LANGS OMWEGEN Kunst-Triennale gaat de Waag weer verwarmen Van behang tot compleet ingericht woongenot Katwijkse verhuizer beleefde hachelijk avontuur in Libanon Geschrokken automobiliste belandde tussen worsten 37, DINSDAG 6 APRIL 1976 LEIDSE COURANT PAGINA 5 DOOR TON PIETERS Op mijn omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. Elke morgen tussen negen en tien uur kunt u mij telefonisch vertellen wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Het nummer van mijn geduldige telefoon is 071 12 22 44; u kunt dan naar toestel 19 vragen. Van onze rechtbankverslaggeet- ita ster loo LEIDEN De Leidse kanton- Lré rechter, mr. Van Dijke, gaat bij ige zijn beslissingen niet over één nacht ijs. Dit betekent dat hij i veel zaken nog eens nader laat onderzoeken. Soms moeten ver- dachten en getuigen in een be paalde zaak twee tot driemaal komen opdraven. Vaak is dit onvermijdelijk, tenminste wan neer men een weldoordacht en W rechtvaardig vonnis op prijs stelt. rtW 'W Zo Liet rechter Van Dijke het gistermorgen na een onmiddel- j lijke beslissing te nemen in de J spannende zaak van taxichauf- 0 feur B. Vergezeld van een piepjonge ad vocate verscheen de verdachte, J de Leidenaar B., gisteren op de strafzitting. Daar moest hij voor 'l; tweede maal de tegen hem 'r uitgebrachte beschuldiging aan- s. horen. Op de kruising Marnix- laan-Willem de Zwijgerlaan zou B. de doorgang niet hebben vrij- gelaten voor- een andere auto 'J ^e bestuurster van die auto zou j daar zo van geschrokken zijn, dat zij een bijzonder ongelukki- 1 ge manoeuvre maakte. In een poging B. te ontwijken ging zij verder dan haar bedoeling was. Het lukte haar niet meer om op de stoep tot stilstand te komen. Zij reed pardoes een slagerswin kel binnen. Een enorme glas schade was het gevolg. Op de rechtzitting kwam hoofd agent Verdoes uit Leiden de be schuldiging aan B.'s adres be vestigen. Aan de hand van foto en situatietekening kon. volgens de agent bewezen worden dat B. vanuit de middenberm van het kruispunt was opgetrokken, ter wijl dit niet kon. De taxichauf feur zelf verklaarde dat hij ge wacht had tot de weg vrij was. De volgende getuige keerde zich echter ook tegen hem. Het was mevr. V.d. B., de dame die op zo'n onfortuinlijke wijze tussen de worsten en het spek beland de. Mevrouw V.de B.: „Ik reed in de rechterrijstrook. Vlak voor dat ik de kruising bereikte, trok B. plotseling snel op. Ik schrok vreselijk. Om geen brokken te maken ben ik uitgeweken naar rechts. In paniek heb ik waar schijnlijk gas gegeven in plaats van te remmen. In ieder geval kwam ik pas in die slagerswin kel tot stilstand". Tot zover de belastende verklaring van me vrouw. Maar de derde getuige, J.H. uit Leiden, gaf een andere visie. Op de dag van het ongeluk was hij toevallig in de buurt. Vanaf de tweede verdieping van een huis had hij ruim zicht op de rijbaan. Naar H .'s stellige overtuiging heeft mevrouw V.d. B. niet op de rechterrijbaan gereden. Dit is een kardinaal punt in de zaak. Als mevrouw V.d. B. in derdaad de linkerrijbaan bere den heeft, zal verdachte B. waarschijnlijk niet hebben op getrokken. In dat geval is de tegenpartij verantwoordelijk voor alle schade. Maar rechter Van Dijke wilde, geen lichtvaardige beslissing ne men. Hoofdagent Verdoes mag terugkomen met een uitgebreid proces-verbaal en foto's als be wijsmateriaal. Verdachte B. zal op 17 mei voor de derde maal een halve werkdag moeten ver zuimen om de afhandeling van zijn zaak bij te wonen. Sarita de Geus „IK HOOR DE KOGELS NU NOG VLIEGEN" Van een onzer ver slaggevers LEIDEN De We reldwinkel staat aanstaande zater dag met een stand bij de Hartebrug- kerk. De opbrengst van de te koop aangeboden goede ren, stickers en In- dio-koffie, is be stemd voor Guate mala. Tevens is er in de stand alle mogelijke informa tie te krijgen over dit in februari door aardbevingen getroffen land. De actie voor Guate mala is op touw ge zet in samenwerk ing met de in Kerk- rade gevestigde Stichting Ontwik- Stand voor Guatemala op Haarlemmerstraat keling Samenwerk ing. De stickers zijn voor 1,- te koop. De SOS heeft speciaal voor de actie een girore kening geopend. Giften kunnen worden gestort op gironummer 66300 ten name van „SOS Rampen fonds Guatemala" Behalve aanstaan de zaterdag in dt stand op de Haar lemmerstraat is In- dio-koffie, een pro dukt uit Guatemala te krijgen in de We reldwinkel, Steen straat 1 b en ïr „Verbum Dei" Plantage 16. Zaalvoetbal in Vijf-Meihal Van een onzer verslaggevers Katwijk/Den Haag „Libanon, een verschrikking. Nooit van mijn leven wil ik daar nog naar toe. Het leek wel of we in de hel terecht gekomen waren. Ik hoor het geluid van rondvlie gende kogels nog in mijn oren. Nee, voor mij hoeft het niet meer. Het leek wel en nacht- Met deze geëmotioneerde woor den kijkt de Katwijkse verhui zer Rob Scholten (33) terug op het hachelijke avontuur dat hij vorige maand samen met colle ga Hagenaar Nico Koot van het Haagse verhuisbedrijf J. C. Koot en Zonen in het Midden- Oosten doormaakte, en waarbij zij, zoals wij zaterdag al meld den, als gevolg van de burge roorlog in Libanon enige tijd spoorloos verdwenen zijn ge- De beide verhuizers vertrokken op maandag 1 maart met eel" vrachtwagen vol goederen be stemd voor de Nederlandse am bassade in Damascus. Hun relaas: „Nadat we daar wa ren geweest moesten we door naar Neiro Beirut om spullen voor Nederland op te halen. Aan die rit begonnen we op donderdag 11 maart. Bij de grens van Libanon werden we opgewacht door twee mensen van de Nederlandse ambassade, die ons zouden begeleiden en ons met de Arabische taal zou den helpen. Om half zes 's avonds kwamen we aan in Beirut. We reden er naar de flat waar we de spullen moesten oppikken, maar om acht uur 's avonds brak plotseling de hel los. Iedereen )ag nog in de stel lingen en ze hadden de vingers als het ware nog aan de trek kers." In een paar minuten tijd was het een enorme chaos. Aanvan kelijk dachten we dat we met een of twee dagen weer uit de flat konden vertrekken. In to taal heeft het echter drie weken geduurd. Dat kwam omdat wij in de christen-wijk zaten en je om naar het vliegveld te kunnen dwars door de vuurlinie heen moest Dat was onmogelijk. Dag en nacht werd er geknald." Nico Koot: „Ik heb echter nooit het idee gehad dat ik oog in oog met de dood stond, ook niet toen ze onze wijk met mortieren gingen beschieten. Mijn grootste zorg was: waar kom ik terecht als ik hier vlucht want de wijk waarin wij zaten was volledig geïsoleerd", zegt hij. Dankzij een staakt-het-vuren konden beide verhuizers uiteindelijk toch naar de andere kant van de stad komen. „Dat kon dank zij de voortreffelijke bemidde ling van de Nederlandse ambas sade in Libanon. Die heeft de terugreis geregeld. Zodat we vo rige week donderdagochtend per vliegtuig konden vertrek ken. 's Avonds waren we toen weer veilig thuis", aldus de ver huizers. Van onze sportredactie LEIDEN Ook voor vanavond is er weer een beperkt zaalvoet balprogramma voor de Vijf-Mei hal samengesteld. Om acht uur treden kampioen Zwaanvogels en Swift, 't Winkeltje tegen el kaar aan; LDWS en Tegelhan- del komen een uur later in het veld. Kunstenaars zetten vanaf 6 mei tot 4 juni hun beste been tje weer voor, in de Waag. Dat gebeurt binnen het kader van de (derde) Triënnale onder be schermheerschap van de Cul turele Raad Leiden. Nu wil „triënnale" zeggen, dat iets om de drie jaar voorkomt. In het geval van deze expressieve driejaarlijkse happening is er iets loos: het is namelijk al weer vier jaar geleden dat de vorige Triënnale succesvol zich presenteerde aan Jan en alleman uit Leiden en omge ving. „Ach ja", verzucht Bru no de Klerk min of meer, „we stellen het steeds een jaar uit Dat zit 'm vooral in de finan ciën". Bruno de Klerk, zelf kunstenaar, werkt op het bu reau van de Culturele Raad een paar maanden vooruit aan de Triënnale, organisatorisch en administratief. Hij weet waar hij het over heeft: „We hebben 230 artiesten aange schreven, maar daar zitten ook amateurs onder. Ze moe ten zelf maar schiften, vind ik". Dat schiften is min of.meer noodzakelijk, want de Triën nale 1976 is in tegenstelling tot de gelegenheid in '72 voorbe houden aan professionele deel nemers, ofwel „degenen die er een beroepsmatige intentie" op na houden en woonachtig zijn in de gemeenten Alkema de, Katwijk, Leiden, Leider dorp, Noordwijk, Oegstgeest, Rijnsburg, Sassenheim, Val kenburg, Voorhout, Voorscho ten, Warmond, Wassenaar en Zoeterwoude. Bruno zelf had er weer liever amateurs bij gehad, „maar de sectie Beel dende Kunsten van de Cultu rele Raad heeft nu eenmaal anders besloten". Maria Vos, directeur van het bureau Cul turele Raad motiveert dat be sluit: „De sectie besloot tot uitsluitend beroepskunste naars, omdat dezen vaak te weinig naar buiten kunnen treden; amateurs erbij zou te veel worden. Maar vooral rechtvaardigt de beperktheid van de middelen die van ge meentewege via het Fonds Culturele Doeleinden aan kunstenaars ten goede komen een dergelijke selectieve bena deringswijze". Dit jaar wordt niet door de gemeente Leiden aan aanko pen gedaan. Vorig jaar werd nog voor 5000 gulden aange kocht. Ditmaal gaat de inhoud van de „aankopen-pot" naar een „nood-pot", ten behoeve van kunstenaars die tot de noodgevallen gerekend kun nen worden. Het is, volgens De Klerk, bovendien ook nog zo, dat in '72 sommige beroeps mensen van de expositie weg bleven omdat amateurs mee deden. Geen Waag dus deze keer voor de dilettanten, maar een goede open plek in de binnenstad voor de mensen die van de kunst moeten zien te leven. De Triënnale blijft daarbij de functie van een brug behouden. Want de kloof tussen kunstenaars en bevol king is er nog steeds, hoewel misschien iets minder breed na die kennismaking van vier jaar geleden: ,,We houden aan de Waag vast", aldus Bruno de Klerk. De Waag, overigens, gaat steeds beter een publieke functie krijgen. Nog dit jaar (eindelijk) komt er centrale 'verwarming in. Dan kan die Waag die zomers ook „een onding is" (meent De Klerk) meer worden gebruikt. Het ge bouw is dit jaar al aardig be zet: behalve de Triënnale is er ruimte voor de Nivon-jubi- leumtentoonstelling (eind deze maand), in juni komt er een tentoonstelling van „Leidse" kunstwerken en in september kan men er kunstvoorwerpen komen uitzoeken op de Arto theek 1870, dan kun je voor een half jaar kunst lenen. 1972 was een goed jaar voor de Triennale-beweging: ruim 200 artiesten exposeerden vaak in het oog springende zaken en zeker 7700 mensen kwamen ernaar kijken; voor ongeveer 3000 gulden werd particulier aangekocht Vier jaar geleden werd het voorne men gemaakt, ten behoeve van gemeenten, bedrijven, Kamer van Koophandel, scholen e.d., alle deelnemende kunstenaars onder te brengen in een klap- Martien van der Klugt bij zijn nieuwe aanwinst; een „echt" boerenkar-bed per, een soort catalogus van de Triënnale. Dit jaar bestaat dit voornemen opnieuw, „al leen ziet het ernaar uit, dat het ook zal gebeuren", verwacht Bruno de Klerk; „al het werk zal gefotografeerd worden, zo dat iedereen die er gebruik van wil maken een behoorlijke documentatie onder ogen krijgt". De Klerk hoopt op meer (inge zonden) beelden: „De Waag is daar een erg mooie ruimte voor. Verder verwachten we plastieken, schilderijen uite raard, tekeningen, keramiek en ruimtelijke toestanden. We willen alle stromingen in de beeldende kunst duidelijkei naar voren brengen. Er ge beurt vandaag de dag nogal wat op dat terrein. De Waag is straks te vergelijken met een etalage van V&D: even langs lopen om te kijken en dan eventueel wat kopen. We moeten niet zo „apart" doen met de kunst, niet altijd met dat „sfeertje" eromheen. Dat „doe maar gewoon" is in 1972 best gelukt, dacht ik; je kon intussen er je boterhammetje bij opeten en tegelijk even naar kunst kijken. Het moet niet- zo dwingend zijn, niet zo'n kunstzuil. Kunst zou je eigen lijk buiten moeten kunnen hangen, als een prettige erva ring onderweg. Ergens in de Donkersteeg of zo. Maar tech nisch is dat natuurlijk niet al tijd mogelijk. We hebben Bruno de Klerk in de nu r straks weer een overdekte markt" voor die kunst. En dat is dan de Waag". „Zet er alsjeblieft in je stukje 3 lege Waag. bij, dat aanmeldingsformulie ren en reglement gedurende de openingstijden te verkrij gen zijn bij de afdeling cultu rele zaken van de deelnemen de gemeenten, of bij de afde ling Voorlichting van het Leidse stadhuis, of bij het bu reau Culturele Raad Leiden, Aalmarkt 21. Telefonische in lichtingen kunnen op werkda gen dagelijks tussen 2 en 4 uur worden gevraagd op nr. 071- 149145". Bruno zit ervoor. Vijfenzeventig jaar gele den leende 23-jarige Bart L. van der Klugt 200 gulden van zijn moe der en begon in een voorkamertje aan de Maresingel (toen nog Leiderdorps grondge bied) een handeltje in behang en vitrages. Hij stalde zijn waar uit voor het raam en wachtte op wie maar wilde kopen. Dat was de start van Bart en thans, 75 jaar later, richt een concern in Leiden en omgeving honderden woningen in. Misschien wel duizen den; weet ik veel, ik kreeg geen inzage in de boeken. Maar ie mag wel zeggen, dat Van der Klugt een begrip is ge worden: driekwart eeuw aankleden van huizen en brood op de plank. Gis teren richtte de firman ten Martien (kleinzoon van Bart sr.), en zijn zwagers Van Teijlingen en De Ruijter, een re ceptie aan om het jubi leum te vieren, rond een vijverpartij met goudvis sen, die door het perso neel aan de broodheren werd geschonken. Martien van der Klugt heeft een gloeinde hekel aan pose ren voor de fotograaf, maar hij doet het toch maar, met duidelijke tegenzin in de om geving van zijn nieuwste aan winst: een royale optrek die tot voor kort een opslagruimte was, maar thans de favoriete „boerenstijl" herbergt, met een „echt" boerenkar-bed. Je slaapt er goed en diep in. Vroeger was het een smederij, en nog veel eerder moet er een klooster hebben gestaan. Vol gens de vroegere eigenaar van de smederij. Een put, achter op het plaatsje, toont een me ter onder de waterspiegel een helder beeld van de ingang van een gewelf: ondergronds waren onze voorouders onna speurlijk. Minder onnaspeurlijk waren de resultaten die Bart sr. met z'n 200 gulden boekte. Hij woe kerde met zijn talenten en zijn nagslacht plukt daar nu nog de vruchten van. Martien her innert zich nog hele verhalen uit de tijd van vóór de eerste wereldoorlog, toen men uit Rijn- en Veenstreek met het bootje van De Volharding naar de Leidse Haven kwam om in de stad inkopen te doen. „Vrijdags werden bakfietsen en handkarren vol behangsel papier, gordijnen, balatums, vitrages en de beroemde ko koslopers afgeleverd bij het Volhardingsbootje. Leiden is altijd veel duidelijker een streekcentrum geweest dan bijvoorbeeld Haarlem. We hadden toen al voor ongeveer de helft aan klanten uit de omgeving". Een paar jaar later, nadat hij in 1901 begonnen was, verhuis de Bart naar de Oude Singel en in 1907 huurde hij het pand 258 aan de Haarlemmerstraat. „Er zat al vrij snel muziek in de business", weet kleinzoon Martien te vertellen. „Opa Bart was in de leer geweest bij La Lau (Galgewater); dat was toen een bekende behangerij- stoffeerderij. In z'n leertijd moest-ie 75 cent per dag toebe- talen en elke dag een maatje jenever leveren aan zijn leer meester. Je moest van goeden huize komen om een vak te leren, in die dagen. Je betaal de eigenlijk „schoolgeld" aan je chef-stoffeerder. En als je niet betaalde, kwam je niet „aan de bak", dan kon je beter naar een ander gaan. Ja, die verhalen uit die tijd, van die ouwe, dat was wat. En heer lijk: vandaag niet klaar, dan morgen maar. Kom daar nou maar eens om. Dan kun je tegelijk wel inpakken. En con currentie dat je had: behang per rol, voor minder dan een cent. De gemiddelde prijs was 3 cent; duur was een dubbeltje per rol". Dat was de eerste tijd: stof- feerderij, beddenmakerij, be- hangerij. Duidelijk een am bachtelijk bedrijf. Tijdens de eerste wereldoorlog kwamen de zoons Bart jr. en Jan (vader van Martien) in de zaak en rond 1930 jongste zoon Piet. „Langzamerhand werd de di recte verkoop, van tapijten en bedden een belangrijk punt. In 1934 kwamen de panden H.'straat 289 en 291 erbij. Dat is nu de Lichthal, want in 1939 werden die panden afgestoten en werd het huidige pand 256 in gebruik genomen. In de oor log van '40-'45 had je ruiltoe- standen met karpetjes en be hang tegen mudden tarwe bij de boeren. Alleen ambachte lijk liep de zaal nog: tapijten keren, papieren traplopers en papieren tapijten. En dat was nog verschrikkelijk sterk ook, bleek later. In die tijd begon ik me voor het bedrijf te inte resseren en in '48 deed ik m'n intrede. De woninginrichting kwam toen sterk opzetten en dat doet het nog steeds. Vooral het slaapkamergebeuren trad op de voorgrond. Dat had vroeger geen aandacht: alleen de vitrages, de „facade", wa ren bepalend als merkteken van welgesteldheid". In 1964 werden de panden van de Gebr Kanbier overgeno men. Inmiddels waren Bart jr. en Jan overleden, Bart sr. is 82 jaar geworden. Met broer Jan en zwagers Van Teijlingen en De Ruijter vormde Martien een firma; in '75 werd Jan zelfstandig met het slaapka- mercentrum te Lisse. In Lei den heeft Van der Klugt thans zo'n 2000 m2 voor meubelen, met speciaalzaken: bedden vak, gordijnen, slaapkamers en een vestiging bovendien in Alphen. Een nieuwe opzet, vol gens Martien, is de tapijten presentatie, waarbij gemikt wordt op het „betere" tapijt Opvallend vindt firmant Mar tien van der Klugt de groeien de tendens van het .klassieke" meubel. „Een jaar of 10 gelden zat „modern" duidelijk in de lift. Maar op het moment doet de houtsoort het gewoon beter, eiken vooral. Klassiek maakt meer indruk op de jeugd dan een tijd geleden: riet boeren stijl, puur hout. Men wil zien wat men koopt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 5