A Stripverhaal bloeide al in onze Gouden Eeuw Bekende en onbekende schrijvers leven op in verzamelde werken CENTSPRENTEN IN RIJKSPRENTENKABINET Literatuur Actueel LANG LEEYE ORANJE. Onze tijd is er een van beelden, meer dan van woorden. We kijken liever televisie dan dat we boe ken lezen en als er boeken ter hand worden genomen zijn het dikwijls de illus traties die meer boeien dan de tekst Dat geldt voor grote lezers, getuige de enorme stroom van platen boeken die van de persen komen. Het geldt zeker voor de jeugd die stripver halen even gretig verslindt als patat-mèt Sommige ernstige lieden maken zich zorg om deze .culturele verschraling', anderen - niet minder ernstige er kennen dat één plaat dui zend woorden vertellen kan, dat beeld-informatie derhalve directer en com pleter kan zijn dan gedruk te tekst De verontrusten kunnen overigens troost putten uit het feit dat strips allerminst een eigen tijds verschijnsel zijn. Ze waren er al in onze eigen Gouden Eeuw. Toen merk waardigerwijze exclusief in ons land en nergens an ders. Men kan dit zien op de tentoonstelling „Centspren ten' die t/m 3 oktober wordt gehouden in het Prentenkabinet van het Rijksmuseum te Amster dam. Centsprenten, omdat ze destijds ongeveer één cent kostten, t.w. één oor tje. Dat oortje, waarvan men zoals bekend zijn laat ste versnoepen kan, was weer twee duiten en oude- Lang Leeve Oranje 2de helft 18de eeuw. W. C. H. Friso, Amsterdam ren onder ons weten dat er vóór de oorlog 2,5 cents stukken in omloop waren die .vierduitenstukken' werden genoemd. Enig re kenwerk leert dat het oor tje dus precies 1 1/4 cent waard was. De prenten waren goed koop dus en ze waren enorm populair. Ze waren te koop op kermissen en jaarmarkten en werden ge geven aan brave kinderen die hun lessen goed leer den. Die borgen ze, zoals* Decs Beeften wreed, Doen niemand leed ®tn «Csiifiooin ;cer brrrt» ban onrD/ IjJp fleen .EDcnfcl) noclj en (paart. T •"ort vrr (Jour/ in 't iDout/ .TO -ar -t niet beeï op bcmoutor Te Zvullt, ter Boekdrukkerij vin CLEMENT, de VR1 en van STEGEREN. Dees Beesten wreed, Doen niemand leed. Amsterdam eind 18de eeuw (nage drukt voor de tentoonstelling). we om. op een schilderij van Jan Steen kunnen zien, op in hun „schoolbord", een houten kistje met schuifdeksel die de voorlo per is van de „pukkel" waarmee onze jeugd naar school tijgt Die borden hadden een vaste maat en de prenten moesten dus on veranderlijk 41 x 33 centi meter meten opdat ze in vieren gevouwen precies in dat schoolbord zouden pas sen. Wat er werd afgebeeld? Ei genlijk van alles. Het meest geliefd waren bladen met 24 kleine houtsneden. Soms waren ze duidelijk als .leer zaam' bedoeld vooral in het begin. Alfabetten waren erg in trek, afbeeldingen van vogels en andere die ren, bijbelse voorstellingen, kinderspelen, maar ook re gelrechte stripverhalen die een boertige historie uit beeldden, terwijl een serie „Nieuw Vermaakclyk Luy- lekkerland", aanvankelijk opgezet als een moralise rend aantonen dat in het leven de gebraden duiven je echt niet in de mond komen vliegen, snel ver- groofde met zeer plastische afbeeldingen en bijschrif ten als „De Ezels kakken zoete Vygen Kees zoekze in zijn Muts te krygen". Naast die kleine strip-af beeldingen waren er ook houtsneden van groter for maat met afbeeldingen van dieren (Deeze Hond byt nie mand), vórsten (Dees Ko ning kloekmoedig en gantsch onversaagt, Als een Held voor 't Land zyn Leven waagt). Er waren ook plaatjes van soldaten die bedoeld waren om uit te knippen, op te plakken zodat ze, verstevigd met een blokje hout, rechtop konden staan. Die kinderprenten zijn na tuurlijk niet uit de lucht komen vallen, al blijft het merkwaardig dat ze ner gens anders in Europa lij ken te zijn voorgekomen. Dat was wèl het geval met wat we voorlopers van de centsprenten kunnen noe men. Rond 1500 kwam de houtsnede in gebruik en be halve .kunst-grafiek' kwam ook al spoedig de .volks prent' in zwang, die mocht Os en kameel, in Amsterdam, nagedrukt van uit Zwitserland afkomstige blokken voor C. Gessners Historia Animalium. ten niet veel geld kosten. Ze werden dus op het goed koopste papier gedrukt van slordig gesneden houtblok ken. Aanvankelijk waren het devote voorstellingen die als wandprent boven de schouw werden gehangen of bijvoorbeeld in het dek sel van een geldkistje wer den geplakt zodat dit bezit een .hemelse beschermer' kreeg. Na de reformatie kwamen er ook profane voorstellingen, waarbij vooral series van bijvoor beeld de zintuigen, de deug den enz. geliefd waren, ter wijl ook vorstenportretten goed in de markt lagen. Erg geliefd was de ,Trap des ouderdoms' die honder den jaren lang in zwang bleef. Men kon er de mens volgen van de wieg tot het graf, telkens tien jaar ou der opstijgend tot zijn vijf tigste en daarna afdalend tot honderd (op één exem plaar zelfs honderdtien!) jaar. Soms is het moeilijk de grens te trekken tussen volks- en kinderprent, al kan men stellen dat die laatste eerst goed in zwang kwam halverwege de 17de eeuw en bloeide tot het eind van de 18de toen goed kope (en fraaiere) import uit Duitsland een vrij abrupt einde betekende. Zowel van kinder als volks prent laat de tentoonstel ling een ruime keuze zien. Ook uit later tijd toen men bleef doorgaan met druk ken van vrijwel afgesleten blokken die van uitgever naar uitgever verhuisden. Over die uitgevers vertelt mr. C. F. van Veen in de catalogus tal van wetens waardigs. Hij is medein richter van de tentoonstel ling en een van de weinige bezitters van een collectie van dergelijke prenten van De Koning van Pruyssen, Te Paard, Amsterdam eind 18de eeuw. enige omvang. Want hoewel de oplagen m de honderd duizenden gelopen moeten hebben zijn de centspren ten nu uitermate zeldzaam geworden. De meeste op de tentoonstelling aanwezige bladen kunnen .unica' ge noemd worden en dat de tentoonstelling, de eerste in zijn soort, gehouden kan worden dankt het Rijk sprentenkabinet aan zijn grote ,maecenas Francois Gerard' Waller, die al in 1923 alles wat hij op dit gebied bijeen had gebracht meer dan 7600 prenten aan het kabinet schonk. Later zouden er meer schenkingen van hem ko men en na zijn dood een enorm legaat aan bladen en een fonds waaruit nog elk jaar aankopen worden ge daan. In deze tijd waarin strip schappen bloeien en strip boeken van enkele tiental len jaren geleden goud waard lijken te zijn, moet de belangstelling voor een dergelijke tentoonstelling groot zijn. Het Rijkspren tenkabinet rekent daarbij speciaal op de jeugd van tussen de vier en twaalf jaar, de leeftijdsgroep waarvoor de centsprenten bestemd waren. Voor hen ligt de catalogus, een schit terend geïllustreerd boek, met een ketting aan de ban ken bevestigd, zodat zij ze kunnen inzien zonder de toch wel schappelijke prijs van 15,- te hoeven beta len. Voor hen staan er op de tentoonstelling ook en kele echte schoolbanken. Ze kunnen er met beschik bare kleurpotloden twee nagedrukte prenten te lijf die raison van éen kwart je te koop zijn. Meer als het oortje van destijds, maar het leven is nu eenmaal duurder geworden. Vg. Uiteten iipt Dii -èprtfen fnmö gu Irrrcr./ Slbcrfiate J>prtlcii ira rib Dcgrrrnu Kinderen uyt dit Speelen kund gy leeren Amsterdam midden 17de eeuw (nagedrukt voor de tentoonstelling). In de sector „verzamelde werken" van het literai re bedrijf heerst de laatste tijd een ongekende drukte. Diverse uitgeverijen zijn bezig om de werken van een aantal schrijvers compleet op de markt te brengen. Een verheugende ontwikkeling, waarvan niet alleen de wetenschap profijt heeft, maar waar ook de verstokte liefhebbers van de betreffende schrijvers veel plezier van hebben. Zij krijgen zo de gelegenheid om hun al of niet complete verzameling van boeken in alle soorten, maten en uitvoeringen te vervangen door een overzichtelijke uniforme uitgave. Zo'n uitgave heeft dan bovendien nog meestal het voordeel, dat door uitgebreide studies de tekst tot op de laatste letter overeenkomt met het manuscript. En dat is iets, wat lang niet van elke losse herdruk kan worden gezegd. Een bezwaar is vaak de prijs van de complete edities. Maar daarbij is het goed te bedenken, dat de kosten en de risico's bij dergelijke projecten bijzonder groot zijn door de meestal betrekkelijk kleine oplagen en het uitgebreide speurwerk, dat aan de uitgave vooraf ging. En hoe hoog de prijs soms ook is, de werkelijke kosten betaalt men maar zelden, omdat het ministerie van C.PLM. in veel gevallen subsidies verleent. Geerten Gossaert Net afgerond is de uitgave in zes delen van de verzamelde werken van C. Gerretson, de professor in de geschiedenis, die onder het pseudoniem Geerten Gossaert de gedichtenbundel „Experimen ten" schreef. Het literaire werk is ondergebracht in het eerste deel, dat behalve de gedichten met hun „bezielde retoriek" o.m. ook het essay „Swin burne" bevat, dat een pleidooi is voor het gebruik van traditionele versvormen en archaïsmen. In de overige vijf delen is de strijdbare, calvinistische en nationalistische historicus Geirctson aan het woord. De laatste twee banden bestaan voor het grootste gedeelte uit zijn artikelen in De Telegraaf en zijn redevoeringen in het parlement (hij was van 1952-1956 voor de C.H.U. lid van de Eerste Kamer). Uitgave: Bosch en Keuning, Baara. Prijs per deel: plm. 40. F. C. Terborgh Twee delen zijn er tot nog toe verschenen van het Verzameld Werk van F. C. Terborgh. Een nauwe lijks bekende schrijver, wiens werk echter een diepe indruk achterlaat bij iedereen die ooit een boek van hem heeft gelezen. De onbekendheid komt ongetwijfeld voor een deel doordat hij zijn boeken niet voor „het grote publiek" heeft ge schreven. Maar al mikte hij niet op een grote verspreiding van zijn verhalen en gedichten, het publiek dat hem kent (zelf schatte hij het ooit op ongeveer zeshonderd) is nog steeds veel te klein. Een andere oorzaak is ongetwijfeld, dat F. C. Terborgh (pseudoniem voor de in 1902 in Den Helder geboren dr. Reijnier Flaes) sinds 1929 door zijn werkzaamheden in de diplomatieke dienst niet meer in Nederland woont Uit die tijd stammen zijn eerste literaire produc ten, die onder meer werden gepubliceerd in het roemruchte tijdschrift Forum, waarvan de kop stukken Du Perron en Ter Braak nooit openlijk bewondering hebben getoond voor het werk van deze vriend van Slauerhoff. Dit in tegenstelling tot Jan Greshoff, wiens fijnzinnige smaak mis schien wel de beste aanbeveling is om deze verha len te gaan lezen. Kenmerkend voor de manier, waarop het Ter borgh altijd heeft tegengezeten om een groter lezerspubliek te verwerven, is de uitgave van zijn eerste twee boeken „De condottiere" en „Le petit chóteau" in 1940: in een oplage van honderd exemplaren verschenen ze bij niemand anders dan de Paters Lazaristen in Peking. De titels van beide boeken geven al aan, dat men weinig „Hollands" in het oeuvre van Terborgh zal tegenkomen. De verhalen spelen zich in het buiten land af, in decors die zeer breed uitgemeten worden geschilderd. Tegen deze achtergronden zijn de figuren voortdurend onderweg, waarbij de gebeurtenissen van ondergeschikt belang zijn. De reizen symboliseren Terborghs thema: de mens, die in zijn leven een zwerftocht maakt met de dood als onvermijdelijk einddoel. Uitgave: De Bezige Bij, Amsterdam. Prijs per deel: 29,50. Uaurice Gilliams Evenmin erg bekend is de Belgische dichter ro mancier Maurice Gilliams, van wiens verzameld werk „Vita B re vis" een herziene en uitgebreide herdruk in vier delen aan het verschijnen is. De heruitgave vindt plaats naar aanleiding van de 75ste verjaardag van Gilliams, juli vorig jaar. Het werk, dat aristocratisch-individualistisch wordt ge noemd, geeft zich door zijn stugge, gesloten karak ter niet gemakkelijk, maar wie er in door weet te dringen, komt in een dichterlijke wereld van scherpzinnige analyses terecht, die wordt ver woord in een zeer fraaie taal. Maurice Gilliams heeft zelf de leiding van de heruitgave, waarbij hij (zoon van een drukker) ook voor de typografie tekent. Uitgave: Orion en Scheltens en Giltay, Den Haag. Prijs per deel: 38,50. Arthur van Schendel Een bijzonder groot project, dat dit jaar van start is gegaan, is de uitgave van de verzamelde werken van Arthur van Schendel in acht delen dundruk van gemiddeld 750 pagina's per boek. In het laatste deel zullen nog niet eerder uitgegeven geschriften en brieven worden opgenomen, terwijl bij de totale uitgave ook een bundeltje beschou wingen over Van Schendel is inbegrepen. In tegenstelling tot de twee laatst genoemde schrij vers geniet "het werk van Arthur van Schendel nog steeds een grote bekendheid, niet in het minst omdat zijn naam vaste prik is op elke literatuur lijst. Dat is eigenlijk tevens zijn ongeluk, want een schrijver die in de lijstebrij terecht komt loopt in het huidige literatuuronderwijs dik de kans dat zijn werk als verplicht nummer wordt uit-gelezen, maar niet gelezen. En dat met alle trauma's van dien, waardoor er hele generaties rondlopen met het waanidee dat Van Schendel een ouderwetse romanticus was uit lang vervlogen tijden. De uitgave van het verzameld werk is een mooie aanleiding voor een hernieuwde kennismaking met deze auteur uit de eerste helft van deze eeuw. Zeker omdat in deze editie de spelling is gemoder niseerd, zal dat een zeer aangename ontmoeting worden, waarbij het werk nog springlevend zal blijken en van een ongewoon sterke kracht Zo straalt de wazige, dromerige sfeer van de eerste periode met o.m. „Een zwerver verliefd" en „Een zwerver verdwaald", die in het eerste en nog enig uitgekomen deel aan bod komt een warmte uit die vein alle tijden is. Dat is dan nog maar het begin van de schrijver. Arthur van Schendel. die zoals Jan van Nijlen het uitdrukte, vervolgens verhuisde „uit een land van liefde en droom naar een wereld van hartstocht, kwelling en verbijste ring" en tenslotte een zekere harmonie bereikte door met dè wijsheid van een gelouterd mens terug te keren tot het „land van liefde en droom", zoals bijvoorbeeld in „De wereld een dansfeest" tot uitdrukking komt Een ontwikkeling, die klas sieke werken heeft opgeleverd, waarbij „klassiek" het tegengestelde van „onleesbaar" is. Uitgave: Meulenhoff, Amsterdam. Prijs per set bij voorintekening: 360. JAN NIES

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 17