BEELD
SPRAAK
"Farce
Majeure" sterft aan uitputting
Jr
Voorlopig laatste
„Rondje theater"
TELEVISIE VANAVONI
TERUGBLIK
TELEVISIE DINSDAG
RADIO VANAVOND
RADIO DINSDAG
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
MAANDAG 26 april
"Je hebt alles al een keer of drie in telkens
een andere vorm gehad en dan ontdek je op
zeker moment, dat je bezig bent jezelf te
herhalen".
Henk v.d. Horst van "Farce Majeure" van
NCRV-tv spreekt deze woorden op de rand
van het graf van de satirische rubriek, die
tien jaar lang zoveel humor in de hekeling
deed, dat de ontluistering telkens met een
lach werd toegedekt Op de consul van (Kiele
Kiele) Koeweit na heeft nooit iemand zich
gekwetst gevoeld.
Maar nu volgt op 8 mei definitief de laatste
"Farce Majeure". Ofschoon op 22 mei nog een
samenvatting wordt uitgezonden van de meest
geslaagde liedjes uit al die jaren, geeft deze
rubriek de geest, doodsoorzaak uitputting.
Fred Benavente, Ted de Braak. Jan Fillekers,
Henk v.d. Horst en Alexander Pola hebben
er echt alles uitgehaald wat er in zat. In geen
tien jaar hebben zij van ophouden geweten
en hielpen daarmee de NCRV aan het zoveel
ste programma, dat op eigen kracht volgens
een zo ijzersterke formule werd gemaakt, dat
zelfs metaalmoeheid er geen vat op kreeg, om
het nu maar eens beeldsprakig te zeggen.
Als opmerkelijk geldt, dat het team er als vijf
gezworen satire-bedrijvers nog geen genoeg
van heeft, dat zij voelen aan de vooravond
te staan van een heel anders opgezet program
ma, dat in het komende winterseizoen op het
scherm zal moeten komen. In elke man afzon
derlijk zit nog creativiteit genoeg voor zulk
een onderneming en uit de samenwerking zelf
vloeien voldoende ideeën voort. Zij kunnen dit
nog niet zwart op wit op een briefje geven,
daarvoor is het scheppende werk een te on
grijpbare materie, maar geen van de vijf heeft
er hogenaamd behoefte aan om uit het team
te stappen. Men voelt het broeien, meent dat
er nog fraaie zaken op komst zijn.
Henk v.d. Horst: "Dit houdt tevens m, dat wij
op dit moment weinig te melden hebben over
de naaste toekomst. Daar bestaan uitsluitend
vaagheden over. Het enige zekere is dat "Far
ce Majeure" na de 150e voorstelling op 8 mei
niet meer bestaat. Over een andere rubriek
gaan we daarna praten. Dat kan nog hoofd
brekens genoeg geven. We willen bijvoorbeeld
van eenmaal in de veertien dagen af naar
eenmaal per maand. Dan grijpen we wat
minder terug op de actualiteit en wat meer
op onderwerpen, die in de breedte of in de
diepte behandeld en boeiend gebracht kunnen
worden. Je zal dan automatisch bij een ande
re vorm terecht komen, maar we werken nou
eenmaal vanuit onze eigen hebbelijkheden en
jezelf kun je niet verloochenen. Er zal dan
toch weer iets van het karakter van "Farce
Majeure" terugkeren, omdat wij onzelf niet
kunnen veranderen, al trekken we een andere
jas aan. Dit laatste moet zeker gebeuren, want
in die tien jaar heeft het kijkerspubliek zich
gewijzigd doordat je van onder af aanvulling
krijgt".
Ook al moeten we het straks zonder "Farce
Majeure" doen, de grap hoeft niet af te zijn
van de "Farce", als men zich de pocket
aanschaft, die door Amsterdam Boek is uitge
geven en waarin de vijf Farce-mensen het
leukste uit hun satirische scherpslijperij voor
het nageslacht hebben vastgelegd. Op het
scherm mogen zij bedrijvig geweest zijn, ach
ter de schermen ging het er niet minder mals
aan toe. Vooral toen ze na een jaar besloten
om buiten de studio te treden met de Kar,
met Henk v.d. Horst met bolhoed en donker
brilletje op de toetsen en veel zingend volk
er omheen. Dat was direct uit het leven
gegrepen, zoals het geluk altijd is met de
Iepen. De Kar was al spoedig te klein. Ted
de Braak stak er de brand in en liet de NOS
voor een grotere opdraaien. Er werd altijd
opvallend luidruchtig gezonden rond de Kar.
Daar hadden de Farce-mensen een foefje
voor. Zij stelden de omstaanders voor het
blok met de mededeling, dat als zij niet mee
zouden zuigen zij als lusteloos door hun fami
lie zouden worden aangemerkt en dat alwie
dan nog niet wilde zingen in elk geval uit het
beeld zou worden geknipt. Buitenopnamen
verliepen trouwens nooit zonder problemen.
Meestal verscheen er wel een plichtsgetrouwe
agent, die kwam informeren of de heren in
het bezit waren van een zangvergunning. Die
hadden ze wel eens niet en als ze die wel
hadden, bevatte deze zoveel voorwaarden, dat
zij om in het openbaar hun optreden te
kunnen doen aangewezen waren op agenten,
die met ruimhartige jovialiteit de voorwaar
den soepel interpreteerden, en die waren er
inderdaad wel eens.
Een verhaal apart is dat van de vrouw in
Naarden. Als de mensen van "Farce Majeure"
een geschikt huis, boerderij of welke optrek
of bezienswaardigheid dan ook hadden gevon
den om op lokatie te filmen, dan ging assis
tent Lies van Bommel aan de heren met
camera's, licht, geluid en spelers vooruit om
medewerking van eigenaars of bewoners in
te roepen. Daar zijn nooit veel problemen mee
geweest en de verzekering dekte de schade
als er al eens peuken op parket werden
uitgetrapt of anderszins. Eens kwam het Far
ce Majeure-team op het idee om het hand over
hand toenemende euvel van scheidsrechters,
die in steeds grotere hoeveelheden gele kaar
ten trekken, te hekelen door een arbiter, in
dit geval Jan Fillekers, in een echtelijke spon
de tussen man en vrouw in te leggen Op het
supreme moment zou de arbiter onder de
Met Kar-revrachten bracht Farce Ma
jeure de humor het land in.
Lies van Bommel deed als vrouw
achter de schermen al die jaren het
voorbereidende werk voor "Farce Ma
jeure".
dekens uitkomen om de kaart te tonen. Aan
Lies van Bommel werd gevraagd een en
ander te regelen. Haar was echter niet vol
doende duidelijk meegedeeld, dat er behalve
een fotogenieke slaapkamer met bed ook een
dame voorhanden moest zijn om het spel mee
te spelen. Zo kwam de vrouw, die haar slaap
kamer voor de opnamen beschikbaar stelde
voor het feit te staan, dat zij werd uitgenodigd
om bij ontbreken van een daarvoor aange
trokken dame in dat (haar eigen) bed te gaan
liggen. Daar had zij niet direct zin in, maar
na enig praten liet zij zich overhalen, nadat
de regisseur haar vertrouwenwekkend had
toegevoegd: "U kunt u gerust uitkleden, hoor
mevrouw. Wat dat betreft zijn wij net dokters.
Bovendien mag u hemmetje en broekje aan
houden". Aldus geschiedde en werd een vlotte
opname gemaakt. Materieel gezien liep alles
zonder problemen. Moreel gesproken kwam
de NCRV echter wat moeilijk te zitten of te
liggen, toen later op de avond de echtgenoot
van de betrokken dame 's avonds een scheids-
rechtsembleem in zijn bed vond en van zijn
vrouw een verklaring eiste.
Nog pas drie jaar geleden kreeg de Farce
Majeure-kijker een nieuwigheid voorgezet on
der de titel: "Wat dacht je wat?" Dit steunde
op het idee een komiekenpaar in het leven
te roepen dat op ouderwetse wijze actuele
grappen ten beste moet geven- Na een korte
selectie werden de langste en de kleinste
hiervoor gekozen, d.w.z. Alexander Pola en
Ted de Braak, Wat en half Watt, die nadien
in een lange reeks de samenleving en derzel-
ver zwarigheden luchtig in het belachelijke
hebben getrokken. Binnenskamer heetten zij
"Wat dacht je (half) wat" en recensenten
meenden, dat deze hele oude vorm van humor
bedrijven best weer eens voor de dag kon
worden gehaald, omdat als je zo-iets goed
aanpakt er altijd wel belangstelling voor is,
al heeft het duo van stonde af betoogd, dat
zij het niet meer zagen zitten en dat zij er
niet meer bij konden.
Pola: "Wat dacht je wat? De PPR wil een
speciale nieuwe staatssecretaris voor de werk
loosheid".
Ted de Braak: "Da's mooi, da's heel mooi.
Ze zullen waarschijnlijk denken, dat is dan
tenminste één werkloze minder".
Een recensent meende, dat dit alles op een
zo grappige manier tegen de ongein aanzat,
dat het daardoor weer grappig werd. Kritiek
kon het Farce Majeure-team wel verdragen.
Zij wisten er zelf ook raad mee. Hoeveel
tv-programma's hebben zij niet door de satiri
sche molen gehaald? Zij brachten zelfs een
alternatief songfestival in travestie, waarbij zo
vals werd gezongen, dat men soms meende
met het werkelijke songfestival te doen te
hebben.
Bijzondere dank is het Majeure-team, alsmede
het geachte Farce-forum verschuldigd aan het
kabinet. Dit vormde een onuitputtelijke bron
voor politiek plezier. Leest men de Farce
Majeure-teksten er op na, dan duikt het eerst
de naam op van Schmelzer, die door Wim Kan
als tekkel wordt omschreven. Vroeg of laat
zal die tekkel wel weer keffen in de politiek.
Als Henk v.d. Horst zegt, dat het kijkpubliek
in tien jaar tijd van karakter verandert, politi
ci in het algemeen en tekkels in het bijzonder
doen dat niet. Het zal voor de Farce Majeure-
mensen een hele klus zijn om in september
met een ander programma te komen, maar
die kluif blijft voor hen liggen. Want ook m
nieuwe stijl zullen de Majeure-mensen zich
met een kluifje noch met een kluitje in het
riet laten sturen.
NEDERLAND I
Teleac
18.15 Nederlands voor buitenland
se werknemers
NOS
18.45 Informatie voor Surlnamers
en Surinaamse Nederlan
ders
18.55 Journaal
KRO
19.05 The Fllntstones
19.30 'n Rondje Theater
20.20 Mijl op zeven
KRO/RKK 21.15 Uit de agenda
van een bisschop
KRO
Een stuk van je leven
22.20 In de keuken van Berend
22.55 Symbiose
NEDERLAND II
NOS
18.45 Paulus de Boskabouter
18.55 Journaal
TROS
19.05 Kleine wonderen van de
grote natuur (2)
19.15 Discoshow (3)
NOS
20.00 Journaal
20.25 Derrick (9)
21.25 Martlne (6)
22.05 Aktua tv
De KRO zendt vanavond voor
de laatste keer in dit seizoen
een „Rondje theater" uit, deze
keer zonder spelletje. Een groot
deel van dit programma be
staat uit een interview van
Hans van Willigenburg met
Herman van Veen over zijn to
neelstuk .Jukebox 2008".
Voorts wordt uitgezonden een
gefilmd interview met Hilde-
gard Knef in verband met haar
optreden - voor het eerst na
ruim vijftien jaar - in de speel
film: „Jeder stirbt für sich al-
lein". Deze film gaat vandaag
in Nederland in première onder
de titel „Ieder sterft in een
zaamheid". Sylvia Alberts en
Marjol Flore komen zingen en
tot slot brengt de Haagse pop
penspeler Lucas Goudswaard
een fragment uit zijn kinder
voorstelling.
Ned. 1,19.30 uur.
Mijl op zeven
Vanavond rijdt de Mikro-Stu-
dio-bus door het mergelland van
Zuid-Limburg en de Voerstreek,
het aansluitend gebied over de
Belgische grens. Elsje Bartelet
gidste het KRO-team, voor „Mijl
op zeven".
Ned. I, 20.20 uur.
Marline Bijl ontvangt vanavond Pia Beek. Te gast zijn
voorts Albert Mol, Herbert Joeks, Marco Bakker en Mi
chael Brown. Ned. II, 21.25 uur.
Bisschop
,.Uit de agenda van een bis-
HOU HET
SCHERM IN
HET OOG
schop" brengt op het scherm
Mgr. dr. A. J. H. Simonis, bis
schop van Rotterdam. In de
kerk van het Onbevlekt Hart
van Maria in Lisse, dient de
bisschop het sacrament.van het
Vormsel toe aan een groep kin
deren rond de twaalf jaar. Hier
over stelt Guus Kristel vragen.
Ned. I, 21.15 uur.
Stukje leven
In de vierde aflevering van
„Een stuk van je leven" staat de
heer H. de Ronde'centraal. De
Ronde, een vijftiger, heeft in
Hilversum een handel in auto
banden. Hij voert al jaren actie
tegen gemeentelijke èn particu
liere instanties als naar zijn me-"
ning het milieu in gedrang
komt. Zo protesteerde hij met
succes tegen twee nogal wat
stank verspreidende fabrieken
in zijn straat, liet hij de gemeen
te Hilversum de meren van An
na's Hoeve schoonmaken, waar
in hij later karpers uitzette.
Ned. I, 21.50 uur.
Discoshow
In de derde aflevering van NL-
Discoshow treedt op'een aantal
populaire artiesten zoals Dave
en Maggie MacNeal. De Franse
Nederlander Dave begint lang
zamerhand ook in Nederland
een forse populariteit op te bou
wen, terwijl Maggie in de be
langstelling staat met „Terug
naar de kust". Behalve Dave en
Maggie zijn te horen Dizzy Ma
n's Band, Patricia Paay, Jack
Jersey, The Classics, groep Fer
rari, Hank the Knife an the Jets
en het nieuwe talent Daniël.
Ook wordt een gesprekje met
Albert West uitgezonden.
Ned. II, 19.15 uur.
Na lang tussen hoop en vrees
geleefd te hebben hoorden wij
zaterdagavond wel een keer of
vier op het scherm meedelen,
dat de wedstrijd zondagmiddag
rechtstreeks zou worden uitge
zonden. Iedere keer weer tot
mijn onvermengd genoegen,
daar kom ik eerlijk voor uit. En
achteraf gezien zou je die match
natuurlijk helemaal niet meer
hebben willen missen. Een fees
telijke middag, die door de NOS
ook feestelijk werd ingeleid met
een optreden van Herman van
Veen, die les gaf in zoiets als
„de betekenis van de filmvoet-
balherhaling". Die herhalingen
waren 's avonds in de Studio
Sport (tegen alle goede gewoon
tes in) overigens zó slecht, dat
men zich onwillekeurig afvroeg
of hij, Herman, niet beter zijn
mond had kunnen houden.
Maar daar staat dan weer tegen
over dat men George Knobel
persoonlijk kon horen verklaren
dat hij zo'n wedstrijd „in zijn
hele carrière nog maar één keer
had meegemaakt". En dat men
ook Raymond Goethals in dui
delijk, maar niet helemaal ver
staanbaar vlaams een verkla
ring kon horen afleggen.
En dat vormde dan weer (onget
wijfeld ongezochte) inleiding op
de vertoning van „De herberg
In 't Misverstand" een tv-spel
naar aanleiding van het boek
van Anton Coolen, die door een
co-produktie van BRT en KRO
tot stand was gekomen. Dat wil
zeggen, het ging in feite om een
bewerking van de Tsjech Anto-
nin Moskalyk, die weer vertaald
werd door de Nederlander Hans
Krijt. Zij werd gespeeld door
■.HIHHy^l.ll
NDR
18.00 Sportjournaal
18.30 Journaal
18.45 Klaas Vaak
18.55 Nordschau Magazine
19.26 Het detectiveverhaal
19.59 Programma-overzicht
WDR
18.00 Nieuws uit Noordi
Westfalen
18.05 Intermezzo
19.15 Hier und Heute
19.45 Spel om kwart voor acl|
20.00 Journaal
20.15 Report
21.00 ...und da hab'lch gelen
zu k(g)ucken
21.45 Krachtproeven
22.30 Journaal
DUITSLAND II
18.20 Briggs, de schrik vfy
geheime dienst
19.00 Journaal
19.30 Daguitstapje
20.15 Contacten
21.00 Journaal
21.15 Gates to paradise
18.00 Tl-Ta-Tovenaar
18.05 Klein, klein kleutertje
18.20 Hond op de vlucht
18.45 In het Wilde Australië
19.15 Sporttrlbune
19.39 Mededelingen
19.45 Journaal
20.15 Het rad van fortuin
21.00 Edward VII
21.50 De media
22.40 Journaal
NEDERLAND I
HILVERSUM I
EO: 18.00 (S) Wij hebben een woord
voor de wereld: gewijde muziek PP:
18.19 Uitz. van de Partij van de Arbeid
EO: 18.30 Nes. 18.41 EO-mededelingen
en grammoffonmuziek 18.45 (S) Lek-
tuur op tafel: informatie over boeken
periodieken. 19.00 (S) Ronduit, muziek
en informatie voor longeren. 19 40 (S)
De bijbel open: Bijbelstudie. 20 00 (S)
Snaar en spel, muzikaal progr. 20.25 (S)
EO-meeterdaad. 20.30 (S) Ga er eens
voor zitten, gavarieerd muziekprogr.
21.45 (S) Avondoverdenking. NOS:
2200 Voor blinden en slechtzienden.
22 15 (S) Openbaar Kunstbezit. 22.25
Bond zonder naam. 22.30 Nws. NCRV:
22.40 Hier en nu. VERONICA: 22.55
Veronica op I: akt en muziek. 23.55-
24.00 Nws.
HILVERSUM II
ziek 19.10 Bij de tijd: over school
19.25 Een, twee uit de maat: prog,
onderwijs en opvoeding. 19.45 (J
uw instemming lied van de week
Nws 2005 (S) Radio Filharmj
Orkest met piano: klassieke rj
21.08 (s) De liederen van Moesso
21.35 (S) Literama: kroniek ove
ken, schrijvers en toneel. 22.j I
Poerama: poëzieprogr. 22.25 (I
aarde bestaat, hoorspel. NOS. r
Met het oog op morgen, met act.
i Den Haag vandaag. 23.5!
Nws.
HILVERSUM III
NOS: 18.03 De Vakaturebank. 11
NOS-maal met Joost den C
AVRO: 19.02 Let's twist again i
Radiojournaal. 20.05 (S) Sup
Dreammachine. 21.02 (S) De
Uur-Jazz show. 2202 Radiojft
22.05 (S) Vanavond laat. 23.02 (S)
HILVERSUM I
AVRO 7 00 Nws. 7.02 Dag met een
gaatje (7 30 Nws 7 41-7 55 Radiojour
naal) 8 30 Nws. 8 36 Gymnastiek voor
de huisvrouw. 8 45 Programmaover
zicht. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Geva
rieerd. 10.00 Radio Lawaaipapegaai.
1010 Arbeidsvitaminen. (10.30 Nws
10 33-10.35 Radiojournaal). 1130 (S)
Rondom twaalf 12.26 Mededelingen
1230 Nws 12 41 Radiojournaal. 13.00
Knipperlicht' verkeersmagazine. 13.25
'n Middag AVRO. (15.30 Nws. 15.33-
15.40 Radiojournaal) OVERHEIDS-
VOORL.: 17 20 Nws uit de.Nederlandse
Antillen. AVRO: 17 30 Nws. 17.32 Radio
journaal. 17 50 Tout toi
HILVERSUM I!
KRO: 7 00 Nws. 7 11 Ochtendgymnas
tiek. 7 20 Het levende woord. 7.25 Badi-
nerie. 7.54 Overweging. 8.00 Nws. 8 11
Echo. 8.30 Aubade. 9.10 Schoolradio.
10.00 De letter M. 11 55 Scheepspraat.
12.00 Vijf tellen na nu. OVERHEIDS-
VOORL.: 12.40 Uitzending voor de land
bouw KRO: 13.00 Nws 13.11 Echo.
13.45 Nieuwe levensstijl. 14.00
radio. 15.00 In de wachtkamer
Nws. 16 03 Pons Disch ontvangt
spreekuur drs Chriet Titulaer 1/
De hutsgeklutste kinderspelen 11
Country time 17.45 Verkenning
Mededelingen.
HILVERSUM III
VARA 7 02 (S) Gesodemeurdei
(S) Pep-op-drie. 11.03 (S) Drie dr;
verzoek. 12.03 (S) VARA's zoekf
14.03 (S) Spitsbeeld. 14.03 Spit!
16.03 (S) LP-top-20. 17.30 (S)
Lagarde.
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.02 (S) Capriccio: oi
klassieke muziek. 9.00 Nws. 9.02
klankbeeld. 10.00 (S) Opus til
twaalf 12.00 Intermezzo. 13 00
meest verkochte „klassieke tien'
(S) Koren en korpsen. 14.00 Nws
Aktua-special. 14.30 (S) Om de
15 09-17.00 (S) Belcantorium
Vlamingen en uitgebracht door
de KRO. Ik weet niet of het
door die ingewikkelde gang van
zaken kwam, dat het geheel
bleek te zijn uitgelopen op een
ongelooflijk verwarrende brok
televisietoneel, waar in ieder ge
val geen woord Anton Coolen
bij was. Ik moet bekennen, dat
ik in het begin nog wat ongewis
heb zitten toekijken, wankelend
tussen de mogelijkheid van
doen te hebben of met een hoog
verheven misvatting of met een
persiflage op het tv-toneel in het
algemeen, waarin ieder ogenblik
Sjef van Oekel zou kunnen ko
men binnenwandelen. Het duur
de echter niet lang of ik schoot
gewoon van de ene lachbui in
de andere, mij tenslotte afvra
gend of die Belgenmoppen dan
toch een kern van waarheid
zouden vertegenwoordigen.
Dat is natuurlijk niet zo, maar
onze vlaamse televisie-broeders
(van wie ik eigenlijk dacht dat
ze de ergste moeilijkheden in
middels wel te boven waren ge
komen) maken het ons soms wel
moeilijk. Tjonge, tjonge, wat
een onzin. En met vijf-nul ver
liezen en dan ook dat nog.
Bij de AVRO werd ons zater
dagavond notabene in een film
van anderhalf uur geopenbaard
wat voor een snuiter Elvis Pres
ley eigenlijk is. Elvis, het feno
meen, zogezegd. Ik moet zeggen,
dat ik niet de volle tijd nodig
had om te constateren dat het
vooral om veel geschreeuw en
weinig wol ging. En dat ik mij
dus heb gewend tot „De Vreem
deling" op het andere net. Daar
in weer een ander fenomeen:
Orson Welles. Maar hij was in
deze film (die hij in 1946 ook
zelf gerisseerde) een stukje ma
gerder en daaraan omgekeerd
evenredig ook nog lang niet de
fascinerende man, die hij daar
na zou worden. Een hoj
vooruitzicht op de toekomsj
wij al weer achter de rugl
ben, daar ging het met I
rolprent om. Om meer ti
niet.
In „Brandpunt" zei profl
Gaay Fortman, de huidig»
nister van binnenlandse z|
dat hij zich best kon voorst
dat zijn voorgangers nia
hoogste prioriteit hebben
leend aan de kwestie van'
gerlei verandering in het
teem van het toekennen val
derscheidingen. Ik kan da
mijn beurt weer met heml
voelen. Zelf zou ik deze ra
teit aan de orde hebben ga
bij het samenstellen vara
actualiteitenrubriek. Maar j
In ieder geval heb ik gen
van de bloemrijke taal vaj
oud-kamerlid Scheps, die
steeds spreekt, zo ongevee
een ridderorde op het r
staat. Ook was er een repo
over de situatie - het „reilj
zeilen" - in het bisdom 1
mond. Dat het niet het aan
dom Utrecht mocht wezen
ongetwijfeld toe te schij
aan het feit dat daar nietj
jaar geleden) mgr. Gijsen]
benoemd. De bisschop had
overigens alle medewerkira
weigerd aan de reportage
was ook' niemand, die tot
belangensfeer gerekend
kunnen worden, afgezien!
van een enkele eenvou
maar geenszins weg te cij
„beminde gelovige". Enfin
Langebent zei zelf al vooral
het dan ook alleen maai]
„impressie" was gewordeij
die bleek dan ook zeer va)
zijn uitgevallen.
Herman Hofhi