TOON STELT ZICHZELF TE BOEK ALS CLOWN Mannenhuis: Zweeds drama TELEVISIE VANAVOI l'l'hMI'll TELEVISIE DONDERDE RADIO VANAVOND RADIO DONDERDAG TERUGBLIK UAG1NA 2 LEIDSE COURANT' WOENSDAG 8 SEPTEMBER! NEDERLAND I NOS 17.50 Wereldkampioenschappen Wielrennen 18.45 Verkeers(p)llcht 18.55 Journaal 19.05 Van gewest tot gewest 19.50 Politieke Partijen - ARP 20.00 Mannenhuis tv-fiim 21.35 Journaal 21.50 Den haag Vandaag 22.05 Studio Sport 22.55 Panoramlek 23.25 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Tl-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal IKON 19.05 Ik spreek Jou nog wel over God en gelooft IKON/IKOR/RKK 19.30 Kenmerk NOS 20.00 Journaal 20.25 Stichting Socutera VPRO 20.30 De bl|stand in New York - herhaling documentaire NOS 23.10 Journaal 18.00 Nieuws uit Noord Westfalen 18.05 Intermezzo 18.45 Motief Liefde 19.15 Hier und Heute 19.45 Truc om kwart voor i| 20.00 Journaal 20.15 West-Duitsland voor| kiezingen 21.05 Spel zonder Grenzen 22.30 Journaal DUITSLAND 18.20 Zwlckelbach Co - 19.00 Journaal 19.30.Blok 7 - serie 20.15 Balan3 21.00 Journaal 21.15 Xerxes - opera 23.30 Journaal BELGIE NEDERLANDS 17.30 Tip Top - |ongerenpr| ma 18.45 Michel Strogoff - serii 19.40 Mededelingen en Ji 20.15 Klaverweide - De stt het bestaan j 21.05 Spel zonder Grenzen^ 22.20 Nationale Loterij 22.25 Journaal NEDERLAND I DUITSLAND I 10.00-13.10 Ochtendprogramma met om 10.25 speelfilm Home Sweet Home DUITSLAND I 16.15 Het spel van de wi documentaire 17.00 Journaal 17.10 De bij Mja- serie 17.40 De draaischijf band magazine. 20.00 Nws. 20 Radiophilharmonisch Orkest. r Theun de Vries vertelt. 21.55 (S) t recital. 22.40 (S) Radio Blazers ble. NOS: 23.00 (S) Met het d HILVERSUM II VARA: 18.00 Nws. 18.11 Dingen van de dag. P.P.: 18.20 Uitz. GPV. VARA. 19.00 (S) Tussen start en finish. 19.30 Brass- HILVERSUM III NOS: 18.03 De vakaturebank. 11 NOS-maal. 19.15 (S) Langs de liji (S) NOS-jazz. 0.02 (S) Take it (S) Dat wordt weer nachtwerk. (S) De Andernacht. HILVERSUM NCRV:7.000 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.08 (S) Te Deum Laudamus. 7.30 Nws. 7.41 (S) Hier en nu. 7.55 Muziek in uw straatje. 8.24 Op de man af, evangelisch com mentaar. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. v.d. huisvrouw. 8.45 (S) Tot uw dienst. 9 45 Onder de hoogtezon. 10 30 Nws. 10.33 (S) Een uur natuur 11.30 (S) Metropo leorkest met solist. 12.00 (S) Uit het songbook van Ria Joy. 12.15 Boer en' tuinder. 12.26 Mededelingen voor land en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 (S) Hier en nu. 12.55 (S) Middagpauzedienst. 13.15 (S) Goed gestemd. 14.00 (S) Klanksnoer. 15.00 (S) Globaal. (15.30 Nws.) 17.30 Nes. 17.40 (S) Hier en nu. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas tiek. 7.20 Dag met een gaatje. (8.00 Nieuws. 8.11-8.25 Radiojournaal). 8 50 Morgenwijding. 9.00 Wie zijn wij dan HILVERSUM TROS: 7.00 (S) Drie op je bof^ 9.03 (S) Pep op drie. 11.03 De va bank. 18.03 (S) Drie draait op vë 12.03 (S) Drie draait tussen de 14.03 (S) Pop-kontakt. 16.03 Hitmeesters. HILVERSUM IV KRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Badine Nws. 9.02 (S) Aan woorden voortf Echo. 9.30 Onderwijsprogramma* (S) aubade. 12.00 (S) Rondom K 14.00 Nws. 14.02 (S) Internatioif calistenconcours. 15.00-16.00 (SI ge van alledaags en zeldzaam. De derde aflevering van de serie portretten over „Kleine leefge meenschappen" die de TROS op het scherm bracht was van aan zienlijk minder vrijblijvende aard en zeker minder in de toon van een VW-folder gehouden dan de twee vorige. Maar zij ging dan ook over het Limburg se dorpje Schinveld, dat de laat ste tijd nog al eens in het nieuws is geweest omdat het bij uitstek getroffen wordt door de economische malaise. Het werk loosheidspercentage bedraagt er zelfs 16 1/2 procent. En het kon deze keer dus moeilijk alleen maar over rustieke plekjes gaan, dat had ook Yvo Niehe wel begrepen. Erg diepgraven deed hij ook echter nu niet. Zijn reportage bood een wat tweeslachtig beeld van het dorp: aan een kant die maatschappelijk-sociale som berheid, aan de andere kant het ondanks alles toch nog welig bloeiende gezelligheidsleven. Wat dat laatste betreft: Schin veld heeft voor elke 250 inwo ners één cafe beschikbaar. En helemaal verwonderlijk was het dus niet dat de documentaire zich hoofdzakelijk binnen de be grenzing van zo'n etablissement afspeelde. Maar men kreeg toch wel de indruk van slechts een vaag gelijkend portret van een eigenlijk scherp geprofileerde leefgemeenschap. Meteen daarna vertoon», TROS een documentaire l het uitermate bonte leven of eiland Malekula in de Zuidzee. Nog een soort i veld, althans een „kleine 1( meenschap", maar dan lichtelijk anders. Een ong( feld zeer boeiend van David Attenbourgh, did1 waarachtig niet met een 1 in het riet had laten sti die tot in alle geheimnisser het hem toegewezen gebied doorgedrongen. Men hem bijna ademloos. „Hier en nu" bleek zich op de (bedreigde) volksgezondheid geworpe hebben. Eerst ging het ov< buikgriep die hier te lande i dan normaal schijnt op li den en die het gevolg moe van „onhygiënisch omgaan voedsel", daarna kwam d seen-vergiftiging in Tiel no|^ aan de orde (en in het daarvan veegde een de vloer aan met een insps van de volksgezondheid) eii slotte kreeg men nog eens reportage te zien over gelij2 dende verschijnselen die hé liaanse Seveso, maar dan ii heviger mate, hebben getro Menigeen zal gisteravond meer dan normaal kuchend legerstede hebben opgezocht Herman Hofhu ijjlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllliillllllllllllllllllllllllillllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllll 1 Toptien De toptien van deze week luidt: 1 (1) Dancing queen Abba 2 (6) Smile Pussycat 3 (5) Tango d'amore Vicky Leandros 4 (2) Kiss and say goodbye Manhattans I 5 (3) Let's stick together Bryan Ferry 6 (7) Now is the time Jimmy James VIP 7 (4) Don't go breaking my heart I Elton John Kiki Dee 8(11)5.05 P.M. I Lia Velasco 9 (8) Wild Bird I George Baker 10 (17) My love I Rosie en Andres HOU HET SCHERM IN HET OOG De NOS zendt vanavond de Zweedse tv-film uit „armen huis", een sociaal drama waar de vrolijkheid niet vanaf spat. Het probleem ligt bij Göte Loev, die aan de drank is daar door zijn vrouw kwijt raakte en ook zijn kinderen niet vaak mag zien. Hij werkt in de haven en woont in een tehuis voor onbehuisden. De fles kan hij nog steeds niet goed laten staan en juist de drank houdt een droom in stand, over een eigen zaak die hij met zijn zoon kan beginnen. De film behandelt de vraag, of de man het redt. Ned. I, 20.00 uur. Gewest De traditionele heiligdomsvaart in Maastricht, de donderdag- markt en het ringrijden in Mid delburg, de restauratie van de St. Gudulakerk in Lochem, ver plicht Fries op de lagere school en de Wouwse Plantage in Bra bant. Dat zijn de onderwerpen die vanavond in de NOS-ru- briek „Van gewest tot gewest" aan bod komen. Ned. 1,19.05 uur. Grand Prix op tv Zondag 12 september zendt de NOS-televisie van 16.27 tot 16.55 uur via Ned. I een samengevatte reportage uit van de Grand Prix van Italië, de autorace voor for mule-1 wagens, die op het cir cuit van Monza wordt verreden. Frans Henrichs verzorgt, het commentaar. Panoramiek Panoramiek geeft vanavond in formatie over de situatie in de Indische Oceaan, die volgens de redactie van het programma „steeds meer een arena van de grootmachten schijnt te wor den." Speciaal wordt daarbij aandacht geschonken aan de Amerikaanse basis Diego Gar cia, die op topconferenties van de niet-gebonden landen in Co lombia onderwerp van veel kri tiek was. Ned. I, 22.55 uur. God en geloof Het IKON-programma „Ik spreek jou nog wel" gaat van avond over „God en geloof", in een studiogesprek dat Wim Neij- man voert met 15- en 16-jarigen. Vragen worden gesteld als: „Ga je met je ouders mee naar de kerk, kan je in je eentje geloven en geloven jullie nog wel?" Ned. II, 19.05 uur. De bijstand De VPRO zendt opnieuw de do cumentaire van Frederic Wise man uit „De bijstand in New York", die eerder werd uitge zonden, maar moest concurre ren met een voetbaltopper. Zon der commentaar, maar met beelden en geluid geeft Wise man een kritische blik op insti tuten in zijn land. Hoe de bij stand fungeert in New York Ci ty, met zeer veel bijstand trek kers, is vanavond te zien. Ned. II, 20.30 uur. IKON vraagt betere zendtijd (Van onze radio- en tv-radactie) HILVERSUM Voor het eerst in het 30-jarig bestaan van de kerkelijke zendgemachtigden heeft de IKON zich „bezorgd en kritisch" gewend tot het NOS-bestuur met de vraag om betere televisie-zendtijd. Dit deelt dominee B. J. Koole, directeur van de IKON mede. De IKON is onlangs ontstaan door samenvoeging van de kerkelijke zendgemachtigden IKOR en CVK. Het struikelblok is de zendtijd, die de IKON op vrijdagavond heeft en waarin deze kleine omroep eigen documentaire programma's uizendt. Na veel heen en weer schuiven verwierven de kerkelijke zendgemachtigden in 1973 zend tijd op vrijdagavond, direct na het vaste avondprogramma van een A-omroep. Op 1 januari j.l. is deze zendtijd op de vrijdagse wisselavond gezet en daardoor heeft de IKON sterk aan kijkdicht heid ingeboet. Voorzitter mr. E. Jurgens van de NOS deelde mede, dat de raad van beheer van de NOS de klacht van de IKON zal bestuderen en zijn pre-advies zo spoedig mogelijk zal voorleggen aan het NOS-bestuur. Als je het dagboek leest, dat Toon Hermans in een paar maanden tijd over zijn leven geschreven heeft, moet je onwillekeurig denken aan het gedicht van Gabriël Smit over de clown, die zijn intrek nam in het klooster. Hoe die clown zich ook in spande, hij kreeg het koorgebed niet onder de knie. Tenslotte vond hij een andere oplossing. Hij ging God op eigen wijze dienen. Terwijl het Gre goriaans in de gewelven galmde, maakte hij halsbrekende hoogstand jes voor de Heer. Zie hier, mijn God, mijn gave. vak te Schrijven. De zelfkritiek, die Toon altijd op zichzelf heeft toege past, komt hier terug in de vorm van kritiek op collega's. Hij maakt een uitzondering voor Wim Kan en Wim Sonneveld, met wie hij samen tot de Grote Drie werd gerekend. Over Wim Kan niets dan goeds: „De boom van Wim Kan groeit op de top. Dat is gewoon een constatering. Het is hem aangeboren. Hij kan niet anders. Het zit vast aan hem. Een étage lager zou hij er al niet meer zijn. Ik maak mij er zeker niet ongerust over dat hij misbruik zal maken van de hoogte waarop ik hem plaats. Ik weet zelfs zeker dat hij zijn eigen hoogte niet eens ervaart. Dat is maar goed ook, want hoogtevrees is in ons vak en ook daarbuiten een vervelende zaak. In de Haagse Schouwburg heb ik verschrik kelijk gelachen om de manier waarop hij de mensen „inpakt". Dat is werke lijk topklasse en dat kan alleen een uiterst bekwame vakman. Zoals hij tegen een denkbeeldige dame op de eerste rij kan praten en daar telkens weer op terug komen dat vind ik iets om in te blijven". die graag alleen was met haar boeken en haar gebed. Tot Toon's grote te leurstelling heeft zij in Toon's prille artiesten jaren maar één keer een voorstelling bijgewoond en zich na dien nooit meer in het theater laten zien. „Zij had zich teruggetrokken in haar eigen wereldje", schrijft Toon. „Daar paste geen show in, ook de mijne niet". Hij mist haar nu nog, dag een dag. Als jochie heeft Toon zijn moeder vaak aan het lachen weten te krijgen, als hij figuren uit het Sittard van die dagen imiteerde, dezelfde figuren, die wij later op het toneel hebben gezien: de vaandeldrager, de trommelslager, de predikant, de fanfareblazers enz. In die jaren moet in Toon de droom zijn ontwaakt clown te willen worden. Toon is het geworden en gebleven en kreeg er maar één keer kritiek op, en wel van de buurvrouw die zei, dal Toon zijn gezicht niet wit had moeten maken, omdat-ie van zichzelf al zo'n aardig gezicht had. Toen later het succes kwam en hij royaal kon gaan wonen, vroeg hij zich vaak af hoe het mogelijk is dat je in je leven zoiets bij elkaar kunt zingen. En of het eigenlijk niet een beetje erg veel was? „Ach nee", denkt hij dan weer. „Ik ben zo onbeschrijflijk arm geweest en zo lang. Het mag nou wel eens even". En zo iemand als Wim Sonneveld zal nooit meer geboren worden, daarvoor is niet alleen de mens, maar bovenal de mens-Sonneveld te uniek. Toon heeft wat meer moeite met jonge ca baretiers. Hij had er thuis eens een op bezoek (hij zegt er niet bij wie, maar hij noemt het een groot talent met een bril op en dus zal het Freek de Jonge wel geweest zijn). Toon: „Vandaag lang zitten praten met een' jonge cabaretier. Een man met geweldig veel mogelijkheden. Hij had me een manuscript laten lezen en ik vond dat er nogal veel in werd gevloekt. Dat komt bij mij over als een valse noot in een muziekstuk. „Ja", zei hij, „dat zit zo, als je de mensen bereiken wilt, moet je soms aan ze schudden. Een schok is dan als een paukeslag, het doet wat". En dit zegt dan de schoonzoon van Eli Asser, welke schoonzoon er geen geheim van maakt, dat hij met diens dochter een erg gelukkig huwelijk heeft. Toon is het met dit soort shocktherapie niet eens en stelt, dat de grote mensen in het vak geen shocks nodig hadden. Verderop in het boek geeft hij zijn mening over humor, over de verschil lende soorten van humor, de cynische humor, het sarcasme, het leedver maak. Daar voelt Toon niet voor. Het moet voor iedereen leuk zijn. Toon wil maar zeggen, dat echte, goede humor nooit kwetsend is. In dit verband lijkt het dienstig de woorden aan te halen van een artiest, die het verschil wilde aanduiden tus sen Toon en andere humoristen. Wel, als andere artiesten Eva willen prijzen om haar geweldige vrouwelijkheid, dan zeggen zij: „Daarbij vergeleken zijn die tegenwoordige vrouwen maar niks". Toon die nooit wil kwetsen drukt zich anders uit. Hij zegt: „Ik vind de vrouwen van tegenwoordig al zo geweldig, kun je nagaan Eva En daar zie je dan Toon zoals je hem in zijn dagboek ervaart, een dagboek dat hij liet uitgeven door zijn vriend Ted Schaap, die directeur is van de Zwitserse uitgeverij Bentili, een clownsk boek. Wim Kan Toon kan er uiteraard niet omheen over het vak en over de groten in dit Toon filosofisch: „De clown dat ben ik zelf. Mijn carrière is een burcht gebouwd op los zand". TON OLIEMULLER De EO zendt morgenmiddag om 15.00 uur via Ned. I een aflevering uit van de serie De Waltons. Wim Neijman „spreekt jou nog wel over God en geloof". Toon: „Ik geloof in dit leven - het is een zinvol geschenk. Ik voel dat ik er iets van maken moet, omdat ik Hem anders teleurstel. Want Hij ziet wat ik met Zijn leven doe". Elders citeert Toon uit een recensie in een Weense krant, de dag na zijn optreden in het Theater an der Wien: „Een kind komt op het toneel en toont ons zijn speelgoed", schreef er een. „Hij had het goed gezien", beaamt Toon. Dit is inderdaad de Toon, die wij uit persoonlijke gesprekken met hem heb ben leren kennen. Toon is in zijn hart altijd een kind gebleven. Hij noemt zich zelfs een Mariakind en verklaart daaruit zijn voorkeur voor de kleur blauw: „Mediterranée, zo blauw, zo blauw" en niet te vergeten zijn blauwe ballonnetjes. Typerend voor het kind is ook zijn afhankelijkheid, het onbe wust steunen op anderen, en daarvoor heeft hij op zijn naaste omgeving soms zware wissels getrokken. Zijn assistentes, van wie hij zich bediende in zijn One Man Shows, hielden het meestal niet lang bij hem uit, omdat zij behalve hun werk op het toneel, waarvoor zij waren ingehuurd, dui zend-en-één andere dingen voor Toon moesten doen: zorgen dat zijn koffie er op tijd was, knoopjes aannaaien, krantje kopen, huisje kijken als hij weer iets nieuws wilde etc. Zijn laatste assistente werkte dit ooit eens zozeer op de zenuwen, dat zij toen zij direct na de pauze een stoel moest opbren gen deze met groot venijn op zijn tenen zette, zodat Toon een kreet van pijn niet kon onderdrukken. Het meis je is daarop het theater uitgelopen en nooit meer teruggekomen. Sindsdien laat Toon zich in het theater bijstaan door zijn zoon Maurice. Dit gebeuren mag men beschouwen als een bijkomstig hebbelijkheidje van Toon, die men veel vergeeft, omdat hij veel mensen heel veel gegeven heeft. Maar het is nuttig om dit aspect van zijn persoonlijkheid ook te kennen, opdat men tot een beter oordeel over dit boek en de auteur ervan komt. Toon noemt het zelf trouwens hele maal geen boek: „Ik schrijf zonder plan, zonder lijn. Ik schrijf geen boek. Ik schrijf bladzijden. Ik zal nooit een boek kunnen schrijven. Ik ben er te springerig voor. Ik laat me te gauw afleiden. Zo schilder ik ook. Kleine schilderijtjes kan ik nog net in be dwang houden. Zodra het grotei wordt, verlies ik het overzicht". Gelovige Toon Toon schreef geen boek. En dit is geen recensie. We springen maar wat van de hak pp de tak. Wij delen het diepe geloof van Toon, dat uit elke bladzijde spreekt, maar er is aan hem bepaald geen theoloog verloren gegaan. Eerst de gelovige Toon: „Met Babiche, vier jaar, naar de kerk geweest. Eigen- Toon voelt zich behalve een clown ook een Mariakind. lijk meer naar haar gekeken en geluis terd dan naar de pastoor en de preek en het zingen. Meer over haar gedacht dan over God. Maar ik heb er geen spijt van. Zonder dat zij aan God kan denken, maakt zij al lang deel uit van het verband tussen al het levende en het goddelijke". En dan de theologiserende Toon: „Ik geloof al lang niet meer dat ik iets denk over God. Ik ben ervan over tuigd, dat God mij over hem iets te denken geeft, of niet? We overschatten ons denken en menen, dat we alles via het denken kunnen weten. Ik weet niet zoveel zeker, maar wel dat de verwar ring die er over God bestaat heel dikwijls voortkomt uit het denken en menen dat we alles via het denken kunnen weten." Natuurlijk, het is een gave over een groot religieus gevoel te beschikken en Toon schijnt over zichzelf bijna te willen zeggen: ik bezit die in hoge mate. De één, Toon bijv., ervaart God in de nerven van een boomblad, de ander ontmoet God in het denken over God. Wat ons betreft, mogen en kun nen beide rustig naast elkaar bestaan. Zij kunnen trouwens niet buiten el kaar. Zo maakt Toon meer typische denk fouten, die merkwaardig genoeg juist gelegen zijn in de charme van zijn denken over de mens. Hij schrijft bijv., dat hij eens mensen in bewon dering heeft zien staan voor een stand beeld, de afbeelding van een mens. Nu zegt Toon: „Als je je ervan bewust bent hoe wonderlijk en mooi de mens gemaakt is, dan begrijp je ook dat een standbeeld het er niet bij haalt". Uite raard, zouden we zeggen, maar wij bewonderen in een standbeeld niet het beeld an sich, maar juist wat de kunst enaar er in tot uitdrukking heeft wil len brengen wat hem aan schoonheid en zielskracht in de mens getroffen heeft. Toon en die kunstenaar staan daarmee op hetzelfde plan. Armoede Genoeg kritiek. In veel opzichten schreef Toon een vertederend boek, zowel naar de feiten als door de arge loosheid waarmee hij zijn zielestruc- tuur bloot legt. Zoon van een welge stelde bankier, die jong en arm over leed na de beurskracht heeft hij met zijn moeder en de kinderen jaren van bittere armoede gekend. De notabelen van het stadje, de professoren van het Bisschoppelijk College, die zo vaak tot diep in de nacht bij eten en drinken gastvrijheid hadden gevonden in de villa verdwenen als sneeuw voor de zon en lieten taal noch teken meer van zich horen, toen het gezin afzakte naar het kleine huis in de eenvoudige straat. Dankzij het succes van haar kinderen is het zijn moeder later beter gegaan, bijv. toen Toon na zijn eer- steoptreden een alpino vol dubbeltjes en kwartjes over tafel kon uitstrooien. Toon's moeder is in die jaren een verstilde, eenzame vrouw geworden,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 2