Camera interviews in film „Voorjaar" van Joh. v.d. Keuken Politieke figuren in nieuwe reeks „Strijd" van VPRO TELEVISIE VANAVONI l'l'IIMI'll TELEVISIE VRIJDAG RADIO VANAVOND RADIO VRIJDAG TERUGBLIK Toptien VOLGENDE WEEK RAPPORT OVER NOS-KNVB JACHT OP EEN WALVIS DONDERDAG 10 JUNI 191 1 ■,'lj.ld.HT'l.ll NOS 18 40 Kortweg 18 45 Toeristische tips 18.55 Journaal EO 19.05 Kinderkrant 19.30 Gezocht, een walvis 20 20 Windkracht 16 20.45 De schoolagenda 20 55 Zekerheid in deze tijd 21.25 Tenslotte NOS 21.35 Journaal VPRO 21.50 Machiavelli NOS 23.10 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal VARA 19.05 Terra Africa 19.30 Horen zien zwijgen NOS 20.00 Journaal VARA 20.25 Achter het nieuws (1) 20.40 Beryls lot 21.35 De Ombudsman 22.00 Daar komen de schutters 22.30 Achter het nieuws (2) NOS 23.05 Den Haag Vandaag 23.20 Journaal WDR 18 00 Nieuws uit Noordri|n|J Westfalen 18 05 Intermezzo 19 15 Hier und Heute 19.45 Tip om kwart voor acht 20 00 Journaal 20.15 Plusminus 21.00 Detective Rockford: een t| toontje is genoeg 21.45 Discussie 22.30 Journaal DUITSLAND II 18.20 De advocaat 18.55 Verhalen uit de geschiede 19 00 Journaal 19.30 Onkel Filser 21 00 Journaal 21.15 De rechtsen. de linksen, koning. 22.00 Wij hebben nooit gem< wat vri|heid is 22.45 Journaal BELGIE NEDERLANDS 18.55 Ti-Ta-Tovenaar 19.00 Kim en zijn vrienden 19.25 Informatiebureau 19 35 Verkeersveiligheid 19.45 Journaal 20.15 Coronation Street 20.40 Panorama 21.30 Frank film 21.40 Standpunten 22.05 Première n2.50 Journaal NEDERLAND I HILVERSUM I HILVERSUM It van kerk en samenleving AVRO (S) n Avondje uit. zigeunermui 19.35 (S) Hoogtepunten uit opere 20 00 Nws 20 05 Akt NOS 20 10 Holland Festival Tenor en piano derne muziek AVRO 22 30 Klass muziek 22 40 (S) Dat zit goed korte ludieke happening NOS Met het oog op morgen, met aktua tenoverz.. Den Haag vandaag Even spannen voor het slapen gaan 2 24 00 Nws NOS 18 03 De Vakaturebank 18 1 NOS-maal 19.02 (S) Poster The Presley Story (12) 20 02 (S) Soul 10. 21.02 (S) Luister uit en l met groeten en wensen en vragi briek voor militairen. 22 02 (S) Als zou kunnen verzoekplatenprogr 2 (SSesjun jazz en blues live 0 02 LP-werk. 1.02-7.00 (S) De Nachtwach HILVERSUM I HILVERSUM II EO 7 02 (S) Gospelsound 8 03 (S) I sein (8.03. 8.30 en 8.45 Akt) 9.0M De Muzikale Fruitmand 10 03 (S)l Elfder Ure TROS: 11.03 (S) Drie dil op verzoek 12 03 (S) De Nederl tart Top-Tien en Kwiswijs NCRV 13 301 Pop-Kontakt. NOS; 16.03 (S) De| meesters HILVERSUM III Wie totnutoe van de acupunc tuur niet meer wist dan dat het „steken met naalden" was, weet, wanneer hij gisteravond heeft gekeken naar de documentaire, door Kees Boomkens in de eer ste Nederlandse acupunctuur- kliniek in Haarlem gemaakt, wel meer, maar het is zeer de vraag of dat van beslissende betekenis is. Men kon weliswaar kennis maken met een zeer be trouwbaar en sympathiek ogend team van doktoren en ook logen de getuigenissen van sommige genezen patiënten er niet om, maar het fijne kwam men toch niet te weten. De Engelse dokter P. Gill kreeg de gelegenheid zich helemaal uit te spreken. Ik moet zeggen, dat ik me niet helemaal senang voelde toen ik hem hoorde zeggen dat de acu punctuur geen wetenschap maar een kunst is, dat de gene zing in beslissende mate afhangt van een goede relatie tussen dokter en patiënt en dat er een filosofische wijsheid achter de acupunctuur schuilgaat, maar wie ben ik? Daarom precies had ik zo graag gezien, dat Boom kens, die overigens een heel rus tige en overdachte reportage had gemaakt de stem van een, ik wil niet zeggen bevoegde arts, maar dan toch die van geneesheer uit de meer conven- 101 tionele hoek had laten horen „Brandpunt" bleek een speci ploeg onder leiding van Wi brord Nieuwenhuis naar Lij non te hebben gestuurd, stond er ons midden in schieten toe te spreken en I daarna ook nog een onderho 1 met een inheemse schrijfstr wier verhaal niet al te veel 0 helderde. Maar deze beeld ware kennelijk bedoeld als irü^ll ding op een reportage die aanstaande zaterdag te zifc krijgen. De andere Willibro (Frequin dus) had een intervii - met Van der Doef van de Pa: van de Arbeid over de loonw En het leek erop, dat hij he op voorhand al een kabinetsc sis trachtte af te dwingen. VI uiteraard niet lukte. Wel lekei alweer, zich enige donkere ken samen te pakken. Tot de randverschijnselen vi de avond behoorde ook filmpje van René van Nie ov Bronbeek in Arnhem, waar m enige geüniformeerde soldati J hun laatste dagen slijten, eind vorige eeuw „in Indië voc ten". Het was een bijzonder n vrant en triest stemmend wei je, dat de tropische temperatu van de avond geenszins dei vergeten. HERMAN HOFHUIZ: De toptien van deze week luidt: 1(2) Rocky - Don Mercedes 2(6) Jungle Rock - Hank Mizell 3 5) Glass of champagne - Sailer 4 1) This melody - Julien Clerc 5 (3) Right back where we - Maxine Nightingale 6 8) Rocky - Frank Farian 7 7) Could it be magic - Donna Summer 8 (10) You can do it - Anita Meyer 9 4) Sweet love - Ferrari 10 (13) Movin - Brass Construction. i^4L« PAGINA 2 LEIDSE COURANT, (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Op 24 juni a.s. start de VPRO-televisie met een nieuw televisieprogramma, „Strijd" genaamd. Dit is een program ma, waarin oude mensen uit de arbeidersbeweging hun eigen verhaal, hun eigen strijd, vertellen. Het betreft mensen die allen een militante rol in de arbeidersbewe ging hebben gespeeld en, zo zal blijken, nog steeds actief meeleven met de politiek. Het gaat om mensen van zeer uiteenlopende politieke signatuur, om anarchisten, communisten, ex-communisten en sociaal-democraten. Cherry Duyns gaat met hen na hoe het allemaal ontstaan is hun klassebewustzijn, hun politieke aktivis- me welke idealen zij hadden en welke zij nu, op leeftijd, nog hebben. Op 24 juni wordt geopend met een gesprek met Piet Laros (76 jr.), eerst anarchist, daarna communist. Laros wilde in de Spaanse burgeroorlog meevechten tegen Franco, maar mocht niet van de communistische partij, stapte vervolgens uit de partij en heeft de Spaanse burgeroorlog meegemaakt, tot aan de definitieve overwin ning van Franco. Later volgen Adriaan Bodenstaf (88 jr.), sociaal democraat, broodbezorger van beroep, actief betrokken bij de oprichting van coöperaties, één van de oprichters van de moderne mijnwerkersbond, en Gerrit Roorda (85 jr.), heeft een onvoorwaar delijk geloof in de Sovjet-Unie, is nog steeds een vurig propagandist van de Sovjet-Unie. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De NOS zal begin volgende week een rapport publiceren met de titel „Omroep en voetbal". In dit rapport staan de NOS-standpunten ten aanzien van de onderhandelingen met de KNVB over de bijdragen die de NOS aan de KNVB betaalt om radio- en tv-flitsen te mogen uitzenden. De huidige overeenkomst tussen de KNVB en de NOS loopt af per 9 augustus 1976. Half juni zullen de beide organisaties over het verlengen van de overeenkomst gaan onderhandelen, aldus Carel Enkelaar, hoofd NOS-tv. Hij zei ook dat de NOS nog steeds op het standpunt staat dat uit oogpunt van vrije nieuwsgaring het niet juist is, voor deze flitsen te betalen. Enkelaar gaf toe. dat dat niet het standpunt is van de KNVB en dat dit onderwerp wel het hete hangijzer van de onderhandelingen over het verlengen van de overeenkomst zal worden. Joh. v.d. Keuken met rechts Doris Schwert, die gelooft in de klassenstrijd en daarom als lerares in Duitsland niet voor de klas mag staan. Links collega Anke Wagner die hetzelfde lot trof. Filmer Johan v.d. Keu ken, wereldverbeteraar in marxistische zin, laat geen film onbenut om zijn ideeën in vormen te vatten. Aan zijn publiek stelt hij daarbij vaak geen geringe eisen van wege zijn associatieve werkdrift, beelden die buiten het onderwerp vallen, maar waarvan hij meent dat ze door hun gevoelswaarde zijn be toog versterken. Hij toont zich in staat om als hij een film wijdt aan de ellende in de derde we reld zijn verhaal te door schieten met beelden van een hoogzwangere vrouw uit de Jordaan om aan te tonen hoe welvarend wij hier wel zijn. Hij gaat er daarbij voorshands van uit, dat zijn gedreven heid parallel loopt aan ons begrip voor zijn be doelingen. Nu weer maakte hij een film. die vanavond op Ned. I om 21.50 uur in de Macchiavelli-serie van de VPRO wordt gebracht en die hij de tamelijk vage titel „Voor jaar" mee gaf. Los van elke seizoensinvloed laat hij vijf mensen aan het woord, die allen hun bekomst van deze maat schappij hebben en die bij bena dering aangeven hoe het anders zou moeten. Dit leidt tot spaar zame theoretische alternatieven, zoals van de jonge Parijse, mar xistische econoom Claude Me nard en de Amsterdamse wijk- activist Joop Beaux, in de wijk en in de wandeling „oom Joop". In de film „Voorjaar" werkt v.d. Keuken vanuit een totaal ande re aanzet dan in zijn vorige films, die steunden op beelden door middel waarvan alles ver teld moest worden wat hij te zeggen had. Of men hem volgen kon of ook niet, dat bet hem onverschilbg. Als filmer werkt hij met beeld en wie die taal niet of onvoldoende verstaat, moest dan maar met wat min der genoegen nemen. Hij is hie rop gedeeltehjk teruggekomen. Nu stelt hij dat het woord, het geluid, evenzeer een filmisch middel is als de optiek, het laten zien van de dingen. Zijn late erkenning van dit feit wordt hem mede ingegeven door het onderwerp van deze film, nl. het vragen van aandacht voor de spanningsvelden die in onze welvaartsmaatschappij zitten in gebouwd en dit dan in de vorm van pasklare interviews. Hij gaf daarmee tevens nieuwe inhoud aan het begrip „camera- interview". Hiermee wordt niet bedoeld de filmische registratie van een man of vrouw, die aan een interview wordt onderwor pen of zich daarvoor leent, maar het stimuleren van een interview in de richting van de tendens, die hij als filtner aan zijn film wil meegeven. Dit is wezenüjk iets anders dan een journalistiek interview, al wordt dit ook in kranten wel toege past. Johan v.d. Keuken han teert echter zeer bewust niet een journalistieke aanpak, maar een artistieke, gunt zichzelf de vrij heid van de kunstenaar. Hij kiest voor een subjectieve uiting boven een objectieve. Hij ver leent zijn film daarmee de waar de van zijn persoonbjke inzet, wat wezenbjk iets anders is dan juiste inhoudebjkheid. Het is zijn waarheid verwoord door mensen, die al op zijn spoor zaten en door zijn hier en daar aarzelend gestelde vragen ver der op de door hem uitgestippel de weg worden geholpen. De Parijse econoom Ménard wijst op speculatieve woning bouw in Parijs om aan de hand daarvan te laten zien dat het kapitahstische tijdperk op zijn laatste benen loopt. Ome Joop Beaux haakt in op dit verhaal en vertelt hoe de eigen activiteit in de wijk ertoe geleid heeft dat er andere bouw is ontstaan dan de aanvankebjk - geplande. Hij geeft de schuld voor de dreigen de mislukking aan de wethou der, die ook maar moet doen wat zijn ambteharen hem voor schrijven, niet omdat daaronder geen mensen met fantasie zou den voorkomen, maar omdat hun plannenmakerij wordt be paald door regels en structuren, bij uitstek een punt waarop het communistische systeem dreigt vast te lopen. Koperslager Jan van Haagen uit Amsterdam vecht voor verbete ring van de arbeidsomstandig heden, maar moet ervaren, dat niet alle collega's het met hem eens zijn. Aan het woord komt ook Doris Schwert uit Frank furt, een lerares, die niet wordt toegelaten tot haar beroep, om dat ze de marxistische overtui ging is toegedaan. De onrede lijkheid hiervan wordt door de filmer voetstoots aangenomen. Zijn argument: fascisten mogen wel les geven en marxisten niet, bbjft in een kreet steken. Met name in dit interview had Johan 'v.d. Keulen objectiever moeten zijn. Koperslager Jan van Haagen vertelt aan Joh. v.d. Keuken wat hij zoal heeft gedaan voor verbetering van de arbeidsomstandigheden in de fabriek. Interviews Confectionair Joop Uchtman uit Den Helder, al sinds een jaar werkloos, verloor zijn werk door het niet aankunnen van zijn opdracht om van de 22 minuten, die er staat voor het vervaardigen van een broek, er 18 te maken. Hij zou dan zijn ondergeschikten, dames, zozeer achter fran broek hebben moe ten zitten dat er voor niemand meer sprake zou zijn van enig werkplezier. Welhcht dat dit dan pijnhjker en onthullender zou zijn overge komen. Ook had hij betrokke nen ter verantwoording kunnen roepen. Nu blijft men zitten met een zekere eenzijdigheid, die tegen stellingen oproept veeleer dan begaanheid met het lot van ie mand die getroffen wordt door een beroepsverbod, want dit blijft natuurlijk een verwerpe lijke zaak in het rechtse Duits land dat bang is voor links. TON OLIEMULLER Holland Festival op de radio In het kader van het Holland Festival vanavond op Hilversum 2 om 20.10 uur een direkte uit zending van een optreden in het Concertgebouw in Amsterdam door de tenor Paul Sperry op de piano begeleid door John Constable. Als omhjsting: „The old Glory" in de Stadsschouw burg in Amsterdam. Een walvis is geen kleine jongen die zich gemakkelijk laat vatten Australische vissers zijn meer dan een maand druk in de weer om een walvis te vangen, die le vend in Sidney moet worden afgeleverd. In deze EO-documentaire wordt deze jacht tot in details geregistreerd. Ned. I 19.30 uur Esther Tims De zangeres Esther Tims zoekt in haar bedjes naar zekerheid, naar houvast in deze geestehjk onzekere tijden. Ned. I 20.55 uur Terra Africa De Podowko-stam in Zuid-Ka meroen trok zich binnen een eigen gebied en eigen <;ultuur terug, toen het opdringende Mo hammedanisme hun levenssfeer dreigde aan te tasten. De leden van deze stam hechten sterk aan eigen leefwijze en geven aan de dood een heel speciale betekenis. Ned. II 19.05 uur Horen, zien Hardy, Keaton, Charley en al die andere grapjassen van het witte doek zijn er weer in „Ho ren, zien en zwijgen", het pro gramma met films uit de stom me periode. Ned. II 19.30 uur De schutters De rare schutters moeten naar de pijpen gaan dansen van kolo nel Mainwaring, die hogerop wil en daardoor aan zijn compie eisen gaat stellen. Ned. II 22.00 uur De compie moet het gaan maken voor kolonel Mainwa ring (Arthur Lowe middenvoor) die plannen heeft voor promotie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 2