LANGS OMWEGEN Zoeterwoudse Fietstochten: een evenement in het zilver Pater Kees Molenkamp wil z'n Indonesische mensen veel westerse zegeningen" besparen Woon wagenkampje Oegstgeest in bossage bij Groene Kerk Huibregtseschool wint sportbeker Goede prestatie Kees van Manen ONDERDAG 10 JUNI 1976 LEIDSE COURANT PAGINA S DOOR mi'n omwe9en door stad en ,and kom graag mensen tegen. Elke Tnw morgen tussen negen en tien uur kunt u mij telefonisch vertellen wie 'UN u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Het nummer van mijn PIETERS geduldige telefoon is 071 —12 22 44; u kunt dan naar toestel 19 vragen. Komende zondag 13 juni zal de toevalli ge passant in Zoeterwoude de indruk krijgen, dat het hele dorp op de fiets is geklommen. Dat is wel een beetje juist, want de „Zoeterwoudse Fietstoch ten" zijn in de loop der 25 jaar dat ze gehouden werden uitgegroeid tot een soort „nationale" feestdag. In zoeter woude zelf spreekt men nog graag van de „Sterrit". Bijna iedereen die een beetje fiets heeft, stort zich op de peda len; jong en oud, voor een rit van 35 km of een prestatietocht van 75.000 meter. Een sterrit inderdaad, men komt immers tegenwoordig van heinde en ver meedoen, vooral oud-Zoeterwoudenaars die met hun kroost deze hoogtijdag op de fiets niet willen missen. Het is al zover gekomen, dat inwoners die zich afzijdig houden een beetje met de nek worden aangekeken. Terecht, zeer te recht. Ook ik ontwkam niet aan de bestraffende blik van Jaap van Leeu wen, een van de tourspecialisten der eerste uren, bij wie ik mijn licht kwam opsteken. Nu voelt Jaap directeur van een plaatselijke bankinstelling zich als de profeet die niet waardig zou zijn de schoenriem van de meester vast te binden. Die meester dan is de grote Koos. Koos van der Geest, die in 1952 met kapelaan Nieuwenhuis de aanstich ter van het jaarlijkse evenement was. Maar Koos trok zich terug op zijn war me burcht en liet de eer aan Jaap, die als mijn zegsman optrad. Welnu: achter drie vensters van het bankgebouw van Jaap van Leeuwen prijkt thans een overzichtelijke exposi tie in foto's en sprekende voorwerpen, die het zilveren tijdperk van de Zoeter woudse sterrit uit de doeken doen. Links in de hoek zien we kapelaan Nieuwenhuis in het gezelschap van een zeer jonge slanke Koos aan een tafeltje zitten: de eerste sterrit was geboren. Ook het eerste „vaantje" is op het papier vastgeprikt. Dat waren stukjes uit een heel eind lint, geschonken door de kapelaan en waarvan de eerwaarde zusters van de Zuidbuurt kleine onder- scheidinkjes strikten. De kapelaan tikte er op z'n schrijfmachine een onthullend tekstje op. Het volgend jaar zat er al een speld aan het lintje. Het zijn kostba re voorwerpjes geworden, helemaal ver schoten in de afgelopen 25 jaar. Daar hangt ook de complete lijst van de eerste deelnemers aan de NKJB-ster- rit (volgens Jaap de Ned. Kath. Jonge ren Bond, of zoiets), met de namen van 66 pioniers. Inzinkingen heeft de sterrit niet gekend: in 1975 deden er 1676 mensen aan mee. „Nou, en dat wordt wel weer wat, deze keer, als je nagaat, dat begin van de week al ruim 1500 deelnemers waren ingeschreven", aldus Jaap van Leeuwen, die in 1983 door „het kapelaantje" werd gevraagd als chauffeur. „Ik mocht toerbazen Nieu wenhuis en Van der Geest met het bestelwagentje naar de rustplaats bren gen." In 1954 was er opeens kapelaan Feliks, geestelijk adviseur: „Ja, in die tijden voelde je je sterk met een mode rator achter je", herinnert Van Leeu wen zich. En hij denkt ook nog wel eens aan die route-uitzetters van de vijftiger jaren, Cok Broxterman en mevrouw Heemskerk, die er jaren hard aan ge werkt hebben, „totdat het risico te groot werd door de groeiende deelname. Als er namelijk ongelukken zouden gebeu ren, waren de organisatoren aansprake lijk. Dat is later opgevangen door die organisatoren te verzekeren. De hele sterrit-dag kan ze nu niets meer gebeu ren." De lintjes groeiden tot linten en werden elk jaar mooier. De prijsuitreiking in het parochiehuis (tegenwoordig Het Centrum) was en is steeds een groot feest, maar het gebouw werd te klein voor de massa. „Men krijgt nu na afloop van de rit de puntenkaart me teen in handen. Daardoor is de toeloop op de avond wat kleiner geworden, want je kunt nu eenmaal niet 1600 mensen in dat Centrum bergen, hoewel het nog steeds op die zondagavond een propvolle tent is", aldus Jaap van Leeu wen, die onder geen voorwaarde wil vertellen hoe de route-1976 er uit ziet. „Dat is het grote geheim. We zitten de laatste tijd elke week op die route en hopen dan niet gezien te worden. Daar hebben we wel eens last van gehad, maar eigenlijk wil niemand weten waar men naar toe gaat." In 1963 werd tijdens de sterrit een proef genomen met bromfietsers erbij, „maar die „verknalden" de tocht in plaats van een bijdrage te leveren. Dat bracht te veel onrust in de gelederen." Jaap van Leeuwen is nog steeds „chauffeur", maar hij zit eigenlijk helemaal in de route-commissie. „We hameren nu op het inschakelen van jongeren; we zijn nu met een stelletje ouderen, die overi gens verdraaid graag de job doen. Het is verantwoordelijk werk geworden door het grote aantal mensen dat mee doet. Dat levert spanningen en proble men op, bijvoorbeeld rond drukke ver keerspunten. Dagenlang kienen kóst dat, vaak in samenwerking met de poli tie. Problemen bijvoorbeeld met bord jes die onderweg wegvallen. Zaterdag avond kost het ons nog wel een uurtje of vier om de route na te rijden. Er kan wel eens wat fout gaan. Maar ook zondagmorgen trekken er een paar met de eerste fietsers mee om te kijken of het goed loopt: met een gemoedelijk vaartje van 14 km. per uur. Sneller of langzamer mag de tocht niet gaan, an ders levert het strafpunten op." „Ja", zegt Jaap van Leeuwen, „we zijn in deze dagen wel een beetje weg van die hele sterrit. Machtig mooi hoor. Koos van der Geest heeft 'm op poten gezet. Dat is toch wel de grote, dacht ik zo. Verder heb je Wout van Leeuwen en ik zei de gek. Zeven man, die op de zondag versterking krijgen van veel extra krachten. Fantastisch, hoe ook de kinderen van die kernploeg er aan mee helpen met allerlei klusjes op te knap pen." Het wordt weer feest, zondag, in Zoeterwoude. Als het warm is zijn er een heleboel bek-af, maar toch draven ze 's avonds weer op voor de prijsuit reiking. 1 Jaap van Leeuwen, tourspecialist van het eerste uur. r Molenkamp Toen pater Kees Molenkamp vanmiddag op het vliegtuig naar Jakarta stapte, moet hij een diepe zucht van opluchting hebben geslaakt. Het heeft er even naar uitgezien, dat zijn gezondheid niet gebaat zou zijn geweest met nóg eens een tropenpenode. Maar het is gelukt; de keuring was positief. Kees Molenkamp, 52 jaar en lid van de Paters der H.H. Harten, gaat weer spijkers met koppen slaan op „zijn" ei land Belitung (Billiton), waar hij al drie jaar het pastoraat heeft gehad onder twee parochies en vijf staties. „Ik ben dolgelukkig dat ik weer kan gaan", vertrouwde missionaris-ontwikke lingswerker Kees Molenkamp me enkele dagen geleden nog toe; „Je bent gek, dat je teruggaat, hebben ze hier tegen me gezegd, maar ik zou me alleen maar gelukkig kunnen voelen onder m'n mensen daar. Een omgeving vind ik niet zo belangrijk. De problematiek hier in het Westen is, dat regeringen en instanties de han den vol hebben aan het begeleiden van de bereikte ontwikkeling van deze maatschappij. Het is een hele toer om in de slavernij van de welvaart excessen weer recht te trekken. Door de welvaart hebben de mensen zich in de nesten gewerkt: overmatig veel sociale ver zekeringen, druggebruik, arbeidsonzekerheid. Ga zo maar door. Als ontwikkelingswerker in Indonesië heb ik gemerkt dat de ontwikkeling daar amper is begonnen. En dan moet je alles op alles zetten om te voorkomen dat een volk dezelfde fouten maakt als die zijn gemaakt in de superontwikkelde westerse wereld." Kees Molenkamp weet precies waar hij het over heeft. Hij is doorkneed in de problematiek die Zuid-Oost Azië in haar greep houdt. Deze Oegstgeestenaar die nog vijf broers en zus ters heeft die in het klooster zijn gegaan heeft 26 jaar in Indonesië gewerkt, sinds hij in 1948 priester werd gewijd. Daarvan bracht hij 23 jaar op het eiland Bangka door, 9 jaar als provinciaal overste. In de „wereld" zouden wij zeggen: geen domme jongen. Een half jaar is hij teruggeweest teruggegeweest in Neder land, een verlof dat een aaneenschakeling werd van reizen, besprekingen, doktersconsulten, contacten leggen, voorbereidingen treffen, spreekbeurten houden, mensen warm maken voor zijn ideaal. hangt is veel meer dan een ideaal van mij; het geluk van mensen hengt af van de manier waarop wij de helpende hand bieden. Buiten de zielzorg om heb ik te maken met een scholencomplex dat duizend leerlingen her bergt en waarvan ik directeur ben. In die missie, die zending, gaat het mij vooral, om het sociaal-economische werk. Tien jaar geleden was ik oprichter van een bisschoppelijke (bis dom Pangkalpinang, provincie Zuid-Sukatra) Zuid-Sumatra) centrum. Dit aspect van ontwik kelingswerk heeft mijn hele hart. De problemen die in dat deel van de wereld liggen houden me sterk bezig. Als werker, als verantwoordelij ke daar, kom je te staan voor bijvoorbeeld het grote probleem van samen te werken met de Islam, de „dialoog' met die godsdienst. Daarbij gaat mijn voorkeur uit naar een dialoog in de vorm van het „samen dóen." Met spreken kom je er niet. We zullen, als christenen, veel belang stelling moeten hebben voor hun situatie, moe ten proberen in hun schoenen te gaan staan. Dan zie je omstandigheden die heel anders zijn dan wat je zelf gewend bent. Het gaat erom, dat zij het „anders zijn" erkennen en daar in kruipen." De ontmoeting met de Islam machtig in Indonesië, ofschoon geen staatsgodsdienst heeft pater Kees Molenkamp veel ervaring bezorgd. „Ik kan het niet anders zien, dan dat die dialoog, dat samen werken, moet beginnen bij het tweede deel van het Onze Vader: geef ons heden ons dagelijks brood....Om contact te kunnen maken met mensen, van welke religie ook, heb je te voorzien in de eerste levensbe hoeften. Het is daar een verschrikkelijk arm volk, er is slechts een kleine groep van ontzet tend rijke mensen. Meer dan 80 pet. leeft ver onder het normale peil; het minimum-loon is hoogstens voldoende om tien dagen van de maand te kunnen leven. Daarom groeit de corruptie. „Corruptie" is nodig om in leven te blijven. Ik zou deze „corruptie" liever anders willen noemen: buiten-wettelijke middelen zoe ken. Bijvoorbeeld een onderwijzer kan van het lesgeven niet bestaan, hij zal verplicht zijn andere „objecten" te vinden. En dat terwijl er een zeer grote werkloosheid heerst" Pater Molenkamp sprak over het probleem van de opzettende geweldige macht van het commu nisme; „maar het is niet alleen dat communis me. Je hebt evenzeer de invloed van Amerika en Japan, de macht van het kapitalisme dat evenzeer naar een machtspositie zoekt in Indo nesië en Zuid-Oost Azië. Twee tegengestelde machten, waarbij een andere dreiging is geko men: het vage mysticisme; Yoga, Zen en het z.g. bathinisme in Indonesië zelf. Een macht kan een verschrikking vormen voor een volk.- Vooral in dat mysticisme gaat het erom, het individu tot gelding te brengen, los van de gemeenschap, die bij de twee andere machts dreigingen juist primair is. Kijk, en daarom wil ik als missionaris weer terug, om als christen de gulden middenweg proberen aan te tonen, om te trachten de mensen buiten de excessen te houden. Ik dacht, dat Cristus in zijn leer beide extremiteiten, óf gemeenschap, óf indivi du, tot de juiste proporties heeft teruggebracht. Christendom garandeert wel het welzijn van de maatschappij als dat van het individu „je naam zowel in de palm van mijn hand geschre ven...." „Ik heb al gezegd, dat wij van het Westen hebben kunnen leren, hoe het straks in Indone sië niét moet. De Europese „uitspattingen" moe ten we zien te voorkomen. Wat ik nu in de praktijk ga doen? Wel, ik heb mijn verlof o.a. gebruikt om contacten te leggen met „Demote- ch", een groepje jonge ontwikkelingswerkers dat in Amsterdam vondsten van de technologie wil „terugvertalen" in het materiaal dat door de armste mens verwezenlijkt kan worden. Noem het idealisten, maar ze hebben mensen die leven op een bestaansminimum meer te bieden dan moderne technologie en welvaart- sprodukten. Ik ben van hun werk erg onder de indruk gekomen. Demotech (democratiseer- bare technologie) wil „uitvindingen voor de Derde Wereld" doen. Een beetje ongelukkige term, maar het komt er zowat op neer. Die Reinder van Tijen, Klaas van der Ven en Jos Besselink (Mauritskade 63, Amsterdam, tel. 020944949) willen precies hetzelfde als ik: arme mensen zelf aan het werk zetten om hun eigen werktuigen te maken, zodat ze vreugde in hun arbeid kunnen hebben. Demotech is nu voor me bezig met het uitwerken van een plan om zelf visnetten te maken, om zelf elektriciteit op te kunnen wekken en om waterputten te slaan. Onze mensen op Belitung hebben geen geld om die Amerikaanse en Japanse technolo gie te betalen. Dat geld hebben wijzelf ook niet. Waar het op aan komt is, de menselijke vrij heid, noem het menselijke waardigheid, zo vei lig mogelijk te stellen. Dat is geen flauwekul, maar een heel programma. Wat Demotech doet een streven waar ik helemaal achter sta is een eerlijke aanpak van een groot probleem. Dat is verantwoorde oktwikkelingshulp die met beide benen op de grond staat. In elk geval: er staat voor mij nog een hoop te doen. Tot over vijf jaar." OEGSTGEEST Het gemeentebestuur van Oegstgeest heeft de bossage in de -bocht rond de Groene Kerk aan de Haarlemmerstraatweg uitge kozen voor de inrichting van een woonwagen kamp voor vijf tot zes woonwagens. Oegstgeest verklaarde zich enkele maanden gele den bereid om een woonwagenkampje binnen de gemeentegrenzen in te richten. Gedurende de afge lopen maanden heeft men de diverse mogelijke vestigingsplaatsen onderzocht. De keus viel op de bossage rond de Groene Kerk. Wethouder Gmelich Meylingh deelde dit gisteravond mee tijdens de commissievergadering van onderwijs en maat schappelijke aangelegenheden. De bewuste bossa ge wordt volgens de wethouder als meest gunstig gelegen plek beschouwd, omdat de begroeiing ter plaatse als geluidsscherm werkt voor het verkeer slawaai van de nabijgelegen rijksweg. Ook ligt de bossage niet te ver van het centrum van Oegst geest, zijn er aansluitingsmogelijkheden voor gas, electriciteit en water, en kunnen de woonwagens ingebouwd worden in het aangewezige groen. De grond is eigendom van Rijkswaterstaat. De commissieleden machtigden gisteravond wethou der Gmelich Meijlingh om met deze overheids dienst te gaan onderhandelen over een eventuele huurovereenkomst. „Wij willen er wel haast mee maken", zei de wethouder, „temeer omdat Katwijk en Noordwijk al gereed zijn met de toekomstige vestiging van een dergelijk kampje". LEIDEN De prijsuitreiking van de persoonlijke kampioen schappen van de Leidse Biljart Bond en de strijd tussen de kampioenen wordt in verband met de t.v.-uitzending van de voetbalwedstrijden van het Ne derlands elftal in Joego-Slaviè uitgesteld tot 23 juni. De prijs uitreiking was oorspronkelijk gepland op 16 juni in het clublo kaal van d'Oude Herbergh aan de Voorstraat in Voorschoten. OEGSTGEEST - Ds. J. de Wit beëindigt met ingang van 1 juli zijn werkzaamheden bij psy chiatrisch ziekenhuis „Ende geest". De heer De Wit is sinds KORTWEG 1941 belast met de pastorale zorg van de patiënten. Ter gele genheid van zijn afscheid - ds. De Wit is de 75-jarige leeftijd al gepasseerd - wordt op zondag 13 juni in de grote zaal van het ontspanningsgebouw van Ende geest een afscheidsdienst gehou den, die om 9.30 uur begint. Na afloop wordt in de koffiekamer een receptie gehouden. OEGSTGEEST De school raad voor openbaar onderwijs in Oegstgeest houdt vanavond in de aula van het Rijnlands Lyceum een discussieavono over „contouren van een toe komstig onderwijsbestel". De avond begint om acht uur. Drs. Liket, plaatsvervangend direc teur-generaal van het ministerie houdt een inleiding, waarna wordt gediscussieerd onder lei ding van de schoolraad. LISSE Organist Joop Bronds geeft zaterdag 12 juni een con cert in samenwerking met Han Kapaan, die hobo speelt. Dat concert wordt gegeven in de St. Agathakerk in Lisse om 20.15 uur. De Wethouder Huibregt- sewchool heeft de sport- beker van de gemeente Wassenaar voor de beste sportprestaties in het afge lopen seizoen ontvangen. Burgemeester mr. K. Staab overhandigde giste ren de beker aan een van de leerlingen van de school na afloop van een vlot belopen slagbaltoer- nooi voor de Wassenaarse scholieren. De burgemeester overhan- digde op de velden aan de Backershagenlaan behalve de sportbeker ook de prij zen voor het slagbaltoer- nooi. Deze kwamen te recht bij de Pius X-school voor wat het de meisjes betrof en de St.-Bonifa- ciusschool won bij de jon gens. INSTUIFWEDSTRUDEN DE SPARTAAN LEIDEN Tijdens de gisteravond door de Spartaan uit Lisse georganiseerde instuifwedstrijden hebben enkele Leidse en Lisser atleten behoorlijke resultaten behaald. Voor een van de beste prestaties zorgde de B-junior Kees van Manen (AV Leiden). Op de 1500 m verbeterde hij zijn persoonlijke record zeer ruim: 4.23.4. Op de 100 meter waren het vooral Holland-atleten die goed voor de dag kwamen. Barry van Haarlem won zeer gemakkelijk bij de meisjes A: 12.9 Rudi van Schooten en Roel Hendriksen zorgden bij de A-jongens voor enige spanning: 11.7 tegen 11.8. Henk de Jong had het bij de B-jongens een stuk gemakkelij ker: 11.8. Bert Paauw bracht bij de heren C 11.9 op de klokken, goed voor een tweede plaats. Mieke v.d. Veek (Spartaan) won bij de meisjes B met een straat lengte voorsprong: 13.7. Ook Mirjam v.d. Niet en Wim v.d. Krogt boekten thuisoverwinnin gen. Respektievelijk 12.8 bij de A/B-dames en 11.5 bij de A/B- heren. Mariët Boot (AV Leiden) kwam als eerste over de eind streep bij de C/D-dames: 13.4. Bert Mens (spartaan) was niet te verslaan bij zowel het discus werpen als het kogelstoten voor junioren: 38.80 en 11.75. JBij het kogelstoten voor heren was Ni co van Noort (Spartaan) de sterkste: 12.66. Bij het discus werpen voor dames was Paula Kortekaas (Spartaan) opper machtig. Als enige passeerde zij de dertig meter grens: 32.66. Mies Kuipers (Holland) haalde bij de meisjes A bijna de dertig meter grens: 29.98. Ook bij het verspringen dames was er wei nig sprake van strijd. Mirjam v.d. Niet bleef met 5.38 haar naaste concurrente Ineke Alto- na (Holland), 4.84, ruim voor. Op de 1500 liepen de A- en de B-junioren tezamen. Al snel lie pen de A-jongens Dick Jan Vee- ger en Tom Noort beiden van de Spartaan en Kees van Manen (AV Leiden) weg van de ande ren. Naar mate de strijd vorder de werd hun voorsprong groter. Eerste werd Dick Jan Veeger, 4.23.1, op de voet gevolgd door Kees van Manen, 4.23.4 en Tom Noort 4.26.2. Bij de heren ClD was de strijd duidelijk minder interessant. Piet Ruigrok (Spar taan) finishte met grote voor sprong: 4.18.0. Ann Waasdorp (Spartaan) wipte bij het hoog springen meisjes B gemakkelijk over 1.45 heen. Piet Walraven (Spartaan) viel bij de jongens A iets tegen. Desondanks werd hij gemakkelijk eerste: 1.80. Aad Vermeulen (Spartaan) die eer der al het verspringen had ge. wonnen met 5.59 werd tweede met 1.70. Jos v.d. Geest van de Bataven liep een goede 5 km: 16.37.5

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 5