Opera II trovatore: romantisch verhaal André van Duin moet het gaan maken voor de TROS SCHLAGERFESTIVAL IN GOED DÉCOR OP TV 2 Wolfgang Petri verbaasd over plotseling succes lillYlliH'li'IM TELEVISIE VANAVONI ■■l'hMH TELEVISIE DINSDAG ■Vllf-ITilil' RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG TERUGBLIK LEIDSE COURANT ivIAANDAG 27 SEPTEMBER André van Duin het gezicht van de TROS. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM - André van Duin moet het ook in het komende seizoen gaan maken voor de TROS. Deze ar tiest, ontdekt door de AVRO en door de NCRV (Het meisje met de blauwe hoed) vertrouwd gemaakt met het medium, moet als trekpleister gaan fungeren in de nieuwe TROS-strip „Hotel de Botel", eens in de veertien dagen op het scherm. In deze serie zal André allerlei mensen om zich heen in de meest merkwaardige en komisch bedoelde situaties plaatsen. De TROS heeft het vooral in series gezocht voor de komende winter. Bij na de helft van het pakket bestaat hieruit, waarvan ongeveer de helft zelf is geproduceerd. In totaal gaat het om vijftien nieuwe series. Naast André mogen „De Mounties", overgenomen van de AVRO, in een reeks eigen shows hun overbekende gezicht laten De Franse schrijver Guy de Maupas sant verschafte regisseur Jan Keja acht verhalen voor evenzoveel zelf standige tv-spelen. Hank Onrust zette het Amsterdamse volksstuk „Het kind van de buurvrouw" op de band. De spelregie hiervan is van Beppie Nooy. Voorts op het TROS-scherm het oor spronkelijke Ned. tv-spel „Yvonne heeft nog voor je gebeld" van Don Dekker. In voorbereiding zijn nog drie eenacters van Arthur Schnitzler, zoals „Alles over liefde" met Paul Steenber gen in de hoofdrol. De jonge regisseur René van Gijn komt eens in de maand met een kunst programma onder de titel „Van be roep..." Hierin wordt eens in de maand een bepaalde kunstuiting be handeld. De in het afgelopen jaar al aangekon digde avonturen van „Koning Bolo", geschreven door Wim Meuldijk, start in januari in een reeks van elf aflever ingen met in de verschillende rollen Wim v.d. Heuvel, Jeanine van Wely, Ingeborg Elzevier, Eric van Ingen, Piet Römer en Lou Steenbergen. In zes delen op de zaterdagavond gaat de TROS een historische avonturense- rie uitzenden, getiteld en gewijd aan „Sandokan", een vrijheidsstrijder te gen het koloniale bewind op Noord- Borneo. Het is een Duits-Italiaanse produktie. Robert Wagner van „de dief van Washington" kan men- de komende winter zien in „Switch", een detective-serie met een glimlach. Op het programma staan voorts speel films en Calimero („Zij zijn groot en ik is klein" gaat niet meer op). Behal ve „een man van zes miljoen" schijnt er nu ook een „Vrouw van zes mil joen" tot leven te zijn gewekt. Ook die komt op het scherm. Op het muziekprogramma staan „Op losse groeven", „Europarade", „Mu ziek uit duizenden" en de „NL Disco show". Verder ook „Alles of niets", „Suske en Wiske". „Tatort" en „O moeder, wat is het heet". Ook de hond Joe in „Run, Joe run" blijft in het pakket van deze omroep, die zegt te menen hiermee te hebben voldaan aan de eisen, die de omroep wet stelt, ook al is er schaars tijd uitgemeten voor informatieve pro gramma's, waartoe door de TROS ook wordt gerekend „Simonskoop", waar in Simon van Collem filmpremières zal behandelen. De TROS tekent hier bij nog aan, dat zij de in omroepland gehanteerde rubricering „kuituur" als zeer discutabel beschouwt. KERKRADE Het vijfde Schla gerfestival is geslagen. Twee da gen lang was de Rhodahal in Kerkrade een verzamelpunt voor een kleine vierduizend enthousias te Schlagerliefhebbers, die in ruim vier uur tijd de grootste idolen uit de Schlagerwereld kregen voorge schoteld. Het gemiddelde peil lag aanmerkelijk hoger dan vorig jaar, toen bijvoorbeeld een „act" als Phil en John voor een negatieve uitschieter zorgden. (Ned. II 20.25 uur) Als de TROS vanavond een samen vattende reportage van het Schla gerfestival op het scherm brengt, zal één ding direct opvallen: kosten noch moeite zijn gespaard om eind elijk eens een goed décor te maken. Het geheel is weliswaar minder ingewikkeld dan we van groots ge monteerde showprogramma's ge wend zijn, maar het is minstens zo doeltreffend. Rustig voor het oog, maar als omlijsting haast ideaal. Dat er dit jaar geen dieptepunten zijn. wil niet meteen zeggen dat de kwaliteit hoogstaand genoemd moet worden. Zoals bekend, heb ben wij nogal wat artistieke aan merkingen op de Schlager in het algemeen. De Schlager steunt ons inziens teveel op het repertoire en de publieksappeal van de uitvoe rende artiest(e), zonder dat daarbij de stemtechnische kwaliteit een be langrijke rol speelt. Het duidelijk ste bewijs is wel Dennie Christian, de populairste Schlager-ster in Ne derland. Tijdens het festival sloten journalisten onderling wedden schappen af op het thema: als hij één noot zuiver zingt, heb je de jackpot. Daar staat tegenover dat hij als geen ander - ondanks zijn twintig jaar - het publiek weet te bespelen. Dat geldt eigenlijk voor alle Schlagerartiesten. Op zich is dat natuurlijk een verdienste. Wat heeft het vijfde Schlagerfesti val te bieden? Een keur van gelijk waardige artiesten en enkele debu tanten, zoals „Ann und Andy", een Belgisch-duits koppel, Howard Carpendale, die dankzij „Deine Spuren im Sand" aan een tweede carrière bezig is, Marc und Dave, twee Limburgse knapen, Paola, een Zwitserse schone, Wolfgang Petry, die als een komeet in Duitsland omhooggeschoten is, Su Kramer, die ooit furore oogstte in „Hair", Lena Valaitis, Duitslands-hoop-in- bange-Schlager dagen en Frank Schöbel. Klappers '/I C B t*ni March hoog op Schlager-hit- De debutanten worden gerugge- steund door grote klappers als Dennie Christian, Hein Simons (nog steeds bezig een nieuwe car rière op te bouwen), Rex Gildo (hij verzorgt de sluiting), Bernard Brink, Imca Marina, Peter Orloff, Tony Marshall, Bernd Clüver, Ben ny, Peggy March, Costa Cordalis en Feddy Breek, die steeds beter Nederlands gaat praten. De televi- sie-produktie van het Schlagerfesti val was in handen van Hans Pohl. De presentatie wordt weer ver zorgd door Willy Dobbe. De vraag is wel, of men het Schla gerfestival in deze vorm moet handhaven. Getuige de reacties in de zaal duurt het gebeuren wel erg land. Dat speelde met name de enige Oostduitse vertegenwoordi ger Frank Schöbel parten. Hij stond keurig geprogrammeerd tus sen Hein Simons en Rex Gildo, maar viel deels door onbekendheid, deels door oververzadiging uit de boot. Jammer, want in tegenstel ling tot bijvoorbeeld Peter Orloff bleek hij wel te kunnen zingen. HAN AVÓT (Van onze speciale ver slaggever) KERKRADE Eigenlijk kan hij met het nog steeds niet geloven, Wolf gang Petri uit Keulen. Hij, op zijn vijfentwintig ste, alsnog een ster. Ja renlang had hij gedroomd van die ene hit. Jaren lang bergen verzet om het ooit te bereiken. Ja renlang ook was hij ge confronteerd met de har de werkelijkheid, dat slechts weinigen doorko men. En toen was daar ineens dat telefoontje van een producente, die een plaat met hem wilde opnemen. En ineens was daar ook die hit, dat lang verbeide televisie-optre den. Kortom, hij was ineens een Schlager-ster. „Ik begrijp er nog steeds niets van", zegt hij tijdens het Schlagerfestival, waarvoor hij op het laat ste moment een uitnodi ging kreeg. „Hoe is het mogelijk, dat je leven van de ene op de andere dag zo ingrijpend kan veran deren. Echt, ik had geen moment rekening meer gehouden met de moge lijkheid om ooit een plaat te maken. Ik speelde de laatste jaren alleen nog maar voor mijn plezier. En nu ineens dit? Ik kan het maar niet geloven". Wolfgang Petri begon zich in zijn puberteitsjaren te interesseren voor de pop muziek. „Ik geloof dat ie dereen dat wel heeft. Mijn eerste bandje was een schoolorkestje, waarmee we op ouderavonden en schoolfuifjes muziek maakten. Spoedig daarna zat ik in een professionele band, de „Topsingers" ge heten. Nu ja, professio neel, zo voelden we ons toen, want we kregen zo waar geld voor een optre den. In de tussentijd had ik een opleiding voor in strumentmaker gevolgd, want de muziek bracht toch te weinig op om in leven te blijven. Ik trouw de, zette een chemische reiniging op poten en dook weer in wat bandjes. Om de avonduren door te komen, laat mijn vrouw het niet horen, maar ook omdat ik de muziek toch niet kon loslaten. En toen kwam ineens Karin Hart- mann van „Coconut-pro- duktions" naar ons kij ken. Ze belde me later op en vertelde me, dat ze een plaat met me wilde ma ken. Het werd „Sommer in der stadt". Ik kreeg een aanbieding om in Hitpa rade te komen.Ik ben geen bange jongen, maar het zweet stond, me die avond in de handen. Moet je je voorstellen? van de ene op de andere dag stond ik tussen gevestigde artiesten als Bata Illic, Tony Marshall en Gra ham Bonney in. En ik ver sloeg ze nog ook. Ik mocht terugkomen en misschien zit er wel een derde keer in, je weet De op het Schlagerfesti val meest geïnterviewde ster was Frank Schöbel, afkomstig uit Oost-Duits- land en voor het eerst in Nederland. Op de tweede dag van het festival was het hem aan te zien, dat hij er al tientallen malen Wolfgang Petri van de ene dag op de andere populair. naar was gevraagd, maar hij bleef beleefd en moti veerde zijn uitspraken rustig: „We hebben een relatieve vrijheid in de DDR, maar hebben jullie dat in Holland ook niet?" En hij vervolgde: „Ik zat in de sauna, toen ze tegen me aan zaten te praten. Zo van: hoe kun je leven in een land als de DDR? Ik had ze geantwoord: als ik in Leipzig op straat loop, is er niemand die me molesteert. Moet je dé Amsterdammer eens vra gen, of hij nog wel rustig op de Walletjes kan gaan wandelen. Die criminele sfeer is bij ons ondenk baar. Dat is ook een vorm van vrijheid". Door zijn Schlager-ver- diensten komt Frank Schöbel regelmatig in het buitenland. Is daardoor beter dan wie ook in staat beide tegengestelde syste men te vergelijken. Wil en dat is toch wel verwon derlijk ook best praten over de feilen van zijn systeem. „De DDR heeft de wijsheid niet in pacht. Je zult mij niet horen ver kondigen, dat wij het ideale leefsysteem hebben gevonden. Maar het wes terse systeem is ook niet ideaal, dat bewijst de te genwoordige problema tiek wel. Kijk, ik ben op gegroeid in het systeem van de DDR, heb er mee leren leven, heb de voor delen leren waarderen en de nadelen leren accepte ren. Natuurlijk is het jam mer, dat wij niet in alle vrijheid van het ene land naar het andere kunnen reizen. Natuurlijk is het jammer, dat wij als "indi vidu ondergeschikt zijn aan het systeem. Maar is de westerse opvatting wel zoveel beter? In het west en leven de mensen meer geïsoleerd van elkaar dan wij ooit zouden kunnen. Ik geloof, dat er bij ons nog veel menselijke warmte over is. Wij zijn op elkaar aangewezen. Ik heb een bevoorrechte po sitie, dat ben ik me be wust. Maar ik maak er geen misbruik van. Ik verdien naar Oostduitse maatstaven veel geld, maar ik rijd niet in een dure westerse auto. Waar om? Waarom moet ik het beter hebben dan een an der? Wie ben ik wel hele maal? Ik heb geld op de bank staan, dat is bij ons mogelijk. Maar ik kan er geen drie, vier huizen van kopen, want werken om wille van de winst is bij ons onmogelijk. Terecht, want dan parasiteer je op een ander. En dat is nooit acceptabel". Een van de grootste be zwaren van het westen te gen de DDR is de muur, symbool van onvrijheid. Frank Schöbel: „Die muur is een onding, dat geef ik toe. Dat geeft iede reen in de DDR toe. Maar wat konden we anders? Er werden bij ons bijv. geleerden opgeleid, die na afloop van hun studie in het westen geld gingen verdienen. Dat was een onhoudbare situatie. De muur heeft dat veran derd. Natuurlijk moet dat ding op den duur weg. Maar als klein land heeft de DDR zich eerst moeten afzonderen om opnieuw op te kunnen bouwen. Al le aanwezige krachten in het land moesten aan dat doel werken. Ik maak me sterk, dat de situatie zich op den duur normaliseert. Dat we tot normale inter menselijke verhoudingen kunnen komen. Ook met West-Duitsland, waarmee we toch het meest ver want zijn. Dat schieten bij de muur is natuurlijk nooit goed te praten. En geloof me, de Oostduit sers zijn er zelf ook niet blij mee. De man-van-de- Oostduitse straat bedoel ik dan. De VOPO's zijn bij ons echt niet popu- NEDERLAND I Teleac 18.15 De eerste levensjaren van het kind, les 2 NOS 18.45 Informatie voor Surinaamse Nederlanders 18.55 Journaal NCRV 19.05 Door het kind, voor het kind 19.25 II Trovatore, opera NOS 21.35 Journaal 21.50 The Collaborators, TV-serie 22.40 Hoe naïef is Dirk Bos?, documentaire NEDERLAND II NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal TROS 19.05 Het jaar van de gnoes, do- TROS 20.25 Schlagerfestival 22.— Aktua TV 22.50 Socutera 17.55 Journaal 18.— Nieuws uit Noordi Westfalen 18.05 Intermezzo 19.15 Hier und Heute 19.45 Voordracht (Goethe) 20.— Journaal 20.15 Report 21.Een hart en zielT 21.45 Afgeschreven, docuiT DUITSLAND 18.20 Firbecks nieuwe laa 19.—Journaal u 19.30 Calabrië, kruis van hjl en 20.15 Contacten 21.—Journaal 21.15 Promise at Dawn, sp (1970) 22.55 Journaal BELGIE NEDERLANDS 18.— De Oniksen 18.05 Klein, klein kleutertjé,f 18.20 Hond op de vlucht, "F1 18.45 Open school 19.15 Sporttribune [a 19.45 Journaal 'a 20.15 Politieke tribune F 20.30 Rad der fortuin, quiz 01 21.15 Electra glide in blue,*n film (1973) P' 23.— Journaal NEDERLAND I 10.— Journaal 10.05 Draaischijf 10.25 Boeren, bonzen en bom men, afl. 4 12.05 Report 12.50 Persoverzicht 13.— Journaal 16.15 Journaal 16.20 Muziekwinkel 17.05 De goudvis, speelfilm 17.55 Journaal DUITSLAND 16.30 Mozaïek 17.—Journaal 17.10 Beelden van onze aal 17.40 Draaischijf BELGIE NEDERLANDS 14.Schooltelevisie 18.00 (S) Wij hebben een woord voor de wereld. PP: 11.19 CHU. 11.30 Nws. 11.41 (S) Explo '76. 19.00 (S) Ronduit. 19.40 (S) De Bijbel open. TROS 20.00 (S) Tien jaar TROS. NOS: 2200 Voor blinden en slechtzienden. 22.15 (S) Openbaar kunstbezit. 22.25 Bond zon der naam. NCRV: 22.40 (S) Hier en nu. VERONICA: 22.55 (S) Veronica op 1: 3600 seconden muziek en inf. 23.55 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.11 Hier en nu. Aansl. Makro. 18.40 Bandstad. PP: 19.00 KVP. 19.10 (S) Bij de tijd. 19.25 Een. twee, 21 35 (S) Literam (S; Poerama. NOS: 23.00 (S)j oog op morgen om met 2i overz. Radio en TV. 23.20 D? vandaag. 23.52 Even ontspanri het slapen gaan. 23.55 Nws. HILVERSUM III NOS 11.03 De vacaturebank 11 NOS-maal. AVRO 19.02 (S) Let again. 20 02 Radiojourn 20.05 perclean dreammachine. 21.02, Negen-uur-jazz-show. 22.02 Radi 22.05 (S) Blues, ballads Beai (S) Candlelightshow. (0.02 Radii TROS: 1.02 (S) De Nachtwacht. HILVERSUM I VARA: 7.00 Nws 7.02 (S) Dag met eengaatje (7.30 Nws. 7 41 Radiojourn 8.30 Nws. 8 36 Gymn. voor de huis vrouw. 8.45 Prog. overz. 8.50 Morgen wijding. 9.00 (S) Gevarieerd. 10.00 Ra dio Lawaaipapegaai. 10.10 Arb.vit. (10.30 Nws. 10.33 radiojourn.) 11.30 (S) Rondom twaalf. (11.55 Beursber.) 12.26 Med. voor land- en tuinbouw 12.30 Nws. 12.41 Radiojourn. 13.00 Knipperlicht. 13.25 'n Middagje AVRO. (15.30 Nws. 15.33 Radiojourn.) OVERH VÖORL. 17.20 Nws. uit de Ned. Antillen. 17.30 Nws. 17.32 Radiojourn. 17.50 (S) Y'AII HILVERSUM II KRO" 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 Het levende woord. 7.25 Badinerie. 7.54 Overweging. 8.00 Nws. 8.11 Echo. 8.30 Aubade. 9.00 De Letter M. met om 9.30 Scheepspraat en om 9.35 Waterstan den. 1030 Schoolradio. 11 30 Ouder worden we allemaal. vijf tellen na nu. OVERH. VOORL.: 12.49 Nws. uit de Ned. Antillen.13.00 Nws. 13.11 Echo magazine. 13.40 Een mens als j Schoolradio 15.00 In de wacf 16.00 Nws. 16.03 Spreekuur. 1 De hutsgeklutste kinderspelen. 1 Country time. 17.45 Verkenninj HILVERSUM II VARA: 7.02 (S) Gesodemeurdj (S) Pep op drie. 11.30 Drie d| verzoek van mensen uit de spof (12.00 Akt. via Dingen v.d. Dad (S) VARA's zoekplaalje. 14 03 beeld. 16 03 (S) LP-top-20 en dj (Van 17.00-18.00 Akt. via Din{ dag.) 17.03 (S) Alfred Lagarde. i TROS: 7.00 Nws. 7 02 (S) 9.00 Nws. 9.02 Akt. 9.30 Het I wij. 10.00 (S) Opus tien tot twaa (S) Intermezzo. 13.00 (S) Del verkochte klassieke tien. 13.30S ren en korpsen. 14.00 Nws. 14 0| special. 14.30 (S) Om de kun» (S) Belcantorium. De NCRV heeft vanavond ruim twee uur ingeruimd voor een uitvoering van de opera II tro- vatore van Guiseppe Verdi, een speciaal voor t.v. geënsceneerde versie met een bezetting van internationaal bekende operas terren. Het is een co-produktie van t.v.-maatschappijen uit Ita lië, Frankrijk, Oost-Duitsland en West-Duitsland. Het roman tische verhaal over liefde, wraak en hartstocht, speelt zich af in het Spanje van de vijftien de eeuw. Ned. 1,19,25 uur. Door het kind Vanavond komt op het scherm de film „Door het kind, voor het kind". Deze produktie werd ge maakt naar een scenario van André Kuyten, ter gelegenheid van het uitkomen van de vijftig ste serie van kinderpostzegels. Onder meer wordt het ontstaan van een zegel gevolgd en een impressie van enkele resultaten van postzegel-acties. Ned. 1,19.05 uur. Collaborators „Op een ijzige winternacht" heet de aflevering van de Cana dese politieserie „De collabora tors". Jack Brewer krijgt te ma ken met een auto-ongeval. Een man hangt bewusteloos in zijn HOU HET SCHERM IN HET OOG Ned. I, 21.50 uur. Dirk Bos Dirk Bos is zesentachtig jaar. Hij was eierhandelaar en begon op zijn tachtigste te schilderen. In twee jaar produceerde hij' honderdvijftig schilderijen, voor het grootste deel gebaseerd op twee thema's: het Veluwse boe renleven en de bijbel. Over zijn leven en schilderijen gaat het mini-portret „Hoe naief is Dirk Bos Ned. I, 22.40 uur. Alleen via de para-psychologi sche weg lijkt het mij te verkla ren dat Jack van BeÜe de NOS zo gek kreeg, dat zij hem giste ren een hele avond gaf voor eer, programma over de Engelse me vrouw Rosemary Brown, die al jaren doende is het oeuvre van even beroemde als dode compo nisten uit te breiden; op hun instigatie wel te verstaan. Het was zelfs een uit drie delen be staand blokprogramma. Het eerste deel was een documentai re over de handel en wandel van de dame en het laatste be stond uit een uitvoering van twee delen uit een „elfde symfo nie" (uitgerekend de elfde), van Ludwig van Beethoven, waar voor dan toch maar het hele Radio Philharmonisch Orkest was komen opdraven. Daar tus sen in had natuurlijk Jack van Belle aan het hoofd van een heel forum plaatsgenomen, be staande uit de componiste Tera de Marez-Oyens, prof. H. van Praag, ds. S. P. de Roos (behal ve als dominee ook als muziek kenner aangekondigd) en de psycholoog dr. P. Vroon. Wat na al die „zienswijzes" al lang was opgevallen, maar wat pok nu weer eens overtuigend bieek, is dat Van Belle de enige, maar dan ook werkelijke de enige, op de Nederlandse televisie is, die er steeds maar weer in slaagt zoveel tijd voor een forum-dis cussie beschikbaar te krijgen. Het meest klemmende argument in de naar mijn smaak iets te hoog gestemde gedachtenwisse- ling werd overigens geleverd door mevrouw Tera, toen zij achter de vleugel plaatsnam om een door haarzelf gecomponeer de nocturne van Chopin te spe len. Daarbij vergeleken waren de deuntjes die wij in de docu mentaire van de „geïnspireerde" Rosemary zelf hadden gehoord, maar kattengemiauw. Ook de zaterdagavond bestond, alsof de duvel ermee speelde, vrijwel geheel uit blokprogram- ma's. Aan de ene kant een re portage van een „promenade concert" gegeven door het Bra- bats Orkest onder leiding van Sef Pijpers'en daar was dan geen ik mag wel zeggen de hemel zij dank noot Rosema ry Brown bij, aan de andere „Spelenderwijs door 25 jaar NCRV-tevee". Met enig li** vol switchen kon ik be^ goede indruk krijgen vp beide uitzendingen, die L ook geenszins beten. WT promenadeconcert betrefl fenomeen werd al vele I I beschreven; ik vond het ff" lerplezierigst evenement q den heb ik althans zo'n g de poging waargenomed aangename met het azngr (Sjostakowitsj, Mendelj Gerard, Frans en Seth) 1 enigen als hier het geva En de NCRV leverde (op II land I dus) een levensgrocl portret af dat er werkelijl om loog. Wat daar, op dat I tische avondje pandverb en zalig en nostalgisch blikken werd gepresteen ft zich met geen pen besch !I] Ik zal er mij dan ook toe ken vast te stellen dat ik i\ tjes in snikken ben uitgeb m op het moment dat Judim Rieke, Caroline en ds. ai straat de heer A. B. Roosj vi Willem Vogt van de NCR 1| je hem kunnen noemen) t<h. gen en hem inderdaad eentoi je of zo aanboden. Daar is een christenmen tegen bestand. rs Herman Hofht q|

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 2