Marlon Brando mag zich uitleven van Arthur Penn Tandartsen tonen Openbaar Kunstgebit DEZE WEEK IN LEIDSE BIOSCOPEN Sartana grossiert in begrafenis sen EN VERDER AGENDA LEUKE BISTRO VAN EEN DOE-'T- ZELVER ROB MADNA IN HOT HOUSE d'Oude Herbergh LUXOR Sartana regelt je begrafenis (14) met George Hilton en Charles Southwood. Regisseur Antony Ascot heeft het onverwoestbare Italiaanse westernwerk samengebald in een anderhalf uur durende rolprent. Vanuit broden, laar zen en badkuipen legt Sartana grijnzend zijn tegenstanders neer. Met recht een onverval ste spagetti-western waarbij de tomatenpuree voor het broodnodige effect in overda dige mate aanwezig is. In het begin is het allemaal wel aar dig, maar dan nemen de on waarschijnlijkheden toe en krijgen de herhalingen de overhand. George Hilton als Sartana STUDIO Monty Python en de heilige graal werking van een der belangrijkste werken uit (14). De bekende Engelse groep, die regelmatig de Nederlandse literatuur. op televisie verschijnt, vastgelegd op het cellu- REX Pornomeisjes in de onderwereld. (18) loid. Zij zorgt zoals gebruikelijk weer voor de De titel zegt al genoeg over de gebruikelijke nodige komische situaties. kwaliteit in dit genre. O CAMERA It's alive tl8) Griezelfilm over TRIANON Max Havelaar (14). Een filmbe- een moordlustige baby. EXPOSITIES Stedelijk Museum De Lakenhal, Oude Singel 28-32, Leiden. Open baar Kunstgebit, een collectie kunstgebitten vervaardigd door drie artistiekbevlogen tandartsen. Openingstijden: di. tot en met za. van tien tot vijf uur, zo. van een tot vijf uur, ma. van tien tot twaalf Academisch Historisch Museum, Rapenburg 73, Leiden. Heinrich Witte en de Hortus Botanicus van 1855 tot 1898. Openingstijden: ma., di., do. en vr. van twee tot vijf uur, zo. gesloten, Expositieruimte „Ars Aemula Na turae", Pieterskerkgracht, Leiden. Expositie leden Kunstkring Voor schoten tot 3 oktober. Openingstij den: vt. van twee tot vijf, za. van twaalf tot vier uur. Galerie Van der Vlist. Botermarkt, Leiden. Vanaf 1 oktober „Galerie Van der Vlist 9 jaar". Leo Musch, met kleurtekeningen, Jan Nikkels met schilderijtjes en keramiek en Maud Muller Massis met wandkle den. Openingstijden: di. tot en met zaterdag van tien tot vijf uur, do. tot negen uur. Rijksmuseum van Oudheden, Ra penburg, Leiden. Openingstijden van tien tot vijf uur zo. van een tot vijf uur. Galerie 't Straatje, Nieuwstraat, Leiden. Handgeknoopte wand- en vloerkleden. Atelier De Scherf, Nassaulaan, Oegstgeest. Ans v.d. Heide-Kort met eigen werk. Te bezichtigen na telefonische afspraak. Galerie Pulchri Studio, Passage, Oegstgeest. Jos van den Berg met schilderijen, aquarellen en grafiek. Openingstijden ma. tot en met za. van tien tot vier uur, zo. gesloten. Galerie De Pomp, Dorpstraat. War mond. Exposities van P. v.d Kraan met boetseerwerk, Joka Linders met abstracte kleurencompositie, Federico Balke met pentekeningen en portretten van beroemde com ponisten. Openingstijden ma. tot en met zo, van een tot vijf uur en van zeven tot tien uur, wo. ook van tien tot twaalf i Art Gallery Gerard, Rijksstraat weg, Wassenaar. Najaarstentoon stelling tot en met 3 oktober. Ope ningstijden vr. en za. van elf tot vijf uur, zo. van een tot vijf uur. Galerie Ja, Sportfondsenbad, Was senaar. Tentoonstelling Els de Haas, schilderijen, Frans de Haas, schilderijen en prenten, Gerard Lutz, tekeningen en Peter van der Meer, bronsplastieken tot en met 3 oktober. Openingstijden vr. tot en met zo. van tien tot vijf uur. CONCERTEN K O-gebouw, Hazewindsteeg, Leiden. 6 oktober Rijksdaaldercon cert door Glen Wilson, clavecimbel, Robert Carter, klarinet. Ton Schat- telijn, klarinet en Froukje Wieben- ga, fluit. Aanvang 20.15 uur. THEATER LAK-theater, Levendaal, Leiden. 6 oktober „Teatro 7" uit Milaan speelt twee Commedia dell'arte stukken namelijk „De lotgevallen LEIDEN Tot en met 7 november van dit jaar is door de stichting „Openbaar Kunstgebit" in de Lakenhal een exposi tie ingericht, gepresenteerd door de tandartsen Guus Flögel, Wim Haak en Max Reneman, van allerlei gekke vor men van kunstgebitten. In het afgelopen jaar heeft die stichting haar gezicht al meerdere malen laten zien. Presentaties in Tiel (1975) en ver volgens in het Fodor- en in het Stedelijk Museum van Amsterdam, hadden ech ter een voorlopig karakter. De tentoon stelling, die thans in de Lakenhal te zien is, kan dus gelden als een min of meer officiële première. Echter: niet als pre mière van een grap: een van de leden van de stichting, n.l. Max Reneman, is behalve tandarts ook een bekend schil der en „Openbaar Kunstgebit" is daar door evenzeer een artistieke als een tandheelkundige aangelegenheid. Het kunstgebit wordt hier door drie tandartsen in de openbaarheid gebracht vanuit een filosofie, die in de eerste plaats tandartsen zullen begrijpen. Op zichzelf is een kunstgebit al een schep ping, die menig tandarts tot kunstenaar maakt, maar de mondholte, waarvoor het bestemd is, blijft een korenmaat, waaronder het licht der kreativiteit on zichtbaar brandt. Vandaar een extra- oraal, dus openbaar kunstgebit en de stichting, die hierin voorgaat bewijst met duizend vondsten hoeveel inspiratie het kunstgebit dan daarenboven nog schenken kan. Er kunnen poëtische, tragische en satirische kunstgebitten worden gemaakt, sjieke kunstgebitten en zelfs kunstgebitten voor onze vier voetige huisgenoten, „gemotoriseerde" kunstgebitten en in suiker geconser veerde, te veel om op te noemen en te merkwaardig om te beschrijven. Met een officiële kunstterm zou men dit werk objektkunst kunnen noemen. Menige bezoeker zal een verwonderde (soms ook wel bewonderende) glimlach echter niet kunnen onderdrukken. Het is maar vanuit welke gezichtshoek deze verzameling zal worden bekeken. En waarom zou de (dikwijls gevreesde) tandarts niet van geest(igheid) kunnen zijn ontbloot? W. PRINS LEIDEN Het Rob Madna/Ferdinand Povel kwartet treedt vanavond (1 okto ber) op in jazz-zolder Hot House aan het Rapenburg. Dit kwartet speelt loepzuivere jazz, sterk geënt op de Amerikaanse boppers. Rob Madna begon in 1949 in een kwar tet van Ruud Pronk. Hij bespeelt trom pet en piano. Ferdinand Povel begon zich in 1962 intensief met jazz bezig te houden. In het kwartet is hij te horen op bas. Eric Ineke startte bij het Henn^ Vonk kwartet in 1965. Koos Serierse speelt al zo'n negentien jaar met Rob Madna. Hij is bassist bij onder andere de „Skymasters". Het optreden begint om tien uur. van honger en liefde" en „De klucht van het wandelende lijk". Aanvang 20.15 uur. LAK-theater. Levendaal, Leiden. 7 oktober „Frank Quinlan Friends" internationale folkshow. Aanvang 20.15 uur. Kasteel Duivenvoorde, Voorscho ten. 7 oktober de toneelgroep Voor schoten met drie eenacters van Ted Mosel, Hella Haasse en Ten nessee Williams. Aanvang 20.30 DIVERSEN Leids Poppentheater, Middelweg 1, Leiden. 3 oktober voorstelling. Aanvang 14.30 uur. Groenoordhallen, "Willem de Zwij gerlaan, Leiden. 2 en 3 oktober start ANWB-fietstocht tussen ne gen uur en half drie. Hot House, Rapenburg, Leiden. 1 oktober optreden Rob Madna- kwartet Aanvang 22.00 uur. De Bron, Troubadourweg, Alphen aan den Rijn. 1 oktober filmvoor stelling „Smokkelschip Lucky La dy". Aanvang 22.00 uur. Zaal Nabij. Van Lennepstraat, Alp hen aan den Rijn. 2 oktober film voorstelling „Sjors en Sjimmie in het land der reuzen". Aanvang 13.30 uur. Restaurant Rijnstreekhal, Dillen burg, Alphen aan den Rijn. 5 okto ber start puzzelrit van MAC Rijn land. Aanvang 19.00 uur. De van de televisie afkomsti ge regisseur Arthur Penn ves tigde achttien jaar geleden de aandacht op zich met „The left handed gun", een western met 'n apart tintje, doordat hij de beruchte Billy the Kid gespeeld door Paul New man afschilderde als een neuroticus. Penn heeft zich se dertdien ontpopt als iemand, die net altijd het onverwachte aspect van een cliché-gegeven naar voren weet te halen. Zo werd zijn „Bonnie and Clyde" méér dan het verhaal van twee jonge mensen die de mis dadige kant opgaan en „The chase" iets meer dan de jacht op een ontsnapte gevangene in een door vooroordelen ver peste gemeenschap. Daarom kan men „The Mis souri breaks" ook geen recht- op-en-neer western noemen, al gaat het om een groep paarde- dieven opgejaagd door een door ranchers gehuurde moor denaar. Tom Logan en zijn bende le ven, zich verschuilend in een droge rivierbedding, van vee diefstal. Omdat het transport de nodige risico's oplevert be sluiten zij een ranch te kopen dicht bij hun prooi die als gecamoufleerde pleister plaats moet dienen. Om aan het daarvoor benodigde geld te komen beroven zij op on handige wijze een trein. Dan zet de gedupeerde vee boer de hulp in van een be ruchte premiejager, die met eindeloos geduld eerst zijn slachtoffers observeert om dan op een volkomen onver wacht moment toe te slaan. Deze Robert Lee Clayton met zijn zalvende stem heeft wer kelijk plezier in het werk waar hij voor aangenomen is en eli mineert met sadistisch genoe gen de bende van Logan, die ten slotte alleen overgebleven bloedig wraak neemt. Marlon Brando, altijd al 'n exhibitionistisch acteur, mag zich van Penn in de rol van de fattige, geparfumeerde maar meedogenloze Clayton in allerlei extravagante kledij he lemaal uitleven. Het resultaat is dat een knap vakman als Jack Nicholson de grootste moeite heeft om als Logan niet hélemaal van het doek te wor den gespeeld, ook al is hij slechts in twee scènes gelijk met Brando in beeld. „The Missouri breaks" lijkt op het eerste gezicht een wat trage dialoogrijke western, maar Penn weet met onverwachte wendingen op geraffineerde wijze de aandacht gevangen te houden. De lange beginscène met drie keuvelende mannen te paard eindigt verbluffend als plotse ling blijkt dat twee van de ruiters op weg zijn de derde een paardendief op te hangen. Een cliché-treinroof krijgt een verrassend slot. De wijze waarop Brando een voor een met de bendeleden afre kent is op zijn zachtst uitge drukt origineel en de houding van de geëmancipeerde ran chersdochter voor die periode beslist onorthodox. Penn blijft tot het einde toe onvoorspel baar. MILO LIDO: The Missouri breaks (14) met Jack Nicholson en Marlon Brando. Regie: Arthur Penn. VOORSCHOTEN Het is opvallend hoeveel ei genaars van bistro's die de laatste jaren als pad destoelen uit de grond zijn geschoten, zelf iede re namiddag het schort voordoen en de witte koksmuts opzetten om him lekkernijen voor de gastronomen te berei den. Gek genoeg doen ze dat in vele gevallen zon der culinaire vooroplei ding, maar wel met de grootste lol. Maar al te vaak hebben ze destijds een heel ander levens doel voor ogen gehad en rolden ze maar bij toe val in de wereld van de etenswaardigheden. Een van hen is Hans van Lee- werden, die met zijn vrouw Annie de spil vormt rond het draaien van de bistro de Oude Herbergh aan de Voorstraat in Voorschoten. Het lag eerst he lemaal niet in de bedoeling van Hans om achter het for nuis terecht te komen. Hij stu deerde voor automonteur, ging naar Canada en werd daar machinebankwerker. Hij deed echter meer. Op zijn expedi ties door de bergen bakte hij z'n eerste ei en zie daar: 't beviel hem. In z'n vaderland teruggekeerd ruilde hij zijn vuile handen voor het keuken- vet en ging werken in de Drie Vensters. Net anderhalf jaar geleden begon hij in Voorscho ten voor zichzelf. Hij kocht het bekende café de Oude Her bergh in de rustieke Voor straat, sloot dit een week of vijf en ging vol energie aan de arbeid, niet in de keuken, want die moest toen nog ge maakt worden. Nee er werd getimmerd en gemetseld dat het een lust was achter de gevel van de Herbergh en Hans' behendigheid met ander gereedschap dan de pan en de pollepel kwam hem nu goed van pas. Het resultaat is dagelijks van 12.00-15.00 en van 17.00 tot de laatste klant te zien in de Voorstraat. Het is een menge ling geworden van Hollands donker hout, Brabants bont en Schotse ruiten, compleet met de karrewielverlichting ('t hoort erbij) die de eigenaar uiteraard vrijwel helemaal ei genhandig in elkaar zette. Achter de grote bar (waarvan echter niet meer de pils ge dronken kan worden zoals dat in de café-tijd van de Oude Herbergh nog het geval was) een enorme ouderwets porse leinen tap van een firma die ook bier brouwt; in de schouw een ook al bonte .platte buis en aan de wanden drie hoefijzers, kórtom een echte bistro, hele maal naar de hand van Hans en Annie. Dat Hans van Leewerden ech ter meer kan dan timmeren en monteren, maar dat hij ook nog lekker kan koken blijkt wat later als de klant een van de acht verschillende vleesge rechten of een van de zes ei gen specialiteiten van het huis voorgeschoteld krijgt op de fraaie stenen bistro-borden voorzien van een sausje of kruidenboter in Keuls aarde werk. Voor prijzen die net rond het gemiddelde van de bistro's zit ten kan men kiezen uit een tournedos van 't huis, aange kleed en wel voor 20 gulden, voorzien van Cantharellen voor 24 gulden, of voor met z'n tweetjes, een dubbele chateau briand voor 40 gulden, geflam beerd met wodka of met bear- naise saus. Voor de hoofd maaltijd is er een keuze uit maar liefst 8 soepen van 3 tot 5 gulden, waarbij de kreeft soep het meest in prijs eruit springt. De zachte garnalen- cocktail kost in de Herbergh een tientje, de crab een rijks daalder meer. De van ham en meloen voorziene hord d'oeu- vres liggen tussen 10 en 12 gulden. Op de lijst van hoofdgerechten (sinds deze week net aange past) prijkt ook een coq au vin voor 2 personen (35 gulden). Nog meer gevogelte bij de spe cialiteiten: eend in rode wijn (16), maar ook vis: zalm en tong van 20-27 en kreeft voor 25 gulden. Natuurlijk heeft de bistro ook een wijnkaart. Een bescheiden weliswaar, maar alle belang rijke wijnstreken zijn er op vertegenwoordigd. De prijzen liggen tussen 16,50 voor een Bordeaux tot 38,50 voor een van de drie Bourgognes. De tafelwijn kost 12 gulden en de meeste wijnen zijn ook in klei ne flesjes aanwezig. De prijzen van de nagerechten liggen net beneden het gemiddelde: de geflambeerde kersen met ijs springen er met 6,50 als duur ste uit. En voor de liefhebbers: een Irish coffee kost 5 gulden. Met z'n 48 eetplaatsen wil de Oude Herbergh allereerst een bistro zijn. Dat betekent dht Van Leewerden minder hap pig is op partijtjes in de avon duren. „Dan moet ik teveel klanten teleurstellen", zegt de eigenaar-kok. Om trouwens zelf teleurstellingen te voorko men is het ook in Voorschoten raadzaam een tafeltje te reser veren (01717-2524), zeker op vrijdag en zaterdag. Zondag hoeft het niet, want dan is het ook voor Hans en Annie een rustdag. En dat mag ook wel want ze proberen met zo min mogelijk handen zoveel moge lijk te doen. Er is weliswaar een assistente en er wordt ook naar een rechterhand in de keuken gezocht, toch heeft ie dereen nog vaak genoeg z'n 9 handen vol, want het witle mo- H nument in de even monumen- 9 tale Voorschotense Voorstraat 9 blijkt naast een blikvanger 9 ook een trekpleister. Toch had ook Herbergh-eige- 9 naar/kok Van Leewerden tijd 9 voor een culinaire tip voor de 9 lezers van de Leidse Courant. 9 Het gerecht staat onder Cote- 9 lette de Porc la Oude Her- 9 bergh op de kaart van de bi- U Ingrediënten: 4 coteletten, 9 zout, peper, bloem, 2-3 augur- 9 ken, 3 plakken ham, 1 ons 9 champignons, 1 ui, tomaten- 9 ketchup, bloemkoolsaus, 1/2 li- 9 ter room, citroensap, teentje 9 knoflook en wat cognac (alles 9 voor 4 personen). Zout en peper de coteletten en 9 haal ze door de bloem. Bak ze I aan beiden kanten bruin en f laat ze gaar worden. Maak in- I tussen een saus van de in reepjes gesneden augurken, de ham (ook in reepjes), de gesne den champignons en een halve gesnipperde ui. Fruit het eerst even in een koekepan. Doe er daarna 2 lepels tomatenket chup bij en voeg daar de halve liter room aan toe. dan nog drie lepels bloemkoolsaus en vervolgens het geheel in laten koken tot een lichte saus op de gewenste dikte ontstaat. Deze afmaken met wat ci troensap, een scheutje cognac I en een knoflookteentje. Dat 9 gaat over de coteletten en wat 9 fijne frietjes en verse sla ma- 9 ken de maaltijd compleet 9 Het fraaie pandje aan 'de Voorstraat in Voorschoten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 7