Alex Garcia ontvlucht de aarde met zijn kunst Wereldraad, Amro-bank en Zuid-Afrika AUTOMATISCH SPAREN Vandaag denken aan morgen. Recht op het doel af: studeren, trouwen, bouwen, reizen...gTSjQ^n Goed spaarplan -L elke maand een vast bedrag - Suske en Wiske De Blinkende Boemerang Lucky Luke „De genezing van de Daltons" Kardinaal Willebrands: CHRISTENEN MOETEN WERKEN AAN EEN BETERE WERELDSTRUCTUUR KORTE METTEN PAGIN A 6 LEIDSE COURANT DONDERDAG 5 AUGUSTUS £>NI Donderdag 5 augustus Koninklijke Schouwburg 20.15 Fons Jansen 5 (J) Circustheater 20 15 André van Duin's Lachcarrousel. Dlllgentia 20.15 Scherts, Satire, Songs en ander snoepgoed. (J) Grote Kerk 12.45 Orgelconcert Fol- kert Grondsma. Openluchttheater Zuiderpark 20.30 Joegoslavisch ensemble Abrasevic (J) Vrijdag 6 augustus Circustheater 20.15 André van Duin's Lachcarrousel. DUIgentla 20.15 Scherts. Satire, Songs en ander snoepgoed. (J) Openluchttheater Zuiderpaik 14.00 Dik Trom in het circus (Gezelschap Martin Vinjee). APOLLO 1 (tel. 460340): The man from the organization (18) 2.30, 7.00. 9.15. zo. 2.00, 4.15, 7.00. 9.15. Dirty Harry (18) vr. en za. 24.00. APOLLO 2 (tel. 460340): Azen zijn troef (14) 2.00. 7.30, 9.45. zo. 2.30, 445, 7.30, 9.45. Vereniging voor vrije filmkeuze: Naked came the stranger. Dag. beh. zo. 12.00. vr. en za. ook 0.15. ASTA (tel. 463500): Mother, jugs and speed (14) 2.30, 7.15, 9.30. zo. 1.30. 4.00, 7.15. 9.30. BUOU (tel. 461177): De bedrieger bedrogen (al.) 2.00, 7 30. 9 45. zo. 2.00. 4.15. 7.30. 9.45. CALYPSO (tel. 463502): Tarzoon, de schande van de jungle (18) 2.15, 7.15, 9.30. zo. 1.45, 4.15, 7.15, 9.30. CAMERA (tel 467200): The genius (14) 2.00. 7.00. 9.45. zo. 1.30. 4.15, 7.00. 9.45. Decamerone (18) vr. en za. 0.15. CINEAC (tel. 630637): Hang em high (18) 7.00. 9.30. Walt Disney's tekenfilmpara de '76 (a.l.) 11.30. 1.30. 3.30. Ko gels voor een gringc (18) za. 24.00. CORSO (tel. 467200): One flew over the cuckoo's nest (18) 2.15, 6.45. 9.30. zo. 1.15, 4.00, 6.45. 9.30. DU MIDI (tel. 855770): La grande bouffe (18) 8.15. vr. za. en zo. 7.00, 9.30. Dik Trom weet raad (a.l.) 2.00. EUROCINEMA (tel. 667066) The sound of music (a.l.) 1.30, 7.45. za. zo. en wo. 3.45, 7.45. Grof geschut (a.l.) za. zo. en wo. 1.30. Gendarme op drift (18) za. 24.02. KUKHUIS (tel. 651880): De rovers- symphonie. Dag. beh. ma. 8.30. METROPOLE (tel. 3922444): All the president's men (14) 6.45, 9.30, za. en zo. 1.00, 3.45, 6.45, 9.30. ODEON 1 (tel. 462400): Camal knowledge (18) 1.45, 6.45, 9.30. zo. 1.45, 4.15, 6.45, 9.30. Een stad in doodsangst (18) vr. en za. 0.15. ODEON 2 (tel. 462400) Vlucht naar de heksenberg (a.l.) 2.00. zo. 2.00, 4.30. Skyriders (18) 6.45, 9.15. vr. en za. ook 0.15. ODEON 2 (tel. 462400): De 7e compagnie is weer boven water (a.l.) 2.15, 7.15, 9.45. zo. 2.15. 4.45. 7.15, 9.45 vr. en za. ook 0.15. Odeon - The Movies (tel. 462400): Paniek in het warenhuis (al.) 2.15. 7.15. 9.45. zo. 2.15. 4.15 7.15. 9.45. Olympia (tel. 454460): 1 The drowning pool (14) 2.00, 8.00 PASSAGE (tel. 460977): The party (a.l.) 2.00. 7.00. 9.30. za. en zo. 1.30. 4.00, 7.00, 9.30. Het vijfde offensief (18) vr. en za. 0.15. REX (tel. 636747): The way of the dra gon (18) 11.30. 1.30. 3.30. 5.30. 7.30. 9.30. ROYAL 70 (tel. 462677) Samson contra de piraten (14) 2.00. 7.00. 9.30. vr. 2.00. 6.45. ma. 2.15. 800. di. en wo. 2.15. De karate tijger (18) vr. en za. 24.00. Atilla (14) zo. 24,00. ROYAL OP ZOLDER (tel. 462677): Het genoot schap van de zwarte draak (18) 2.00. 7.00, 9.30. zo. 1.45. 7.00. 9.30. ma. di. en wo. 2.15, 8.00. Trouble man (14) vr en za. 24.00. STUDIO 2000 (tel. 542288): Once upon a time in the west (14) 2.00. 8.00. za. en wo. 8.00. Pippi in Taka Tuka land (a.l.) za. en wo. 2.00. DE UITKUK (tel. 542288): Violence et passion (14) 2.00. 7.00. 9.30 DELFT CITY (tel. 123251): One flew over the cuckoo's nest (18) 7.00. 9.15. De avonturen van Speedy Gonza les (a.l.) 2.15. Het monster leeft (18) vr en za. 23.30 CITY SELECT (tel. 123251); The bridge on the river Kwai (14) 2.00 8.15. DELFIA (tel. 123855): De avonturen van rabbi Jacob (a.I.) 2.30 7.00. 9.15. Vrouwtjes, waaraan je een puntje kunt zuigen (18) vr. en za. 23.30. DOELEN KINO (tel. 126730): Grizzly (18) 7.00. 9.00 za. en zo. 2.30, 7.00, 9.00 FLORA (120814): De vurige meiden van Birkenhof (18) 7.00 9.15 zo. 2.30. 7.00. 9.15 De gele vuisten der wrake (18) vr. en za. 23.30 STUDIO D (tel. 123280): Once upon a time in the west (14) 8.00 Sneeuwwitje en de zeven dwergen (a.l.) 2.00 Le clan des Siciliens (18) vr. en za. 23.30 LEIDEN LUXOR (tel. 121239) Black Emmanuelle (18) 14.30, 19. 21.15, zon 14,15, 16.30, 19. 21.15. CAMERA (tel. 124919) - The Wild Bunch (18) 20. Do wraak van Ivanhoe (a.l.) 14.30, zon. 14. 16.30. Ontuchtige vertellingen (18) vrij., za. 24.00. LIDO (tel. 124130) Diamonds are forever (14) 14.30. 19. 21.15, zon. 14.30. 16 45, 19. 21.15. STUDIO #el 133210) One flew over the cuckoo's nest (18) 14.30, 19, 21.15; zon. 14.30, 16.45. 19, 21.15 TRIANON (tel. 123875) Vakantieperikelen (a.l.) 14.30. 19, 21.15, zon. 14.30, 16.45. 19, 21.15. REX (tel. 125414) Blue Movie (18) 19, 21.15, 101 Dalma- tiërs (a.l.) za. wo. 14.30, Domme dingen achter het sleutelgat (18) vr. za. 23.30. De beeldhouwer Alex Garcia wiens werk men thans in de Tuinzaal van Pulchri Studio kan bekijken, heeft een aan tal eigenaardige opvat tingen over de kunst van het plastisch vor men. Eén van die geheel eigen opvattingen is wel dat hij wars is van monumentaliteit waar op de meeste beeldhou wers juist gesteld rijn. Wie zijn kunst voor de eerste maal ziet, zal hierover verwonderd staan. Het is net of Garcia de matene wil ontvluchten er boven uit stijgen. Natuurlijk moet hij vormen gebruiken om tot zichtbaarheid te komen maar dat schijnt niet meer dan een laatste noodzaak te zijn. Al zijn bronzen schieten naar om hoog en komen bijna los van de aardbodem, net zoals die gigantische verschijningen in de woestijn van Sint Antonius, de kluizenaar, op het doek van Salvator Dali. Alles staat op hoge „stelten" en als de men selijke figuren van de prachti ge kleine groepjes dit niet toe laten, dan worden ze toch weg gevoerd van de aarde op zeer dunne piedestalles die maar uit enkele spijlen bestaan en een vluchtige, doorluchtige in druk maken. En zo gaat het met alles wat Garcia te voor schijn roept: mensen en die ren, groepen of enkele figuren, zelfs een simpel fietsje mag niet op de grond blijven staan- Garcia heeft een eigen-aardige kijk op de dingen en een nog meer ge-eigende vormentaal die de toeschouwer dert door die merkwaardige indrukken. Wij dachten eerst aan de humor die zeker aan wezig is maar toch niet het hoofdaccent heeft. Dit ligt o.i. veel sterker op wat wij boven omschreven als een soort anti- monumentaliteit, een verzet te gen het statische en een kunst ig jongleren met een materie die daar nauwelijks toe bereid is. In de Pulchri-galerie expose ren vier leerlingen van de Haagse Academie. Nu moet men die term wel wat ruim nemen, ze hebben alle vier M.O. tekenen en zijn dus be paald geen beginners die nu zo maar eens voor de aardigheid in de publiciteit mogen komen om te kijken hoe het uitpakt. De stillevens van Glen Priester zijn van een brede opzet en 'n goede picturale doorwerking. Hij kan niet onder een „stijl" gerekend worden. Wat wel ge zegd kan worden van Hil- brand Bruyning die een vertel lend genre bezigt met een fijne penseelvoering en graag een symbool gebruikt (de pop). En dat hij een vaardig aquarellist is ziet men direct aan „2 x Danny". Hille Pijlman heeft ook een zuivere aanduidende stijl zon der extravagances of „harde dingen" om op te vallen en met de olieverf wordt hij een neo-realist die alles haarfijn wil laten zien. Maar daarvoor is natuurlijk een gedegen vak techniek nodig. En dié heeft hij zich eigen gemaakt. Hayo Riemersma is vóór alles een colorist die, zoals vele „moder nen", een voorliefde heeft voor de simpele dingen. Toch heb ben z'n theegebakjes en taart een gebrek aan uitdrukking. „Ikzelf als Paris" doet het beter en toont aan dat de schilder wel wat in zijn mars moet heb ben, want er is niets moeilijkers dan een arti ficial joke als dit soort. Beide tentoonstellingen duren in Pulchri t.m. de 14de. J.V. maakt "qsé&wl FUvuwensen snel bereik baar. Dat kan^A |j?\ automatisch van uw salaris of pensioen bij de LEIDSE SPAARBANK (Zdl in blsdaran plddhnamon! Als j"AF'.adn hóón door kóppen! y W-51 „Ziezo, de toverpoeiers zijn klaar." zuchtte de heks opgelucht. ..Nou kan ik wel een ogenblikje mis sen om te kijken of de ontmoeting al heeft plaatsgevonden." „Ha, fijn," zei Krakras, die al steeds ongeduldig naar de kristallen bol had zitten gluren. „Bol bol bol, doe me een lol," lispelde Eucalypta, „laat me Paulus even zien en die ander ook misschien." Meteen verscheen er een beeld in de bol, het beeld van een groot harig dier en van een kleine zwemmende kabouter „Jawel hoor, grinnikte Eucalypta. „hij heeft hert^ gevonden. Nou zullen we wat bek ven!" Paulus klauterde weer aan lam en daar zat het wezen hem al te wachten. (c) Dargaud 1976 In een toespraak tot het internationale eucha ristische congres in Philadelphia heeft kardi naal Willebrands zich deze week krachtig afge zet tegen een te spirituele opvatting van het begrip gerechtigheid, maar tevens gewaar schuwd, dat met het geven van voedsel voor de maag de honger der arme volkeren naar respect, begrip en vriendschap niet gestild is. In zijn inleiding over de „eucharistie en de verschillende vormen van honger der menselij ke samenleving" beklemtoont kardinaal Wille brands: „Wanneer de armen, de hongerigen, uitdrukking geven aan hun gevoelens en noden, dan zeggen zij dikwijls met de bescheidenheid, die kenmerkend is voor degenen, die lijden, dat zij ook hongeren paar andere dingen dian voed sel. Zij hongeren naar respect, begrip en vriend schap. Zij willen aanvaard worden als mensen, die meetellen. Zij hongeren naar de erkenning van hun waardigheid, hun waarde en hun vrijheid. Zij hongeren naar broederschap, soli dariteit, gemeenschap, spiritualiteit. Uit eigen ervaring zeggen zij op hun manier, dat de mens niet alleen van brood leeft." Op basis van de acht zaligheden en met name van de teksten „Zalig gij die honger lijdt, want gij zult worden verzadigd", en „Zalig die honge ren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen worden verzadigd", wijst kardinaal Wil lebrands erop, dat er voor de christenen geen kloof bestaat tussen de gerechtigheid van het rijk Gods en de bestrijding van tijdelijke zor gen en noden. Op de christenen rust juist de ernstige verplich ting om op alle mogelijke manieren te werken aan een betere wereldstructuur. Kardinaal Wil lebrands constateert, dat het begrip hiervoor ander de christenen begint te groeien. Maar structuren zijn niet alles. Bepaalde ethi sche daden kunnen, wanneer zij door grote groepen worden gesteld, zeer vruchtbaar en effectief zijn. En die daden liggen binnen aller bereik. Iedereen kan de natuur eerbiedigen, er in harmonie mee leven, proberen haar niet te schenden of te vernietigen, en verspilling en vervuiling te vermijden. Iedereen - aldus kardinaal Willebrands - kan zich zo gedragen dat hij verandering teweeg brengt. Dit betekent een levensstijl, die beschei den en terughoudend is. Vooral de jongeren hebben volgens kardinaal Willebrands hiervoor een juist gevoel. Het ligt ook binnen het bereik van iedereen om de verklaring van de rechten van de mens in de praktijk toe te passen. Kardinaal Wille brands verklaart hier, dat iemand zich geen christen kan noemen, wanneer hij de beginse len van de rechten van de mens niet eerlijk aanvaardt. In het slot van zijn rede beklemtoont kardinaal Willebrands de menselijke honger naar God. Hij constateert, dat vele zogenoemde nieuwe heidenen tot de ontdekking zijn gekomen, dat niets hun honger en dorst ten volle kan stillen. Het is niet zo, dat tijdelijke waarden waarde loos of nutteloos zouden zijn. Integendeel, want dit zou een onderschatting van Gods schepping betekenen. Toch leeft er in 's mensen hart een verlangen naar iets „absoluuts." De mens verwacht de „absolute", die de menselijke werkelijkheden overstijgt en als enige de dorst naar het oneindige kan lessen. Mgr. Lefebvre herziet plan De Franse aartsbisschop mgr. Marcel Lefebvre die door de paus geschorst is, herziet zijn plan om het pau selijk gezag te trotseren door een mis te celebreren volgens de oude liturgie uit 1570. De 70-jange prelaat werd op 24 juli gesuspendeerd als- priester en als bisschop, maar maakte dit weekeinde bekend dat hij op 29 augus tus in Rijssel een dergelijke mis zou opdragen, een be sluit dat verdeeldheid onder de Franse rooms-katholieken veroorzaakte. Mgr. Lefebvre verklaarde de ze week aan het Franse blad France Soir dat hij ervan overtuigd bleef dat het twee de Vaticaanse concilie gebro ken had met de kerkelijke tradities en dat hij zich vrij achtte de oude liturgie te handhaven. "Maar ik ben be reid niet naar Rijssel te gaan als dat er toe kan bijdragen verdere complicaties te voor komen". De Amro-bank zal te zijner tijd nog terugkomen op de brief, die de raad van bestuur van de bank heeft ontvangen van de Wereldraad van Ker ken in antwoord op haar schrijven van april vorig jaar, waarin aan de wereldraad werd uiteengezet waarom de bank niet bereid is Zuid-Afri- ka te boycotten. In ons blad van gisteren heb ben wij al enkele punten uit de brief van de secretaris-ge neraal van de Wereldraad, dr. Philip Potter, overgenomen. Met het oog op de actualiteit, mede in verband met de re cente standpuntbepaling van enkele politieke partijen en de reacties daarop laten wij hier nog een samenvatting van de rest van de brief volgen. Dat het in stand houden van het contact met Zuid-Afrika de discriminatie zou verminde ren acht de brief onder meer weersproken door het officiële jaarboek van 1971 waarin de Zuidafrikaanse regering stelt, dat „buitenlandse investerin gen het vertrouwen weerspie gelen in Zuid-Afrika's econo mische stabiliteit en groei". In de laatste twintig jaar heeft men, aldus de brief, kunnen zien dat de toenemende bruta liteit van de apartheid gepaard ging met een geweldige toene ming van de buitenlandse in vesteringen. De investering is nog nooit in praktijk gebracht, zodat niemand kan bewijzen, dat dat middel de opheffing van de apartheid zou vertra gen. Over de functie van de bank als Amro zegt de Wereldraad, dat deze alleen rekening blijkt te houden met aandeel- en re keninghouders. Het is een pri vate organisatie, met als enig doel het vergroten van de macht van haar belangheb benden. De Wereldraad is een groep van 286 kerken, die niet aller eerst aan zijn leden, maar aan de Heer van de oecumene, dat wil zeggen van de gehele be woonde wereld, rekenschap moet afleggen. Omdat de god delijke liefde in de eerste plaats gericht is op de armen, de randgroepen en de ver drukten. moet ook de kerk dat in haar daden weerspiegelen. „Het enige geoorloofde ge bruik van kapitaal door chris tenen is het gebruik voor de dienst aan de wereld, hetgeen noodzakelijkerwijs de bevrij ding van de armen en de ver drukten inhoudt. Kapitaal is voor de Wereldraad een mid del, terwijl het voor Amro een doel in zichzelf is" De bewering dat de bank zich altijd heeft weerhouden haar apparaat (noch in positieve noch in negatieve zin) voor politieke doeleinden te gebrui ken, kan de Wereldraad niet aanvaarden. Kapitaal is macht en het gebruitc daarvan „dient altijd politieke doeleinden". Waar buitenlands geld in Zuid-Afnka ertoe bijdraagt het beleid van de „geschieden ontwikkeling" ver uit te brei den, vindt de Wereldraad dat de bank in dit geval haar macht gebruikt voor een im moreel politiek doel. Ook gaat Potter in op de uit spraak van Amro dat „er naar onze mening geen sprake van kan zijn, dat het geweten een bindende uitspraak zou kun nen doen hoe in de praktijk van deze uiterst gecompliceer de vraagstukken te handelen". Als wij hel geweten weigeren te laten spreken aldus de Wereldraad „Laten wij een recht en een plicht los, die fundamenteel menselijk zijn". Verder vraagt dr. Potter zich af hoe dit te rijmen valt met de opmerking dat Amro wil werken voor een minder dis criminerende samenleving in Zuid-Afnka. Tenslotte vestigt de Wereld raad de aandacht op iets dat niet in de Amro-brief wordt genoemd: het belang dat de bank heeft bij het instand hou den van de huidige Zuidafri kaanse regering. Zowel het heengaan van de huidige rege ring als vermindering van de apartheid, waarop de Zuida frikaanse economie berust, zouden de belangen van de bank schaden. „De kern van de zaak is dat u geen andere keus hebt, dan de wetten en praktijk van de apartheid in Zuid-Afrika te aanvaarden", aldus dr. Philip Potter. KERK EN WERELD De rechtbank in Heilbronn heeft dc jurist Manfred Boe der veroordeeld tot een geld boete van vijfduizend mark wegens bezoedeling van de nagedachtenis van de pro testantse theoloog Dietrich Bonhoeffer, die tijdens het Hitler-rcgime werd terecht gesteld. Roeder had Bon hoeffer bestempeld als een "eerloze landverrader, die helaas te laat vernietigd werd". Dc rechter wilde geen zwaardere straf opleg gen, omdat door zulke grove aantijgingen leven en per soon van Bonhoeffer niet werden aangetast. Boven dien, zo meende hij, zou een gevangenisstraf Roeder bij zijn rechtsradicale volgelin gen tot martelaar maken Nu de geleidelijke uitwijzing vun nog vierenveertig missio narissen door de communis tische autoriteiten, zijn er naar in Rome wordt gemeld, nu waarschijnlijk geen bui tenlandse missionarissen in Vietnam. Onder de geestelij ken, die het laatst zijn uitge wezen bevonden zich de laat ste vier leden van de congre gatie van de Salesianen van Don Bosco, die in Vietnam werkzaam waren in oplei dingsinstituten voor jonge-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 6