DEZE WEEK IN LEIDSE BIOSCOPEN One-man-show van Woody Allen >ean Connery als ebellerende Berber Bisschop Simonis zou zijn overuren in Zoeterwoude niet willen missen Silvia laat naieve romantiek zien bij geurtjes van een uienpot LLiefde voor Harmonie" houdt weense muziektraditie hoog Erotische nachtmerrie van Walerian Borowczijk ILUXOR Storm over Marokko (14) met Sean Connery ICandice Bergen. Regie: John Millius. zo snel mogelijk van zijn is Bond-image af te komen Sean Connery naar een zo «t mogelijke verscheidenheid de filmrollen, die hij nog nneemt. En waarom niet die n de grote leider van de Rif- rbers anno 1904 Raisuli? Hij d een slechtere keus kunnen en, want deze Raisuli gaf des- te het slechte voorbeeld door zijn politieke doel te berei- n een Amerikaans onderdaan ontvoeren. regisseur John Millius' scena- de gegijzelde een jonge nerikaanse weduwe gewor- n. gespeeld door Candice Ber il, die met haar twee kinderen gewild de „gast" is van de woeste Berbers. President Ted dy Roosevelt, een treffende ge lijkenis met Brian Keith, ziet aan de vooravond van de presi dentsverkiezingen in het inci dent een voortreffelijke gelegen heid om nog wat stemmen te winnen en rukt een werel doorlog riskerend met groot militair vertoon Marokko bin nen om zijn eisen voor onmid dellijke vrijlating kracht bij te zetten tegenover de corrupte pasha Bashaw, die met de Duit sers heult. John Millius, die de scenario's schreef voor „mannenfilms" als „Jeremiah Johnson", „The life and times of Judge Roy Bean" ijiüJUAU 14 iViü.1 IS IO LEIDSE COURANT DOOR 0p mi'n omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. Elke T(~M morgen tussen negen en tien uur kunt u mij telefonisch vertellen wie lurg u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Het nummer van mijn PIETERS geduldige telefoon is 071 —12 22 44; u kunt dan naar toestel 19 vragen. Het driedaagse witte feest in de Zoeterwoudse Christus Dienaarkerk is weer achter de rug. Gisteren was de slotdag voor de paar honderd zieken en bejaarden die samen het Eucharistische Ziekentri- duüm hebben gevierd, 's Mid dags luidden de kleuters van „Hummelhof" de gasten op hun eigen hartveroverende manier uit. Het dameskoor van de St. Jan in de Zuid- buurt luisterde de eindplech tigheid op en de zangeressen van de St. Willibrordkerk te Oegstgeest omlijstten des och tends de eucharistieviering die door Rotterdams bisschop h o J dr. Simonis werd geleid. De bedlegerigen en zittenden vonden het prachtig en niet minder gesticht waren een artiki Paar deelnemers uit de refor- matorische wachtkamer van het Vaderhuis. Zo heeft het triduüm zijn zorgen uitge breid over katholiek en niet- katholiek. Voor een goed deel worden de zorgen opgezet in de triduum- keuken. Vrouwen in het wit, smerend, snijdend, beleggend steeds maar goedgeluimd, stellingen opnemend en uit rend: „Twee puntjes met tas alstublieft voor de zus- Leuke broodjes waren it. Er liepen een paar dames rond die een zekere trots beza ten: „We hebben hier een drie sterren-hotel, meneer", zei één van hen; „ja zeker", aldus een ander, „we zijn kleine zelfstan digen die zich een rotje wer ken. En de bediening is zó. En de koffie blijft vers". Dat is gezelligheid kweken met wei nig middelen. Ook in de kerk zelf kende de gezelligheid hoogtepunten. Voor zover ik kon nagaan was er maar één triduümganger die wat bokkig deed: „Geef me nu maar eens wat te drin ken..." „Maar geen wonder: de 81-jarige vertelde: „Ik heb ver dikkeme nog nooit een dokter nodig gehad, en nu rijden ze in Warmond m'n poot eraf'. „We heb ben hier een drie sterren hotel, me neer". Maar ook voor deze gedupeer de baas zullen het versterken de dagen zijn geweest, verster kend als de voortreffelijke bouillon die rondgedeeld werd. Gelukkig was er ook een kopje dat op de stenen vloer aan duigen viel. Gelukkig, .want het ziekentridufim is en blijft een erg huiselijke aange legenheid. De muziekvereniging temidden van prachtige bloe men Sn de EMM-hallen zijn de schilderijen van Silvia erg veel ge vraagd. Van oudere kunstbroeders krijgt ze goede kritieken. Dat stelt ze meer op prijs dan de afkeuring die eveneens haar ten deel valt. Neem nu maar Zwitserland. Zwitsers zijn nogal conservatief. Van de daar geëxposeerde 39 schilderijen werden er slechts 6 verkocht De Zwitsers kopen liever of heel dure als geld belegging of heel goedkope schilderijen. Silvia ligt daartussen in. Men vond het in Zwitserland al bewonderenswaardig (Zwitsers weten zich ook slecht subtiel uit te drukken), dat er toch nog 6 waren verkocht". Van Kralingen omschrijft het werk van Silvia als „naief romantisch", „een typisch Zweedse stijl van schilderen. Naieve landschapkunst, zou je het kunnen noemen. Je moet er van houden". Peter zelf vindt het lang niet allemaal even mooi, maar hij gunt Silvia kennelijk haar plezier. Na De Ruif trekt Silvia met haar doeken waarschijnlijk naar Enkhuizen. Daar kan ze haar Zuid-Zweedse kleuren die ik met geen mogelijkheid in deze krant kan repro duceren voor u vergelijken met de grijze tinten die het in het IJsselmeer zo goed doen. „Silvia is een rustige vrouw", getuigde Peter: „Ze denkt meer dan ze praat Ze weet ook precies wat ze wil. Haar bonte en kleurrijke werk krijgt veel kritiek, maar ze gaat in haar eigen richting door. Liever verkoopt ze niets en dan nog alleen maar aan mensen die haar kunst werkelijk mooi vinden". Ook dat is naïe ve romantiek. Ik vind het doodzonde, dat ik Silvia Leske nooit te zien zal krijgen. STUDIO Love and Death (14) met Woody Allen en Diane Keaton. Regie: Woody Allen. De Amerikaanse komiek Woodv Allen is een gerenommeerd doe- het-zelver. Evenals genieën van de zwijgende film als Chaplin, Keaton en Stan Laurel schrijft hij bij voorkeur zijn materiaal zelf, terwijl hij ook graag in de regiestoel plaats neemt. De eni ge keer dat hij de regie aan een ander overliet was tijdens de verfilming van zijn Broadway- succes „Play it again Sam", maar met „Love and Death" heft hij weer alle voorname functies naar zich toegetrok ken. Dat vereist de nodige zelfkri tiek, want lang niet alles wat in de ogen van Allen leuk is, komt ook zo op de toeschouwer over. Maar in 'n tijdperk, dat de vi suele humor op het filmscherm zo schaars is als thans, vergeven we het hem graag als hij zo nu en dan met een grap de plank misslaat. Wanneer we u vertellen dat „Liefde en dood" zich afspeelt in Rusland tijdens het Napo leontisch tijdperk, dan is de kni poog naar Tolstoi's „Oorlog en vrede" duidelijk. Daar blijft het niet bij. Terwijl de Franse troepen Rusland bin nenvallen en de mannelijke be volking met laaiend enthousias me dienst neemt in het Russi sche leger, houdt de niet al te dappere Boris zich liever bij zijn gedichten. Dat hij tenslotte toch dienst neemt is meer om zijn nichtje Sonja te imponeren dan uit va derlandsliefde. Boris' optreder in uniform is bijna desastreus voor het land, maar door een stom toeval wordt hij de held van de dag als hij twee Franse generaals gevangen weet te ne men. Zijn plotselinge populari teit komt hem op een duel te staan met een berucht scherp schutter, doch ook dit keer is vrouwe Fortuna op zijn hand. De rest van d? film, waarvan het verhaal in Woody Allensket- ches uit elkaar valt, toont Boris en Sonja als onhandige samen zweerders van plan om Napo leon uit de weg te ruimen en zo de oorlog te verkorten. Het avontuur eindigt met de dood van een dubbelganger van Na poleon en Boris voor het vuur peloton. Zal ook nu weer vrouw Fortuna hem gunstig gezind zijn MILÖ CAMERA La Béte met Sirpa Lane en Lisbeth 'fnmel. Regie: Walerian Borowczijk begon zo onschuldig in de dertig. King Kong boven- P het Empire State Building Fay Wray in het vuistje. In veertiger jaren werd het al realistischer met een ach- monsterlijk masker ver dien Jean Marais lonkend naar een schone jonkvrouw in „La belle et la béte." We zijn nu dertig jaar verder en de in Frankrijk wonende Poolse re gisseur Walerian Borowczyk achtte de tijd gekomen om nu alle remmen los te gooien in „La béte." Wat dat bij Borowczyk inhoudt kan ieder, die zijn werk kent, zich indenken. Het is een eroti sche nachtmerrie geworden ge- visualiseeid door 'n man, die niet van halve maatregelen houdt en het subtiele veraf schuwt. Borowczyk bouwde zijn korte film over de jonkvrouw, die door 'n monster wordt aange rand, maar de rollen omkeert, uit met een raamvertelling. De laatste telg van een oud" Frans geslacht zal worden uitge huwelijkt aan een gefortuneerde Engelse jongedame, die bij aan komst op het landgoed zo gebio logeerd wordt door 'n oude le gende over een door 'n monster belaagde voorouder, dat zij er van droomt. De volgende och tend is de toekomstige echtge noot dood. Borowczyk onthult dan datgene wat wij in het voor afgaande broeierige klimaat al lang vermoed hadden. Het hangt van uw incasserings vermogen af of u het zo ver laat komen, want wij kunnen ons voorstellen, dat op een gegeven moment Borowczyk's onver bloemde oer-sex u te veel wordt. „La béte" is niet voor wat je ,,'n gezellig avondje uit" noemt. MILO Woody Al len als Boris de Rus die zich lieve, met de dans dan met het leger bezig houdt. Op de altaartafel zette deken Lamot gistermorgen een heel stel kaarsjes neer, allemaal vo rige week gemaakt door een stel eerste communicantjesv Voor de zieken. Tientallen ex tra lichtjes. Al een paar jaar ontbreekt bisschop Simonis niet op de derde ochtend. Overuren van een bisschop. „Ik zou die paar uurtjes bij de zieken in Zoeter woude niet graag meer willen missen", vertrouwde hij me toe. Na de mis sloeg hij geen bed over om even een per soonlijk woordje voor de zie ken te hebben: public relations ten behoeve van geestelijk en tijdelijk heil. Vertroosting ook lag er in het werk van de talrijke aanwezige priesters die, in verschillende uitmon stering, de zieken de handen oplegden. En ze baden, dat God de zieken mocht zegenen en bewaren en dat Hij het licht mocht zijn in hun ogen. „Als u straks weer thuis bent, wat let u dan elkaar de' han den boven het hoofd te hou den. Handen die zeggen wat wij voor elkaar kunnen zijn", zo hield voorganger Gerrit Toussaint zijn kudde-voor drie-dagen voor. Een kudde dankbaren die gistermiddag uiteen viel, tot het triduüm ze volgend jaar weer verenigt. mé Roelofarendsveen heeft van les. De Veen heeft zijn bloe ien, zijn water - en de water toren prachtige ontsloten polders, een burcht van een dorpshuis, Bromsnor is er kind aan huis, een florerende veiling. De Veen heeft veel meer aantrekkelijks, zo heb ik eens eerder gemerkt. Maar vooral is het een dorp, dat muziek maakt. Vox Laeta :endt van hieruit haar blijde item tot ver over Alkemades ;emeentegrenzen. Niet minder Hfaamd is echter Zuidhol- \mds oudste fanfare die de Van als thuishaven heeft. Dat li de muziekvereniging „Lief devoor Harmonie", anno 1888. öx>r en door bekend en op handen gedragen door rond duizend donateurs. Niettemin dacht gemeente-secretaris P. Th. M. Brama, die voorzitter van „Liefde voor Harmonie" is, dat het geen kwaad kon als de mensen van de fanfare een keertje extra in het zonnetje werden gezet. En daar heeft de heer Brama groot gelijk in. Nóg is L. v. H. een fanfare met 40 werkende leden, maar de heer Brama en met hem vele anderen hoopt dat over niet al te lange tijd het korps zal zijn uitgebouwd tot een harmonie. „Daar zijn we druk mee bezig, al een paar jaar trouwens. Zo worden klarinet tisten opgeleid, in samenwerk ing met Streekmuziekschool „Rijnakkóord" te Leiderdorp, waarvan ik bestuurslid ben. Als die uitbouw eenmaal een feit is, kunnen we meer men sen in staat stellen na hun muziekopleiding aan „Rijnak koord" ook werkelijk hun hob by te beoefenen. Uiteindelijk is dat ook de opzet van zo'n streekmuziekschool", aldus voorziter Brama. Er kleeft nog meer aan „Lief de voor Harmonie". Een jaar of 20 geleden bestond er zo veel animo 'voor het tromme len, dat het korps eenaparte sectie kreeg. Het is een bloeiende loot geworden, die drumband en trompetterkorps met hun 32 werkende leden. „Liefde voor Harmonie" zou ook „Steeds Hoger" hebben kunnen heten, want van suc ces tot succes heeft de vereni ging, die het tot aan het begin der zestigerjaren zonder uni formen heeft moeten stellen („ze zijn nu gestoken in lande lijk grijs en groen, niet zo van dat operette-achtige", voegt de heer Brama eraan toe), thans de hoogste regionen binnen de federatie van R.K. Muziekge zelschappen in Zuid-Holland bereikt. Sinds 1969 speelt de fanfare in de afdeling Uitmun tendheid en de drumband slaat en blaast zijn partij mee sedert vorig jaar in de ere-afdeling. „Aanstaande zondag", vertelt voorzitter Brama, „neemt onze drumband deel aan een lande lijke wedstrijd van de R.K. federatie in Breda, natuurlijk weer onder leiding van de heer B. van der Pluym uit Alphen, die oud-instructeur is van de Van Heutzband. De fanfare werkt overigens onder de heer J. L. Cornelissen van de KMK. Buiten die concour sen om worden veel activitei ten ontwikkeld in de loop van een jaar: rondgangen door het dorp, serenades bij gouden echtparen, aubades, een tap- haar drumband. De heer Bra ma: „Het is een pracht iets voor een dorp. Dat de Veen er trots op is blijkt wel uit het grote aantal begunstigers. Dat muziek maken kost wel een aardige cent: 30.000 gulden per jaar. Wat we tekort komen -- buiten donaties en gemeente lijke subsidie om verdienen we met acties, zoals het carna valsfeest met Uden, waar we goede contacten mee hebben. Echt, „Liefde voor Harmonie" mag wel eens in de krant De leden maken niet alleen ple zier, maar ze getroosten zich net zo goed opofferingen". Niemand van u kent Silvia Leske. Ik ook niet. U zult haar ook niet leren kennen. Ze is lijfelijk afwezig, terwijl haar werken tot 15 juni aan de muur hangen in De Ruif, de eetgelegenheid en galerie in de Janvossensteeg te Leiden. Silvia zorgde daar voor een zonnig coloriet, dat overigens maar moeilijk harmo nieert met al die Ruif-geurtjes (zo snoof ik gisteren duidelijk het aroma van een in voor bereiding zijnde uienpot). Maar het gaat om Silvia Leske, een Duits-Zweedse van 26 die sinds een jaar of tien schildert. Haar man, meneer Leske, belde me op en vroeg of ik er voor voelde eens te komen kijken. Silvia expo seert veel in Scandinavië en Zwitserland, maar ze zou het leuk vinden als ze ook wat bekendheid in Nederland kreeg. Nu heet meneer Leske in feite Peter van Kra lingen, die zich journalist-fotograaf noemt. In 1966 vertrok hij naar Zweden, waar hij Silvia leerde kennen. Thans drukt hij zijn eigen Zweedse tijdschrift in Zwitserland, en hij orga niseert tentoonstellingen voor Silvia die zich uitsluitend met de kwasten en het doek bezig houdt. Dat Peter (28) in De Ruif terechtkwam is geen toeval. Vroeger werkte hij in de keuken van De Ruif. Zodoende. Zijn Nederlands heeft inmiddels wel een Duits vernisje gekregen. In Zuid-Zweden woont het paar vlak aan zee, een bron van inspiratie voor Silvia, die in de afgelo pen tien jaar minstens 350 doeken heeft vol tooid, waarvan er 117 zijn verkocht Peter van Kralingen vertelde: „In Scandinavië en „Magnum force" maar als regisseur alleen nog maar in het gangsterdrama-op-kleine-schaal „Dillinger" met Warren Oates aan bod kwam, heeft in zijn eerste grote spektakel getoond zijn scenario's ook met een ge weldig elan in beelden te kun nen omzetten. Meeslepende massascènes met verbluffend stuntwerk in 'n wervelende montage, die al te gruwelijke details verdoezelt, wisselt hij bekwaam af met een kijkje achter de politieke scher men anno 1904. Ook de merk waardige relatie die ontstaat tussen de kordate Mrs. Pedeca- ris en haar barbaarse maar toch ook zeer hoffelijke ontvoerder komt tussen de bedrijven door nog aardig uit de verf. „The wind and the lion" is ech ter in de eerste plaats een verre van pacifistische actiefilm, waarin met bloed bevlekte sa bels en oude geweren en kanon- Sean Connery als berberleider nen een belangrijke rol spelen. Millius, zelf een verwoed wapen verzamelaar, komt a la Hitch cock ook nog even voor de ca mera. En als wie anders dan de eenarmige Duitse wapenhande laar die de sultan tijdens een tuinfeest 'n machinegeweer de monstreert MILO toe, we vrolijken kinderop tochten op, werken mee aan het bloemencorso en ga zo maar door". Zondag verwacht de heer Brama eerlijk gezegd nog iets bijzonders: „Het zit er dik in, dat ons voetbalteam DOSR in Leiden promoveert naar de 4e klasse KNVB. Geen Veender die daar aan twijfelt. Mocht dat wapenfeit behaald worden, dan is „Liefde voor Harmonie" van de partij. We halen de jongens muzikaal in. Reken maar". De Veen is gelukkig met zo'n vereniging als de fanfare en

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 5