mm Gerard van den Berg bepaalt mede het gezicht van de NCRV „ALS EEN SCHADUW INDE STRATEN" TELEVISIE VANAVONI TELEVISIE DINSDAG nnHön RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG iïllVHiH'li'fll |[|IV^iM"l'll(TF" TERUGBLIK PAGINA 2 LEIDSE COURANT MAANDAG 26 JULI 1 Kinderbederf door Italiaanse tv-reclame (Van onze correspondent) ROME „Carosello", het tien minuten durende re clame-programma van de Italiaanse televisie 's avonds om half negen na het grote journaal, wordt gewijzigd omdat het „cul turele complicaties" met zich brengt. Jarenlang is „Carosello" het klokje van gehoorzaam heid voor de kleintjes ge weest, maar sociologen en deskundigen op het gebied van de massa-media zeggen nu dat het voor culturele complicaties zorgt en voor de kijkertjes problemen schept op sociaal, opvoed kundig en taalgebied. Er kijken meer Italianen naar dan naar enig ander pro gramma en dat maakt Ita lië, volgens publiciteitsdi- recteur Carlo Livi, tot het enige land ter wereld waar de reclame de grootste kijkdichtheid heeft. Het programma bestaat uit zes „commercials", elk staande uit een sketch van 70 seconden en 30 seconden directe reclame. Het zou de kinderen te veel de com mercie inprenten. „Carosel lo", waarvan de indringen de herkenningstonen op warme zomeravonden uit duizenden huizen schallen, wordt per 1 januari gewij zigd. Hoe is nog niet be kend. VPRO staat aan NOS d.'l-UU.ITI.I— I.HIHmM.II NOS 17.30 Olympische Spelen 18.55 Journaal 19.05 Olympische Spelen AVRO 20.— Als een schaduw in de stra ten - TV-film 21.15 De zomer in 't hoofd NOS 21.35 Journaal 21.50 Olympische Spelen NEDERLAND II NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal TROS 19.05 Run, Joe, Run (afl. 8) 19.30 Doctor Who NOS 20.— Journaal TROS 20.25 Jongens van de grote weg (afl. 12) 21.15 O moeder, wat is het heet 21.45 Aktua TV 22.30 Music of the Movies NOS 23.20 Symbiose 23.24 Journaal 17.55 Journaal 18.— Nieuws uit Noordri|| Westfalen 18.30 Journaal 18.45 Klaas Vaak 18.55 Nordschau Magazine 19.26 De aanklager 20.— Journaal 20.15 Panorama 21.— Muziek uit Studio B 21.45 In naam van de vo gang 22.30 Journaal 17.— Journaal 17.10 Olympische Spelen 18.55 Mainzelmannchen 19.— Journaal 19.30 Olympische Spelen 01.15 Journaal NEDERLAND I KRO 14.— Wereldcircus 14.50 De schat op de zeebodem 17.30 Olympische Spelen 16 30 Mozaïek voor ouderen 17.— Journaal 17.10 Scheepvaarthistorie DUITSLAND I 10.— Journaal 10.05 Olympische Spelen 12.05 Panorama 12.50 Persoverzicht 13.— Journaal 16.15 Journaal 17.— Olympische Spelen 19.15 Journaal 19.45 Olympische Spelen 23.40 Journaal 16.20 Het leger van de ho 17.05 Geschichten aus 17.— Olympische Spelen Qe HILVERSUM I EO: 18.00 (S) Wij hebben een woord voor de wereld 18.30 Nws. 18.41 (S) Trekvogels 19.00 (S) Ronduit 19.40 (S) Bijbels Perspectief 20.00 (S) Orgelbe speling 20.15 (S) Achter de horizon van het zomergebeuren 21.45 (S) Avond overdenking. NOS: 22.00 Voor blinden en slechtzienden 22.15 (S) Lichte or kestmuziek 22.25 Bond zonder Naam 22.30 Nws. NCRV: 22.40 (S) Hier en nu. VERONICA: 22.55 (S) 3600 seconden muziek en informatie 23 55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.30 (S) Bandstand 19.00 (S) iCü in uw straatje 19.50 (S) Met uw in ming 20.00 Nws. 20.05 (S) Radid" harmonisch Orkest 21.05 (S) Org klavecimbel 21 35 (S) Literama 22J Poerama 22.25 (S) De NOS: 23.00 (S) Met het oog op n 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III AVRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Dag met een gaatje. (7.30 Nws. 7.41 Radiojoum.) 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor de huisvr. 8 45 Prog.overz. 8.50 Morgenwijding. 9.00 (S) De platenkeuze van Willem Striet- man 10.00 Radio Lawaaipapegaai. 10.10 Arb Vit. (10.30 Nws. 10.33 Radio joum.) 11.30 (S) Rondom twaalf. (11.55 Beursber.) 12.26 Med voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Radiojourn. 13.00 Knipperlicht. 13.25 Een middagje AVRO. (15.30 Nws. 15.33 Radiojourn.) OVERH. VOORL: 17.20 Nws. uit de Ned. Antillen. AVRO: 17.30 Nws. 17.32 Radio journ. 17.50 IS) Muz. aemotiveerd. KRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7 20 Het Levende Woord. 7.25 Badmerie. 7.54 Overweging. 8.00 Nws. 8.11 Echo. 8.30 Aubade. (9.35 Waterstanden.) 10.00 De letter M met om 11.00 Nws. 11.55' Scheepspraat. 12.00 Zomer '76. 12.49 Overh.voorl: Uitz. voor de landbouw KRO: 13.00 Nws. 13.11 Echo Magazine. 13.40 Op vleugels. 14.00 Amer. volkslie- -,EII deren en -pianomuz. 15.00 Uit h^»s rette album. 16.00 Nws. 16.03 Mi^pti spreekuur met muzikale wensenfoih (S) De hutsgeklutste kinderspelen» (S) Country time. 17.55 Med. NOS: 7.02 Olympisch journ. VAR/®1"?1 (S) Gesodemeurders 9.03 (S) ptriu drie. 11.03 (S) Drie draait op van van mensen uit de sportwereld 12.00 tot 14.00 Akt. via Dingen v Dag. 12.03 (S) VARA's zoek(j™v 14.03 (S) Olympische Spelen. ïet tolk (in i HILVERSUM IV TROS: >ass /.OO Nws. 7.02 (S) CapPVf 9.00 Nws. 9.02 Aktua - klankbeeld* (S) Het kind en wij. 10.00 (S) Opi|ion tot twaalf. 12.00 (S) Intermezzo.jho] (S) De meest verkochte Klassieke 13.30 (S) Koren en korpsen. 14.00 14.02 Aktua-Special. 14.30 (S) kunst. 15.00 (S) Belcantorium. Het is dus allemaal de schuld van die oude Egyptenaren. Wie een eindje langs de oever van de Nijl gaat kuieren, zal ontdek ken, om maar wat ellende uït brandpunt als voorbeeld te ne men, dat de tariefsverhoging van de spoorwegen, het niet meer uitzenden van voetbalflit- sen in Studio Sport en de ver oordeling van Nederlandse druggebruikers in het buiten land, op de een of andere ma nier op rekening van die Egyp tenaren geschreven kunnen worden. Want was het niet Lord Kenneth Clark zelf, die gisteravond in zijn documentaire de Bakermat van onze beschaving, duidelijk maakte, dat er in wezen al zo'n 5000 jaar lang niets nieuws on der de zon te beleven valt. De Lord weet zoiets overtuigend te brengen in zijn deftig, bijna li spelend Engels. Vooral als hij, in een van die vele flitsende opnames, het beeld van een Fa rao een bemoedigend klopte op de schouder geeft. Dan besef je als eenvoudig televisiekijker, dat geschiedenis ook iets voor de gewone man is, mits je er een gids als de Lord bij hebt Hij praat over 5000 jaar cultuurge schiedenis, alsof hij in zijn ach tertuintje het groeiproces van de rabarber bespreekt. Begrijpelijke taal en prachtige beelden dus, en zo wordt zo'n documentaire hoogst verteer baar. Er gaat een gevoel van diepe bewondering door je heen bij het zien van een architecto nisch perfect bouwwerk, dat zo'n 3000 jaar vóór Christus werd neergezet. In een tijd dus, dat onze voorouders nog niet op het idee waren gekomen om ste nen op elkaar te stapelen. Maar naast bewondering past bij het verhaal van de Lord ook een zekere scepsis, want in zijn ent housiasme wil hij wel eens door draven. Als hij bijvoorbeeld suggereert, dat de absdcl kunst is ontstaan op het- ment dat er een Egypt) beeld van zijn voetsuk viel willen de tenen toch wel i gaan krullen. Maar het was snel vergeven, toen aan het bleek dat hij met zijn veL.. een betere wereld op hetL. p Teruggekeken werd in r° weekend ook in het bijzoiP^ aardige programma van Gr van der Berg, „Schattend" mensen", waarin op aanstel ke wijze gisteravond al dan m sterke verhalen uit de tvrrc wereldoorlog werden vertefS' in „Opa's hitparade", dip KRO zaterdag uitzond. Een®.0 frissende show vol nostaligPe zwijmeldeuntjes en swing n big bands, die elkaar in tempo en met veel beeldgnen opvolgden. Wat een relativa kijkje op opa's jeugdzondei leverde. Als goede actualiteitenruL, had Brandpunt in deze dl waarin weinig nieuws is, f.. dagavond zelf maar het nir gemaakt. 200 artsen warefT dervraagd over hun stantf^ ten aanzien van de abc Maar liefst 84 procent liet vr£ abortus onder bepaalde P~ waarden toelaatbaar te ac~ waarbij de helft van de of vraagden aantekenden, dat binnen uiterlijk twaalf w na het begin van de zwaL schap dit dient te gebeuren^ Maar het opvallendste r van het onderzoek w schien wel, dat een derd^e deelte van de artsen geen" beide wetsontwerpen, dief1 abortus bij de kamer zijnjj diend, blijkt te kennen, grijpelijk, ben je geneigd te* gen, maar een wandeling F de Nijl maakt ook dat ongé feld wel duidelijk. JAN ia HOU HET SCHERM IN HET Gisteravond verscheen opnieuw Gerard van den Berg als intermediair op de televisie. Hij ontving weer een aantal mensen dat een schat liet zien in het programma „Schatten van mensen". En morgenavond is hij er weer met Moeder en Zoon. Gerard van den Berg is zo'n beetje de Koos Postema van de NCRV. Ook hij was eerst onderwijzer, later journalist, televisie-journalist en ook hij stapte eens over naar een voorlichtingsfunctie, om toch weer in de gaarkeuken van de televi sie terecht te komen. Hij ontpopte zich als een homogene NCRV-man, een jonge ling die op de katheder zijn geloof uit draagt, maar in de stilte van zijn eigen ik weet dat hij binen het calvinistische televisiewereld je zijn ei niet kwijt kan. Gerard van den Berg is voor vele kijkers gezichtsbepalend voor de NCRV, type- verwant aan VARA's Koos Postema. Maar met één groot verschil: Koos is in vaste dienst en Gerards positie bij de NCRV is labiel. Sinds 1970 is hij free lance-medewerker van deze christelijke omroep, steeds inpasbaar in de hoek waar de gevarieerde klappen vallen. Hij is er niet al te gelukkig mee: .Mijn eerste voorkeur gaat uit naar de actualiteit. Daar maak ik geen geheim van. Je moet voor jezelf bepaalde zaken onderkennen. Ik heb journalistieke kwaliteiten. Mijn belangstelling gaat uit naar het weten schappelijk gebeuren, naar de dagelijkse problemen, vooral naar de mensen. Ik ben drie jaar redacteur en presentator van NCRV-tv-actualiteiten geweest. Toen heb ik mijn biezen gepakt, omdat mijn toenmalige hoofdredacteur Dick Hou- waart en ik diametraal tegenover elkaar stonden. In politiek en journalistiek op zicht stonden we ver van elkaar. Vijf jaar lang ben ik voorlichter van de gemeente Groningen geweest om toch weer naar het fenomeen televisie terug te keren". ,Men herinnerde zich mijn presentatie kwaliteiten. In fysieke zin dan, want ik kwam terecht in de hoek van het geva rieerd. Ik vind het woord „presentator" zo merkwaardig. Ik behoor tot de mensen die zich willen overbodig maken. Je moet zo min mogelijk jezelf op de voorgrond plaatsen, een intermediair zijn. Dat kan binnen de actualiteitengroep, maar bij de NCRV is er tot nu toe geen plaats meer voor mij. Dat vind ik jammer". Tamme kraai Gerard van den Berg is een soort tamme kraai, die iedere dag welwillend het NCRV-erf opfladdert. Af en toe wordt hij door de eigenaar over zijn kop geaaid, maar een vaste plaats krijgt hij niet, omdat er tijdens zijn afwezigheid al een grote volière is gebouwd voor de huis mussen. Frustratie is zo'n beladen woord en eigenlijk ook niet projecteerbaar op de televisieman van den Berg, omdat hij de laatste jaren regelmatig NCRVs zend tijd met zijn verschijning mocht opvrolij ken. Over zijn gevarieerde programma's zegt Gerard: „Mensen, mensen, mensen" was een pretentieus programma, een beetje een alternatieve vuist Maar dan met gewone mensen. Je zou kunnen zeggen een poging om mensen aan het woord te laten, die niet in tien minuten geheid een goed praatje kunnen verkopen. Nu maak ik „Schatten van mensen". Er staan er vier gepland. Er is toch wel een soort try-out Er zijn mensen die het een afschuwelijk programma vinden, zo van „hoe kun je dat nu doen?" Maar ik heb mijn doelgroep bereikt. Ik zal altijd heilig blijven geloven in gewone mensen. Mijn credo is: ieder mens is boeiend. Als programmamaker moet je je daar op instellen. Als je er niet in slaagt die boeiende mens over te laten komen, dan faal je. Je kunt een mens laten leeglopen, maar voor je programma moet deze mens in zes minuten zijn ei gelegd heb ben. Ik geef er de voorkeur aan om dan niet in te grijpen, maar je journalistiek brein werkt door. Het is veel moeilijker dan de mensen denken. In het program ma heb ik eens een man 20 minuten laten opbloeien. Kijkers zien dat niet. Zij zien alleen die montage. Je wilt het inderdaad binnen die zes minuten hebben. Dat is niet ideaal. Door elke montage verliest de mens aan integriteit". Gerard van den Berg kan heerlijk bomen over deze materie. Zijn beroep als pro grammamaker staat centraal in het ver haal waarin altijd de mens de rode draad vormt. Het gaat er hem om wat de mensen doen en niet wat ze zijn: „Ik zou graag willen werken met een vaste groep. Een onder werp aankaarten en dan laten discussie ren. Echt een gesprek tussen mensen, zoals je dat in de kroeg vindt. Dat lekke re kletsen, dat dwepen over een onder werp. In mijn programma „Mensen, men sen mensen", heb ik dat al willen doen, maar we hebben dat toen kennelijk ver keerd aangepakt. Zo'n idee is gemakke lijk op te roeien, maar de uitwerking is anders. In zo'n groep heb je altijd gema tigden, die kwalitatief misschien de beste inbreng kunnen hebben, maar de die hards trekken het zich naar zich toe. En wat dacht je van techniek? Ook de came raman moet de sfeer proeven en schep pen". Ideeën Gerard van den Berg heeft echter nog meer ideeën. Gevarieerd, maar met een duidelijke link naar de journalistiek, zeg maar de actualiteiten. Gerard: „Een echt to day-programma maken, dat is het liefste wat ik zou willen doen. Kan in Nederland helaas niet. Iedere avond een actueel programma, met directe reporta ges over de dingen van de dag. Een dagelijkse actualiteitenrubriek ont breekt. De tv-actualiteitenrubrieken werken in een weekbladstijl. Zoals ik televisie wil maken, zo leef ik ook een beetje. Ik duik graag in een zwart gat". Ideeën te over, maar er is geen actualitei tenrubriek die met de vlag wappert om ene Gerard van den Berg welkom te heten. Ook en juist niet bij de NCRV. Waarom? Gerard over zichzelf: „Je maakt niet alleen televisie voor je kijkers. Je moet een sterke binding hebben met je doelgroep. Daarbij voel ik niks voor politieke indoctrinatie en voor de harde stellingname via het scherm. Ik voel me niet aangetrokken tot het extreme en als je me vraagt wat mijn toekomst is, dan is het niet uitgesloten dat ik dit vak zal moeten verlaten. Twee maanden geleden kon ik een uitstekende job elders krijgen. Op louter irrationele gronden heb ik nee gezegd". „Ik ben vrij bekend. Ik geniet een zekere populariteit, met één voorrecht, ik ben gewoon Gerard van den Berg. Ik hoef niet apart of gek te doen. Ik ben de boy next door. Ik maak nu „Schatten van mensen", een prozaïsch programmaatje waar geen gram show in zit. Maar ik ben het nog lang niet zat om naar mensen te luisteren. Ik wil pefse dat effekt van identificatie bereiken. .De mens heeft al tijd een wonderspiegel willen hebben, om te weten wie hij nu eigenlijk is. Nu staat die wonderspiegel in de huiskamer, mits goed gebruikt. Alleen moet je mensen hebben die zichzelf willen zijn. En zich zelf kunnen zijn. Als programmamaker is dat mijn taak". LEON VANKAN zendtijd af (Van onze radio- en tv-re- dactie) HILVERSUM - De VPRO zal op de vrijdagen 30 juli, alsmede 6 en 27 augustus tussen 19.30 en 20.00 uur haar radiozendtijd op Hil versum 2 afstaan aan de NOS, ten behoeve van rechtstreekse uitzendingen van Londense PROM-con- certen. Op 30 juli vervalt de VPRO-uitzending op Hil versum 3 geheel. Dit vooor NOS-uitzendingen van de Olympische Spelen. Olympische beelden Vandaag op Ned. I om 18.00 uur rechtstreekse reportages van at letiek en wielrennen met Leo van Vliet en Antoine v.d. Bun der in de individuele wegrit. Voordien vanaf 17.30 uur sa menvattingen van schermen, ge wichtheffen, zeilen, boksen en paardesport. Om 21.50 atletiek rechtstreeks met Jos Hermens op 10.000 m. Jack Jones. Music of the movies Het TROS-programma met se ries wordt vanavond besloten met een show, waarin film songs worden gepresenteerd. Danser en akteur Gene Kelly Gene Kelly movies". treedt op als gastheer en onder het motto „Music of the movies Grammy Salutes Oscar" zingt een groot aantal bekende arties ten bekende liedjes, die ooit een onderscheiding ontvingen. Zo zijn o.m te zien Rosemary Clooney, Frankie Avalon, Jack Jones, Henry Mancini, Dionne Warwick en The Johnny Mann leidt de show „Music of the Singers, en dat zijn dan alleen nog maar de allerbekendsten. Onder de uit te voeren werkjes zal men de volgende „ever greens" ontdekken: „Lullaby of Broadway", „Over the Rain bow", „Gigi" en „Baby, it's cold outside". Maar natuurlijk zijn er nog veel meer. Ned. H 22.30 uur. Gerard van den Berg: „Alle huismussen van de NCRV hebben al een vast plaatsje in de volière". De AVRO-televisie zendt van avond de speelfilm „Als een schaduw in de straten" van de regisseur Richard R. Donner uit In deze film worden de moeilijkheden, waarmee ex-ge vangenen bij hun terugkeer in de maatschappij worden gecon fronteerd, door Donner op ver antwoorde wijze behandeld. Men ziet de op erewoord uit de gevangenis ontslagen Pete Mac- key, gespeeld door Tony lo Bianco, die bij wijze van expe riment als reclasseringsambte- naar andere ex-gevangen zal be geleiden. Een maatschappelijk werkster Gina Pulaski, ge speeld door Sheree North, moet ervoor zorgen, dat Mackey in zijn adviezen en begeleiding niet te ver gaat Die situatie dreigt te ontstaan, wanneer hij een andere ex-gevangene te veel vertrouwen schenkt. Maar door de hulp van het barmeisje Debby (Jesse Welles) weet Mac key zijn goede voornemens na te komen. Het barmeisje zorgt er ook voor dat Mackey's aan passing aan de maatschappij verder goed verloopt. Ned. I 20.00 uur. Zomer In de derde uitzending van AVRO's toeristische program ma „De zomer in het hoofd" nemen Sonja van Proosdij en regisseuse Nan de Vries de kij kers weer mee naar een aantal minder bekende plekjes en evenementen in Nederland. In dit programma krijgt men een indruk van het sportvissen in zee bij Scheveningen en wordt een bezoek gebracht aan het poppentheater „De Schelle- boom" te Oisterwijk. Voorts wordt aandacht besteed aan een kerkorgelconcours en een bui tengoed in Leens (Groningen), een bromfietsbehendigheids- baan in 's-Hertogenbosch en aan een actie van de Stichting Public Relations Land- en Tuin bouw in Den Haag. Ned. 121.15 uur. Dionne Warwick. Frankie Avalon.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 2