mogelijk voor aankoop eigen huis Vraag uitvoerige informatie Zend mij de folder met uitgebreide inlichtingen over deze spaardeposito's. Naam Woonplaatsj Deze coupon ongefrankeerd opsturen naar: Rijkspostspaarbank, Amsterdam. i uwnatioïiale spaar- en hypotheekbank SIPS tact brachten met wat hij voordien alleen uit de krant kende, anderzijds doordat het medium tv ook inhoudelijk begon in te zien wat zijn mogelijkheden waren. „Zo is heten de blote Phil Bloom schokten de kijkers. Brieven en telefonische scheld-kannonades waren het gevolg. Maar al vrij spoedig na het tijdstip dat de tv-makers zich begonnen te realiseren wat tv mogelijk zou kunnen betekenen en daar vorm aan probeerden te geven, ontdekte de „kijker" dat hij niet met dergelijke problemen geconfron teerd wenste te worden. De Tros voelde dat feilloos aan. Wat de mensen willen, na een dag lang hard werken, is ontspanning en verpozing. Geen geleuter over inflatie, Vietnam, relatie-stoornissen, dat stoppen we wel weg in natio nale, opgepepte acties voor de een of andere aardbe ving of watersnood. Wat de mensen willen dat bieden we ze: de romantische schijnwereld van de misdaad, de liefde, het verleden, het avontuur. Deze formule had succes. De Tros groeide uit tot de grootste omroep met alle gevolgen van dien. De gevestigde omroepen, ontstaan in een tijd dat elke zuil nog een degelijk fundament had, zagen hun ledenbestand verminderen, soms schrikbarend ver minderen. En het enige antwoord tot nu toe gege ven, is: de kijkers behagen. Die instelling werd gestimuleerd doordat de kijkers de mogelijkheid kregen over het tweede net, waardoor het des te gemakkelijker werd om, bij „moeilijke" program ma's, de knop om te schakelen. Richard Schoonhoven, directeur van de KRO-televi- sie, heeft onlangs bij de introductie van het winter- programma gezegd, dat de gemiddelde tv-kijker niet alleen alle informatie schuwt, maar zelfè afkerig is van televisieverhalen die door de gebruikelijke cli- ché's heenbreken. In dit verband uitte hij het vermoeden dat grote groepen van mensen „analfa- beeld" zijn geworden. Men wil „een avondje televi sie", zonder problemen. De weerman en „Ja Zuster, Nee Zuster", het zijn nostalgische herinneringen geworden. Want de com mercie heeft toegeslagen. Om het zwart-wit te stel len: binnen het „bestel" tellen alleen de kijkcijfers en de kijkcijfers zeggen dat probleemloos amuse ment het hoogste scoort Dan produceren we pro bleemloos amusement. Een waterdichte cirkelredenering die een einde maakt aan elke poging om de televisie te maken tot „cultuurdrager", tot communicatie-medium-bij- uitstek. Wie iets dergelijks zoekt, moet zijn tv op de vuilnisbak zetten en terugkeren tot „die goeie ouwe radio". Het is niet voor niets dat op de radio steeds meer programma's ruimte laten voor (onmid dellijke) reacties van luisteraars. Ondanks alle ou bolligheid vaak, kan de radio snel en adequaat inhaken op actuele gebeurtenissen. De radio is indringend in die zin dat de aandacht nooit wordt afgeleid door mooie manchetten, de nieuwe haar dracht van de politicus, het hanteren van een ball point of de zenuwtrek bij het linkeroog. De radio is creatief omdat zij ruimte laat voor de verbeelding. De televisie kan na 25 jaar voornamelijk bogen op technische verbeteringen. De inhoudelijke kwaliteit nam af naarmate de afmetingen van het toestel kleiner werden, en later: hoe meer kleur, hoe grau wer het gebodene. Na de „Sturm und Drang-peno de" van de zestiger jaren is de televisie bij haar jubileum in 1976 geworden wat zij in het begin al was: huisbioscoop en beeldradio. Op zichzelf is dat geen ramp. De tv heeft massa's mensen (en dan bedoel ik niet alleen bejaarden, gehandicapten etc.) een blik gegund op wat er in de wereld te koop is. Ik noem in dit verband slechts de maanlandingen, de registratie van grote sportge beurtenissen, van rampen, van oorlogen. Waar de tv in tekort is geschoten, is de creatieve begeleiding van deze informatie. Het dagelijkse journaal is ingebed in de commercie van de STER en dat is symptomatisch voor de rest van het programma. Ook kan men tegen kritiek aanvoeren dat de tv de „autoriteiten" dichter bij de mensen heeft gebracht. Een minister is geen excellentie meer en een kardi naal geen eminentie. Wij zien hen in hun tuintje wieden en boodschappen doen in de supermarkt. Maar wat zegt dat alles, als wij er andere autoritei ten voor in de plaats stellen: de show-masters van het Gooi, de popsterren, de commentatoren? Toch zou ik de televisie onrecht aandoen, wanneer ik geen melding zou maken van wat zij in die 25 jaar heeft betekend. In die weinige momenten dat zij zichzelf was, zonder ijdelheid, een vorm van communicatie bij uitstek. Daarmee bedoel ik niet eens zozeer de programma's, hoogtepunten ge noemd, die u ongetwijfeld de komende tijd als jubileumgeschenk krijgt voorgeschoteld. Nee, het zijn voor mij veel meer die onopgemerkte kleinood- jes, als sommige onderdelen van het Gat van Neder land, Den Haag Vandaag, de kinderprogramma's van Aart Staartjes, om maar enkele voorbeelden te noemen. Zulk soort programma's vallen echter in het niet vergeleken bij de grote hoem-papa's van de publiek- trekkende (dus ledentrekkende) quizzen, amuse mentsprogramma's, series, variété's, waarmee het merendeel van de tv-avonden wordt gevuld. „Omdat het publiek dat nu eenmaal wil", luidt het antwoord vanuit Hilversum, beducht als men is voor ledenver lies. „Op die manier", zegt Jan Blokker in een van zijn Volkskrant-columns, „is er aan de zelfingeno menheid van de boodschappers (de televisiemakers, v.v.) uiteraard geen grens: er wordt hun een taak, een verantwoordelijkheid en een roeping aange praat waarbij die van een eenvoudige metselaar of een gemiddelde huisdokter in het niet valt en de eersten die dat zullen beamen zijn de eenvoudige metselaar en de gemiddelde huisdokter zélf'. De jongens van de marketing hebben inderdaad hard toegeslagen in het Hilversumse, met als gevolg de eenheidsworst van de vervlakking, enkele goede uitzonderingen daargelaten. Daar komt nog bij dat de zeventiger jaren, zoals de oude tv-rot Gijs Stap- pershoef onlangs in een radioprogramma^) opmerk te, lijden aan een hang naar het modieuze, dus oppervlakkige, waaraan de tv volop beantwoordt Het lijkt veel, maar het slaat op niets, aldus Stap- pershoef. Al met al geen vrolijk perspectief. Te hopen valt slechts dat de jeugd zich in de toekomst niet alles meer laat voorschotelen wat in Hilversum wordt uitgedacht en dat de jongeren een kritische blik zullen hebben op wat in de wereld belangrijk en onbelangrijk is. Maar daarvoor is het nodig dat zij van het begin af een juiste instelling hebben tegen over het scherm en juist de kinderprogramma's vormen voor de meeste omroepen het sluitstuk van de begroting. Om de eerder gebruikte beeldspraak te vervolgen: door zijn omvang en gewicht heeft televisie-Goliath het duidelijk gewonnen via een knock-out Maar op punten geef ik radio-David de overwinning. DRS. A. F. M VAN VRIJS kend, zal de techniekde geest die alleen levend kan maken, doden". Wanneer men deze uitspraak beziet in het licht van een programma zoals hierboven geschetst en men daarnaast de keiharde statistieken kent die medede len dat de helft van de vrije tijd van de mensen anno 1976 wordt besteed aan tv-kijken en dat dat voor bijna een-derde van de bevolking de belang rijkste vorm van vrijetijdsbesteding is, ja, dan wordt het de eigenzinnige radio-luisteraar bang te moede. Toch had het anders kunnen zijn. Iedereen die ouder ijs dan zo'n twintig jaar herinnert zich de tijd dat de status-dragers die zich het eerst een dikbui kig televisietoestel konden permitteren, tegelijker tijd werden geteisterd door ('s middags) buurkinde ren die om het hardst naar tante Hannie Lips zwaaiden, en ('s avonds) buren die ook wel eens van dit nieuwe wonder der techniek wilden genieten. Cafe's met een televisietoestel zagen hun omzet drastisch verhoogd door eurovisie-songfestivals en europacupwedstrijden. In die tijd probeerden goed willende radio-medewerkers, van de ene dag op de andere geplaatst voor een totaal nieuw medium, er het beste van te maken. En niet zonder succes. De formule was simpel, de identificatie met de kijkers zeer groot. Maar het bleef, in die beginperiode, radio met plaatjes. Dat veranderde in de zestiger jaren. De techniek had men grotendeels onder de knie. De mogelijkhe den daarvan bleken eindeloos. Tegelijkertijd voltrok zich in de Nederlandse samenleving een drastisch proces van verandering: taboes werden aan de kaak gesteld, autoriteiten ontdaan van hun traditionele glans, mariniers gingen de straat op om de confron tatie aan te gaan met langharige provo's kortom, de polarisatie was geboren. Dit alles had zijn duide lijke uitwerking op tv: enerzijds de registratie van gebeurtenissen die de „provinciaal" in visueel con- ma gTaag wil zien of omdat ik dat (beroepshalve) moet om op de hoogte te blijven. Maar mijn hart gaat nog altijd uit naar de radio, om de redenen die u na verder lezen wel duidelijk zul len worden. Dit wordt dus een ge kleurd verslag van de wedstrijd David-Goliath. Hoeveel radio-luisteraars zou den er eigenlijk nog zijn in Nederland? Ik bedoel daarmee niet de mensen wier toestel permanent staat afgesteld op het achtergrondgebazel van Hilversum drie, maar degenen die kritisch en welbewust naar andere zenders luisteren. Het lijkt mij een kleine minderheid: zieken, huisvrouwen, alleen staanden, een enkele intellec tueel en wat scholieren. Daar mee houdt het wel zo'n beetje op, denk ik. Heeft u in de fa briek of op kantoor de laatste jaren, zoals in het televisieloze tijdperk, nog wel eens een dis cussie meegemaakt over een be paalde radio-uitzending? Zel den of nooit, wed ik. Toch wor den tot op de dag van vandaag regelmatig programma's uitge zonden die alleszins stof tot praten zouden kunnen geven. Indringende documentaires van Bob Uschi, een aantal VPRO- programma's, zoals Embargo, Vara's ZI op zaterdagmorgen, om maar enkele voorbeelden te noemen. Maar de allesoverheersende te levisie heeft de radio naar de hoek van de huiskamer of daar buiten gejaagd. Alleen als de tv tekort schiet, wordt de radio weer actueel. Bij de kaping in Beilen was dat het geval en later bij de branie-achtige, hartverwarmende verslagge ving rond de Olympische Spe len in Montreal. Maar als zulke dingen voorbij zijn, herneemt koning beeldbuis onmiddellijk zijn rechten. Zelf kijk ik wel eens televisie: omdat ik een bepaald program- £ckL>e Somant

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 13