Jaarlijkse boekencircus in Frankfort: meedogenloze maatschappij-spiegel ,Een plaat die nergens op lijkt' Anton Heyboer op weg naar Toppop ER OENSDAG 29 SEPTEMBER 1976 LEIDSE COURANT PAGINA 7 Daumier-achtige tekening van A. Paul Weber van de belangstelling op de Frankfortse „Buchmesse". (Van onze kunstredactie) „Heb je voor mij een leuk kookboek voor een gezin met twee kinderen, een kat en een hond?" Dat vraagt een Nederlandse uitgever aan een Duitse collega die alleen kookboeken uitgeeft en de vertaalrechten ervan verkoopt Het is een flauw grapje maar illustreert duide- _aJ lijk de onwaarschijnlijke hausse in kookboe- a^mmken waar je dik van wordt, en als gelijktijdige de hausse in kookboeken waar je ma ger van wordt: zo verdien je dubbel. Met als bijverschijnsel veel boeken over drinken en drankjes, al dan niet alcoholisch, kant en klaar gekocht of zelf gebrouwen en gemixed, een en ander zowel voor ge- als voor ontwenning. Behalve voor kook- en drankboeken is het een gouden tijd voor natuurboeken, over bekende en onbekende dieren, over bloemen, schelpen da heien kevers, vooral over kamerplanten en tuinie- de til ren (ook op balkons en platte daken), over in- ip mis) en uitheemse natuurweelde. We idealiseren de jke bh „rust" in de natuur zoals we de „gelukzalig- ;eld, dheid" van het verleden romantiseren in boeken i van i met veel ouderwetse plaatjes. We zoeken niet Na j alleen naar dé „belle époque" maar verbeelden nissieions bij tijd en wijle dat de hele geschiedenis tat, V| van „belles époques" aan elkaar hing. De cultuurhistoricus van de 20e eeuw zal het later wel signaleren: de massale vlucht uit de benauwende werkelijkheid van een overdadige 1 n'e,j consumtiemaatschappij hier en de afschuw- thed wekkende honger en ontbering elders. Lectuur °pzicj over het zinnelijk genot van verfijnd eten en '4 waij drinken, over de onbedorven maar vaak on- barmhartig wrede natuur, over het onbedwing- bare heimwee naar voorbije tijden („wij zijn chap eeuwen en eeuwen te laat geboren", zei Mars- vi man al) en dat alles als tegengif voor boeken van i over zinoze oorlogen en schandelijke dictatu- ren, over onbetrouwbare politici, economische schandalen, martelingen en geweldplegingen i verd die ons al lang vóór Huizinga het recht ontna- ;rs rul past; de middeleeuwen van de 20e eeuw zijn lsing gruwelijker O/w cultuurpatroon uitgestald l Ziedaar dan ons lieflijk cultuurpatroon zoals het scherp en onontkoombaar, niets en nie mand ontziend, lag uitgestald op de internatio nale boekenbeurs in Frankfort aan de Main, j gewoonlijk het „boekencircus" genoemd, dat I dit jaar weer net wat groter was dan verleden jaar. Vóór Hitler was Leipzig het centrum van de Duitse en eigenlijk wel van de wereldboek handel. De beurs déér geldt nu vrijwel alleen voor achter het ijzeren gordijn; Frankfort heeft, aanknopend aan een nog oudere traditie, die taak voor het Westen en het Oosten samen na de laatste wereldoorlog alert overgenomen. In 1949 begonnen met 205 Duitse uitgevers zonder buitenlandse deelnemers, staan er nu, 28 jaar later, 4139 stands van uitgevers uit 68 landen die 278.000 boeken etaleren waarvan er 83.000 net zijn verschenen of weldra zullen verschijnen. De roman neemt in titel-aantal gestadig af maar is nog lang niet dood; de populaire wetenschap en de feitelijke informa tie wint meer en meer terrein; video en micro film zijn nog toekomstvisioenen, althans voor de massa. De ochtenduren op de beurs zijn gereserveerd voor vakgenoten, pas 's middags mag het pu bliek binnen maar het kan zich alleen oriënte ren, kijken, kijken en niet kopen. Ook dan gaat de handel tuseen vakgenoten op de zichtbare stands en in de onzichtbare spreekkamertjes er achter door, vaak ook buiten de beurs in de stampvolle internationale hotels. Behalve boek handelaren, importeurs, grossiers, inkopers van warenhuizen en boekenclubs die er hun orders plaatsen, gaat het tussen uitgevers, boekenclubs en enkele andere gegadigden om vertaalrech ten, licenties en zogenaamde co-edities. Dat zijn doorgaans kleurenplaatwerken die in één land worden geproduceerd om de kosten te drukken, en waarvan de uitgevers in de andere deelne mende landen de vertaalde teksten, op maat per bladzijde bijgeschaafd, aan de hoofduitge ver leveren opdat de originele en de vertaalde edities na elkaar 'op één plaats kunnen worden afgedrukt. Er is een tijd geweest dat de uitgevers 's nachts doorwerkten. Overdag waren zij op de beurs, 's avonds op cocktail-parties en ontvangsten, en als ze tot de oude Europese elite behoorden, werden ze gevraagd voor de stijve maar heel stijlvolle ontvangst in het encyclopedie-huis van Brockhaus in Wiesbaden, 's Nachts moesten ze dan in ijltempo manuscripten, leesproeven of uittreksels doorwerken van een nagelaten ro man van Hemingway, een nieuw reisboek van Heyerdahl of Chicester, de sensationele histori sche interpretaties van Von Daniken. Er moes ten dadelijk beslissingen vallen over grote, niet-terugvorderbare voorschotten op rechten, vertaalrechten, licenties. Het gevecht daarom is er nog wel maar het gaat niet meer ter plekke om de nieuwe, vaak nog ongeschreven Konsa- lik, Robbins of Hildegard Knef want het voor hoede-gevecht vond al eerder plaats en in Frankfort worden de zaken alleen nog „rond" gemaakt De sensaties en het tegen elkaar opbieden als het ging om de mémoires van de dochter van Stalin of die van kardinaal Minds- zenty zijn minder geworden, wat vorig jaar al merkbaar was toen Mohammed Ali (met forse bijstand van beroepsschrijvers) van zwaarge wicht tot auteur promoveerde. Nu was er nau welijks deining om de mémoires van Nixon die Warner Books brengt of om die van acteur en filmster Curd Jürgens die Droemer-Knaur pu bliceert. Latijns-Amerika Voor het eerst had dit jaar de „Buchmesse" een soort centraal maar voor de deelnemers natuurlijk vrijblijvend thema: de auteurs van Latijns-Amerika die vaak buiten hun vaderland moeten lev? en werken. Al sinds een jaar of Max Frisch, de Zwitserse schrijver, die dit jaar de „Vredesprijs" van de Duitse boekhandel ontving. tien zijn hun boeken in de „beschaafde" landen bij een kleine lezersgroep in trek, en terecht want er zijn prachtige boeken onder. De uitge vers die met deze auteurs werken, vestigden er extra de aandacht op maar hun aantel is te gering om het „gezicht" van de hele beurs te bepalen. Interessant is wel wat Peter Weid- haas in dit verband verklaarde. Het boek, zei de beurs-directeur, is een politiek medium en moet dat blijven. Literatuur voert vaak tot confrontatie maar zo lang die vreedzaam ver loopt, wil de „Buchmesse" een zo groot moge lijk spectrum zijn van opinies en een spiegel van nieuwe stromingen. Wiedhaas had gelijk toen hij zei dat de „Buch messe" niet uisluitend een commerciële aange legenheid is. Onder een spoorwegviaduct staan met simpele marktkraampjes de jongeren, de „spontis" zoals de Duitsers zeggen, de studen ten en maatschappij-bewuste jongeren met hun vlugschriften en brochures, die „spontaan" rea geren op alles wat zij in de maatschappij verkeerd vinden en wat maar gauw veranderd moet worden. Op de beurs zelf kunnen twee, drie of vier „beginnelingen" in het vak samen één stand huren om hun gedrukte protesten of nieuwe ideeën aan de man of vrouw te brengen. Wie genoeg heeft van de boekencommercie kon uitwijken naar de tentoonstellingen van de mooiste boeken die in het afgelopen jaar in Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Zwitser land om hun uiterlijke verzorging werden be kroond. Men kon ook uitwijken naar de omvangrijke afdeling van uitgevers van originele grafiek, waar ook dit jaar weer Maurits Naessens, Belgisch maecenas en bankdirecteur, zich de fraaiste bladen liet tonen. Neen, helemaal commercieel is de „Buchmesse" niet en zal dat ook wel niet worden. Zonder hovaardig te willen zijn: uitgevers blijven nèt even anders (niet: beter) dan olie-, auto- of vliegtuighandelaren. Daarom stichtte de Duitse boekhandel zijn vredesprijs die vroeger wefd uitgereikt aan onder anderen Albert Schweitzer (1951), Hermann Hesse (1955), Thornton Wilder (1957), Visser't Hooft (1966), de Club van Rome (1973) en die dit jaar ging naar Max Frisch, omdat deze 65-jarige Zwitser in romans en novellen, in toneelstukken, essays en dagboe ken onafgebroken heeft gevochten tegen dema gogie en machtsmisbruik en vóór de rechten van welke minderheid dan ook. Natuurlijk is het uitgesloten zelfs maar eniger mate aan te geven wat er allemaal voor nieuws op de boekenmarkt op komst is. Wie opgewon den raakt bij het bericht dat Anne Golon, na de dood van Serge, blijft doorschrijven en een nieuwe „Angélique" heeft geproduceerd, zal onverschillig bhj ven bij de mededeling dat Leon Uris (ook een auteur die voor tienduizen den exemplaren goed is) zijn nieuwe roman in Ierland laat spelen. Er is een nieuwe Wagner- biografie met een voorwoord van Boulez, er zijn de eerste, lang achtergehouden dagboeken van Cosima Wagner, er is een biografie over Elvis Presley en een dik boek over de Rocken- fellers en wat die allemaal hebben uitgespookt. Bladzijden lang kan zo worden voortgegaan maar het treffendst was dat meer en meer grote Duitse standaard- en naslagwerken in- series van degeüjke, in linnen flexibele omsla gen ingenaaide pockets voor ruime kring be schikbaar komen. De „Kindier Malerei Lexikon", de „Propylaen Weltgeschichte", de „Grosse Fischer Lexikon" waren met hun vele delen van zo'n honderd en vijftig gulden per deel voor velen onbereik baar. In de nieuwe vorm zijn ze hoogstens voor een paar honderd gulden compleet te krijgen zoals al eerder de verzamelde werken van Thomas Mann, Erich Kastner, Hermann Hesse, Bertold Brecht, Kurt Tucholsky voor minder dan honderd grilden beschikbaar kwamen. In zo'n uitgave een complete Couperus, een com plete Van Schendel, een complete Multatuli zou mogelijk moeten zijn, ook al zijn ons taalgebied en de daarmee samenhangende oplagen veel kleiner dan die in West-Duitsland. Desondanks zou, net als daar, voor heruitgaven van eenmaal gezette verzamelde werken aan deze goedkoper vorm gedacht moeten worden. Querido bracht op deze manier bij ons Kafka's verhalend werk. Zó zou er in ons land meer gedaan moeten worden. Agenda-Bioscopen Woensdag 29 september Koninic!l|ke Schouwburg 20.15 Kin derkoor De Kleine Stem o.l.v. Thijs Sikking HOT 20.30 Woutertje Pieterse (Haagse Comedie) (J) Amldtla 20.15 Kostwinner, wat is dat (Nieuwe Komedie) (J) Theater PePIJn 20.30 Liselore Gerrit- Heb je ons gezien? (J) Donderdag 30 september Koninklijke Schouwburg 20.15 De bosgeest (Haagse Comedie) (J) HOT 20.30 Rosencrantz en Guilden- stern zijn dood (Haagse Comedie) (J) Theater Aan de Haven 20.30 Prepara- dise sorry now (De Appel) (J) Amlcltla 20.15 Kostwinner, wat is dat pa? Nieuwe Komedie) (J) Congresgebouw 20.15 Thi|S van Leer. Letty de Jong, Toots Thielemans, Liesbeth List, Trio Louis van Dijk en orkest o.l.v. Rogier van Otterloo. Dlllgenlia 20.15 Miel Cools chansons Theater PeP!jn2030 Liselore Gerrit sen in Heb je ons gezien? (J) LAK-theater Leiden 20.15 Getrommel de nacht (Baal) APOLLO 1: (tel. 460340): Comman do's vallen aan (14) 2.30, 7.00, 15. APOLLO 2: (tel. 460340): An- dré van Duin's pretfilm (a.l.) 2.00, 9.45. Vereniging voor vrije filmkeuze: De grote tovenaar. Dag. 12.00. ASTA: (tel. 463500): Max Havelaar (14) 2.00. 800. BIJOU: (tel. 461177): Murder by death (14) 00. 7.30. 9.45. CALYPSO, (tel. 463502): Barry Lyndon (14) 2.00. 15. CAMERA: (tel. 467200(: One flew over the cuckoo's nest (18) 00. 7.00, 9.45 CINEAC: (tel 630637): Woody Woodpecker-festi val (a.l.) 11.30, 1.30, 3.30. Family Plot (14) 6.45, 9.30. CORSO: (tel. 467200): All the president's men (14) 2.15, 6.45, 9.30. DU MIDI: (tel 855770): The man with the golden gun (14) 8.15. Vol gas met Herbie (a.l.) wo. 2.00, zo. 1.30. EUROCINE- MA: (tel. 667066): Dè tien geboden (a.l.) 1.30, 7.30, wo. 3.45, 7.30. Laurel en Hardy als stierenvechters (a.l). wo. 1.30. KIJKHUIS: (tel. 651880): Dilligener is dood. Dag. beh ma 20.30. METROPOLE: (tel. 392244): Lipstick (18) 7.00, 9.30. ODEON 1: (tel 462400): Docteur Franqoise G. (14) 1.45, 6.45. 9.30 ODEON 2: (tel. 462400) De laatste schietgiganten (18) 6.45, 9.15, wo. 2.00, 6.45, 9.15. Wij zijn 17 en leren van alles (18) ma. en di. 2.00. ODEON 3: (tel 462400) De 7e compagnie is weer boven water (a.l.) 215. 7.15, 9.45 ODEON - THE MOVIES: (tel. 462400): Stavinsky (18) 2.15, 715. 9.45 OLYMPIA: (tel. 454460): Psycho (18) 2.00. 8.00. PASSAGE: (tel. 460977): The out law Josey Wales (14) 2.00, 6.45, 9.30. REX. (tel. 636747): De man met de wassen beelden (18) 11.30, 1.30. 3.30. 5 30, 7 30, 9.30 ROYAL 70: (tel. 462677): De erotische dro men van Casanova (18) ma. 2.15, 8.00, di. en wo. 2.15. ROYAL OP ZOLDER: (tel. 462677): Kato (14) 2.15, 8.00. STUDIO 2000: (tel 542288): Once upon a time in the west (14) 2.00. 8.00. wo 8 00. Cir cus op stelten (a.l.) wo. 2.00 DE UITKIJK: (tel. 542288): Taxi driver (18) 2.00, 7.00. 9.30 Leiden LUXOR (tel 121239) Paper Tiger (14) 14.30, 19. 21.15, zo. 14.15, 16.30, 19, 21.15. STUDIO (tel 133210): Monty Python en de heilige graal (14) 14.30. 19, 21.15, zo 14.30. 16.45. 19.21.15. LIDO (tel 124130): Family Plot (14) 14.30, 19, 21.15, zo 14.30, 16.45, 19, 21.15 TRIANON (tel 123875): Max Havelaar (14)14. 20. REX (tel 125414): Duet in bed (18)14.30, 19. 21.15, Robin Hood (a.l.) za, wo 14.30; Vrouwtjes die met een natte vinger te lijmen zijn (18) vr. za 23.30. CAMERA (tel 124919): East of Eden_ (14) 19. 21.15;Tarzans grootste ge vecht (a.l.) za. wo. 14.30. zo 14.16.15; Repulsion (18) vr. za 23.30 DELFT CITY: (tel. 123251): All the presi dent's men (14) 2.30, 7.00. 9.15 CITY SELECT: 2 30, 8.15. wo. 8.15. One flew over the cuckoo's nest Twee jongens en een oude autc (a.l.) wo. 2.15 DELFIA: (tel. 123855): The Hindenburg (14) 2.30, 700. 9.15. DOELEN KINO: (tel 126752): The great escape (14) 8.15. FLORA: (tel. 120814): Fench blue (18) 7 00. 9.15 STUDIO D (tel 123280) Family Plot (14) 7.00. 915. FILMHUIS (tel. 140226): lm Lauf der Zeit. Dag. 8.00. Doop De graficus Anton Heyboer heeft zijn langspeel plaat „She and she as one" ten doop gehouden. Op de langspeler staan een zestal stukken met piano- en har- moniummuziek. Tij dens een korte feestelijke bijeen komst in Amster dam poseerde Hey boer met gastheer Dimitri Frenkel Frank (rechts) en zijn drie bruiden. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM - Anton Hey boer, zoal niet bekend als grafi cus, dan toch als verzamelaar van bruiden, beeft in Amsterdam zijn eerste gram mofoonplaat ten doop gehou den. Nadat hij op zijn west- klompen het Hiltonbotel was binnengeklost, vertelde de meester: „Een plaat die nergens op lijkt Ontregeling moet er zijn. Ik hoop dat de mensen hem na enkele minuten bet raam uit keilen en ik zou niets liever willen dat bet raam dan nog dicht was ook". Dimitri Frenkel Frank, de ont dekker van Heyboers muzikale dimensie, hield bij de lancering van de schijf het volgende refe raat: „Iti 1972 schafte Anton Heyboer zich vijf harmoniums, een vleu gel, twee piano's plus semi-pro- fessionele bandrecorders en mi crofoons aan. Dagen en nachten lang maakte hij muziek nooit een noot les gehad sprak improviserend teksten, nam al les op, soms eerst op het ene spoor, dan op het andere. Hij gebruikte alleen de zwarte toet sen omdat hij als graficus een hekel had aan het oeverloze wit Hij had stenen op de pedalen liggen, hij was verbaasd wan neer later de twee sporen rit misch met elkaar bleken te kloppen. Na 150 uur volle ban den gooide hij het instrumenta rium achter zijn huis in het moeras en de banden in een kist. Toen hij me dat vertelde, voorjaar 1976, wou ik ze wel eens horen. Dat gebeurde, ik was onder de indruk en opperde het idee van een plaat half lacherig, half serieus. Wat valt er verder nog te zeggen? De schijf zal ieders (voorjoordeel over Heyboer bevestigen: een geschifte charlatan, een wijze Westerse sen-goeroe, een publi- citeitsbeluste clown, een kunste naar van wereldformaat Voor mij is Anton de scherpzinnigste, geestigste en interessantste man die ik ken. Ik vind het ook heel wonderbaarlijk hoe iemand voor het eerst een vorm han teert stem, muziek, band en meteen een vorm heeft, een geweldige zekerheid van dictie, ritme, poëzie. Hier klinkt de taal van zijn etsen, datzelfde onhan dige Engels, maar opeens met een heel andere en nieuwe adem. Wel, dat is wat ik er van vind. Anton zelf vindt dat hij in Toppop thuis hoort".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 7