"Naast mijn studie werk Ik één dag per week." REEKS AANSLAGEN IN ULSTER GAAT ONVERMINDERD DOOR Marius Monnikendam. spoedig 80. heeft niet op inspiratie zitten te wachten a "v randstad uitzendbureau PAGINA 6 LEIDSE COURANT DINSDAG 18 MEI 19' (Van onze correspondent Rogers Simons) LONDEN Nadat afgelopen weekeinde elf mensen geweld dadig om het leven gebracht waren in Ulster, werd de bloedi ge reeks gistermorgen voortge zet met een brute moord op twee protestantse broers van het afgelegen dorpje Moy, in het graafschap Tyrone. Hun woonplaats ligt op korte afstand van de plaats waar za terdagavond drie katholieke mannen en een sergeant van de Noordierse politie gedood wer den. De moord op de twee broers, beiden in de dertig, bracht het aantal slachtoffers van de afge lopen drie dagen op 13, onder wie vijf politiemannen. Zes van die slachtoffers lieten het leven binnen een straal van nauwe lijks acht kilometer van elkaar, in een zuidelijk deel van Ulster dat al jaren berucht is wegens zijn sektarische moorden. De twee vermoorde broers had den een bedrijf waarin eieren, afkomstig van de omliggende boerderijen, verpakt werden. Twee terroristen bestormden door het hoofd. De vrouw van een van de slachtoffers bevond zich in een ander vertrek. Toen zij de schoten hoorde en naar het kantoor van haar echtge- vanmorgen een kantoor en joe- noot snelde, lagen haar man en gen beide mannen enkele kogels zwager daar dood op de vloer. De zwager werd een uur later in een kraaminrichting ver wacht om er zijn echtgenote en pas geboren baby op te halen. Wegens het toenemende geweld is de britse minister van Noord- Ierland, Merlyn Rees terugge keerd naar Belfast De voorlopi ge IRA komt er openlijk voor uit, dat zij zaterdag en zondag vijf politiemannen vermoord heeft. Het vijfde slachtoffer on der de Noordierse gerechtsdie naren is een reserveagent, die zondag even voor middernacht doodgeschoten werd toen hij de hond uit liet. ADVERTENTIE Betoging van rechts verboden in Spanje MADRID (UPI) De Spaanse regering heeft besloten een door rechts voorgenomen betoging te verbieden, die in het centrum van Madrid zou worden gehou den om de- nagedachtenis van generaal Francisco Franco te eren. Volgens het ministerie van bin nenlandse zaken is de demon stratie verboden vanwege het .gevaar' van gewelddadigheden. Het ministerie liet voorts be kendmaken dat de persoon van Franco geen ohderwerp van be togingen mag worden. De oud- strijders (uit de burgeroorlog), wier rechtse vereniging de de monstratie op touw had gezet, werden door het ministerie uit genodigd donderdag de herden kingsdiensten in de vallei van de gevallenen, waar Franco is begraven, bij te wonen. Kardinaal Alfrink nam afscheid als legerbisschop NOORDWUKERHOUT - Kar. dinaal AUrink heeft gisteren in Noordwijkerhout afscheid ge nomen r*ls legerbisschop. Vele vertegenwoordigers van land macht, luchtmacht en marine namen op een receptie afscheid van hem. Tijdens de bijeenkomst m Noordwijkerhout werd kardi naal Willebrands als nieuwe le gerbisschop voorgesteld. Onder de .aanwezigen bevond zich on der meer staatssecretaris van Lent van Defensie. „Ik heb al boeiende baantjes gehad", zegt Marcel Petri (20), derde jaars Rechten aan de K.U. in Nijmegen en nu alweer tweede jaürs Randstad. „Mijn studie is duide- Poppen uit Koninklijk bezit, tentoonstelling in het Neder lands Textielmuseum te Til burg, is wegens grote belang stelling verlengd t/m 1 juni. De drumband SL Caecilia uit Voorburg heeft op de Neder landse kampioenschappen in Breda in de eredivisie sectie G (9 deelnemers) de eerste plaats behaald met 208 1/2 punt. lijk punt één en in principe werk ik voor het geld, maar het heeft toch ook de aardige kant dat je in omgevingen komt, waar je anders als student nooit zou komen." De lopende band van een fabriek is er een voorbeeld van. Marcel werkt nu als aanvulling op de ploegendienst aan een spaghetti-machine, samen met een groep buitenlandse werknemers. „Er valt wel te lachen." Bij Randstad houdt men in de planning rekening met zijn col leges en tentamens. Het spreekt vanzelf dat Marcel normaal verzekerd is. Op zijn wekelijks loon worden alle premies voor de sociale verzekeringen ingehouden. Zodat hij in het ziekenfonds zit en recht heeft op een uit kering bij ziekte of ongeval. Ben je nu vrij, dan heeft Randstad plaat singsmogelijkheden voor produktie- medewerkers ongeschoold personeel keukenhulpen M.T.S.'ers b.k. M.T.S.'ers w.b.k. Weiten op jouw manier, daar werkt Randstad aan mee. ■V ?iZ'; j'-: „Als je als scheppend kunstenaar een produc tie van enige betekenis wilt halen, moet je net als elke arbeider op vaste tijden werken. Ga je op inspiratie zitten wachten, dan gebeurt er niets. Ik begin elke morgen om 9 uur en als het werk niet vlot, ga ik voort tot het wèl wil. Al werkend komt de inspiratie vroeg of laat vanzelf." In die geest heeft Arthur van Schendel mij jaren geleden eens verteld hoe hij jaar na jaar romans kon publiceren. Hoe wel ik het hem nooit heb gevraagd, ben ik er zeker van dat ook Marius Monnikendam nooit op muzikale invallen heeft zitten wach ten. Had hij dat gedaan, dan zou hij vrijdag 28 mei misschien ook wel 80 jaar zijn gewor den, maar dan had hij niet terug kunnen zien op een omvangrijk levenswerk dat voor een respectabel deel geregeld tot klinken komt. Monnikendam is nooit een kunstenaar van de ivoren to ren geweest. Hij was altijd in voor vernieuwingen maar wel in samenhang met het verle den. Voor in de lucht hangen de experimenten voelde hij niet. Zij zouden in strijd ge weest zijn met zijn opvatting van dienend kunstenaarschap. Gebruiksmuziek is een woord dat velen denigrerend vinden. Ten onrechte. Monnikendam, die ook nu nog strijdvaardig in de actuele muziekpraktijk staat, schreef veel en graag in opdracht voor bepaalde gele genheden en bepaalde uitvoe renden. Deden Bach, Haydn en Mozart tijdens het grootste deel van hun leven soms wat anders? En valt het te becijfe ren hoeveel armer de wereld nu zou zijn als zij zich daar voor te goed hadden gevon den? Het is bijna symbolisch dat het eerste stuk dat ik ooit van Monnikendam hoorde, uitgere kend „Arbeid" heette. Het was naar vorm en inhoud een Ne derlandse tegenhanger van Honeggers „symfonische be wegingen": „Pacific 231" en „Rugby". Dat is geen pro grammamuziek maar ontla ding van muzikale energie, op gewekt door de locomotief van een exprestrein en de uitput tingsslag van een sportmatch. In die trant reageerde Monni- kendan in 1933 op de dyna miek van de Rotterdamse ha ven. Hij doobrak de conventio nele vorm met de bekende herhalingsprincipes. De na werking van Pijpers kiemcel theorie en van de dodecafonie uit Wenen zijn herkenbaar. Monnikendam was goed bij de tijd! B'j de Paters Montfortanen De componist was 37 toen hij „Arbeid" schreef. Wat was er voordien gebeurd? Hij was in Haarlem geboren en kreeg als zesjarige zijn eerste pianoles sen. Uit zichzelf ging hij bij melodietjes, die hij kende, be- geleidinkjes maken. Een he dendaags pedagoog zou daar wel raad mee weten maar de pianoleraar van Marius stuur de de knaap met een kluitje in het riet en vervolgde de vingeroefeningen. Het psycho logisch effect was voorspel baar: op de animo van Marius werd een domper gezet, en wat kon hem de muziek dan verder nog schelen. Maar gelukkig is het allemaal zo geregeld dat we toch krij gen wat voor ons is weggelegd. Op kostschool bij de Paters Montfortanen in Rolduc volg de hij het gymnasium maar veel belangrijker was dat hij er orgelmuziek van Bach hoor de en de renaissance van het gregoriaans meemaakte. D4ér ontdekte Monnikendam welke levensweg er voor hem was uitgestippeld. Terug in Haarlem nam hij or gelles, ging naar het Amster dams conservatorium voor pi- nao en orgel, en kreeg van Dresden een duwtje in de rug voor compositie. Binnen drie jaar haalde hij zijn einddiplo ma en dadelijk toog hij naar Den Haag om te proberen bij een vergelijkend examen een studiebeurs voor het buiten land te bemachtigen. Dat lukte en al van te voren stond voor hem vast wat hij wilde: naar de Schola cantorum in Parijs waarvan D'Indy de ziel was. Die gaf les in de geest van zijn vereerde leermeester César Franck. Is het wonder dat Monnikendam later een van de eerste goede boeken over Franck in het Nederlands zou publiceren? Maar de Schola was niet een zijdig. De middeleeuwse poly fonie, de geboorte van opera en symfonie, de oude Italia nen, Rameau, de Mannheimers en zelfs Wagner kwamen er aan de orde. Monnikendam werd er letterlijk en figuurlijk ingewijd. Missa Nova Terug in Nederland moest Monnikendam pedagoog wor den en omdat hij graag en met overtuigingskracht schreef, ook publicist. Componeren bracht zo maar geen brood op de plank. Rond 1930 gaf hij dan ook les aan het Rotter damse conservatorium en het Amsterdamse Muzieklyceum met D'Indy's vierdelige „Cours de composition" als uitgangs punt. Hij werd later muziekre dacteur van De Maasbode en in tal van weekbladen en pe riodieken kwam men zijn naam tegen. Maar bij al die noodzakelijke bedrijvigheid gaf het compo neren natuurlijk de sterkste innerlijke voldoening. Al in 1931 had hij op een kerkmu- ziekfeest in Frankfort de aan dacht op zich gevestigd met een pluritonale Missa Nova waarin hij Kyrie Gloria en Credo niet opvatte als lyrische ontboezemingen (zoals ge woonte was geworden in de Westerse toonkunst) maar res pectievelijk als litanie, als hymnys angelorum en als acte van geloofsbekentenis. Veel la ter zou hij in zijn boek over Strawinsky bij de bespreking van diens mis nog eens heel nauwkeurig uiteenzetten wat hij met zijn eigen werk van twintig jaar eerder bedoelde. Spoedig na de in'1928 voltooi de Missa Nova schreef Monni kendam zijn eerste Te Deum. De Ambrosiaanse lof- en dankhymne zou hem op zijn hele loopbaan begeleiden want na die eerste zetting in 1929 voor gemengd koor en orkest, zou hij het in 1946, dadelijk na onze bevrijding, nog eens doen en tenslotte maakte hij in 1961 een derde zetting, eerst voor mannenkoor maar later gecon centreerder herschreven voor gemengd koor en orkest. In een krantenartikel kunnen niet alle composities van Mon nikendam worden genoemd. Wouter Paap zal hem volgende week een bij Cottmer in Haar lem verschijnend boekje aan bieden waarin behalve een le vensbeschrijving een volledige opsommig is te vinden van alle gepubliceerde en nog niet ge publiceerde composities, en natuurlijk ook van al zijn ge schriften. Toch mag niet wor den verzuimd hier te wijzen op zijn symfonische bundeling van Zeven Boetpsalmen voor koor en orkest (1937), op zijn orgelwerken (de karakteristie ke toccata uit 1935 en het inte ressante orgelconcert uit 1938 bijvoorbeeld) en op de heel merkwaardige toneelmuziek bij werken van Vondel. Ook heeft Monnikendam ener gieke pogingen ondernomen de massa en vooral de jonge ren bij de muziek te betrek ken. In 1945 werd zijn Missa Parvulorum voor tweestemmi ge volkzang in Den Haag door duizend kinderen met orgen- belbegeleiding uitgevoerd. En wat had hij vóór de oorlog al niet gedaan voor de Katholie ke Jeugd Centrale om volk slied en -dans te cultiveren, en later voor de vereniging Ons Lekenspel die ook ongecompli ceerde, probleemloze muziek voor eenvoudige instrumenten nodig had. Talloos zijn de in structieve toelichtingen die hij schreef om meesterwerken van de muziekliteratuur toe gankelijk te maken voor de gewone luisteraar. Om zijn componerende landgenoten uit verleden en heden de eer te geven die hun toekomst, maakte hij een belangwek kend boek over Nederlandse componisten. Weerklank in Amerika Op een hoogst enkele uitzon dering na Badings bijvoor beeld hebben die Neder landse componisten buiten on ze grenzen nauwelijks weer klank gevonden. Des te op merkelijker is het dat de mu ziek van Monnikendam de laatste tijd via Donemus en ook via het New Yorkse kan toor van de uitgeverij Peters zo'n opvallende verspreiding vindt. Zijn Via Sacra uit 1969, geïnspireerd op de Kruisweg staties van de omstreden Lim burgse kunstenaar Aad de Haas in het Romaanse kerkje van Wahlwiller. wordt daar niet alleen in de originele La tijnse versie gegeven maar speciaal voor protestantse ker ken ook in een Engelse versie. Dit werk voor jeugdkoor, ge mengd koor, orgel en uitge breid slagwerk is niet litur gisch bedoeld maar men hoort toch in de kerk thuis. De korte meditaties bij elke statie kun nen in alle talen worden u«£c sproken. De uitvoerenden zijt vrij in de keuze van deze tek sten. In Den Haag hebben we ze eens gehoord uit de monden van bisschop Simonis en van de dochter van de componist. Er wordt veel gesproken over de gevaarlijke kloof tussen de moderne componisten en de concertgangers of de luiste raars en meezingers tijdens de eredienst. Monnikendam heeft het altijd als een plicht be schouwd die kloof te over bruggen zonder onaanvaard bare artistieke concessies te doen. Dat is zeker niet zijn geringste verdienste geweest. Huldiging Op vrijdag 28 mei, precies zijn 80e verjaardag, wordt Monnikendam in de Grote Kerk in Den Haag gehuldigd, met onder meer de opvoering van „Elkerlyc", de middeleeu- se moraliteit die Jan Engel man in hedendaags Neder lands herdichtte. In opdracht van het Ministerie van CRM schreef Monnikendam er kort geleden muziek bij. De tekst het hij onaangeroerd maar voor koor, kamermuziek en orgel, maakte hij een illustre rende achtergrond-muziek, die tijdens het spel eigenlijk nooit boven mezzo-piano mag uitko men. Aan de uitvoering wer ken mee Die Haghe Sanghers onder René Verhoeff, het Hags Jeugdkoor van Marius Borstlap, het Toonkunstorkest Leiden en een Limburgse To neelgroep van Kees Willems. Drie organisten komen aan de speeltafel want behalve de gelpartij in „Elckerlyc" wor den ook enkele orgelwerken van de jubilaris gespeeld. De drie organisten zijn Feike As- ma, Wim van der Panne en Jan Schmitz. Het blijft niet bij dit ene huldi gingsconcert. Op zijn verjaar dag krijgt Monnikendam een grammofoonplaat van zijn Heart-Rhythm (geschreven voor de Hartstichting) waarop tevens zijn opgenomen Madrigalesca (Twents Vrou wenkoor) en drie orgelstukken (Invocatio, Fugue en Postlu- dium) gespeeld op het orgel van de Bovenkerk in Kampen. Het Gemeentemuseum is bezig met de voorbereiding van een overzichtstentoonstelling van zijn composities en geschriften en dan komt er begin 1977 nog een tweede huldigingsconcert en wel in de Nieuwe Kerk. Voor deze gerestaureerde kerk, die voornamelijk als concertzaal dienst gaat doen en waarin ook het oude orgel in nieuwe glorie zal herrijzen, heeft Monnikendam namelijk een in wij dingsmuziek geschre ven. Wie zo' tachtig jaar mag wor den, mag zich waarlijk niet beklagen, maar verdiend heeft Monnikendam het zeker! J. KASANDEB

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 6