De heelmeesters, tv-film
over medische problemen
BEELD
SPRAAK
'V
FRANS EN GERARD MOGEN
BLIJKBAAR NIET UIT ELKAAR
TELEVISIE VANAVON
i'in i'n HU
RADIO VANAVOND
RADIO DINSDAG
illWI'li'IIH
TERUGBLIK
HOLLAND FESTIVAL
OP DE RADIO
Haagse Kunstkri
verdubbelt haar
expositieruimte
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
MAANDAG 21 JUNI
Gerard en Frans, Cox en Halsema,
zijn minder onafscheidelijk dan het
lijkt Zij gaan eigen wegen, maar
komen elkaar steeds weer tegen.
Meer dan duizend zalen dolden en
zongen zij vol met hun twee caba
retprogramma's „Met blijdschap...."
en „Wat je zegt, dat ben je zelf".
Toen hadden zij weer even genoeg
van elkaar en peinsden zij op schei
ding van theater en pret. De Jorda-
ner Frans Halsema beleeft de liefde
voor Ajax in hart en nieren, terwijl
de Rotterdammer Gerard Cox over
een onkreukbare verknochtheid aan
Feijenoord beschikt. Het kan dus
nooit veel worden tussen die twee,
maar breng je ze samen in het veld,
dan komt er altijd iets goeds uit.
Zo hebben ook de organisatoren gedacht van
de vijftig promenade-concerten die overal in
het land worden gegeven met medewerking
van negen gewestelijke orkesten. Momenteel
is Zuid-Holland aan de beurt Gisteren Den
Haag met het USO in het Ned. Congresge
bouw. Deze week wordt de zaak overgenomen
door het gewestelijk orkest voor Zuid-Hol
land, dat optreedt in Delft, Wassenaar, Alphen
aan den Rijn en Leiden. Daar speelt ook het
trio Louis van Dijk mee. Maar met gezongen
en gesproken grappen horen daar ook Frans
en Gerard bij ter verhoging van de vermake
lijkheid.
Zij hebben er geen van beiden een verklaring
voor, dat het publiek de neiging vertoont toe
te stromen als zij samen op het toneel staan.
Dat hebben zij eerst gehad met honderden
uitverkochte voorstellingen van hun cabaret
„Met blijdschap geven wij kennis", waarin zij
Adèle Bloemendaal en later Conny Stuart
oogluikend toelieten. Het overviel hen nog
sterker, toen zij besloten om de vrouw over
boord te zetten om tezamen en in vereniging,
met zijn tweeën alleen, te zeggen wie zij zelf
eigenlijk zijn in een aankleding van lied en
lach, satire en ter afwisseling serieuze dinge
tjes. Dit leidde tot 600 afgeladen voorstellin
gen, met slechts hier en daar een stoel leeg,
gereserveerd voor mensen, die toevallig iets
anders aan het hoofd hadden dan „WAt je
zegt, dat ben je zelf'. Hun jongensdromen
hebben nooit parallel gelopen, vertonen hier
en daar raakpunten, maar volgen overwegend
een eigen baan. Gemeenschappelijk droegen
zij het vage verlangen iets in het theater te
willen doen. Het hart van Gerard hing aan
het toneel. Voor hij daarvan zichzelf genezen
verklaarde, moest hij eerst afgewezen worden
voor de toneelschool en vervolgens een flop
halen in „Liebelei" van Arthur Schnitzler,
samen met Willeke Alberti. Toen wist Gerard
voor goed en voor altijd, dat een cabaretier
vanuit zijn eigen ziel werkt en een toneelspe
ler vanuit de ziel van een ander.
Frans Halsema werd in zijn jongelingsjaren
geteisterd door het gevoel, dat hij voor pu
bliek wilde werken. Hij heeft altijd een Toon
Hermans willen worden en om de kunst van
deze grote meester af te kijken, trok hij op
een mooie zomerochtend zelfs de stoute schoe
nen aan, nam een retourtje met de boemel
naar Zandvoort teneinde Toon in diens riant
buitenverbljf langs de boulevard met een
bezoek te vereren. Bij de nadering van wat
hij Toon's woning wist, groeide de aarzeling.
De godganse dag heeft Frans over het strand
gewandeld, voortdurend zichzelf inhamerend:
„Nu moet het ervan komen". De schroom won
het van de 'droom, maar het heeft toch nog
enige jaren geduurd voor Frans inzag, dat
Toon uniek en niet in Frans herhaalbaar is
en dat een theaterman moet leren zichzelf te
zijn.
Later op de theaterschool en in de leer bij
Lurelei en Wim Kan kwam hij tot het inzicht:
„Je moet het in de praktijk leren. Raadgevin
gen kunnen hun nut hebben, maar je moet
het zelf maken. Wat je doet moet je aankun
nen. Daarbij kan een ander je niet helpen".
De jeugdperiode met bezigheden als banket
bakker, verkoper van herenkleding en kan
toorklerk had hij toen al van zich afgeschud,
terwijl ook het zingen van eigen liedjes op
bruiloften en partijen een glimlach van verte
dering om zichzelf op zijn gezicht bracht. Hij
had toen bij Kan al keihard leren werken
voor een appel en een ei en had ook al eens
voor zes gevulde stoelen staan zingen. Een
jaar of zes, zeven geleden kwam hij los te
staan van enige binding en liep hij bovendien
de immer loslopende Adèle Bloemendaal te-
gen het lijft Zij zouden samen een program
ma gaan maken. En juist in die dagen liep
Frans ook nog tegen Gerard op.
Gerard was toen al half wakker geschud uit
zijn jongensdromen. Als bevoegd onderwijzer
had hij voor de klas gestaan. Hij voelde zich
daar niet gelukkig. Zijn hart lonkte naar
kelders vol kleinkunst en daar heeft hij in
Delft en elders zijn poëtische inborst leeg
staan zingen, romantisch als een troubadour
met een gitaar voorzien van lint Hij kwam
zelfs voor de Belgische radio, want hebben
ze in Hilversum een zwak voor forums, in
Brussel staat men open voor elke dromerige
jongen met een gitaar. Maar hoe onverdroten
Gerard zijn ongerepte jongensgevoelens ook
stond uit te zingen, er kwam geen brood op
de plank. Toen lokte Lurelei en wat veel
belangrijker was: Gerard liep tegen Frans op.
Hj legde het fluwelen wambuis van de min
streel af en zat gelijk op fluweel met toppers
als „Broekje in de branding" en „Die mooie
zomer". Sindsdien vloeien kunst en zaken bij
Gerard en Frans samen: „Het behoort tot de
taak van de artiest de zaal vol te krijgen en
een goed nummer is ook een goed nummer
voor de portemonnee". Intussen kreeg Gerard
vanuit Hilversum duidelijk antwoord op zijn
gezongen vraag: „Wie wijst mij de weg in
Hilversum?"
Tussen de bedrijven van de musicals „En nu
naar bed" (Frans) en „Promotie, Promotie"
(Gerard) door ontstond het programma dat zij
graag zelf hadden willen schrijven. Zij zijn
daarvoor samen een maand in Spanje ge
weest, maar hielden elkaar zeer van het werk
en kwamen thuis zonder één regel en met het
late inzicht, dat de Costa Brava er allerminst
toe noodt om braaf aan het werk te gaan.
Toen zij de verlepte bloemen hadden buiten
gezet en terug keerden naar de mest en de
mist van dit oneindige laagland, kregen zij
een fraaie ruiker teksten aangereikt van de
hand van Rinus Ferdinandusse, Jan Blokker,
Aznavour, Hudleston met „Ik kom d'r alweer
aardig overheen" en vooral Michel van der
Plas, de dichter die door middel van het
cabaret zijn publiek poëzie voorzet Zelf
schreven zij het openingslied onder de titel
„Wat je zegt..dan ben je zelf'. Hierin geven
zij een ironische schets van zichzelf. Tussen
de regels door kon men er Gerard en Frans
aardig in herkennen, vooral omdat zij zelf dit
het beste nummer vonden: „Wij zijn twee
jongens met een groot talent waarop u nu
alweer drie jaar lang te wachten zit die het
waarderen dat u weer gekomen bent want
ze beseffen dat u om ons beiden te smachten
zit Twee hoogbegaafde jongens zonder meer,
die niet alleen wat het toneel betreft, ook
meesters zijn in het geslachtelijk verkeer.
Jammer dat niet ieder dat vooraf beseft Twee
jongens, rijk, succesvol, en charmant, die
ondanks dat bescheiden zijn gebleven, de
trots van pers en vaderland, maar zij staan
nog altijd eenvoudig in het leven".
Michel van der Plas was in dit programma
helemaal aanwezig met zijn Vondeliaanse ver
sie van de middeleeuwse minne. In „De klop
op de deur" tracht een jonkvrouw toegang te
verkrijgen tot de veste van haar aanbeden
ijzervreter. Deze put zich uit in episch geweld
om zichzelf martiaal moed in te spreken,
waarna hij zich onbesuisd toegang tot haar
verschaft. In zijn middelare schooljaren
schudde Michel van der Plas dit soort grap
pen met dozijnen uit zijn mouw. Nadien begaf
hij zich op het dichterspad en viel hem in
hoge mate literaire lof toe. In zijn gedicht
„Modern times" waarschuwde hij in de haren
'50 tegen de verjazzing van gezin en samenle
ving met de onvergetelijke regels: „Wee de
vader die ?ijn kinderen won op het ritme van
Duke Ellington". Maar de dichter werd niet
gehoord. Van de duizend bundels bleven er
honderden als winkeldochters in de rekken
achter. Daarom giet hij sedert jaren alweer
zijn poëtische gedachten in gemakkelijk aan
spreekbare vormen, zodat ze „geschikt" zijn
voor het cabaret. Hij ziet cabaret als publieks-
poëzie. Niet op diepte, maar op diverissement
geschreven.
En daarmee geeft hij gelijk een oordeel over
cabaret, Frans en Gerard hebben het daar een
stuk moeilijker mee. Hoewel, Gerard niet
zozeer, want die omschrijft cabaret als: „Ver
strooiing waarin als het even kan harde noten
worden gekraakt, maar dat altijd om te la
chen moet zijn". Vraag je Frans naar een
definitie van cabaret, dan zegt hij: „Als je
iemand kent, die het weet, mag je hem stu
ren".
Loutere musiceerlust heeft met cabaret ge
meen dat het zich niet laat verklaren. Het
vraagt niet om definities. Daarom voelen
Frans en Gerard zich thuis bij het klassieke
werk van de gewestelijke orkesten, dat zij
kruiden met kruimels cabaret, grappen ge
toonzet in S grote terts.
Het wil maar niet goed lukken met de scheiding van theater en pret tussen Gerard en Frans
NEDERLAND I
NOS, 18.40 Kortweg 18.45 Staat
sloterij 18.55 Journaal
KRO 19.05 KRO's wereldcircus
19.55. Mijl op zeven (slot) 20.45
Er zit muziek in
KRO/RKK 21.15 Uit de agenda van
een bisschop
NOS 21.35 Journaal
KRO 21.50 Gunsmoke 22.40 Sym
biose
NOS 22 44 Journaal
NEDERLAND II
NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55
Journaal
TROS 19.05 Kleine wonderen van
de grote natuur 19.15 NL discos
how
NOS 20.00 Journaal
TROS 20.25 De heelmeesters 21.55
Aktua TV 22.50 Stichting Socu-
tera
NOS 23.00 Journaal
19.15 Hier und Heute 194|
om kwart voor acht 20.0
naai 20.15 Panorama 21|
Maandagsschilders
blijft gebrek aan studiepll
22.30 Journaal
l.IUb^N.MI
18.20 Geheimagent 0014
Mainzelmannchen 19.00
naai 19.30 Een weekend
hulp 20.15 Contacten
Journaal 21.15 The privai
of Sherlock Holmes 23.15
naai
BELGIE
NEDERLANDS
18 55 Ti-Ta-Tovenaar 19.00
klein kleutertje 19.15 Spoi
ne 19.39 Mededelingen
Journaal 20.15 Het rad va wrgec
tuin 21.00 De kroniek v
familie Adams 22.00 Jo Tee
22.20 Filmforum: road mov
HILVERSUM I
18.00 (S) Wij hebben een woord voor
de wereld. P P18.19 Uitz. van de
PvdA. 18.30 Nws. 18.41 (S) Daar waar
de molens staan. 19.00 (S) Ronduit.
19.40 (S) Bijbels perspektief. 20.00 (S)
Orgelbespeling. 20.25 (S) De grote op
dracht. 20.35 (S) Wij stellen u voor.
21.45 (S) Avondoverdenking. 22.00 Voor
blinden en slechtzienden. 22.15 Lichte
gram. muz. 22.25 BOND ZONDER
NAAM. NOS: 22.30 Nws. NCRV: 22.40
(S) Hier en nu. VERONICA: 22.55 Vero
nica op 123.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.11 Hier en nu. 18.40 Bandstand.
19.10 (S) Muziek in uw straatje. 19.50
(S) Het lied van de week. NOS: 20.00
Nws. 20.05 (S) Holland Festival jkeij
Lasalle Strijkwartet (in de pauze i
en interviews over een andere f me v«
gebeurtenisNCRV: 22.30 (S) Lit w
NOS: 23.00 Met het oog op i ®c
(23.05 Aki. overz. 23.20 Den Hai
daag 23.52 Even ontspannen vo Ej
slapen gaan). 23.55-24.00 Nws.
NOS: 18.03 De Vakaturebank. 11
NOS-maal. AVRO: 19.02 Let'sfersi
again. 20.02 Radiojourn. 20.05
perclean Dreammachine 2102
NEGEN-UUR-SHOW 22.02 Radi
22.05 (S) Blues. Ballads
maandagnacht Los Amigos de
nië. NOS: 4.07-7.00 (S) De ma£n
nachten van juni.
HILVERSUM I
gaatje (7.30 Nws. 7.41-7.55 Radiojour
naal). 8 30 Nws. 8 36 Gymn voor de
huisvrouw. 8.45 Progr.-overzicht 850
Morgenwijding. 9.00 Gevarieerd: klas
sieke- en moderne muziek. 10.00 Radio
Lawaaipapagaai. 10.10 Arbeidsvitami
nen: populair verzoekplatenprogr.
(10.30 Nws. 10.33-10.35 Radiojournaal.)
11.30 (S) Rondom twaalf: gevarieerd
progr (11.55 Beursplein 5). 12.26 Mede
delingen voor land- en tuinbouw. 12.30
Nws. 12.41 Radiojournaal. 13.00 Knip
perlicht verkeersmagazine. 13.25 "n
Middagje AVRO: muziek: informatie en
service (15.30 Nws. 15 33-15 40 Radio
journaal.) OVERHEIDSVOORL: 17.20
KRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20
Het levende woord. 7.25 Ëadinerie:
klassieke muziek. 7.54 Overweging. 8.00
Nws. 8.11 Echo. 8.30 Aubade: klassieke
het Ned. gebeuren. (11.00 Nws smi
Ouder worden we allemaal, bej mt.
progr.) 11.55 Scheepspraat. 12r
tellen na nu lunchprogr. OVEI"
VOORL 12.49 Uitz. voor de
KRO: 13.00 Nws. 13.11 Echo
13.40 Op Vreugels: piano-impro*
14.00 Schoolradio. 15.00 In de w
mer. 16.00 Nws. 16.03 Fons Di:
vangt op zijn spreekuur. 17.00,
hutsgeklutste kinderspelen, kin<!l
gr 17.20 (S) Country time. 17.C?
kenning: sociaal-maatschappelijk an,
17.55 Mededelingen.
«IWHoMH.',,
VARA: Van 7.00-9.00, 12.00-11
17.00-18.00 Aktualiteiten via D
de Dag. 7.02 (S) Gesodemeui
mieters progr. 9.03 (S) Pe|
11.03 (S) Drie draait op vt
mensen uit de sportwereld.
VARA's zoekplaatiu: zoek de
ter de zoekzin. 14.03 (S) Spil
16 03 (S) LP-top-20 en Tip-LP. 1!
Alfred Lagarde.
In de tv-film „De heelmeesters"
met medische en persoonlijke
moeilijkheden in een Ameri
kaans ziekenhuis, gebeuren gro
ve dingen, die een buitenstaan
der ontgaan. Zo wordt een jon
gen binnengebracht die aan een
vrijwel onbekende ziekte lijdt.
De ouders wordt verteld wat er
vermoedelijk mis is en dat risi
co's moeten worden genomen.
Onderhand zijn er interne span
ningen. Balinowski krijgt toe
stemming om proeven op men
sen te nemen, waardoor de man
zwijgt over concurrende proe
ven elders. Een ex-alkoholist
moet de plaats innemen van de
psycholoog van het ziekenhuis,
die een hartaanval heeft gekre
gen.
Ned. II, 20.25 uur.
Mijl
Robert Dreyfuss (Paul Sand) wil een droomhuis
In „Mijl op zeven" rijdt de Mi-
cro-Studio-bus vanavond door
Het Gooi en de Vechtstreek, met
hulp van de uit dit gebied af
komstige gids Ineke Vlug. Het
programma is dermate tijdro
vend, dat nu al vaststaat dat
„Mijl op zeven" volgend seizoen
niet wordt voortgezet
Ned. 1,19.55 uur.
Muziek
Vanavond weer een aflevering
„Er" zit muziek in" met de onder
titel „Vaders 12de ambacht Ro
berts 13de ongeluk". Robert wil
een droomhuisje kopen voor
zijn vriendin, om zijn ouders
en zichzelf een plezier te
doen.
Ned. I, 20.45 uur.
HOU HET
SCHERM
IN HET OOG
Bisschop
„Uit de agenda van een bis
schop" volgt kardinaal J. Wille-
brands, aartsbisschop van Ut
recht tijdens het door de KRO
georganiseerde symposion Over
„Psalmen in de Nederlandse li
turgieviering". Kardinaal Wille-
brands hield hierop een inlei
ding.
Ned. I, 21.15 uur.
Gunsmoke
Marshal Matt Dillon krijgt te
maken met premiejager Lewis
Stark. Deze heeft de hand weten
te leggen op Adam, de zoon van
een rijke boer, die is ontsnapt
uit het gevang. Adam zou een
vette buit kunnen opleveren, als
zijn vader zich laat afpersen.
Dillon steekt daar een stokje
voor.
Ned. I, 21.50 uur.
Het overgrote merendeel van de
kijkende bevolking is dit week
einde ongetwijfeld toch en on
danks alles weer in het voetbal
len gedoken. Ondergetekende
ook. Hij had er nog de brui aan
willen geven, maar het lukte
eenvoudig niet. Zaterdagavond
zagen wij dus het Nederlands
elftal, waarin de grote vedetten
schitterden door afwezigheid,
winnen van Joego slavië. En
natuurlijk weer na een verlen
ging, die de hele televisieavond
fnuikend, maar toch wel plezie
rig in de war stuurde. Toen ik
na afloop voldaan op het andere
net overschakelde was ik nog
net op tijd om een brok mee te
pakken van een reportage die
„Brandpunt" in het stemmende
Italië had gemaakt en ook om
mee te kunnen maken dat Char
les Schwietert in zijn „uitsmij
ter" Dé Stoop, bestuurslid van
de KNVB, te grazen nam. Ge
noemde official had van de
oranje-elf naar aanleiding van
hun optreden woensdagavond,
geloof ik gesproken als van
„moordenaars". Althans werd
hij door Schwietert in die zin
geciteerd, zulks met de toevoe
ging van de constatering dat „de
grootste gangsters de kleine jon
gens altijd de schuld geven".
Dat noemen ze in sportkringen
als ik mij niet vergis „op de
man spelen." En in ieder
schijnt de spelverruwing i m.
leen op het voetbalveld c
'over hand toe te nemen. *'f5
Gisteravond dus de fin Bos
dat leverde nog eens een,eJe,(
kei op, zoals je dat tochngeis
zelden meemaakt, niet
weer een verlenging, ma ,r h'
nog strafschoppen. Si
smullen, smullen. Ik hoef c 1
raard niet te vertellen h ors.
allemaal afgelopen is. E< hMi|
niet dat ik het niet ove Kier
hart kon verkrijgen om J 1
land 2 voor Nederland 1
laten. Wliswaar was daa f J
stuk van je leven" gaande le£ns
zo'n wedstrijd is dan vo n-vi
kijkend mens een stuk vi "£ac
leven. Vandaar. ioikei
Buiten het bruine monst >"ne
viel er verder dit wee *'d]
trouwens niet zo heel et iuk,
te beleven: veel films en jj
avond nog de gefilmde ra j
„Camelot", die ik een hal "p*
tje heb aangezien, genoeg JGf!
kunnen vaststellen dat ik h
geen geval drie uur lan *CH'
hebben volgehouden. De 1 »rt.
de mr. G. B. J." was er
dagavond niet. En de on ,ver'
ster van de AVRO - een J
gezichtje, geloof ik, ma "Jjjj
kunt ze tegenwoordig niet un
uit elkaar houden - deeld
mee „dat er iets heel a ai,3,
geboden zou worden: vijf
ten Fats Domino" en dat
maar helemaal hoe je h m
kijkt rilbce,
Herman Hof) »r
2" i Z** élfi
Cn-i
i Joost Tholens: Mijl op zeven. Dit seizoen voor het laatst
In het kader van het Holland Festival vanavond
op Hilversum 2 om 20.05 uur een directe uitzen
ding van het optreden in Diligentia in Den Haag
van het Lasalle Strijkkwartet, bestaande uit Wal
ter Levin en Henry Meyer, viool, Peter Kamnit-
zer, altviool, en Lee Fiser, cello. Als omlijsting:
Meeting mr. Ives in theater Carré in Amsterdam.
De algemene ledenvergadering
van de Haagse Kunstkring
heeft haar goedkeuring gehecht
aan de verbouwingsplannen die
door architect Ruud Koning
voor het pand Denneweg 64 zijn
ontworpen. De plannen behel
zen een verdubbeling van de
expositieruimte en een aanzien
lijke uitbreiding van de overige
werkruimte door het in gebruik
nemen van de tweede en derde
woonlaag en een uitbreiding
van de sociëteitsruimte in het
achterhuis.
Op de tweede woonlaag wordt
gerealiseerd wat men wel de
.experimenteerkamer' van het
Haagse kunstleven wil noemen,
een ruimte die geschikt is voor
de gezamenlijke beoefening in
onderling verband van alle
kunstvormen (beeldende en toe
gepaste kunsten, muziek, toneel,
poppentheater, film, voor
dracht), die in de HKK voo (rJ
den zijn. Deze ruimte
plaats aan ruim 100 toehoo jjj
en past in deze vorm en be dei
ming in het behoeftepa "g
aan zaalruimte, zoals de
geformuleerd in de zgn. i w»
nota. Mi
Op de derde woonlaag J irg
vergader- annex administ
ruimtes worden gecreëerd iait
het gebruik door derden. 1
lijke gegadigden hiervoor 5U'
o.m. de Bond van NederlJ wc
Architecten (BNA) ter hu
ting van de architectenwi «n
en het secretariaat van de j*
turele Raad Den Haag.
Ter realisering van een eh*
der zal de Vereniging Hi
Kunstkring het pand ove s
gen aan een speciaal daarti
te richten Stichting Eigen it,
HKK, welke belast wordt
organisatie en exploitatie.