Even Mjken (want (lit is kuk!) 22! 19: sous pulls 1Ö:m Egypte wil tussenkomst Edo de Waart klaagt over de conservatoria en handhaaft zijn orkestrale formule C&dliA Fjjne zijdezachte polyamide. Alle modekleuren. Sous pulls met- bijpassende panty Streep-tuniek in ma- Gestreept zomervestje trozenstijl. 100% Acryl. J00%ActyL 4048 T-shirt met twee bijpas sende slips. V 3646 Mini-vestje in acryl ribbeltje aL 3644 Jn de wolken polo- -g* truitje. 100% Mm Katoen. Variatie op de T-lijn. Multicolor strepen op Mg wit fond gebreid F acryl. ÉM*mS 3640 Bouclé acryl gebreid truitje in de ,>larine JB. gTT Look". V 3644 T-pull in fijn gestreept katoenen velours. MÊ 3844 Aktuele T-trui met felle strepen op donker fond. ■M g\ 100% Actyl. Hl 3846 „Battle dress -vest met dikke kabels. 100% Acryl. W V 3644 Bloeson-pullover met Veelkleurige streeptrui Modieuse polo pull, Bouclé acryl vest met Grandioos overslagvest diepe V-hals en kimono- met aangebreide speciaal voor de grotere veelkleurige mouwen met bindceintuur. am mouw. /n, mouwen. maten. Zeer en boorden. 100% Acryl, 'p 100% Acryl. 100% Acryl, fijn acryl .Zfl B Houten X f 3846 3440 A jJ%™'3642 F mkot B™knopen. Er is het volgend winterseizoen maar een enkele mutatie in het Rotterdams Philharmonisch Or kest. Bij het ontvouwen van de plannen daarvoor, zegt Edo de Waart dat hij er erg gelukkig mee is dat het verloop van orkestmusici tot staan lijkt te zijn gekomen. Het gaat er niet alleen om, dat nieuwelingen de ensemble-eenheid gemakkelijk in gevaar brengen maar goede orkestmusici zijn moeilijk te krijgen. Onder de studenten op onze conservatoria heerst een anti-orkest-stemming. De kwaliteit van de strijkers die zij afleveren, is erbarmelijk, de blazers zijn wat beter maar ook lang niet altijd eerste klas en uit het buitenland komen ook steeds minder krachten van niveau. Opmerkelijk is verder een "links" programma met het pianoconcert "De gele rivier" van een Chinees componistencollectief, een vioolconcert van Weill, Brecht-liederen van Halffter en de première van een serie "Liederen van de weg" van Konrad Boelimer. Dit geëngageerde programma dat De Waart dirigeert, wordt ook in Amsterdam en Den Haag uitgevoerd. Het Residentie-orkest zal, evenals het Amsterdam se orkest, een bijdrage tot de Rotterdamse moder ne serie leveren. Gelukkig wordt steeds meer ingezien dat de veel voorbereidingstijd vergende moderne programma's eigenlijk in de drie grote steden zouden moeten circuleren. Dan hebben ze in elk geval optimaal profijt De Waart is er van overtuigd dat het jarenlange verkeerde pedagogische beleid, dat het ministerie van Onderwijs (in plaats van het ministerie van cultuur!) met onze acht conservatoria bedrijft, zich nu gaat wreken. „Voor een werkelijk hogere be roepsopleiding hebben wij één gecentraliseerde akademie of muziekhogeschool nodig met hoge toelatings- en examen-eisen en een strak, op de podiumpraktijk gericht leerplan. Voor acht conser vatoria hebben we in ons land niet eens genoeg eersteklas-docenten. We versnipperen onze krach ten bij leerlingen en leraren. Dat is in Amerika wel anders". Geen nationaal chauvinisme zonder niveau Waarom doen De Waart en zijn Rotterdams orkest niet meer met Nederlandse solisten en Nederland se componisten? De Waart heeft er een heel duidelijke visie op. „Het aantal Nederlandse solis ten van hoog niveau is helaas zeer beperkt, ook weer als gevolg van het conservatoriumbeleid. Wij zouden zonder meer elke Prix d'Excellence als solist moeten kunnen engageren, als het goed was, Veilingen Fantasy 200-280, gemengd 160-200, Co- i 200-225. Blue Heaven 175-245, Red Diamond 290, Moya 215-250, Aur 190, Golden M.-iody 195-210, Catalma 300- 245; tulpen. Leliebloemig: Alladin, May Time. West Point. China Pink 200-270,. Overige: Kees Nelis, Attila, Mickey Mouse. Blcnda, Blondine parkiet gemengd, Karei Doorman. 200-320; Apeldoorn, Golden Apeldoorn, Couleur Cardinal. Yokohama, Wonderland. Luckey Strike, Golden Eddy, Prominence, Lustige Witwe. Topscore. Be- 175-258 BEIROET Egypte heeft gisteren de Ara bische staten dringend verzocht onmiddel lijk te interveniëren in de Libanese burge roorlog. De Egyptische oproep is bedoeld om te voorkomen dat er een eenzijdige geconfereerd met de president van Syrië, Hafez Assad. De Syrische president heeft er bij Jumblatt op aangedrongen dat er onmid dellijk een staakt-het-vuren moet worden bereikt Moslim troepen hebben gisteren na i militaire interventie plaatsvindt van Syrië, het broederland dat het met Egypte aan de 8enla?6® feU® de christelijke Falangis- tZt oi-Lv^io tLioiri w ten hun belangrijke bolwerk in Beiroet slok heeft over het algehele beleid in het het Hilton-hotel, verdreven. Midden-Oosten. Verscheidene honderden moslims bestorm- De leider van de linkse Islamitische krach- den het aan de kust staande luxe hotel, waar ten, die ook kan rekenen op de steun van zij elke étage in gevechten van man tegen de Palestijnse verzetsstrijders, Kamal Jum- man op zich wanhopig verdedigende Faian- blatt, heeft zaterdag negen uur in Syrië gisten moesten veroveren. De strijdende legers in en rond Beiri bestookten elkaar ook gisteren met raketti mortieren en machinegweren. De gevecht vertoonden het al dagen gebruikelijke be< dat rechtse troepen die loyaal zijn aan pre dent Soeleiman Frandjieh poogden zijn i te voorkomen. Rechtse politieke en religi< ze leiders hebben opgeroepen tot een I stand maar de vijanden van Frandjieh sch nen vastbesloten te vechten tot zij ee tie hebben bereikt om voorwaarden te st len vanuit een militaire suprematie. Daar gaat De Waart met ingang van het seizoen 1977/78 telkens zo'n week of zeventien, achttien naar toe als vast dirigent van het symfonieorkest van San Francisco. Natuurlijk blijft hij vast diri gent in de Maasstad, en met de Nederlandse Opera doet hij binnen afzienbare tijd Rosenkavalier, Falstaff en twee één-akters van Puccini. Voor Philips maakt hij met het Rotterdams orkest zijn Rachmanonov-projekt af: de derde symfonie komt dan natuurlijk ook in de Doelen tot klinken, evenals de derde symfonie van Saint-Saëns, die wordt opgenomen en op een abonnementsconcert vertolkt met Daniël Chorzempa aan het orgel. Het ligt voor de hand dat De Waart in de komende drie. vier jaar voor andere gastdirekties, een enke le uitzondering daargelaten, geen tijd meer zal hebben. Een orkest moet het beste willen bereiken Een symfonieorkest moet een symfonieorkest wil len zijn en alles op allee zetten in het repertoire voor die bezetting het beste te bereiken wat te bereiken is. Omdat het Rotterdams orkest in zijn huidige formatie nog betrekkelijk jong is, wil De Waart de eerste jaren nog geen al te avontuurlijke programmering. Hij is er trots op dat volgend seizoen Ormandy en Kondrasjin met zijn ensemble als gastdirigenten wiDen optreden. Met Van Otter- loo is een prettige relatie opgebouwd; die met Leitner wordt bestendigd. Fournet treedt zowel met zijn Radio Philharmonie als met het Rotter dams orkest in de abonnementseries op. De Ham burger Philharmoniker komen in november twee gastconcerten geven. Hoewel het bezoek aan de serie van vijf moderne concerten is afgenomen, gaat men er toch mee door. De Pool Lutoslawski dirigeert in deze serie het Concertgebouworkest met uitsluitend eigen werk. De Doen Per Nprgard, hier nog weinig bekend, is d/oor het Rotterdams conservatorium uitgenodigd enige tijd met de studenten te komen werken. Hij geeft in die tijd met het Rotterdams orkest ook (sen avond met eigen composities. Edo de Waart maar niemand verwacht dat van ons omdat zo'n Prijs van Uitnemendheid een schoolprijs is en geen enkele garantie biedt voor goed pocüumspel. Wij geven geregeld de besten uit ons eigen orkest solistische kansen en wij engageren alle Nederlan ders die met recht van spreken in een abonne mentserie kunnen optreden. Dat wij, voorzover daar ruimte voor is, ook best wat voor echt getalenteerde jongeren willen doen, blijkt nu en dan heus wel. Ons orkestlid Roelof van Driesten wordt nu assistent-dirigent en krijgt volgend sei zoen vijf concerten. Ook Ed Spanjaard zal weer een kans krijgen. Wat de componisten betreft: als Nederlanders goede stukken voor symfonieorkest maken, kun nen ze rekenen op onze belangstelling. Er zijn er twee, drie van wie we elk stuk voor deze bezetting willen uitvoeren, omdat we volledig vertrouwen hebben in huh kunnen. Maar helaas schrijven de meesten erg onhandig en niet vakkundig. Als blijkt dat het orkest na verscheidene keren spelen een aversie tegen een moderne compositie be houdt, heeft het nauwelijks zin er mee door te gaan, omdat het stuk dan toch niet met voldoende overtuiging op het publiek kan worden overge bracht". Het is De Waarts vaste overtuiging dat met een enkele losse uitvoering van een moderne composi tie niemand is gebaat: het publiek niet, de compo nist niet en het orkest niet. Als het stuk zo goed is. dat het verdient verdedigd te worden, moet het enkele keren uitgevoerd kunnen worden en in een volgend seizoen kunnen worden herhaald zodat men er vertrouwd mee raakt. Alleen dan heeft het zin zich voor een modern werk in te zetten. "Ik vind "Abschied" van Rein bert de Leeuw een goed stuk", zegt De Waart, "maar ik had pas bij de derde, vierde uitvoering het gevoel dat ik het goed bracht. Ik had het mee willen nemen op onze Amerikaanse tournee maar de afwijkende bezet ting was een onoverkomelijke praktische handi cap. Daar moesten jonge componisten eens reke ning mee houden. Mozart deed dat toch ook!" J. KASANDER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 8