„Lottomeisjes'
knappen af
voor camera
IKON-INLEIDING OP
HERHALING VAN JOEY
11. 1
mssm
TELEVISIE VANAVOND
NOS acht Songfestival
niet bedreigd
door actie van musici
TELEVISIE VRIJDAG
RADIO VANAVOND
RADIO ZATERDAG
TERUGBLIK
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
VRIJDAG 5 maart 1976
Je vraagt je af waar doen ze het voor, wat
vinden ze eraan, die "lottomeisjes", om iedere
zondag precies vier minuten lang de winnende
cijfers van de Lotto in het beeld voor te lezen?
Er zijn natuurlijk wel enige argumenten te
bedenken. Deze fraai geschapen dames hopen
via deze hun sympathieke weg op te vallen. Het
is bekend, dat de Lotto-uitslagen een zeer dicht
bekeken programma is. Wie weet kijkt er een
omroepbaas. En niet alleen omroepbazen, het
kunnen ook filmmensen zijn, of fotojongens, of
mensen van een reclamebureau. Ze kunnen
stuk voor stuk in je geinteresseerd zijn. En je
een droombaan aanbieden.
Een tweede argument zou kunnen zijn dat de
dames het voor het geld doen. Een gemakkelij
ke manier om er iets bij te verdienen. Een
derde mogelijkheid is dat de dames het doen
omdat ze het heerlijk vinden om bij de televisie
te werken, er een kick van krijgen. Met al die
beroemde mensen te kunnen omgaan. Dan wel
het fijn vinden door de slager en de bakker
herkend te worden.
Maar ja, als je hoort dat een van de Lottomeis
jes er mee is opgehouden, dan merk je dat het
lang niet allemaal rozegeur en maneschijn is
bij de televisie. Dat je lang vantevoren aanwe
zig moet zijn in de studio en nauwelijks voor
je inspanningen betaald wordt. Dan blijf je
toch zitten met de vraag, waarom moeten ze
toch zo nodig?
Nieuwsgierig geworden zochten wij een zoge
naamd „Lottomeisje" op, Gitty Budie, de
vrouw van de regisseur Hennie Budie.
Gitty: "Ik doe het omdat ik het leuk vind, en
omdat het me bovendien een aardige zakcent
opbrengt. Welnee, het gaat er niet om ontdekt
te worden of tv-presentatrice. Als ik daar talent
voor had, was ik er al jaren geleden voor
uitgepikt.
Ik heb tot de geboorte van onze zoon als
scriptgirl bij het journaal gewerkt. De tv windt
me niet meer op, evenmin als de zogenaamde
beroemdheden die je daar ziet. Ik heb de baan
aangenomen omdat ik 's zondags toch alleen
met mijn zoon thuis zit
Hennie werkt tot april nog als regisseur bij
Studio Sport, en is dus iedere zondag in de
studio. Op deze manier kunnen we toch met
z'n drietjes eten. Ik neem mijn zoon altijd mee
naar de cantine. Hennie stapt over naar Veroni
ca. In die baan heeft hij zondag meestal wel
vrij. Wat ik ga doen als het zo ver is zie ik
dan wel".
„Dat verhaal van dat meisje, dat het niet meer
zag zitten, was van Puck Couperus, de vrouw
van ex-profvoetballer Wietze Couperus. Puck
woont in Haarlem, dat betekent dat ze voor die
paar minuutjes twee uur onderweg was. Je
moet altijd een uur vantevoren voor de repeti
ties aanwezig zijn. Dat betekende voor haar dat
ze al tegen vieren van huis weg moest. En dat
voor drie minuutjes televisie. Hierdoor was
haar hele zondag gebroken. Eerst was haar
man ook iedere zondag van huis. Maar sinds
Wietze met het profvoetbal is gestopt, liggen
de zaken anders. Die televisieoptredens hebben
haar overigens geen windeieren gelegd. Ze
werd door velen op straat herkend. Voor haar
was dat erg voordelig. Zij heeft namelijk twee
modezaken en fungeerde als het ware als recla
mespot voor haar eigen zaak. Er kwamen soms
mensen in haar boetiek, speciaal om haar in
levenden lijve te kunnen aanschouwen. Bij mij
ligt dat heel anders. Ik woon vijf minuten lopen
van de studio. Ik heb geen zaken, ik werk halve
dagen bij een advocaat in Hilversum. En ik
word op straat vrijwel nooit herkend. Zoals ik
al zei, voor mij is het een leuk verdiend zakcen
tje. Per optreden krijg ik honderd gulden.
Studio Sport-regisseur Paul Römer, een per
soonlijke vriend van ons, heeft me voor de lotto
Hij vond het nodig dat de uitslagen van de
Lotto door fraaie dames werden voorgelezen.
Een dame die echter ook weer niet zo fraai
moest zijn, dat ze het publiek van de cijfers
afleidde. Hij vond mij daar wel geschikt voor.
Met name omdat ik bij de televisie al volledig
was ingevoerd en hij wist wat hij aan mij had.
Ik heb een screentest moeten doen en werd
aangenomen. Op het ogenblik doe ik het na
het vertrek van Puck alleen. De bedoeling is
echter dat we het met z'n tweeën doen. Dat
Citty Budie: „Ik hoef niet meer zonodig ontdekt te worden".
doen ze voor het geval een van de twee ziek
wordt. Paul Römer is al weken bezig een
tweede meisje erbij te krijgen. Hij heeft mas
sa's aanmeldingen gekregen, maar totnutoe is
iedereen afgevallen. Het werk blijkt toch moei
lijker te zijn dan het op het eerste gezicht lijkt.
Het gekke vind ik dat de meeste meisjes niet
tegen de camera kunnen. Ze doen het fantasti
sch, tot ze in beeld moeten, dan klappen ze
prompt in elkaar. Het is natuurlijk ook griezelig
als je voor de eerste keer in die televisiefabriek
komt. Ja, ik heb het geluk gehad dat ik alles
al jaren van achter de schermen heb kunnen
bekijken. Mij wordt wel eens gevraagd of ik
niet stiekem een balletje kan verwisselen. He
laas, dat gaat niet. De controle op de lotto is
boven elke verdenking".
ROELFIEN SANT
In AVRO's Toppop, op Ned. II om 19.05 uur zingt de
Amerikaanse zangeres Esther Phillips haar nieuwste song
„For all we know".
PTT gaat iets
doen aan
radio-ontvangst
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM - De NOS over
weegt technische maatregelen
om de ontvangst van de radiop
rogramma's op de middengolf
enigszins te verbeteren. Dit
deelde ir. F. S. de Wolf van het
Laboratorium van de Techni
sche Dienst Radio van de NOS
mee.
Zoals bekend krijgen PTT, NOS
en omroeporganisaties sinds de
uitvoering van Hilversum 4 eind
vorig jaar veel klachten over de
ontvangst van het radiopro
gramma Hilversum 2 overdag
op de middengolf 402 meter,
speciaal van luisteraars uit het
noorden, oosten en zuiden van
het land.
Wat betreft de technische maat
regelen, die de NOS overweegt,
gaat het met name om het op
voeren van de zgn. dynamiek-
kompressie van het uitzendsig-
naal in de studio. Daardoor zal
de kans op storing bij de luiste
raar thuis verminderen. Ook
wordt daardoor het radiopro
gramma op een meer konstant
geluidsvolume gehouden.
Naast dynamiek-kompressie
past de Technische Dienst Ra
dio van de NOS sinds enige tijd
ter verbetering van het uit te
zenden radioprogramma ook
een bepaald procédé toe om de
hoge tonen in het uitzendsignaal
te aksentueren. Een aparte da
kantenne biedt geen oplossing,
omdat dan andere hinderlijke
storing kan ontstaan.
Nadat IKON en NCRV begin
januari „Joey" uitzonden, het
levensverhaal van een spasti
sche man, met drie andere ge
handicapten opgetekend,
brengt de NCRV zondagavond
een herhaling van dit stuk op
het scherm. De IKON geeft
vanavond hierop een inleiding,
want Joey, Ernie, Tom en Mi
chael hebben niet stilgezeten:
ze zijn een nieuw verhaal aan
het schrijven. Een filmploeg be
zocht het viertal, waarvan de
resultaten vanavond op de buis
komen. In het oude, dringend
aan vervanging toe zijnde St.
Lawrence, worden nieuwe com
municatie-methodieken voor
spastici geprobeerd. Maar een
communicatie, zoals bij Joey en
Ernie, blijft voorlopig een uit
zondering.
Ned. I, 23.01 uur.
Hof van Holland
Opnieuw zendt de VARA een
aflevering uit van „Hof van Hol
land", met kibbelende verdach
ten en een merkwaardige recht
bank. Een gastrol wordt ge
speeld door Clive Dunn, die in
de serie „Daar komen de schut
ters" de rol speelt van korpo
raal/slager.
Ned.NI, 20.45 uur.
Haagsche kringen
De VARA-rubriek „Haagsche
kringen" is vanavond geheel ge
wijd aan de parlementaire en
quête. Met minister-president
drs. Joop den Uyl zijn aanwezig
Gastspeler in „Hof van Holland" is Clive Dunn, die in „Daar komen de schutters"
de rol heeft van korporaal/slager. Hij wordt aan de rechterzijde geflankeerd door Paul
Brandenburg en Max Schnurr; links door Carola Gijsbers van Wijk en Piet Kamerman.
HOU HET
SCHERM
IN
HET OOG
de Tweede Kamerleden mr. W.
Aantjes (ARP) en drs. J. J.
Voogd (PvdA). Voorts worden
verwacht het Eerste Kamerlid
dr. W. J. Schuijt (KVP) en mr.
E. M. C. Jurgens (PPR), thans
voorzitter van de NOS.
Ned. 1,21.50 uur.
Oscar Peterson
In de serie jazz-concerten „Os
car Peterson presenteert", is
vanavond gast de trompettist
Dizzy Gillespie. Gespeeld wor
den Place St. Henri, School
Days, Con Alma, Autumn Lea
ves en Diddy Wa Diddy.
Ned. I, 22.35 uur.
Wie-kent-kwis
Het optreden van de Britse goo
chelaar Larry Parker heeft bij
zijn eerste show voor AVRO's
Wie-kent-kwis zoveel reacties
opgeleverd, dat een tweede
overkomst van deze typische
goochelaar naar de Hilversumse
studio's niet kon uitblijven: van
avond zorgt hij opnieuw voor
een adempauze in de strijd, die
vier aanstaande echtparen leve
ren om hun huwelijksuitzet wat
aan te vullen.
Ned. II, 20.25 uur.
Hammond
Edward en Jennifer zitten in
Dover, merkt Bill Riley die het
echtpaar kwam opzoeken. Ze
zitten in een oud huis, dat zij
kennelijk willen kopen. Er is
wat geld, dat Jennifer in het
huis wil steken; Edward wil lie
ver op huwelijksreis. Bill haalt
David naar Dover, om de pro
blemen op te lossen. Mary Ham
mond hoort van een mogelijk
huwelijk tussen Ann en een ren
paardenfokker en dat zint haar
niet.
Ned. II, 21.45 uur.
In de Wie-kent-kwis is opnieuw gast de Britse gooche
laar Larry Parker.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De NOS zal niet ingaan op het ultimatum
dat de Nederlandse Toonkunstenaarsbond heeft gesteld inzake
onderhandelingen over de honorering van free-lance musici die
zijn uitgenodigd voor medewerking aan het Eurovisie Songfes
tival.
Een woordvoerder van de
NOS deelt mee, dat de NOS
geen aanleiding ziet om alsnog
te onderhandelen, aangezien
de voorgestelde honorering
conform is aan de regeling die
door de gehele omroep is vast
gesteld in overleg met de vak
bond van musici ANOUK. De
conditie van de Nederlandse
Toonkunstenaarsbond, dat bij
weigering tot onderhandeling
van NOS-zijde de bond zal
overwegen zijn eigen leden en
die van de zusterorganisaties
in het buitenland te adviseren
niet aan repetities en uitvoe
ring van het Songfestival mee
te werken, legt de NOS naast
zich neer.
De woordvoerder deelde des
gevraagd mede, dat het gaat
om vier free-lance musici, die
gevraagd zijn het Metropole
orkest van de NOS voor ge
noemde gelegenheid te komen
versterken. Het honorarium
daarvoor bedraagt 5100,- en
voor 2 van de 4 wegens specia
le omstandigheden nog 25 pro
cent meer. Dit geheel volgens
de algemeen aanvaarde rege
ling. De Nederlandse Toon
kunstenaarsbond, waarmee de
NOS sinds 1963 niet meer on
derhandelt, acht deze bedra
gen te laag.
NEDERLAND I
NOS
18.45 Kortweg
18.55 Journaal
VARA
19.05 De Tommy Cooper Show
19.30 Vrijdagavondvrij muzieks-
how
20.45 Hof van Holland comedy-
show
NOS
21.35 Journaal
VARA
21.50 Haagsche Kringen parle
mentaire salon
22.35 Oscar Peterson presenteert
jazz
23.00 Gedicht
IKON
23.01 Joey, Ernie, Tom en Michael
nadere kennismaking
NOS
23.26 Journaal
23.31 Wereldkampioenschappen
Kunstrijden op de schaats - ijs-
dansen
EDERLAND II
NOS
18.45 Paulus de Boskabouter
18.55 Journaal
AVRO
19.05 Toppop met de Nationale
Hitparade
NOS
20.00 Journaal
AVRO
20.25 AVRO's „Wie-Kent" Kwis
21.45 De Gebroeders Hammond
een zeer korte huwelijksreis
22.35 Televizier Magazine
NOS
23.30 Journaal
23.30 Journaal
NDR
18.00 Sportjournaal
18.30 Journaal
18 45 Klaas Vaak
18 55 Nordschau-magazine
19.26 Griezelverhaal
WDR
18.00 Nieuws uit Noordrijnland-
Westfalen
18.05 Intermezzo
18.45 Een doodgewone geschiede
nis
19.15 Hier und Heute
19.45 Hit om kwart voor acht
20.00 Journaal
20.15 Vrouwen aan boord volks
stuk
21.55 De recherche adviseert
22.00 Actualiteiten uit Bonn
22.25 Journaal
22 40 Sport
23.25 De dood van een kleine man
film
01.00 Journaal
DUITSLAND
18.20 Comedy Capers
18.40 Mannen zonder zenuwen
slapstick
19.00 Journaal
19.30 Buitenlandjournaal
20.15 De verkiezing tv-film
21.50 Journaal
22.05 Kino Kino filmrubriek
22.30 The Streets of San Francisco
serie
23.15 Journaal
BELGIE
NEDERLANDS
18.00 Bijtje speelt met de pop
18.15 Open School
18.45 Dag aan dag cultuur
19.10 Traject verkeer
19.40 Mededelingen en Journaal
20.15 De Fllnatones
20.40 De reis naar Wenen
speelfilm
22.20 K. T. C. R.
23.00 Kunstrijden op de schaats.
NEDERLAND I
10.00 De eerste 365 dagen van het
kind
10.30 Pech Onderweg
11.00 Nederlands voor buitenland
se werknemers
11.30 12.00 Sociale Verzekerin
gen
15.30 Journaal
KRO
15.32 De Rode Autobus kinder
programma
16.15 Wickie de Viking teken
film
16.40 17.30 Kunt u mij de weg
naar Hameien vertellen, me
neer? jeugdserie
HILVERSUM I
PP: 18.19 WD. KRO: 18.30 Nws. 18.41
Marktber. 18.44 (s) Zomaarstereo. 19.30
(s) Edwin, platen en zingen. 20.00 (s)
In antwoord op uw schrijven. 21.30 (s)
Kleinkunst met een grote K: Conny
Stuart. 22.25 Overweging. 22.30 Nws.
22.40 (s) Goal. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.T1 Embargo. 18.20 Sim-
plisties Verbond. 18.30 Embargo, ver
volg. NOS: 20.00 Nws. 20.05 (s) NOS-
Cultuur: Symfonieorkest met zangsolis-
te (In de pauze: een kleintje kuituur).
22.30 Gamma van Alpha en Beta. 23 00
Met het oog op morgen. 23.05 Akt.-
overz. radio-tv. 23.20 Den Haag van
daag. 23.55
HILVERSUM III
18.03 De Vakaturebank. 18.10 (s) NOS-
Maal. VERONICA: 19.02 (s) Veronica-op-
3. VPRO: 20.02 (s) VPRO-op-Drle. 23.02
Radio Vrij België. 24.02 (s) Amigos de
Musica. AVRO: 1.02 Continu de nacht
door. (1.02) (s) Paul van Schaik. 2.02
(s) Jan Steeman. 3.02 (s) Ad Visser. 4.02
Cees van Zijtveld. 5.02 (s) Krijn Torrin-
HILVERSUM I
VARA: 7.00 Nws. 7.02 (S) Z.O.: progr.
voor iedereen. (7.30 Nws. 7.41-7.53 Din
gen van de dag 8.30 Nws. 8 36-8 45
Gymn. voor de huisvrouw, z. 10.30 Nws.
10.33 Z. Iprogr. dat voor zichzelf
spreekt 12.26 Mededelingen. 12.30
Nws. 12.41 (S) In de Rooie Haan: HIT-
WERK EN AKT 14 30 (S) Muziek uit
Studio I: muzikale show. 15.30 Nws.
15.33 (S) Het zout in de pap: kunst en
kuituur. 17.30 Nws. 17.32 Dingen van
de dag.
HILVERSUM II
TROS: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
7.20 Kom er maar eens uit. (8.00 Nws.
8.11 Aktua. 9.35 Waterstanden.) 10.00
Tien-om, magazine voor jongens en
meisjes 10.30 Aktua-sportcafé wekelijks
trefpunt voor sportmensen. (11.00 Nws.)
11 30 Hartje Amsterdam:
gen-muziek. OVERHEIDSVOORLICH
TING: 12.49 Exportiviteiten. TROS:
13.00 Nws. 13.11 Aktua. 13.30 Voorzich
tig. breekbaar: oude grammofoonpla
ten. 14.30 Steiger-B. gevarieerd progr
16.00 Nws. 16.03 De Nederlandse Top-
40.17.55 Mededelingen.
■■IIMdzMIUBIII
Pop-station 10.03 (S) Muziek bij de
koffie (11.02 Hollands kwartiertje. 11.15
Strictly Country Style). 12 03 (S) Drie
tussen de middag: Talentenjacht. Tour
de Chant. 14.03 (S) Bi] Barend: op de
Hollandse Toer. 16.03 (S) Sportshow.
AVRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Reveille: klas
sieke muziek. 9.00 Nws. 9.02 Van oude
mensen en dingen die niet voorbij gin
gen: de toestand in de wereld in 1975.
9.20 (S) 'n woordje vooraf over de
symfonieën van Prokofieff. 9.40 (S) 't
is historisch: progr. over geschiedenis.
10.00 (S) Sidney Symphoney Orchestra:
klassieke muziek. 11.13 (S) Franse Or
gelmuziek. 11 34 (S) Wiener Streichtrio:
klassieke muziek. 11.45 (S) De wereld
van de opera, beschouwingen over Die
tote Stadt van Krongold door Jongens
koor. koor en orkest 12 45 (S) Trad:
volksmuziek vandaag. 13.45 (S) Muziek
Hobbyisten: jeugdkoor en piano. 13.40
(S) De Philips Harmonie: grammofoon
platen. 14.00 Nws 1402 Courante:
weekkrant met en over muziek. 15.20
(S) Van Couperin tot Rameau: de canta-
tewerken van o.a. Courbois en Bernler.
16.00 (S) Aspecten kunstrubriek. 16.40-
17.00 Radiojournaal.
Een week of wat geleden zond
de V.P.R.O. een hele avond een
„Marathon eetshow" uit. Ik heb
destijds het langgerekte culinai
re programma niet kunnen zien,
maar ik kon mij achteraf toch
wel voorstellen wat er ongeveer
aan de hand is geweest, toen ik
gisteravond keek naar „Het na
gerecht", waarin nog wat werd
nagekaart om niet te zeggen na-
getafeld. Dit programma was,
zo las ik ergens, opgebouwd
rond een VPRO-filosofie, die wil
dat veel informatie de kijkers
niet naar het andere net hoeft
te jagen, als „je er maar een
aangepaste vorm voor vindt".
En dat laatste citaat is dan van
Ruud van Hemert, een van de
samenstellers van deze uitzen
ding en trouwens ook van die
marathon. Welnu, die aangepas
te vorm bestond voor deze gele
genheid hierin, dat een gezel
schap landbouwdeskundigen
(onder wie minister Van der
Stee en de heer Lardinois) ad
hoe een forum vormden. Zonder
voorzitter, wat ertoe leidde dat
het gesprek soms wel een leven-,
dig, maar niet altijd een even
ordelijk karakter droeg. Kor
tom, het was ongeveer zoals de
wervende slagzin, die meteen na
het programma op het scherm
werd geprojecteerd het om
schreef: „De VPRO, de omroep
voor hooggeplaatste personen,
Ook het „Simplisties Verbond"
kaartte nog wat na. Over het
Carnaval. Heer Bie en heer
Kooten hadden hun werkterrein
deswege verlegd naar het Bra
bantse Oisterwijk. Overigens
ook om er de strijd aan te bin
den tegen het verschijnsel van
„de bekende Nederlander", die
en passant werd omschreven als
iemand „die in het echt veel
kleiner is". Het was trouwens
voor een goed deel een Brabant
se aangelegenheid bij de VPRO.
Want Netty Rosenfeld op haar
beurt was voor haar „Landge
noten" terecht gekomen in As
ten, ook al tijdens de Carnavals
dagen. Wat niet wegneemt, dat
zij een programmatje maakte
vol van de „human interest",
waar zij zo sterk in is. En dan
was er tenslotte „Herenleed",
dat merkwaardige programma,
waarvan geen zinnig sterveling
kan zeggen dat hij begrijpt
waar het precies om gaat, maar
dat toch indruk maakt Althans
op ondergetekende. Hij ontkomt
bij het kijken ernaar zelfs niet
aan een hevige melancholie, die
hij geenszins verantwoorden
kan, maar die hij wel consta
teert. En waar hij het dan ook
bij laat.
HERMAN HOFHUIZEN