De zorgen van Siebe beeld spraak 'De slag om Arnhemauthentiek verslag TELEVISIE VANAVONl V- TELEVISIE DINSDAG V RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG PAGINA 2 LEIDSE COURANT MAANDAG 20 SEPTEMBER L Denk niet dat tv-maken een gemakkelijk vak is. Heel in het prille stadium van de tv werd de toen nog onbekende beginneling S. v.d. See met een camera en een microfoon door AVRO-tv naar de Nijmeegse Vierdaagse ge stuurd met de opdracht wat interviews te maken met opmerkelijke wandelaars. Nou, die liepen en lopen er daar genoeg rond, dus die jonge verslaggever v.d. Zee had al snel een vitale grijsaard aan de haak, die voor de tv iets wilde vertellen. Maar, o wee wat een wee. Om verzekerd te zijn van een goede uitzending, om alle inci denten, halve en rare antwoorden uit te slui ten, neemt die jonge verslaggever de man mee naar een rustig hoekje, vertelt hem welke Josine van Dalsum wil meer geld zien. De Mounties mogen niet uitgeput Wl_ vragen hij ongeveer zal stellen en wat die man daarop wel en niet zal moeten antwoorden. De man zegt het begrepen te hebben en na een korte repetitie start de uitzending. Die jonge verslaggever stelt als nieuw zijn eerste al gerepeteerde vraag, waarop de vitale wan delaar in de camera uitroept: „Dat heb ik u net allemaal aan uw neus gehangen, moet ik dat nou weer vertellen?" JDe jonge verslaggever zat nadien niet stil in Hilversum en momenteel bezet hij bij de AVRO de stoel van directeur van de sector tv. Maar tv-maken vindt hij nog altijd even moeilijk. In elk geval, gemakkelijk gaat er bijna nooit wat. Misschien lukt het u bij het lezen van dit relaas een ogenblik te delen in zijn zorgen, al hoeft niemand medelijden met hem te krijgen. Siebe v.d. Zee weet zich altijd te redden. Jaren achtereen doen de Mounties het op AVRO-tv uitstekend. De laatste tijd wordt het wat minder. Zie de cijfers. Van de acht laatste Mounties-shows vielen er maar twee in de top-prijzen. Als tv-man denk je dan: het pu bliek wil hier dus niet mee overvoerd worden en bovendien moeten we de Mounties, die al zoveel van zichzelf gegeven hebben, niet uit putten dan wel uitpersen als een citroen, weet je wat, we maken van de acht gedachte shows er vier, een soort stapje terug om vervolgens opnieuw een goede sprong te kunnen gaan maken. En hoe reageren nou de Mounties? Zij vinden vier te weinig: „Dan lopen we naar een andere omroep", hetgeen ze inmiddels hebben gedaan, daarmee ook een beetje zoge heten identiteit van de AVRO overhevelend naar de TROS, een omroep die toch al di kwijls de vraag krijgt voorgelegd in welk opzicht zij van de AVRO verschilt De problemen stapelen zich verder op. Mies Bouwman op vrijdagavond met „Eén van de acht" dreigt te komen staan tegenover André van Duin. Een lastige keus voor de kijkers. Moet Mies de kamer uit of stoppen we André weg in het kastje. Hier bood coördinatie een gelukkige oplossing. Er blijkt onderling ge praat te kunnen worden in Hilversum. De TROS zal André niet uitzenden voor Mies klaar is, mits zij om kwart over negen uiter lijk ophoudt Daarom begint Mies voortaan al om half acht In dit overleg heeft overigens de NOS moeten bemiddelen. Het is goed dat er een NOS is. Nog meer moeilijkheden. Van tijd tot tijd wisselen de omroepen van vaste zendavond. De AVRO viert haar avondje voortaan niet meer op vrijdag, maar op dinsdag. Dat wordt een hele opgave voor „Toppop" om tijdig de hits in beeld te krijgen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de officiële hitgegevens. Deze komen op maandagochtend vrij. Dan moet het programma helemaal opgebouwd worden volgens de laatste stand. Schieten onbekende groepen, waarvan je geen materiaal in huis hebt, plotseling snel naar boven, probeer ze dan maar binnen 36 uur voor de camera te krijgen. Siebe v.d. Zee: „Wij zien heel wel in, dat dit een zeer moeilijke opgave wordt voor de jongens van „Toppop", maar zij krijgen van ons alle medewerking en bovendien zullen zij met vingerspitsengevoel moeten gaan werken, een beetje gokken, een beetje natte vinger werk. De directie zal in elk geval met belang stelling de verrichtingen volgen". En dan dat geval met die twee nieuwe om- roepsters, die een tijdje op proef hebben gewerkt. Afspraak was dat zij het drie maan den zouden proberen. Zij werden daarvoor in het werkschema opgenomen. Siebe vroeg nog met het oog op de gevoeligheid bij dames in dergelijke omstandigheden: „Wat hebben jul lie liever: dat ik na drie maanden zeg of we jullie willen houden of dat ik het jullie tussen tijds laat weten, dan komt de klap niet zo hard aan". De dames kozen voor het laatste Siebe v.d. Zee: „Ik kan niet nog voorzichtiger omgaan met omroepsters". en toen Siebe halverwege de proefperiode heel voorzichtig vaststelde, dat de AVRO in de fout zat doordat zij haar verwachtingen te hoog had gespannen, liepen de dames weg met tegenover buitenstaanders de verklaring, dat zij er halverwege door de AVRO waren uitgegooid. Siebe vindt, dat hij het echt niet voorzichtiger had kunnen aanpakken. Hij zoekt nu nog naar nieuwe omroepsters, maar zal ze voortaan langer laten meelopen in de voorbereidingstijd. Het is niet altijd gemakke lijk de juiste mensen te vinden. Er moet ook een nieuw hoofd AVRO-tv-amusement komen. Ook daar wordt naarstig naar gezocht, terwijl de allerhoogste eisen moeten worden gesteld. Intussen blijft Gerard Zuur de honneurs waarnemen in afwachting van een opvolger. En dan de drama's op de tv. Die zijn dun gezaaid in het komende seizoen. Siebe: „Je kunt het geld maar eenmaal uitge ven. We hebben nu de financiën en de studio mogelijkheden gestoken in de tv-bewerking van „Hollands Glorie" van Jan de Hartog. We hadden ook nog iets van Teirlinck bij de plannen, maar er ontstond een controverse met Josine van Dalsum, die wij voor de hoofdrol hadden gedacht. Als het zo doorgaat met artiesten die steeds hogere eisen stellen, dan zie ik binnen weinige jaren het gebeuren, dat er in ons land met Ned. acteurs helemaal geen tv-spelen meer worden gemaakt". We zeiden het al: er komt geen eind aan de zorgen van Siebe. Er is in 25 jaar tv, van de Irene-studio in Bussum tot het huidige moder ne NOS-complex, groots werk gedaan, maar tv blijft een pad vol onvolkomenheden. Zo vindt Siebe ook, dat wat betreft zendtijdver deling er nog steeds geen recht wordt gedaan jegens de grote omroepen aan de in de om roepwet omschreven faciliteiten: „Daar moe ten we aan blijven werken, maar er komt steeds een andere minister, soms ook hele rare ministers". Net als enkele andere omroe pen vindt Siebe ook, dat je van minister van Doorn steeds maar weer moet afwachten wat hij er nu weer van vindt. Een lichtpuntje voor de AVRO was, dat Ruud ter Weijden, die een paar maanden geleden de AVRO liet weten, dat hij onderhand wel eens van het scherm afwilde en die zijn baan bij AVRO-sport opzegde om iets te gaan doen op het gebied van internationale jeugdsport, bij Siebe' terug kwam mét de vraag of hij toch iets mocht blijven doen. Nu, dat kon, want de AVRO zocht juist een man voor „Puzze luur" en Siebe vindt Ruud redelijk represen tatief. Maar tegenover dit lichtpuntje staat de diepe duisternis van het door hem zo omschreven „grootste plagiaat ooit in omroepland ge pleegd". De KRO zou nL met haar program ma „De Allrounders" een soortgelijk spel hebben gecreëerd als „Superstars" van de AVRO. De KRO deelt die mening niet en hoopt dat de AVRO haar probleem op dit punt zal voorleggen aan een onafhankelijke commissie, de arbitragecommissie die daar speciaal voor bestaat. „Er zitten inderdaad topsporters in ons programma", zegt de KRO, „maar elk programma van de AVRO waarin artiesten voorkomen, is daarom nog geen plagiaat van de onze. Wij doen met die top sporters heel andere dingen dan de AVRO. Het is eigenlijk meer een test voor sportcoa- ches". Het probleem voor de AVRO zou er voorna melijk in gelegen zijn, dat de KRO dit pro gramma op de dinsdagavond uitzendt, op welke avond op het andere net het „Avondje AVRO" woedt. De KRO nodigt Siebe deson danks uit om op die avond ook eens een oogje te wagen aan „De Allrounders". Maar dat is nu net de moeilijkheid met Siebe, hij kijkt nooit naar andere omroepen. Als je hem zijn mening vraagt over een programma van een andere omroep, zegt hij steevast: „Ik kijk uiteraard veel tv, maar dat heb ik toevallig net niet gezien". NEDERLAND I Teleac 18.15 De eerste levenslaren van het kind (les 1) NOS 18.45 Staatsloterij 18.55 Journaal AVRO 19.05 De zomer in het hoofd 19.20 Vieren maar, documentaire (1953) 19.45 De slag om Arnhem, docu mentaire (1946) 21.00 Serenade, ballet NOS 21.35 Journaal AVRO 21.50 Stan Kenton 22.40 Symbiose NOS 22.44 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Tl-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal TROS 19.05 Run, Joe, Run, TV-serie (afl. 13) 19.30 Doctor Who (slot) NOS 20.00 Journaal TROS 20.25 Switch, TV-serle (afl. 2) 21.15 O moeder, wat is het heet, TV-serle (afl. 8) 21.45 Aktua TV 22.30 Music Country NOS 23.20 Journaal HffiE -IT.li I'll 17.55 Journaal 18.00 Nieuws uit Noordi Westfalen 18.05 Intermezzo 19.15 Hier und Heute 19.45 Spel om kwart voor ai 20.00 Journaal 20.15 Panorama 21.00 Muziek uit Studio B I 21.45 Strijd om Kalldorf, dof-I 10 on i- 18.20 Rrbecks nieuwe la serie 19.00 Journaal 19.30 Het omstreden gebieL. 20.15 Gezondheidsmagazli' 21.00 Journaal tor 21.15 Scènes uit een hP" speelfilm 22.40 Journaal 18.00 De Onlksen 18.05 Klein klein kleutertje? 18.20 Hond op de vlucht, 18.45 Open school 19.15 Sporttribune 19.45 Journaal 20.15 Micro-Marcro, quiz 20.45 De val der adelaar* rie 21.35 Wikken en wegen 22.10 Journaal 22.20 Open school NEDERLAND I 11.10 Schooltelevisie 13.00 Opening Staten-Generaal 14.00 Schooltelevisie DUITSLAND I 10.00 Journaal 10.05 Draalschl|f 10.25 Boeren, bonzen en bom men, TV-serle (afl. 3) 12.05 Panorama 12.50 Persoverzicht 13.00 Journaal 16.15 Journaal 16.20 Reisroutes naar de kunst 17.05 Papa vertrekt 17.30 De geschiedenis neer Groot 17.55 Journaal 16.30 Mozaïek 17.00 Journaal 17.10 Zeven vragen en ej plu 17.40 Draaischijf 14.00 Schooltelevisie HILVERSUM I 18.00 (S) Wij hebben een woord voor de wereld, gewijde muziek. P.P.: 18.19 Uitzending van de Rooms Katholieke Partij Nederland. 18.30 Nws. EO: 18.41 (S) Grammofoonmuziek en mededelin gen 18.45 (S) De Trekvogels, amuse mentsmuziek. 19.00 (S) Ronduit, muzi kaal en informatief programma voor jongeren. 19.40 (S) De bijbel open. bijbelstudie. 20.00 (S) Orgelbespeling. 20.25 EO-metterdaad-Spanie. 20.30 (S) Te mogen leven, hoorspel. 21.15 (S) Grenzeloze klanken, muziek-nonstop- van overal. 21.45 (S) Avondsluiting. NOS: 22.00 Voor blinden en slechtzien- aar kunst zonder naam. NCRV: 22.40 (S) Hier en nu. VERONICA: 22.55 (S) Veronica op 1 3600 seconden muziek en informatie. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18 00 Nws. 18.11 (S) Hier en nu. Aan sluitend: Makro: de sociaal-economi sche rubriek. 18.40 (S) Bandstand. 19.10 (S) Bij de tijd: heroriëntatie op de zending. 19.25 (S) Eén, twf^ maat: programma over ond rk: opvoeding. 19.45 (S) Met uv ie ming: het lied van de week. 2rj, 20.05 Radiophilharmonisch orl sieke muziek. 21.10 Pianorec sieke muziek (S) 21.35 (S) bi kroniek over boeken, schrijvt neel. 22.23 (S) Poërama: j 0( gramma. 22.43 (S) Ik delf je g j ik vier je dood. hoorspel, n (S) Met het oog op morgen tel 23.05 Aktualiteitenoverzicht ine 23.20 Den Haag vandaag; 2^ge ontspannen voor het slaperig 23.55-24.00 Nws. ,H d: kl NOS: 18.03 De Vacaturebank.?!" NOS-maal met Joost den -0 AVRO: 19.02 Lets twist agid, Radiojournaal. 20.05 (S) Sjeg Dreammachine. 21.02 (S) De Nu jazz-show. 22.02 RadiojournaL (S) Blues. Ballads en peat. Pei Candlelightshow. (0.02-0.05 fftu naai). NCRV: 1.02 (S) Middermch Extra. 2.02 (S) Bent u daar nkg] 7.00 (S) Bent u daar al? His HILVERSUM II HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Dag met een gaatje. (7.30 Nws. 7.41 Radiojournaal). 8.30 Nws. 8.36 Gymnastiek voor de huisvrouw. 8.45 Programma-overzicht. 8.50 Morgenwijding. 9.00 (S) De platen- keuze van Willem Strieiman, gevarieerd klassieke muziek. 10.00 Radio Lawaai- papegaai. 10.10 Arbeidsvitaminen: po pulair verzoekplatenprogramma. (10.30 Nws. 10.33 Radiojournaal). 11.30 (S) Rondom twaalf, een uur allerlei voor iedereen (o.a. beursberichten). 12.26 Mededelingen voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Radiojournaal. NOS: 13.00 (S) Kwartet Ad van der Hood. 13.10 Opening van de nieuwe zitting derStaten Generaal, met om 13.15 Troonrede door H.M. de Koningin. 13.40 Komt u maar, reakties op de troonrede. 14.30 Journalistenforum 1,15.00 Aanbie-. ding Miljoenennota. 15.05 Nws. 15.13 Toelichting en om 15.22 Komt u maar. vervolg. AVRO: 16.00 In Den Haag daar kinderprogramma rondom prinsjes dag. OVERHEIDSVOORLICHTING: Ont wikkelingshulp aan de Nederlandse An tillen. 17.30 Nws. 17.32 Instuif Prinsjes dag, radiojournaal. HILVERSUM II KRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas tiek. 7.20 Het levende Woord. 7.25 Badi- nerie: klassieke muziek. 7.54 Overwe ging. 8.00 Nws. 8.11 Echo. 8.30 Aubade: klassieke muziek. 9.00 De Letter M: een merendeels menselijk magazine, met om 9.30 Scheepspraat en om 9.35 Wa terstanden. 10.30 Schoolrad, Nws.) 11.30 Ouder worden v bejaardenprogramma. 12.00 f' na nu. licht muziekpiC OVERHEIDSVOORLICHTING zending voor de landbouw. Nws. 13.11 Echo-magazi Schoolradio. 15.00 In de w 16.00 Nws. 16.03 Spreekuur.^ De hutsgeklutste kinderspelenl- Country time. 17.45 Nieuws, feiten en achtergrd sociaal-maatschappelijk Mededelingen. HILVERSUM VARA: 7.02 (S) GesodemeuN mieters programma. 9.03 (Sj drie. 11.03 (S) Drie draait c van mensen uit de sportwel 12.00-14.00 Dingen van de dj (S) VARA's zoekplaatje. 14.03 beeld. 16.03 (S) LP-Top-20 j LP (17.00 Dingen van de d Alfred Lagarde. HILVERSUM l\ TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) kamer- en orkestmuziek. 9.00 ch< Aktua. 9.30 (S) Het kind en t i (S) Opus tien tot twaalf. 12.01 M mezzo. Lunchconcert. 13.0Ci meest verkochte „klassieke ti (S) Koren en korpsen. 14 00 fluc Aktua special. 14.30 (S) Om tti kuituur- en kunstuitingen b« h 15.00-17.00 (S) Belcantorium uc De AVRO zendt vanavond uit „De slag om Arnhem" (Theirs is the glory") opgenomen nau welijks twee jaar nadat de Air- borne-troepen bij Arnhem wa ren neergekomen. Regisseur Brian Desmond wilde geen ac teurs van de toneelschool, maar werkte met soldaten en officie ren die de slag hadden over leefd. Stanley Maxted, destijds de BBC-correspondent die de slagin werkelijkheid volgde, levert het commentaar. Bij het zien van de speelfilm kon hij met moeite de verschillen ont dekken tussen authentieke op namen en de nagespeelde. Wat zich deze maanden bij Deventer afspeelt, voor de nieuwe opna men van „De slag om Arnhem", zal ongetwijfeld de waarheid van deze belangrijke slag in de Tweede Wereldoorlog uitbeel den. De film, die vanavond op het scherm komt, is echter de meest authentieke. Ned. 1,19.45 uur. Zomer De AVRO zet vanavond de zo mer uit het hoofd, met Sonja HOU HET SCHERM IN HET OOG van Proosdij en Nan de Vries, die nog gauw wat toeristische tips geven nu het najaarsweer nog aantrekkelijk is voor uit stapjes. Zij waren in het klein ste stadje van Nederland, het Gelderse Bronkhorst, het beiaard- en natuurmuseum in het Brabantse Asten, museum „Kinderwereld" in het Drentse Roden. Voorts: bustochten langs paleizen en bezoeken aan de Rotterdamse haven en Delfsha- ven. Ned. 1,19.05 uur. Switch Ex-boef Pete en ex-politieman Frank, die de misdaad proberen te bestrijden, krijgen vanavond te maken met de acteur Antho ny Kirk, een over-ambitieus man die zijn inkomen tracht te vergroten door collega's te chanteren. Een van zijn slach toffers is de actrice Lane Came ron. Ned. II, 20.25 uur. Music Country Liefhebbers van country-muziek kunnen vanavond met genoegen kijken naar de show, waarmee de TROS de maandagavond af sluit. Vanuit zijn farm bij Nash ville, Tennessee brengt Johnny Cash een show waaraan vele groten op dit gebied meewer ken. Johnny is zelf ook zingend aanwezig, geassisteerd door zijn vrouw June Carter. Ned. II, 22.30 uur. Johnny Cash brengt de grote show „Music country" „Hoe sociaal zijn we voorzien?", vroeg de NOS zichzelf en ons gisteravond af. En vervolgens legde zij die vraag ter beant woording voor aan drie onbe kende. maar toch wel grote be volkingsgroepen vertegenwoor digende Nederlanders: een werkloze, een gearriveerde on dernemer en een textiel-arbei- der. Overigens was de titel een tikkeltje misleidend, want over die sociale voorzieningen ging het over het algemeen maar zeer zijdelings. In feite was er meer sprake van nogal uitge werkte portretten van drie men sen in wel te onderscheiden lee fomstandigheden. Uiteraard verschilden zij onderling nogal van toon, maar merkwaardiger wijze hadden zij gemeen, dat er in geen enkel geval sprake was van enige diep ingrijpende onte vredenheid, laat staan van eni gerlei aggressieve opstandig heid. Zelfs de werkloze at nog min of meer „een boterham met tevredenheid". Dat het vrij vriendelijke drieluik een zeer betrouwbare weerspiegeling was van hetgeen er ten aanzien van de sociale vraagstukken on der de bevolking leeft, zou ik dan ook niet durven beweren. Daarvoor nam iedereen net iets teveel een blad voor de mond. Van de zaterdagavond zijn mij (weer eens) hoofdzakelijk de twee Graham Greene-verhalen bijgebleven, die de KRO de af gelopen zomer in de weekeinden in serie heeft uizgezonden en die daarvoor nauwelijks genoeg kan worden geprezen. Ook nu ging het weer om twee regel rechte meesterwerkjes, waarbij overigens moet worden vastge steld dat Greene met zijn short- stories dan ook de indruk wekt van ze als scenario's geschreven te hebben. Dat gold deze keer vooral voor „De troef van de verdediger", dat bijna om een verfilming smeekte. Maar de manier waarop de jongens van de BBC (regisseur Peter Ham mond) het in scène hadden ge zet, verhief het verhaal echter bijna nog boven zijn „literaire" waarde. Helemaal rechtvaardig is het natuurlijk niet om dit soort tele visie-drama te vergelijken met de produktie die de NCRV gis teravond, graaiend in „tv van toen", op het scherm bracht: „Schuld en boete", door Gaston Baty bewerkt naar de roman van Dostojewsky. Het gold hier een opvoering uit 1963. Hetgeen nog best was af te zien aan de slechte beeldkwaliteit en de al bordkartonnen decors en af te horen aan de ongewis jengelen de achtergrondmuziek, waar door men voortdurend terug moest denken aan de dagen van de bijzonder stomme film. Op enkele momenten had het gru welijke drama iets v*"*», zonder on-Dostojewskia "i mische schets voor vei e~' de Russische dames eiyc die niet allemaal ever waren. Maar daar ston over dat er soms sor 0 van enkele zeer nauwge gisseerde acteerprestal bijvoorbeeld Julien Sch en Cruys Voorbergh. „Brandpunt" had zatei goed verzorgde report Willibrord Nieuwenhi Amerika, waarin wij Ford en Jimmy Carte handenschuddend hur[f zingscampagne zagen t En er werd uitvoerig ge1 met de (iets te) sehrandf, nen achter de schert hun kandidaten trac ^0| „verkoper" ook al doei alsof zij bezig zijn mé andere hooggestemde i sche kruistocht. Herman Ho b

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 2