Spanning en avontuur in Wapens voor San Sebastian TELEVISIE VANAVOI Enjsnnsn TELEVISIE DINSDAG RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG !im=l;UII!llll TERUGBLIK VERONICA LAAT WOENSDAG ZIJN GEZICHT ZIEN want dat is mede-bepalend voor het gezicht van Veronica. Rob Out: „Wat is het gezicht van Veronica? Wij willen begrijpelijke infor matie bieden voor een overwegend jonge groep kijkers tussen 18 en 35 jaar. Wij kiezen daarvoor de vorm van een vlot in elkaar gestoken totaalprogramma. Wij doen dat zon der omroepsters(pers). Dat houdt alleen maar tijd op, kijktijd die we de kijkers onthouden. Bij ons schuift alles vlot in elkaar. De jeugd van nu leeft snel en dynamisch en dat is de vorm waar wij naar toe werken. Daar zal wel eens iets tussen zitten wat er niet in past, maar dat vervangen we dan door iets beters. Wat dat betreft zijn we natuurlijk nog op zoek. We proberen onze ideeën uit en pas na verloop van tijd zullen we het gezicht van Veronica precies kunnen omschrijven. De ra dio van vandaag heet het medium, dat een stuk vlotter manoeuvreert dan de tv. Daarom zoeken wij het in de richting van een gevisua liseerd radioprogramma. Maar men moet van ons niet direct wonderen verwachten". Nu moet Veronic^woensdagavond opboksen tegen de finale Europa I, die bij voorbaat door Veronica verloren zal worden. Gert Mul ler of Lex Harding, that's the question. Maar Rob out zal er stevig tegenaan gaan onder het motto, dat hij boven het hoofdartikel in zijn gids schreef, nl. de op het voetbalveld geboren beulsterm: de beuk erin. Dit betekent alles op alles zetten zonder enig mededogen voor de onderliggende partij. Het huidige voetbal is hard, niet minder blijkbaar de huidige tv. Goed, in die ononderbroken opvolging van het Veronica-totaalprogramma van as. woensdag krijgt men een kijk op de moeilijkheden in het Midden-Oosten, de KVP-er Andriessen komt vertellen wat hij tegen het nieuwe socia listische partijprogramma heeft (zoals tot aan de verkiezingen in 1977 elke keer een politicus zijn zegje mag komen doen), het portret van een voetbaldwaas zal worden afgewisseld met een must over milieuhygiëne, jeugdwerklozen maken vervolgens zelf een programma over hun problemen (Rob Out wil hen hiervoor betalen mits hun uitkering niet in gevaar komt), onder de titel „Will wil wel" biedt Wil Luikinga een quiz met grote geldprijzen voor verenigingen, op zijn muziekreis door ons land wordt filmisch Paul McCartney gevolgd met terugblikken op het grootse Beatle-verle- den, de kijkers mogen zelf telefonisch een keuze maken uit de toptien van Lex Harding, en dit gaat zo de hele avond zonder één rustpunt door. Rob Out: „Of je voor of tegen Veronica ben, doet er niet toe. In één ding kun je je niet vergissen: dit is Veronica. Als je het hele totaalprogramma volgt, raak je er een beetje buiten adem van. Voor mensen die bewust op een bepaald onderdeel afstemmen, geeft dit wel eens problemen. Andriessen staat om tien uur op het pogramma, maar dat kan net zo goed om vijf voor tien als om vijf over tien zijn. Het is bij Veronica een gekkenhuis, maar een erg leuk gekkenhuis. De charme van onze chaos is, dat iedereen met goede ideeën bin nen kan komen vallen. Ons programma wordt net zo goed gemaakt door de directeur als door de juffrouw voor de koffie en de tele foon". Als de minister nog zoekt naar een passende interpretatie van het in de omroepwet aange duide „open bestel", dan kan hij in deze Veronica-aanpak een vingerwijzing vinden, want nog opener kan bijna niet, afgezien dan van de klompendansers. NEDERLAND I Teleac 18.15 Nederlands voor buitenland se werknemers NOS 18.45 Informatie voor Surinamers en Surinaamse Nederlanders 18.55 Journaal NCRV 19.05 NCRV-Springtrofee 1975- 1976 19.50 Nee. eerlijk niet! 20.15 De tijd stond even stil (12) 21.00 De Wadden NOS 21.35 Journaal NCRV 21.50 Kojak 22.40 Jesus und die Kramer NOS 22.50 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal TROS 19.05 Steve, de vliegende man 19.30 In Londen staat een huis NOS 20.00 Journaal TROS 20.25 Wapens voor Sebastian 22.15 Aktua TV NOS 23.05 Journaal DUITSLAND I 18.30 Journaal 18.45 Klaas Vaak 18.55 Nordschau-magazini 19.26 Het detectiveverhaal 19.59 Programma-overzicl WDR 18.00 Nieuws uit Noord! Westfalen 18.05 Intermezzo 19.15 Hier und Heute 20.15 Report 21.00 Report uit Studio B 21.45 De strijd om het midq 22.30 Journaal 18.20 Geheimagent 0014 l" 19.00 Journaal U- 19.30 Betreft: Televisie jir 20.15 200 jaar USA ir 21.00 Journaal 21.15 Hoe ver, hoe dichtbij^ 22.45 Journaal 18.00 Ti-Ta-Tovenaar 18.05 Klein, klein kleutertje 18.20 Hond op de vlucht 18.45 In het wilde Australië 19.15 Sporttribune 19.39 Mededelingen 19.45 Journaal 20.15 Het rad van fortuin 21.00 De kroniek van dei Adams 22.00 Journaal 22.20 Filmtribune NEDERLAND I HILVERSUM I HILVERSUM II 19.25 Een. twee uit de n Met uw instemming 20.00 r (S) Ensemble Collegiu daicum 20 40 Utah Symfonie V 2.110 (S) De liederen van Moes 21.35 (S) Literama 22.18 (S) f 22.38 (S) De Huisgenoot. Met het oog op morgen me ten en Den Haaq vandaag. 23.^t HILVERSUM III -feri 18.03 De Vakaturebank. ïe.ij maal AVRO 19 02 I 20.02 Radiojournaal. J Dreammachin Jazz-Show. 22.02 f Vanavond laat. 23.02 C 0.02 Radiojournaal KRO 1.02 ^anl drie. De nacht door. HILVERSUM I HILVERSUM II KRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 Het levende woord. 7.25 Badinerie. 7.54 Overweging. 8.00 Nws 8.11 Echo. 8 30 Aubade. 9.10 Schoolradio 10.00 De letter M 11.55 Scheepspraat. 12.00 Vijf tellen na nu... OVERH. VOORL: 12.49 De Ned. Antillen. KRO: 13:00 Nws 13.11 Echo Magazine 13.45 Nieuwe levens stijl Sober leven. 14.00 SchJ 15 00 In de wachtkamer. 16.(1 16.03 Fons Disch ontvangt 1 spreekuur Prof. dr J. Spierdiji (S) De hutsgeklutste kinderspelJ (S) Country Time. 17.45 Verll 17.55 Med. F VARA 7.02 (S) Gesodemeurd (S) Pep-op-drie. 11.03 (S) Drie verzoek van mensen uit de sport! 12.03 (S) VARA's zoekplaatje 14 Spitsbeeld. 16.03 (S) LP-top-20 f LP. 17.03 (S) Alfred Lagarde. HILVERSUM I TROS: 7.00 Nws. 7,02 (S) Caé 9 00 Nws. 9.02 Aktua-klankbeel (S) Het kind en wij. 10.00 (S) OpflQ tot twaalf. 13.00 (S) De meest ver 'klassieke tien'. 13.30 (S) Kor flot< korpsen. 14.00 Nws. 14.02 AktijnM cial. 14.30 (S) Om de kunst 15. Belcantorium. den In de Van Speyk-show van jl. vrijdag gaf Alexander Pola op een gegeven moment (aan Aad van den Heuvel) te verstaan dal „Farce Majeure" destijds in hel geheel niet als een satirisch pro gramma in het leven was geroe pen, maar gewoon als een amu sementsprogramma. Hij nam daarmee, waarschijnlijk voor de zoveelste maal, diegenen alle wind uit alle zeilen, die niet ophielden te zeggen dat de ru briek niet echt satirisch was, laat staan hardsatirisch en die dat ook immer op nogal verwij tende toon deden. Het pleit voor Pola en de zijnen, dat zij zich daar nooit wat van hebben aan getrokken en gewoon zijn door gegaan en zeker dat zij nooit blijk hebben gegeven van eni gerlei frustratie, door misplaat ste en dus onrechtvaardige ver wijten. Blijft na tien jaar activi teiten en 150 uitzendingen na tuurlijk de mogelijkheid open zich af te vragen of „farce ma jeure" inderdaad een amusant programma was. De allerlaatste uitzending zaterdagavond kon wat mij betreft best het bevesti gende antwoord zijn op die vraag, ook omdat zij exemplair konworden genoemd voor een heel verleden. Want men moet al een verdraaide kniesoor zijn als men bij deze aflevering niet met vrolijk genoegen heeft toe gekeken en geluisterd, zelfs wanneer men constateerde, dat er ook wel minder geslaagde momenten waren. Wie dat in ieder geval kennelijk deden, wa ren enige vooraanstaande politi ci in het Haagse „House of Lords", die licht in de maling werden genomen, maar zich heel duidelijk in het geheel niet op hun teentjes getrapt voelden. Dat en het feit dat een nationaal instituut als het Concertgebou workest onder leiding van Ber nard Haitink aan deze feestelij ke afsluiting deelnamen en „een potje met vet" zo mooi klinken als was het Brui gaf mij een ogenblik te dei dat er door „Farce Majeui misschien wel geappel werd aan een typisch N| lands te noemen gevoel humor. Alsof de duivel ermee spf™ werd er gistern (zondaga dus) in „Frontaal" meteen cussieerd over deze ste y „Nederlanders hebben gee voel voor humor". Die werd dedigd door Peter Hofstede twee buitenlanders als ge LE had opgeroepen. Dat wil zeftoe hij had Karei Jonckheere, dfeei die Belgenmoppen in het ter keerde keelgat waren gesch de zoals tijdens de uitzewcoi bleek, en de Zwitser Heinz tei zer, die in de tragische om in digheid verkeert dat hij als He P. zijn gevoel voor humor v pe durend op ons, Nederlan tei moet uitproberen, zover u zo; te krijgen. Eli Asser bestreelin stelling, met behulp van 1 en Knegjens, die een soigneuzi schoon wat melancholieke g lachsheid zeker niet ont wt kan worden, en Simon Carbe gelt, een vleesgeworden plei te tegen de stelling. Die overifgr natuurlijk nauwelijks au re rieux genomen kon wordei ve kan, vrees ik, niet ontkend ee den, dat mensen met ge lei voor humor minder talrijk J dan de humorlozen wel i sc schijnen te denken. Welnu er werd dan van en aan alle gi ten veel gelachen en slechts st radisch dreigde de zaak ui re hand te lopen, dat wil zegge bi ernst te ontaarden. De s ri ming leverde een royale zeg vi voor Eli Asser en dus tegel O stelling op: 7 vóór twee pi mening 41 tegen. Wij hetb dus wel degelijk gevoel vi humor. Vinden wij zelf. v HERMAN HOFHUi: ivinni\jJn.Li iU iviüjI UI> Zei Rob Out aan de vooravond van het eerse Veronica tv-programma op 21 april: „Onze eerste uitzending mag de minister niet toet sen aan de eisen die de wet stelt Veronica viert feest en dat willen wij weten en dat mogen alle kijkers weten". En zo ging Veronica die allereerste keer hur- ry-up de ether in met brokstukken van pro gramma's, die pas later aan de orde zullen komen, met artiesten die niet kwamen opda gen, en in een regie, die zo flitsend en tierig in de weer was, dat menige kijker aan zijn toestel moest vaststellen, dat voor een beeld goed en wel gezien kon worden het alweer verdwenen was. De kritiek m de kranten loog er dan ook niet om, werd hier en daar zelfs zwaar overdreven, maar Rob Out tilt daar niet zo aan, want sinds die eerste uitzending heeft hij er alweer 25.000 nieuwe leden bij en nog dagelijks komen honderden aanmel dingen binnen. Er is dus duidelijk plaats voor een achtste omroep en alwie meent te kunnen voorzien in een stukje in het volk levende cultuur kan zich wenden tot de minister dan wel tot de Raad van State, het adviescollege van de koningin. Er is dus nog hoop voor de volksdansers en de Veluwse klompendansers. Rob Out over de te tierige regie: „Onze regisseur Hennie Budie, die van Studio Sport is overgekomen en nimmer met artiesten te maken heeft gehad, had een prachtig draai boek samengesteld, dat tot op de seconde en tot het laatste lampje klopte. Toen kregen wij afzeggingen van Rod Stewart en The Walker Brothers. In de nacht voor de uitzending heeft Hennië zijn draaiboek moeten aanpassen. Dat was een heidens karwei en ik kan nu wel zeggen, dat hij ten dele improviserend heeft moeten werken. Daardoor ging er wel eens iets de mist in. Maar de man heeft en houdt ons volle vertrouwen. Hij heeft van ons eerste amusementsprogramma iets fantastisch ge maakt". Het kwaadwillige gerucht, dat Veronica mooi weer heeft gespeeld met de naam van Rod Stewart door overal aan te kondigen dat ie zou komen, terwijl Veronica niet eens contact met Rod zou hebben gehad dan wel direct nul op het request zou hebben gekregen, weerlegt Rob door uit zijn-archief een per soonlijke brief van Rod Stewart te tillen. In deze hierbij afgedrukte brief schrijft Rod, dat hij graag had willen komen, maar dat hij bij een partijtje voetbal zijn rib kneusde, wat hem het zingen belette. Een ander omsstreden punt in de eerste uit zending gold Theo van Duivenbode, een knap pe voetballer, maar daarom nog geen gewiek ste presentator, want dit is een vak, waarin je doorkneed moet zijn wil je het goed doen. Theo zou te onvoorbereid op het scherm gezet zijn en dat levert in de praktijk hoogstens een onbenullig, zij het niet nog minder gesprekje op. Rob Out wil daar geen punt van maken. Theo had tijd nodig om in te spelen, kreeg mensen om zich heen voor de begeleiding, maar de voorbereiding van het Veronica-totaalpro gramma slokte zoveel mankracht op, dat dit niet helemaal uit de verf is gekomen. Het vertrouwen in Theo blijft derhalve, ofschoon hij naar onze smaak als pittige voetballer toch een te tamme interviewer is, te weinig door tastend in zijn vragen. Michels vond Theo destijds in Ajax al een te makke voetballer, reden waarom hij hem uit de selectie verwij derde. Theo stapte toen over naar Feyenoord en in de eerste ontmoeting Feyenoord-Ajax Rob Out (links) houdt zijn vertrouwen in de zinderende regie van Hennie Budie (rechts). nam Theo pittig wraak door met een kanons kogel van een schot, waarin hij heel zijn gram legde, Feyenoord aan het winnende doelpunt te helpen. Als Theo op soortgelijke wijze „wraak" gaat nemen bij Veronica, is er nog wel wat van hem te verwachten. Theo is typisch een man, die je eerst kwaad moet maken voor hij er wat van brouwt. Intussen ligt er voor Rob Out in dit opzicht een fraai stukje psychologische uitdaging. Rob Out zegt als aspirant-omroep over te weinig mankracht te beschikken. Dat verplicht hem ertoe ma- nus-van-alles te spelen, hij regelt, regisseert, haalt koffie voor een dorstige medewerker en werkt tegelijk aan een belangrijk stuk voor de minister. Hij zou niet anders willen. Hij voelt zich thuis in de chaos, de verzorgde chaos die een creatief mens nodig heeft om inspiratie uit te putten. De psychologische aanpak van Theo gaat dan in één moeite door. Wil Luikinga maakt kwis voor verenigingen. HET OOG Een uitgesproken avonturen film zorgt vanavond voor bijna twee uur spanning. Akteurs als Anthony Quinn en Charles Bronson staan daar in dit soort films ook wel borg voor. Het verhaal draait om de vluchte ling Leon Alastray (Anthony Quinn) die op zijn zwerftocht terecht komt in San Sebastian, waar de Mexicaanse bevolking geterroriseerd wordt door Ya- qui-indianen. Alastray schaart zich aan de kant van de dorpe lingen, die hem per abuis aan zien voor een priester. Die in druk wordt nog versterkt als Alastray iets verricht dat op een wonder lijkt. Hij bezorgt zich in elk geval eeq prima alibi. Ned. II, 20.25 uur. Jan van Hillo In gesprek met hel echtpaar Van den Berg. voor wie de tijd even stilstond. Élflllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllll HOU HET SCHERM IN CtlllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllltlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllPf Kojak In Kojak wordt de kaalhoofdige politieman geconfronteerd met de moord op een drughande laar. Hij krijgt het benauwd, wanneer hij merkt dat zijn neef Johnny druggebruiker is. Ui teindelijk wordt het een hele familiekwestie. Ned. I, 21.50 uur. Kruispunt Wadden In ons blad van zaterdag kwam de 25-jarige cineast Rob de Wind aan het woord, over wat hem bezielde strijd te voeren tegen alles wat de Wadden be dreigt. Vanavond wordt dat in zijn film „De Wadden" nogeens met beelden onderstreept. De tijd staat vanavond met Jan van Hillo even stil bij „10 mei 1940, een kruispunt voor het leven". Jan praat met Jan van den Berg, die met zijn verloofde van toen op die dag een moeilijk te nemen kruispunt overstaik. Uit de avonturenfilm „Wapens voor San Sebastian" rechts Anthony Quinn die wordt aangezien voor Driester Links Charles Bronson als indianenopperhoofd. Alleen Jan van den Berg kan vertellen, waarom de tijd van avond juist bij hem stilstond. Ned. 1,20.15 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 2