MIES, GEEF REMBRANDT DE RUIMTE AVRO verzoekt voor tweede keer opsporing BEELD SPRAAK TELEVISIE VANAVOND RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG TERUGBLIK LEIDSE COURANT MAANDAG 8 MAART 19. NEDERLAND I Teleac 18.15 Nederlands voor buitenland se werknemers NOS 18.45 Infomiatle voor Surlnamers en Surinaamse Nederlanders 18.55 Journaal AVRO 19.05 AVRO's 3 x 20 - magazine 20.05 Stars and Stripes ballet 20.35 Opsporing Verzocht - onop geloste ernstige misdrijven NOS 21.35 Journaal AVRO 21.50 Het Koffertje - tv-spel 22.40 Opsporing Verzocht - ver slag van reacties 22.50 Symbiose NOS 22.54 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Paulus de Boskabouter 18.55 Journaal TROS 19.05 Suske en Wiske - poppen- filmserie 19.30 Doctor Who - sf-serie NOS 20.00 Journaal TROS 20.25 Op losse groeven - Neder lands repertoire 21.25 Baretta - serie 22.15 Aktua TV NOS 22.55 Journaal DUITSLAND I 18.30 Journaal 18.45 Klaas Vaak 18.55 Nordschau-magazlne 19.26 Een doodgewone geschie denis WDR 18.00 Nieuws uit Noordrljnland- Westfalen 18.05 Intermezzo 19.15 Hier und Heute 19.45 Spel om kwart voor acht 20.00 Journaal 20.15 Report 21.00 Lorlots ordelijke beeld scherm - documentaire 21.45 Europa Vergelijkenderwijs: Staken 22.30 Journaal DUITSLAND II 18.20 Chicago Teddybeer Ce serie 19.00 Journaal 19.30 De Negen - serie 20.15 Vakantie op maat - toeristi sche rubriek 21.00 Journaal 21.15 Der Mlirtyrer - speelfilm 22.50 Journaal BELGIE NEDERLANDS 18.00 Tl-Ta- Tovenaar 18.05 Klein, klein kleutertje 18.20 Hond op de vlucht -serie 18.45 Open School 19.15 Sporttribune 19.39 Journaal 20.15 Micro-Macro spel 20.45 Edward VII - serie 21.35 Wikken en wegen consu mentenrubriek 22.10 Journaal 22.30 Open School HILVERSUM I 1600 (S) Ekspres. lichte platen. 18.19 Zendtijd politieke partijen: RKPN. 18 30 Nieuws. 18 41 (S) Ekspres (verv.) 19.00 (S) De VARA feliciteert, verzoekplaten. 21.00 (S) Voor wie niet kijken wil mat om 21.20 Berichten uit het buiten land. 21.40 Henk van Stipriaan vertelt. 22.40 Wat Joianneke Classen opviel deze week, 22.30 Nieuws. 22.43 Een overpeinzing van Koos Postema. 22.55 Informatie voor uit en thuis. 23.05 Lui luisteren met Herman Stok. 23.55 Nieuws. 24.00 Sluiting. HILVERSUM II 20.05 (S) Klassieke verzoekplaten. T (S) Guitaritelten. 22.00 (S) Woorden In de avond. 22.30 (S) Laat ins de rustdag wijden, meditatie en muziek. 23.00 (S) Reflector. 2315 (S) Postludium klassie ke muziek. 23.55 Nieuws. 24.00 Sluiting. HILVERSUM 18.02 NOS-maal, Felix Meurders. 19.02 Pers vers. nieuwe platen. 20.03 Eddy go round. 22.02 Sportshow. 23.02 Late Da te. 0.30 Jazztlme. 1.02 Middernacht blues. 2.02 Bent u daar nog? 6.02 Al Wakker? 6.45-7.00 Zondagmorgen. HILVERSUM I 5.45 (KNMI) Weerbericht. 7.00 Nieuws. 7.02 Dag met een gaatje. Een program ma van Arno Guldemond, Rudy van Houten en Peter Cramer. 7.30 Nieuws 7.41 Radiojournaal. 8.30 Nieuws. 8.36 Gymnastiek voor de huisvrouw 8.45 Programma-overzicht. 8.50 Morgenwij ding 9.00 De platenkeuze van Willem Strletman. 10.00 Radio lawaalpapegaal. 10.10 Arbeidsvitaminen. 10.30 Nieuws. 10.33 Radiojournaal. 11.30 Rondom twaalf. 11.55 Beursplein 5. 12.26 Mede delingen voor land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.41 Radiojournaal. 13.00 Knipperlicht. 13.23 'n Middagje AVRO. 14.00 Thema. 15.00 Jules Croiset vertelt. 15.30 Nieuws. 15.33 Radiojournaal. 15.40 Antwoord op de telefonische vra gen van luisteraars. 16.10 Actualiteiten voor kinderen. 16.20 Voor ons gemaakt door ons gekraakt. 16,30 Quiz 12 am bachten 13 ongelukken. 16.45 Sporten met 17.00 Amateur-top-drie. Presen tatie: Karei van de Graaf. 17 20 (Over heidsvoorlichting) De Nederlandse An tillen. 17.30 Nieuws. 17.32 Radiojour naal. 17.50 Muzikaal gemotiveerd. HILVERSUM II ïndgymnastiek. 7.20 Het levende Woord. 7.25 Badinerie. 7.54 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.11 Echo. 8.30 Aubade. 9.10 Schoolradio. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 9.50 Schoolradio. 10.00 De letter M. 11.00 Nieuws. 11.54 Scheepspraat. 11.59 Bericht vastenactie 12.00 Vijf tel len na nu, een programma ook voor u! 12.49 (Overheidsvoorlichting) Uitzen ding voor de landbouw. 13.00 Nieuws. 13.11 Echo magazine. 13.40 Een mens als jij. 14.00 Schoolradio 14 10 School radio. 14.30 Schoolradio. 14.40 School radio. 15.00 In de wachtkamer. 16.00 Nieuws 16.03 Spreekuur. 17.00 De hutsgeklutste kinderspelen. 17.20 Coun try time. 17.45 Verkenning. 17.55 Mede delingen. SOS. berichten enz. 7.02 Gesodemeurders. 9.03 Pep op drie. 11.03 Drie draait op verzoek van men sen uit de sportwereld. 12.03 Zoekplaat- je. 14.30 Spitsbeeld. 16.03 Willem van Beusekom. 17.03 Alfred Laaarde. HILVERSUM IV 7)00 Nieuws. 7.02 Capriccio. 9.00 Nieuws 9.02 Actua-klankbeeld. 9.30 Het kind en wij. 10.00 Opus tien tot twaalf. 12.00 Intermezzo. 13.00 De meeste ver kochte klassieke tien. 13.30 Koren en korpsen. 14.00 Nieus. 14.02 Actua-spe- clal. 14.30 Om de kunst. 15.00 Belcanto- rium. 17.00 Sluiting. De NCRV herhaalde gister avond de documentaire film 'Joey', die nog niet zo heel lang geleden door het IKON op het scherm werd gebracht. Een van de meest terechte herhalingen, die maar denkbaar is. Want het is natuurlijk een zeer integer gemaak, en in zijn diepe mense lijkheid bijzonder moedgevend werk. Het werd destijds op een nogal laat uur van de avond vertoond. Het is te hopen dat er bij deze gelegenheid meer men sen naar hebben kunnen kijken dan 'toen het geval was. Wat men van de veelbesproken prof. dr. W. H. C. Tenhaeff hoogleraar in de parapsycholo gie ook kan zeggen, in ieder geval hoort hij thuis in de ru briek 'Markant'. Waarin de NOS geregeld opvallende persoonlijk heden portretteert. Dat bleek overtuigend. Om de een of an dere reden was ik er overigens blij mee, dat men het interview- werk deze keer had laten doen door de uitermate nuchtere (en ook wel ontnuchterende) Max van Rooy. Hij haalde er, dunkt mij, uit wat er in zat. Prof. Tenhaeff toonde zich een zeer welbespraakt, snel formulerend man, die alle moeite deed om het uit de aard van de zaak tot allerlei wankele ongewisheid aanleiding gevende vak dat hij beoefent, binnen het kader van een wetenschappelijke zakelijk heid te houden. Hij werd daar bij echter, naar mijn smaak, soms danig in de wielen gereden door zijn vaste assistente, me juffrouw Louwerens, wier tus sentijdse interventies overal aan deden denken, behalve aan de wetenschap. Men kon het overi gens ook als een vrolijke noot beschouwen. In "Pleisterkade 17" waren za terdagavond weer allerlei vrolij ke moeilijkheden. Het feit dat de dichter-liedjeszanger Gilbert niet over een radio bleek te beschikken, droeg daar in niet geringe mate toe bij. Maar zulk een gebrek aan technische outil lage zou zelfs in de dagen van de familie-Doorsnee al onwaar schijnlijk hebben geklonken. Het is allemaal natuurlijk niet essentieel, maar ik heb alleen de indruk, dat het in zoverre signi ficant was, dat het er alle schijn van heeft, dat Annie M.G. Sch midt met haar nieuwe tv-feuille- ton over het geheel genomen is blijven steken in een soort hu mor, die nauwelijks meer appel leert aan de gevoelens van men sen, die bij wijze van spreken al hun schouders (om niet te zeggen hun neus) ophalen voor een kleuren-tv. "Pleisterkade 17" doet zo ouderwets aan. Naar mijn smaak aanzienlijk meer, dan menig blijspel of klucht van 50 jaar geleden. Maar Jan Blaa- ser heeft er een mooie rol in van een altijd geldende, van huis uit mopperende vader met een hart van goud; dat is dan weer een troostende bijkomstigheid. "Brandpunt" zat weer eens bo venop (de helaas uitermate droeve) aktualiteit: Charl Sch- wietert interviewde de hoofdin specteur van politie die het on derzoek inzake de Rijswijkse moorden leidde, en die het nieuws kon meedelen, dat er door de dader een volledige be kentenis was afgelegd. De zin van zo'n vraaggesprek met een functionaris die "in het belang van het onderzoek" uiteraard en terecht weinig zegt is overigens disputabel. En zijn verklaringen n.a.v. het optreden van de bij het onderzoek betrokken politie in een woonwagen in Rijswijk waren bepaald niet onthullend. Er was ook een item over een merkwaardige „jongerenwer ker", die veroordeeld was om dat hij in een Haags jeugdcen trum softdrugs had verspreid met het oogmerk het gebruik van harddrugs te voorkomen. He trof mij als een ietwat op de ironie afgestemde speling van het lot dat het instituut het "Paard van Troje" heette. HERMAN HOFHUIZEN Mies Bouwman mag de Nachtwacht na al die restauratie-moeite niet over lappen met haar „Mens". Gerard v.d. Berg: „Met de documen taire film over de Nachtwacht wordt geschiedschrijving gepleegd". George Balanchine, wiens ballet „Stars and stripes" vanavond wordt uitgevoerd. De Belgische Ardennen als vakantiegebied, de Renault 4 Safari en minitrips in Nederland, zijn enkele onderwerpen in de aflevering van AVRO's 3 x 20. In het onderdeel „auto en verkeer" wordt aandacht gevraagd voor de Traffipax-auto's van de Rijkspolitie, met apparatuur waarmee verkeers overtredingen worden gefotografeerd. Ook wordt weer informatie gegeven over „wonen en ons huis". Ned. 1,19.05 uur. Stars and stripes „De echte liefhebber van ballet zal er misschien wat moeite mee hebben, maar voor het grote publiek zal het „revuespectakel" zeker aantrekke lijk zijn", aldus een balletdeskundige over George Balanchines ballet „Stars and stripes" dat de AVRO vanavond uitzendt. Het ballet wordt ge danst door het New York City Ballet, onder regie van Claus Lindemann, op marsen van Sousa. Show overheerst af en toe de danskunst, maar dat zal voor velen de zaak alleen maar aantrekkelijker maken. De liefhebber van het meer serieuze ballet zal toch ook worden getroffen door de snelheid, de kunde en de vaart, waarmee deze „Stars and stripes" worden gedanst. Ned I, 20.05 uur. Koffertje In het tv-spel „Het koffertje" is Nancy een geluk kig getrouwde vrouw die twee kinderen heeft. Zonder het te willen raakt zij op nieuw in ver wachting, maar niet van haar echtgenoot. Wanneer de familie hiervan hoort zijn de reacties nogal verschillend. De dochter is woedend, de zoon neemt het voor Nancy op. De geboorte van het kind Cl. txn koffertje zorgen vuoi een oplossing. Ned, I, 21.25 uur. Knol en Nijgh De aflevering van „Op losse groeven" brengt onder meer een optreden te zien van Loekie Knol en Astrid Nijgh. Een derde vrouwelijke artiest is de Zangeres zonder Naam. Ook Piet Römer en Roek Williams treden op. Ned. II, 20.25 uur. Baretta Tobias is een schurk, die drugs en wapens ver koopt aan studenten en bovendien een stroman vermoordt. Tony Baretta zit hem op de hielen, maar hij wordt tegengewerkt door een collega, die het niet eens is met de werkwijze, van Baretta. Ned. 11,21.25 uur. door Ton Oliemuller Mies Bouwman liet in haar laatste show „Een mens wil" zich weer van de meest hupse kant kennen. Zozeer zelfs dat zij aanzienlijk buiten de tijdsperken trad en zeker twintig minuten langer in de ether verwijl de dan volgens de gids geoorloofd bleek. Een kniesoor en een rege ringscommissaris die daar op Ietten, maar in haar volgende voorstelling op 26 maart mag haar dat niet overkomen. En zij zal dat ook niet willen, want met elke minuut over treding zal zij dan Rembrandt ge weld aandoen. Nu alweer een half jaar geleden vergreep een gestoorde persoonlijkheid zich aan de Nacht wacht. Dertien maal kerfde zijn mes schen- nend door het doek. Hoofdrestaurateur L. Kuiper van het Rijksmuseum en zijn staf togen met toewijding aan het herstel. Niet alleen Polygoon filmde dit proces in opdracht van CRM, maar omdat het volk recht heeft op informatie en inzicht in het reparatie-pro ces vervoegden met grote regelmaat ook film ers van de NCRV zich ter plekke om in de regie van Gerard van der Berg een reportage, zeg maar rapportage te maken, waarbij de camera de heren-restaurateurs op de voet volgde, over de schouders meekeek op de vingers. Zo ontstond „Nachtwacht onder het mes". Op 26 maart zal de laatste hand aan dit werk direct leiden tot onthulling in vernieuwde staat van dit doek, dat tot de grootste kunst werken ter wereld wordt gerekend Op de avond van dezelfde dag zal de NCRV die film uitzenden, die drie kwartier tot een uur zal duren. Die film start op het moment, dat Mies op het andere net officieel klaar moet zijn met wat de mens zoal wil. Voor deze ene gelegenheid en omdat het gaat om het mees terwerk van een meesterschilder zou de mens eens niet moeten willen en opnieuw storend ingrijpen in de Nachtwacht. Gerard v.d. Berg: „Collega's en kennissen vroegen mij de laatste tijd nogal eens wat ik tegenwoordig zoal doe behalve wat klein pre sentatiewerk. Wel, op een werkvergadering vroeg ik of het herstel van de Nachtwacht al door de NCRV geclaimd was voor een filmische reportage. Dit bleek niet het geval en werd alsnog ijlings gedaan. Tegelijkertijd kreeg ik de regie voor dit werk opgedragen. Hoofdrestaurateur Kuiper had daar in het begin wel even moeite mee. Restaurateurs zijn mensen die in alle rust en stilte vezel voor vezel en streek voor streek geschonden kunst werken in de originele staat terugbrengen. Zij drijven op vakkennis en diep respect voor de oude meester die zij onder handen hebben. Daar worden zij liever niet bij afgeleid. Toe stemming om daar te filmen werd uiteindelijk gegeven met als argument, dat het publiek recht heeft op openheid in dit soort zaken, en onder de voorwaarde, dat de filmers zich zouden schikken naar de restaurateurs, Dit maakte het filmen niet altijd even gemakke lijk, hoezeer ik er ook aan toe moet voegen dat we werkelijk alle medewerking kregen. Wij hebben voortdurend gewerkt in het besef, dat we een stuk filmische geschiedschrijving pleegden, niet alleen van belang voor de mens van vandaag, maar zeker ook voor het nage slacht. Uit alle hoeken van de wereld hebben moest toen wijken voor o.a. de zeer in de gratie liggende „Tweekamp Uit vele zaken is gebleken, dat de vaders en de moeders en de zonen en de dochters niet verzonken zijn in de vergetelheid. Daarom komen er op korte termijn weer twintig afleveringen op de buis. Wie mee wil doen kan zich melden en krijgt dan een formulier thuis, waarop hij wat per soonlijke gegevens kwijt zal moeten. Daarna volgt een auditie en de definitieve keuze. Vooral mensen die gemakkelijk zichzelf ge ven, maken uitstekende kansen. Dit wordt allemaal bekeken door NCRV-mensen met voorop Gerard zelf, omdat hij als presentator met deze mensen zal moeten werken en zich bewust is van het feit, dat het de mensen zelf zijn die van dit spel een kijkshow moeten maken vol menselijke trekjes en onverwachte wendingen. Het gaat om een familiespel, waarvan de speelbaarheid door de familie zelf moet worden bepaald. Totaal iets anders zal „Schatten van mensen" moeten worden, een ook doof Gerard v.d. Berg nieuw te beginnen serie. Hierin zullen mensen aan het woord komen, die zeer ge hecht zijn aan kleinodiën, welke voor hen grote persoonlijke waarde hebben. Gerard v.d. Berg: „Ik ben op die gedachte gekomen vroeger door mijn grootmoeder. Als ik bij haar was en de schemering riep in het huis een bepaalde sfeer op, dan haalde zij kleine dingen voor de dag, die zij mij liet zien en waarbij ze mooie verhalen vertelde over wat ze persoonlijk had ervaren. Voor mij ging het toen om dingen, waarvan ik dacht dat ze een hoop geld waard waren. Later begreep ik, dat het in geld uitgedrukt allemaal van weinig importantie was, maar voor mijn grootmoeder vertegenwoordigden die kleine zaken afstralingen van wat voor haar het leven waardevol had gemaakt. En daarover gaat „Schatten van mensen", waarvoor je ook weer mensen moet vinden, die spontaan kun nen vertellen, erg open zijn. In dit programma ligt mijn opvatting als tv-regisseur besloten, dat elk mens belangrijk is en waard op de tv te komen. Het is natuurlijk wel de kunst om die mensen er uit te pikken die in staat zijn om wat zij zien, doen, denken en voelen onder woorden te brengen". In „Schatten van mensen" komen even simpe le als diep merkwaardige zaken aan bod. Een vrouw bewaart een aardewerk huisje, op de voet waarvan een datum is geschreven. Dit huisje werd destijds gekocht door een jonge tje van vijf, dat met zijn moeder naar Amster dam mocht en daar iets moois mocht kopen. Hij koos dat huisje. Zijn moeder zette de datum er op. Jaren later bleek het meisje op wie hij verliefd werd en dat hij trouwde en tot op heden zijn gelukkige gade mag'noemen, juist op die dag geboren werd. De datum op de voet van dat huisie is haar geboortedatum. Wat zegt dit de vrouw? Toeval? Nee, de jongen kocht toen al een huis waarin zij later samen gelukkig zouden worden. Zo speelt in elke aflevering van deze nieuwe serie een kleinood een rol waardoor een leven bepaald werd of een diepere zin kreeg. In het werkzame leven van Gerard v.d. Berg vervult „Schatten van mensen" momenteel de hoofdrol. Maar vooralsnog zal hij voorname lijk Mies Bouwman een schat van een mens vinden als zij op de avond van 26 maart niet zal uitlopen met haar „Mens". En omdat het voor deze keer om de meesterschilder Rem brandt gaat, zal dit Mies geen moeite kosten. Mies moet Rembrandt de ruimte gunnen. Voor de tweede keer brengt de AV.RO „Opsporing p,t n<; verzocht!", waarin de kijker wordt geconfron- fÊÈ5 teerd met een aantal onopgeloste ernstige misdrij- 1 j JBPÊjBg ven. Het programma wordt onderbroken door Journaal en het tv-spel „Het koffertje". In het eerste deel worden elf zaken behandeld, in het tweede deel wordt ingegaan op binnengekomen reacties. De kijkers krijgen telefoonnummers en aBBK'F adressen voor het doorgeven van tips. De misdrij- ven worden niet door acteurs nagespeeld; wel &xJb|b| worden foto's en films gebruikt om de zaak uit - te leggen. Politiefunctionarissen geven de nodige IM toelichting en getuigenverklaringen worden her- ,|JaK: N«u 20 35 en 22 40 uur Astrid Nijgh treedt op in „Op losse groe- Eveline Velsen presenteert „AVRO's 3 x ven". 20. 3 x 20 de NCRV al verzoeken bereikt om een kopie van deze film. Uniek in deze documentaire film is, dat de kijkers met eigen ogen kunnen waarnemen hoe de restauratie van zulk een doek verloopt. We geven er commentaar bij, maar hebben vermoeide interviews met de restaurateurs vermeden. Men ziet mensen aan het werk, bedreven handen die met een zekere piëteit bezig zijn. Daarin hebben we het ka rakter van deze documentaire film gezocht. Uiteraard schrijven de restaurateurs een uit voerig verslag over hun werkzaamheden en wie daarin gëinteresseerd is moet dat zelf maar lezen. De restaurateurs konden kiezen uit 26 soorten vernis. Daar zijn vele rapporten over geschreven en gelezen en er is weken overleg gevoerd tussen deskundigen. Daar mag je de kijker niet mee lastig vallen. Hij wil üe Phoenix uit zijn as zien herrijzen. Daar is deze film voor gemaakt. De kijker moet mee kunnen leven. Dat is mede en wezenlijke functie van de tv. Het gaat om een half jaar dagelijks werk en wat men te zien krijgt is de gecomprimeerde werkelijkheid, maar onze filmers hebben vele uren doorgebracht aan de voeten van de Nachtwacht en de restaura teurs en elke vordering op film vastgelegd, zodat men het hele proces naar de belangrijk ste fasen in beeld krijgt. Uniek materiaal, dat is het". Niet alleen met Rembrandt komt Gerard v.d. Berg weer helemaal terug op het scherm. De frequentie van zijn aanwezigheid zal aanzien lijk toenemen als binnenkort de serie „Zo vader, zo zoon" en „Zo moeder, zo dochter" weerkeert op het scherm. Gestart in 1970 haalde dit programma 106 afleveringen en Een restaurateur met toewijding aan het werk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 2