Nederland besteedt per jaar
twee miljard aan meubilair
Poppen
maken
naar oude
trant
Al
["vaN^^uis^uiT
Suzanna houdt van
frisse lucht, maar
heeft leiding nodig
Kritiek op pasvormen
bij zomerkleding
LUCKY LUKE - DE WITTE RIDDER
Paulus de Boskabouter- Het beest van PJoemanac
7,
Suske en Wiske De Blinkende Boemerang
tli
P<
PAGINA 6
LEIDSE COURANT
MAANDAG 26 JULI
Per jaar besteedt Nederland een aardige duit aan meubilair:
twee miljard gulden, waarvan de import uit West-Duits land
met ongeveer zestig procent ruim een miljard gulden voor zijn
rekening neemt. Ook de geschatte omzet in woningtextiel moet
niet worden uitgevlakt Men raamt die op ongeveer hetzelfde
bedrag als volgt verdeeld: zachte vloerbedekking 52%; harde
vloerbedekking (tapijt, linoleum) 7%; gordijnstoffen 14%; vitra
ge 5%; meubelstoffen 8%; overige zoals dekens, matrassen,
beddespreien, kussens 14%.
De woningtextiel wordt voor
ruim dertig proces ingevoerd,
waarvan het overgrote deel uit
de EEG-landen. Voor de rest
zorgt Nederland zelf. De pro-
duktie van woningtextiel ge
beurt grotendeels in bedrijven
waar ook andere textiel wordt
geproduceerd, maar we heb
ben wel ongeveer vijftig echte
tapijtfabrikanten met bij el
kaar vijfduizend werknemers.
De woninginrichtingsbranche
is met haar totaalomzet van
ongeveer vier miljard gulden
niet te versmaden. Ze geeft bij
elkaar zo'n 45.000 a 50.000
mensen werkgelegenheid. Per
1 januari 1976 was het aantal
vestigingen van woninginrich
tingen met meubel- en woning-
textielassortiment alleen al
ruim 4600. Daarnaast moet
men nog de werknemers in het
productieproces, de architec
ten en dergelijke-meerekenen.
Omdat we zo nodig terug naar
de natuur willen en zwaar aan
nostalgie doen, neemt de be
langstelling voor echt hout
aanzienlijk toe. Ook massieve
houtsoorten zoals mahonie,
beuken en het „ouderwetse"
rotan, dat serres vroeger tot
intieme hoekjes maakte, zijn
sterk in de lift. Ondanks de
inflatie zijn er in Nederland
nogal wat bezitters van tweede
huizen. Deze „dubbele" huisei
genaren kiezen dan meestal'
grenenhout, omdat de blanke
kleur goed past bij het rustige
sfeertje dat men zoekt ver van
slopende verkeersdrukte, la
waai en luchtvervuiling in de
grote stad.
Op 30 sept. 1975 telde Neder
land 512 fabrikanten van hou
ten meubels, die 16.340 men
sen in dienst hadden. (De ver
houding houten en stalen
woonmeubilair bedraagt 90%
tegen 10%). Hiervan kiest de
helft van de consumenten an
tiek, 30% wil semi-modern,
20% geheel modern. De weer
gegeven cijfers zijn natuurlijk
min of meer benaderingen, ge
baseerd op zo exact mogelijk
materiaal, dat de branche-or
ganisaties hebben vrijgege
ven. De vraag naar grenen
hout, waarop veel tieners, stu
denten, (leerling)-verpleeg-
kundigen, jongelui op kamers
of een flatje, vallen, is komen
aanwaaien uit de Scandinavi
sche landen.
Daar heeft men zich verslin
gerd aan houtsoorten, die een
puur natuurlijke indruk ma
ken. We zien die 't meest terug
in tafels, stoelen, linnenkasten,
bedbanken, wandmeubelen,
bureau's, theewagens, bank
stellen en bij voorbeeld kap
stokken. Het blanke kleurtje
trekt, maar ook het jolige
groen komt aan zijn „trek".
Door de grote vraag naar gre
nenhout is het bijna niet aan
te slepen. Het deugdelijkste
materiaal wordt uit Noord- en
Zuid-Carolina (oostkust USA)
ingevoerd, vandaar de naam
„Carolina Pine". Deze boom
soort is geen lang leven be
schoren. Als ze 30-40 jaar oud
zijn en een hoogte hebben van
vijf tot zeven meter gaat de
bijl erin. Ze zijn dan 50 tot 55
cm dik en worden tot planken
gezaagd. De snelle groei van
de boom is haar noodlot en de
reden van een korte levens
duur. De beuk doet er 70 jaar
over om tot volle wasdom te
komen en de eik zelfs een
eeuw. Het Europese grenen
hout is minder geschikt voor
fabricage van meubilair om
dat er rode kernen inzitten, die
veel mensen niet mooi vinden.
Amerikaans grenen verkleurt
iets tot hooguit 4 jaar, daarna
niet meer.
Als men een grenen kastplank
ziet, hoeft die beslist niet mas
sief te zijn. Vaak zit er een
fineerlaag op. Zonder dit hulp
middel is het hout wegens het
toenemend tekort, onbetaal
baar. De stroken (geschilde of
heel dun gezaagde) fineerlaag
worden met nylongaren met
forse steken aan elkaar ge
naaid. Maar men zorgt dat de
tekening van het hout op gelij
ke hoogte blijft
Stoelen in Nederland hebben
een standaardzithoogte (45 cm
met leuningen van 75 cm
hoog). Tafels hebben ook vas
te hoogtematen, te weten drie
kwart meter oftewel 75 cm.
Dit verschilt met het meubi
lair in Scandinavië, waar de
stoelen lager zijn (40-42 cm
hoog) omdat de gemiddelde
Noord of Zweed meer uit de
kluiten gewassen is dan de
Nederlander.
Ander punt waarom grenen
hout bij ons zo populair is,
valt toe te schrijven aan de
doorzonramen. In huizen, bun
galows of flats met veel lich
tinval wil men de vrolijke,
lichte sfeer in de leefruimte
onderstrepen door blanke gre
nenhouten meubelen. Huizen
anno 1914 vragen meer om
antiek. De ramen hebben klei
nere sponningen, er komt min
der zon binnen, maar de ka
mers zijn dikwijls intiemer,
knusser.
Wat erg goed met antiek com
bineert is gezandstraald gre
nen. Door de bewerking ver
dwijnt het zachte wat gladde
houtoppervlak en wordt de
wat ruwere structuur zicht
baar. Zoals ook ruwe witge-
stucte muren ideaal als achter
grond zijn voor antieke deken
kisten of zware eiken kasten.
Ijverige huisvrouwen hebben
het idee hun houten meubelen
te verfraaien door ze met was
in te smeren of met vochtige
doek af te nemen. Hout en
water (of andere vloeistoffen)
kunnen beter niet met elkaar
in aanraking komen. Droog af
stoffen is het behoud' van de
natuurlijke tekening. Boenen
is ook taboe. Door de was
wordt het hout vettig en krijgt
strepen. Blank grenen kan
eventueel met lakverf worden
bewerkt
De beuken Thonetstoel met
buigtechniek uit 1850 (de
schommelstoel kwam in 1860
in de mode). In de loop der
iaren zijn er 45 miljoen exem-
- in verschillende mo-
gefabriceerd. Nog
wordt het 125 jaar ou-
verp met succes ver-
Niesje (rechts) en Leonards met hun
zelfgemaakte poppenkinderen.
Niesje Wolters-van Bemmel en
Leonards Kortman hebben
een leuke hobby. Ze maken
poppen naar oude trant. Bei
den hebben een aristieke op
leiding achter de rug: Niesje,
moeder van vier spruiten,
volgde een cursus modeteke
nen aan de Akademie „De
Schans" in Amsterdam en
Leonard a was op de Academie
voor Schone Kunsten in Ant
werpen.
Het creëren kriebelt in hun
vingers. Mevrouw Woters be
gon in 1974 poppen te maken
en hield haar eerste expositie
in de openbare leeszaal te La
ren (N.H.). Ze gaf cursussen in
de poppenmakerij en is freel
ance medewerkster voor tele
visieprogramma's, waarvoor
zij ondermeer tekeningen
maakt en handenarbeidcur-
sussen verzorgt. In het Van
Goghmuseum staat haar „Eh-
se". de pop die in opdracht
werd gemaakt van de NOS
voor het radioprogramma
,J\ïr Elise". Nu heeft Niesje
een atelier in Kortenhoef,
waar ze aan haar poppen
werkt
Leonarda's vader was beeld
houwer en haar moeder pot
tenbakster. Ze groeide op in
de ontwerpers-sfeerNa
haar opleiding kwam ze bij
moeder in de pottenbakkerij.
Ze vertelt dat ze soms met een
koffer vol aardewerk achterop
de fiets naar Antwerpen ped
delde met haar handel om die
te verkopen aan kleine kunst
zaakjes. Nu heeft zij een eigen
Amsterdams atelier en maakt
schaakspelen van aardewerk.
(Eén model is geëxposeerd ge
weest in Galerie d'endt).
Omzwaaien zit kunstzinnige
mensen in het bloed. Ze zijn
altijd op zoek naar nieuwe we
gen. Leonarda ziet het nu hele
maal zitten met de poppen.
Sedert een jaar is ze naarstig
aan het zoeken en samenstel
len van gietklei, die op 1250
graden C kan worden gebak
ken. Verder speurt ze naar
geschikt transparant glazuur
dat het op deze gebakken klei
houdt, zodat je poppengezich
tjes kan maken, als in groot
moeders tijd, toen de kopjes
van een soort porselein waren
met geverfde wangetjes. Nies
je en Leonarda zijn erop uit
de poppenkopjes door beschil
deren ieder een eigen karakter
te geven. Ze turen daarvoor op
antieke prenten en passen de
kleding bij de gezichtjes aan.
Liberty stofjes met de kleine
fijne bloempjes roepen het an
tieke sfeertje goed op, dat past
bij de snoezige poppenkinde
ren, die erg leuk zijn voor
nostalgische decoratie.
Tekst:
Tiny Francis
DE -
Hartveroverend is
„Suzanna met de
mooie ogen" of de
„Thunbergia alata".
Haar bloemen zijn
geel of oranje met in
het midden een don
ker „oog". Haar land
van geboorte is Azië,
maar ze komt ook
voor in Afrika, op
Madagascar en in
Amerika. Suzanna is
een zonnekind en ze
houdt van frisse
lucht. Wel heeft zij
behoefte aan leiding.
Zonder stutje gaat ze
hangen en klimmend
krijgt zij meer licht.
In hangpotten op een
balkon of klauterend
langs een stok brengt
ze vrolijke noot tus
sen steenmassa's van
hoge flats. Men moet
haar veel water ge
ven op (liefst wat
kalkhoudende) aar
de, maar niet als de
ze nog vochtig aan
voelt. Iedere week
kan men wat kunst
mest toedienen.
Meestal houdt Suzan-
rif
na het maar één lan
ge, mooi zomer. Kun
dige botanici zeggen,
dat ze kan overwin
teren als men haar
maar bijtijds binnen
haalt en in februari
flink terugsnoeit. Wil
men haar in de tuin
zetten dan
niet zoveel bezwal
tegen, maar nx
moet haar liefst i
graven met pot en i
echter niet voor eir
juni/juli. De bl<P gl
kan tot laat in F?6"
herfst aanhouden. - ibo"
In de zomer gaat de keuze voor
vrijetijdskleding al gauw de
richting uit van katoen. Er
wordt meer gesport, gewandeld,
gekampeerd. De betrokkenheid
bij de natuur vraagt om gemak
kelijk wasbare, luchtige kleding.
Vandaar de rage in jeans, katoe
nen rokken en -blouses. Ook
iemand met een grotere maat
draagt graag katoen in tricolore
kleuren; het staat vrolijk. „Maar
het zijn nu juist de grote maten,
die klagen", aldus „Textiel-vi-
sie", uitgave van „International
Textiles", dat ernstig kritiek
heeft op pasvormen naar aanlei
ding van een enquête onder een
aantal consumenten.
Sportieve- en vrijetijdskleding
wordt modisch beoordeeld,
maar de maten zijn een steen
des aanstoots; 75% van de on
dervraagden vindt de modellen
te klein.
„Het geeft me een rot gevoel,
wanneer ik met een normale
maat 40 een jurk of bloes in
maat 42 moet kopen die dan
I luel
P de
it ho
izet,
soms nog te klein is", zei een
secretaresse.
Ditzelfde geldt voor iemand met
maat 42, die nauwelijks in 44
kon enzovoort tot en met maat
46. Het zijn vooral de boven
wijdtes, die kritiek oproepen.
„Je krijgt het bovenstuk van
een jurk niet over je boezem, de
ritssluiting begeeft 't of de kno
pen springen eraf".
Ook de pasvorm van broeken
en nauwe rokken krijgt er van
langs. „De heupen puilen uit, de
taille is te nauw". De broeken
van nu vindt men alleen ge
schikt voor meisjes met een jon
gensfiguur. Flinke heupen en
bovenbenen kunnen zich er niet
inwringen. Men klaagt ook over
onzorgvuldige afwerking. Van
verschillende jurken (en man
tels) kunnen de naden niet wor-
in de
iraks
ie jo
iar le
den uitgelegd omdat de stof in hj
krap is gemeten (zuinigheid, is
maatregel van de confectiQal g
nair?). jj toe
ai va:
Knopen en onderhoudsvofo hat
schriften schitteren vaak dofoe h
afwezigheid. Wanneer neetin hc
men zich deze kritiek eens Ving»
harte? Het ergst zijn, modisjjdigi
gezien, de maten 42 en 44 er a4n ui'
toe. Deze dames zijn verplicfen b
zich respectievelijk op 44 entten
te werpen, maar juist in 4ktie
maten is weinig vlot sporti^^
verkrijgbaar. Men doet dus e
ernstig beroep op de confectio**™
nairs: houd rekening met gro'
re bovenwijdte, ook bij maatjjts
en geef naden ruimte. Ande_n
jaag je de klanten de zaak v.
de winkelier uit, die aan c06f
„matenslag" niets kan doen
(c) Dargaud 1976
MIET AL HET <£>ELP "9 VOOK. JOU
af ALLEEM. ouvjs ÖPUCHTER. ER ZUM
l Woe AMPEREM PIE ER OOK RECHT OP
V HEBBEKJ.' MAAR LAAT PAT VERPER
sjWAAC AAM OB AHERIFPPVER!
Agenda-Bioscopen
Maandag 26 juli
Dinsdag 27 juli
Woensdag 28 juli
Circustheater 20.15 Andrè van Duin's
Lachcarrousel.
Openluchttheater Zuiderpark. 14.00
Kindershow Peppi en Kokki.
APOLLO 1 (tel. 460340): Skyri-
ders (18) 2.30, 7.00. 9.15.
APOLLO 2 (tel. 460340): Azen
zijn troef (14) 2.00, 7.30. 9.45
Vereniging voor vrije filmkeuze:
Met hand en mond. Dag. 12.00.
ASTA (tel. 463500): Tarzoon. de
schande van de jungle (18) 2.30,
7 15. 9 30
BIJOU (tel. 461177): Fantasia
(a l.) 2.00. 7.30, 9.45.
CALYPSO (tel. 463502): Het ver
geten continent (14) 2.15, 7.15,
CAMERA (tel. 467200): Veel ge
donder in Hong-Kong (al.) 2.00,
7.00, 9.15.
CINEAC (tel. 630637): Walt Dis
ney's tekenfilmparade '76 (a.l.)
11.30. 1.30, 3.30. Rosemary's ba
by (18) 6.45. 9.30.
CORSO (tel. 467200): One flew
over the cuckoo's nest (18) 2.15,
6.45. 9.30.
DU MIDI (tel. 855770): La grande
bouffe (18) 8.15. Dik-Trom weet
raad (a.l.) 2.00.
EUROCINEMA (tel. 667066): The
sound of music (a.l.) 1.30, 7.45.
wo. 3.45. 7.45. Het zwaard van
Zorro (al.), wo. 1.30.
KIJKHUIS (tel 651880) Dat
mooie woord vrijheid. Dag. beh.
ma 8.30.
METROPOLE (tel 392244): The
Hindenburg (14) 5.00, 7.00, 9.30.
ODEON 1 (tel. 462400): Hugo de
hippo (a.l.) 1.45, 6.45, 9.30.
ODEON 2 (tel. 462400): De be
drieger bedrogen (al.) 2.00. 6.45,
9.15.
ODEON 3 (tel. 462400): Vlucht
naar de Heksenberg (al.) 2.15.
Inpikken en wegwezen (14) 7.15,
9.45.
ODEON - THE MOVIES (tel.
462400): Paniek in het warenhuis
(al.) 2.15. 7.15. 9.45.
OLYMPIA (tel 454460): Butch
Cassidy and the Sundance Kid
(14) 2.00. 8.00.
PASSAGE (tel. 460977): The ge
nius (14) 2.00. 6.45. 9.30.
REX (tel. 636747): Een vuist vol
karate (18) 11.30. 1.45, 4.00, 7.00.
9.30.
ROYAL 70 (tel 462677): Te voet
door de hel (18) ma. 2.15. 8.00,
di. en wo. 2.15.
ROYAL OP ZOLDER (tel.
462677): De 5 Kung Fu-wrekers
(18) 2.15. 8.00
STUDIO 2000 (tel. 542288): Once
upon a time in the west (14) 2.00,
8.00. wo. 8.00. Tarzan's grootste
gevecht (a.l.) wo. 2.00.
DE UITKUK (tel 542288): Stavrns-
ky (18) 2.00. 7.00. 9.30.
LEIDEN
LUXOR (tel. 121239) The Genius
(14) 14.30. 19. 21.30. zo. 14.30.
16.30, 19. 21.30.
CAMERA (tel. 124919) Casino
Royal (14) 19. 21.15; Winnetou and
Old Surehand (a.l.) 14.30, zo. 14,
16.15; Ontuchtige vertellingen (18)
vr. za. 24.
LIDO (tel. 124130) Diamonds are
forever (14) 14.30, 19. 21.15 zo.
14.30. 16.45,19, 21.15
TRIANON (tel. 123875)Vakantiepe-
rikelen (a.l.) 14.30. 19. 21.15 zo.
14.30. 16.45. 19. 21.15.
REX (tel. 125414) Borsten als do
delijke wapens (18) 19, 21.15; De
lachende wreker (18) vr. za. 23.30;
101 Dalmatiërs za. wo. 14.30.
STUDIO (tel. 133210): One flew
over the cuckoo's nest (18) 14.30.
19. 21.15 zo 14.30. 16.45. 19.
21.15.
nme
ijk g
vero
W-42 „Gregorius," riep Eucalypta verd en nou is dit een nieuwe. Kan bovenste beste das. Je had me 9®^°"'
verrast, toen ze de deur had openge- je daar nou niet een heksebezem van groter plezier kunnen doen! En
maakt. „Wat kom jij doen?" „Ik kom makeren?" Eventjes wist de heks pure dankbaarheid sloot ze Greg
jou een bezem brengeren," zei Gre- niet wat ze zeggen moest, maar toen rius in haar armen en knuffelde h^ey
gorius vriendelijk. „Ik heb gesnap- gilde ze: „Natuurlijk kan ik dat! zoals ze nooit iemand geknuffé^^
perd dat ik de jouwe heb weggege- Oooo, ouwe doddekop, je bent een had. Krakras zag het aan, geel vi
jaloezie. mm
Blij