Oude en nieuwe muziek voor blokfluitensembles Paulus de Boskabouter-Eikeligheden Door JEAN DU LIEU Suske en Wiske De Blinkende Boemerang LUCKY LUKE - DE WITTE RIDDER PEN-club in actie tegen vervolging schrijvers PAGINA 6 LEIDSE COURANT MAANDAG 17 MEI 197#— Op alle toeren klinkt muziek Er worden in ons land elk jaar zo'n veertig-, vijftigdui zend blokfluiten verkocht maar er zijn maar enkele do zijnen musici die zich op con certniveau blokfluitspeler mogen noemen. Meestal wordt het instrument, waarvan al in de eerste jaren van de 17e eeuw een hele serie, door de menselijke stemomvang be paalde familie van typen be stond, gebruikt ter voorberei ding van ander instumentaal spel. Mede om een evenwicht te vinden tussen vocaal en in strumentaal onderwijs, dient de blokfluit als hulpmiddel om gehoor en vingers te trai nen, om zuiverheid en klank kwaliteit te leren onderschei den en vooral om een idee te geven van ensemblespel. De meeste leerlingen laten de blokfluit vroeg of laat in de steek om over te stappen op een instrument waarmee meer spectaculaire prestaties zijn te leveren. Dat kan ook best op een be trekkelijk simpele blokfluit maar dat is bij het in wezen zachte, verstilde instrument met relatief bescheiden dyna mische mogelijkheden allesbe halve gemakkelijk. "De blok fluit is het meest mishandelde instrument dat er bestaat": ziedaar de verklaring van Frans Brüggen kort nadat hij in 1959, 25 jaar oud, blokfluit- leraar werd aan het Konin klijk Conservatorium. Dat was tien jaar nadat zijn leermees ter Kees Otten samen met Joannes Colette de stoot daar toe hadden gegeven. "Muziek op een blokfluit", zo ging Bruggen destijds verder, "klinkt öf afschuwelijk óf prachtig, een middenweg is er nauwelijks". En dan te den ken, dat Bruggen zijn leraar toen al in speelraffinement ver was voorbij gestreefd. Het is jammer dat het Haagse conservatorium Bruggen sinds 1 januari niet meer onder zijn vaste docenten mag rekenen. Al enkele jaren geleden werd hem gevraagd als gast een professoraat aan de Ameri kaanse Harvard University te aanvaarden en later doceerde hij in vele andere landen, tot in Japan toe. Zijn concert- praktijk en zijn opdrachten tot het maken van tientallen plaa topnamen zijn samen zo om vangrijk geworden dat het hem onmogelijk is zich vast aan een of ander opleidingsin stituut te fcir/ietl. Elke ingewij de in het concertbedrijf zegt het genoeg dat kort geleden in een betrekkelijk kleine, nogal provinciale stad als Stuttgart voor een solorecital van Brug gen meer dan twee en een half duizend muziekliefhebbers op de been kwamen. Het Koninklijk Conservato rium mag zich onder deze om standigheden gelukkig prijzen dat Briiggen bereid is nu en dan speciale projekten te ko men leiden, projekten die meestal betrekking zullen heb ben op de uitvoeringspraktijk van de muziek tussen het mid den van de 17e en het eind van de 18e eeuw, wat overigens niet betekent dat Brüggen geen fel en overtuigend pro motor is van de allermodern ste blokfluitmuziek zoals bij voorbeeld die van Berio. Brüggen heeft in de vijftien, zestien jaar dat hij in Den Haag en ook in Amsterdam aan de conservatoria les gaf, een hele generatie blokfluit- spelers gevormd, vooral peda gogen natuurlijk, maar geluk kig ook een aantal blokfluit- concertspelers. Quadro Hotteterre Onder de laatstgenoemde cate gorie vallen Kees Boeke en Walter van Hauwe. Al ver scheidene jaren vormt dit blokfluiten-spelende duo een kwartet met de klavecinist Bob van Asperen en de cellist en gambist Walter Möller, een kwartet dat ook al een steeds grotere internationale bekend heid begint te krijgen en vaak meer buiten dan binnen onze grenzen is te beluisteren. Zon der buiten-muzikale reklame, ja eigenlijk met een bijna al te grote bescheidenheid heb ben deze jonge musici zich heel opmerkelijk ontwikkeld, een ontwikkeling die via de grammofoonplaat vrijwel op de voet is te volgen. Het Quadro Hotteterre is ge noemd naar een familie van instrumentbouwers, componis ten en fluitpedagogen, die in een dorpje op ongeveer negen tig kilometer ten westen van Pariis in de 17e eeuw actief was. Het ensemble maakte een jaar of zeven, acht geleden een destijds heel opmerkelijke maar stilistisch en instrumen taal nog niet helemaal gave Polydor-plaat met onder meer werk van Jacques Hotteterre le Romain, die in 1707 zijn befaamde leerboek publiceer de, waarin ook aan de flüte bec veel aandacht wordt be steed. Daarna is het viertal niet alleen in de archieven ge doken op zoek naar vergeten composities maar het heeft zijn spel ook stilistisch in hoge Frans Brüggen: "De blokfluit is het meest mis handelde instrument dat er bestaat". mate verfijnd en verbijzon derd. Het maakte twee platen voor His Master's Voice die geen liefhebber zou willen missen, en enkele leden van het kwartet werden betrokken bij het grote, zeker tien jaar durende project van Telefun- ken, welke maatschappij on der Harnoncourt en Leon- hardt alle cantates van Bach aan het opnemen is. Het is ook Telefunken, die zojuist een nieuwe plaat van het Quadro Hotteterre heeft uitgebracht, een heel aparte en naar mijn mening magnifieke plaat ge wijd aan de kleinere, vrijwel vergeten meesters van de Franse barok, die ondanks sterke Italiaanse invloeden toch een heel eigen karakter vertonen. Kleine meesters zijn het, ja want wie kent Pierre Gautier, die omstreeks 1670 naar het Parijse voorbeeld van Lully in Marseille een opera leidde en toen die het niet kon bolwer ken, met een eigen muziekge zelschap grote concertreizen ondernam en in 1697 voor de haven van Sète bij een schip breuk om het leven kwam. Van deze Gautier bevat de plaat (Das Alte Werk no. 641927) een aardige suite waarvan de passacaglia, de variaties op een basthema, wel het hoogtepunt is doordat daarin de blokfluiten (kopieën van Morgan naar Bizey) be paald spiritueel musiceren met een zich vrijmoedig en zelf standig manifesterende vijf snarige Violoncello piccolo van Norman. Van Jean-Ferry Rebel, een leerling van de Italiaan-Franse muziekdespoot Lully aan het hof van de Zonnekoning, zijn twee triosonates opgenomen, die net als de suite van Gau tier de stijl van Corelli met eigen wendingen voortzetten. In de soms dansante sonate in D groot worden de virtuoos behandelde blokfluiten weer duidelijk opgesteld tegenover de cello die al lang niet meer dient om de klavecimbelpartij (weergeven op een Dulcken- kopie) te ondersteunen maar vaak onvervaard zijn eigen weg gaat De uitvoeringen, die natuurlijk in de toen gebruikelijke lage stemming zijn uitgevoerd, worden vooraf gegaan door een suite van de organist en muziektheoreticus Louis-An- toine Dornel, die ondanks een gelijkvormige opzet door de karakteristieke stylering van de oude dansvormen toch veel subtiele afwisseling biedt. De lezer zal hebben begrepen, dat het hier gaat om pure speelmuziek waarin geen an dere dan zuiver muzikale za ken aan de orde worden ge steld en die wordt vertolkt in een raak getekende ritmiek, in een klare, overzichtelijke structuur, met een fijne kleu ring en de vereiste sierlijke, soms briljante, soms kokette versieringen. Ook al heet het laatste deeltje op de plaat "Sommeil", u zult er geen slaap van krijgen. Een plaat dus voor fijnproe vers, dacht u? Och kom! Ik kan mij niet goed een muzie kliefhebber voorstellen, die de ze plaat opzet, aandachtig luis tert en zich niet spoedig ge wonnen geeft De uitvoerige en zeer belangwekkende toe lichtingen op de dubbele hoes moeten later maar eens gele zen worden. Ze zijn het zeker waard maar er moet eerst worden geluisterd om te we ten, waarover eigenlijk wordt geschreven. Maar stel nu eens dat u toch wat huiverig bent voor die blokfluiten, die onbekende muziek en die lage stemming. Welnu, dan is er hier een plaat van een heel andere orde en met heel andere pretentie, die u vast en zeker tot blokfluiten in ensemble-verband kan be keren. Het is een plaat van Negram (no. NR. 128) waarop het Hilversumse ensemble Sa ratoga (sopraan, alt, tenor en bas) volstrekt probleemloze maar leuke, frisse en levendi ge muziek van moderne make lij ten gehore brengt. Schrikt u niet van dat "moderne" want Hans Poser, de Ham- burgse blokfluit-docent, die in 1970 overleed, zegt in zijn suite Rendsburger en Wandsbeker Tanze geen onvertogen woord. Het is een en al speelse, direct aansprekende welluidendheid die u leert hoe mooi zo'n blok fluitkwartet kan klinken. Van de Wener Hans Ulrich Staepts zijn twee recente werken opge nomen, een lyrische maar ge lukkig niet zoetelijke pastorale suite en een muzikantesk trio, nogal traditioneel van idioom maar goed gemaakt, eerlijk, zuiver en fraai van klank. Laat Saratoga u maar helpen op weg naar Hotteterre, en als u al bij Hotteterre bent aange land, is het best wel aardig naar Saratoga een stapje terug te doen. J. KASANDER U-84 „Haaaa!" krijste Eikelypta toen ze de twee eikelvogels gewaar werd. „Gesnoept hé? Van mijn toverdrank! Jullie zien er bespottelijk uit." Ze had die opmerking beter voor zich kun nen houden, want nu werd het twee tal eerst recht fel. „Kijk naar je zelf, laatste had het vrijwel geen moeite oud eikelwijf!" riepen ze en vielen gekost om in zijn eentje de hele op haar aan. Op dat moment klonk ploeg eikelridders te verslaan. „Hij is er trompetgeschal, veroorzaakt door een eikeiheid, hoera hoera," juichten de eikelfantjes, om de overwinning de eikelfantjes. „Niemand kan tegen van koning Paulus te vieren. Die hem op!" (flïïês O.K. Hoi motoren e Uien proefdraaien1. (c) Oargaud 1976 WflgPT <JEI<VOL<5P Maandag 17 mei Koninklijke Schouwburg 20.15 Moor denaar (Toneelgroep Globe) (J). Circustheater 20 00 II Barbiere di Si- viglia (Nederlandse Operastichting) (J)- Theater In de Steeg 20.30 Haags Studenten Ensemble o.l.v. Charles v.d. Leeuw (J). Koninklijk Conservatorium 20.30 Mei Konsert Dinsdag 18 mei Koninklijke Schouwburg 20.15 Met mes en vork (Toneelgroep Theater (J). HOT 20.30 Residentie-Orkest o.l.v. Er- nest Bour; Sol. Jaring Walta viool (J). Circustheater 20.15 Nationale Ballet m.m.v. Nederlands Balletorkest (J). Pieterskerk Lelden 20.00 Bewegings theater van Hans Bleeker. Woensdag 19 mei Koninklijke Schouwburg 20.15 De op gaande zon (Publiekstheater) (J). HOT 20.30 Woutertje Pieterse (Haagse Comedie) (J). Openluchttheater Zuiderpark 14.00 Gevarieerd kinderprogramma door Marion Wardenaar. Poppentheater Frank Kooman 14.30 Lompie de lorrebeer. Pieterskerk Leiden 20.00 Bewegings theater van Hans Bleeker. APOLLO -1 (tel. 460340): Dracula "76 (18) 2.30, 7.00. 9.15.: APOLLO 2 (tel. 460340): Smokkelschip Lucky Lady (14) 2.00, 7.30. 9.45. Vereniging voor vrije filmkeuze Private afternoons of Pamela Mann. Dag. beh. zo. 12.00. ASTA (tel. 463500);: De laatste vrouw (18) 2.30, 7.15. 9.30. BIJOU: A. woman under the influence (18) 2.00, 8.00. ALYPSO (tel. 463502): De eend en de Cadillac (a.l.) 2.15. 7.15, 9.30. CAMERA (tel. 467200): Emmanuelle 2. de anti- maagd (18) 2.00. 7.00, 9.25. CI NEAC (tel. 630637): Alice in won derland (a.l.) 11.30, 1.30, 3.30. Satyricon (18) 7.00, 9.30. CORSO (tel. 467200): One flew over the cuckoo's nest (18) 2.15, 6,45, 9.30. DU MIDI (tel. 855770): Little big man (14) 8.15.101 Palmatiers (a.l.) w. 2.00. EUROCINEMA (tel. 667066): Patton (a.l.) 1.30, 7.45. wo. 3.45, 7.45. Hoogtepunten uit 50 jaar Disney-tekenfilms (a.l.) wo. 1.30. FLORA (tel. 465224): Met jouw duivel in mijn hol (18) 2.00. 7.00, 9.15. KIJKHUIS (tel. 651880): Das Testament des Dr. Mabuses. Dag. beh. ma. 8.00. METROPOLE (tel. 392244): Drie dagen van de condor (18) 2.00, 7.00, 9.30. ODEON 1 (tel. 462400): De premiejager (18) 1.45, 6,45, 9.30. ODEON 2 (tel. 462400): De blonde valstrik (14) 2.00, 6.45. 9.15. ODEON (tel. 462400): Paniek in het Grand restaurant (a.l.) 2.15, 7.15, 9.45. ODEON - THE MOVIES(tel. 462400): Les enfants du Paradis (18) 1.30, 8.00. OLYMPIA (tel. 454460): De kanonnen van Nava- rone (14) 2.00, 8.00. PASSAGE (tel. 460977): One flew over the cuckoo's nest (18) 2.30, 6.45, 9.30, REX (tel 636747): Black Emanuelle (18) 11.30, 1.45, 4.00, 7.00, 9.30. ROYAL 70 (tel. 462677): Borsolino and co. (18) di. 2.15, 8.00. wo. 2.15. ROYAL OP ZOLDER (tel. 462677): De lachende wreker (14) ma. en wo. 2.15, 8.00. di. 2.15, 8.30. STUDIO DE LUXE (tel. 461859): Frivole capriolen in sexlekkerland (18) 2.15, 7.15. 9.30. STUDIO 2000 (tel. 542288): The man who would be king (14) dag. beh. di. 8.00. ma. en di. ook 2.00. Laurel en Hardy bij de luchtbescher ming (a.l.) wo. 2.00. DE UITKIJK (tel. 542288): Pas si méchant que ca (14) 2.00, 7.00, 9.30. DELFT CITY (tel. 123251): „The man who would be king (14) 2.30, 7.00, 9.15. Strafpatrouille in de onderwereld (18) vr. en za. 23.30. CITY SELECT (tel. 123251): The fortune (14) 2.30, 8.15 za zo. en wo. 8.15 vr. en za ook 11.30. Vrijbuiters van het woud (al.) za. zo. en wo. 2.15. DELFIA (tel. 123855): De premiejager (18) 2.30, 7.00. 9.15. De pornokiller (18) vr. en za 23.30. DOELEN KINO tel. 123855): The towering inferno (14) 8.00 za. en zo. 2.30, 8.00. FLORA: (tel. 120814): De zeeduivels van Kau Lin (18) 7.00. 9.15 zo. 2.30, 7.00. 9.15. STUDIO D (tel. 123280): Monty Python en de heilige graal (14) 7.00, 9.15 zo. 2.30, 7.00, 9.15. Butch Cassidy en the Sundance kid (18) vr. en za. 23.30. FILMHUIS (tel. 140226): De komedian ten, dag. 8.00. LEIDEN LUXOR (tel. 12139): Storm over Marokko (14) 14.30, 19. 21.15, zo 14, 16.30, 19. 21.30. STUDIO (tel 133210): Love and death (14) 14.30, 19. 21.15, zo 14.30, 16.45.19. 21.15. TRIANON (tel. 123875): De premie jager (18) 14.30. 19, 21.15. zo 14.30, 16.30,19. 21.15. REX (tel. 125414): Wie versiert wie? (18) 14.30, 19. 21.15 zo 14.30. 16.30, 19, 21.15; Sneeuwwitje en de zeven dwergen (a.l.) wo. za. 14.30, Escort-Girls (18) vr. za. 23.30. CAMERA (tel. 124919): Tarzan en de Baraccudakrijgers (a.l.) za. wo. 14.30, zo 14. 16.15, La bete (18) 19. 21.15; Siddartha (18) vr. za. 23.30. LIDO (tel. 124130): One flew over the Cuckoo's Nest (18) 14.30. 19. 31.15. zo. 14.30. 16.45. 19. 21.15. 500; Stambonen 520-570; Kroten gekookt 100; Spitskool 124-134; Prei 73-76; Postelein 39-65; Rabarber 15-45; Spinazie 28-56; To maten A 890-910; B 940-1030; C 780-S10; CC 550; Witlof 245-280, Meloenen 150-250; Bloemkool 6 stuks 115-165; 8 stuks 80-140; 10 stuks 110; Komkor slachtvee 1125, kalveren (gras nuchtere- en mestkalveren 2093, schapen en lammeren 1147, paarden en veulens 32. bokken en geiten 167. Prijzen: nieuwmelke koeien 1500-2200, nieuwmelk vaarzen 1400- 2025, kalfkoeien 1600-2400, kalfvaarzen 1400-2150, gulste koeien 950-1450, pinken gebnuksvee minder rustig - houdend, stieren (enters en oudere) meer vlot hoger; voor de slacht: meer rustig niet geheel prijshoudend, slacht vee minder vlot hoger; vooral jong vee, kalveren (gras en vette) minder rustig gelijk; voor de slacht iets lager, nuchtere- en mestkalveren minder vlot hoger; extra zware boven notering, scha pen en lammeren iets minder redelijk nauwelijks prijshoudend; vette lager, HVA: snellere diversificatie AMSTERDAM (ANP) De ont wikkelingen in Ethiopië (natio nalisatie van bedrijven en geen winsttransfer) dwingt Verenig de HVA Maatschappijen NV de reeds ingeslagen weg naar ver dere diversificatie van haar be langen in versneld tempo voort te zetten, zo blijkt uit het jaar verslag. Vorig jaar daalde omzet van ƒ512,1 min tot ƒ398,7 min. De nettowinst bedroeg 8,2 min te gen 13 min ofwel 10,31 16,29) per aandeel van 100. Uit Ethiopië werden geen winst- transfers ontvangen. Eerder werd daarom voorgesteld het dividend (ƒ6,50 over 1974) te passeren en de gehele winst toe te voegen aan de geconsolideer de reserves. DEN HAAG De Internatio nale PEN-club, waarbij schrij vers uit de hele wereld zijn aangesloten, heeft zijn leden en particulieren opgeroepen infor matie te verzamelen over de vervolging van schrijvers. Ook wil de club aan de betrokken regeringen vragen om ophelde ring over mogelijke onderdruk king van schrijvers en zal hun tevens verzoeken de rechten en vrijheden van schrijvers te waarborgen. Ben resolutie van deze strek king, die werd ingediend door de Amerikaanse afvaardiging, is deze week tijdens de PEN-con- ferentie in Den Haag met over grote meerderheid aangenomen. Op verzoek van de Israëlische afgevaardigde gaat de interna tionale secretaris van de PEN- club een onderzoek instellen naar de berichtgeving in enkele extreem anti-joodse Egyptische kranten, waarin artikelen zijn gepubliceerd van Egyptische schrijvers. De PEN-club verzond boven den een telegram naar de presi dent van Argentinië, waarin die pe bezorgdheid wordt uitgespro ken over de ontvoering van de Argentijnse schrijver Haroldo Conti. Chili werd eerder deze week al geschorst als lid van de Interna tionale PEN-club, omdat in dal land volgens de organisatie schrijvers worden vervolgd. Hel besluit werd genomen ondtf heftige protesten van de Chi leense afgevaardigde Jorge Ivan Hübner, die deze beschuldigd vëh de hand wees.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 6