I Haarwordt
j in komende
winter lang
tot zeer lang
tussen sieraden van
geleden en die van nu
Weinig verschil
twintig eeuwen
Paulus de Boskabouter- Het beest van PJoemanac
Lucky Luke „De genezing van de Daltons" wD,-,rgaua,976
VAN^HUlffiuiT
Oleander in de huiskamer
Suske en Wiske De Blinkende Boemerang
PAGINA 6
MAANDAG 2 AUGUSTUS 1976
[WtMfL' Ddl is het vlioqtuiQ varf
[Sliwn on Smook,da twee boeven
j? ff7et we ik_ opgetrokken ben!)
gven later komt
een vliegtuig over
\gevlogen inde
\ricnting van de
geestenberg
^rCMdhdhd! De did-
Dddr moeten){Drop eerstaenpddrbomdhndnten boama)
\ua zijr. !j~ (men ddn da voet vdnde)\rdng isvdnxt
(:~1f f] yl berg dis verwittiging!) ^-yrrons.'rif
Agenda-Bioscopen
Dinsdag 3 augustus
Koninklijke Schouwburg 20.15 Fons
Jansen 5 (J)
Circustheater 20.15 André van Ouin's
Lachcarrousel.
Dlllgentia 20.15 Scherts, Satire.
Songs en ander snoepgoed met Jen
ny Arean, Dimitri Frenkel Frank, Dero
me Reehuis en Robert Long. (J).
Nieuwe Kerk Schevenlngen 20.15 Or
gelconcert Jan Bonefaas.
Openluchttheater Zulderperk 20.30
Grieks ensemble Lykeion Elinicon Tri-
poleos (J).
APOLLO 1 (tel. 460340): The man
from the organization (18) 2.30,
7.00. 9.15. APOLLO 2 (tel.
460340): Azen zijn troef (14) 2.00,
7.30, 9.45. Vereniging voor vrije
filmkeuze: Naked came the stran
ger. Oag. 12.00. ASTA (tel.
463500): Tarzoon. de schande,
van de jungle (18) 2.30, 7.15,
9.30 BIJOU (tel. 461177): De be
drieger bedrogen (a.l.) 2.00, 7.30,
9.45 CALYPSO (tel. 463502): Het
vergeten continent (14) 2.15,
7.15, 9.30. CAMERA (tel. 467200).
The genius (14) 2.00. 7.00, 9.45
CINEAC (tel 630637): Rosema
ry's baby (18) 6.45, 9.30. Walt
Disney's tekenfilmparade '76
(a.l.) 11.30, 1.30. 3.30. CORSO
(tel. 467200): One flew over the
cuckoo's nest (18) 2.15, 6.45,
9.30. DU MIDI (tel. 855770). La
grande bouffee (18) 8.15,
7.00,9.30. Dik Trom weet raad
(a.l.) 2.00 EUROCINEMA (tel.
667066): The sound of music
(a.l.) 1.30, 7.45. wo. 3.45, 7.45.
101 Dalmatiërs (a.l.) wo. 1.30.
KIJKHUIS (tel. 651880): Rainbow
bridge. Dag. beh ma. 8.30. ME-
TROPOLE (tel. 392244). The Hin
denburg (14) 7.00. 9.30. ODEON
1 (tel. 462400): De zevende com
pagnie is weer boven water (a.l.)
1 45. 6.45, 9.30. ODEON 2 (tel.
462400): Skyriders (18) 2.00, 6.45,
915. ODEON 3 (tel. 462400):
Vlucht naar de Heksenberg (a.l.)
2.15. Inpikken en wegwezen (14)
7.15, 9.45. ODEON-THE MOVIES
(tel. 462400): Paniek in het wa
renhuis) a.l.) 2.15, 7.15, 9.45.
OLYMPIA (tel. 454460): Butch
Cassidy and the Sundance Kid
(14) 2.00. 3.00. PASSAGE (tel.
460977): The party (a.l.) 2.00,
7.00, 9.30. REX (tel. 636747): In
de klauwen van de draak (18)
11.30. 1.30, 3.30, 5.30,7.30, 9.30.
ROYAL 70 (tel. 462677): Meisjes
die denken dat alles mag (18)
2.15, 8.00, di. en wo. 2.15.
ROYAL OP ZOLDER (tel.
462677): Cobra, karatekoning
(14) 2.15, 8.00. STUDIO 2000 (tel.
542288): Once upon a time in the
west (14) 2.00, 8.00. wo. 8.00.
Winnetouoen Old Surehand (a.l.)
wo. 2.00 DE UITKIJK
(tel.542288). Fantasia (a.l.) 2.00,
7.00. 9.30
LEIDEN
LUXOR (tel. 121239): Ten little
Indians (14) 14.30, 19. 21.15 zo
14.15, 16.30, 19. 21.15. CAMERA
(tel. 124919): The Genius (14) 19.
21.30; Asterix en Cleopatra (a.l.)
14.30, zo 14, 16.15; Ontuchtige
Vertellingen (18) vr, za 24, LIDO
(tel 124130): Diamonds are fore
ver (14) 14.30. 19, 21.15. zo
14.30, 16.45, 19, 21.15. STUDIO
(tel. 133210): One flew over the
cuckoo's nest (18) 14.30, 19,
21.15 zo 14.30 16.45, 19, 21.15
TRIANON (tel. 123875): Vakantie
perikelen (a.l.) 14.30, 19, 21.15,
zo 14.30, 16.45, 19. 21.15. REX
(tel 125414): Blue Movie (18) 19.
21.15; 101 Dalmatiërs (a.l.) zo,
wo 14.30.
Pal naast de Keulse Dom, majesteitelijk monument in een stad
met middeleeuws merkteken en bruisend terrasleven, staat het
modern gebouwde Komisch Germanisches Museum. Uit de
kunstschatten, die men onder de kerk heeft gevonden, en in
het museum tentoongesteld, blijkt dat de oorsprong van Keulen
teruggrijpt tot vijftig jaar voor Chr. toen de Romeinen het
land overweldigden en een nederzetting vormden aan de Rijn.
In hun wereldrijk was Keulen toen nog een provinciestad.
Later werd het een van de beroemdste plaatsen uit de midde
leeuwen, zodat er nu nog verschillende architecturen broeder
lijk verenigd zijn: resten van Romeinse muren, nauwe midde
leeuwse straatjes. De rijdommen die onder het hart van de
Dom zijn ontdekt komen uit Romeinse huishoudens en Franki
sche graven.
Ook de Romeinen hielden van ringen met hooggezette stenen. Het
moderne ontwerp links is een witgouden ring van Karl-Erik Palmberg
uit Fanköping. de Romeinse ring werd opgegraven.
Ze verraden iets van het leven
omstreeks 300-600 na Chr. en
van de cadeaus die de mannen
toen hun vrouwen gaven. Be
halve keramiek en uniek glas
werk bevindt zich in de vitri
nes een schitterende collectie
sieraden, die eens de verleide
lijke polsen, armen en halzen
van voorname Romeinse en
nadien gekomen Frankische
vrouwen tooiden. Kettingen,
armbanden, diademen, ringen.
Het typische is dat ze naar
vorm en bewerking weinig
verschillen van het edelsmeed-
werk, dat tegenwoordig in de
prijzen valt. Chic is een brok
internationale historie. De Ro
meinen waren prachtlievende
mensen en hun edelsmeed
kunst (die ze natuurlijk uit
droegen naar de bezette gebie
den) stond op een hoog peil.
Bovendien hadden zij Etrus-
ken en Grieken in dienst,
waarvan ze veel leerden. De
Grieken waren bijzonder
kunstzinnig en verfijnder dan
de Romeinen. In het Nationaal
Museum te Napels waar siera
den te zien zijn uit het tragi
sche Pompeiï, in Rome, Lon
den, Parijs en vooral in Keu
len zijn zeer vroege versierin
gen tentoongesteld die iedere
vrouw nu dolgraag nog zou
willen en kunnen dragen.
Nostalgische cameeën zijn an
no 1967 populair. Maar ze wa
ren er al een eeuw na Chr.,
gesneden uit onyx met de kop
van Augustus erop. De grote
bijna barbaarse bronzen, gou
den of zilveren gespen om een
mantel bijeen te houden lijken
op moderne experimentele
hangers. De bedelarmband
van nu is zeker geïnspireerd
door de prachtige kettingen
met munten en symbolische
figuurtjes of „bedeltjes" uit de
tijd van de Franken, Ger
maanse volksstammen, die pas
in de 3e eeuw na Chr. aan de
Beneden Rijn kwamen, waar
na ze zich meester maakten
van de Romeinse gewèsten in
het noorden van Gallië. Ge
knokt is er door de eeuwen
heen. De Franken waren ge
vaarlijke vijanden van de Ro
meinen, maar nu ligt hun ops
muk vreedzaam samen met
die van Romeinse en Hunnen-
vrouwen. De echtgenoten van
hoge Romeinse staatsbeamb
ten, militairen en steenrijke
grootgrondbezitters moeten
een internationale mode heb
ben gekend.
Persoonlijke smaak
De prachtige armbanden van
zilveren holle kogels, versierd
met graveringen van ranken,
bladeren en diermaskers wer
den ook in Rome, Athene en
Alexandria gedragen. Naar de
middellijn te oordelen klem
den ze om de bovenarm. De
combinatie van diermotieven
met edelmetaal zonder versie
ring van edelstenen komt
hoofdzakelijk uit de werk
plaatsen van Alexandria. Een
belangrijke goudsmederij uit
het Rijngebied schijnt deze
vormgevingen te hebben geïm
porteerd voor de arm van een
welgestelde Keulse. Uit het
graf van de z.g. Frankische
„Rijke Vrouw" komt een uit
glaskralen en barnsteen ge
maakte ketting, die een zeer
persoonlijke smaak verraadt.
In het midden zit een enorme
barnsteen (eigenlijk niets an
ders dan versteend hars), de
glazen kralen nemen in groot
te af. De hoekige, silindervor-
mige zitten in een kunstig ne
tje van kleurig glasdraad; op
acht kralen zijn bloemmotie
ven in reliëf aangebracht en
bij de overige is gebruik ge
maakt van een oeroude tech
niek, die lijkt op het proces
van knikkers vervaardigen. In
de nog weke glasmassa, ge
vormd tot een bolletje, werden
meerkleurige glasdraden ge
legd. Daarna bleef men de
kralen op een marmer- of me
taalplaat net zo lang heen en
weer rollen totdat de draden
in het glazen bolletje waren
gedrongen. Zo kreeg je er zig
zag motieven, golvingen, guir
landes of vogelveren, in. Deze
kunst komt oorspronkelijk
van de Egyptenaren, die al
1500 voor Chr. op deze manier
sieraden maakten.
Overgewaaid
Ze moet zijn overgewaaid en
is honderden jaren in de
Griekse en Romeinse glasin
dustrie bewaard gebleven om
in de Frankische tijd weer
sterk op te bloeien. Onze hals
kettingen: een gouden soepele
band met smalle goud staafjes
was vroeger evenmin onbe
kend. In de inventaris van de
Artemistempels (godin van de
jacht, in het Romeins, „Dia
na") op het Griekse eiland De-
los werd een gouden ketting
gevonden van 279 v. Chr. met
„lange daaraan hangende pun
tige staafjes". Archeologen
herkenden die als een halssie
raad voor de godin der Hetae-
ren (veredelde „meisjes van
plezier", die poëten en filoso
fen inspireerden). Een Ro
meinse ketting uit de Keulse
collectie bestaat ook al uit een
gouden band. waaraan 69 lan-
cetvormige staafjes van fijn
gouddraad bengelen die met
gouden knopjes in kleine rin
getjes zijn gehaakt. De sluiting
bestaat uit een paar oogjes,
waardoor waarschijnlijk ooit
een siernaald is gestoken.
Maar dit is een van de gehei
men, die deze vroege sieraden
nooit meer kunnen prijsgeven.
Voor de zoveelste keer was Grego-
rius opgestaan en hij riep: „Weet je
zeker dat ik je niet kan helleperen?"
En voor de zoveelste keer gilde Eu-
calypta terug: „Stoor me niet. Ik
moei mijn kop er bij houden". Ze
was nu aan de toverpoeiers toe,
waarmee de bezem bestrooid zou
moeten worden. Het bereiden van die
magische-middelen eiste inderdaad
al haar aandacht op. Kriskras wist
dat uit ervaring, die hield zich uit
zichzelf al koest. Heel ver weg zei
Paulus op datzelfde moment tegen
zichzelf: „En toch, wat voor wezen
hier ook wonen mag, het kan nauwe
lijks gevaarlijker zijn dan Eucalypta.
Misschien moest ik toch maar probe
ren om kennis te maken".
Haarkunstenaar Christiaan van Hollandse afkomst heeft het
in Amerika helemaal gemaakt. Hij bezit er twee salons; een
op de Lincoln Plaza New York, een ander in Angell Street,
Providence. R.I. In Nederland twee dependances op de Singel
239 en 417 hartje Amsterdam. Zo nu en dan komt hij „aanvlie
gen" om te kijken hoe de zaken gaan, verder houdt hij zich
bezig met het ontwerpen van nieuwe kapsels. De Nederlandse
Kappersbond deed dezer dagen uitvoerig verslag dat de bena
dering van de klant en de professionele aanpak van Christiaan
met de gouden handjes invloed heeft gehad op de kapperswe
reld in ons landje.
In weelderige overvloed rijen
ze tot bomen van soms vijf
meter hoog naast elkaar in
zuidelijke streken. De Nerium
Oleanders met roze, rode,
roomwitte, paarse en bonte
veelbloemige schermen aan de
uiteinden van buigzame tak
ken. De bladeren zijn smal,
grijsgroen en puntig uitlopend.
Ze groeien paarsgewijs of in
bosjes van drie tegenover el
kaar. Men ziet ze langs beken
en rivieren, in lanen, maar ook
op campings in Spanje, Italië
en andere gebieden langs de
Middellandse Zee. Vakantie
gangers brengen soms een
stekje mee, dat wel eens wor
telen wil in een fles water voor
een zonnig raam. Maar het
lukt niet altijd er verrukkelij
ke bloemenpracht van te kwe
ken. Vaak komt men niet ver
der dan wat bloemknoppen,
die opdrogen door gebrek aan
zuidelijke zon. Lukt het dan
moet de stek worden opgepot
in krachtige grond en de plant
eventueel in de tuin tot sep-
tember-oktober tegen een be
schutte muur in de zon gezet.
In feite loont het de moeite
niet.
De goede bloemist levert een
prachtige bloeiende oleander
al voor zo'n 20,-. In voorjaar
en zomer verdient zij zeer veel
water (liefst lauw warm toe
dienen) omdat zij met moeite
water opneemt dat lager in
temperatuur is dan de pot
grond (die in de zon staat).
Regenwater vindt zij het lek
kerste. Bespuiting van blad en
knoppen met verwarmd water
verfrist haar, want dit is zij
gewend in haar geboorteland.
Eens per twee weken kunst
mest of wat natuurlijke mest
toedienen. In de winter mag
de Oleander niet teveel aan
warmte verliezen, maar ze
mag beslist niet te warm staan
(onder 5 gr. C is weer te koud).
Geef haar in de wintermaan
den in beperkte mate lauw
water, maar wel veel zon en
licht. Begrijpelijk dat de
Oleander, die in feite geen ka
merplant is, een grote pot no
dig heeft. Als het is gelukt
haar over te houden, poot
haar dan volgend voorjaar
over in een ion of kuip, waarin
ze met voldoende bemesting
kan blijven staan. De bloeitijd
valt van juni tot september.
nen te wippen om te zien of
er een plaatsje is. (Inl. tel. 030
- 317511). Ook grootmeester
Alexandre uit Parijs ziet het
zitten met het lange haar.
Maar voorlopig steekt hij het
op. Voor een feest koos hij een
chignon, waardoor hij een
krans van bloemen vlocht, zo
van het veld
Een zomerbruidje kan het lan
ge haar naar binnen laten val
len en het bloemenkransje
combineren met een midde
leeuws tulen kapje. Harriet
Hubbard Ayer, het make-up
huis dat met Alexandre sa
menwerkt geeft de bruid voor
kerk en stadhuis een ivoor
kleurige teint mee met toetsen
goud op de jukbeenderen, de
oogpartij en op het voorhoofd.
Ook de lippen zijn goudkleu
rig.
Tekst: Tiny Francis.
I million
EU IK VERZEKER U RAT ALS IK
ERIN SLAAG UW BERUCHTSTE MIS-
RA9lö£R«S TE (SENEZew. ÜOP U\U
3euRT3 /VUJM THEORIE ZULT MOE
TEN AANVAARPEM.
dab je gezien wddr'M
[dedidméntan boeme-1
rdnQ Qaldnd is, Smook?
Christiaan, die vaak op het
Witte Huis komt om er te kap
pen, vele senatoren en hun
echtgenoten onder zijn schaar
heeft gehad en alle roddels
kent, werkt ook veel voor
covers van modebladen, waar
in hij tevens zijn visie op het
mode-gebeuren ten beste geeft
in combinatie met de haar-sty-
ling.
„Al vanaf vorige herfst", zegt
hij, „hebben wij in gedachten
dat de trend voor komende
winter zal gaan wijzen in de
richting van lang tot zeer lang
haar. Nu reeds houden wij
daarmee rekening in de zo-
merkapsels". Lang haar is op
warme dagen en tijdens de
vakantie lastig, zodat het voor
lopig met de zwierharen nog
wel zal loslopen. Volgens
Christiaan zijn de vrouwen
echter beu van de elkaar snel
opvolgende „coupe". Boven
dien is het een dure grap de
haren steeds te laten knippen.
Andere kappers van Neder
landse bloede die van zich
doen spreken zijn Marcel en
Jasper uit Utrecht Ze hebben
een permanent uitgevonden,
die voornamelijk bestaat uit
een nieuwe wikkeltechniek,
die „kroeskrul" uitbant. Het
resultaat is een softlook. Het
haar kan na een zwempartijtje
drijfnat worden, maar krult
daarna vanaf de hoofdhuid tot
aan de punt natuurlijk op. Jas
per en Marcel zijn met hun
vinding in Amerika uitgeno
digd om ter gelegenheid van
het Kappers Wereldkampioen
schap „hors concours" (dus
zonder mededinging naar prij
zen) hun nieuwe knip- en kap-
techniek te demonstreren. Ze
hadden succes en veel van hun
klanten komen uit bekende
politieke, artistieke en com
merciële kringen. Vandaar
hun wachtlijst van 5 6 we
ken.
Omdat het te „volhandig"
wordt, openen zij in september
een tweede vestiging in Ut
recht als dependance. Voor-
wie niet bij de salon terecht
kan, is het mogelijk daar bin-
Alexandre ontwierp een eenvou
dig kapsel voor het avondtuin
feest met een krans van bloe
men. Voor de bruid hetzelfde
kapsel met een middeleeuws
kapje van tulen of kant.
Kapsel 1976/77 lang en nonchalant?