Gregory Peck in Billy Two Hats
11
o<
■imum
ALISON FISKE
EEN VROUW
VAN DEZE TIJD
VOO wil
betere
zendtijden
op
de radio
TELEVISIE VANAVQl
TELEVISIE DINSDAG
RADIO VANAVOND
RADIO DINSDAG
LEIDSE COURANT
MAANDAG 24 MINA 3
Een van de KRO-t v-programma's van Berend
Boudewijn, dat in het volgend seizoen in eik
geval zal terugkeren, staat op het vuur onder
de titel „In de keuken bij Berend". Daarin
vanavond op Ned. I om 31.50 uur de Britse
actrice Alison Fiske, die eerder als „Helen,
een vrouw van deze tijd" in twaalf afleverin
gen over de AVRO-buis ging.
Meest opmerkelijk aan Helen in die serie was,
dat veel vrouwen haar houding deelden en
er geen genoegen mee te nemen, dat haar man
er een vriendinnetje op na hield en tussen de
bedrijven door wel eens thuis kwam om zijn
kinderen te knuffelen. Dat hoefde van haar
niet. Maar evenzoveel vrouwen toonden er
zich gebelgd over, dat zij aan het slot haar
slappe Frank voorgoed afwijst, wanneer die
op hangende pootjes ter verzoening weer
keert. Helen had met grote moeilijkheden
haar eigen weg toen al gevonden en wilde
haar teruggewonnen zelfrespect niet in de
waagschaal stellen voor een nieuw begin met
een labiele persoonlijkheid. Haar twijfel won
het van haar liefde en daar hadden een hoop
kijkers het niet gemakkelijk mee, want liefde
overwint alles en met haar liefde had Helen
de twijfel de kop in moeten drukken. Velen
vonden Helen daarom minder een vrouw van
deze tijd dan wel een haaibaai.
Nu kreeg Alison Fiske in 1973 voor deze rol
de onderscheiding „b^ste actrice van het jaar"
wegens de meest aangrijpende vrouwelijke
karakterrol. Daarmee was Alison uiteraard
zeer vereerd, maar die populariteit bracht
haar eveneens zoveel opwinding en werk, dat
zij door een miskraam een kind verloor waar
naar zij verlangend had uitgezien. Dat heeft
Alison zichzelf erg kwalijk genomen. Zij
werkte haar verplichtingen af, nam de voorge
schreven rust en kreeg een dochtertje, dat
inmiddels als tweejarige in blakende welstand
verkeert.
Alison Fiske: „Die miskraam heeft mij erg
aangegrepen. Ik ben dan ook dubbel blij met
mijn dochtertje. Mijn man en ik houden van j
kinderen, wij willen er minstens drie. Momen- j
teel heb ik alle verplichtingen weer opgezegd
en hebben we een huisje buiten Londen ge
kocht. Daar zou ik graag in alle rust een
tweede kind krijgen en hopelijk zelfs een
derde. Mijn man en ik zitten allebei op de
helft van de 30, dus zoveel tijd hebben we j
niet meer. Voor het moederschap wil ik mijn j
werk niet opgeven, maar kinderen zijn de j
moeite waard om het tijdelijk te onderbreken.
Een gelukkige omstandigheid is, dat mijn man
voor toneel en tv schrijft en dat veelal thuis
doet, zodat hij in de meeste gevallen aanwezig
is voor de opvang."
De poffertjes mislukken vanavond, maar dit
échec in de keuken van Berend willen we niet
als norm hanteren voor onze mening, dat
Alison zij het op een andere manier niet
minder vrouw van deze tijd is dan Helen.
Berend stelt uiteraard de vragen, maar Alison
wil weten en legt Berend evenzeer vragen
voor. Ondanks de bewondering en de waarde
ring voor haar werk wil Alison ook niet
behandeld worden als een diva, als een film
ster uit de jaren '30, die door het publiek op
handen dient te worden gedragen. Als toneel-
en tv-speelster beschouwt zij het als haar taak
karakters te maken. Zij wil niet met haar
rollen vereenzelvigd worden en dat is tot haar
spijt gebeurd na Helen. Zij zegt het karakter
van Helen te begrijpen. Zij wil het niet het
hare noemen. Zichzelf beschouwt zij als min
der gecompliceerd dan Helen. In haar echtge
noot Stephen Fagan, die in Engeland geen
grote bekendheid geniet en dat ook niet nodig
vindt, omdat er in Engeland in teams wel
meer anoniem voor toneel en tv wordt ge
werkt, meent Alison een man gevonden te
hebben die haar past. En dat lukte Helen niet.
Daarom zegt zij Helen zo goed te hebben
kunnen spelen. Zij wist wat Helen mist.
Berend Boudewijn: „Mijn bewondering voor
Alison heeft er vooral mee te maken, dat zij
er nooit op uit is om alleen maar een rol te
spelen. Zij is vooral geinteresseerd in het hele
stuk, waarin zij haar rol als een bijdrage ziet.
Alison Fiske: „Ik wist wat Helen mist en daarom kon ik haar zo goed spelen".
In de ruzies in de serie „Helen" liet zij in
overleg met schrijvers en regie de tekst los
met de bedoeling die scènes zo natuurlijk
mogelijk te spelen vanuit de figuur, die zij
als Helen in het stuk had geplaatst."
Dit improviseren van de ruzie-scènes leidde
intussen tot zulke schokkende uitschieters, dat
de NCRV, die deze serie als eerste heeft willen
uitzenden, er na diep beraad van af zag. Zulke
verheffende schouwspelen leveren echtelijke
ruzies nu ook weer niet op, vond men terecht
bij de NCRV. De AVRO had minder beden
kingen, maar liet wel een aflevering (we me
nen de vierde) weg, omdat de AVRO vond,
dat het daar wat al te zeer de spuigaten
uitliep. In die aflevering liet Alison zich als
Helen zozeer niet onbetuigd, dat men opnieuw
een aanwijzing verwierf, dat Alison niet een
actrice is die zal verhullen wat een weerbaar
wijf alzo verstouwen kan. Als je met Alison
zit te praten, komt zij tegelijk als erg aardig
en gezellig over, maar dat een charmante
vrouw heel iets anders is dan een zacht ei,
bewijst zij door te zeggen: „Ik heb mijn
dochtertje met erg veel pijn gekregen. De
dokter zegt, dat volgende kinderen mij ook
veel pijn zullen doen. Dat heb ik er graag
voor over". Gied Jaspers, die de regie van dit
programma doet: „Alison kan zeer menselijk
over de dingen praten. Ik heb haar niet naar
hier gehaald om opzienbarende onthullingen
te doen. Zij heeft in een beroemde serie
gestaan en daarom is het leuk nog eens met
haar te praten en haar over zichzelf te laten
vertellen. Voor het geld hoefde zij het niet
te doen. Tweeduizend gulden is een zacht
prijsje als je nagaat dat zij voor dit gesprek
twee dagen van huis is met twee nachtelijke
bootreizen, want aan vliegen heeft ze een
hekel. Ik heb voortdurend aan de telefoon
gehangen om haar hier te krijgen. Zij kwam
tenslotte, omdat Marty Feldmann, Peter Sel
lers en Susan Hampshire haar voorgingen. In
dit rijtje wilde zij niet ontbreken. En waarom
perse een gesprek in de keuken. Wel, in de
keuken is de mens het meest zichzelf".
Of dit laatste voor Alison helemaal opgaat
staat nog te bezien. Zij voelt zich geen held
in de keuken en verder vindt zij, dat zij als
actrice tot taak heeft om karakters te spelen
en die in te passen in toneelspelen c.q. tv-spe-
len. Daarbuiten is zij erg gesteld op haar
vrijheid. Alison speelt bij het Shakespeare-to-
neelgezelschap en maakte daar rollen, die
mogelijk nog raker werden neergezet dan
Helen. Toch werd zij door Helen pas beroemd.
Zij heeft daar vrede mee, maar voelt zich om
die reden niet geroepen om nu ineens alles
over zichzelf te openbaren, uit de school te
klappen over hoe en wat er thuis gegeten
wordt. Niet uit eigenzinnigheid, maar omdat
zij de zin ervan niet inziet en van de veronder
stelling uitgaat, dat haar gezin weinig ver
schilt van de gemiddelde Britse family. Wat
zal het buitenstaanders interesseren als zij er
zelf al geen punt van maakt wat er vandaag
op tafel staat. Afkomstig uit een gezin, dat
geen artiesten telde, heeft zij in dit vak haar
eigen weg moeten zoeken. Daar moest zij de
nodige ambitie voor aan de dag leggen, een
ambitie waar zij niet afstapte, toen zij een
groeiend verlangen naar het moederschap
ervoer.
Zij wil daar best over praten, maar het
diepste geheim van haar persoonlijke bewee
gredenen geeft zij niet prijs. In het begin van
het gesprek met Berend Boudewijn toont zij
zich tamelijk openhartig over zichzelf, zo
vriendelijk is zij wel, maar dan neemt zij zelf
het heft in hsnden en begint zij Berend vragen
te stellen. Zo leidt zij het gesprek uiteindelijk
naar waar zij het hebben wil: haar activitei
ten, haar inzichten in haar vak.
Na het interview neemt zij de boot naar
Londen en haalt daar haar dochtertje op, die
bij haar zuster heeft gelogeerd, omdat haar
man naar Ierland moest.
Praten over haar werk, met veel verstand, en
dan naar haar kind, waar zij van houdt. Een
vrouw van deze tijd, deze Alison. Maar zou
den vrouwen in andere tijden het anders
Gregory Peck was 56 jaar, toen
hij besloot op te houden met
acteren; liever hield hij zich
bezig met het grotere produk-
tiewerk. Twee jaar later, in
1974 kwam hij echter op zijn
besluit terug, omdat de western
hem te veel lokte. Die western
was Billy Two Hats, waarin
sheriff Gifford verbeten jacht
maakt op twee boeven, Archie
Deans (Gregory Peck) en Billy
Two Hats (Desi Arnaz jr.). De
opnamen zijn gemaakt in Is
raël; in de buurt van Tel Aviv
is een compleet western-dorp
opgebouwd.
Ned. II, 20.35 uur.
Mijl op zeven
De cameraploeg van de KRO
die Mijl op zeven maakt, hebben
hun bus richting Zuidhollandse
eilanden laten rijden. Vanavond
wordt getoond wat cameraman
Maarten Schmidt door zijn zoe
ker zag
Ned. 1,19.30 uur.
Presentator Ferry Maat brengt Catapult, BZN en Telephone,
weer een aantal bekende en Andere gasten zijn Euson, de
(nog) onbekende Nederlandse groep Pussycat en de nieuwe
pop-attracties, zoals The Cats, ontdekking Tom Ross.
Anita Meyer, de groep Husky, Ned. II 19.15 uur.
glllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll^
HOU HET
SCHERM IN I
I HET OOG 1
alllllllllllllilllllllllllllllllllllllllfllllllllllllllllr=
Van Speyk
G'egory Peck in Billy Two Hats.
De KRO heeft een Show uit Van
Speyk samengesteld, waarin
buitenlandse artiesten, die het
afgelopen seizoen in dit pro
gramma te gast opnieuw optre
den. Dat zijn onder anderen
Emmylou Harris, Roxy Music,
Julien Clerc en Gino Vannelli.
Ned. I, 20.20 uur
Discoshow
De NL-Discoshow wordt van
avond voor de tweede keer uit
gezonden vanuit het pretpark
Oud Valkeveen m Huizen, waar
in een grote circustent het Di-
coshow-decor is opgetrokken.
Emmylou Harris, terug in de Show uit Van Speyk.
(Van onze radio en tv-re-
dactie)
HILVERSUM - De VOO
heeft in een brief aan de
raad van beheer van de
NOS gevraagd om gunsti
ger uren voor haar radiop
rogramma's.
Directeur Rob Out noemt
vooral de uren op Hilver
sum 3 (voor de VOO op
vrijdagavond van 19 tot 20
uur) en Hilversum 4 (zon
dags van 8 tot 9 uur) on
rechtvaardig verdeeld. De
VOO heeft haar derde zen
duur maandags op Hilver
sum 1 tussen 23 en 24 uur.
Out zegt dat het verzoek
van de VOO om gunstiger
radio-uren in de commissie
programmaleiders radio
geen gehoor heeft gekre
gen.
Terzelfdertijd deelt de
VOO echter mede, dat al
haar radioprogramma's ho
ge luisterdichtheid scoren.
Bij een weekonderzoek
werd voor de aspirant-om
roep zelfs met 160.000 luis
teraars het hoogste weekge-
middelde op Hilversum 4
genoteerd.
NOS
18.45 Informatie voor Surinamers
en Surinaamse Nederlanders
18.55 Journaal
KRO
19.05 The Flintstones
19.30 Mijl op zeven
20.20 Show uit "van Speyk"
KRO/RKK
21.15 Uit de agenda van een bis
schop
NOS
21.35 Journaal
KRO
21.50 In de keuken van Berend
22.25 Symbiose
NOS
22.29 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
TROS
19.05 Kleine wonderen van de
grote natuur
19.15 NL Discoshow
NOS
20.00 Journaal
20.25 Stichting Socutera
TROS
20.35 Billy two hats
22.15 Aktua TV
NOS
23.05 Journaal
WDR
18.00 Nieuws uit Noi
Westfalen
18.05 Intermezzo
19.15 Hier und Heute
19.45 Spel om kwart vo<
20.00 Journaal
20.15 Report
21.00 Alles of niets ti"l 1
21.45 Heimwee naar Sev) L UI
22.30 Journaal
DUITS LAN
'IDEN
Sondag
inkcle s
18.20 Geheimagent 0014
19.00 Journaal kamei
19.30 Steekproeven Pa™\
20.15 Bloei uit het nietsCTn
21.00 Journaal l*d-»
21.15 Ball of fire *ru?el
23.05 Journaal verhuu
branc
lijk do
BELGIE
NEDERLAND
18.00 Ti-Ta-Tovenaar
18.05 Klein, klein kleutertji
18.20 Hond op de vlucht k
18.45 Rooien en blauwen
18.50 The Olympiad
19.45 Journaal
20.15 Rad van fortuin
21.00 De kroniek van dl
Adams
22 00 Journaal
22.20 Koningin Elisabetl
1976 voor viool
NEDERLAND I
NOS/NOT e.a.
11.10-12.00 Schooltelevii
14.00 -14.50 Schooltelevis
HILVERSUM I
i de PvdA.
EO: 18.30 Nws. 18.41 Med. en gramm-
muz. 18.45 (S) Lektuur op tafel. 19.00
(S) Ronduit. 19.40 (S) De Bijbel open.
20.00 (S) Snaar en spel. 20.25 (S) EO-
Metterdaad. 20.30 (S) Ga er eens voor
zitten. 21.40 (S) Tegen de revolutie het
evangelie. NOS: 22.00 Voor blinden en
slechtzienden. 22.15 (S) Openbaar
Kunstbezit. 22.25 BOND ZONDER
NAAM. 22.30 Nws. NCRV: 22.40 Hier en
nu. VERONICA: 22.25 Veronica op 1:
akt. en muz. 23.55 Nws.
23.55 Nws.
HILVERSUM
•burg
19.25 Een. twee uit de maat. dan
uw instemming. 20.00 Nws. eugen
Westfaals symf.ork. 20.45 (Srnn(ic
uit de Moerike-Lieder. 21.35
ma. NOS: 23.00 Met het oog
gen. Met akt Den Haag va>
i ontspannen voor het slaj wat i
Is aar
kon t
n got
-ander
Kegge
Arok.
otste 1
NOS 18.30 De Vakaturebank. va?
NOS-Maal. AVRO: 1902 (S) Omelm
uur-jazz-show 22.02 Radiojoste de
(S) Vanavond Laat. 23.02 (%q 0pb
light-show (0.02 RadiO|Ourr
1.02 (SI De Nachtwacht. 'f.'
HILVERSUM
HILVERSUM I
AVRO: 7 00 Nws 7.02 Dag met een
gaatje. (7.30 Nws. 7.41 Radiojourn.) 8.30
Nws. 8.36 Gymn. voor de huisvrouw.
8.45 Prog.overz. 8.50 Morgenwijding.
9.00 Gevar. verzoekplatenprog. (10.30
Nws. 10.33 Radiojourn.) 11.30 (S) Ron
dom twaalf. 12.26 Med. 12.30 Nws.
12.41 Radiojourn. 13 00 Knipperlicht.
13.25 'n Middagje AVRO. (15.30 Nws.
15.33 Radiojourn.) OVERH.VOORL.:
17.20 Nws. uit de Ned. Antillen. AVRO:
17.30 Nws. 17.32 Radiojourn. 17.50 Tout
HILVERSUM II
KRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20
Het levende woord; 7.25 Badinerie. 7.54
Overweging. 8.00 Nws. 8.11 Echo. 8.30
Aubade. 9.10 Schoolradio. 10.00 De
letter M. 11.00 Nws. 11.03 Een dag als
vandaag. 11.55 Scheepspraat. 12.00 Vijf
tellen na nu. OVERH.VOORL.: 12.49
Voor de landbouw. KRO: 13.00 Nws.
13.11 Echo magazine. 13.45 Nieuwe
Herbert von Karajan en zijn
Berliner Philharmoniker heb
ben zich het afgelopen televisie
seizoen op instigatie van de
KRO aardig door het klassiek-
romantische symfonie-repertoi
re heengeslagen. Gisteren waren
zij toe aan de Vierde van Tsjai-
kowski. Het blijft een belevenis
de grote dirigent op zijn typi
sche manier, met voortdurend
gesloten Ogen, aan het werk te
zien en gade te slaan hoe hij zijn
musici, in alle perfekte geor
dendheid overigens, opzweept
tot een orgie van klanken. Het
blijft echter evenzeer een jam
merlijke bijkomstigheid te con
stateren dat men zelfs bij een
voor de rest feilloos reproduce
rend tv-toestel kennelijk verge
ten heeft een ook maar enigs
zins aanvaardbare klank in te
vbouwen, berekend op nog wat
meer dan op popmuziek. Jam
mer.
De NOS beschouwde zondag
avond kennelijk als zijn ver
plichte praatavond. Ot en Sien
waren deze keer beland bij de
overgangsjaren van laatstge
noemde. Het werd een wijdver
takte, maar nogal zeurderige
conversatie, die, misschien wel
goed paste bij het onderwerp. In
informeel" waren vier buiten
landse journalisten uitgenodigd
om te praten over een eventuele
deelname van de communisten
aan de regering in Italië over de
nog meer eventuele gevolgen
daarvan. De rubriek is al gerui
me tijd de enig periodiek optre
dende forum-discussie, die ruim
voldoet aan alle en redelijke
eisen: er wordt voldoende tijd
levensstijl. 14.00 Schoolradio]
de wachtkamer. 16.00 Nws. 11
Disch ontvangt op zijn spreekt
(S) De hutsgeklutste kinderspel
(S) Country Time. 17 45 Vel
17.55 Med.
VARA: Van 7.00-8.00. 12.00-f
17.00-18.00 Akt. via Dingen f
7.02 (S) Gesodemeurders. 9.0,
op-drie. 11.03 (S) Drie draait o.
van mensen uit de sportweré.
(S) VARA's zoekplaatje. 14.03 j
beeld. 16.03 (S) LP-Top-20 t
LP. 1703 (S, Alfred Lagarde.
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) I
9.00 Nws. 9.02 Aktua-klankbi
(S) Het kind en wij. 10.00 (S) d
tot twaalf. 12.00 (S) Intermej
(S) De meest verkochte
tien". 13.30 (S) Koren en korpsl
Nws. 14.02 Aktua-special. 14.3(1
de kunst. 15.00 (S) Belcantoriuif
voor uitgetrokken, de gel
spartners hebben altijd iVeIE
het onderwerp is van bettjen
en zij staat immer ondeqjs y
treffelijke leiding, die var^j^
Brugsma. Dat alles maak^^]
ook nu weer tot een h£e Bi
programma werd
Een„psychologische thjÊei<i,
werd „Als de nacht ma*(
(..Night must fall") de filfl
Karei Reisz, die de KROi^
dagavond vertoonde, genp^"
En dat was dan onget\»
een juiste kwalificatie^
hoofdfiguur Danny bleek 1 d
lijk een adembenemend
staanjagende psychopaat,
infantiele trekjes, zij he
met kennelijk onbedwiru
moordinstincten. De acteu
bert Finney leefde er ziclfc
zijn adembenemend valK
schap geheel aan uit, daa
van. Maar dat kon niet ve
men, dat het verhaal in hLejai
heel niets om het lijf hac m
ging uitsluitend om het s n p2
stieve griezelen. Wel, en d j
voor menigeen in het gezfootje
weekeinde wel gedaan wez e wj
Ad Langebent had over j10l
een weigeslepen vraagge j vo,
met de minister van Ecoi^^
sche Zaken naar aanleidin er j
een dreigende kabinetst n
Het was niet zo maar een j
je voor de vaak, maat het leze
wel degelijk en ietwat dr< an d
de) inhoud. Op het momen oudt
u deze regelen leest weterijn f
wellicht al wat meer. Maa et st
gingen inmiddels wel wat z tikel
lijk de zondag in. Of juis oor
verwachting. Het was maai leis
je er tegenaan keek. heer,
Herman Hofhi n W;