Schilderijententoonstelling
van Moussorgsky door
NOS-tv met beelden verrijkt
TOPTIEN
De auto onderwerp van
leerzame speelfilm
TELEVISIE VANAVON
TELEVISIE DONDERDE
RADIO VANAVOND
RADIO DONDERDAG
TERUGBLIK
1
PAGINA 2
LEIDSE COURANT/7
WOENSDAG 19 MEI I
RIA
De gemiddelde Nederlandse
artiest heeft er een hekel
aan om op te treden met als
begeleiding een orkestband.
Ze werken graag met orkest,
omdat dit ten goede komt
aan de sfeer in de zaal,
waarvoor zij staan te wer
ken en die zij graag mee
willen hebben. Het nieuwe
blad „Muziektablo" heeft dit
laten onderzoeken en liet
verschillende artiesten daar
hun zegje over doen. Zelfs
Ria Valk, die uitstraling en
piasserij genoeg in huis
heeft om het publiek op
haar hand te krijgen, windt
er geen doekjes om als haar
wordt gevraagd naar het
werken met of zonder or
kest. Met een orkest kan zij
veel vrijer zingen, nog los
van de bietjes op haar knie
tjes. En Albert West vindt
bandmuziek net diepvries.
WIM
De VARA, die tegenwoordig
ook grammofoonplaten uit
geeft, komt op de markt met
in de groeven het volledige
programma „Vrij entree",
dat Henk Elsink voor de ra
dio maakte met Wim Sonne-
veld. Dit programma werd in
1969 uitgezonden als hon
derdste in die serie uitzen
dingen. In deze uitzending
gingen Henk en Wim als ar
tistieke vrienden elkaar recht
op de man af te lijf en als
zodanig is die uitzending in
de herinnering blijven voort
leven.
MONIQUE
Monique Ruyter is geen (en
zal waarschijnlijk nooit wor
den een) tv-beroemdheid.
Maar in het Hilversumse
kent iedereen haar naam. Zij
is de eerste vrouwelijke
brandwacht in Hilversum en
heeft daarvoor een moeilijk
examen moeten afleggen. Zij
mag zich brandwacht tweede
klas noemen.
MARGUERITE
Marguerite Schrama uit Am
sterdam heeft na lange en
diepgaande tests in telege-
niek en taalvaardigheid bij
de AVRO de baan gekregen
van tv-omroepster. Of ze al
direct op het scherm komt?
Momenteel wordt zij inge
speeld op haar werk.
LEONTIEN
Ook Leontien Baan wordt
omroepster bij de AVRO. Er
was plaats voor nieuwe
krachten, omdat Elisabeth
Mooy, die het er nog een
tijdje heeft bijgedaan, lang
zamerhand zin kreeg in heel
andere dingen. Daar is zij nu
mee bezig, terwijl Leontien
zich gereed maakt om op het
scherm te verschijnen.
HENNIE
Onenigheid tussen Rob Out
en de door Veronica van
„Studio Sport" overgenomen
regisseur Hennie Budie over
technisch niet-haalbare ei
sen heeft tot het gerucht ge
leid, dat Hennie Budie boos
zou zijn weggelopen. Hij zou
Rob Out zijn diensten heb
ben opgezegd en niet van
plan terug te keren naar
Veronica met vakantie ver
trokken zijn. Bij Veronica
geeft men daar een heel an
dere lezing van. Er hebben
inderdaad enige spanningen
geheerst tussen Rob Out en
Hennie Budie, die Rob Out
vooral toeschrijft aan het
feit, dat op de kwaliteiten
van Hennie Budie bij de
voorbereiding van de eerste
programma's een veel te
zware wissel werd getrok
ken. Dit heeft Rob Out ertoe
gebracht hem op kosten van
Veronica een korte vakantie
op Rhodos aan te bieden,
waarna Hennie toegzegde na
terugkeer weer voor Veroni
ca te zullen gaan werken. De
geruchten over ruzie werden
nog versterkt door het feit,
dat Hennie Budie in ver
band en op krukken aan
boord van het vliegtuig is
gegaan. Dit gaf inderdaad te
denken. Hennie blijkt echter
bij een wat te wild gespeel
de partij voetbal beschadi
gingen aan de enkelbanden
te hebben opgelopen.
GORAN
De Zweedse troubadour Go
ran Fristorp staat vanavond
op de Ned. tv in de VARA-
show van Ardy Strüwer.
Verleden jaar kwam Göran
in de Zweedse populariteit
stest als eerste uit de bus,
maar dat heb je daar al
gauw als je de beschikking
hebt over een stem, waarin
je de bossen eeuwig kunt.
horen zingen. De elpees van
Göran doen het in Zweden
derhalve nog steeds uitste
kend.
^llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilillllllllllllllllillllllllllllllllIlL
De toptien van deze week luidt:
1 2) Music. John Miles.
2 1) Baretta's Theme, Sammy Davis jr.
3(3) Sweet love, Ferrari
4 8) 002.345.709 (That's my), Trinity.
5 7) Could it be magic. Donna Summer.
6 (13) This melody, Julien Clerc.
7(7) You're the reason why, Rubettes.
8 (12) Glass of champagne, Sailor. H
9 6) Hit the road Jack, Stampeders. E
10 (11) Fool to cry, Rolling Stones.
nirillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllli?
In de serie „Muziek om naar
te kijken" van de NOS van
avond Ned. I om 20.55 uur een
levend tableau van beelden
bij „Schilderijententoonstel
ling" van Moussorgsky, een
compositie die deze Russische
musicus maakte, toen hij ge
schokt was door de plotselin
ge dood van zijn vriend, de
kunstschilder Hartmann. Dit
oorspronkelijke pianostuk
met een grote, impressionisti
sche klankrijkdom vroeg als
het ware om een bewerking
voor orkest, waar later Ravel
zich van kweet, beeldende
muziek, waarvan de cirkel
weer gesloten zou zijn als men
zich daarbij Hartmann's schil
derijen voor ogen zou kunnen
halen.
Dit karwei bracht Han Hul-
scher van de NOS tot een goed
einde. Hij kreeg hiervoor de
medewerking van het Radio
Filharmonisch Orkest o.l.v.
Hans Vonk, van een aantal
dansers en danseressen, al
smede van de decorateur Do-
rus v.d. Linden, die allen eigen
inbreng onderschikten aan een
deels bewegende, deels stati
sche vormgeving op de wisse
lende maat en de melodische
golving van de muziek. De
schilderijen, die Moussorgsky
inspireerden tot zijn muziek,
fungeren in deze produktie als
gangmakers van het hoorbare.
Als kijker komt men daardoor
in de positie van de componist,
hetgeen men kan ondergaan
als een zeer unieke ervaring.
Hartmann gold als een groot
vriend van Moussorgsky, maar
niet direct als een groot schil
der, van het type Breitner in
Scène uit „Schilderijententoonstelling", met name de
dans in „Het oude kasteel".
zijn weergave van dagelijkse
taferelen en als conterfeiter
van. droombeelden voorganger
van een man als Marc Chagall.
De grens tussen sprookje en
werkelijkheid wordt naar twee
zijden voortdurend overschre
den, in de muziek evenzeer als
in de beelden, samen van een
bijna ongrijpbare bovenaards
heid.
Ofschoon de beelden ten dele
als reprodukties van de schil
derijen worden toegepast, ten -
dele als tableaux vivants wor
den nagespeeld, laten de ma
kers van deze tv-productie
vooral zien, dat het hen erom
begonnen is om schilderijen,
muziek en de weerslag daar
van op de tv te hanteren als
drie mogelijkheden om tot een
nieuwe creatie met een eigen
waarde te komen. Zij slaagden
daarin, ook al zijn er andere
manieren te bedenken om het
zelfde resultaat te bereiken.
Gepraat achteraf hierover zou
tekort doen aan de persoonlij
ke intenties die achter dit tv-
werk steken en die toch wel
in staat zijn te imponeren. Het
vragen naar het waarom van
een beeld of het advies het
anders te doen, zou aange
merkt moeten worden als een
aantasting van de integriteit
van de makers.
Bij deze impressionistische
stemmingsmuziek past een
verhalend, zeg romantisch bal
let in de kleuren van Mous
sorgsky en Ravel, meer illus
tratief dan duidend. Mous
sorgsky, Ravel noch de mede
werkers aan deze produktie
legden behoefte aan de dag
om het begin van alles, Hart
mann, in diepte te overtreffen,
laat staan te corrigeren. Meer
sierlijk-decoratief dan karak
teristiek komen de eerste tafe
relen over, t.w. „De dwerg" en
„Het oude kasteel". In het ta
fereel met de ossewagen ver
dwijnt het menselijk element
zelfs ten gunste van de twee
eenheid dier-natuur, de gebon
denheid van Hartmann aan
zijn Russische grond, die ook
tot uitdrukking komt in de
tred van de gelaarsde voeten.
Visueel van dezelfde orde,
maar veel speelser volgt „De
dans van de kuikens", waarin
danseressen in beweging iden
tiek bezig zijn als de kuikens
om zich van de eierschaal te
ontdoen. In „De markt van
Limoges" ziet men het mense
lijk element, twee redetwisten
de vrouwen, op gelijk niveau
met de geurige vruchten, die
evenzeer om voorrang strij
den. Aaneengevlochten door
de Promenade-muziek vloeien
zo de taferelen als de „Poort
van Kiev" en „Kerkhofscène"
in elkaar over, droomgestalten
in tere tinten, byzantijnse beel
den in een welhaast ritueel
ritme. Met Hartmann, Mous
sorgsky en Ravel als aange
vers, ontstond hier een werk
stuk, dat qua stemming, beel
dend vermogen en vormgeving
een verrijking van het al be
staande tevoorschijn riep.
TON OLIEMULLER
In vier afleveringen op de vier
komende woensdagen, te begin
nen vanavond Ned. II om 20.00
uur, brengt NOS-tv een infor
matieve speelfilm met als mid
delpunt de auto. Het gaat om
een produktie van de Norddeut-
sche Rundfunk, waarvan de
aantrekkelijkheid voor een gro-
te groep kijkers, ook ni et-in au
to geïnteresseerden, wordt be
paald door dit in onze samenle
ving onvermijdelijke vehikel
als maatschappelijk verschijn
sel. De titel luidt dan ook veel
zeggend „PK", afkorting voor
paardekracht. Bruintje zal het
allemaal moeten kunnen trek
ken en daar draait het om in
deze film.
Centraal in dit verhaal staan
mensen, die hecht aan de auto
gebonden zijn; een garagehou
der die er lichamelijk het loodje
bij legt en zijn zaak ziet over- Volker Schmitting (Gerd Baltus) doet bij de secretares-
gaan in handen van zijn zoon; se van de autozaak Cornelia Mettler (Liane Hielscher)
een chef van de werkplaats die pogingen om van zijn koopcontract af te komen,
zich niet door een nieuwlichter
de wet laat voorschrijven als het
om praktisch inzicht in autoher
stel gaat; een echtpaar dat zich
een te dure auto heeft laten
aanpraten en van de verplich
tingen af wil, omdat andere din
gen in gevaar komen.
Al verschijnt de auto voortdu
rend in beeld, in werkelijkheid
of als onderwerp van gesprek,
het is al bijeen toch een zeer
menselijk verhaal, waaruit bo
vendien veel informatie opgesto
ken kan worden. Hoe wordt een
garagebedrijf efficiënt geleid?
Hoe springt men met personeel
in deze garage om? Hoe beje
gent men de klanten? Een gara
gehouder houdt er een hartin
farct aan over. Juridische kron
kels worden nageplozen omdat
twee partijen aan het langste
eind pogen te trekken. NOS-tv
heeft de ondertiteling door een
HOU HET
SCHERM IN
HET OOG
jurist laten aanpassen aan Ned.
wetsinterpretaties, zodat men
mag aannemen, dat door de kij
ker een juist inzicht kan worden
verkregen in problematische au
tozaken, al leggen de Duitsers
het er wel allemaal gründlich
dik bovenop.
Ned. II 20.00 uur.
Jouw wereld
Twee Chileense cineasten, Ser
gio en Patricia Castilla maakten
een film over het 12-jarige meis
je Camila, een vluchtelingen
kind uit Chili, gedurende haar
eerste week van ballingschap in
Zweden. Voor het eerst kunnen
haar ouders en haar zus weer
vrijuit spreken en daar maken
zij dan ook druk gebruik van.
Hoeveel gastvrijheid zij in Zwe
den ervaart, wat er in Chili
gebeurde en gebeurt, is geen
ogenblik uit Camila's gedach
ten.
Ned. H, 19.05 uur.
Het einde
De VARA zendt een tv-film uit
naar het verhaal van Joseph
Conrad „Het einde van het
lied". Conrad vertelt over een
oude kapitein, die het comman
do over een schip op zich neemt,
hoewel hij blind wordt. Hij wil
echter geld verdienen om zijn
dochter te kunnen onderhou
den. Hij weet niet, dat de eige
naar als machinist meevaart en
van plan is het schip te laten
stranden om het verzekerings
geld te kunnen innen. De kapi
tein weigert het zinkende schip
te verlaten.
Ned. II, 20.30 uur.
Ardy
Van Ardy Strüwer, een Neder
lander die veel in Zweden werkt
en daar erg populair is, komt
vanavond de „Ardy en Lasses
doldwaze sfiow" op het scherm.
Strüwer en Lasse Aberg, een
van de beste tv-komieken in
Zweden, komen in beeld, even
als Linda van Dijck, Maritza
Hom, Göran Fritstorp en de
groep Splash. In de show ligt
het zwaartepunt voornamelijk
op het beeld.
Ned. II, 21.55 uur.
NEDERLAND I
Teleac
18.151 Wetenschap in beweging
NOS
18.45 Staatsloterij
18.55 Journaal
19.05 Van Gewest tot Gewest
19.50 Politieke partijen
20.00 P.K.
20.55 Muziek om naar te kijken
21.35 Journaal
21.50 Oen Haag Vandaag
22.05 Studio Sport
22.45 Panoramiek
23.25 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
IKON
19.05 Jouw wereld, mijn wereld
IKON/KRO/RKK
19.30 Kenmerk
NOS
20.00 Journaal
20.25 Stichting Socutera
VARA
20.30 Het einde van het lied
21.55 Ardy's en Lasses doldwaze
show
22.45 Gedicht
NOS
22.46 Journaal
I
oor a;
wiede
18.55 Nordschau-magazinel
19.26 Op het werk genoteel
19.59 Programma-overzichj
WDR
18.00 Nieuws uit Noordif
Westfalen
18.05 Intermezzo
18.45 Een fraaie zaak t
19.15 Hier und Heute
19.45 Truc om kwart voor a
20.00 Journaal
20.15 Bis die Kohlen wiede
men
21.00 De televisierechtbank
22.30 Journaal
DUITSLAND
18.20 Een zaak voor Stein
19.00 Journaal
19.30 Geboortedagen
20.15 Balans
21.00 Journaal
21.15 Paardesport
22.30 O du Udo
23.00 Journaal
BELGIE
NEDERLANDS
biniH
hulp
geled
„Het
huis'
ting
pand
17.45 Ti-Ta-Tovenaar Pen>
17.50 Gans de gemeente lep f»ens
18.50 De onzichtbare man *e v<
19.40 Mededelingen Sen
19.45 Journaal j®s
19.55 Voetbal: finale UEFA-q K,eil
21.55 Nationale loterij ken
22.00 Resonanties Leid
22.45 Journaal dere
voor
i Klei;
slecl
DUITSLAND I
NEDERLAND I
15.00 Het kleine huis op de l
NOS/NOT e.a. lgg
16.00 16.35 Schooltelevisi
op tl
I func
1 kwa
HILVERSUM
TROS: 18.30 Nws. 18.41 De Blauwe
zaden (10)., science-fiction serie. 19.00
(S) Muzieklriptiek. van zeven tot tien.
22.00 (S) Alles moet weg, gevarieerd
muzikaal progr. 22.30 Nws 22.40 Aktua.
23.00 Coulissen; woensdagavondmaga
zine. 23.55-24.00 Nws.
sieke muziek. 21.30 (S) Muziek v
eeuw: A. Radio Blazers Ensed
Strijkkwartetten. C. Muziek val
munt Krauze. NOS: 23.00 Met bije«
op morgen: actualiteiten en Dd tiati
vandaag 23.55-24.00 Nws. bij
HILVERSUM I
VARA: 18.00 Nws. 18.11 Dingen van de
Dag PP: 18.20 Uitz. van de Boerenpar
tij. VARA: 18.30 Tussen start en finish:
sport en muziek. 19.30 Brassband Ma
gazine. 20.00 Nws. 20.05 (S) Orkest.
HILVERSUM
NCRV 7.00 Nws. 7.02 Het levende
woord. 7 08 Te Deum Laudamus. 7.30
Nws. 7.55 Muziek in uw straatje. 8.24
Op de man af. 8.30 nws. 8.36 Gymnas
tiek voor de huisvrouw. 845 Tot uw
dienst. 9 45 Onder de hoogtezon 10 30
Nws. 10.33 Een uur natuur. 11.30 Film
en musical muziek. 12 00 Uit het song
boek van Ria Joy. 12.15 Voor boer en
tuinder. 12.26 Mededelingen 12.30 Nws.
12.41 Hier en Nu. 12.55 Middagpauze-
dienst. 13.15 Goed gestemd. 14.00
Klanksnoer. 15.00 Globaal (15.30 Nws.)
17.30 Nws 17 32 Hier en Nu.
17.00 (S) Mobiel DE VRIJE GEO
17.40 Fries de Vries in gespd
Anton Constandse. AVRO 17 55|
delingen.
HILVERSUM
Drie draait op verzoek 12,03 Oriel j;p
tussen de middag. 14.03 Pop-kl
16.03 De Hitmeesters. I scr
HILVERSUM II m HILVERSUM IV
AVRO 7 00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas
tiek 7.20 Dag met een gaatje (8.00 Nws.
8.11 Radiojournaal.) 8.50 Morgenwij
ding. 9.00 Religie. 9.35 Waterstanden.
9.40 Schoolradio. 10.00 Radio Lawaai-
papegaai 10.10 Arbeidsvitaminen.
(11.00 Nws. 11.03 Radiojournaal) 11.30
KRO 7.00 Nws. 7.02 Badinerii
Nws. 9.02 Aan woorden voorbi
Echo. 9.30 Ouders in de school
Aubade 12.00 (S) De beste pla<
uw stereo. 14.00 Nws. 15.00 (S)
Baron Benjowski „Avontu
rier tegen wil en dank" - leefde
in het Polen van 200 jaar gele
den een ongewoon tumultueus
leven. Hij schreef zijn memoi
res, die door de Duitse televisie
tot een film werden bewerkt. De
NCRV zette er gisteravond het
mes in. Wat men zag was een
bijzonder grondig aangepakt
„kostuumstuk", zoals dat heet
De zaken waren tot in de details
verzorgd. Het verhaal was er
een van een nogal gecompliceer
de soort: moeilijke toestanden
zogezegd. De anderhalf uur die
dit eerste deel van het televisie
epos in beslag nam, duurden
mij, ik moet het eerlijk beken
nen, wel wat lang. Er komen
nog drie afleveringen. Ik kan
geenszins garanderen dat ik de
moed verder nog kan opbren
gen.
„Het heilig vuur", de kunstru
briek van Hank Onrust, die des
tijds van de AVRO naar de
WESTDUITS DAGBLAD „DIE WELT":
„Mies Bouwman kan zelfs rotsblokken laten lachen of laten huilen"
(Van onze correspondent)
BONN „Mies Bouman's welsprekendheid
kan zelfs rotsblokken aan het huilen of
lachen brengen." Zo vleiend oordeelt het
Westduitse dagblad „Die Welt" over Mies,
die het dan ook „de populairste vrouw van
de Nederlandse televisie" noemt.
In de serie „de grootentertainers van het
buitenland.", merkt de schrijver voorts op,
dat deze „moeder van vier kinderen" nu al
een kwarteeuw lang als de onomstreden
nummer één onder de Nederlandse presen-
tators van amusement wordt beschouwd.
Letterlijk schrijft hij: „Toen in 1951 de
Nederlandse televisie geboren werd, was zij
er reeds als een even charmante als intelli
gente omroepster bij. Spoedig ontdekte men,
dat er in de jonge, zwartharige vrouw met
haar fascinerende glimlach zeer individuele
journalistieke talenten sluimerden."
Uitvoerig gaat de schrijver in op de 24 uur
lange uitzending voor „Het dorp" in 1962,
die hij als gevolg van Mies Bouwmans talen
ten niet alleen de langste, maar ook de in
materiële zin meest succesvolle van Europe
se televisie-geschiedenis noemt. Voor Mies
bracht deze uitzending tevens haar eigenlij
ke doorbraak: „Sinds deze marathonuitzen
ding kan de populariteit van Mies Bouwman
als televisie-ster niet meer aangetast wor
den."
Het blad prijst ook haar persoonlijke rijk
dom aan ideeën, waarvan niet alleen haar
eigen show leeft, maar grotendeels ook een
andere Nederlander, want zo schrijft hij:
„Zo ongeveer alles wat Rudi Carrell in
Duitse tv- studiós aan de lopende band ten
beste geeft, was er bij Mies Bouwman al
eens een keer bij. En voor ingewijden is het
een publiek geheim, dat Rudi vlijtig honora
ria aan Mies voor het gebruik van haar
ideeën moet overmaken."
Mies Bouwman
llllüllllllllllUilllilllllilllllllllllilIllllllllllllllUllllUIIUIlllllllilIJllllllllllllllllllllllllllllllilllllI
TROS verhuisde, was gehea
wijd aan de figuur van c Tl
1951 in Zwitserland, maarl
dan ook in ballingschap, oil -U
den professor doctor
Mengelberg, die bijna een
eeuw dirigent van het Coi
gebouworkest was,
dens de bezetting op een
onnozele als duidelijke
„fout" ging.
Ik heb in die vooroorlogs
gen vele, vele malen in dr
ziektempel aan de Amsterc
Van Baerlestraat roer- en
ademloos aan de voeten va
meester gezeten, als dezepan
bezwerende gebaren de
dende klanken van Mahle
Tsjaikowsky uit het orkest |Pro'
Er brandde wel degelijk ee "u
uitstek „heilig vuur" in die;
Ik moet bekennen, dat er
een wereld van (deels
deels vrij warme) herirneril
openbloeiden, toen ik naaiJV0°
documentaire zat te kijkerujrid
was trouwens een fascineifWk'
documentaire, die een
merkwaardig stuk n
verleden dwingend in
opriep.
Betty van Garrel en Onrust] vaj
den tal van mensen
viewd die de dirigent di
van nabij gekend hebben
waren er bij die nog mi
meer ten prooi waren aan
typische Mengelberg-veri
(mevrouw Jo Vincent: „Gee
Mengeltje maar"), maar de 1
sche noot ontbrak ook g
zins. Zo getuigde mevrouw
Vermeulen-Diepenbrock
niet ten onrechte: „Hij deed
dingen met slechte smaak'1
Yehudi Menuhin constate
met een fijngevoelig unders
ment, dat het jammer n
worden genoemd, dat hij,
gelberg, niet op alle terre
des levens even wijs was
weest als op dat van de mu
Overigens was dit zeer voor
felijke werkstuk van „Het h
vuur" de laatste aflevering
de rubriek. Over een evenl
voortzetting ervan werd rue
sproken. Men moet daar
toch eens aan beginnen.
HERMAN HOP
Eer
ïen. I